Anotācija (ex-ante)

23-TA-1584: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 28. janvāra noteikumos Nr. 55 "Noteikumi par ārzemnieku nodarbināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts ir nepieciešams, lai mazinātu darbaspēka imigrācijas sistēmas negodprātīgas izmantošanas riskus, nosakot sadarbības ar Nodarbinātības valsts aģentūru (turpmāk - aģentūra) pienākumu darba devējiem, kuri plāno nodarbināt trešo valstu darbiniekus, tādējādi veicinot  sadarbību starp darba devējiem un valsts institūcijām vakanču un darba meklētāju salāgošanai un atbalstot Latvijas darba tirgum nepieciešamā darbaspēka piesaisti. Darba devēja sadarbība ar NVA nozīmē, ka darba devējs norādījis un  nepieciešamības gadījumā precizējis informāciju darba sludinājumā, lai sludinājuma saturs atbilstu Darba likumā noteiktajam un pretendentiem sniegtu skaidru informāciju par piedāvāto atalgojumu, darba laiku, vietu un darba apstākļiem, kā arī profesijai atbilstošām prasībām; iesniedzot informāciju par vakanci, norādījis vakances izveides pamatojumu, izvērtējis aģentūras piedāvātos kandidātus un pamatojis kandidātu atteikuma iemeslus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai no vienas puses mazinātu darbaspēka nepietiekamības nelabvēlīgo ietekmi uz ekonomikas izaugsmi un vienlaikus nodrošinātu un neierobežotu nodarbinātības iespējas Latvijas vietējiem darba meklētājiem, kā arī mazinātu negodprātīgu imigrācijas sistēmas izmantošanu, kas cita starpā var radīt arī būtiskus valsts reputācijas riskus, ir nepieciešams noteikt pienākumu darba devējiem, kas plāno nodarbināt trešo valstu darbiniekus, sadarboties ar aģentūru, kā arī noteikt gadījumus, kad aģentūra pieņem lēmumu par atteikumu atļaut ārzemnieka piesaisti
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošo noteikumu 3. punkts paredz pienākumu darba devējam pieteikt brīvu darba vietu aģentūras filiālē, un tad, kad darba vieta bijusi brīva ne mazāk kā 10 darbdienas, darba devējs var Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē pieprasīt ārzemniekiem vīzu vai uzturēšanās atļauju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošā kārtība paredz, ka darba devējs, kurš ir paredzējis nodarbināt ārzemnieku, noslēdzot darba līgumu, aģentūras filiālē piesaka brīvu darba vietu. Ja darba vieta pēc pieteikšanas aģentūras filiālē ir brīva ne mazāk kā 10 darbdienas, darba devējs var vērsties Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē, lai apstiprinātu ielūgumu vīzas vai izsaukumu uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai ārzemniekam.

Pašreizējā situācijā, kad darba devējam nav paredzēts pienākums patiesi sadarboties ar aģentūru piemērotu pretendentu atlases procesā, arvien vairāk tiek konstatēti gadījumi, kad darba devējs jau sākotnēji plāno nosūtīt trešo valstu darbinieku pakalpojumu sniegšanai citā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) valstī, nemaz neplānojot personu nodarbināt Latvijā un arī neizskatot iespējas nodarbināt vietējo darbaspēku. Rezultātā pieaug vīzu un uzturēšanās atļauju pieprasītāju skaits, kuru mērķis ir lielā mērā negodprātīgi izmantot Latvijas imigrācijas sistēmu trešo valstu darbinieku nosūtīšanai pakalpojumu sniegšanai uz citām ES valstīm, nevis piesaistīt trešo valstu darbaspēku patiesām Latvijas darba tirgus vajadzībām, vienlaikus par vakanču pieejamību tiek maldināti arī vietējie darba meklētāji, pagarinot darba meklēšanas procesu.
Risinājuma apraksts
Plānotais risinājums paredz uzlabot sadarbību starp darba devējiem un aģentūru pretendentu atlases procesā. Darba devējam tiek noteikts pienākums sadarboties ar aģentūru, paredzot, ka darba devējs saņem aģentūras lēmumu par ārzemnieka piesaistes nepieciešamību un iegūst tiesības nodarbināt ārzemnieku, noslēdzot darba līgumu. Lai saņemtu aģentūras lēmumu par ārzemnieka piesaistes nepieciešamību darba devējam būs nepieciešams pamatot brīvas darba vietas nepieciešamību, kā arī sadarboties ar aģentūru piemērotu kandidātu atlases procesā, kas norisināsies līdz 10 darbdienām, un sniegt pamatojumu kandidātu noraidījumam. Piemēram, par pamatojumu brīvas darba vietas nepieciešamībai varētu tikt uzskatīta darba tiesisko attiecību izbeigšana ar iepriekšējo darbinieku, darba devēja paplašināšanās, vai jaunu darba vietu izveide.

Pienākums pamatot brīvas darba vietas nepieciešamību tiks attiecināts uz visiem gadījumiem, kuros atzinums tiks pieprasīts. Atlases procesā aģentūra lūgs darba devējam izvērtēt brīvas darba vietas prasībām atbilstošus kandidātus, kā arī sniegt pamatotu viedokli par Latvijas darba tirgū pieejamo kandidātu nepiemērotību.

Vienlaicīgi tiek noteikti gadījumi, kad aģentūra ir tiesīga atteikt izsniegt lēmumu par ārzemnieka piesaistes nepieciešamību. Gadījumos, ja darba devējs nebūs sadarbojies ar aģentūru brīvās darba vietas prasībām piemērotu pretendentu atlases procesā, nebūs izvērtējis aģentūras piedāvātos pretendentus, kuri atbilst darba devēja izvirzītajām un vakancē norādītajām prasībām, nebūs pamatojis aģentūras piedāvāto pretendentu noraidījuma iemeslus, kā arī ja darba devēja pieteiktā brīvā darba vieta atlases procesa laikā būs aizpildīta ar piemērotu pretendentu.

Aģentūras pieņemto lēmumu par atteikumu atzīt ārzemnieka piesaistes nepieciešamību darba devējs varēs apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu aģentūras direktoram. Savukārt aģentūras direktora lēmumu varēs pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

Tāpat kā līdz šim darba devējs būs tiesīgs vērsties Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē (turpmāk – pārvalde), mēneša laikā no izsniegtā lēmuma par ārzemnieka piesaistes nepieciešamību pieņemšanas dienas, lai apstiprinātu ielūgumu vīzas pieprasīšanai vai izsaukumu uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai. Savukārt, lai atvieglotu darbaspēka piesaisti gadījumos, kad darba tiesiskās attiecības ar iepriekš piesaistīto ārzemnieku tiek izbeigtas un darba devējs ir informējis aģentūru par darba tiesisko attiecību pārtraukšanu un viņam ir nepieciešamība piesaistīt citu darbinieku, darba devējs būs tiesīgs atkārtoti vērties pārvaldē, lai apstiprinātu ielūgumu vīzas pieprasīšanai vai izsaukumu uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai, nepiesakot aģentūrā brīvu darba vietu 12 mēnešu laikā no aģentūras izsniegtā lēmuma saņemšanas dienas. Aģentūras pieņemtais lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Par izstrādāto grozījumu projektu tika panākta vienošanās 2023. gada 15. novembra Cilvēkkapitāla attīstības padomes sēdē, tāpat izstrādājot grozījumus Imigrācijas likumā tika vērtēti arī alternatīvi risinājumi mērķa sasniegšanai. Šobrīd sagatavotais un Saeimas atbalstītais deleģējums, visām iesaistītajām pusēm vienojoties, tika atzīts kā atbilstošākais risinājums šī brīža situācijai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Saimnieciskās darbības veicēji, kuri Latvijas Republikā vēlas nodarbināt ārzemnieku
Ietekmes apraksts
Tiks noteiktas stingrākas prasības darba devējiem, kuri piesaista darbaspēku no ārvalstīm, un uzlabota sadarbība starp darba devējiem un aģentūru ārzemnieku atlases procesā.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Tiks noteiktas stingrākas prasības darba devējiem, kuri piesaista darbaspēku no ārvalstīm, un uzlabota sadarbība starp darba devējiem un aģentūru ārzemnieku atlases procesā.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Tiks mazināta darbaspēka trūkuma negatīvā ietekme uz Latvijas tautsaimniecībai būtiskām nozarēm, jo darba devējam būs jāpamato brīvas darba vietas nepieciešamību un jāsadarbojas ar aģentūru sākotnēji atlasot potenciālos kandidātus no Latvijas darba tirgus. Tādējādi tiks veicināta ārvalstu darba spēka piesaiste tieši Latvijas darba tirgum, kā arī tiks mazināts Latvijas reputācijas risks.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Mazinot darbaspēka trūkuma negatīvo ietekmi, tiks veicināta nozaru konkurētspēja un investīciju piesaiste.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Tiks mazināts negodprātīgo vīzu un uzturēšanās atļauju pieprasītāju skaits, paredzot pienākumu darba devējam sadarboties ar aģentūru brīvās darba vietas prasībām piemērotu pretendentu atlases procesā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Tiks mazināts darbaspēka trūkums tautsaimniecībai būtiskās nozarēs.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2017. gada 28. marta noteikumos Nr. 172 "Bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmas noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Minētos noteikumus ir nepieciešams papildināt ar norādi, ka Bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmā iekļauj informāciju par Nodarbinātības valsts aģentūras pieņemtajiem lēmumiem par atļauju vai atteikumu nodarbināt ārzemnieku. Papildus tam, ir nepieciešams veikt grozījumus noteikumu 14.2. apakšpunktā, paredzot Pilsonības un  migrācijas lietu pārvaldes tiesības uz piekļuvi datiem par minētajiem lēmumiem.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Ievērojot to, ka 2023. gada 18. novembrī stājusies spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 20.oktobra Direktīva (ES) Nr. 2021/1883 par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem augsti kvalificētas nodarbinātības nolūkā un ar ko atceļ Padomes Direktīvu 2009/50/EK, tika precizēta informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām, lai nodrošinātu vienotu pieeju un saskaņotību ar citiem spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem. Ekonomikas ministrijas virzītais grozījumu projekts neparedz veikt grozījumus direktīvas saistībā.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Labklājības ministrija, Nodarbinātības valsts aģentūra, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
Nevalstiskās organizācijas
Ārvalstu investoru padome Latvijā, Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera", Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Eksportētāju Asociācija "The Red Jackets"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://www.em.gov.lv/lv/notikums/ekonomikas-ministrijas-parstavju-tiksanas-ar-nevalstisko-organizaciju-parstavjiem-par-arvalstu-darbaspeka-piesaistes-jautajumiem

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Lai identificētu pēc iespējas konkrētākus risināmos jautājumus saistībā ar ārvalstu darbaspēka piesaisti, 2023. gada 1. jūnijā Ekonomikas ministrija organizēja tikšanos ar nevalstisko organizāciju pārstāvjiem. Nevalstisko organizāciju pārstāvji, balstoties uz biedru pieredzi ārvalstu darbaspēka piesaistē, identificēja kavējošos apstākļus dažādos ārvalstu darbaspēka piesaistes procesos un sniedza priekšlikumus to risināšanai. Nevalstisko organizāciju pārstāvju izteiktie priekšlikumi par konkrēto tiesību aktu netika ņemti vērā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nodarbinātības valsts aģentūra
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Ar grozījumu projektu tiks noteikts aģentūras un darba devēju, kuri plāno nodarbināt trešo valstu darbiniekus sadarbības modelis, tādējādi veicinot sadarbību starp darba devējiem un valsts institūcijām.
Papildus aģentūrai tiks noteiktas tiesības pieņemt un atteikt lēmumu par ārzemnieka piesaistes nepieciešamību.
Tādējādi, tiks mazināts to gadījumu skaits, kuros darba devējs jau sākotnēji plāno nosūtīt trešo valstu darbinieku pakalpojumu sniegšanai citā ES valstī, nemaz neplānojot personu nodarbināt Latvijā un arī neizskatot iespējas nodarbināt vietējo darbaspēku.

Tāpat kā līdz šim darba devējs būs tiesīgs vērsties pārvaldē, lai apstiprinātu ielūgumu vīzas pieprasīšanai vai izsaukumu uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai mēneša laikā no lēmuma par ārzemnieka piesaistes nepieciešamību pieņemšanas dienas.

Atvieglotai darbaspēka piesaistei gadījumos, kad darba tiesiskās attiecības ar iepriekš piesaistīto ārzemnieku tiek pārtrauktas un darba devējam ir nepieciešamība piesaistīt citu darbinieku, darba devējs būs tiesīgs atkārtoti vērties pārvaldē, lai apstiprinātu ielūgumu vīzas pieprasīšanai vai izsaukumu uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai, nepiesakot aģentūrā brīvu darba vietu 12 mēnešu laikā no lēmuma par ārzemnieka piesaistes nepieciešamību pieņemšanas dienas.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi