23-TA-2040: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 443 "Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gadam īstenošanas uzraudzības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
1. Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekta „Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 443 "Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gadam īstenošanas uzraudzības noteikumi” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrāde ir nepieciešama, lai Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gadam (turpmāk – Programma) īstenošanas uzraudzībā turpinātu 2014. – 2020.gada plānošanas periodā Eiropas Atbalsta fonda vistrūcīgākajām personām (turpmāk – EAFVP) īstenošanas uzraudzībā nostiprināto praksi neatbilstoši veiktos izdevumus (turpmāk – NVI) neatgūt, ja NVI nav iespējams ieturēt no partnerorganizācijas (turpmāk – PO) vai finansējuma saņēmēja (turpmāk – FS) un PO vai FS vienas neatbilstības dēļ NVI summa nepārsniedz 250 euro.
2. precizētu Programmas vadības informācijas sistēmas pārzini.
3. noteiktu Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas, kas nodrošina datu par saņemto un izdalīto pārtikas un pamata materiālās palīdzības preču komplektu uzkrāšanu (turpmāk – Programmas atbalsta komplekti) un pieejamību, izveidošanas un izmantošanas kārtību
2. precizētu Programmas vadības informācijas sistēmas pārzini.
3. noteiktu Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas, kas nodrošina datu par saņemto un izdalīto pārtikas un pamata materiālās palīdzības preču komplektu uzkrāšanu (turpmāk – Programmas atbalsta komplekti) un pieejamību, izveidošanas un izmantošanas kārtību
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
- noteikt EAFVP darbības programmai līdzvērtīgus piemērojamos nosacījumus par lēmumu neatgūt nepamatoti izmaksātu summu, ja NVI summa, kas jāatgūst no PO vai FS vienas neatbilstības dēļ NVI summa nepārsniedz 250 euro no Programmas sniegtā ieguldījuma, neskaitot procentus.
- precizēt Programmas vadības informācijas sistēmas pārzini.
- noteikt Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas izveidošanas un izmantošanas kārtību.
- precizēt Programmas vadības informācijas sistēmas pārzini.
- noteikt Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas izveidošanas un izmantošanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1. Noteikumu projektā tiek turpināta 2014. – 2020.gada plānošanas periodā nostiprinātā prakse NVI neatgūt, ja NVI nav iespējams ieturēt no PO vai FS un PO vai FS vienas neatbilstības dēļ NVI summa nepārsniedz 250 euro. Šāds risinājums balstīts uz iepriekšējā perioda pieredzi un Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006, 122. pantā noteikto, ka dalībvalsts var pieņemt lēmumu neatgūt nepamatoti izmaksātu summu, ja summa, kas jāatgūst no atbalsta saņēmēja, nepārsniedz 250 euro no fondu sniegtā ieguldījuma, neskaitot procentus. Finanšu ministrija kā Eiropas Savienības fondu vadošā iestāde ir konsultējusies par šo jautājumu ar Eiropas Komisiju un no Eiropas Komisijas 2022. gada 7. jūlijā sniegtās atbildes ir secinājusi, ka, lai arī dalībvalsts ir atbildīga par to, lai visas nepamatoti izmaksātās summas tiktu atgūtas, tomēr, ievērojot samērīguma principu un izvērtējot šāda procesa administratīvo slogu iestādēm, šādos gadījumos atgūšana nebūtu samērīga pret izdevumiem, kas rastos iespējamās piedziņas procesa gadījumā un iepriekšējā plānošanas periodā nostiprinātā prakse būtu turpināma. Minētā norma ir iekļauta arī Finanšu ministrijas izstrādātajā MK noteikumu projektā "Neatbilstību konstatēšanas un neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanas kārtība Eiropas Savienības fondu īstenošanā 2021.–2027. gada plānošanas periodā"(23-TA-937), kura virzības stadija - saskaņošanā. MK 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 443 "Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gadam īstenošanas uzraudzības noteikumi"" (turpmāk – MK noteikumi Nr.443) nav iekļauts nosacījums, ka var pieņemt lēmumu neatgūt nepamatoti izmaksātu summu, ja summa, kas jāatgūst no PO vai FS vienas neatbilstības dēļ NVI summa nepārsniedz 250 euro no Programmas sniegtā ieguldījuma, neskaitot procentus.
2. Šobrīd spēkā esošo MK noteikumu Nr.443 59.punktā noteikts, ka Programmas vadības informācijas sistēma ir Programmas sadarbības iestādes valdījumā. Programmas vadības informācijas sistēma ir “Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas”, kas tiek finansēta no Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. - 2020. gada plānošanas perioda „Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību” 2.2.1.1. pasākuma “Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība” projekta Nr. 2.2.1.1/21/I/001 „Datu izplatīšanas un pārvaldības platforma (DAGR)” pilnībā nodalīta instance - gan datu, gan arī ārējo integrāciju līmenī. MK 21.11.2023. noteikumu Nr. 675 “Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas noteikumi” izstrādes un saskaņošanas procesā veiktas izmaiņas sākotnēji plānotajā, proti, ka Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas pārzinis būs Sabiedrības integrācijas fonds (turpmāk – SIF) kā Programmas sadarbības iestāde. Saskaņā ar minēto MK noteikumu projektu Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas pārzinis būs Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs. SIF Programmas sadarbības iestāde (turpmāk – SI) būs pēc pieteikuma izveidotās Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas instances pārzinis.
3. Programmas atbalsta komplektu izdale tiek veikta saskaņā ar MK 2022. gada 21. jūnija noteikumiem Nr.381 “Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gadam īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.381), pamatojoties uz pašvaldību sociālo dienestu izsniegtajām izziņām par trūcīgas mājsaimniecības un maznodrošinātas mājsaimniecības statusu, un mājsaimniecības, kas nosākusi krīzes situācijā statusu. Izsniedzot Programmas atbalsta komplektus, PO veic izdalīto Programmas atbalsta komplektu uzskaiti, tajā skaitā aizpildot Programmas atbalsta komplektu izdales uzskaites veidlapas.
Šobrīd gan PO, gan Programmas vadībā un uzraudzībā iesaistītajām iestādēm iepriekšminētais Programmas atbalsta komplektu izdales, uzskaites un uzraudzības process rada ievērojamu administratīvo slogu. Lai to mazinātu tiek veidota Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēma, kuras primārais mērķis ir nodrošināt iespēju PO veikt saņemto un izdalīto Programmas atbalsta komplektu uzskaiti elektroniski (kā to paredz 21.06.2022. MK noteikumu Nr.381 33.3. apakšpunkts).
Ar Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas ieviešanu:
- PO tiks atvieglots Programmas atbalsta īstenošanas un administrēšanas process (tajā skaitā, saņemto un izdalīto Programmas atbalsta komplektu un personu, kam sniegts atbalsts, uzskaite, atvieglota papildu dokumentu sagatavošana un iesniegšana pie PO pārskatiem, mazināsies tehniskas neprecizitātes un kļūdas darba procesā);
- Programmas vadībā un uzraudzībā iesaistītajām iestādēm (Programmas vadošā iestāde – Labklājības ministrija (turpmāk – LM), SI un revīzijas iestāde - Finanšu ministrija) tiks atvieglota PO (nevalstiskās organizācijas (NVO), pašvaldību iestādes, reliģiskās organizācijas) īstenoto Programmas atbalstāmo darbību uzraudzība un kontrole, tajā skaitā būtiski samazinot šobrīd katrai no pusēm veicamo manuālo darbu, tajā skaitā uzraudzības procesā konstatēto tehnisko kļūdu/neprecizitāšu novēršanu.
Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēma atvieglos un efektivizēs gan ar atbalsta īstenošanu, gan vadību un uzraudzību saistītos procesus, attiecīgi arī SI un PO noslēgtajos līgumos/vienošanās par pārtikas un pamata materiālās palīdzības preču izdalīšanu un papildpasākumu īstenošanu, kā arī normatīvajos aktos katrai no pusēm noteikto saistību izpildi.
2. Šobrīd spēkā esošo MK noteikumu Nr.443 59.punktā noteikts, ka Programmas vadības informācijas sistēma ir Programmas sadarbības iestādes valdījumā. Programmas vadības informācijas sistēma ir “Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas”, kas tiek finansēta no Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. - 2020. gada plānošanas perioda „Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību” 2.2.1.1. pasākuma “Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība” projekta Nr. 2.2.1.1/21/I/001 „Datu izplatīšanas un pārvaldības platforma (DAGR)” pilnībā nodalīta instance - gan datu, gan arī ārējo integrāciju līmenī. MK 21.11.2023. noteikumu Nr. 675 “Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas noteikumi” izstrādes un saskaņošanas procesā veiktas izmaiņas sākotnēji plānotajā, proti, ka Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas pārzinis būs Sabiedrības integrācijas fonds (turpmāk – SIF) kā Programmas sadarbības iestāde. Saskaņā ar minēto MK noteikumu projektu Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas pārzinis būs Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs. SIF Programmas sadarbības iestāde (turpmāk – SI) būs pēc pieteikuma izveidotās Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas instances pārzinis.
3. Programmas atbalsta komplektu izdale tiek veikta saskaņā ar MK 2022. gada 21. jūnija noteikumiem Nr.381 “Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gadam īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.381), pamatojoties uz pašvaldību sociālo dienestu izsniegtajām izziņām par trūcīgas mājsaimniecības un maznodrošinātas mājsaimniecības statusu, un mājsaimniecības, kas nosākusi krīzes situācijā statusu. Izsniedzot Programmas atbalsta komplektus, PO veic izdalīto Programmas atbalsta komplektu uzskaiti, tajā skaitā aizpildot Programmas atbalsta komplektu izdales uzskaites veidlapas.
Šobrīd gan PO, gan Programmas vadībā un uzraudzībā iesaistītajām iestādēm iepriekšminētais Programmas atbalsta komplektu izdales, uzskaites un uzraudzības process rada ievērojamu administratīvo slogu. Lai to mazinātu tiek veidota Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēma, kuras primārais mērķis ir nodrošināt iespēju PO veikt saņemto un izdalīto Programmas atbalsta komplektu uzskaiti elektroniski (kā to paredz 21.06.2022. MK noteikumu Nr.381 33.3. apakšpunkts).
Ar Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas ieviešanu:
- PO tiks atvieglots Programmas atbalsta īstenošanas un administrēšanas process (tajā skaitā, saņemto un izdalīto Programmas atbalsta komplektu un personu, kam sniegts atbalsts, uzskaite, atvieglota papildu dokumentu sagatavošana un iesniegšana pie PO pārskatiem, mazināsies tehniskas neprecizitātes un kļūdas darba procesā);
- Programmas vadībā un uzraudzībā iesaistītajām iestādēm (Programmas vadošā iestāde – Labklājības ministrija (turpmāk – LM), SI un revīzijas iestāde - Finanšu ministrija) tiks atvieglota PO (nevalstiskās organizācijas (NVO), pašvaldību iestādes, reliģiskās organizācijas) īstenoto Programmas atbalstāmo darbību uzraudzība un kontrole, tajā skaitā būtiski samazinot šobrīd katrai no pusēm veicamo manuālo darbu, tajā skaitā uzraudzības procesā konstatēto tehnisko kļūdu/neprecizitāšu novēršanu.
Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēma atvieglos un efektivizēs gan ar atbalsta īstenošanu, gan vadību un uzraudzību saistītos procesus, attiecīgi arī SI un PO noslēgtajos līgumos/vienošanās par pārtikas un pamata materiālās palīdzības preču izdalīšanu un papildpasākumu īstenošanu, kā arī normatīvajos aktos katrai no pusēm noteikto saistību izpildi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr.443 nav iekļauts nosacījums, ka var pieņemt lēmumu neatgūt nepamatoti izmaksātu summu, ja summa, kas jāatgūst no PO vai FS vienas neatbilstības dēļ NVI summa nepārsniedz 250 euro no Programmas sniegtā ieguldījuma, neskaitot procentus.
Risinājuma apraksts
MK noteikumus Nr. 443 papildināt ar jaunu 55.1 punktu, paredzot, ka gadījumā, ja neatbilstoši veiktos izdevumus nav iespējams ieturēt un PO vai FS vienas neatbilstības dēļ NVI summa nepārsniedz 250 euro, neatbilstoši veiktos izdevumus neatgūst.
Ierosinātie MK noteikumu Nr. 443 grozījumi nemaina noteikto Programmas kopējo finansējumu, tiem nav ietekmes uz Programmas atbalsta gala saņēmējiem un tie nav uzskatāmi par būtiskiem.
Ierosinātie MK noteikumu Nr. 443 grozījumi nemaina noteikto Programmas kopējo finansējumu, tiem nav ietekmes uz Programmas atbalsta gala saņēmējiem un tie nav uzskatāmi par būtiskiem.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.443 59.punktā noteikts, ka Programmas vadības informācijas sistēma ir Programmas sadarbības iestādes valdījumā. MK 21.11.2023. noteikumu Nr. 675 “Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas noteikumi” izstrādes un saskaņošanas procesā veiktas izmaiņas sākotnēji plānotajā, ka Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas pārzinis būs SI. Saskaņā ar minētajiem MK noteikumiem Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas pārzinis būs Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs. SI būs pēc pieteikuma izveidotās Mērķa finansējuma izlietojuma pārvaldības platformas instances pārzinis.
Risinājuma apraksts
Precizēt MK noteikumu Nr. 443. 59.punktu, nosakot, ka Programmas vadības informācijas sistēma ir Programmas vadības informācijas sistēmas pārziņa valdījumā, kur SI piešķir piekļuvi sistēmas lietotājiem un nodrošina programmas īstenošanai un pārvaldībai nepieciešamo datu uzkrāšanu un pieejamību.
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr.443 nav iekļauta informācija par Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas, kas nodrošina datu par saņemto un izdalīto Programmas atbalsta komplektu uzkrāšanu un pieejamību, izveidošanas un izmantošanas kārtību.
Risinājuma apraksts
MK noteikumus Nr. 443 papildināt ar jaunu VII.1 sadaļu, kurā noteikta Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas, kas nodrošina datu par izdalīto Programmas atbalsta komplektu uzkrāšanu un pieejamību, izveidošanas un izmantošanas kārtību.
Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas pārzinis ir SI, kas sistēmas lietotājiem piešķirs autorizācijas tiesības.
SI, pamatojoties uz Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk – Likums) 6. panta (3) punkta 5) apakšpunktu un saskaņā ar MK noteikumu Nr. 381 VII. sadaļu noteikto, ņemot vērā PO juridisko statusu, slēdz ar PO līgumu vai vienošanos par Programmas atbalsta komplektu uzglabāšanu, izdalīšanu un papildpasākumu īstenošanu. Iepriekšminētajos līgumos vai vienošanās PO noteikts pienākums veikt saņemto un izdalīto Programmas atbalsta komplektu detalizētu uzskaiti un reizi ceturksnī sniegt SI pārskatus par veiktajām darbībām. Savukārt SI veic PO iesniegto pārskatu pārbaudes.
Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas mērķis ir nodrošināt iespēju:
- Programmas finansējuma saņēmējam – SIF iegūt aktuālāko informāciju un datus par saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem par Programmas atbalsta komplektu piegādi un saņemtajiem Programmas atbalsta komplektiem;
- PO ievadīt, uzkrāt, uzglabāt un aktualizēt informāciju un datus, un lejupielādēt pārskatus par saņemtajiem un izsniegtajiem Programmas atbalsta komplektiem un izmantotajiem pārtikas komplektiem gatavo maltīšu pagatavošanai, un Programmas rezultāta rādītājiem, kas raksturo Programmas atbalsta saņēmējus un tiem nodrošināto Programmas atbalstu.
- Programmas vadībā un uzraudzībā esošajām iestādēm iegūt aktuālāko informāciju par Programmas atbalstu, lai nodrošinātu Likumā noteiktos pienākumus attiecībā uz Programmas pārvaldību, tajā skaitā uzraudzību un kontroli.
Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmā tiešsaistes režīmā automātiski pašvaldības sniedz informāciju no pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammas (turpmāk – SOPA) par pašvaldību izsniegtajām izziņām par trūcīgas mājsaimniecības, maznodrošinātas mājsaimniecības statusu atbilstoši Programmas nosacījumiem, vai izziņas par krīzes situācijā esošas mājsaimniecības statusu. Minētā informācija nepieciešama, lai nodrošinātu MK noteikumu Nr.381 30. punktā noteikto Programmas atbalsta saņēmējiem pienākušos atbalstu, ņemot vērā izziņā iekļauto mājsaimniecības locekļu skaitu un vecuma grupu, kā arī izziņas termiņu.
Vienlaikus Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmā statistikas nolūkos Programmas vadībā un uzraudzībā iesaistītajām institūcijām būs pieejami dati par mērķa grupu apkopotā veidā (kopējais skaits noteiktajā laika periodā, kopējā personu skaita sadalījums pēc statusa, vecuma grupām un dzimuma, personas pazīme – Ukrainas civiliedzīvotājs, bezpajumtnieks, trešo valstu valstspiederīgais, ārvalstu izcelsme, minoritāte), kā arī dati par kopējo izsniegto atbalstu (kopējais izsniegto Programmas atbalsta komplektu skaits sadalījumā pa atbalsta veidiem), kas nav personas dati un tie nav saistāmi ar kādu konkrētu fizisku personu. Tādējādi šie statistikas dati nav kvalificējami kā personas dati, to iegūšanai nav nepieciešama personas identifikācija, un uz tiem nav attiecināmi Vispārīgās datu aizsardzības regulas nosacījumi.
Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas datu integritātes jeb pareizības nodrošināšanai programmā tiek iestrādātas dažādas kontroles, datiem tiks veidotas datu rezerves kopijas, datu bāzei ir fiziskie un loģiskie aizsardzības mehānismi.
Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas dati:
1) tiek uzkrāti saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr.1296/2013 (turpmāk - Regula 2021/1057) 23. panta 1.punktu tiek uzkrāti, lai uzraudzītu Programmas īstenošanas norisi, kuras mērķis ir mazināt materiālo nenodrošinātību, izmantojot kopējus iznākuma rādītājus un kopējus rezultātu rādītājus, atbilstoši Regulas 2021/1057 III pielikumā “Kopējie rādītāji, kas attiecas uz ESF+ atbalstu materiālās nenodrošinātības mazināšanai” noteikto.
2) saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - Regula 2021/1060) 82.panta nosacījumiem “Dokumentu pieejamība” visi apliecinošie dokumenti, kuri attiecas uz darbību, kurai piešķirts atbalsts no fondiem, tiek glabāti pienācīgā līmenī piecus gadus, sākot ar tā gada 31. decembri, kurā sadarbības iestāde veikusi pēdējo maksājumu partnerorganizācijai (indikatīvi līdz 31.12.2034., ar pieņēmumu, ka Programmas ietvaros pēdējais maksājums būs 2029. gada decembrī).
Ņemot vērā Programmai pieejamo finansējumu, tās īstenošana prognozēta indikatīvi līdz 2026. gadam. Atkarībā no atbalsta saņēmēju skaita izmaiņām un pieprasījuma pēc atbalsta nākamajos gados tās īstenošana var beigties vēl agrāk, līdz ar to var mainīties termiņš dokumentu glabāšanai (~2031. gads). Programmas īstenošanas laikā SI kā programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas pārzinim būs pienākums veikt šīs sistēmas uzturēšanu un izmitināšanu, ar mērķi nodrošināt PO tiesības izmantot sistēmu Programmas darbības īstenošanai (atbalsta izsniegšanas uzskaite), kā arī veikt Likumā noteikto funkciju atbilstošu izpildi. Savukārt Programmai un atbalsta komplektu izdalei beidzoties, LM, piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, meklēs risinājumu un pieņems lēmumu par programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas un tajā esošo datu tālāku glabāšanu līdz Regulas 2021/1060 82. pantā norādītajam laikam un ar glabāšanu saistītām izmaksām un to avotiem. LM veiks pārrunas ar sistēmas izstrādātāju par labāku un efektīvāku risinājumu sistēmas datu glabāšanai Programmai beidzoties, piemēram, izskatot iespēju pārņemt to no SI savā pārziņā, saglabājot tās piesaisti sistēmas izstrādātāja infrastruktūrai, veikt sistēmas datu arhivēšanu un nodrošināt tās tālāku glabāšanu līdz regulā norādītajam termiņam.
Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas:
- izveide tiek nodrošināta no LM EAFVP īstenošanai 2014.-2020. gada plānošanas periodā piešķirtā tehniskās palīdzības finansējuma. Plānotais finansējuma apmērs 49 718,90 euro;
- pirmā darbības gada (2024.gads) uzturēšanas un izmitināšanas izmaksas tiks nodrošinātas no LM EAFVP īstenošanai 2014.-2020. gada plānošanas periodā piešķirtā tehniskās palīdzības finansējuma. Plānotais finansējuma apmērs 8801 euro;
- no 2025.gada uzturēšanas un izmitināšanas izmaksas tiks nodrošinātas no Programmas tehniskās palīdzības finansējuma, nepieciešamības gadījumā pārdalot starp Programmas vadībā un uzraudzībā iesaistītajām institūcijām. Finansējuma apmērs tiks noteikts atbilstoši faktiskajām izmaksām. Informācija par Programmas īstenošanai pieejamo finansējumu saskaņota ar Finanšu ministriju. Programmas īstenošanai pieejamā finansējuma detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins 2023.-2027. gadam atspoguļots MK 01.06.2023. noteikumu Nr. 267 “Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 381 "Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gadam īstenošanas noteikumi" anotācijas 3.sadaļā.
Saskaņā ar MK 16.05.2023. rīkojuma Nr.276 2. punktu LM sagatavos Programmas vidusposma izvērtējumu, pamatojoties uz sociāli ekonomiskās situācijas analīzi, Covid-19 izraisītās krīzes ietekmes novērtējumu un problēmām, kas tiks apzinātas 2024. gadā Eiropas Komisijas pieņemtajos ieteikumos Latvijai, un līdz 01.03.2025. iesniegs MK informatīvo ziņojumu par Programmas finansēšanu 2026.–2027. gadā, kurā Programmas īstenošanai tiks lūgts papildu finansējums.
Ņemot vērā, ka plānotais MK noteikumu Nr.443 papildinājums ar 55.1 punktu saistīts ar MK noteikumu "Neatbilstību konstatēšanas un neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanas kārtība Eiropas Savienības fondu īstenošanā 2021.–2027. gada plānošanas periodā" projekta (23-TA-937) pieņemšanu, MK noteikumu projekts tiks virzīts vienlaicīgi vai pēc MK noteikumu "Neatbilstību konstatēšanas un neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanas kārtība Eiropas Savienības fondu īstenošanā 2021.–2027. gada plānošanas periodā" projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā.
Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas pārzinis ir SI, kas sistēmas lietotājiem piešķirs autorizācijas tiesības.
SI, pamatojoties uz Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk – Likums) 6. panta (3) punkta 5) apakšpunktu un saskaņā ar MK noteikumu Nr. 381 VII. sadaļu noteikto, ņemot vērā PO juridisko statusu, slēdz ar PO līgumu vai vienošanos par Programmas atbalsta komplektu uzglabāšanu, izdalīšanu un papildpasākumu īstenošanu. Iepriekšminētajos līgumos vai vienošanās PO noteikts pienākums veikt saņemto un izdalīto Programmas atbalsta komplektu detalizētu uzskaiti un reizi ceturksnī sniegt SI pārskatus par veiktajām darbībām. Savukārt SI veic PO iesniegto pārskatu pārbaudes.
Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas mērķis ir nodrošināt iespēju:
- Programmas finansējuma saņēmējam – SIF iegūt aktuālāko informāciju un datus par saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem par Programmas atbalsta komplektu piegādi un saņemtajiem Programmas atbalsta komplektiem;
- PO ievadīt, uzkrāt, uzglabāt un aktualizēt informāciju un datus, un lejupielādēt pārskatus par saņemtajiem un izsniegtajiem Programmas atbalsta komplektiem un izmantotajiem pārtikas komplektiem gatavo maltīšu pagatavošanai, un Programmas rezultāta rādītājiem, kas raksturo Programmas atbalsta saņēmējus un tiem nodrošināto Programmas atbalstu.
- Programmas vadībā un uzraudzībā esošajām iestādēm iegūt aktuālāko informāciju par Programmas atbalstu, lai nodrošinātu Likumā noteiktos pienākumus attiecībā uz Programmas pārvaldību, tajā skaitā uzraudzību un kontroli.
Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmā tiešsaistes režīmā automātiski pašvaldības sniedz informāciju no pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammas (turpmāk – SOPA) par pašvaldību izsniegtajām izziņām par trūcīgas mājsaimniecības, maznodrošinātas mājsaimniecības statusu atbilstoši Programmas nosacījumiem, vai izziņas par krīzes situācijā esošas mājsaimniecības statusu. Minētā informācija nepieciešama, lai nodrošinātu MK noteikumu Nr.381 30. punktā noteikto Programmas atbalsta saņēmējiem pienākušos atbalstu, ņemot vērā izziņā iekļauto mājsaimniecības locekļu skaitu un vecuma grupu, kā arī izziņas termiņu.
Vienlaikus Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmā statistikas nolūkos Programmas vadībā un uzraudzībā iesaistītajām institūcijām būs pieejami dati par mērķa grupu apkopotā veidā (kopējais skaits noteiktajā laika periodā, kopējā personu skaita sadalījums pēc statusa, vecuma grupām un dzimuma, personas pazīme – Ukrainas civiliedzīvotājs, bezpajumtnieks, trešo valstu valstspiederīgais, ārvalstu izcelsme, minoritāte), kā arī dati par kopējo izsniegto atbalstu (kopējais izsniegto Programmas atbalsta komplektu skaits sadalījumā pa atbalsta veidiem), kas nav personas dati un tie nav saistāmi ar kādu konkrētu fizisku personu. Tādējādi šie statistikas dati nav kvalificējami kā personas dati, to iegūšanai nav nepieciešama personas identifikācija, un uz tiem nav attiecināmi Vispārīgās datu aizsardzības regulas nosacījumi.
Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas datu integritātes jeb pareizības nodrošināšanai programmā tiek iestrādātas dažādas kontroles, datiem tiks veidotas datu rezerves kopijas, datu bāzei ir fiziskie un loģiskie aizsardzības mehānismi.
Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas dati:
1) tiek uzkrāti saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr.1296/2013 (turpmāk - Regula 2021/1057) 23. panta 1.punktu tiek uzkrāti, lai uzraudzītu Programmas īstenošanas norisi, kuras mērķis ir mazināt materiālo nenodrošinātību, izmantojot kopējus iznākuma rādītājus un kopējus rezultātu rādītājus, atbilstoši Regulas 2021/1057 III pielikumā “Kopējie rādītāji, kas attiecas uz ESF+ atbalstu materiālās nenodrošinātības mazināšanai” noteikto.
2) saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060 ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - Regula 2021/1060) 82.panta nosacījumiem “Dokumentu pieejamība” visi apliecinošie dokumenti, kuri attiecas uz darbību, kurai piešķirts atbalsts no fondiem, tiek glabāti pienācīgā līmenī piecus gadus, sākot ar tā gada 31. decembri, kurā sadarbības iestāde veikusi pēdējo maksājumu partnerorganizācijai (indikatīvi līdz 31.12.2034., ar pieņēmumu, ka Programmas ietvaros pēdējais maksājums būs 2029. gada decembrī).
Ņemot vērā Programmai pieejamo finansējumu, tās īstenošana prognozēta indikatīvi līdz 2026. gadam. Atkarībā no atbalsta saņēmēju skaita izmaiņām un pieprasījuma pēc atbalsta nākamajos gados tās īstenošana var beigties vēl agrāk, līdz ar to var mainīties termiņš dokumentu glabāšanai (~2031. gads). Programmas īstenošanas laikā SI kā programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas pārzinim būs pienākums veikt šīs sistēmas uzturēšanu un izmitināšanu, ar mērķi nodrošināt PO tiesības izmantot sistēmu Programmas darbības īstenošanai (atbalsta izsniegšanas uzskaite), kā arī veikt Likumā noteikto funkciju atbilstošu izpildi. Savukārt Programmai un atbalsta komplektu izdalei beidzoties, LM, piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, meklēs risinājumu un pieņems lēmumu par programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas un tajā esošo datu tālāku glabāšanu līdz Regulas 2021/1060 82. pantā norādītajam laikam un ar glabāšanu saistītām izmaksām un to avotiem. LM veiks pārrunas ar sistēmas izstrādātāju par labāku un efektīvāku risinājumu sistēmas datu glabāšanai Programmai beidzoties, piemēram, izskatot iespēju pārņemt to no SI savā pārziņā, saglabājot tās piesaisti sistēmas izstrādātāja infrastruktūrai, veikt sistēmas datu arhivēšanu un nodrošināt tās tālāku glabāšanu līdz regulā norādītajam termiņam.
Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas:
- izveide tiek nodrošināta no LM EAFVP īstenošanai 2014.-2020. gada plānošanas periodā piešķirtā tehniskās palīdzības finansējuma. Plānotais finansējuma apmērs 49 718,90 euro;
- pirmā darbības gada (2024.gads) uzturēšanas un izmitināšanas izmaksas tiks nodrošinātas no LM EAFVP īstenošanai 2014.-2020. gada plānošanas periodā piešķirtā tehniskās palīdzības finansējuma. Plānotais finansējuma apmērs 8801 euro;
- no 2025.gada uzturēšanas un izmitināšanas izmaksas tiks nodrošinātas no Programmas tehniskās palīdzības finansējuma, nepieciešamības gadījumā pārdalot starp Programmas vadībā un uzraudzībā iesaistītajām institūcijām. Finansējuma apmērs tiks noteikts atbilstoši faktiskajām izmaksām. Informācija par Programmas īstenošanai pieejamo finansējumu saskaņota ar Finanšu ministriju. Programmas īstenošanai pieejamā finansējuma detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins 2023.-2027. gadam atspoguļots MK 01.06.2023. noteikumu Nr. 267 “Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 381 "Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gadam īstenošanas noteikumi" anotācijas 3.sadaļā.
Saskaņā ar MK 16.05.2023. rīkojuma Nr.276 2. punktu LM sagatavos Programmas vidusposma izvērtējumu, pamatojoties uz sociāli ekonomiskās situācijas analīzi, Covid-19 izraisītās krīzes ietekmes novērtējumu un problēmām, kas tiks apzinātas 2024. gadā Eiropas Komisijas pieņemtajos ieteikumos Latvijai, un līdz 01.03.2025. iesniegs MK informatīvo ziņojumu par Programmas finansēšanu 2026.–2027. gadā, kurā Programmas īstenošanai tiks lūgts papildu finansējums.
Ņemot vērā, ka plānotais MK noteikumu Nr.443 papildinājums ar 55.1 punktu saistīts ar MK noteikumu "Neatbilstību konstatēšanas un neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanas kārtība Eiropas Savienības fondu īstenošanā 2021.–2027. gada plānošanas periodā" projekta (23-TA-937) pieņemšanu, MK noteikumu projekts tiks virzīts vienlaicīgi vai pēc MK noteikumu "Neatbilstību konstatēšanas un neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanas kārtība Eiropas Savienības fondu īstenošanā 2021.–2027. gada plānošanas periodā" projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- - PO pretendenti (NVO, pašvaldību iestādes, reliģiskās organizācijas); - sadarbības iestāde (SIF); - tiesībsargājošās iestādes.
Ietekmes apraksts
Labvēlīga ietekme:
- nosakot, ka gadījumā, ja neatbilstoši veiktos izdevumus nav iespējams ieturēt un PO vai FS vienas neatbilstības dēļ NVI summa nepārsniedz 250 euro, NVI neatgūst, tiek samazināts administratīvais slogs iestādēm, NVI atgūšanai un iespējamam piedziņas procesam.
- ieviešot Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmu tiks atviegloti un efektivizēti ar Programmas atbalsta īstenošanu, vadību un uzraudzību saistītie procesi.
- nosakot, ka gadījumā, ja neatbilstoši veiktos izdevumus nav iespējams ieturēt un PO vai FS vienas neatbilstības dēļ NVI summa nepārsniedz 250 euro, NVI neatgūst, tiek samazināts administratīvais slogs iestādēm, NVI atgūšanai un iespējamam piedziņas procesam.
- ieviešot Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmu tiks atviegloti un efektivizēti ar Programmas atbalsta īstenošanu, vadību un uzraudzību saistītie procesi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
MK noteikumu projekts tiks virzīts vienlaicīgi vai pēc:
- MK noteikumu projekta "Neatbilstību konstatēšanas un neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanas kārtība Eiropas Savienības fondu īstenošanā 2021.–2027. gada plānošanas periodā” projekta (23-TA-937) apstiprināšanas Ministru kabinetā.
- MK noteikumu projekta "Neatbilstību konstatēšanas un neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanas kārtība Eiropas Savienības fondu īstenošanā 2021.–2027. gada plānošanas periodā” projekta (23-TA-937) apstiprināšanas Ministru kabinetā.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Labklājības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Tiesību akta izpildei ir labvēlīga ietekme uz iesaistītajām institūcijām:
- tiek samazināts administratīvais slogs iestādēm, neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanai un iespējamam piedziņas procesam.
- tiks atviegloti un efektivizēti ar Programmas atbalsta īstenošanu, vadību un uzraudzību saistītie procesi.
- tiek samazināts administratīvais slogs iestādēm, neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanai un iespējamam piedziņas procesam.
- tiks atviegloti un efektivizēti ar Programmas atbalsta īstenošanu, vadību un uzraudzību saistītie procesi.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzkrājot datus Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmā, tos izmantojot Programmas administrēšanas, īstenošanas un uzraudzības nolūkā iesaistītās institūcijas veic noteikumu projektā minēto datu subjektu (programmas atbalstu saņēmēju) personas datu apstrādi.
Personas datu apstrādes Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmā nolūks - Programmas atbalsta komplektu izsniegšanas brīdī PO pārstāvim identificēt personu (trūcīgu, maznodrošinātu vai krīzes situācijā nonākušo mājsaimniecību, kā arī Ukrainas civiliedzīvotāju ar attiecīgo statusu (turpmāk visi kopā – mērķa grupa)), lai pārliecinātos par atbilstību tiesībām saņemt Programmas atbalstu atbilstoši MK noteikumu Nr. 381 II. sadaļā noteiktajam.
Noteikumu projekts paredz, ka sniedzamā atbalsta administrēšanas, un statistikas nolūkam partnerorganizācija apstrādās šādu personas datus: personas vārds, uzvārds, personas kods, dzimums, dzimšanas datums, atsevišķo pazīmi – Ukrainas civiliedzīvotājs.
Minētie personas dati ir nepieciešami atbalsta saņēmēju viennozīmīgai identificēšanai, kā arī sniedzamā atbalsta administrēšanai, lai pārliecinātos, ka atbalsta saņēmējs sev pienākošo pārtikas komplektu ir saņēmis. Vienlaikus novēršot situāciju, ka atbalsta saņēmējs var saņemt divus vai vairākus komplektus viena komplekta vietā. Neapstrādājot šīs personas datu kategorijas, datu subjekta identifikācijas un atbalsta sniegšanas administrēšana nav iespējama. Turklāt personas kods atbilstoši Fizisko personu reģistra likuma 6. panta pirmajai un otrajai daļai ir atzīstams par unikālu identifikatoru, kas ļauj nepārprotami identificēt konkrētu tiesību subjektu. Statistikas nolūkam informācija tiks apstrādāta apkopotā un anonīmā veidā. Personas datu apstrādes tiesiskais pamats ir Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 6. panta 1. punkta e) apakšpunkts un noteikumu projekta 64.31. apakšpunkts.
Atbilstoši Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta 1. punkta e) apakšpunktam:
1) personas datu apstrāde (personas identificēšana un ziņu par personu pārbaude Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmā) ir nepieciešama PO, lai veiktu MK noteikumu Nr. 381 30. punktā noteikto pienākumu, proti, mērķa grupai izsniegtu Programmas atbalsta komplektus. Šobrīd (pirms Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas ieviešanas) PO izsniedz Programmas atbalsta komplektus mērķa grupai, pamatojoties uz uzrādīto izziņu (par atbilstību iepriekš minētajiem statusiem), un atbilstoši MKN Nr. 381 33. punktā noteiktajam izdara atzīmi uz minētās izziņas, norādot izsniegto komplektu veidu un skaitu, izsniegšanas datumu, PO pārstāvja vārdu un uzvārdu.
2) personas datu apstrāde (ziņu par personu pārbaude Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmā) ir nepieciešama Programmas vadībā un uzraudzībā iesaistītajām institūcijām – Programmas vadošajai iestādei, sadarbības iestādei un revīzijas iestādei, lai veiktu Likuma 5. panta (2) punkta 12) apakšpunktā, 6. panta (3) punkta 7) apakšpunktu un 7. panta (2) punkta noteiktās uzraudzības funkcijas.
Programmas finansējuma saņēmējs apstrādās datus par partnerorganizāciju saņemtajiem pārtikas un pamata materiālās palīdzības preču komplektiem.
Programmas vadībā un uzraudzībā iesaistītās iestādes apstrādās datus par saņemtajiem un izsniegtajiem pārtikas un pamata materiālās palīdzības preču komplektiem un izmantotajiem pārtikas komplektiem gatavo maltīšu pagatavošanai, kā arī programmas rezultāta rādītājiem, kas raksturo programmas atbalsta saņēmējus un tiem nodrošināto programmas atbalstu.
Saskaņā ar Regulas 2021/1060) 82.panta 1.punkta nosacījumiem “Dokumentu pieejamība” visi apliecinošie dokumenti un uzkrātie dati, kuri attiecas uz darbību, kurai piešķirts atbalsts no fondiem, tiek glabāti pienācīgā līmenī piecus gadus, sākot ar tā gada 31. decembri, kurā sadarbības iestāde veikusi pēdējo maksājumu partnerorganizācijai.
Programmas elektroniskajā datu uzskaites sistēmā auditācijas pierakstus glabā 18 mēnešus no ieraksta izdarīšanas brīža. Saskaņā ar Fizisko personu datu apstrādes likuma 37. panta pirmo daļu, auditācijas pieraksti ir analīzei pieejami reģistrēti dati par noteiktiem notikumiem informācijas sistēmā. Atbilstoši minētā likuma 37.panta otrajai daļai, ja pārzinim ir noteikts pienākums nodrošināt sistēmas auditācijas pierakstu uzglabāšanu, tie ir uzglabājami ne ilgāk kā vienu gadu pēc ieraksta izdarīšanas, ja normatīvie akti vai apstrādes raksturs nenosaka citādi.
Atbilstoši MK 28.07.2015. noteikumu Nr. 442 "Kārtība, kādā tiek nodrošināta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu atbilstība minimālajām drošības prasībām" (turpmāk – MK noteikumi Nr.442) 15.10. apakšpunktam, auditācijas pierakstos ietver informāciju par pieslēgšanos vai atslēgšanos no sistēmas, datu atlasi, kā arī konta izveidi, grozīšanu vai dzēšanu, fiksējot notikuma laiku, kas sakrīt ar faktiskā notikuma koordinēto pasaules laiku (UTC), interneta protokola adresi, no kuras veikta darbība, aprakstu, kā arī informāciju par darbības iniciatoru – identifikatoru, pieslēguma metadatus. Minēto noteikumu 24.8. apakšpunktā noteiktais paredz, ka auditācijas pierakstu uzraudzība un analīze nodrošina iespēju konstatēt incidentus, tādējādi sekmējot sistēmu drošību. Auditācijas pierakstu glabāšanas rezultātā tiek apstrādāti personas dati. Noteikumu projektā tiek noteikts auditācijas pierakstu glabāšanas ilgums 18 mēneši no auditācijas ieraksta izdarīšanas brīža.
Ņemot vērā, ka atbilstoši MK noteikumos Nr. 442 7.1. apakšpunktā noteiktajam Programmas elektroniskajā datu uzskaites sistēma ir uzskatāma par paaugstinātas drošības sistēmu, tad saskaņā ar MK noteikumu Nr. 442 24.6. apakšpunktu, izstrādājot sistēmas drošības politiku paaugstinātas drošības sistēmām ir jāparedz auditācijas pierakstu uzglabāšana vismaz 18 mēnešus pēc ieraksta izdarīšanas brīža.
Personas datu apstrādes Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmā nolūks - Programmas atbalsta komplektu izsniegšanas brīdī PO pārstāvim identificēt personu (trūcīgu, maznodrošinātu vai krīzes situācijā nonākušo mājsaimniecību, kā arī Ukrainas civiliedzīvotāju ar attiecīgo statusu (turpmāk visi kopā – mērķa grupa)), lai pārliecinātos par atbilstību tiesībām saņemt Programmas atbalstu atbilstoši MK noteikumu Nr. 381 II. sadaļā noteiktajam.
Noteikumu projekts paredz, ka sniedzamā atbalsta administrēšanas, un statistikas nolūkam partnerorganizācija apstrādās šādu personas datus: personas vārds, uzvārds, personas kods, dzimums, dzimšanas datums, atsevišķo pazīmi – Ukrainas civiliedzīvotājs.
Minētie personas dati ir nepieciešami atbalsta saņēmēju viennozīmīgai identificēšanai, kā arī sniedzamā atbalsta administrēšanai, lai pārliecinātos, ka atbalsta saņēmējs sev pienākošo pārtikas komplektu ir saņēmis. Vienlaikus novēršot situāciju, ka atbalsta saņēmējs var saņemt divus vai vairākus komplektus viena komplekta vietā. Neapstrādājot šīs personas datu kategorijas, datu subjekta identifikācijas un atbalsta sniegšanas administrēšana nav iespējama. Turklāt personas kods atbilstoši Fizisko personu reģistra likuma 6. panta pirmajai un otrajai daļai ir atzīstams par unikālu identifikatoru, kas ļauj nepārprotami identificēt konkrētu tiesību subjektu. Statistikas nolūkam informācija tiks apstrādāta apkopotā un anonīmā veidā. Personas datu apstrādes tiesiskais pamats ir Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 6. panta 1. punkta e) apakšpunkts un noteikumu projekta 64.31. apakšpunkts.
Atbilstoši Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta 1. punkta e) apakšpunktam:
1) personas datu apstrāde (personas identificēšana un ziņu par personu pārbaude Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmā) ir nepieciešama PO, lai veiktu MK noteikumu Nr. 381 30. punktā noteikto pienākumu, proti, mērķa grupai izsniegtu Programmas atbalsta komplektus. Šobrīd (pirms Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmas ieviešanas) PO izsniedz Programmas atbalsta komplektus mērķa grupai, pamatojoties uz uzrādīto izziņu (par atbilstību iepriekš minētajiem statusiem), un atbilstoši MKN Nr. 381 33. punktā noteiktajam izdara atzīmi uz minētās izziņas, norādot izsniegto komplektu veidu un skaitu, izsniegšanas datumu, PO pārstāvja vārdu un uzvārdu.
2) personas datu apstrāde (ziņu par personu pārbaude Programmas elektroniskās datu uzskaites sistēmā) ir nepieciešama Programmas vadībā un uzraudzībā iesaistītajām institūcijām – Programmas vadošajai iestādei, sadarbības iestādei un revīzijas iestādei, lai veiktu Likuma 5. panta (2) punkta 12) apakšpunktā, 6. panta (3) punkta 7) apakšpunktu un 7. panta (2) punkta noteiktās uzraudzības funkcijas.
Programmas finansējuma saņēmējs apstrādās datus par partnerorganizāciju saņemtajiem pārtikas un pamata materiālās palīdzības preču komplektiem.
Programmas vadībā un uzraudzībā iesaistītās iestādes apstrādās datus par saņemtajiem un izsniegtajiem pārtikas un pamata materiālās palīdzības preču komplektiem un izmantotajiem pārtikas komplektiem gatavo maltīšu pagatavošanai, kā arī programmas rezultāta rādītājiem, kas raksturo programmas atbalsta saņēmējus un tiem nodrošināto programmas atbalstu.
Saskaņā ar Regulas 2021/1060) 82.panta 1.punkta nosacījumiem “Dokumentu pieejamība” visi apliecinošie dokumenti un uzkrātie dati, kuri attiecas uz darbību, kurai piešķirts atbalsts no fondiem, tiek glabāti pienācīgā līmenī piecus gadus, sākot ar tā gada 31. decembri, kurā sadarbības iestāde veikusi pēdējo maksājumu partnerorganizācijai.
Programmas elektroniskajā datu uzskaites sistēmā auditācijas pierakstus glabā 18 mēnešus no ieraksta izdarīšanas brīža. Saskaņā ar Fizisko personu datu apstrādes likuma 37. panta pirmo daļu, auditācijas pieraksti ir analīzei pieejami reģistrēti dati par noteiktiem notikumiem informācijas sistēmā. Atbilstoši minētā likuma 37.panta otrajai daļai, ja pārzinim ir noteikts pienākums nodrošināt sistēmas auditācijas pierakstu uzglabāšanu, tie ir uzglabājami ne ilgāk kā vienu gadu pēc ieraksta izdarīšanas, ja normatīvie akti vai apstrādes raksturs nenosaka citādi.
Atbilstoši MK 28.07.2015. noteikumu Nr. 442 "Kārtība, kādā tiek nodrošināta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu atbilstība minimālajām drošības prasībām" (turpmāk – MK noteikumi Nr.442) 15.10. apakšpunktam, auditācijas pierakstos ietver informāciju par pieslēgšanos vai atslēgšanos no sistēmas, datu atlasi, kā arī konta izveidi, grozīšanu vai dzēšanu, fiksējot notikuma laiku, kas sakrīt ar faktiskā notikuma koordinēto pasaules laiku (UTC), interneta protokola adresi, no kuras veikta darbība, aprakstu, kā arī informāciju par darbības iniciatoru – identifikatoru, pieslēguma metadatus. Minēto noteikumu 24.8. apakšpunktā noteiktais paredz, ka auditācijas pierakstu uzraudzība un analīze nodrošina iespēju konstatēt incidentus, tādējādi sekmējot sistēmu drošību. Auditācijas pierakstu glabāšanas rezultātā tiek apstrādāti personas dati. Noteikumu projektā tiek noteikts auditācijas pierakstu glabāšanas ilgums 18 mēneši no auditācijas ieraksta izdarīšanas brīža.
Ņemot vērā, ka atbilstoši MK noteikumos Nr. 442 7.1. apakšpunktā noteiktajam Programmas elektroniskajā datu uzskaites sistēma ir uzskatāma par paaugstinātas drošības sistēmu, tad saskaņā ar MK noteikumu Nr. 442 24.6. apakšpunktu, izstrādājot sistēmas drošības politiku paaugstinātas drošības sistēmām ir jāparedz auditācijas pierakstu uzglabāšana vismaz 18 mēnešus pēc ieraksta izdarīšanas brīža.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi