Anotācija

25-TA-2327: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 30. novembra noteikumos Nr. 1375 "Noteikumi par rūpnieciskās zvejas limitiem un to izmantošanas kārtību piekrastes ūdeņos"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Zvejniecības likuma 11. panta 4.2 daļa un Ministru kabineta 2009. gada 30. novembra noteikumu Nr. 1375 "Noteikumi par rūpnieciskās zvejas limitiem un to izmantošanas kārtību piekrastes ūdeņos" (turpmāk – noteikumi Nr. 1375) 12. punkts

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir vienkāršot pašvaldībām piešķiramo zvejas rīku limita izmaiņu administrēšanu un dot iespēju starp pašvaldībām pārdalīt zvejas rīku limitu pēc zvejas rīku izmantošanas efektivitātes izvērtējuma. Tāpat paredzēts noteikt, ka lucīšu murdu limits nav iedalāms pašpatēriņa zvejai, kā arī grozīt pašvaldību zvejas rīku limitus jūras piekrastes ūdeņos un dot iespēju zvejniekiem iedalīt selektīvus zvejas rīkus.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Noteikumu projektam jāstājas spēkā 2026. gada 1. janvārī, jo zvejas limiti komerczvejai un pašpatēriņa zvejai tiek piešķirti izmantošanai konkrētā kalendārajā gadā. Paredzēts, ka mainītos zvejas limitus varēs piemērot no 2026. gada 1. janvāra, jo pašvaldības zvejniekiem nākamajā gadā izmantojamos zvejas limitus iedala kalendārā gada beigās, par to noformējot rūpnieciskās zvejas tiesību nomas līguma protokolu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar noteikumu Nr. 1375 11. punktu pašvaldības reizi gadā līdz 1. jūlijam valsts zinātniskajam institūtam "Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR"" (turpmāk – institūts) var iesniegt priekšlikumus par piekrastes ūdeņos noteikto zvejas limitu maiņu. Institūts mēneša laikā izvērtē iesniegtos priekšlikumus un iesniedz Zemkopības ministrijā (turpmāk – ZM) zinātniski pamatotu rekomendāciju par pašvaldību priekšlikumiem zvejas limitu maiņai. ZM, ievērojot noteikumu Nr. 1375 12. punkta prasības, apkopo institūta izvērtētos un atbalstītos priekšlikumus par zvejas limitu maiņu un iesniedz Ministru kabinetā atbilstošu tiesību akta projektu. 
Noteikumu Nr. 1375 2. pielikumā ir noteikti pašvaldībām piešķirtie dažādu zvejas rīku limiti. Spēkā esošie noteikumi Nr. 1375 neparedz jaunu, selektīvu zvejas rīku limitu piešķiršanas iespēju zvejniekiem.  Savukārt noteikumu 7. punktā ir noteikts, kurus zvejas rīkus var iedalīt pašpatēriņa zvejniekiem.
Noteikumu Nr. 1375 9. punktā paredzēts, ka institūts apkopo un uzskaita piekrastes nozvejas datus sadalījumā pa pašvaldībām un pēc katra zvejas mēneša līdz nākamā mēneša divdesmit piektajam datumam iesniedz tos ZM.
Spēkā esošajos noteikumos Nr. 1375 nav noteikts, vai zvejnieks tam iedalīto zvejas rīku limitu drīkst izmantot visā pašvaldībai pieguļošās piekrastes teritorijā vai tikai pašvaldības administratīvās teritorijas mazākajā vienībā, kurā šis zvejas rīka limits ir iedalīts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašvaldības priekšlikumus par piekrastes ūdeņos noteikto zvejas limitu maiņu institūtam iesniedz katru gadu, tāpēc noteikumi Nr. 1375 arī tiek grozīti katru gadu, bet tas ir salīdzinoši laikietilpīgs process un rada administratīvo slogu ministrijām un citām institūcijām, kurām jāsniedz atzinums par grozījumu projektu, gan Ministru kabinetam un Valsts kancelejai. Institūts nepieciešamo zvejas rīku limitu maiņu ir zinātniski izvērtējis un, grozījumu izdarīšana noteikumos Nr. 1375 pēc būtības ir formāla, bet uzliek nesamērīgi lielu slogu valsts administrācijai.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu paredzēts noteikumu Nr. 1375 2. pielikumā minētos pašvaldībām piešķirtos zvejas rīku skaita limitus noteikt kā pamatlimitus un turpmāko zvejas rīku limitu maiņu ZM administrēt, ievadot nepieciešamo informāciju par limitu maiņu valsts informācijas sistēmā "Latvijas zivsaimniecības integrētā kontroles un informācijas sistēma" (turpmāk – informācijas sistēma), kurā šīs ziņas būtu pieejamas gan pašvaldībām, gan kontrolējošām institūcijām. Tāpat ZM līdz kārtējā gada 15. decembrim konkrētajām pašvaldībām nosūtīs informāciju par šo noteikumu 2. pielikumā noteikto zvejas rīku skaita pamatlimita palielinājumu vai samazinājumu un publicēs to savā tīmekļvietnē. 
Atbilstoši grozīts noteikumu Nr. 1375 3., 5.3., 5.1, 12. punkts un 2. pielikums (noteikumu projekta 1.1., 1.4., 1.5., 1.10. un 1.12. apakšpunkts).
Problēmas apraksts
Institūts savā 2025. gada 11. augusta rekomendācijā Nr. 1-6/1694 "Par zvejas rīku limitu izmaiņām piekrastes zvejā" norāda, ka daudzās pašvaldībās piekrastes zvejā netiek izmantota ievērojama daļa no piešķirtajiem zvejas rīkiem, tādēļ nepieciešams efektīvi pārdalīt zvejas rīku skaitu, jo tas vienlaikus veicinās zvejas intensitāti visā Latvijas piekrastē. No pašvaldībām, kurās zvejas rīku limiti paliek neiedalīti, zvejas rīku limitus vajadzētu pārdalīt pašvaldībām, kurās ir liels pieprasījums pēc zvejas rīku limitiem. Tāpat pašām pašvaldībām būtu jāvērtē, vai zvejnieki, kam iedalīti zvejas rīku limiti, šos zvejas rīku limitus patiešām arī izmanto.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēts noteikt iespēju ZM pārdalīt pašvaldībām piešķirtos zvejas rīku skaita pamatlimitus. Ja institūts, izvērtējot piekrastes pašvaldībām piešķirto, zvejniekiem iedalīto zvejas rīku apjomu pēdējo divu gadu laikā, konstatēs, ka kādā pašvaldībā konkrēts zvejas rīku limits zvejniekiem ir iedalīts mazāk nekā 60 procentu apjomā, tas ierosinās Zemkopības ministrijai pārdalīt neiedalīto zvejas rīku limita daļu pašvaldībai vai pašvaldībām, kurās piešķirtie zvejas rīku limiti ir iedalīti vismaz 90 procentu apjomā un ir liels zvejnieku pieprasījums pēc šo zvejas rīku papildlimitiem. Zemkopības ministrija izvērtēs un apkopos institūta iesniegtos priekšlikumus par zvejas rīku limita izmaiņām pašvaldībām un iesniegs Ministru kabinetā attiecīgu tiesību akta projektu par šo noteikumu 2. pielikumā noteiktā zvejas rīku skaita pamatlimita maiņu.
Tāpat noteikumu projektā paredzēts noteikt par pienākumu pašvaldībām izvērtēt zvejniekiem piešķirto zvejas rīku izmantošanas efektivitāti.
Atbilstoši noteikumos Nr. 1375 precizēts 5.1. apakšpunkts un noteikumi papildināti ar 12.1 punktu (noteikumu projekta 1.2. un 1.11. apakšpunkts).
Problēmas apraksts
Pašlaik Eiropas Savienības (turpmāk – ES) politika atbalsta selektīvu zvejas rīku ieviešanu un izmantošanu, kas samazinātu nevēlamu citu sugu piezveju. Selektīvs zvejas rīks ir zvejas rīks, kas pielāgots konkrēta izmēra zivju un (vai) noteiktu zivju sugu zvejai. Noteikumi Nr. 1375 patlaban neparedz jaunu, selektīvu zvejas rīku limitu piešķiršanas iespēju zvejniekiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts dod iespēju pašvaldībām iedalīt komerczvejniekiem selektīvu zvejas rīku limitus, ja institūts ir sniedzis atbilstošu zinātnisku atzinumu par selektīvā zvejas rīka efektivitāti un proporciju, kādā tas būtu maināms pret parastu, neselektīvu zvejas rīku.
Noteikumi Nr. 1375 papildināti ar jaunu 5.1.1 apakšpunktu un 5.3 punktu (noteikumu projekta 1.3. un 1.6. apakšpunkts).
Problēmas apraksts
Spēkā esošo noteikumu Nr. 1375 7. punktā paredzēts, ka pašpatēriņa zvejniekam var iedalīt vienu lucīša murdu. ZM 2025. gada 11. augustā ir saņēmusi biedrības "Mazjūras zvejnieki" vēstuli, kurā biedrība ierosina izslēgt lucīšu murdus no pašpatēriņa zvejā pieejamo zvejas rīku saraksta. Tā kā lucīšu murdu tehniskie parametri ir atbilstoši rūpnieciskās zvejas metodei, nav pamata pašpatēriņa zvejā izmantot šādus zvejas rīkus. Vēstulē biedrība norāda, ka lucīšu nozvejas apjoms pašpatēriņa zvejā, ievērojot zvejas rīka kapacitāti, var būt vienlīdzīgi ar komerczvejas apjomu, un tas liek domāt, ka pašpatēriņa zvejnieki nozvejoto lomu nelegāli pārdod. Noteikumu projektā jānoteic, ka lucīšu murdu limits nav iedalāms pašpatēriņa zvejai.
Noteikumos Nr. 1375 lietotais termins "zivju tīkls" neatbilst informācijas sistēmā lietotajam terminam "noenkurots žaunu tīkls", kas atbilst arī ES normatīvajos aktos lietotajam terminam.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 1375 7. punkts precizēts, svītrojot vārdus "ne vairāk kā vienu lucīšu murdu" un gan 7. punktā, gan 2. pielikumā terminu "zivju tīkls" aizstājot ar terminu "noenkurots žaunu tīkls" (noteikumu projekta 1.7. un 1.12. apakšpunkts).
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 1375 9. punktā paredzēts, ka institūts apkopo un uzskaita piekrastes nozvejas datus sadalījumā pa pašvaldībām un pēc katra zvejas mēneša līdz nākamā mēneša divdesmit piektajam datumam iesniedz tos ZM. Šāds prasība vairs nav aktuāla, jo visi piekrastes nozvejas dati ZM ir pieejami informācijas sistēmā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 1375 9. punkts precizēts, svītrojot prasību institūtam apkopot un uzskaitīt piekrastes nozvejas datus un iesniegt tos ZM, kā arī dodot norādi uz informācijas sistēmas datiem (noteikumu projekta 1.8. apakšpunkts).
Problēmas apraksts
Spēkā esošajos noteikumos Nr. 1375 nav noteikts, vai zvejnieks tam iedalīto zvejas rīku limitu drīkst izmantot visā pašvaldībai piegulošās piekrastes teritorijā vai tikai pašvaldības administratīvās teritorijas mazākajā vienībā, kurā šis zvejas rīka limits ir iedalīts.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 1375 10.punktā paredzēts noteikt, ka zvejnieks pašvaldības administratīvajā teritorijā iedalīto zvejas rīku limitu var izmantot arī jebkurā citā šīs pašvaldības administratīvās teritorijas mazākajā vienībā, ja tas ir paredzēts rūpnieciskās zvejas tiesību nomas līgumā ar pašvaldību vai šī līguma protokolā un ja to pieļauj konkrēto zivju sugu limitu izmantošanas nosacījumi (noteikumu projekta 1.9. apakšpunkts).
Problēmas apraksts
1. Saskaņā ar noteikumu Nr. 1375 11. punktu Rīgas valstspilsētas, Engures pagasta pārvaldes, Ventspils, Limbažu, Saulkrastu un Talsu novada pašvaldības institūtā iesniedza priekšlikumus par piekrastes ūdeņos noteikto zvejas limitu maiņu:
1) Rīgas valstspilsētas pašvaldība lūdz piešķirt papildu 30 reņģu tīklu,
2) Tukuma novada pašvaldība lūdz piešķirt papildu 10 apaļo jūrasgrunduļu murdu un vienu reņģu stāvvadu,
3) Ventspils novada pašvaldība lūdz piešķirt (aizstāt) jūrasgrunduļu zvejai Baltijas jūras piekrastes ūdeņos izmantojamo zivju tīklu limitu 40 gab. uz laikposmu no 1. aprīļa līdz 30. jūnijam ar zivju tīkla acs izmēru 60 līdz 70 mm,
4) Limbažu novada pašvaldība lūdz piešķirt apaļo jūrasgrunduļu vienu papildu murdu,
5) Saulkrastu novada pašvaldība lūdz piešķirt apaļo jūrasgrunduļu trīs papildu murdus,
6) Talsu novada pašvaldība lūdz piešķirt papildu trīs reņģu stāvvadus.

Institūts, izvērtējis priekšlikumus, 2025. gada 11. augustā iesniedza ZM rekomendāciju Nr. 1-6/1694 "Par zvejas rīku limitu izmaiņām piekrastes zvejā" (sk. anotācijas 1. pielikumā).
Institūts atbalsta papildu 19 reņģu tīklu piešķiršanu Rīgas valstspilsētai, sešu apaļo jūrasgrunduļu murdu un viena reņģu stāvvada piešķiršanu Tukuma novadam, zivju tīklu limita aizstāšanu ar jūrasgrunduļu tīkliem laikposmā no 1. aprīļa līdz 30. jūnijam Ventspils novadam, viena apaļo jūrasgrunduļu murda piešķiršanu Limbažu novadam, viena apaļo jūrasgrunduļu murda piešķiršanu Saulkrastu novadam un viena reņģu stāvvada piešķiršanu Talsu novadam.
Rekomendācijā ir sniegta arī informācija un skaidrojums par pašvaldību priekšlikumiem, kas netika atbalstīti. Institūta rekomendācijā atbalstītie pašvaldību priekšlikumi par zvejas limitu maiņu ir iekļauti šajā noteikumu projektā. 

2. Institūts 2025. gada 21. janvāra vēstulē Nr. 1-6/92 "Par 2024. gada pilotpētījumiem Rīgas līcī zvejas regulēšanas pasākumu izstrādē" (sk. anotācijas 2. pielikumā) informē par 2024. gadā īstenotajiem pētījumiem Rīgas līcī rudens lieguma periodā. To laikā secināts, ka velkamā vada zvejas ietekme uz zivju resursiem kopumā ir neliela, tāpēc institūts atbalsta zivju vadu skaita limita ieviešanu Rīgas līča dienvidu rajonā, ierosinot piešķirt vienu zivju vadu katrā no dienvidu rajona pašvaldībām (Saulkrastu novadam, Ādažu novadam, Rīgas valstspilsētai, Jūrmalas valstspilsētai).

3. Pēdējos gados reņģu nozvejas kvota Baltijas jūras 25.–32. apakšrajonā (izņemot 28.1., 30. un 31. apakšrajonu) ir salīdzinoši neliela. Saskaņā ar Zvejniecības likuma 11. panta ceturto daļu reņģu zvejai piekrastē Baltijas jūrā iedala ne mazāk par četriem procentiem no Latvijas Republikai noteiktā kopējā pieļaujamā nozvejas apjoma. Reņģe pārsvarā tiek zvejota ar stāvvadiem (90 % no kopējās reņģu nozvejas) un reņģu tīkliem. Stāvvados reņģe veido aptuveni 40 % no nozvejas, savukārt 50 % – apaļais jūrasgrundulis (abas sugas galvenokārt tiek zvejotas laikā no aprīļa līdz jūnijam). Ventspils novada piekrastē reņģe galvenokārt tiek zvejota stāvvadu zvejā Tārgales pagastā (> 98 %), kurā zveja ir iespējama gan Baltijas jūras atklātajā daļā, gan Rīgas līcī. Baltijas jūras 25.–32. apakšrajonā (izņemot 28.1., 30. un 31. apakšrajonu) reņģes krājums ir samazinājies, savukārt Rīgas līcī (Baltijas jūras 28.1 apakšrajons) tas ir stabils.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 1375 2. pielikumā grozīti noteiktie zvejas rīku skaita limiti atbilstošajām pašvaldībām un precizēts zvejas rīku kopskaits, kā arī mainīts zivju vadu skaita limits Saulkrastu novadam, Ādažu novadam, Rīgas valstspilsētai un Jūrmalas valstspilsētai un precizēts zivju vadu kopskaits.
Noteikumu Nr. 1375 2. pielikums papildināts ar 7. piezīmi, kas paredz pusi no Ventspils novadam piešķirtā reņģu stāvvadu skaita limita izmantot zvejai Tārgales pagasta teritorijā ar nosacījumu, ka stāvvadu zveja Tārgales pagastā notiek tikai Rīgas līča puses piekrastes ūdeņos (noteikumu projekta 1.12. apakšpunkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Institūts ir izvērtējis prasību samērīgumu salīdzinājumā ar ieguvumiem.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pašpatēriņa zvejnieki
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz turpmāk nepiešķirt pašpatēriņa zvejniekiem lucīšu murdu limitu.
Juridiskās personas
  • Komerczvejnieki, kas zvejo jūras piekrastes ūdeņos
Ietekmes apraksts
Ar tiesisko regulējumu noteikta zvejas limitu maiņa vairāku pašvaldību administratīvās teritorijas jūras piekrastes ūdeņos. Tāpat ir paredzēta iespēja zvejai iedalīt selektīvu zvejas rīku limitu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Ar tiesisko regulējumu noteikta zvejas limitu maiņa vairāku pašvaldību administratīvās teritorijas jūras piekrastes ūdeņos. Tāpat ir paredzēta iespēja zvejai iedalīt selektīvu zvejas rīku limitu.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
837 833
0
837 833
533
837 833
533
533
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
244 000
0
244 000
160
244 000
160
160
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
593 833
0
593 833
373
593 833
373
373
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
837 833
0
837 833
533
837 833
533
533
3.1. valsts pamatbudžets
244 000
0
244 000
160
244 000
160
160
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
593 833
0
593 833
373
593 833
373
373
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
533
533
533
5.1. valsts pamatbudžets
0
160
160
160
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
373
373
373
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ministru kabineta 2009. gada 11. augusta noteikumu Nr. 918 "Noteikumi par ūdenstilpju un rūpnieciskās zvejas tiesību nomu un zvejas tiesību izmantošanas kārtību" (turpmāk – noteikumi Nr. 918) 2.1 pielikumā ir noteikta pamatmaksa par rūpnieciskās zvejas tiesību nomu un zvejas tiesību izmantošanu.
Ievērojot noteikumos Nr. 918 noteikto zvejas rīku limitu pamatmaksu, noteikumu projektā ietvertie grozījumi radīs nenozīmīgu finansiālu ietekmi uz valsts un pašvaldību budžeta ieņēmumiem no zvejas tiesību rūpnieciskās izmantošanas (zvejas limiti).
Noteikumu projektā paredzēts palielināt kopējo
a) zivju vadu limitu par 4 gab. Tas kopumā palielinās valsts un pašvaldību budžetu ieņēmumus par 113,84 EUR (4 gab. x 28,46 EUR par vienu limita vienību);
b) reņģu tīklu limitu par 19 gab. Tas kas kopumā palielinās valsts un pašvaldību budžetu ieņēmumus par 135,09 EUR (19 gab. x 7,11 EUR par vienu limita vienību);
c) reņģu stāvvadu limitu par 2 gab. Tas kopumā palielinās valsts un pašvaldību budžetos ieņēmumus par 284,58 EUR (2 gab. x 142,29 EUR par vienu limita vienību).
Kopumā zvejas rīku limitu maiņa palielinās valsts un pašvaldību budžetu ieņēmumus par 533,51 EUR (113,84 EUR + 135,09 EUR + 284,58 EUR).
Saskaņā ar noteikumu Nr. 918 96. punktu pašvaldībai paliek 70 % ieņēmumu no zvejas tiesību nomas, bet 30 % tiek ieskaitīti valsts budžetā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
No iepriekš ieviestiem tieši piemērojamiem Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem izrietošās prasības netiek ietekmētas, mainītas.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior", Zemkopības ministrija, Ventspils novada pašvaldība, Tukuma novada pašvaldība, Saulkrastu novada pašvaldība, Talsu novada pašvaldība, Rīgas valstspilsētas pašvaldība
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Mazjūras zvejnieki"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/157665be-b4e1-4902-9a54-9ebe5f8f371a

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas laikā ne ieteikumi, ne iebildumi par noteikumu projektu netika saņemti.
30.10.2025. Zemkopības ministrijas rīkotajā sanāksmē, kurā pašvaldību pārstāvjiem un piekrates komerzvejniekiem tika prezentēts noteikumu projekts, plānotie grozījumi MK noteikumos Nr. 1375 tika konceptuāli atbalstīti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Zemkopības ministrija
samazinās
Vērtības nozīme:
12,85
avots par vienas stundas darbaspēka izmaksām valsts struktūrās 2024. gadā – Centrālās statistikas pārvaldes dati
20,00
Grozījumu projekta sagatavošanai nepieciešamas aptuveni 20 h.
1
Gatavo vienu noteikumu projektu.
1
Grozījumu projektu gatavo reizi gadā.
-257,00
Lai reizi gadā sagatavotu MK noteikumu Nr. 1375 2. pielikuma grozījumus, ņemot vērā salīdzinoši lielo iesaistīto amatpersonu skaitu, nepieciešamas aptuveni 20 h. Zemkopības ministrijas administratīvās izmaksas samazinās par 257,00 eiro, pieņemot, ka vienas stundas darbaspēka izmaksas valsts struktūrās ir 12,85 eiro (avots – Centrālās statistikas pārvaldes dati): C = (f x l) x (n x b) = (12,85 x 20) x (1 x 1) = 257,00 eiro, no kuriem C – noteikumu projekta sagatavošanas radītās izmaksas jeb administratīvās izmaksas; f – finanšu līdzekļu apmērs, kas nepieciešams, lai nodrošinātu informācijas sniegšanas pienākuma izpildi (stundas samaksas likme, ieskaitot virsstundas vai stundas limitu ārējo pakalpojumu sniedzējiem, ja tādi ir); l – laika patēriņš, kas nepieciešams, lai sagatavotu iesniedzamo informāciju; n – subjektu skaits, uz kuriem attiecas paredzētās informācijas sniegšanas prasības; b – reižu skaits gada laikā, kad paredzēta grozījumu gatavošana. Papildus varētu pieskaitīt elektrības izmaksas.
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"
samazinās
Vērtības nozīme:
12,85
avots par vienas stundas darbaspēka izmaksām valsts struktūrās 2024. gadā – Centrālās statistikas pārvaldes dati
2,00
Ikmēneša atskaites par nozveju piekrastē sagatavošanai nepieciešamais laiks ir 2h,
1
Mēsnesī jāsagatavo viena atskaite.
12
Gadā jāsagatavo 12 atskaites (par katru mēnesi viena).
-308,40
Lai reizi mēnesī sagatavotu un ZM iesniegtu atskaiti par nozveju piekrastes ūdeņos, nepieciešamas aptuveni 2 h. Institūta administratīvās izmaksas samazinās par 308,40 eiro, pieņemot, ka vienas stundas darbaspēka izmaksas valsts struktūrās ir 12,85 eiro (avots – Centrālās statistikas pārvaldes dati): C = (f x l) x (n x b) = (12,85 x 2) x (1 x 12) = 308,40 eiro, no kuriem C – noteikumu projekta sagatavošanas radītās izmaksas jeb administratīvās izmaksas; f – finanšu līdzekļu apmērs, kas nepieciešams, lai nodrošinātu informācijas sniegšanas pienākuma izpildi (stundas samaksas likme, ieskaitot virsstundas vai stundas limitu ārējo pakalpojumu sniedzējiem, ja tādi ir); l – laika patēriņš, kas nepieciešams, lai sagatavotu iesniedzamo informāciju; n – subjektu skaits, uz kuriem attiecas paredzētās informācijas sniegšanas prasības; b – reižu skaits gada laikā, kad paredzēta grozījumu gatavošana. Papildus varētu pieskaitīt elektrības izmaksas.
Pašvaldības
neietekmē
Kopā
-565,40

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Lai mainītu pašvaldībām piešķirtajos zvejas rīku pamatlimitos, vairs nebūs jāgroza MK noteikumi Nr. 1375.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Institūta atzinums par zvejas rīku limitu izmaiņām piekrastes zvejā
2. pielikums
Nosaukums
Institūta vēstule par 2024. gada pilotpētījumiem Rīgas līcī