Anotācija (ex-ante)

21-TA-186: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 835 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts ir izstrādāts saskaņā ar:
 - Ministru kabineta (turpmāk - MK) 2021. gada 6. jūlija protokollēmuma (Nr.51, 35.§) uzdevumu;
 - Labklājības ministrijas (turpmāk - LM) rosinātajiem grozījumiem MK 2011. gada 25. janvāra noteikumos Nr. 75 "Noteikumi par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem" (turpmāk – MK noteikumi Nr.75) (izskatīti MK 2021. gada 23. novembra sēdē);
 -  darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” grozījumiem Nr. 7, kurus Eiropas Komisija (turpmāk - EK) ir apstiprinājusi 2021. gada 30.jūnijā (CCI 2014LV16MAOP001) (turpmāk – DP) ar lēmums C(2021) 4954 final, ar kuru groza Īstenošanas lēmumu C (2014) 8505) (turpmāk - DP grozījumi Nr.7).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pilnveidot atbalstu bezdarbniekiem, bezdarba riskam pakļautām nodarbinātām personām ar invaliditāti, jauniešiem pēc speciālo izglītības programmu absolvēšanas, ieviešot darba vietu pielāgošanas pasākumus, kompleksu atbalstu personu ar invaliditāti iekļaujošai nodarbinātībai, kā arī personām, kuras pirms bezdarbnieka statusa iegūšanas bijušas nodarbinātas vismaz trīs gadus. Precizēt uzraudzības rādītāju vērtības un novirzīt finanšu ietaupījumu citu labklājības nozares projektu darbību pilnveidei un/ vai sekmīgi īstenoto darbību termiņa pagarināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumu Nr. 835 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa (turpmāk – SAM) "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" (turpmāk - 9.1.1.1. pasākums) īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.835):
 1) 3.punktam pasākuma mērķa grupa ir bezdarbnieki, tostarp ilgstošie bezdarbnieki, kuri atbilst vismaz vienam no šādiem kritērijiem, proti, persona ar invaliditāti, nelabvēlīgākā situācijā esoši bezdarbnieki saskaņā ar Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr.  651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 26. jūnijs, Nr. L 187/1) (turpmāk – Komisijas regula Nr.  651/2014), 2. panta 4. punkta "a", "d" un "g" apakšpunktu:
a) persona ir bijusi bez darba vismaz 12 mēnešus un šajā periodā nav bijusi uzskatāma par darba ņēmēju vai pašnodarbināto atbilstoši likumam "Par valsts sociālo apdrošināšanu" ilgāk par diviem mēnešiem bez pārtraukuma,
b) persona ir vecāka par 55 gadiem,
c) persona, kura ieguvusi bēgļa vai alternatīvās personas statusu;
kā arī persona, kurai atbilstoši narkologa atzinumam ir alkohola, narkotisko vai psihotropo vielu vai uzvedības procesu atkarība, persona, kurai ir iespējama alkohola, narkotisko vai psihotropo vielu vai uzvedības procesu atkarība, bet nav saņemts narkologa atzinums, persona, kas vēlas iegūt vai uzturēt darba iemaņas un nesaņem bezdarbnieka pabalstu, persona ir vecumā no 18 līdz 29 gadiem, persona ir vecumā no 18 līdz 29 gadiem un ir uzņemta augstākās izglītības programmā klātienē, persona nav bijusi nodarbināta pie attiecīgā darba devēja pēdējo divu mēnešu laikā pirms iesaistes pasākumā noteiktām personu grupām ārkārtējās situācijas izraisīto seku mazināšanai.

 2021. gada jūnija beigās 15,1% no reģistrētā bezdarbnieku kopskaita valstī jeb 10 179 personas bija personas ar invaliditāti. Personu ar invaliditāti īpatsvars kopējā bezdarbnieku skaitā palielinās kopš 2009. gada, kad tas veidoja tikai 4,1%, tādējādi šīm personām nepieciešams papildu atbalsts.
 Ņemot vērā minēto, LM ir rosinājusi un 2021.gada 23.novembrī MK pieņēma grozījumus MK noteikumos Nr. 75, kas paredz mērķa grupas paplašināšanu ar bezdarba riskam pakļautām nodarbinātām personām ar invaliditāti, jauniešiem, kas absolvējuši speciālās izglītības programmas, kā arī personām, kuras pirms bezdarbnieka statusa iegūšanas bijušas nepārtraukti nodarbinātas vismaz trīs gadus (detālāku situācijas aprakstu skat. MK noteikumu Nr.75 grozījumu anotācijā);
 
 2) 15. punktam pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas būtiskākās darbības: subsidētās darbavietas nodrošināšana, atbalsts reģionālajai mobilitātei, aktivizācijas pasākumi ilgstošajiem bezdarbniekiem, atbalsta pasākumi bezdarbniekiem ar atkarībām, sabiedrības, t.sk. darba devēju, izpratnes veicināšana par bezdarbnieku aktivizācijas pasākumiem, pagaidu nodarbinātības pasākumi (algoti pagaidu sabiedriskie darbi (turpmāk – APSD) un darbam nepieciešamo iemaņu attīstība (turpmāk – DNIA)), pasākumi noteiktām personu grupām ārkārtējās situācijas izraisīto seku mazināšanai (algu subsīdijas atbalsta pasākums (turpmāk – ASAP)).
 Vienlaikus LM ir ierosinājusi un 2021.gada 23.novembrī MK pieņēma grozījumus MK noteikumos Nr. 75, kas t.sk. paredz darbību papildināšanu ar darba vietas pielāgošanas pasākumiem un kompleksu atbalstu personu ar invaliditāti iekļaujošai nodarbinātībai (detālāku situācijas aprakstu skat. MK noteikumu Nr.75 grozījumu anotācijā);

 3) 17.3.1.3. apakšpunktam (un MK noteikumiem Nr.75) subsidētās nodarbinātības pasākuma ietvaros ir paredzēta dotācija par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no algas dotācijas daļas par pasākumā iesaistītajiem bezdarbniekiem, ja darba devējs, kas noslēdzis līgumu par pasākuma īstenošanu, ir biedrība vai nodibinājums. Saskaņā ar MK noteikumu Nr.75 grozījumiem paredzēts, ka minētā dotācija tiks piešķirta arī citiem darba devējiem, kas minētā pasākuma ietvaros nodarbina personas ar invaliditāti. 
Atbilstoši 17.3.2.3. apakšpunktam (un MK noteikumiem Nr.75) individuālo aizsardzības līdzekļu iegādes izmaksas ir attiecināmas par tiem bezdarbniekiem, kas uzsākuši dalību subsidētajās darbavietās, pagaidu nodarbinātības pasākumos vai algu subsīdijas pasākumā  līdz 2021. gada 31. decembrim. 
 Saskaņā ar MK noteikumu Nr.75 grozījumiem izmaksu attiecināšanas periods tiek pagarināts  līdz 2022. gada 30. jūnijam (detālāku situācijas aprakstu skat. MK noteikumu Nr.75 grozījumu anotācijā).
 Atbilstoši 17.3.5.8 apakšpunktam (un MK noteikumiem Nr.75) DNIA ietvaros paredzētas izmaksas ikmēneša stipendijai bezdarbniekiem, obligāto veselības pārbaužu izmaksas bezdarbniekiem, izmaksas izdevumu segšanai par bezdarbnieku dzīvības un veselības apdrošināšanu u.c.
 Saskaņā ar MK noteikumu Nr.75 grozījumiem DNIA izmaksu pozīcijas tiek papildinātas ar izmaksām valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām pensiju apdrošināšanai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem un dotāciju bezdarbnieku darba vadītājiem (detālāku situācijas aprakstu skat. MK noteikumu Nr.75 grozījumu anotācijā);
 
 4) atbilstoši 7. un 8. punktam pasākumam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir ne mazāks kā 94 722 044 euro, t.sk. Eiropas Sociālā fonda (turpmāk - ESF) finansējums – 78 239 862 euro, valsts budžeta (turpmāk - VB) finansējums – 5 249 068 euro un privātais līdzfinansējums – ne mazāks kā 11 233 114 euro. Savukārt maksimālais attiecināmais Eiropas Sociālā fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 82,60 procentus no pasākumam pieejamā kopējā attiecināmā finansējuma un 93,71 procentu no pasākumam pieejamā publiskā attiecināmā finansējuma.
 Kopējais 9.1.1.1. pasākuma finansējums tiek samazināts, t.sk. atbilstoši DP grozījumiem Nr.7, finanšu ietaupījumu novirzot citu nozares pasākumu darbību nodrošināšanai, kā arī attiecīgi precizējot finanšu avotu procentuālo sadalījumu.
 Pieaugošā bezdarba un krīzes seku sociālajā jomā mazināšanai, paredzot atbalsta pasākumus bezdarbniekiem un nodarbinātības saglabāšanai (t.sk. pagaidu nodarbinātības pasākumiem un subsidētai nodarbinātībai (pēckrīzes situācijā)), ar DP grozījumiem Nr.6 (CRII grozījumi) 9. prioritārā virziena finansējums (ESF) tika palielināts kopumā par 37 741 374 euro (ES fondu daļa 32 080 168 euro), t.sk. novirzot 34 431 374 euro (ES fondu daļa 29 266 668 euro) 9.1.1.1.pasākumam “Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem”; 

 5) atbilstoši 4.2. apakšpunktam līdz 2023. gada 31. decembrim pasākuma ietvaros ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji: a) iznākuma rādītājs – bezdarbnieki, tostarp ilgstošie bezdarbnieki, kas iesaistīti pasākumā, – 27 967; b) rezultāta rādītājs – nodarbinātībā vai pašnodarbinātībā iesaistītie dalībnieki pēc aiziešanas (pēc pasākuma pabeigšanas) – 8 836; c) rezultāta rādītājs – pasākuma dalībnieki izglītībā/apmācībā, kvalifikācijas ieguvē vai ir nodarbināti, tostarp pašnodarbināti, sešu mēnešu laikā pēc dalības pasākumā – 7 642. 
 Vienlaikus ar DP grozījumiem Nr. 7, samazinot 9.1.1. SAM pieejamo finansējumu, ir proporcionāli precizētas uzraudzības rādītāju vērtības, proti, t.sk. ir apstiprināta finansējuma pārdale 4 532 436 euro (t.sk. ESF finansējums 3 852 570 euro) 7.1.1.SAM no 9.1.1.SAM, kā arī samazināta: 1) iznākuma rādītāja i.9.1.1.ak vērtība no 46 393 uz 34 783; 2) rezultāta rādītāja r.9.1.1.ak vērtība no 9 711 uz 5 629; 3) rezultāta rādītāju r.9.1.1.b vērtība no 11 750 uz 7 159.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) 9.1.1.1. pasākuma mērķa grupā nav ietvertas vai atsevišķi izdalītas bezdarba riskam pakļautās nodarbinātās personas ar invaliditāti, jaunieši, kas absolvējuši speciālās izglītības programmas, kā arī personas, kuras pirms bezdarbnieka statusa iegūšanas bijušas nepārtraukti nodarbinātas vismaz trīs gadus.
 Lai veicinātu cilvēkkapitāla pilnvērtīgas izmantošanas iespējas Covid-19 radītajos apstākļos, sekmējot gan bezdarbnieku ātrāku atgriešanos darba tirgū pēckrīzes periodā, gan veicinot nodarbināto personu pāreju uz labāk apmaksātām un produktīvām darba vietām, nepieciešams paplašināt 9.1.1.1. pasākuma mērķa grupu ar bezdarba riskam pakļautām nodarbinātām personām ar invaliditāti, lai tās varētu saņemt plašāku atbalstu, t.sk. darba vietu pielāgojumiem. Tāpat arī komplekss atbalsts plānots gan jau esošajai mērķa grupai – bezdarbniekiem ar invaliditāti, gan jaunajai – bezdarba riskam pakļautām nodarbinātām personām ar invaliditāti.
 Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (turpmāk – OECD) 2019.gada zinātniskajā pētījumā[1] kā vienu no galvenajām rekomendācijām ietvēra, ka nepieciešams paplašināt Nodarbinātības valsts aģentūras (turpmāk – NVA) pasākumu mērķa grupu loku, t.sk. sniegt atbalstu arī personām, kuras vēl nav zaudējušas darbu. Tāpat EK 2021.gada 4.martā publicēja Eiropas Sociālo tiesību pīlāra Rīcības plānu (turpmāk – Rīcības plāns)[2], paredzot Eiropas Savienībā sasniedzamos stratēģiskos mērķus nodarbinātības un sociālajā politikā līdz 2030.gadam. Līdzās Rīcības plānam EK publicēja arī ieteikumu “Par iedarbīgu un aktīvu atbalstu nodarbinātībai pēc Covid-19 krīzes (EASE)”[3]. Ieteikums nosaka, ka pēckrīzes atbalsta pasākumu pakotnēm ir jāsastāv no trim komponentēm: darba algu subsīdijas un uzņēmējdarbības uzsākšanas atbalsta, prasmju atbalsta pasākumiem un nodarbinātības dienestu sniegtā atbalsta, t.sk. konsultatīvā atbalsta. EK uzsver, ka ir svarīgi atbalstu sniegt kompleksi, kombinējot visas trīs komponentes, pēc nepieciešamības stiprinot nodarbinātības dienestu kapacitāti, kā arī primāri atbalstu vēršot uz nelabvēlīgākā darba tirgus situācijā esošām un sociālās atstumtības riskam pakļautajām grupām, kas saskan ar Sociālās aizsardzības un darba tirgus politikas pamatnostādnēm 2021.-2027.gadam, ko  Ministru kabinets apstiprināja 2021. gada 1.septembrī (rīkojums Nr.616). Tāpat arī, lai sekmētu jauniešu ar speciālajām vajadzībām integrāciju darba tirgū pēc speciālo izglītības programmu absolvēšanas, ir nepieciešams papildināt noteikumus ar jaunu bezdarbnieku mērķa grupu – persona ir vecumā līdz 29 gadiem un ir absolvējusi speciālo izglītības programmu. Vienlaikus norādāms, ka  vecums līdz 29 gadiem (ieskaitot) pēc analoģijas iekļaujas Eiropas Savienības Jauniešu garantijas vispārpieņemtās vecuma grupas (15-29 gadi) ietvarā.
Minētajiem jauniešiem plānots nodrošināt atbalstu pārejai uz nodarbinātību, t.sk. subsidētās nodarbinātības ietvaros piesaistot speciālu atbalsta personu darbam ar jauniešiem ar garīga rakstura traucējumiem un darba devējiem. Lai gan ne visiem speciālās izglītības iestāžu audzēkņiem ir noteikta invaliditāte, šai personu grupai ir raksturīgas mācību vielas apgūšanas un informācijas uztveršanas grūtības, kā arī saskarsmes prasmju trūkums.  Tādējādi, lai speciālo izglītības programmu absolvējušie jaunieši ar garīga rakstura traucējumiem ātrāk un veiksmīgāk iekļautos darba vidē, arī tiem ir nepieciešams nodrošināt iespēju piesaistīt atbalsta personu.
Saistībā ar minēto mērķa grupas paplašinājumu LM ir iesniegusi Finanšu ministrijai DP tehnisku grozījumu priekšlikumu attiecībā uz indikatīvo mērķa grupas un atbalstāmo darbību aprakstu, kas 2021. gada 3.decembrī ir atkārtoti nosūtīts EK neoficiāla viedokļa sniegšanai;  

[1] Pētījums pieejams: https://www.oecd-ilibrary.org/employment/evaluating-latvia-s-active-labour-market-policies_6037200a-en

[2] Pieejams: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_820

[3] Pieejams: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_21_971

  2) ierobežots atbalsta pasākumu klāsts bezdarba riskam pakļautām nodarbinātām personām ar invaliditāti, jauniešiem, kas absolvējuši speciālās izglītības programmas, kā arī personām, kuras pirms bezdarbnieka statusa iegūšanas bijušas nepārtraukti nodarbinātas vismaz trīs gadus.
 Pilnveidojot atbalstu minētajām grupām, paredzēts atbalsts darba vietu pielāgošanai un ergoterapeita pakalpojumi nodarbinātām personām ar invaliditāti, konsultācijas  strādājošām un nestrādājošām personām ar invaliditāti, motivācijas un mentoringa pakalpojumi bezdarbniekiem ar invaliditāti.
9.1.1.1. pasākuma ietvaros ir plānots izveidot konsultatīvo atbalsta centru (kā pakalpojumu) personām ar invaliditāti un darba devējiem, kur būtu pieejamas konsultācijas un individuāls atbalsts bezdarbniekiem un nodarbinātajiem atbilstoši funkcionālo traucējumu veidam (kustību, redzes, dzirdes, garīga rakstura traucējumiem, vispārējās saslimšanas u.c.). Konsultatīvā atbalsta centra ietvaros darba devējiem vai to deleģētajiem pārstāvjiem tiktu sniegtas konsultācijas par tādām tēmām kā bezdarbnieku ar invaliditāti komunikācijas un nodarbināšanas specifika atbilstoši invaliditātes veidam (kustību, redzes, dzirdes, garīga rakstura), par darba vides pielāgojumiem darba vietās, par komunikācijas barjeru un stereotipu mazināšanu darba kolektīvā, konfliktu un problēmsituāciju risināšanu u.c. Personām ar invaliditāti tiktu sniegta visa nepieciešamā informācija par iespējām saņemt atbalstu darba meklēšanā un savu darba prasmju noturēšanā, nodrošināti motivācijas un mentoringa pakalpojumi, kā arī tiktu sniegti atbalsta personu pakalpojumi pēc nepieciešamības.
Grozījumi MK noteikumos Nr.75 paredz papildināt tos ar 139.1 punktu, kurā ir noteikts - lai nodrošinātu kompleksu atbalstu personu ar invaliditāti iekļaujošai nodarbinātībai, NVA atbilstoši normatīvajiem aktiem par publiskajiem iepirkumiem izvēlas pasākumu īstenotājus, kas nodrošina konsultācijas un individuālu atbalstu bezdarbniekiem, darba meklētājiem un bezdarba riskam pakļautām personām atbilstoši funkcionālo traucējumu veidam, sniedz konsultācijas darba devējiem par bezdarbnieku un bezdarba riskam pakļauto personu ar invaliditāti nodarbināšanas specifiku atbilstoši funkcionālo traucējumu veidam, nodrošina motivācijas un mentoringa pakalpojumus, sniedz atbalsta personu pakalpojumus un citus uz individuālu atbalstu vērstus pakalpojumus.
Ievērojot, ka minētie pakalpojumi (konsultatīvais centrs kā pakalpojums) tiks nodrošināti atbilstoši publisko iepirkumu jomu regulējošo normatīvo aktu prasībām, samaksa par sniegtajiem pakalpojumiem nav vērtējama kā komercdarbības atbalsts.
Papildus vēršam izmanību, ka konsultācijas darba devējiem personu ar invaliditāti nodarbinātības jautājumos tiek sniegtas arī spēkā esošā regulējuma ietvaros. Minētās konsultācijas ir informatīvā rakstura pasākumi, kas ir pieejami jebkuram darba devējam, kas vēlas iegūt informāciju par personu ar invaliditāti nodarbināšanas specifiku un tās ir vērstas uz personu ar invaliditāti nodarbinātības veicināšanu. Tādējādi minētais pasākums nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu, jo neizpildās Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā minētās komercdarbības atbalstu raksturojošās pazīmes. 

Savukārt 9.1.1.1.pasākuma mērķa grupas pārstāvji, t.sk. arī papildu iekļautā mērķa grupa, ir fiziskas personas, kas neveic komercdarbību.
Tāpat arī jauniešiem, kas absolvējuši speciālās izglītības programmas un reģistrējušies kā bezdarbnieki, paredzēta iesaiste subsidētajās darba vietās līdz 18 mēnešiem un, ja nepieciešams, atbalsta personas pakalpojumi. Jauno darbību izmaksas plānots segt projekta Nr.9.1.1.1/15/I/001 “Subsidētās darbavietas bezdarbniekiem” (turpmāk - 9.1.1.1. pasākuma projekts) pieejamā finansējuma ietvaros. Vienlaikus, pilnveidojot DNIA īstenošanas nosacījumus, tiek  papildinātas pasākuma ietvaros attiecināmās izmaksas ar dotācijām darba vadītājam un valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu pensiju apdrošināšanai (turpmāk - VSAOI) izmaksām. Saskaņā ar likuma “Par valsts sociālo apdrošināšanu” (redakcija spēkā no 2022. gada 1. janvāra) 5. pantu vienlaikus ar darba ņēmējiem sociālajai apdrošināšanai ir pakļautas personas, kuras piedalās NVA organizētajā pasākumā "Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība" (netiek slēgts darba līgums, bet līgums par dalību pasākumā). Minētās iemaksas NVA pārskaitīs Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai (turpmāk - VSAA) par pasākumā iesaistītajiem bezdarbniekiem, neiesaistot nevalstiskās organizācijas un augstskolas kā darbam nepieciešamo iemaņu attīstības pakalpojuma sniedzējus. Izmaksas par  VSAOI paredzētas kā papildu atbalsts mērķa grupai - bezdarbniekiem (jauniešiem, personām ar invaliditāti) kā vecuma pensijas palielināšanas garantija. Tādējādi tās  nebūtu uzskatāmas par tiešajām personāla izmaksām vadošās iestādes vadlīniju Nr.2.1. “Vadlīnijas attiecināmo un neattiecināmo izmaksu noteikšanai 2014.-2020.gada plānošanas periodā” (turpmāk – vadlīnijas) 15.13. apakšpunkta (attiecināms uz valsts budžeta iestāžu un pašvaldību darbiniekiem)  izpratnē, kas izvirza nosacījumu, lai par darbu projektā ir noslēgts darba līgums, papildvienošanās pie darba līguma, izdots rīkojums par ierēdņa iecelšanu amatā vai rīkojums par darba procentuālu sadalījumu starp pamatdarbu un darbu pie konkrētā projekta. Vienlaikus jāņem vērā, ka vadlīniju 15.14. apakšpunktā minēts, ka privāto uzņēmumu darbiniekiem attiecināmās izmaksas ir darba alga un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, t.sk. citas normatīvajos aktos noteiktās izmaksas (nenosakot ierobežojumu saistībā ar darba attiecībām).
VSAOI izmaksas par bezdarbnieka dalību pasākumā tiek tieši pārskaitītas VSAA un nav uzskatāmas par valsts atbalstu. Vienlaikus dotācija darba vadītājam, stipendija bezdarbniekam un individuālo aizsardzības līdzekļu bezdarbniekiem iegādes izmaksas tiek kvalificētas kā valsts atbalsts. Tāpat arī kā valsts atbalsts paredzētas jaunā pasākuma - darba vietu pielāgošana nodarbinātām personām ar invaliditāti - izmaksas.

  APSD un DNIA pasākumu ietvaros VSAOI pensiju apdrošināšanai ir noteiktas, ievērojot nodarbinātības pasākumu raksturu. Minēto pasākumu dalībnieki saņem atlīdzību par paveikto darbu, vienlaikus atšķirībā no, piemēram, subsidētajām darbavietām, šo pasākumu īstenošanas nosacījumi neparedz darba tiesisko attiecību dibināšanu. Tādējādi pasākuma īstenošanas nosacījumi paredz papildu sociālo garantiju - VSAOI pensiju apdrošināšanai. Pensiju apdrošināšanai tiek pakļauti visi minēto pasākumu mērķgrupas bezdarbnieki bez izņēmumiem.
MK noteikumu Nr.75 normas, kas paredz VSAOI pensiju apdrošināšanai, ir pastāvīgas, tādējādi šāda veida atbalstu plānots nodrošināt arī pēc projekta beigām no nodarbinātības speciālā budžeta un ESF līdzekļiem.
 Likumprojekta “Grozījumi likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu”", kas paredz VSAOI izmaksas arī DNIA ietvaros, finansiālā ietekme uz  9.1.1.1. pasākuma projektu tiek prognozēta indikatīvi 69 099  euro apmērā (vidēji 12,41 euro mēnesī par bezdarbnieku x 928 darba vietas x  6 mēneši (iesaistes ilgums)). Minētajam netiek prognozēta negatīva ietekme uz 9.1.1.1. pasākuma projekta mērķu un uzraudzības rādītāju sasniegšanu.
 Jaunie atbalsta pasākumi, nodrošinot atbalstu sociālās atstumtības riskam pakļautām un nelabvēlīgākā situācijā esošām personām  sabiedrības veselības krīzes (pēckrīzes) situācijā, atbilst 9.1.1. SAM mērķim “Palielināt sociālās atstumtības riskam pakļauto mērķa grupu, tostarp nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku, iekļaušanos darba tirgū” un veicinās tā labāku sasniegšanu, kā arī uzraudzības rādītāju izpildi. Vienlaikus, lai arī DP noteiktās darbības ir indikatīvas un jaunie pasākumi atbilst 9.1.1. SAM mērķim, LM vienotas izpratnes nodrošināšanai ir iesniegusi FM t.sk. tehnisku DP grozījumu priekšlikumu, papildinot atbalstāmo darbību uzskaitījumu ar “komplekss atbalsts personu ar invaliditāti iekļaujošai nodarbinātībai, tajā skaitā darba vietu pielāgošanas pasākumi bezdarba riskam pakļautām nodarbinātām personām ar invaliditāti”;

 3) nepieciešams pagarināt uz epidemioloģiskās drošības risku mazināšanu vērstos pasākumus, proti, individuālo aizsardzības līdzekļu izmaksu attiecināmību  9.1.1.1. pasākuma projekta ietvaros par sešiem mēnešiem. Izvērtējot pieaugošo epidemioloģiskās drošības un inficēšanās riska līmeni, kā arī potenciālos nākotnes riskus, nepieciešams pagarināt individuālo aizsardzības līdzekļu iegādes izmaksas minētajos pasākumos iesaistītajiem bezdarbniekiem līdz 2022. gada 30. jūnijam (detālāku situācijas aprakstu skat. MK noteikumu Nr.75 grozījumu anotācijā).
 Tāpat arī atbilstoši MK noteikumu Nr. 75 grozījumiem nepieciešams precizēt izmaksu pozīcijas, paredzot, ka VSAOI dotācija par bezdarbnieku ar invaliditāti nodarbināšanu piešķirama ne tikai nevalstiskajām organizācijām, bet arī citiem darba devējiem.
 Vienlaikus, ievērojot EK rekomendācijas par vienkāršoto izmaksu piemērošanu, nepieciešams (t.sk. atbilstoši MK noteikumu Nr.75 grozījumiem) papildināt MK noteikumu Nr. 835 izmaksu pozīcijas ar transporta kompensācijas izmaksām, piemērojot Finanšu ministrijas izstrādāto vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodiku viena kilometra un viena brauciena izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" īstenošanai bezdarbniekiem, kas nosūtīti uz profesionālās piemērotības noteikšanu un atbalsta pasākumiem atkarību ārstēšanai un izmanto sabiedrisko vai personisko transportu nokļūšanai no dzīvesvietas vai NVA filiāles līdz pasākuma īstenošanas vietai un atpakaļ.
Papildu nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts 9.1.1.1. pasākuma esošā finansējuma ietvaros;

  4) finanšu iztrūkums labklājības nozares pasākumu darbību īstenošanai, kam nepieciešams novirzīt 9.1.1.1. pasākuma finanšu ietaupījumu. Minētais ietaupījums radies sabiedrības veselības krīzes seku ietekmē (mazāks par plānoto mērķa grupas pieprasījums iesaistei DNIA pasākumā, kā arī APSD īstenošanas teritoriālā pārklājuma precizēšanas un finansēšanas avota maiņas (no 2022. gada valsts budžeta ietvaros) rezultātā.  Uzlabojoties reģistrētā bezdarba situācijai, no vienas puses (2021. gada 20. septembrī  - 55 851 bezdarbnieki, 6.2% reģistrētā bezdarba līmenis, gada laikā samazinājums par vienu piektdaļu jeb 14 455 personām, un reģistrētā bezdarba līmenim par 1.5 procentpunktiem), bet vienlaicīgi pieaugot arī reģistrēto bezdarbnieku ar invaliditāti skaitam, tika pieņemts lēmums novirzīt APSD finansējumu personām ar invaliditāti pieejamo pakalpojumu uzlabošanai un īstenošanai. No 2022. gada APSD turpinās finansēt tikai no nodarbinātības speciālā budžeta līdzekļiem, novirzot finansējumu tām pašvaldībām, kurās ir vērojams augsts ilgstošo bezdarbnieku un citu mērķa grupu īpatsvars reģistrēto bezdarbnieku kopskaitā. 

Kopējais 9.1.1.1. pasākumam pieejamais finansējums tiek samazināts par 11 951 742 euro, nosakot to 82 770 302 euro apmērā, t.sk. ESF finansējums – 68 087 520 euro, VB finansējums – 3 449 668 euro un privātais līdzfinansējums – ne mazāks kā 11 233 114 euro. Vienlaikus 9.1.1.1. pasākuma finansējums tiek palielināts, novirzot tam 9.1.1.2. pasākuma projekta (pēc pabeigšanas) konstatētās neatbilstības 44 256 euro apmērā, t.sk. ESF finansējums 44 256 euro, kas arī tālāk tiek novirzīts  nozares pasākumu īstenošanai.
 Kopumā darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.1.pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" ietvaros pieejamā finansējuma apmērā tiek veiktas izmaiņas par 11 995 998 euro, t. sk. 9.1.1.1.pasākuma finanšu ietaupījums, kas veido 11 951 742 euro, un 9.1.1.2. pasākuma neatbilstības, kas veido 44 256 euro, tiek novirzīts:
  
 a) 4 532 436 euro 7.1.1. SAM "Paaugstināt bezdarbnieku kvalifikāciju un prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam" atbilstoši DP grozījumiem Nr.7 un MK 2021. gada 6. jūlija protokollēmuma (Nr.51, 35.§) uzdevumam;
 b) 3 463 562 euro 9.1.1.3. pasākumam "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" (grozījumu projekts MK noteikumos par  pasākuma īstenošanu novirzīts saskaņošanai 2021. gada 24. septembrī) papildu atbalsta nodrošināšanai sociālajiem uzņēmumiem, projekta īstenošanas perioda pagarināšanai un jaunas atbalstāmās darbības - pasākumi sociālo uzņēmumu ekosistēmas nostiprināšanai un attīstībai - ieviešanai;
  c) 1 212 507 euro 9.1.4.4. pasākumam "Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)" izmēģinājuma projekta īstenošanai, nodrošinot atbalstu bezpajumtniekiem, kā arī īstenošanas perioda pagarināšanai. Minētā jaunā pakalpojuma ietvaros nodrošinātais atbalsts, tostarp mazinās ar Covid – 19 pandēmijas un valstī noteiktajiem drošības pasākumiem saslimstības ierobežošanai saistītās nelabvēlīgās sekas, kas ir atstājušas iespaidu arī uz bezpajumtnieku emocionālo labsajūtu, iespējām mainīt savu situāciju, integrēties sabiedrībā un atgriezties darba tirgū;
  d) 1 081 177 euro 9.2.1.1. pasākumam "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās" papildu ģimenes asistenta pakalpojuma nodrošināšanai pašvaldībās un iztrūkstošā finansējuma nodrošināšanai atsevišķu projekta darbību īstenošanai sākotnēji paredzētajā apjomā. Profesionāls sociālais darbs jo īpaši būtisks Covid – 19 pandēmijas laikā, it īpaši ņemot vērā regulārās pašizolācijas un/vai karantīnas situācijas, attālinātās mācības un ikdienas darbu situācijās, kad neviens no speciālistiem pilnībā nevar pārliecināties, kas notiek ģimenēs. Jāatzīmē, ka faktiskā situācija sociālo dienestu un citu pašvaldības sociālo pakalpojumu sniedzēju ikdienas darbā liecina par tendenci, ka COVID- 19 pandēmijas izraisītās krīzes ietekmē (t.i., zaudēti ienākumu avoti, sociālā distancēšanās, izraisītās trauksmes rezultātā saasinājušās garīgās veselības problēmas, kā arī eskalējušās vardarbības ģimenē un atkarību problēmas, cilvēki ir nomākti un neziņā par nākotni u.tml.), pieaug sociālo pakalpojumu saņēmēju loks, vienlaikus radot papildu noslodzi un neparedzētas situācijas sociālo darbinieku ikdienas darbu plānošanā, prioritāšu noteikšanā un lēmumu pieņemšanā. Jāmin, ka šādā situācijā ļoti būtiska ir sociālo dienestu darbinieku profesionalitāte un spēja operatīvi reaģēt mainīgu ārējo apstākļu ietekmē. Vienlaikus neatsverama loma ir ģimenes asistentiem, kuri arī ārkārtējās situācijas laikā nepārtrauc darbu ar ģimenēm, ir tām vistuvāk un nekavējoties reaģē uz problēmsituācijām;

 e) 33 000 euro 9.2.1.2. pasākumam "Iekļaujoša darba tirgus un nabadzības risku pētījumi un monitorings" Latvijas dalības OECD pētījumā un iztrūkstošā finansējuma nodrošināšanai 7. ikgadējā nabadzības un sociālās atstumtības mazināšanas rīcībpolitikas izvērtējumam (lai veiktu padziļinātu maznodrošināto mājsaimniecību iztikšanas stratēģijas izpēti un tam nepieciešamo lauka darbu);

 f) 137 853 euro 9.2.1.3. pasākumam "Atbalsts speciālistiem darbam ar bērniem ar saskarsmes grūtībām un uzvedības traucējumiem un vardarbību ģimenē" speciālistu mācību nodrošināšanai un ģimenes psihoterapijas pakalpojumu īstenošanai 2022. gadā;

  g) 390 000 euro 9.2.2.2. pasākumam "Sociālo pakalpojumu atbalsta sistēmas pilnveide" pilotprojekta "Psihosociālais atbalsts ģimenēm, kurās ir bērns ar autiskā spektra traucējumiem" īstenošanai un pasākuma īstenošanas perioda pagarināšanai. Minētā jaunā pakalpojuma ietvaros paredzētais atbalsts, t.sk. atbalsta grupas, tostarp mazinās ar Covid – 19 pandēmijas un valstī noteiktajiem drošības pasākumiem saslimstības ierobežošanai saistītās nelabvēlīgās sekas, kas ir atstājušas ietekmi uz bērnu un ģimenes emocionālo labsajūtu, garīgo veselību;

  h) 1 145 463 euro 9.2.2.3. pasākumam "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšana" papildu projektu atlases kārtas īstenošanai un atbalsta sniegšanai nevalstiskajām organizācijām.  (grozījumi MK noteikumos par pasākuma īstenošanas nosacījumiem tiks virzīti atsevišķi pēc grozījumu MK noteikumos Nr. 835 apstiprināšanas).

 Līdz ar to finanšu ietaupījuma kopsummai no b) - h) veidojoties 7 463 562 euro apmērā, t.sk. 
 9.1.1.2. pasākuma projekta (pēc pabeigšanas) konstatētās neatbilstības 44 256 euro (ESF finansējums 44 256 euro), kas arī tālāk tiek novirzīts  9.1.1.3. pasākuma īstenošanai. Proti,  7 419 306 euro + 44 256  euro = 7 463 562 euro. Savukārt 7 463 562 euro + 4 532 436 euro = 11 995 998 euro.
 Noteikumu projektam ir pievienots MK protokollēmuma projekts, kura 2.punktā minēta finansējuma atbrīvošana 7 463 562 euro apmērā.
 Noteikumu projekta ierosinātais 9.1.1.1. pasākuma finanšu samazinājums ietver DP grozījumos Nr.7 ietverto pārdali (4 532 436 euro, kas tika novirzīti bezdarbnieku mācību atbalstam 7.1.1. SAM ietvaros), kā arī šobrīd ar DP grozījumiem Nr.8 (š.g. 3. decembrī ir atkārtoti nosūtīti EK neoficiāla viedokļa sniegšanai) no 9.1.1.1.pasākuma pārdalāmo finanšu ietaupījumu 7 419 306 euro apmērā (neskaitot 44 256  euro, kas  ir 9.1.1.2. pasākuma neatbilstību izmaksas), tādējādi kopsummā veidojot  7 419 306 euro + 4 532 436 euro = 11 951 742 euro (jeb 11 995 998 euro, ieskaitot 9.1.1.2. pasākuma neatbilstību izmaksas).

 Minētās izmaiņas ir saistītas ar to, ka Covid-19 radītās nelabvēlīgās ietekmes uz darba tirgu rezultātā ir ievērojami samazinājusies reģistrēto bezdarbnieku iesaiste atsevišķos aktīvās darba tirgus politikas pasākumos (samazinoties pieejamo brīvo darba vietu skaitam darba tirgū ir kritusies arī dalībnieku iesaiste subsidētās nodarbinātības pasākumos un citos atbalsta pasākumos 9.1.1.SAM ietvaros). Vienlaikus ir identificēts finansējuma iztrūkums citu Covid -19 seku mazinošu pasākumu īstenošanai. Piemēram, darba tirgū šajā laikā veidojās mazkvalificētā darbaspēka pārpalikums un augstākās un vidējās kvalifikācijas profesionāļu trūkums, līdz ar to lielākie ieguldījumi būtu nepieciešami mācību pasākumu īstenošanai 7.1.1.SAM ietvaros (tajā skaitā paplašinot šo atbalsta pasākumu mērķa grupu ar bezdarba riskam pakļautām personām), kā arī īpaši neaizsargāto iedzīvotāju grupu (personas ar invaliditāti, ilgstošie bezdarbnieki) atbalstam, sniedzot ieguldījumus sociālās uzņēmējdarbības atbalstam (tādējādi veidojot jaunās darba vietas darba tirgū un iesaistot tajās sociālās atstumtības riskam pakļautās personas). Tādējādi jau ar DP grozījumiem Nr.7 daļa no 9.1.1.SAM pieejamā finansējuma tika novirzīta 7.1.1.SAM īstenošanai un ar plānotajiem grozījumiem Nr.8 LM plāno precizēt uzraudzības rādītāju vērtības, novirzot 9.1.1.1.pasākuma finanšu ietaupījumu (7 419 306 euro apmērā) citu labklājības nozares pasākumu darbību īstenošanai. Minētais ietaupījums radies sabiedrības veselības krīzes seku ietekmē. Tas skaidrojams ar samazinātu mērķa grupas pieprasījumu iesaistei darbam nepieciešamo iemaņu attīstības pasākumā (DNIA), kā arī ar algoto pagaidu sabiedrisko darbu (APSD) īstenošanas teritoriālā pārklājuma precizēšanu un finansēšanas avota maiņu (no 2022. gada nodarbinātības speciālā budžeta ietvaros). 
2019.-2021. gadā, t.sk. Covid-19 ietekmē, ir ievērojami samazinājusies reģistrēto bezdarbnieku iesaiste atsevišķos aktīvās darba tirgus politikas pasākumos. Piemēram, 2020. gadā, salīdzinot ar 2018. gadu, 9.1.1.1.pasākuma ietvaros, identificēts dalībnieku skaita samazinājums:
-  APSD par 32%;
-  DNIA pasākumā par 41%;
- motivācijas programmās ilgstošajiem bezdarbniekiem par 96%;
- Minesotas 12 soļu atkarību pārvarēšanas programmā par 54%;
- profesionālās piemērotības noteikšanā par 63%.
Samazinoties pieejamo brīvo darba vietu skaitam darba tirgū, t.sk. piemērojot attālināta darba nosacījumus ārkārtas situācijas laikā 2020. gadā, kritusies arī dalībnieku iesaiste subsidētās nodarbinātības pasākumos 2019. gadā (par 20%).
Vienlaikus ir pieaugusi nepieciešamība pēc citu pasākumu īstenošanas, lai mīkstinātu Covid-19 pandēmijas ietekmi uz iedzīvotāju spējām iekārtoties darbā un paaugstināt savas prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam.
Uzlabojoties reģistrētā bezdarba situācijai no vienas puses (2021. gada 20. septembrī  - 55 851 bezdarbnieki, 6,2% reģistrētā bezdarba līmenis, gada laikā samazinājums par vienu piektdaļu jeb 14 455 personām, un reģistrētā bezdarba līmenim par 1,5 procentpunktiem), bet vienlaicīgi pieaugot arī reģistrēto bezdarbnieku ar invaliditāti skaitam, tika pieņemts lēmums novirzīt APSD finansējumu personām ar invaliditāti pieejamo pakalpojumu uzlabošanai un īstenošanai.

 Visi minētie atbalsta pasākumi ir iekļauti 9.prioritārajā virzienā un ir vērsti uz sociālo iekļaušanu un nabadzības mazināšanu. Ņemot vērā iepriekš minēto, finansējuma pārdale sekmēs Covid-19 pandēmijas izraisīto negatīvo seku visaptverošu mazināšanu, atbalstot sociālās atstumtības riskam pakļautās personas;
 
  5) ar DP grozījumiem Nr. 7 atbilstoši samazinātajam finansējumam tika samazinātas 9.1.1. SAM uzraudzības rādītāju vērtības, t.sk. par  11 594 personām samazināta 9.1.1.1. pasākuma iznākuma rādītāja vērtība. Tāpat arī, ievērojot līdzšinējo pieredzi, kā arī prognozēto turpmāko situāciju darba tirgū, tika samazinātas rezultāta rādītāju vērtības. Minētais vērtību samazinājums saistībā ar rādītāja r.9.1.1.ak “Nodarbinātībā vai pašnodarbinātībā iesaistītie dalībnieki pēc aiziešanas” vērtību tika balstīts uz pieņēmuma, ka nodarbinātībā vai pašnodarbinātībā pēc aiziešanas no pasākumiem noteiktām personu grupām būs 56% no iznākuma rādītāja, pēc ilgstošo bezdarbnieku atbalsta pasākumiem – 4,5%, pēc pagaidu nodarbinātības pasākumiem – 1,6%, pēc ASAP – 40%. Savukārt rezultāta rādītāja r.9.1.1.b vērtība samazināta, pieņemot, ka pasākuma dalībnieki izglītībā/apmācībā, kvalifikācijas ieguvē, vai būs nodarbināti, tostarp pašnodarbināti sešu mēnešu laikā pēc dalības pasākumā būs 21% no pasākumos noteiktām personu grupām un ilgstošo bezdarbnieku aktivizācijas pasākumos iesaistītajiem, kā arī 6% no pagaidu nodarbinātības pasākumos un 42% no ASAP iesaistītajiem.
Risinājuma apraksts
Veikt grozījumus MK noteikumu Nr. 835, t.sk. atbilstoši veiktajiem grozījumiem MK noteikumos Nr. 75: 
 1) 3. punktā  un papildināt 9.1.1.1. pasākuma mērķa grupu ar bezdarba riskam pakļautām nodarbinātām personām ar invaliditāti, kā arī atsevišķi izdalīt bezdarbnieku mērķa grupu  "persona  ir vecumā līdz 29 gadiem un ir absolvējusi speciālo izglītības programmu". Tāpat arī noteikumu projekts papildināts ar grupu "persona, kura pirms bezdarbnieka statusa iegūšanas bijusi nepārtraukti nodarbināta vismaz trīs gadus". Attiecīgi precizētas arī saistītās izmaksu pozīcijas;
 2) papildināt atbalstāmo darbību uzskaitījumu ar darba vietas pielāgošanas pasākumiem un kompleksu atbalstu personu ar invaliditāti iekļaujošai nodarbinātībai. Vienlaikus tiek papildinātas izmaksu pozīcijas, kā arī definētas izmaksas, kuras piešķiramas kā valsts atbalsts; 
 3) 17.3.1.3. apakšpunktā un noteikt, ka VSAOI izmaksas ir kompensējamas proporcionāli algas dotācijai par pasākumā iesaistītajiem bezdarbniekiem ar invaliditāti, 17.3.2.3. apakšpunktā un noteikt, ka individuālo aizsardzības līdzekļu iegādes izmaksas ir attiecināmas par tiem bezdarbniekiem, kas uzsākuši dalību pasākumos līdz 2022. gada 30. jūnijam, kā arī papildināt noteikumus ar 17.3.5.85. apakšpunktu, paredzot DNIA ietvaros par iesaistītajiem bezdarbniekiem segt  valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas pensiju apdrošināšanai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem (lai nodrošinātu atbilstību MK noteikumiem Nr.75, minēto izmaksu attiecināmība noteikta no 2022. gada 1. janvāra). Tāpat arī DNIA ietvaros papildus (atbilstoši MK noteikumiem Nr.75) paredzēta dotācija darba vadītājiem, kas strādā ar pasākumā iesaistītajiem bezdarbniekiem.
 Vienlaikus MK noteikumi Nr. 835 tiek papildināti ar 17.2.1 apakšpunktu, nosakot, ka transporta kompensācijas izmaksas bezdarbniekiem, kas nosūtīti uz profesionālās piemērotības noteikšanu un atbalsta pasākumiem atkarību ārstēšanai aprēķināmas, piemērojot Finanšu ministrijas izstrādāto vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodiku viena kilometra un viena brauciena izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" īstenošanai; 
 4) 7. un 8. punktā un noteikt, ka pasākumam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir ne mazāks kā 82 770 302 euro, t.sk. Eiropas Sociālā fonda finansējums – 68 087 520 euro, valsts budžeta finansējums – 3 449 668 euro un privātais līdzfinansējums, ko veido šo noteikumu 17.3.3. apakšpunktā minētās izmaksas, – ne mazāks kā 11 233 114 euro. Savukārt maksimālais attiecināmais Eiropas Sociālā fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 82,26 procentus no pasākumam pieejamā kopējā attiecināmā finansējuma un 95,18 procentus no pasākumam pieejamā publiskā attiecināmā finansējuma; 
 5) 4.2. apakšpunktā un noteikt, ka līdz 2023. gada 31. decembrim pasākuma ietvaros ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji: a) iznākuma rādītājs – bezdarbnieki, tostarp ilgstošie bezdarbnieki, kas iesaistīti pasākumā, – 16 373; b) rezultāta rādītājs – nodarbinātībā vai pašnodarbinātībā iesaistītie dalībnieki pēc aiziešanas (pēc pasākuma pabeigšanas) – 4 754;   c) rezultāta rādītājs – pasākuma dalībnieki izglītībā/apmācībā, kvalifikācijas ieguvē vai ir nodarbināti, tostarp pašnodarbināti, sešu mēnešu laikā pēc dalības pasākumā – 3 051. Uzraudzības rādītāju samazinājums veikts atbilstoši DP grozījumiem Nr.7. 
Vienlaikus atbilstoši papildu samazinātajam finansējumam (pārdalei nozares pasākumu ietvaros) tiks atkārtoti precizēti 9.1.1.1. pasākuma uzraudzības rādītāji. To plānots ietvert nākamajos DP grozījumos, un pēc to apstiprināšanas rosināt attiecīgus grozījumus MK noteikumos Nr.835. 
 LM rosinātie DP grozījumi paredz samazināt 9.1.1. SAM:
a) i.9.1.1.ak iznākuma rādītāja vērtību “Bezdarbnieki, tostarp ilgstošie bezdarbnieki”, precizējot to no “34 783” uz “34 098”. Kopējo vērtību veido (15 683 (9.1.1.1. pasākumā) + 18 345 (9.1.1.2. pasākumā) + 70 (9.1.1.3. pasākumā). Vērtība samazināta par 685 bezdarbniekiem (34 783  – 690 (9.1.1.1. pasākumam plānotais iznākuma rādītāja samazinājums) + 5 (9.1.1.3. pasākumam plānotā iznākuma rādītāja palielinājums));
b) r.9.1.1.ak rezultāta rādītāja “Nodarbinātībā vai pašnodarbinātībā iesaistītie dalībnieki pēc aiziešanas” sasniedzamo vērtību no “5 629” uz “5 462” (4 587 (9.1.1.1. pasākumā) + 875 (9.1.1.2. pasākumā));
c) r.9.1.1.b rezultāta rādītāja “Pasākuma dalībnieki izglītībā/apmācībā, kvalifikācijas ieguvē, vai ir nodarbināti, tostarp pašnodarbināti sešu mēnešu laikā pēc dalības pasākumā” sasniedzamo vērtību  no “7 159” uz “6 959” (2 851 (9.1.1.1. pasākumā) + 4 108 (9.1.1.2.pasākumā)).  
Visas 9.1.1.1. pasākuma investīcijas ietvertas intervences kodā Nr.109 “Aktīva iekļaušana, tostarp lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas un aktīvu līdzdalību un uzlabotu nodarbināmību”;
6) lai nodrošinātu, ka preču piegādātāju/pakalpojumu sniedzēja līmenī netiek sniegts komercdarbības atbalsts, papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka, īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs izvēlas preču piegādātāju/pakalpojuma sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru;
7) lai nodrošinātu noteikumu projekta atbilstību Komercdarbības atbalsta kontroles likuma grozījumiem (stājās spēkā 2021. gada 8. jūnijā), precizēt MK noteikumu Nr. 835 35.2 un 35.3 punktu, aizstājot atsauces uz Komisijas 2004. gada 21. aprīļa regulu (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai, ar atsauci uz Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV. vai V. nodaļas nosacījumiem. Minētais pamatots ar likuma papildināšanu ar normām, kas nosaka pienākumu atgūt nelikumīgo komercdarbības atbalstu gadījumos, kad EK nav pieņēmusi lēmumu par nelikumīga un nesaderīga ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu atbalsta atgūšanu, kā arī to, ka nelikumīgs valsts atbalsts ir atgūstams ne tikai tad, ja atbalsta sniedzējs konstatē pārkāpumus, kas noved pie nelikumīga atbalsta atgūšanas, bet arī gadījumos, kad citas institūcijas konstatē nelikumīga atbalsta piešķiršanas gadījumus (t.sk. EK).
Vienlaikus noteikumu projekts paredz tehniski precizēt MK noteikumus Nr.835, salāgojot 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa nosaukumu ar darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība" minēto redakciju. Tāpat arī veikti tehniski atsauču precizējumi saistītajos MK noteikumu Nr.835 punktos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Noteikumu projekts tiek virzīts pirms DP grozījumu Nr.8 oficiālas saskaņošanas ar EK. Vienlaikus š.g. 20.decembrī saņemts  EK neoficiāls viedoklis, ka pašreiz nav konceptuālu iebildumu finansējuma pārdalei no 9.1.1.1.pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem".
 Taču gadījumā, ja EK nesaskaņos DP grozījumu Nr.8. priekšlikumus, t.sk. par 9.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt sociālās atstumtības riskam pakļauto mērķa grupu, tostarp bezdarbnieku, tai skaitā nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku, iekļaušanos darba tirgū” finansējuma pārdali un ar to saistītajām rādītāju izmaiņām, LM attiecīgi plānos turpmākās rīcības konkrētā SAM/ pasākuma ietvaros.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Noteikumu projektam nav negatīvas ietekmes uz 9.1.1.1. pasākuma mērķu sasniegšanu.
 Ierosinātajiem grozījumiem nav negatīvas ietekmes uz NVA kā finansējuma saņēmēju, un finansējuma saņēmējs ir informēts par noteikumu projektu tā izstrādes un saskaņošanas gaitā. Pēc noteikumu projektu spēkā stāšanās finansējuma saņēmējs veiks atbilstošus 9.1.1.1. pasākuma projekta grozījumus un iesniegs tos Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (turpmāk – CFLA). 
 LM sadarbībā ar CFLA nodrošinās, ka finansējuma saņēmēji uzņemas papildu līgumsaistības projektos, kam novirzīts finanšu ietaupījums no 9.1.1.1. pasākuma, palielinot pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu, pēc tam, kad ir stājušies spēkā projekta Nr. 9.1.1.1/15/I/001 “Subsidētās darbavietas bezdarbniekiem” vienošanās grozījumi. Minētā nodrošināšanai visiem nozares noteikumu projektiem, kas piesaistīs papildu finansējumu no 9.1.1.1. pasākuma, tiks pievienots MK protokollēmuma projekts, kas noteiks darbību secību, atbrīvojot finansējumu un uzņemoties papildu saistības. Vienlaikus paredzēts, ka NVA kā finansējuma saņēmējs iesniegs 9.1.1.1. pasākuma projekta grozījumus  ne vēlāk kā divu nedēļu laikā pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās (indikatīvi 2022. gada janvārī)). Papildus LM ir informējusi NVA par 9.1.1.1.pasākuma kopējā attiecināmā finansējuma samazinājumu, norādot, ka šis finansējums nav investējams un tiks pārdalīts citu labklājības nozares pasākumu īstenošanas nodrošināšanai. Vienlaikus LM ir aicinājusi NVA iespējami ātri iesniegt 9.1.1.1. pasākuma projekta grozījumus, atbrīvojot iepriekš minēto finanšu ietaupījumu.
Noteikumu projektā ietvertie grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem  Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 71. panta izpratnē.
 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas ar invaliditāti
  • personas, kuras pirms bezdarbnieka statusa iegūšanas bijušas nodarbinātas vismaz trīs gadus.
  • nodarbinātas personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz 9.1.1.1. pasākumu papildināt ar jaunām darbībām personu ar invaliditāti atbalstam, paplašināt pasākuma mērķa grupu, iekļaujot tajā bezdarba riskam pakļautas nodarbinātas personas ar invaliditāti, kā arī atbilstoši piedāvātajam pakalpojumu klāstam izdalot atsevišķi mērķa grupu "personas, kuras pirms bezdarbnieka statusa iegūšanas bijušas nodarbinātas vismaz trīs gadus".
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Atbilstoši pilnveidotajiem pasākumiem personu ar invaliditāti nodarbināšanai darba devējiem būs iespēja saņemt daudzveidīgāku atbalstu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
13 520 530
1 238 250
7 028 614
9 721 386
0
10 092 743
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
13 520 530
1 238 250
7 028 614
9 721 386
0
10 092 743
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
14 107 544
1 238 250
7 028 614
9 721 386
0
10 092 743
0
2.1. valsts pamatbudžets
14 107 544
1 238 250
7 028 614
9 721 386
0
10 092 743
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-587 014
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-587 014
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar MK noteikumiem Nr.835 šobrīd 9.1.1.1. pasākuma ietvaros projektam (projekts Nr. 9.1.1.1/15/I/001 “Subsidētās darbavietas bezdarbniekiem” pieejamais maksimālais kopējais attiecināmais finansējums ir ne mazāks kā 94 722 044 euro, tai skaitā ESF finansējums – 78 239 862 euro, VB finansējums – 5 249 068 euro un privātais līdzfinansējums (darba devēju finansējums) – ne mazāks kā 11 233 114 euro
MK noteikumu Nr. 835 grozījumu projekts paredz samazināt (plašāku aprakstu par izmaiņām 9.1.1.1. pasākuma finansējumā un finansējuma avotu sadalījumā skat. anotācijas I sadaļas 2.punktā) pasākumam/ projektam pieejamo maksimālo kopējo attiecināmo finansējumu par 11 951 742 euro (t.sk. samazinot ESF finansējumu par 10 152 342 euro un VB finansējumu par 1 799 400 euro). Vienlaikus, lai mazinātu administratīvo slogu un nemainītu  9.1.1.3. pasākuma finanšu avotu (ESF un VB) proporciju, 9.1.1.2. pasākuma projekta neatbilstību izmaksas 44 256 euro (100 % ESF finansējums) apmērā sākotnēji tiek novirzītas uz 9.1.1.1. pasākumu un pēc tam kopā ar 9.1.1.1. pasākuma finanšu ietaupījumu (kopsummā 3 463 562 euro) ar ESF un VB finansējuma proporciju 85/15 tiek novirzītas uz 9.1.1.3. pasākumu. Minētās starppārdales rezultātā tiek precizēta arī 9.1.1.1. pasākuma finanšu avotu proporcija. Līdz ar to pēc MK noteikumu Nr. 835 grozījumu projekta spēkā stāšanās pasākuma ietvaros projektam pieejamais maksimālais finansējums būs ne mazāks kā  82 770 302 euro, t.sk. ESF finansējums – 68 087 520 euro, VB finansējums – 3 449 668 euro un privātais līdzfinansējums  – ne mazāks kā 11 233 114 euro.

 2015. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases informācijai) 1 006 744 euro, t.sk. ESF finansējums 910 499 euro un VB finansējums 96 245 euro.
 2016. gadā 9.1.1.1. projektam tika konstatētas neatbilstības 129,77 euro apmērā (noapaļojot 130 euro), par konstatēto neatbilstības summu ir samazināta 9.1.1.1. projekta attiecināmā izdevumu summa – 2015. gadā par neatbilstoši veikto izdevumu summu 59,77 euro (noapaļojot 60 euro) apmērā un 2016. gadā par neatbilstoši veikto izdevumu summa 70 euro apmērā.
 Ņemot vērā minēto, saskaņā ar projekta finansēšanas plānā norādīto 2015. gadā projekta kopējais finansējums ir 1 585 666 euro apmērā, no tā publiskais finansējums 1 006 684 euro, t.sk. ESF finansējums 910 445 euro, VB finansējums 96 239 euro.
 2016. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases informācijai) 3 763 318 euro, t.sk. ESF finansējums 3 403 545 euro un VB finansējums 359 773 euro.
 Atšķirības no projekta finansēšanas plāna veidojas, ņemot vērā, ka atbilstoši Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmai 2014.-2020. gadam (KP VIS) 2016. gadā 9.1.1.1. projektam tika konstatētas neatbilstības 9,71 euro apmērā (noapaļojot uz 10 euro).  2016. gada publiskais finansējums ir 3 763 238 euro, t.sk. ESF finansējums 3 403 473 euro un VB finansējums 359 765 euro.  
 2017. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases informācijai) 5 400 574 euro, t.sk. ESF finansējums 4 815 093 euro un VB finansējums 585 481 euro.
 Atšķirības no projekta finansēšanas plāna veidojas, jo atbilstoši Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmai 2014.-2020. gadam (KP VIS) 2018. gadā 9.1.1.1. projektam tika konstatētas neatbilstības 928,02 euro (noapaļojot 928 euro), t.sk. 140, 87 euro (noapaļojot 141 euro) privātais līdzfinansējums), (noapaļojot 787 euro)  un 2019.gadā konstatētas neatbilstības 570  euro apmērā, par projekta neatbilstību 2017. gadā ir samazināta projekta attiecināmā izdevumu summa. Projektam tika konstatēta neatbilstība 1 419 euro apmērā. 2017. gada publiskais finansējums ir 5 397 798 euro, t.sk. ESF finansējums 4 812 639 euro un VB finansējums 585 159 euro
 2018. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases informācijai) 5 542 261 euro apmērā, t.sk. ESF finansējums 4 941 431 euro un VB finansējums 600 830 euro.
 Ņemot vērā, ka atbilstoši Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmai 2014.-2020. gadam (KP VIS) 2018. gadā 9.1.1.1. projektam tika konstatētas neatbilstības 4 592,11 euro apmērā, 2018. gadā kopējās attiecināmās izmaksas un publiskās attiecināmās izmaksas samazinātas par 4 592 euro. Projektam tika konstatēta neatbilstība  1 592 euro apmērā. 2018. gada publiskais finansējums ir 5 536 077 euro, t.sk. ESF finansējums 4 935 941 euro un VB finansējums 600 136 euro
 2019. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases informācijai) 6 124 768 euro apmērā, t.sk. ESF finansējums 5 395 725 euro un VB finansējums 729 043 euro. Projektam tika konstatēta neatbilstība 387 euro apmērā. 
 2019. gada publiskais finansējums ir 6 124 381 euro, t.sk. ESF finansējums 5 395 390 euro un VB finansējums 728 991 euro
 2020. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases informācijai) 7 517 075 euro apmērā, t.sk. ESF finansējums 7 025 793 euro un VB finansējums 491 282 euro. Projektam tika konstatēta neatbilstība 62 euro apmērā.
 2020. gada publiskais finansējums ir 7 517 013 euro, t.sk. ESF finansējums 7 024 649 euro un VB finansējums 492 364 euro. Neatbilstības, kas konstatētas projektā 3 460 euro apmērā vēl nav noņemtas no MK noteikumiem Nr.835, un to pārdale tiks vērtēta nākamo normatīvā akta grozījumu kontekstā.

 2021. gadā projektam vidējā termiņa budžeta ietvarā apstiprināts finansējums 14 107 544 euro apmērā, t.sk. ESF finansējums 13 520 530 euro un VB finansējums 587 014 euro.
 Projekts plāno palielināt 2021.gada finansējumu par 1 238 250 euro (finansējums tiks pārdalīts no citiem labklājības nozaru projektu ietaupījumiem 2021.gadā).
 Pēc pārdales projektā 2021. gada publiskais finansējums būs 15 345 794 euro, t.sk. ESF finansējums 14 758 946 euro un VB finansējums 586 848 euro
 2022. gadā projektam vidējā termiņa budžeta ietvarā apstiprināts finansējums 7 028 614 euro apmērā, t.sk. ESF finansējums 7 028 614 euro un VB finansējums 0 euro.
 Šobrīd finansējums valsts budžeta ilgtermiņa saistībās ir iestrādāts 15 691 694 euro saskaņā ar valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi 2022., 2023. un 2024. gadam.
Indikatīvi 2021. gada  decembrī/2022. gada janvārī tiks ierosināti projekta grozījumi (samazinot pieejamo finansējumu), kā arī tiks precizētas VB ilgtermiņa saistības, palielinot finansējumu par  1 058 306 euro, , ko lūgs pārdalīt no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
 Pēc pārdales projektā 2022. gada publiskais finansējums būs 16 750 000 euro, t.sk. ESF finansējums 16 750 000 euro un VB finansējums 0 euro
 2023. gadā projektam vidējā termiņa budžeta ietvarā finansējums nebija paredzēts.
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās 2023. gadam projekta publiskais finansējums indikatīvi plānots 10 092 743 euro apmērā, t.sk. ESF finansējums 10 092 743 euro un VB finansējums 0 euro.
 Šobrīd finansējums VB ilgtermiņa saistībās ir iestrādāts 14 358 980 euro saskaņā ar valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi 2022., 2023. un 2024. gadam.
 LM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc noteikumu projekta apstiprināšanas iesniegs attiecīgu priekšlikumu VB ilgtermiņa saistību precizēšanai pamatbudžeta bāzes projekta sagatavošanas procesā, samazinot valsts budžeta ilgtermiņa saistības 2023. gadā par 4 266 237 euro.  
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija
Papildus jāņem vērā, ka projekta kopējais pieejamais finansējums valsts budžetā neatbilst projekta kopējam finansējumam, kas norādīts projekta finansēšanas plānā.
 Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts.
 Pēc noteikumu spēkā stāšanās tiks ierosināts veikt attiecīgus grozījumus projektā Nr. 9.1.1.1/15/I/001 “Subsidētās darbavietas bezdarbniekiem”, t.sk. projekta finansēšanas plānā.

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 25. janvāra noteikumos Nr. 75 "Noteikumi par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem" (izskatīti MK 2021. gada 23. novembra sēdē ).

Pamatojums un apraksts
Tiesību akta projektā ietvertas normas, kas pilnveido aktīvās darba tirgus politikas pasākumu īstenošanas nosacījumus, t.sk. 9.1.1.1. pasākuma ietvaros. 
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.2. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 836 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt bezdarbnieku kvalifikāciju un prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam" īstenošanas noteikumi" (novirzīti saskaņošanai TAP 2021. gada 13. oktobrī).

Pamatojums un apraksts
Tiesību akta projekts paredz t.sk. atbilstoši DP grozījumiem Nr.7 no 9.1.1.1. pasākuma novirzīt 7.1.1. specifiskā atbalsta mērķa īstenošanai papildu finansējumu 4 532 436 euro apmērā.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.3. Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 11. augusta noteikumos Nr. 467 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.3. pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" īstenošanas noteikumi" (2021. gada 24.septembrī novirzīti saskaņošanai TAP).

Pamatojums un apraksts
Tiesību akta projekts t.sk. paredz palielināt 9.1.1.3. pasākuma kopējo finansējumu par 3 463 562 euro, novirzot to no 9.1.1.1. pasākuma.  
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.4. Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 9. februāra noteikumos Nr. 102 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.4. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt diskriminācijas riskiem pakļauto personu integrāciju sabiedrībā un darba tirgū" 9.1.4.4. pasākuma "Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)" īstenošanas noteikumi" (2021. gada 11. novembrī novirzīti saskaņošanai TAP).

Pamatojums un apraksts
Tiesību akta projekts paredz novirzīt no 9.1.1.1. pasākuma 1 212 507 euro 9.1.4.4. pasākumam izmēģinājumprojekta īstenošanai, nodrošinot atbalstu bezpajumtniekiem.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.5. Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumos Nr. 686 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijās esošām personām" 9.2.1.1. pasākuma "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās" īstenošanas noteikumi" (2021. gada 18. oktobrī novirzīti saskaņošanai TAP).

Pamatojums un apraksts
Tiesību akta projekts paredz novirzīt no 9.1.1.1. pasākuma 1 081 177 euro 9.2.1.1. pasākumam papildu ģimenes asistenta pakalpojuma un citām darbībām nepieciešamā finansējuma nodrošināšanai.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.6. Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 7. jūlija noteikumos Nr. 386 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijā esošām personām" 9.2.1.2. pasākuma "Iekļaujoša darba tirgus un nabadzības risku pētījumi un monitorings" īstenošanas noteikumi" (2021. gada 30. septembrī novirzīti saskaņošanai TAP).

Pamatojums un apraksts
Tiesību akta projekts paredz novirzīt no 9.1.1.1. pasākuma 33 000 euro 9.2.1.2. pasākumam t.sk. Latvijas dalības nodrošināšanai OECD apsekojumā "Risks That Matter" un 7. ikgadējā nabadzības un sociālās atstumtības mazināšanas rīcībpolitikas izvērtējuma īstenošanai.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.7. Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 6. oktobra noteikumos Nr. 575 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijā esošām personām" 9.2.1.3. pasākuma "Atbalsts speciālistiem darbam ar bērniem ar saskarsmes grūtībām un uzvedības traucējumiem un vardarbību ģimenē" īstenošanas noteikumi" (2021. gada 28. septembrī novirzīti saskaņošanai TAP).

Pamatojums un apraksts
Tiesību akta projekts paredz novirzīt no 9.1.1.1. pasākuma 137 853 euro 9.2.1.3. pasākumam darbību īstenošanai nepieciešamā finansējuma nodrošināšanai.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.8. Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 9. februāra noteikumos Nr. 91 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.2 pasākuma "Sociālo pakalpojumu atbalsta sistēmas pilnveide" īstenošanas noteikumi" (2021. gada 19. oktobrī novirzīti saskaņošanai TAP).

Pamatojums un apraksts
Tiesību akta projekts paredz novirzīt no 9.1.1.1. pasākuma 390 000 euro 9.2.2.2. pasākumam pilotprojekta "Psihosociālais atbalsts ģimenēm, kurās ir bērns ar autiskā spektra traucējumiem" īstenošanai.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
Noteikumu projekts virzāms izskatīšanai MK sēdē pēc grozījumiem MK noteikumos Nr.75.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/1) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1407/2013).
Apraksts
DNIA pasākuma ietvaros dotāciju darba vadītājam, stipendiju bezdarbniekam un individuālās aizsardzības līdzekļu iegādes izmaksas, kā arī darba vietu pielāgošanas pasākumu ietvaros nodarbinātajām personām ar invaliditāti vienreizēju dotāciju iekārtu un aprīkojuma iegādei, kā arī tehnisko palīglīdzekļu izgatavošanai un iegādei, tai skaitā piegādei un uzstādīšanai tiek plānots piešķirt kā de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.  1407/2013, pārņemot normu pilnībā.
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 26. jūnijs, Nr. L 187/1) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014)
Apraksts
Mērķa grupas definīcija atbilstoši Komisijas regulas Nr.  651/2014 2.panta 4.punkta a, d, g apakšpunktam. Dotācija subsidēto darbavietu nodrošināšanai atbilstoši Komisijas regulai Nr.  651/2014, pārņemot normu pilnībā. 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/1) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1407/2013).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārēja atsauce uz Komisijas regulu Nr. 1407/2013 
33. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nē.
Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1.punkts, 3. panta 2. punkts, 2. panta 2. punkts, 1. panta 2. punkts
34. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nē.
Vispārēja atsauce uz Komisijas regulu Nr. 1407/2013 
35. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nē.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Tiesību akta normas pārņemtas pilnībā.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 26. jūnijs, Nr. L 187/1) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 4.punkta a, d un g apakšpunkts
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nē.
Vispārēja atsauce uz Komisijas regulu Nr. 651/2014
33. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nē.
Vispārēja atsauce uz Komisijas regulu Nr. 651/2014
36. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nē.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Tiesību akta normas pārņemtas pilnībā.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
ES struktūrfondu un Kohēzijas fondu vadībā iesaistītās atbildīgās iestādes funkcijas pilda LM, sadarbības iestādes funkcijas – CFLA. Projekta finansējuma saņēmējs –NVA.
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://www.lm.gov.lv/lv/grozijumi-ministru-kabineta-2014-gada-23-decembra-noteikumos-nr-835 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrība tika aicināta līdzdarboties noteikumu projektu izstrādē, ievietojot noteikumu projektu LM tīmekļa vietnē www.lm.gov.lv un aicinot līdz 2021. gada 3. septembrim sabiedrības pārstāvjus: 1) rakstiski sniegt viedokli par noteikumu projektiem to izstrādes stadijā – nosūtot uz elektronisko pasta adresi: atbildiga.iestade@lm.gov.lv; 2) klātienē. Līdz noteikumu projekta virzībai saskaņošanai (t.sk. līdz 2021. gada 3.septembrim) par noteikumu projektu sabiedrības viedoklis netika saņemts.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nodarbinātības valsts aģentūra
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz jaunus atbalsta pasākumus personām ar invaliditāti, t.sk. ieviešot kompleksa atbalsta pieeju.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi