Anotācija (ex-ante)

24-TA-1257: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra noteikumos Nr. 795 "Studiju programmu licencēšanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts, lai nodrošinātu Latvijas augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšanas sistēmas atbilstību Standarti un vadlīnijas kvalitātes nodrošināšanai Eiropas Augstākās izglītības telpā (The Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG)) (turpmāk - standarti un vadlīnijas) un Akadēmiskās informācijas centra (turpmāk - centrs) statusa atjaunošanu Eiropas augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšanas reģistrā (European Quality Assurance Register for Higher Education (EQAR)) (turpmāk - reģistrs) un Eiropas Asociācijā kvalitātes nodrošināšanai augstākajā izglītībā (European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA)) (turpmāk - asociācija). 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir nodrošināt Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra noteikumos Nr. 795 "Studiju programmu licencēšanas noteikumi" (turpmāk – noteikumi) atbilstību augstākās izglītības kvalitātes novērtēšanas procedūrām, kas noteiktas standartos un vadlīnijās.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
    Augstskolu likuma 55.2 panta pirmā daļa nosaka, ka pirms katras studiju programmas īstenošanas attiecīgo studiju programmu licencē, savukārt tā paša panta otrā daļa nosaka, ka studiju programmu licencēšanu organizē centrs.
    Augstskolu likuma 55.2 panta divpadsmitā daļa nosaka, ka Ministru kabinets nosaka studiju programmu licencēšanas kārtību, Studiju kvalitātes komisijas izveidošanas nosacījumus (tai skaitā prasības ekspertiem), kārtību, tiesības un pienākumus studiju programmu licencēšanā un Apelācijas komisijas izveidošanas nosacījumus (tai skaitā prasības ekspertiem), kārtību, tiesības un pienākumus studiju programmu licencēšanā.
    Standartu un vadlīniju 2.6. standarts nosaka, ka ekspertu ziņojums jāpublicē pilnībā, tam jābūt skaidram un viegli pieejamam akadēmiskajai  sabiedrībai, ārējiem partneriem un citām ieinteresētajām personām. Ja kvalitātes novērtēšanas aģentūra pieņem jebkādu uz ziņojuma balstītu oficiālu lēmumu, šis lēmums jāpublicē kopā ar ziņojumu.
    Noteikumu 2. punkts paredz, ka centrs studiju programmu licencēšanas nodrošināšanai izstrādā virkni dokumentus, t.sk., studiju programmu novērtēšanas metodikas un procedūras, kas atbilst Eiropas asociācijas kvalitātes nodrošināšanai augstākajā izglītībā izstrādātajiem standartiem un vadlīnijām kvalitātes nodrošināšanai Eiropas augstākās izglītības telpā.
    Noteikumu 28. punkts nosaka, ka centrs 10 darbdienu laikā pēc studiju kvalitātes komisijas lēmuma pieņemšanas nosūta attiecīgo lēmumu augstskolai vai koledžai un lēmuma kopiju – Izglītības un zinātnes ministrijai. Minētais noteikumu punkts arī paredz, ka centrs informāciju par licencēto studiju programmu un ekspertu kopīgo atzinumu publicē centra tīmekļvietnē, savukārt par lēmuma publicēšanu nav noteikts.
    Eiropas valstu izglītības ministri, t.sk., Latvijas, 2015. gadā pieņēma asociācijas izvirzītos standartus un vadlīnijas un apņēmās ieviest ierosināto modeli ārējam novērtējumam. Līdz ar to Latvijas augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšanas institūcijai savā darbībā ir jāievēro standartus un vadlīnijas. Institūciju darbības atbilstību standartiem un vadlīnijām apliecina to piederība asociācijai un reģistram, balstoties uz starptautisku novērtējumu. Standarti un vadlīnijas sastāv no trim daļām: iekšējai kvalitātes novērtēšanai, ārējai kvalitātes novērtēšanai un kvalitātes novērtēšanas aģentūrām.
    Centrs kopš 2018. gada ir iekļauts reģistrā un ir pilntiesīgs asociācijas biedrs.
    Lai nodrošinātu Latvijas augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšanas sistēmas atbilstību standartiem un vadlīnijām un statusa atjaunošanu reģistrā un asociācijā, centram ik pēc pieciem gadiem ir jāiziet starptautiska novērtēšana, kuras ietvaros tiek novērtēta gan Latvijas augstākās izglītības kvalitātes sistēmas, gan centra darbības kvalitātes jautājumos atbilstība standartiem un vadlīnijām.
    Kārtējās novērtēšanas ietvaros, starptautiskie eksperti atzinumā (https://www.enqa.eu/review-database/external-review-of-aic/) ir secinājuši, ka standartu un vadlīniju 2.6. standarta izpilde daļēji atbilst standartu un vadlīniju prasībām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
    Latvija ir ratificējusi 1997. gada 11. aprīļa Eiropas reģiona konvenciju par to kvalifikāciju atzīšanu, kas saistītas ar augstāko izglītību (Convention on the Recognition of Qualifications Concerning Higher Education in the European Region) un parakstījusi Boloņas deklarāciju (Joint declaration of the European Ministers of Education), ar kuru apņemas izveidot ārējās kvalitātes nodrošināšanas sistēmu atbilstoši standartiem un vadlīnijām augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšanai.
    Noteikumu 28. punkts nenodrošina pilnvērtīgu atbilstību standartu un vadlīniju 2.6. standartam, kas paredz, ka, ja aģentūra pieņem jebkādu uz ziņojuma balstītu oficiālu lēmumu, šis lēmums jāpublicē kopā ar ziņojumu. Esošais tiesiskais regulējums neparedz, ka Studiju kvalitātes komisijas lēmums tiek publicēts, tādējādi nav iespējas uzzināt informāciju par studiju programmas licencēšanas procesā konstatētajiem vispārējiem riskiem, risinājumiem, kas var būt aktuāli arī potenciāliem reflektantiem un arī konkrētās augstskolas vai koledžas turpmākās darbības nodrošināšanā, lai uzlabotu studiju virzienu un tam atbilstošo studiju programmu īstenošanu un iekšējās kvalitātes nodrošināšanas sistēmu.
    Esošais regulējums nenodrošina pilnvērtīgu atbilstību Latvijas starptautiskajām saistībām,  Latvijas kā asociācijas biedra saistību ievērošanu Eiropas augstākās izglītības telpā, kā arī ietekmē gan centra kā Eiropā atzītas augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšanas aģentūras statusu, gan rada riskus augstskolu vai koledžu novērtēšanā, lai to atzītu Eiropas augstākās izglītības telpā, ja netiks mainīta esošais tiesiskais regulējums.
Risinājuma apraksts
Tiesību akta projekts paredz precizēt noteikumu 28. punktu, nosakot, ka Studiju kvalitātes komisijas lēmumu centrs publicē centra tīmekļvietnē. Vienlaikus, lai nodrošinātu, ka Studiju kvalitātes komisijas lēmuma publicēšanā tiktu ievēroti fiziskas personas datu aizsardzības vispārīgie principi, ir paredzēts, ka, ja studiju kvalitātes komisijas lēmums satur datus, kas ļauj identificēt fizisko personu, pirms lēmuma publicēšanas, fizisko personu datus anonimizē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • augstskolas un koledžas
  • nodibinājums “Akadēmiskās informācijas centrs”
Ietekmes apraksts
Publicējot Studiju kvalitātes komisijas lēmumus, jebkuram ir iespējas iepazīties ar riskiem, trūkumiem, risinājumiem, kas var būt aktuāli gan potenciāliem studējošajiem, gan arī konkrētās augstskolas vai koledžas turpmākās darbības nodrošināšanā, lai uzlabotu studiju virzienu un tam atbilstošo studiju programmu īstenošanu un uzlabotu iekšējās kvalitātes nodrošināšanas pasākumus.
Centrs, publicējot Studiju kvalitātes komisijas lēmumus, nodrošina pilnvērtīgu informācijas pieejamību sabiedrībai par licencētajām studiju programmām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Standarti un vadlīnijas kvalitātes nodrošināšanai Eiropas Augstākās izglītības telpā (The Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG)).
Apraksts
Standarti un vadlīnijas kvalitātes nodrošināšanai Eiropas Augstākās izglītības telpā (The Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG)) 2.6. standarts (https://www.enqa.eu/wp-content/uploads/2015/11/ESG_2015.pdf) paredz, ka ekspertu ziņojums jāpublicē pilnībā, tam jābūt skaidram un viegli pieejamam akadēmiskajai sabiedrībai, ārējiem partneriem un citām ieinteresētajām personām. Ja aģentūra pieņem jebkādu uz ziņojuma balstītu oficiālu lēmumu, šis lēmums jāpublicē kopā ar ziņojumu.

5.3. Cita informācija

Apraksts
Latvija apņēmusies ievērot 1997. gada 11. aprīļa Eiropas reģiona konvenciju par to kvalifikāciju atzīšanu, kas saistītas ar augstāko izglītību (Convention on the Recognition of Qualifications Concerning Higher Education in the European Region) un Boloņas deklarāciju (Joint declaration of the European Ministers of Education), ar kuru, citstarp, apņemas izveidot ārējās kvalitātes nodrošināšanas sistēmu atbilstoši Eiropas asociācijas kvalitātes nodrošināšanai augstākajā izglītībā (European Association for Quality Assurance in Higher Education) izstrādātajiem standartiem un vadlīnijām.

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Standarti un vadlīnijas kvalitātes nodrošināšanai Eiropas Augstākās izglītības telpā (The Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG)).
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Standarti un vadlīnijas kvalitātes nodrošināšanai Eiropas augstākās izglītības telpā (The Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG)) 2.6. standarts “Ekspertu ziņojums jāpublicē pilnībā, tam jābūt skaidram un viegli pieejamam akadēmiskajai sabiedrībai, ārējiem partneriem un citām ieinteresētajām personām. Ja aģentūra pieņem jebkādu uz ziņojuma balstītu oficiālu lēmumu, šis lēmums jāpublicē kopā ar ziņojumu.”
1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Cita informācija
-
Skaidrojums
Tiesību akta projekts neskar visai sabiedrībai svarīgu jautājumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tiesību akta projektā nav ietvertas jaunas tiesību normas, bet tikai veikti precizējumi. Tiesību akta projekta izstrādē iesaistīts nodibinājums “Akadēmiskās informācijas centrs”.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nodibinājums “Akadēmiskās informācijas centrs”

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Tiks nodrošināta Studiju kvalitātes komisijas lēmumu publicēšana

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Publicējot Studiju kvalitātes komisijas lēmumu, kas ir administratīvais akts, vienlaikus, tiks nodrošināts, ka tiek ievēroti vispārīgie personas datu aizsardzības pamatprincipi, proti, ja Studiju kvalitātes komisijas lēmums saturēs datus, kas ļauj identificēt fizisko personu, pirms lēmuma publicēšanas, fizisko personu datus anonimizēs.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi