Anotācija (ex-ante)

23-TA-1173: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Prokuratūras likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Satversmes tiesa 2022. gada 15. decembrī ir pieņēmusi spriedumu lietā Nr. 2021-41- 01 (turpmāk - Spriedums), atzīstot likuma "Par tiesu varu" (turpmāk - likums) 55. panta 3. punktu par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes 101. panta pirmajai daļai un 106. panta pirmajam teikumam. Ievērojot Spriedumā noteikto, ir nepieciešams veikt grozījumus likuma "Par tiesu varu" 55. pantā, nosakot iespēju izvērtēt un noteikt, kādos kriminālprocesa izbeigšanas uz nereabilitējoša pamata gadījumos apstākļi ir tādi, kas, neapdraudot sabiedrības uzticēšanos tiesu varai un tiesu varas reputāciju, tomēr pieļauj personas kļūšanu par tiesneša amata kandidātu. Ņemot vērā tiesnešu un prokuroru amatu nozīmi demokrātiskas valsts iekārtas aizsardzībā, kā arī Prokuratūras likuma (turpmāk - likums) 37. panta regulējuma līdzību ar likuma "Par tiesu varu" 55. panta regulējumu, līdzās likuma "Par tiesu varu" grozījumiem atbilstoši Spriedumam, ir izstrādājami līdzvērtīgi grozījumi arī Prokuratūras likuma 37. pantā, tādējādi saglabājot līdzvērtīgas prasības abiem tiesu varas amatiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi izstrādāti, lai saglabātu līdzvērtīgas prasības prokurora un tiesneša amata kandidātiem. Grozījumu mērķis ir likumā nostiprināt tādu izvērtēšanas mehānismu, kas varētu piešķirt atļauju personai, pret kuru kriminālprocess ir izbeigts uz nereabilitējoša pamata, kā arī citos noteiktajos gadījumos, piedalīties prokurora amata kandidātu atlases procesā, vienlaikus nodrošinot, ka personas dalība prokurora amata kandidātu atlases procesā vai prokurora amata ieņemšana negatīvi neietekmēs sabiedrības uzticēšanos prokuratūrai, tiesu varai un tās reputācijai.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Satversmes tiesa 2022.gada 15. decembra spriedumā Nr. 2021-41- 01 ir noteikusi, ka šī brīža likuma "Par tiesu varu" 55.panta regulējums atzīstams par spēkā neesošu no 2024. gada 1. janvāra, līdz ar to arī Prokuratūras likuma 37.panta šī brīža regulējums ir atzīstams par spēkā neesošu no 2024. gada 1. janvāra. Plānots, ka grozījumi likumā "Par tiesu varu", ar kuriem tiek novērsti Satversmes tiesas spriedumā Nr. 2021-41- 01 konstatētie trūkumi, stāsies spēkā 2024. gada 1. janvārī. Ņemot vērā, ka Prokuratūras likumā ietverts analogs regulējums kā likumā "Par tiesu varu", nodrošināms, ka abos likumos vienlaikus tiek veiktas izmaiņas un ka tās stājas spēkā vienlaikus 2024. gada 1. janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Satversmes tiesā tika iesniegts personas pieteikums apstrīdot likuma "Par tiesu varu" 55. panta 3. punkta atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 101.panta pirmajai daļai un 106.panta pirmajam teikumam. Spriedumā Satversmes tiesa ir atzinusi, ka normā ietvertā aizlieguma leģitīmo mērķi līdzvērtīgā kvalitātē ir iespējams sasniegt ar alternatīviem līdzekļiem, līdz ar to, ir nepieciešams grozīt likuma 55.pantu, lai izpildītu Spriedumu.
Prokuratūras likuma 37.pantā ir noteikti kritēriji personām, kuras nevar būt par prokurora amata kandidātu, cita starpā paredzot, ka par prokurora amata kandidātu nevar būt personas, pret kurām kriminālprocess ir izbeigts uz nereabilitējoša pamata. Līdz ar to norma paredz tādu pašu absolūtu aizliegumu kā likuma "Par tiesu varu" 55. panta 3. punkts, proti, tā paredz attiecīgā ierobežojuma attiecināšanu uz visām pie noteiktas grupas piederošām personām, nosakot šādu ierobežojumu uz mūžu, nepieļaujot izņēmumus un neizvērtējot ietekmi, tai skaitā, uz tiesu varu un tiesu varas reputāciju, ko varētu radīt attiecīgās personas kļūšana par prokurora amata kandidātu, vai prokurora amata ieņemšana.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likumdevēja līdz šim izraudzītā izvēle visos gadījumos liegt tiesības kļūt par prokurora amata kandidātu ikvienai personai, pret kuru kriminālprocess izbeigts uz nereabilitējoša pamata, neņemot vērā ne nereabilitējošo apstākļu dažādību, ne citus apsvērumus, piemēram, noziedzīga nodarījuma rezultātā radušos personas vai sabiedrības interešu apdraudējumu raksturu un kaitīguma pakāpi, personas vainas formu, kā arī laiku, kas pagājis pēc nodarījuma izdarīšanas, norāda uz to, ka no prokurora amata kandidātu loka varētu tikt izslēgtas arī tādas personas, kuras ir augsti kvalificēti juristi ar augsti attīstītām profesionālajām spējām un prasmēm, nevainojamu reputāciju un atbilstošām personiskajām īpašībām, un kuras neapdraudētu sabiedrības uzticēšanos tiesu varai un demokrātisku valsts iekārtu.
Kriminālprocesa izbeigšana uz nereabilitējoša pamata attiecas uz atšķirīgiem personas izdarītajiem noziedzīgiem nodarījumiem, kuru smaguma pakāpe ne vienmēr radītu draudus tiesu sistēmai un demokrātiskai iekārtai, ja personai atļautu kandidēt uz prokurora amatu, taču Prokuratūras likuma 37.pantā ietvertais regulējums neatkarīgi no nereabilitējošā apstākļa paredz automātisku aizliegumu personai būt par prokurora amata kandidātu visos gadījumos, kad kriminālprocess izbeigts uz šāda pamata. Līdz ar to identificējot kaut vienu mazāk ierobežojošu līdzekli ir pamats atzīt, ka Prokuratūras likuma 37.panta noteiktie ierobežojumi nesamērīgi ierobežo personas pamattiesības.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā problēmas aprakstā norādīto, likuma grozījumu ietvaros ir izstrādāts risinājums to personu individuālai izvērtēšanai, kuras ir izdarījušas kriminālpārkāpumu vai mazāk smagu noziegumu aiz neuzmanības un sodāmība ir dzēsta, vai pret kurām kriminālprocess ir izbeigts uz nereabilitējoša pamata, vai agrāk izdarījušas noziedzīgu nodarījumu, bet no soda izciešanas atbrīvotas sakarā ar noilgumu, amnestiju vai apžēlošanu.
Izstrādātā mehānisma ietvaros izvērtēšanai var pieteikties personas, kuras:
1) agrāk sodītas par kriminālpārkāpuma vai mazāk smaga nozieguma izdarīšanu aiz neuzmanības, ja sodāmība ir dzēsta vai noņemta;
2) pret kurām kriminālprocess izbeigts uz nereabilitējoša pamata, ja personas izdarītais kriminālpārkāpums vai noziedzīgais nodarījums ir mazāk smags un tas ir izdarīts aiz neuzmanības, ja pēc lēmuma par kriminālprocesa izbeigšanu uz nereabilitējoša pamata ir pagājuši ne mazāk kā astoņi gadi;
3) agrāk izdarījušas noziedzīgu nodarījumu, bet no soda izciešanas atbrīvotas sakarā ar noilgumu, amnestiju vai apžēlošanu, ja pēc lēmuma par atbrīvošanu no izciešanas sakarā ar noilgumu, amnestiju vai apžēlošanu ir pagājuši ne mazāk kā astoņi gadi.
Nosakot regulējumā personas izdarītā kriminālpārkāpuma vai noziedzīgā nodarījuma kaitīguma pakāpi, kā arī vainas formu, kā priekšnosacījumu, kas ļautu personai pieteikties izvērtēšanai un varētu neradīt apdraudējumu tiesu varas reputācijai un demokrātiskās iekārtas drošībai, ir ņemts vērā, ka tīša vainas forma nozīmē, ka persona ir apzinājusies savas darbības kaitīgumu, paredzējusi savas darbības vai bezdarbības kaitīgās sekas un vēlējusies tās vai apzināti pieļāvusi šo seku iestāšanos. Līdz ar to personai, kura kādreiz ir izdarījusi tīšu noziedzīgu nodarījumu, varētu rasties vērtību konflikts, proti, konflikts starp to, ka prokurors uztur apsūdzību valsts vārdā ar mērķi atjaunot taisnīgumu un panākt vainīgo personu saukšanu pie atbildības , un to, ka viņš pats ir atļāvies ar prokurora amata pienākumu izpildes ietvaros sargājamām tiesiskas valsts vērtībām nesavienojamu rīcību. Šādā gadījumā ir attaisnojams tas, ka attiecīgajai personai tiek liegts nākotnē kļūt par prokurora amata kandidātu. Savukārt, kriminālpārkāpums vai mazāk smags noziegums aiz neuzmanības neveido tādu kaitīguma pakāpi, kas būtiski apdraudētu sabiedrības intereses, tai skaitā, citu personu dzīvības intereses, līdz ar to kriminālpārkāpumi vai mazāk smagi noziedzīgi nodarījumi varētu tikt pakļauti atsevišķai izvērtēšanai.
Grozījumos noteiktais astoņu gadu termiņš pēc sodāmības dzēšanas vai noņemšanas vai pēc nolēmuma par kriminālprocesa izbeigšanas uz nereabilitējoša pamata ir noteikts vairāku apsvērumu dēļ. Pirmkārt, ņemot vērā Krimināllikuma 7.pantu un 63.pantu, nosakot, ka termiņam ir jābūt samērīgam ar sodāmības dzēšanas termiņu par aiz neuzmanības izdarītu mazāk smagu noziedzīgu nodarījumu. Otrkārt, Prokuratūras likuma 37.pantā ir noteikts 25 gadu vecums, kāds personai ir jāsasniedz, lai varētu kandidēt uz prokurora amatu, līdz ar to likuma grozījumos ietvertie 8 gadi kontekstā ar personas nodarījumu pirms pilngadības sasniegšanas vai nodarījumu līdz 25 gadiem, kas ir uzskatāms par vecumu, līdz kuram persona psiholoģiski nobriest, ir samērīgs. Tādējādi personai ir laiks pierādīt tās atbilstību prokurora amatam, būtiski neietekmējot tās tiesības kļūt par prokuroru. Treškārt, Satversmes tiesa 2019.gada 5. decembra spriedumā lietā nr. 2019-01-01 ir paudusi atziņu, ka kriminoloģiskie pētījumi liecina, ka septiņu līdz desmit gadu laikā, uzturoties sabiedrībā bez atkārtota noziedzīga nodarījuma izdarīšanas, lielai daļai sodīto personu risks atkārtoti izdarīt noziedzīgu nodarījumu nokrītas līdz nesodītu personu riska līmenim. Līdz ar to, ņemot vērā prokurora statusu demokrātiskā sabiedrībā un prokurora lomu tiesu sistēmas stiprināšanā un uzticības saglabāšanā, 8 gadi ir minimālais termiņš, lai pierādītu, ka attiecīgā persona ir mainījusi savu uzvedību un dzīvi, kā arī pietiekams termiņš, lai labotu un celtu savu reputāciju sabiedrības acīs.
Personas izvērtēšanas kompetence tiek nodota Prokuroru atestācijas komisijai, kas, uzsākot atlases procesu, vērtēs arī pieļaujamību personai piedalīties prokuroru amata kandidātu atlasē. Minētais risinājums grozījumos ietverts atbilstoši Tieslietu padomes 2023.gada 16.jūnija lēmumam Nr. 33, ar kuru Tieslietu padome aicināja Tieslietu ministriju precizēt izstrādāto grozījumu redakcijas un vienotas tiesneša un prokurora amata kandidātu izvērtēšanas komisijas vietā paredzēt izvērtēšanu jau esošo tiesu varas un prokuratūras komisiju ietvaros, kuru kompetencē ir attiecīgi tiesneša vai prokurora amata kandidātu profesionālā atlase.
Tieslietu padomes ieskatā, jaunas komisijas izveide nav nepieciešama, jo nav prognozējama būtiska šīs komisijas noslodze un jaunas komisijas izveide būtu smagnējs risinājums. Turklāt personas izvērtēšana atbilstoši likuma grozījumos noteiktajiem vērtēšanas kritērijiem ir saistīta ar personas reputācijas novērtēšanu, ņemot vērā tās izdarītā noziedzīgā raksturu. Prokurora amata kandidāta reputācija plašākā kontekstā ir vērtējama arī prokurora amata kandidātu atlases procesā. Līdz ar to reputācijas ietekmes izvērtējumu attiecībā pret tās izdarītā noziedzīgā nodarījuma kvalifikācijas kritērijiem varētu veikt prokurora amata kandidātu atlases procesā.
vienlaikus atzīmējams, ka atbilstoši Prokuratūras likuma regulējumam Prokuroru atestācijas komisijas pieņemtajam lēmumam attiecībā uz kandidātiem, kas izturējuši atlasi, ir rekomendējošs raksturs un gala lēmumu par atļaujas piešķiršanu personai piedalīties atlases procesā pieņem ģenerālprokurors. Ar grozījumiem netiek mainīta minētā kārtība un līdz ar to Prokuroru atestācijas komisija veiktu izvērtējumu par personas tiesībām pretendēt uz prokurora amatu un sniegtu savu atzinumu ģenerālprokuroram, kas pieņem lēmumu, atļaujot vai aizliedzot personai piedalīties prokurora amata kandidātu atlases procesā. Persona ģenerālprokurora pieņemto lēmumu būs tiesīga pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Kārtība, kādā Prokuroru atestācijas komisija veic izvērtējumu, ir atstāta ģenerālprokurora pārziņā, tomēr likuma grozījumos ir noteikti izvērtējuma kritēriji. Lai noteiktu personas un tās izdarītā kriminālpārkāpuma vai mazāk smaga noziedzīga nodarījuma ietekmi uz tiesu varas reputāciju, komisija izvērtē nodarījuma veidu, raksturu un personas attieksmi pret to, kā arī noziedzīgā nodarījuma iespējamo ietekmi uz tiesneša amata pienākumu veikšanu. Papildus tam tiek vērtēta personas darbība laikposmā no noziedzīga nodarījuma izdarīšanas līdz dienai, kad persona pieteikusies atļaujas saņemšanai, kā arī iespējamie riski un ietekme uz sabiedrības uzticēšanos tiesu varai un tiesu varas reputāciju. Pirmā vērtēšanas kritērija ietvaros tiek izvērtēta personas izdarītā kriminālpārkāpuma vai mazāk smaga noziedzīgā nodarījuma kaitīguma pakāpe un aizskartās sabiedrības intereses, kā arī personas attieksme pret nodarījumu, lai secinātu vai minētie apstākļi nav tādi, kas nav savienojami ar prokurora amatu. Otrā kritērija ietvaros tiek vērtētas personas darbības pēc kriminālpārkāpuma vai noziedzīga nodarījuma izdarīšanas, lai noskaidrotu, vai persona ir izdarījusi kādus secinājumus pēc notikušā un, piemēram, mainījusi savu dzīvi, strādājusi sabiedrības labā, iemantojusi pozitīvu reputāciju sabiedrības vērtējumā. Savukārt, trešā kritērija ietvaros tiek izdarīti secinājumi, vai atļaujas izsniegšana personai kandidēt uz prokurora amatu ietekmēs sabiedrības uzticēšanos prokuratūrai un tiesu varas reputāciju kopumā. Likuma grozījumos Prokuroru atlases komisijai ir noteiktas tiesības saņemt informāciju no valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī privātpersonām, lai būtu iespējams veikt informācijas izvērtēšanu atbilstoši iepriekš minētajiem kritērijiem. Pieprasāmās informācijas apjoms un subjekti, no kuriem var pieprasīt šādu informāciju, tiks noteikti papildus izstrādātos Ministru kabineta noteikumos, lai ievērotu visas normatīvajos regulējumos noteiktās datu aizsardzības, iegūšanas, apstrādes un uzglabāšanas prasības. Jaunas, atsevišķas informācijas sistēmas šī izvērtējuma veikšanai netiek plānotas, kā arī netiek plānota automatizēta personas datu apstrāde. Datu iegūšana un apstrāde tiks vērtēta katrā konkrētajā gadījumā individuāli atbilstoši vērtējamajiem kritērijiem un konkrētās personas iesniegtajiem dokumentiem.
Papildus iepriekš norādītajam, konstatēta nepieciešamība veikt arī dažus citus grozījumus Prokuratūras likumā, lai efektivizētu prokuratūras darbu.
Pēdējos gadus Latvijā kopumā, tostarp arī prokuratūrā, ir strauji attīstījies digitalizācijas process, kā rezultātā liela daļa informācijas, kas nepieciešama pamatfunkciju veikšanai, kā arī citu ar prokuratūras darbību saistītu jautājumu risināšanai, piemēram, lai izvērtētu prokurora iespējamu pieļautu likuma pārkāpumu, tiek iegūta elektroniski, izmantojot dažādas informācijas sistēmas. Turklāt prokuratūrā strādā arī juristi un prokurora palīgi, kuri sniedz prokuroram tehnisku, organizatorisku, kā arī atbalstu juridiskajos jautājumos, pētot judikatūru vai ārvalstu praksi, apkopojot atziņas, kā arī sagatavojot procesuālu un citu dokumentu projektus, ievadot informāciju dažādos reģistros. Tāpēc nepieciešams skaidri noteikt konkrētu informācijas sistēmu lietotāju loku. Lai minēto īstenotu, prokuratūras ieskatā, nepieciešams likumā uzdot to nodrošināt ģenerālprokuroram. 
Prokuratūrā visas atbalsta funkcijas, kas saistītas ar tehnisko nodrošinājumu, tostarp dažādu sistēmu nepārtrauktu darbību un e-krimināllietas funkcionēšanu, nodrošina Administratīvā direktora dienests. Tāpat Administratīvā direktora dienests veic virkni organizatorisku funkciju, piemēram, nodrošina Prokuroru atestācijas komisijas, Prokuroru kvalifikācijas komisijas darba organizēšanu un ar to saistīto juridisko dokumentu projektu sagatavošanu. Šobrīd Prokuratūras likuma 46. panta otrajā daļā ir iekļauts ļoti šaurs Administratīvā direktora dienesta funkciju tvērums, kas faktiski vairs neatbilst pastāvošajai situācijai, tādēļ tas ir paplašināms, norādot, ka Administratīvā direktora dienests sniedz arī tehnisku, organizatorisku un juridisku atbalstu prokuratūras darbības nodrošināšanai.
Ir tikusi atcelta prokurora administratīvās imunitātes sistēma un no Prokuratūras likuma tika izslēgta norma par to, ka prokuroru nevar aizturēt administratīvā kārtā, bet par izdarītajiem administratīvajiem pārkāpumiem prokurors sodāms disciplināri. Tomēr dažkārt izdarītais administratīvais pārkāpums nav savienojams ar augstākajiem uzvedības standartiem un var negatīvi ietekmēt gan paša prokurora, gan arī prokuratūras reputāciju, tādēļ ir ļoti svarīgi, lai informācija par prokurora izdarītu administratīvo pārkāpumu nonāktu Prokuroru atestācijas komisijas vai ģenerālprokurora rīcībā. Prokuratūras likuma 43. pantā paredzēts, ka prokuroru var saukt pie disciplinārās atbildības arī par Latvijas Prokuroru ētikas kodeksa neievērošanu. Gadījumā, ja prokurors būs sodīts par administratīvo pārkāpumu, tad viņu varēs saukt pie disciplinārās atbildības nevis par izdarīto administratīvo pārkāpumu, bet par to, ja ar izdarīto administratīvo pārkāpumu prokurors nebūs ievērojis Latvijas Prokuroru ētikas kodeksa normas, līdz ar to Prokuratūras likuma 43. pants tiek papildināts ar ģenerālprokurora tiesībām pieprasīt ne retāk kā reizi sešos mēnešos no Sodu reģistra informāciju par prokurora izdarīto administratīvo pārkāpumu, tai skaitā, par normatīvā akta normu, kurā paredzēts pārkāpums, par kura izdarīšanu prokurors saukts pie administratīvās atbildības; institūciju, kas pieņēmusi lēmumu par administratīvā soda uzlikšanu, lēmuma numuru un pieņemšanas datumu; uzliktā soda veida; datumu, kad stājies spēkā lēmums par administratīvā soda uzlikšanu. Analogu regulējumu jau paredz Tiesnešu disciplinārās atbildības likuma 3.pants.




 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Jā, tika vērtēta iespēja, ka izvērtējumam par personu un atļaujas saņemšanai būtu jānotiek ārpus kandidātu atlases procesa, lai nekavētu un nepaildzinātu attiecīgo atlases procesu un ka to veic speciāla šim mērķim izveidota vienota tiesnešu un prokuroru izvērtēšanas komisija. Ņemot vērā identiskos vērtēšanas kritērijus un to, ka uz tiesnešiem un prokuroriem attiecināmas salīdzināmas reputācijas prasības, secināts, ka individuālo vērtējumu varētu veikt vienota komisija attiecībā uz personām, kas nākotnē izskata iespēju pieteikties tiesneša amata kandidātu atlases konkursā vai prokurora amata kandidātu atlasē. Vienota komisija novērstu arī dažādas iespējamās interpretācijas lēmuma pieņemšanā par vienu un to pašu personu vai dažādām personām, uz kurām attiecas līdzīgi faktiskie apstākļi. Līdz ar to  individuālā vērtējuma veikšanai būtu veidojama īpaša komisija un tās izveide būtu deleģējama Tieslietu padomei. Tomēr izskatot šo jautājumu Tieslietu padomē, tā aicināja Tieslietu ministriju nevirzīt tālāk regulējumu par vienoto komisiju, bet gan noteikt, ka izvērtējumu veic katrā profesijā atsevišķi attiecīgā amata kandidātu atlases komisija. 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Likuma grozījumi ietekmēs tās fiziskās personas, pret kurām kriminālprocess ir izbeigts uz nereabilitējoša pamata vai kuras agrāk sodītas par kriminālpārkāpuma vai mazāk smaga nozieguma izdarīšanu aiz neuzmanības, kā arī personas, kuras agrāk izdarījušas noziedzīgu nodarījumu, bet no soda izciešanas atbrīvotas sakarā ar noilgumu, amnestiju vai apžēlošanu un vēlas piedalīties prokurora amata kandidātu atlases procesā, ievērojot likuma grozījumos paredzētos atļaujas saņemšanas priekšnosacījumus.      
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Likumprojekts ietver pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt informācijas, lai veiktu likumprojektā noteikto izvērtējumu, apjomu un tās sniegšanas kārtību, līdz ar ko tiks izdoti jauni Ministru kabineta noteikumi, kas regulēs augstāk minēto.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Tieslietu ministrija, Tiesībsarga birojs, Ģenerālprokuratūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits
Latvijas Zvērinātu advokātu padome, Latvijas Zvērinātu notāru padome, Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome, Latvijas Administratīvo tiesnešu biedrība, Latvijas Tiesnešu biedrība, Tieslietu padome

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/2fc2ec78-eee4-4450-9b74-e38fa31abc6e

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas laikā viedokļi par likumprojektu nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Prokuroru atestācijas komisija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Prokuroru atestācijas komisija izvertēs atļaujas piešķiršanu personai piedalīties prokurora amata kandidātu atlases procesā. Gala lēmumu atļaujas piešķiršanai pieņems Ģenerālprokurors
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Grozījuma ietvaros personai, pret kuru kriminālprocess ir ticis izbeigts uz nereabilitējoša pamata vai sodāmība ir tikusi dzēsta, tiks radīta iespēja pie noteiktiem nosacījumiem saņemt atļauju piedalīties prokurora kandidātu atlases procesā un potenciāli ieņemt prokurora amatu. Šāda atļaujas saņemšanas iespēja novērš absolūtu aizliegumu un rada iespēju izvērtēt personas rīcību pēc notikušā. Papildus tam mehānisms, kas paredz iespēju personai ieņemt prokurora amatu kā vienu no augstākajiem amatiem tiesu sistēmā pat pēc kriminālprocesa izbeigšanas uz nereabilitējoša pamata vai sodāmības dzēšanas, no vienas puses sekmē personas turpmāku vēlmi iekļauties demokrātiskā sabiedrībā, un no otras puses veicina gan personā, gan sabiedrībā pārliecību, ka šādas personas var būt pilntiesīgi sabiedrības locekļi un pārstāvēt sabiedrības demokrātiskās vērtības, kā arī sekmēt pilsoniskās sabiedrības attīstību.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Komisijai, kura izvērtēs atļaujas piešķiršanu personai piedalīties prokurora amata kandidātu atlases procesā, būs tiesības pieprasīt normatīvajā regulējumā noteiktu informācijas apjomu no definētiem datu pārziņiem par attiecīgās personas sodāmību, lai veiktu personas izvērtējumu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi