Anotācija (ex-ante)

23-TA-444: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kritēriji un kārtība, kādā izvērtē pašvaldību investīciju projektus jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecībai, esošo pirmsskolas izglītības iestāžu paplašināšanai vai pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstībai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 36.panta pirmās daļas 4.punkta "c" apakšpunkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību un kritērijus, kādā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) izvērtē pašvaldību investīciju projektu iesniegumus jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecībai vai esošas pirmsskolas izglītības iestādes paplašināšanai, lai mazinātu bērnu rindu uz vietām pirmsskolas izglītības iestādēs, vai pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras investīciju projektus. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Daudzas pašvaldības joprojām nespēj nodrošināt visiem pašvaldībā deklarētajiem bērniem vietas pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādēs.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēc VARAM apkopotās informācijas 2022. gada 1. oktobrī kopējā reālā rindā uz pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādēm bija 6 868 bērni. Salīdzinot ar 2021.gada 1.oktobra datiem, reālā rinda uz pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādēm ir samazinājusies par 13%. Savukārt, salīdzinot ar kopējo bērnu rindu uz 2020.gada 1.oktobri, rinda 2 gadu laikā ir samazinājusies par 32%. Tas apliecina, ka valsts budžeta aizdevumi jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecībai vai esošu pirmsskolas izglītības iestāžu paplašināšanai ir efektīvs risinājums, lai uzlabotu pirmsskolas izglītības pieejamību pašvaldībās.
Risinājuma apraksts
Kā viens no risinājumiem, lai uzlabotu pirmsskolas izglītības pakalpojuma pieejamību pašvaldībās, ir nodrošināt pašvaldībām iespējas saņemt aizņēmumus jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecībai vai esošu pirmsskolas izglītības iestāžu paplašināšanai.
Šāda veida aizņēmumi pašvaldībām bija pieejami arī 2020.- 2022.gadā, un kopumā tika atbalstīta valsts budžeta aizdevumu piešķiršana 30 investīciju projektiem īstenošanai (kopējais valsts budžeta aizdevumu apmērs 51 165 322,22 euro). No šiem projektiem 22 investīciju projekti ir jau īstenoti vai vēl turpinās to īstenošana, un tiem kopējais valsts budžeta aizdevumu apmērs ir 31 771 322,22 euro. Minēto 22 investīciju projektu īstenošanas rezultātā ir radītas vai tiks radītas 2 759 jaunas vietas pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādēs.
Noteikumu projekts nosaka kārtību, kā pašvaldībām iesniegt VARAM izvērtēšanai investīciju projektus jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecībai vai esošas pirmsskolas izglītības iestādes paplašināšanai, lai mazinātu bērnu rindu uz vietām pirmsskolas izglītības iestādēs, vai pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstībai.
Pašvaldības investīciju projektus jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecībai, esošas pirmsskolas izglītības iestādes paplašināšanai vai pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstībai iesniedz VARAM līdz katra mēneša pirmajam datumam, bet ne vēlāk kā līdz 2023. gada 1. augustam.
Noteikumu projekta 3.punktā ir atrunāti nosacījumi, kas pašvaldībām ir jāņem vērā, iesniedzot investīciju projektus jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecībai vai esošas pirmsskolas izglītības iestādes paplašināšanai. Nosacījumi attiecas uz bērnu rindu uz vietām pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādēs. Tie paredz, ka bērnu skaits, kuri 2022. gada 1. oktobrī sasnieguši pusotra gada vecumu un ir iekļauti rindā uz vietu pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē, ir lielāks par 100, un attiecīgās novada pašvaldības teritoriālā iedalījuma vienībā, kurā ir plānots īstenot investīciju projektu, bērnu skaits rindā ir lielāks par 50. Ja projektu plānots īstenot novada pašvaldībā, kuru saskaņā ar Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumu 2029. gadā ir plānots apvienot, bērnu skaits uz 2022. gada 1. oktobri abās apvienojamajās pašvaldībās kopā, kas sasnieguši pusotra gada vecumu un ir iekļauti rindā uz vietu šo pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādēs - ir lielāks par 100. Informācija par bērnu skaitu, kas ir iekļauti rindā uz vietu pirmsskolas izglītības iestādē, ir iesniegta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā līdz 2022. gada 22. novembrim, un tā ir publicēta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas tīmekļvietnē. VARAM reizi gadā apkopo no pašvaldībām informāciju par bērnu skaitu rindās uz pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādēm uz katra attiecīgā gada 1.oktobri, lai novērtētu aktuālo situāciju ar pirmsskolas iestāžu pieejamību. Datus par rindu uz 2022.gada 1.oktobri pašvaldības pabeidza iesniegt VARAM līdz 2022.gada 22.novembrim. Apkopotā informācija ir publicēta VARAM tīmekļvietnē. Tāpat noteikumu projekta 3.punktā tiek noteikti maksimālie valsts budžeta aizdevuma apmēri un pašvaldību līdzfinansējuma minimālie apmēri. Tāpat nosacījumi attiecas uz projektu tehnisko gatavību un projektu īstenošanas termiņu. 
Noteikumu projekta 4.punkts atrunā nosacījums, kas pašvaldībām ir jāņem vērā, iesniedzot projektus pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstībai. Ar pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras investīciju projektiem tiek saprasti tādi projekti, kuru ietvaros tiek veikti remonti vai uzlabojumi esošā pirmsskolas izglītības iestādes ēkā un tās apkārtējā teritorijā, kā arī gadījumā, ja ēka ir avārijas stāvoklī un tā nav izmantojama pirmsskolas izglītības funkcijai, tad projekta ietvaros var veikt esošās ēkas pārbūvi vai veikt jaunas ēkas būvniecību. Investīciju projekts Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē ir budžetu investīcijas. Šādu projektu ietvaros nav jārada jaunas papildus vietas pirmsskolas iestādē. Nosacījumi nosaka, ka būvdarbi jāuzsāk līdz 2023. gada 31. decembrim un jāpabeidz līdz 2024. gada 31. decembrim. Pašvaldība vienā projektu pieteikumā var iekļaut vairākus pirmsskolas izglītības iestāžu objektus, pieteikumā sniedzot nepieciešamo informāciju par katru no objektiem, vienlaikus ievērojot noteikumu projekta 4.2. punktā noteikto valsts budžeta aizdevuma apmēru katram objektam. Vienlaikus noteikumu projekts nosaka, ka valsts budžeta aizdevuma kopējais apmērs ir ne mazāks kā 50 000 euro un maksimālais valsts budžeta aizdevuma apmērs nepārsniedz 500 000 euro vienam objektam, vienlaikus, ja ir veikta ēkas tehniskā apsekošana, kas apliecina ēkas avārijas stāvokli, maksimālais valsts budžeta aizdevuma apmērs nepārsniedz 3 000 000 euro vienam objektam (jaunajam vai esošajam objektam). Tehnisko apsekošanu, kas apliecina ēkas avārijas stāvokli un to, ka tā nav izmantojama pirmsskolas izglītības funkcijai, atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumiem Nr. 384 "Būvju tehniskās apsekošanas būvnormatīvs LBN 405-2" var veikt Būvniecības valsts kontroles birojs vai pašvaldības piesaistītais sertificētais būvinženieris, sagatavojot tehniskās apsekošanas atzinumu, kā arī informējot t.sk. būvvaldi par būves vai tās daļas adresi vai atrašanās vietu un konstatētajiem bojājumiem. Tāpat tiek noteikts pašvaldību līdzfinansējuma minimālais apmērs un nosacījumi projektu tehniskai gatavībai.
Noteikumu projekta 5.punktā ir uzskaitīta tā informācija, kas pašvaldībai ir jāiesniedz par investīciju projektu jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecībai, esošas ēkas paplašināšanai pirmsskolas izglītības iestādes vajadzībām vai par pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras investīciju projektu.
VARAM mēneša laikā pēc projektu pieteikumu iesniegšanas izvērtē pašvaldību iesniegtos investīciju projektus. VARAM pēc tam, kad veikta projektu atbilstības izvērtēšana, rakstveidā informē pašvaldības, kas iesniegušas investīciju projektus, par investīciju projektu pieteikumu izvērtēšanas rezultātu. Atbalstāmo investīciju projektu sarakstu VARAM iesniedz Pašvaldību aizņēmumu un galvojumu kontroles un pārraudzības padomē. VARAM atbalstāmo investīciju projektu sarakstu publicē savā tīmekļvietnē.
Pēc tam, kad VARAM ir pieņēmusi pozitīvu lēmumu par atbalstāmo investīciju projektu sarakstu, pašvaldības iesniedz aizņēmuma pieprasījumus atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai kārtībai, kādā pašvaldības var ņemt aizņēmumus. 
Finanšu ministrija atbilstoši pašvaldības aizņēmuma pieprasījumam var precizēt aizdevuma sadalījumu pa gadiem, nepārsniedzot VARAM saskaņoto maksimālo aizdevuma summu projektam, ņemot vērā projekta īstenošanas laika grafiku un ievērojot likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 36.panta pirmās daļas 4.punkta "a" apakšpunktā paredzētos pašvaldības līdzfinansējuma apmēra nosacījumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Noteiktais valsts budžeta aizdevuma maksimālais apmērs ir samērīgs un atbilstošs esošai situācijai būvniecības jomā, un, ņemot vērā inflāciju, ir palielināts, vienas vietas izveidei piešķiramā maksimālā aizdevuma apmērs par 10% salīdzinājumā ar 2022.gada valsts budžeta aizdevuma piešķiršanas nosacījumiem. Sniegtais atbalsts pašvaldībām veicinās pirmsskolas izglītības pieejamību. 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pirmsskolas vecuma bērni
  • Pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogi
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums pozitīvi ietekmēs pirmsskolas vecuma bērnus, jo pašvaldības radīs jaunas papildus vietas pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādēs. Tādejādi attiecīgajā pašvaldībā deklarētajiem bērniem būs nodrošinātas iespējas apgūt pirmsskolas izglītības programmu pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādēs, un nebūs nepieciešamība izmantot privātos pakalpojumu sniedzējus pirmsskolas izglītības programmas apguvei. Savukārt, īstenojot pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstības projektus, bērniem tiks nodrošināta labāki mācību apstākļi.
Izveidojot jaunas vietas pirmsskolas izglītības iestādēs, tiks radītas jaunas darbavietas pirmsskolas pedagogiem. Savukārt, īstenojot pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstības projektus, tiks uzlabota mācību vide un darba apstākļi pedagogiem.
Juridiskās personas
  • Pašvaldības
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts nodrošinās tiesisko regulējumu, lai pašvaldībām būtu iespējas saņemt valsts budžeta aizņēmumus jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecībai vai esošo paplašināšanai, vai pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstībai. Radot jaunas vietas pirmsskolas izglītības iestādēs un uzlabojot esošo iestāžu infrastruktūru, pašvaldības spēs īstenot Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 4.punktā noteikto autonomo funkciju gādāt par pirmsskolas izglītības pieejamību.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija

Finansējums pašvaldību aizdevumiem tiks nodrošināts saskaņā ar likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 36.panta pirmās daļas 4.punktu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts izstrādāts, lai izpildītu  likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 36.panta pirmās daļas 4.punktu "c" apakšpunktā ietverto deleģējumu, kas paredz, ka Ministru kabinets nosaka kārtību un kritērijus, kādā VARAM izvērtē investīciju projektus. 
Ar noteikumu projektu netiek mainīts normatīvais regulējums, un tas arī neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, tāpēc rīkojuma projekta izstrādes laikā netika īstenoti pasākumi sabiedrības līdzdalības iesaistei, kā arī netika paredzēti īpaši saziņas pasākumi ar sabiedrību (Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punkts).

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Valsts kase
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saņemot valsts budžeta aizdevumus, pašvaldības, īstenojot investīciju projektus jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecībai vai esošas pirmsskolas izglītības iestādes paplašināšanai, radīs papildus vietas pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādēs. Tādā veidā tiks uzlabota pirmsskolas izglītības pieejamība pašvaldībās.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027.gadam rīcības virziena "Stipras ģimenes paaudzēs" 104.uzdevums paredz pirmsskolas izglītības, bērnu aprūpes un organizēta brīvā laika pakalpojumu pieejamības uzlabošanu, sekmējot bērnu vispusīgu attīstību un ģimenes un darba dzīves savienošanu.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks uzlabota pirmsskolas izglītības pakalpojumu pieejamība teritorijās, kur pašvaldību pirmskolas izglītības iestāžu skaits joprojām ir nepietiekams. 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Latvijas Republikas Satversmes 112.pants nosaka, ka ikvienam ir tiesības uz izglītību. Īstenojot investīciju projektus, pašvaldības uzlabos pirmsskolas izglītības pieejamību.
 

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi