23-TA-421: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 15.00.00 "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma (turpmāk - Likums) 7.1 panta astoņpadsmitā daļa un Ministru kabineta 2022. gada 9. augusta protokollēmuma (protokols Nr. 39, 67. §) “Likumprojekts "Grozījumi Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā"” 16. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nepieciešams nodrošināt finansējumu, lai saskaņā ar Likuma 7.1 panta trīspadsmito un četrpadsmito daļu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM) kompensētu pašvaldībām izdevumus, kas tām radušies, nodrošinot atbalstu mājsaimniecībām, ja apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes, malku, sašķidrināto naftas gāzi un dīzeļdegvielu, tai skaitā administratīvo izmaksu daļējai kompensēšanai, kas pašvaldībām radušās saistībā ar minētā atbalsta iesniegumu reģistrāciju un izskatīšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2022. gada 9. augusta protokollēmuma (protokols Nr. 39, 67. §) “Likumprojekts "Grozījumi Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā"” 16. punkts paredz VARAM 2023. gadam nepieciešamo finansējumu ne vairāk kā 73 608 800 euro apmērā, lai nodrošinātu valsts budžeta līdzfinansējumu pašvaldībām likumprojekta 4. pantā noteikto normu īstenošanai, paredzēt likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam" un likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" sagatavošanas procesā, tai skaitā:
- 11 920 000 euro apmērā koksnes granulu izmaksu kompensējošo pasākumu īstenošanai,
- 2 016 000 euro apmērā koksnes brikešu izmaksu kompensējošo pasākumu īstenošanai,
- 21 772 800 euro apmērā malkas iegādes izmaksu kompensējošo pasākumu īstenošanai,
- 37 900 000 euro apmērā apkures ar elektroenerģiju izmaksu kompensējošo pasākumu īstenošanai.
Saskaņā ar Likuma 7.1 panta pirmo, otro, trešo, ceturto, 4.1 un 4.2 daļu, tiesības saņemt valsts atbalstu ir:
- mājsaimniecībai, kura mājokli apkurina, izmantojot koksnes granulas vai koksnes briketes, par laikposmu no 2022. gada 1. maija līdz 2023. gada 30. aprīlim,
- mājsaimniecībai, kura mājokli apkurina, izmantojot malku, par laikposmu no 2022. gada 1. maija līdz 2023. gada 30. aprīlim,
- mājsaimniecībai, kura mājokli apkurina, izmantojot malku, kas iegādāta līdz 2022. gada 31. augustam,
- mājsaimniecībai, kura mājokli apkurina, izmantojot elektroenerģiju, par laikposmu no 2022. gada 1. oktobra līdz 2023. gada 30. aprīlim,
- mājsaimniecībai, kura mājokli apkurina, izmantojot sašķidrināto naftas gāzi, par laikposmu no 2022. gada 1. maija līdz 2023. gada 30. aprīlim,
- mājsaimniecībai, kura mājokli apkurina, izmantojot dīzeļdegvielu, par laikposmu no 2022. gada 1. maija līdz 2023. gada 30. aprīlim.
Likuma 7.1 panta trīspadsmitā daļa paredz, ka valsts kompensē pašvaldībām izdevumus 100 procentu apmērā par šā panta pirmajā, otrajā, trešajā, ceturtajā, 4.1 un 4.2 daļā noteiktā atbalsta mājsaimniecībām sniegšanu.
Likuma 7.1 panta četrpadsmitā daļa nosaka, lai daļēji kompensētu administratīvās izmaksas, kas pašvaldībām radušās laikposmā no 2022. gada 1. oktobra līdz 2023. gada 30. jūnijam, valsts kompensē pašvaldībām astoņus euro par viena šā panta piektajā daļā minētā iesnieguma reģistrāciju un izskatīšanu. Mērķdotāciju, kas paredzēta administratīvo izmaksu segšanai, pašvaldība izlieto pakalpojuma nodrošināšanā iesaistīto darbinieku atlīdzībai, darba vietas ierīkošanai minētajiem darbiniekiem, kā arī tehnikas un aprīkojuma iegādei.
Saskaņā ar minētā panta sešpadsmito daļu, pašvaldība, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Valsts kase nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus, līdz pārskata mēnesim sekojošā mēneša piecpadsmitajam datumam iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai pārskatu par faktiski izlietotajiem līdzekļiem atbalstam mājsaimniecībām un izskatīto iesniegumu skaitu. Iepriekšējā pārskata periodā norādītos datus var precizēt viena mēneša laikā pēc pirmreizējā pārskata iesniegšanas. Pašvaldība pārskatus var iesniegt līdz 2023. gada 15. septembrim. Pašvaldība nodrošina normatīvajos aktos noteikto līdzekļu izlietojuma kontroli un atbilstību šā likuma mērķim.
Atbilstoši Likuma 7.1 panta septiņpadsmitajai daļai, lai nodrošinātu nepieciešamos finanšu līdzekļus atbalsta mājsaimniecībai sniegšanai, pašvaldība var pieprasīt avansa maksājumu 50 procentu apmērā no iepriekšējā mēneša faktiskajiem izdevumiem par atbalsta mājsaimniecībām sniegšanu.
Pamatojoties uz minētā panta astoņpadsmito daļu VARAM:
1) Valsts kases e-pakalpojumā ePārskati 10 darbdienu laikā pārliecinās par šā panta sešpadsmitajā daļā minētās informācijas atbilstību Valsts kases pārskatam un apstiprina pārskatu;
2) reizi mēnesī kompensē pašvaldībām šā panta trīspadsmitajā un četrpadsmitajā daļā minētos izdevumus;
3) ir tiesīga izlases kārtībā kontrolēt finansējuma izlietojumu atbalstam mājsaimniecībām un administratīvajām izmaksām, pieprasot no pašvaldības papildu informāciju. Konstatējot finansējuma izlietojuma pārkāpumus, ministrija pārtrauc finansējuma izmaksas, lūdz precizēt pārskatu un veic izmaksāto finanšu līdzekļu pārrēķinu. Pēc pārskata precizēšanas vai pārkāpumu novēršanas izdara pārrēķinu un veic maksājumu par iepriekšējo periodu vai ietur nepamatoti izmaksātos līdzekļus no nākamajā mēnesī pašvaldībai paredzētajiem līdzekļiem.
Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra rīkojuma Nr. 645 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" 2. punktam un pamatojoties uz trim Finanšu ministrijas rīkojumiem VARAM pašvaldībām 2022. gadā pārskaitīja finanšu līdzekļus 18 787 419,84 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies 2022. gada oktobrī un novembrī, nodrošinot atbalstu mājsaimniecībām apkures izdevumu kompensēšanai, ja apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes un malku, kā arī administratīvo izmaksu daļējai kompensēšanai, kas pašvaldībām radušās saistībā ar minētā atbalsta iesniegumu reģistrāciju un izskatīšanu, tai skaitā:
1) saskaņā ar Finanšu ministrijas 2022. gada 10. oktobra rīkojumu Nr. 597 “Par līdzekļu piešķiršanu” - 15 525 112 euro apmērā avansa maksājumus pirmajam atbalsta perioda mēnesim (2022. gada oktobrim);
2) saskaņā ar Finanšu ministrijas 2022. gada 29 novembra rīkojumu Nr. 731 “Par līdzekļu piešķiršanu” - 2 737 541,97 euro apmērā faktisko izdevumu segšanai par 2022. gada oktobri un avansa maksājumus novembrim;
3) saskaņā ar Finanšu ministrijas 2022. gada 22. decembra rīkojumu Nr. 839 “Par līdzekļu piešķiršanu” - 524 765,87 euro apmērā faktisko izdevumu segšanai par 2022. gada novembri.
Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 19. janvāra rīkojuma Nr. 34 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai"" 2. punktu un pamatojoties uz Finanšu ministrijas 2023. gada 31. janvāra rīkojumu nr. 33 "Par apropriācijas pārdali" 2023. gada 31. janvārī VARAM pašvaldībām pārskaitīja finanšu līdzekļus 1 678 992 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu mājsaimniecībām par 2022. gada decembri apkures izdevumu kompensēšanai un avansa maksājumu nodrošināšanai par 2023. gada janvāri, ja apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes un malku, tai skaitā administratīvo izmaksu daļējai kompensēšanai, kas pašvaldībām radušās saistībā ar minētā atbalsta iesniegumu reģistrāciju un izskatīšanu.
- 11 920 000 euro apmērā koksnes granulu izmaksu kompensējošo pasākumu īstenošanai,
- 2 016 000 euro apmērā koksnes brikešu izmaksu kompensējošo pasākumu īstenošanai,
- 21 772 800 euro apmērā malkas iegādes izmaksu kompensējošo pasākumu īstenošanai,
- 37 900 000 euro apmērā apkures ar elektroenerģiju izmaksu kompensējošo pasākumu īstenošanai.
Saskaņā ar Likuma 7.1 panta pirmo, otro, trešo, ceturto, 4.1 un 4.2 daļu, tiesības saņemt valsts atbalstu ir:
- mājsaimniecībai, kura mājokli apkurina, izmantojot koksnes granulas vai koksnes briketes, par laikposmu no 2022. gada 1. maija līdz 2023. gada 30. aprīlim,
- mājsaimniecībai, kura mājokli apkurina, izmantojot malku, par laikposmu no 2022. gada 1. maija līdz 2023. gada 30. aprīlim,
- mājsaimniecībai, kura mājokli apkurina, izmantojot malku, kas iegādāta līdz 2022. gada 31. augustam,
- mājsaimniecībai, kura mājokli apkurina, izmantojot elektroenerģiju, par laikposmu no 2022. gada 1. oktobra līdz 2023. gada 30. aprīlim,
- mājsaimniecībai, kura mājokli apkurina, izmantojot sašķidrināto naftas gāzi, par laikposmu no 2022. gada 1. maija līdz 2023. gada 30. aprīlim,
- mājsaimniecībai, kura mājokli apkurina, izmantojot dīzeļdegvielu, par laikposmu no 2022. gada 1. maija līdz 2023. gada 30. aprīlim.
Likuma 7.1 panta trīspadsmitā daļa paredz, ka valsts kompensē pašvaldībām izdevumus 100 procentu apmērā par šā panta pirmajā, otrajā, trešajā, ceturtajā, 4.1 un 4.2 daļā noteiktā atbalsta mājsaimniecībām sniegšanu.
Likuma 7.1 panta četrpadsmitā daļa nosaka, lai daļēji kompensētu administratīvās izmaksas, kas pašvaldībām radušās laikposmā no 2022. gada 1. oktobra līdz 2023. gada 30. jūnijam, valsts kompensē pašvaldībām astoņus euro par viena šā panta piektajā daļā minētā iesnieguma reģistrāciju un izskatīšanu. Mērķdotāciju, kas paredzēta administratīvo izmaksu segšanai, pašvaldība izlieto pakalpojuma nodrošināšanā iesaistīto darbinieku atlīdzībai, darba vietas ierīkošanai minētajiem darbiniekiem, kā arī tehnikas un aprīkojuma iegādei.
Saskaņā ar minētā panta sešpadsmito daļu, pašvaldība, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Valsts kase nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus, līdz pārskata mēnesim sekojošā mēneša piecpadsmitajam datumam iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai pārskatu par faktiski izlietotajiem līdzekļiem atbalstam mājsaimniecībām un izskatīto iesniegumu skaitu. Iepriekšējā pārskata periodā norādītos datus var precizēt viena mēneša laikā pēc pirmreizējā pārskata iesniegšanas. Pašvaldība pārskatus var iesniegt līdz 2023. gada 15. septembrim. Pašvaldība nodrošina normatīvajos aktos noteikto līdzekļu izlietojuma kontroli un atbilstību šā likuma mērķim.
Atbilstoši Likuma 7.1 panta septiņpadsmitajai daļai, lai nodrošinātu nepieciešamos finanšu līdzekļus atbalsta mājsaimniecībai sniegšanai, pašvaldība var pieprasīt avansa maksājumu 50 procentu apmērā no iepriekšējā mēneša faktiskajiem izdevumiem par atbalsta mājsaimniecībām sniegšanu.
Pamatojoties uz minētā panta astoņpadsmito daļu VARAM:
1) Valsts kases e-pakalpojumā ePārskati 10 darbdienu laikā pārliecinās par šā panta sešpadsmitajā daļā minētās informācijas atbilstību Valsts kases pārskatam un apstiprina pārskatu;
2) reizi mēnesī kompensē pašvaldībām šā panta trīspadsmitajā un četrpadsmitajā daļā minētos izdevumus;
3) ir tiesīga izlases kārtībā kontrolēt finansējuma izlietojumu atbalstam mājsaimniecībām un administratīvajām izmaksām, pieprasot no pašvaldības papildu informāciju. Konstatējot finansējuma izlietojuma pārkāpumus, ministrija pārtrauc finansējuma izmaksas, lūdz precizēt pārskatu un veic izmaksāto finanšu līdzekļu pārrēķinu. Pēc pārskata precizēšanas vai pārkāpumu novēršanas izdara pārrēķinu un veic maksājumu par iepriekšējo periodu vai ietur nepamatoti izmaksātos līdzekļus no nākamajā mēnesī pašvaldībai paredzētajiem līdzekļiem.
Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra rīkojuma Nr. 645 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" 2. punktam un pamatojoties uz trim Finanšu ministrijas rīkojumiem VARAM pašvaldībām 2022. gadā pārskaitīja finanšu līdzekļus 18 787 419,84 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies 2022. gada oktobrī un novembrī, nodrošinot atbalstu mājsaimniecībām apkures izdevumu kompensēšanai, ja apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes un malku, kā arī administratīvo izmaksu daļējai kompensēšanai, kas pašvaldībām radušās saistībā ar minētā atbalsta iesniegumu reģistrāciju un izskatīšanu, tai skaitā:
1) saskaņā ar Finanšu ministrijas 2022. gada 10. oktobra rīkojumu Nr. 597 “Par līdzekļu piešķiršanu” - 15 525 112 euro apmērā avansa maksājumus pirmajam atbalsta perioda mēnesim (2022. gada oktobrim);
2) saskaņā ar Finanšu ministrijas 2022. gada 29 novembra rīkojumu Nr. 731 “Par līdzekļu piešķiršanu” - 2 737 541,97 euro apmērā faktisko izdevumu segšanai par 2022. gada oktobri un avansa maksājumus novembrim;
3) saskaņā ar Finanšu ministrijas 2022. gada 22. decembra rīkojumu Nr. 839 “Par līdzekļu piešķiršanu” - 524 765,87 euro apmērā faktisko izdevumu segšanai par 2022. gada novembri.
Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 19. janvāra rīkojuma Nr. 34 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai"" 2. punktu un pamatojoties uz Finanšu ministrijas 2023. gada 31. janvāra rīkojumu nr. 33 "Par apropriācijas pārdali" 2023. gada 31. janvārī VARAM pašvaldībām pārskaitīja finanšu līdzekļus 1 678 992 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu mājsaimniecībām par 2022. gada decembri apkures izdevumu kompensēšanai un avansa maksājumu nodrošināšanai par 2023. gada janvāri, ja apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes un malku, tai skaitā administratīvo izmaksu daļējai kompensēšanai, kas pašvaldībām radušās saistībā ar minētā atbalsta iesniegumu reģistrāciju un izskatīšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot Likuma 7.1 panta astoņpadsmitās daļas 2. punktā noteikto, VARAM reizi mēnesī jākompensē pašvaldībām šā panta trīspadsmitā un četrpadsmitā daļā minētos izdevumus par atbalstu mājsaimniecībām apkures izdevumu daļējai kompensēšanai, ja apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes, malku, sašķidrināto naftas gāzi un dīzeļdegvielu, tai skaitā daļēji administratīvās izmaksas, kas pašvaldībām radušās saistībā ar minētā atbalsta iesniegumu reģistrāciju un izskatīšanu līdz 2023. gada 30. aprīlim.
Atbilstoši šā panta sestajai daļai, iesniegumu par atbalstu mājsaimniecībai iesniedz laikposmā:
- no 2022. gada 1. oktobra līdz 2023. gada 30. aprīlim par šā panta pirmajā un otrajā daļā noteikto atbalstu,
- no 2022. gada 1. oktobra līdz 2022. gada 30. novembrim par šā panta trešajā daļā noteikto atbalstu,
- no 2022. gada 1. novembra līdz 2023. gada 31. maijam par šā panta ceturtajā daļā noteikto atbalstu,
- no 2023. gada 15. februāra līdz 2023. gada 30. aprīlim par šā panta 4.1 un 4.2 daļā noteikto atbalstu.
Kā iepriekš jau tika minēts, saskaņā ar 7.1 panta sešpadsmito daļu, pašvaldība, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Valsts kase nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus, līdz pārskata mēnesim sekojošā mēneša piecpadsmitajam datumam iesniedz VARAM pārskatu par faktiski izlietotajiem līdzekļiem atbalstam mājsaimniecībām un izskatīto iesniegumu skaitu.
VARAM, pamatojoties uz pašvaldību iesniegtajiem pārskatiem par 2022. gada novembrī, decembrī un 2023. gada janvārī pašvaldību faktiski izlietotajiem līdzekļiem atbalstam mājsaimniecībām un izskatīto iesniegumu skaitu, veica aprēķinu par provizoriski nepieciešamā kopējā finansējuma apmēru laika posmam no 2023. gada 1. janvāra līdz 30. aprīlim, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu mājsaimniecībām apkures izdevumu kompensēšanai, ja apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes un malku (ar maksājuma apliecinājuma dokumenta), tai skaitā administratīvo izmaksu daļējai kompensēšanai, kas pašvaldībām radušās saistībā ar minētā atbalsta iesniegumu reģistrāciju un izskatīšanu - 1 962 732 euro.
[1]Mājsaimniecībām, kuras siltumapgādes nodrošināšanai izmanto sašķidrināto naftas gāzi, provizoriski nepieciešamais finansējums plānots 1 051 157 euro apmērā, bet mājsaimniecībām, kuras siltumapgādes nodrošināšanai izmanto dīzeļdegvielu - 9 811 902 euro. Papildu nepieciešamais plānotais finansējums, lai kompensētu pašvaldībām administratīvās izmaksas 8 euro apmērā par viena iesnieguma izskatīšanu un lēmuma pieņemšanu ir 60 800 euro.
Ņemot vērā iepriekš minēto kopā provizoriski nepieciešami finanšu līdzekļi 12 886 591 euro apmērā.
Lai paātrinātu un vienkāršotu izdevumu segšanas procesu pašvaldībām, tiek virzīts viens Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai"", kas paredzētu noteikt maksimālo finansējuma summu no šā gada janvāra līdz aprīlim atbalsta sniegšanai, kā arī noteiktu, ka VARAM sagatavo un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniedz Finanšu ministrijā pieprasījumu par šo līdzekļu piešķiršanu atbilstoši faktiski nepieciešamajam finansējuma apmēram.
Papildus VARAM norada, ka saskaņā ar Likuma 7.1 panta sešpadsmito daļu, VARAM pieprasījumus Finanšu ministrijai sagatavos un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs reizi mēnesī, lai pašvaldībām kompensētu faktiskos izdevumus, kas radušies, nodrošinot atbalstu mājsaimniecībām apkures izdevumu daļējai kompensēšanai, ja apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes, malku, sašķidrināto naftas gāzi un dīzeļdegvielu, tai skaitā administratīvo izmaksu daļējai kompensēšanai, kas pašvaldībām radušās saistībā ar minētā atbalsta iesniegumu reģistrāciju un izskatīšanu. Finanšu līdzekļi no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 15.00.00 "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai" tiks piešķirti katrai pašvaldībai vienas summas apmērā, iekļaujot tajā visu atbalstāmo apmēru (sadalījumu pa izdevumu veidiem, skatot Valsts kases ePārskatos).
Pamatojoties uz Likuma 7.1 panta astoņpadsmito daļu VARAM ir tiesīga izlases kārtībā kontrolēt finansējuma izlietojumu atbalstam mājsaimniecībām un administratīvajām izmaksām, pieprasot no pašvaldības papildu informāciju. Konstatējot finansējuma izlietojuma pārkāpumus, ministrija ir tiesīga pārtraukt finansējuma izmaksas, lūgt precizēt pārskatu un veikt izmaksāto finanšu līdzekļu pārrēķinu.
[1] Likumprojekta “Grozījumi Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā” sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija)
Atbilstoši šā panta sestajai daļai, iesniegumu par atbalstu mājsaimniecībai iesniedz laikposmā:
- no 2022. gada 1. oktobra līdz 2023. gada 30. aprīlim par šā panta pirmajā un otrajā daļā noteikto atbalstu,
- no 2022. gada 1. oktobra līdz 2022. gada 30. novembrim par šā panta trešajā daļā noteikto atbalstu,
- no 2022. gada 1. novembra līdz 2023. gada 31. maijam par šā panta ceturtajā daļā noteikto atbalstu,
- no 2023. gada 15. februāra līdz 2023. gada 30. aprīlim par šā panta 4.1 un 4.2 daļā noteikto atbalstu.
Kā iepriekš jau tika minēts, saskaņā ar 7.1 panta sešpadsmito daļu, pašvaldība, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Valsts kase nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus, līdz pārskata mēnesim sekojošā mēneša piecpadsmitajam datumam iesniedz VARAM pārskatu par faktiski izlietotajiem līdzekļiem atbalstam mājsaimniecībām un izskatīto iesniegumu skaitu.
VARAM, pamatojoties uz pašvaldību iesniegtajiem pārskatiem par 2022. gada novembrī, decembrī un 2023. gada janvārī pašvaldību faktiski izlietotajiem līdzekļiem atbalstam mājsaimniecībām un izskatīto iesniegumu skaitu, veica aprēķinu par provizoriski nepieciešamā kopējā finansējuma apmēru laika posmam no 2023. gada 1. janvāra līdz 30. aprīlim, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu mājsaimniecībām apkures izdevumu kompensēšanai, ja apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes un malku (ar maksājuma apliecinājuma dokumenta), tai skaitā administratīvo izmaksu daļējai kompensēšanai, kas pašvaldībām radušās saistībā ar minētā atbalsta iesniegumu reģistrāciju un izskatīšanu - 1 962 732 euro.
[1]Mājsaimniecībām, kuras siltumapgādes nodrošināšanai izmanto sašķidrināto naftas gāzi, provizoriski nepieciešamais finansējums plānots 1 051 157 euro apmērā, bet mājsaimniecībām, kuras siltumapgādes nodrošināšanai izmanto dīzeļdegvielu - 9 811 902 euro. Papildu nepieciešamais plānotais finansējums, lai kompensētu pašvaldībām administratīvās izmaksas 8 euro apmērā par viena iesnieguma izskatīšanu un lēmuma pieņemšanu ir 60 800 euro.
Ņemot vērā iepriekš minēto kopā provizoriski nepieciešami finanšu līdzekļi 12 886 591 euro apmērā.
Lai paātrinātu un vienkāršotu izdevumu segšanas procesu pašvaldībām, tiek virzīts viens Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai"", kas paredzētu noteikt maksimālo finansējuma summu no šā gada janvāra līdz aprīlim atbalsta sniegšanai, kā arī noteiktu, ka VARAM sagatavo un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniedz Finanšu ministrijā pieprasījumu par šo līdzekļu piešķiršanu atbilstoši faktiski nepieciešamajam finansējuma apmēram.
Papildus VARAM norada, ka saskaņā ar Likuma 7.1 panta sešpadsmito daļu, VARAM pieprasījumus Finanšu ministrijai sagatavos un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs reizi mēnesī, lai pašvaldībām kompensētu faktiskos izdevumus, kas radušies, nodrošinot atbalstu mājsaimniecībām apkures izdevumu daļējai kompensēšanai, ja apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes, malku, sašķidrināto naftas gāzi un dīzeļdegvielu, tai skaitā administratīvo izmaksu daļējai kompensēšanai, kas pašvaldībām radušās saistībā ar minētā atbalsta iesniegumu reģistrāciju un izskatīšanu. Finanšu līdzekļi no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 15.00.00 "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai" tiks piešķirti katrai pašvaldībai vienas summas apmērā, iekļaujot tajā visu atbalstāmo apmēru (sadalījumu pa izdevumu veidiem, skatot Valsts kases ePārskatos).
Pamatojoties uz Likuma 7.1 panta astoņpadsmito daļu VARAM ir tiesīga izlases kārtībā kontrolēt finansējuma izlietojumu atbalstam mājsaimniecībām un administratīvajām izmaksām, pieprasot no pašvaldības papildu informāciju. Konstatējot finansējuma izlietojuma pārkāpumus, ministrija ir tiesīga pārtraukt finansējuma izmaksas, lūgt precizēt pārskatu un veikt izmaksāto finanšu līdzekļu pārrēķinu.
[1] Likumprojekta “Grozījumi Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā” sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija)
Risinājuma apraksts
Līdz ar to VARAM saskaņā ar Likuma 7.1 panta sešpadsmito daļu, kā arī izpildot Ministru kabineta 2022. gada 9. augusta protokollēmuma (protokols Nr. 39, 67. §) “Likumprojekts "Grozījumi Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā"” 14. punktu, sagatavoja Ministru kabineta rīkojuma projektu “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai"”, kas paredz:
1. Finanšu ministrijai no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 15.00.00 "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai" piešķirt VARAM finansējumu, kas nepārsniedz 12 886 591 euro, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu mājsaimniecībām 2023. gadā apkures izdevumu kompensēšanai, ja apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes, malku, sašķidrināto naftas gāzi un dīzeļdegvielu, tai skaitā administratīvo izmaksu daļējai kompensēšanai, kas pašvaldībām radušās saistībā ar minētā atbalsta iesniegumu reģistrāciju un izskatīšanu.
2. VARAM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 15.00.00 "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai" atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.
3. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas izmaiņas.
1. Finanšu ministrijai no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 15.00.00 "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai" piešķirt VARAM finansējumu, kas nepārsniedz 12 886 591 euro, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu mājsaimniecībām 2023. gadā apkures izdevumu kompensēšanai, ja apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes, malku, sašķidrināto naftas gāzi un dīzeļdegvielu, tai skaitā administratīvo izmaksu daļējai kompensēšanai, kas pašvaldībām radušās saistībā ar minētā atbalsta iesniegumu reģistrāciju un izskatīšanu.
2. VARAM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 15.00.00 "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai" atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.
3. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas izmaiņas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Pašvaldības.
Ietekmes apraksts
Pašvaldībām tiks kompensēti izdevumi, kas radušies nodrošinot atbalstu mājsaimniecībām par laika periodu no 2023. gada janvāra līdz aprīlim apkures izdevumu kompensēšanai, ja apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes, malku, sašķidrināto naftas gāzi un dīzeļdegvielu, tai skaitā administratīvo izmaksu daļējai kompensēšanai, kas pašvaldībām radušās saistībā ar minētā atbalsta iesniegumu reģistrāciju un izskatīšanu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
12 886 591
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
12 886 591
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-12 886 591
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-12 886 591
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
12 886 591
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
VARAM aprēķins provizoriski nepieciešamajam finansējuma, ja apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes un malku (bez maksājuma apliecinājuma dokumenta), tai skaitā administratīvo izmaksu daļējai kompensēšanai
Atbilstoši pašvaldību iesniegtajiem pārskatiem par 2022. gada novembri, decembri un 2023. gada janvāri pašvaldību faktiskie izdevumi atbalstam mājsaimniecībām un izdevumi par administratīvām izmaksām kopā ir 9 464 397,30 euro. No minētās summas tika atņemti izdevumi par malku bez maksājuma apliecinājuma dokumenta, proti 7 992 348,02 euro, jo iesniegumus no mājsaimniecībām par malkas iegādi bez maksājuma apliecinājuma dokumenta varēja iesniegt līdz 2022. gada 30. novembrim.
9 464 397,30 euro - 7 992 348,02 euro = 1 472 049,28 euro
Ņemot vērā, ka aprēķinam tika izvēlēti trīs mēneši (2022. gada novembris, decembris un 2023. gada janvāris), iegūtā starpība tika izdalīta ar trīs mēnešiem, lai noteiktu vidējo faktisko izdevumu apmēru vienā mēnesī.
1 472 049,28 euro : 3 mēneši = 490 683,09 euro
Ievērojot Likuma 7.1 panta astoņpadsmitās daļas 2. punktā noteikto, pašvaldībām jākompensē šā panta trīspadsmitā un četrpadsmitā daļā minētos izdevumus par atbalstu mājsaimniecībām apkures izdevumu daļējai kompensēšanai, ja apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes, malku, sašķidrināto naftas gāzi un dīzeļdegvielu, tai skaitā daļēji administratīvās izmaksas, kas pašvaldībām radušās saistībā ar minētā atbalsta iesniegumu reģistrāciju un izskatīšanu līdz 2023. gada 30. aprīlim. Līdz ar to iegūto viena mēneša vidējo faktisko izdevumu apmērs tika sareizināts ar četriem mēnešiem.
490 683,09 euro x 4 mēneši = 1 962 732,37 euro
Detalizēts aprēķins par nepieciešamā finansējuma apmēru pieejams anotācijas pielikumā - "Aprēķins plānotajam nepieciešamajam finansējumam laika periodam no 2023. gada janvāra līdz aprīlim pašvaldībām par atbalstu mājsaimniecībām apkures sezonai, ja apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes un malku, tai skaitā administratīvo izmaksu daļējai kompensēšanai".
Provizoriski nepieciešamajam finansējuma, ja apkurei izmanto sašķidrināto naftas gāzi un dīzeļdegvielu
[1] Mājsaimniecību, kuras siltumapgādes nodrošināšanai izmanto sašķidrināto naftas gāzi, skaits ir 4500, bet vidējais katras mājsaimniecības gāzes patēriņš, pieņemot, ka tā ir vidēja lieluma mājsaimniecība, ir 1000 kg naftas gāzes jeb 12,87 MWh gadā. Tādējādi kopējais mājsaimniecību patēriņš ir 4 500 000 kg sašķidrinātās naftas gāze, jeb 57 915 MWh. Starpība starp naftas gāzes cenu 0,91 euro par kg, jeb 70 euro par MWh, kas atbilst centralizētās siltumapgādes mediānai un paredzamajiem cenas griestiem 1,29 euro par kg, jeb 100 euro par MWh, veido 30 euro par MWh, jeb 0,38 euro par kg. Tā kā kompensēti tiks 50 procenti, tad tas veidos 15 euro/MWh, jeb 0,19 euro par kg sašķidrinātās naftas gāzes. Tādējādi kopējās kompensācijas izmaksas būs 15 x 57 915 = 868 725 euro bez PVN, kas ir 1 051 157 euro ar PVN. Finansējums nepieciešams 2023.gadā.
Mājsaimniecību, kuras siltumapgādes nodrošināšanai izmanto dīzeļdegvielu, skaits ir 3100. Pieņemot, ka gada pēdējā mēnesī vēl ir iespējams, ka dīzeļdegvielas izmantošana apkures vajadzībām palielināsies, kopējais aplēstais marķētās dīzeļdegvielas izmantošanas apjoms noteikts 12 350 000 litri, jeb 121 030 MWh. Starpība starp dīzeļdegvielas cenu 0,69 euro par litru, kas atbilst centralizētās siltumapgādes mediānai (70 euro par MWh) un paredzamajiem cenas griestiem 2,01 euro par litru, kas atbilst 204 euro par MWh, veido 134 euro par MWh. Tā kā kompensēti tiks 50 procenti, tad tas veidos 67 euro/MWh. Tādējādi kopējās kompensācijas izmaksas būs 67 x 121 030 =8 109 010 euro bez PVN, kas ir 9 811 902 euro ar PVN. Finansējums nepieciešams 2023.gadā.
Papildu finansējums, lai kompensētu pašvaldībām administratīvās izmaksas astoņi euro apmērā par viena iesnieguma izskatīšanu un lēmuma pieņemšanu, t.i., (4500+3100) mājsaimniecības x 8 euro = 60 800 euro.
[1] Likumprojekta “Grozījumi Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā” sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija)
Atbilstoši pašvaldību iesniegtajiem pārskatiem par 2022. gada novembri, decembri un 2023. gada janvāri pašvaldību faktiskie izdevumi atbalstam mājsaimniecībām un izdevumi par administratīvām izmaksām kopā ir 9 464 397,30 euro. No minētās summas tika atņemti izdevumi par malku bez maksājuma apliecinājuma dokumenta, proti 7 992 348,02 euro, jo iesniegumus no mājsaimniecībām par malkas iegādi bez maksājuma apliecinājuma dokumenta varēja iesniegt līdz 2022. gada 30. novembrim.
9 464 397,30 euro - 7 992 348,02 euro = 1 472 049,28 euro
Ņemot vērā, ka aprēķinam tika izvēlēti trīs mēneši (2022. gada novembris, decembris un 2023. gada janvāris), iegūtā starpība tika izdalīta ar trīs mēnešiem, lai noteiktu vidējo faktisko izdevumu apmēru vienā mēnesī.
1 472 049,28 euro : 3 mēneši = 490 683,09 euro
Ievērojot Likuma 7.1 panta astoņpadsmitās daļas 2. punktā noteikto, pašvaldībām jākompensē šā panta trīspadsmitā un četrpadsmitā daļā minētos izdevumus par atbalstu mājsaimniecībām apkures izdevumu daļējai kompensēšanai, ja apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes, malku, sašķidrināto naftas gāzi un dīzeļdegvielu, tai skaitā daļēji administratīvās izmaksas, kas pašvaldībām radušās saistībā ar minētā atbalsta iesniegumu reģistrāciju un izskatīšanu līdz 2023. gada 30. aprīlim. Līdz ar to iegūto viena mēneša vidējo faktisko izdevumu apmērs tika sareizināts ar četriem mēnešiem.
490 683,09 euro x 4 mēneši = 1 962 732,37 euro
Detalizēts aprēķins par nepieciešamā finansējuma apmēru pieejams anotācijas pielikumā - "Aprēķins plānotajam nepieciešamajam finansējumam laika periodam no 2023. gada janvāra līdz aprīlim pašvaldībām par atbalstu mājsaimniecībām apkures sezonai, ja apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes un malku, tai skaitā administratīvo izmaksu daļējai kompensēšanai".
Provizoriski nepieciešamajam finansējuma, ja apkurei izmanto sašķidrināto naftas gāzi un dīzeļdegvielu
[1] Mājsaimniecību, kuras siltumapgādes nodrošināšanai izmanto sašķidrināto naftas gāzi, skaits ir 4500, bet vidējais katras mājsaimniecības gāzes patēriņš, pieņemot, ka tā ir vidēja lieluma mājsaimniecība, ir 1000 kg naftas gāzes jeb 12,87 MWh gadā. Tādējādi kopējais mājsaimniecību patēriņš ir 4 500 000 kg sašķidrinātās naftas gāze, jeb 57 915 MWh. Starpība starp naftas gāzes cenu 0,91 euro par kg, jeb 70 euro par MWh, kas atbilst centralizētās siltumapgādes mediānai un paredzamajiem cenas griestiem 1,29 euro par kg, jeb 100 euro par MWh, veido 30 euro par MWh, jeb 0,38 euro par kg. Tā kā kompensēti tiks 50 procenti, tad tas veidos 15 euro/MWh, jeb 0,19 euro par kg sašķidrinātās naftas gāzes. Tādējādi kopējās kompensācijas izmaksas būs 15 x 57 915 = 868 725 euro bez PVN, kas ir 1 051 157 euro ar PVN. Finansējums nepieciešams 2023.gadā.
Mājsaimniecību, kuras siltumapgādes nodrošināšanai izmanto dīzeļdegvielu, skaits ir 3100. Pieņemot, ka gada pēdējā mēnesī vēl ir iespējams, ka dīzeļdegvielas izmantošana apkures vajadzībām palielināsies, kopējais aplēstais marķētās dīzeļdegvielas izmantošanas apjoms noteikts 12 350 000 litri, jeb 121 030 MWh. Starpība starp dīzeļdegvielas cenu 0,69 euro par litru, kas atbilst centralizētās siltumapgādes mediānai (70 euro par MWh) un paredzamajiem cenas griestiem 2,01 euro par litru, kas atbilst 204 euro par MWh, veido 134 euro par MWh. Tā kā kompensēti tiks 50 procenti, tad tas veidos 67 euro/MWh. Tādējādi kopējās kompensācijas izmaksas būs 67 x 121 030 =8 109 010 euro bez PVN, kas ir 9 811 902 euro ar PVN. Finansējums nepieciešams 2023.gadā.
Papildu finansējums, lai kompensētu pašvaldībām administratīvās izmaksas astoņi euro apmērā par viena iesnieguma izskatīšanu un lēmuma pieņemšanu, t.i., (4500+3100) mājsaimniecības x 8 euro = 60 800 euro.
[1] Likumprojekta “Grozījumi Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā” sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija)
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Saskaņā ar Likuma 7.1 panta sešpadsmito daļu, VARAM pieprasījumus Finanšu ministrijai sagatavos un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs reizi mēnesī, lai pašvaldībām kompensētu faktiskos izdevumus, kas radušies, nodrošinot atbalstu mājsaimniecībām apkures izdevumu daļējai kompensēšanai, ja apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes, malku, sašķidrināto naftas gāzi un dīzeļdegvielu, tai skaitā administratīvo izmaksu daļējai kompensēšanai, kas pašvaldībām radušās saistībā ar minētā atbalsta iesniegumu reģistrāciju un izskatīšanu. Finanšu līdzekļi no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 15.00.00 "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai" tiks piešķirti katrai pašvaldībai vienas summas apmērā, iekļaujot tajā visu atbalstāmo apmēru (sadalījumu pa izdevumu veidiem, skatot Valsts kases ePārskatos).
Ministru kabinetam būs nepieciešams pieņemt lēmumu par prognozēto līdzekļu apmēru, kas nepārsniedz 12 886 591 euro, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu mājsaimniecībām 2023. gadā apkures izdevumu kompensēšanai, ja apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes, malku, sašķidrināto naftas gāzi un dīzeļdegvielu, tai skaitā administratīvo izmaksu daļējai kompensēšanai, kas pašvaldībām radušās saistībā ar minētā atbalsta iesniegumu reģistrāciju un izskatīšanu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra sēdes protokola Nr.2 1.§ 28.punktā noteikto, ministrijām ir uzdots pēc 2023. gada 17. janvāra līdz likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" pieņemšanai nesniegt Finanšu ministrijā priekšlikumus izmaiņām pagaidu budžetā. Līdz ar to VARAM pieprasījumu Finanšu ministrijai iesniegs pēc likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" pieņemšanas, atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai.
Ministru kabinetam būs nepieciešams pieņemt lēmumu par prognozēto līdzekļu apmēru, kas nepārsniedz 12 886 591 euro, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu mājsaimniecībām 2023. gadā apkures izdevumu kompensēšanai, ja apkurei izmanto elektroenerģiju, koksnes granulas, koksnes briketes, malku, sašķidrināto naftas gāzi un dīzeļdegvielu, tai skaitā administratīvo izmaksu daļējai kompensēšanai, kas pašvaldībām radušās saistībā ar minētā atbalsta iesniegumu reģistrāciju un izskatīšanu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra sēdes protokola Nr.2 1.§ 28.punktā noteikto, ministrijām ir uzdots pēc 2023. gada 17. janvāra līdz likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" pieņemšanai nesniegt Finanšu ministrijā priekšlikumus izmaiņām pagaidu budžetā. Līdz ar to VARAM pieprasījumu Finanšu ministrijai iesniegs pēc likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" pieņemšanas, atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Ar Ministru kabineta rīkojuma projektu “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai"” neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Līdz ar to sabiedrības līdzdalība un komunikācijas aktivitātes rīkojuma projekta izstrādē netika organizētas (Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punkts).
Vienlaikus norādāms, ka minētais rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļās Ministru kabineta sēdes un Tiesību aktu projekti, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.
Vienlaikus norādāms, ka minētais rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļās Ministru kabineta sēdes un Tiesību aktu projekti, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
