Anotācija (ex-ante)

22-TA-1466: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Modernizācijas fonda darbības kārtības noteikumi un daudzgadu darbības programma" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, pamatojoties uz likuma "Par piesārņojumu" 32.12 panta piekto daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts "Modernizācijas fonda darbības kārtības noteikumi un daudzgadu darbības programma" (turpmāk – noteikumu projekts) nosaka Modernizācijas fonda īstenošanas kārtību, investīciju prioritātes fonda daudzgadu darbības programmai līdz 2030. gadam, fonda vadības un īstenošanas nosacījumus, kā arī kompetences sadalījumu starp iesaistītajām pusēm. Vienlaikus noteikumu projektā tiek noteiktas prasības projektu iesniegumu atlasei, tostarp definēti projektu iesniedzēju izslēgšanas nosacījumi, kā arī nosacījumi līgumu par projekta īstenošanu slēgšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2019. gada 11. decembrī Eiropas Komisija (turpmāk - EK) publicēja paziņojumu par Eiropas zaļo kursu, kurš apstiprina mērķi līdz 2050. gadam padarīt Eiropu klimatneitrālu. 2020. gada 4. martā EK publicēja priekšlikumu Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai, ar ko izveido sistēmu klimatneitralitātes sasniegšanai un groza Regulu Nr. 2018/1999/ES, kas paredz juridiski saistošā veidā nostiprināt siltumnīcefekta gāzu (turpmāk - SEG) emisiju samazināšanas mērķus, t.sk., klimatneitralitātes sasniegšanas mērķi 2050. gadā. 2021. gada 30. jūnijā priekšlikums tika apstiprināts ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1119, ar ko izveido klimatneitralitātes panākšanas satvaru un groza Regulas (EK) Nr. 401/2009 un (ES) 2018/1999 (Eiropas Klimata likums). Lai varētu sasniegt klimatneitralitāti 2050. gadā, Eiropas Klimata likums ietver arī juridiski saistošu mērķrādītāju 2030. gadam - panākt, ka līdz 2030. gadam SEG neto emisiju apjoms (emisiju apjoms, no kura atskaitīts piesaistes apjoms) Eiropas Savienībā (turpmāk - ES) ir samazinājies vismaz par 55 % salīdzinājumā ar 1990. gada līmeni. Papildus tam Latvija ir izvirzījusi sev ambiciozu mērķi 2030. gadam 50 % atjaunojamo energoresursu enerģijas bruto gala patēriņā, kas ietver gan atjaunojamo energoresursu īpatsvaru elektroenerģijas ražošanā, gan siltumenerģijas un aukstumenerģijas ražošanā – attiecīgi elektroenerģijas ražošanā tam būtu jāpārsniedz 60 %, savukārt siltumenerģijas un aukstumenerģijas ražošanā jāsasniedz 57,59 %. Tas prasīs lielus finansiālus ieguldījumus, ņemot vērā to, ka atjaunojamo energoresursu īpatsvars jau šobrīd Latvijā ir viens no augstākajiem ES.

Savukārt atjaunojamo energoresursu īpatsvaru enerģijas bruto galapatēriņā transporta sektorā Latvija 2030. gadam ir izvirzījusi 7 % apmērā, tostarp nodrošināt moderno biodegvielu un biogāzes īpatsvaru enerģijas bruto galapatēriņā transporta sektorā 3,5 % apmērā. Kas attiecas uz Latvijai saistošajiem energoefektivitātes mērķiem, Latvijas enerģijas galapatēriņa mērķa vērtība 2030. gadā sasniedz 145 – 149 PJ, savukārt Latvijas obligātais energoefektivitātes mērķis – kumulatīvais enerģijas galapatēriņa ietaupījums periodā līdz 2030. gadam – 73,7 PJ, attiecīgi katru gadu nepieciešams nodrošināt jaunu ietaupījumu 0,8% apmērā no ikgadējā enerģijas galapatēriņa. Papildus tam, atbilstoši Latvijas Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2021. - 2030. gadam (turpmāk - NEKP) minētajam, periodā līdz 2030. gadam Latvija piedāvā nodrošināt vidējā īpatnējā siltumenerģijas patēriņa ēkās apkurei samazinājumu līdz 120 kWh/m2/gadā.

2021. gada 14. jūlijā EK nāca klajā ar priekšlikumu pakotni "Gatavi mērķrādītājam 55 %" ("Fit for 55"), kas attiecas uz mērķi samazināt SEG emisijas vismaz par 55 %, ko ES ir noteikusi 2030. gadam. Ierosinātās pakotnes mērķis ir saskaņot ES klimata un enerģētikas tiesību aktus ar 2030. gada mērķi un Eiropas zaļo kursu īstenošanai dzīvē, kā arī nodrošināt Eiropas Klimata likumā noteikto mērķu sasniegšanu. Lai sasniegtu ES kopīgo mērķi samazināt SEG emisijas par vismaz 55 % salīdzinājumā ar 1990. gada līmeni, dalībvalstīm būs jāīsteno papildu SEG emisiju samazināšanas, atjaunojamās enerģijas ražošanas un izmantošanas veicināšanas un energoefektivitāte uzlabošanas pasākumi līdz 2030. gadam. Savukārt tas virzīs ES tuvāk klimatneitralitātes mērķa sasniegšanai 2050. gadā. Viens no risinājumiem, kā virzīties pretī noteiktajam mērķim, ir Modernizācijas fonda finansējuma pieejamība, kas var atstāt būtisku ietekmi uz klimatneitrālu risinājumu īstenošanu. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
ES kopīgo mērķi samazināt SEG emisijas par vismaz 55 % salīdzinājumā ar 1990. gada līmeni būs iespējams sasniegt tikai iesaistoties visiem sektoriem, un papildu SEG emisiju samazināšanas pasākumi skars ne vien ES emisiju kvotu tirdzniecības sistēmas (turpmāk - ETS) nozares, bet arī ETS neiekļautos sektorus (turpmāk - ne-ETS), nosakot ambiciozākus mērķus. Latvija ir viena no tām ES dalībvalstīm, kurām šobrīd ir salīdzinoši viens no lielākajiem ne-ETS sektora īpatsvariem SEG emisiju bilancē, kas nozīmē arī izaicinājumus SEG emisiju samazināšanas kontekstā. Latvijā lielākais ne-ETS SEG emisiju apjoms rodas transporta sektorā (36,7 %), kam seko lauksaimniecības sektors (28,6 %), savukārt ne-ETS enerģētikas sektors (bez transporta) veido 25,3 %, atkritumu apsaimniekošanas sektors 6,0 %, bet vismazāk ne-ETS emisijas rodas rūpniecisko procesu un produktu izmantošanas sektorā, kas ir 3,4 % no kopējām ne-ETS emisijām. Lai gan Latvijai 2020. gadā bija trešais augstākais atjaunojamās enerģijas īpatsvars ES – 42,1%, tomēr minētais īpatsvars pārsvarā ir sasniegts ar cietā biomasas kurināmā izmantošanu centralizētajā un individuālajā siltumenerģijas ražošanā (atjaunojamās enerģijas īpatsvars siltumapgāde kopumā 2020. gadā bija 57,1 %) un hidroenerģiju elektroenerģijas ražošanā (atjaunojamās enerģijas īpatsvars elektroenerģijas ražošanā kopumā 2020. gadā bija 63,7 % atbilstoši aktuālajai situācijai vai 53,4 % saskaņā ar EUROSTAT metodoloģiju).

Transports ir viens no grūtāk dekarbonizējamiem tautsaimniecības sektoriem, bet transporta SEG emisiju īpatsvars Latvijas emisiju kopējā bilancē ir augstāks nekā ES vidēji. Tas savukārt nozīmē, ka, lai veicinātu mērķu izpildi, nepieciešams veicināt elektromobilitāti un rosināt pāreju uz atjaunojamiem energoresursiem dažādos transporta veidos, tostarp palielināt biodegvielu izmantošanu. Vienlaikus transportā ir īpaši zems atjaunojamās enerģijas īpatsvars – 4,7 % 2020. gadā (aktuālā situācija) vai 6,7 % saskaņā ar EUROSTAT metodoloģiju. Ekonomikas ministrija ir veikusi izvērtējumu, ka bez būtiska atjaunojamās enerģijas īpatsvara palielinājuma transporta sektorā, Latvijā atjaunojamās enerģijas īpatsvars nepārsniegtu 54 %, ja elektroenerģijas ražošanā un centralizētajā siltumapgādē tiktu nodrošināts 100 % atjaunojamās enerģijas īpatsvars) vai 70 %, ja visā enerģijas galapatēriņā (izņemot transportu) tiktu nodrošināts 100 % atjaunojamās enerģijas īpatsvars.

Paaugstinoties ES kopējam ne-ETS 2030. gada mērķim, jāņem vērā, ka palielinās arī Latvijai noteiktais ne-ETS mērķis. Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2018/842 par saistošiem ikgadējiem siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājumiem, kas dalībvalstīm jāpanāk no 2021. līdz 2030. gadam un kas dod ieguldījumu rīcībā klimata politikas jomā, lai izpildītu Parīzes nolīgumā paredzētās saistības, un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 525/2013, Latvijai spēkā ir mērķis  -6 % ne-ETS SEG emisiju samazinājumam līdz 2030. gadam salīdzinājumā ar 2005. gadu, taču līdz ar Regulas Nr. 2018/842 grozījumu priekšlikumu laika periodā no 2021. līdz 2030. gadam Latvijai būtu jāsamazina emisijas ne-ETS sektoros par 17 % salīdzinājumā ar 2005 .gadu.

Saskaņā ar NEKP mērķa scenārija prognozēm, 2030. gadā Latvijas ne-ETS sektora SEG emisiju apjoms būs 7462 kt CO2ekv., kas atbilst ~13% samazinājumam, salīdzinot ar 2005. gada ne-ETS emisijām, kas pārsniedz šobrīd Latvijai noteikto ne-ETS mērķi - -6 % ne-ETS sektoru emisiju samazinājumu 2030. gadā, salīdzinot ar 2005. gadu, taču veido neizpildi, ja noteiktais ne-ETS mērķis līdz ar grozījumu pieņemšanu tiek paaugstināts līdz -17 %. Ievērojot uzstādīto virzienu uz klimatneitralitāti, pieejamais Modernizācijas fonda finansējums var sniegt ieguldījumu ambiciozāku mērķu izpildē, attiecīgi fonda līdzekļi būtu jākoncentrē uz investīcijām minētajos ne-ETS sektoros, ņemot vērā augsto ne-ETS sektoru īpatsvaru SEG emisiju bilancē, turklāt noteiktajiem prioritārajiem investīciju virzieniem būtu jābūt ciešā sinerģijā ar NEKP un jāsniedz ieguldījums tajā ietverto pasākumu īstenošanā.
Risinājuma apraksts
Modernizācijas fonds ir izveidots ar Eiropas parlamenta un padomes Direktīvas 2003/87/EK (2003. gada 13. oktobris), ar kuru nosaka sistēmu siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisijas kvotu tirdzniecībai Savienībā un groza Padomes Direktīvu 96/61/EK (turpmāk - Direktīva 2003/87/EK), 10.d panta 1. punktu. 10.d pants ietver vispārējus nosacījumus attiecībā uz šī fonda darbību. Detalizētāki Modernizācijas fonda darbības nosacījumi ir atrunāti Eiropas Komisijas 2020. gada 9. jūlija Īstenošanas Regulā Nr. (ES) 2020/1001, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2003/87/EK piemērošanu Modernizācijas fonda darbībai, kura mērķis ir atbalstīt investīcijas energosistēmu modernizācijā un energoefektivitātes uzlabošanā atsevišķās dalībvalstīs (turpmāk – Modernizācijas fonda darbības regula).

Modernizācijas fonds uzsāka savu darbību 2021. gadā, un tā mērķis ir atbalstīt oglekļa mazietilpīgus ieguldījumus, atbalstot valstu virzību uz klimatneitralitāti. Modernizācijas fonds ES ETS ieviests, lai finansētu neliela mēroga investīciju projektus tādās ES dalībvalstīs, kuru iekšzemes kopprodukts uz vienu iedzīvotāju tirgus cenās 2013. gadā nesasniedza 60 % no ES vidējā rādītāja. Attiecīgi Modernizācijas fonda līdzekļi ir pieejami 10 ES dalībvalstīm – Bulgārijai, Rumānijai, Čehijai, Igaunijai, Horvātijai, Latvijai, Lietuvai, Ungārijai, Polijai un Slovākijai.

Noteikumu projekts sastāv no VII nodaļām:

I. nodaļa nosaka fonda darbības vispārīgos jautājumus.

II. nodaļa nosaka fonda finansēto investīciju vadības un īstenošanas nosacījumus. Ar II. nodaļu tiek noteikts kompetenču sadalījums starp iestādēm - atbildīgo iestādi - Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, sadarbības iestādi - Ekonomikas ministriju, un ieviešanas iestādi. Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 14. janvāra protokollēmuma Nr.5 25§ "Informatīvais ziņojums "Par Modernizācijas fonda ieviešanu"" 5. punktam Ministru kabinets uzdeva par Modernizācijas fonda līdzekļu investēšanas funkciju atbildīgo iestādi Latvijā noteikt vienlaikus ar Modernizācijas fonda daudzgadu programmas darbības noteikumu apstiprināšanu. Attiecīgi tiek īstenots likuma "Par piesārņojumu" 32.12 panta sestajā daļā noteiktais, kas paredz, ka privātpersona vai publiska persona, kas noteikta normatīvajos aktos, kuri izdoti saskaņā ar likuma "Par piesārņojumu" 32.12 panta piekto daļu un nodrošinās atsevišķu no investēšanas funkcijām izrietošos valsts pārvaldes uzdevumu izpildi, tiks noteikta šajos Ministru kabineta noteikumos. Uz informatīvā ziņojuma izstrādes brīdi kā piemērotākā institūcija daudzgadu darbības programmas līdzekļu investēšanas funkciju īstenošanai tika identificēta akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum", jo tai ir pieredze dažādu finanšu instrumentu izmantošanā, t.sk. energoefektivitātes veicināšanā un atbalsta lauksaimnieku attīstībai sniegšanā. Izstrādājot noteikumu projektu, tika secināts, ka gadījumos, ja projektu konkursos finansējumu plānots sniegt grantu veidā, no fonda finansējuma investēšanas funkcijām izrietošo valsts pārvaldes uzdevumu izpildi visefektīvāk spētu nodrošināt sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Vides investīciju fonds", ņemot vērā tās līdzšinējo pieredzi projektu konkursu administrēšanā, tādēļ ieviešanas iestāde, kura veiks atsevišķu no fonda finansējuma investēšanas funkcijām izrietošo valsts pārvaldes uzdevumu īstenošanu, un ievērojot šī noteikumu projekta 11. un 12. punktā minēto, tiks vēl atsevišķi noteikta attiecīgajā projektu konkursu nolikumā, ņemot vērā plānoto atbalsta veidu.

III. nodaļa nosaka investīciju prioritātes fonda daudzgadu darbības programmai līdz 2030. gadam. Modernizācijas fonda ietvaros atbalstītajām investīcijām jābūt saskanīgām ar Direktīvas 2003/87/EK, t.sk. 10. panta 1. punkta, mērķiem, kā arī ar mērķiem, ko paredz ES klimata un enerģētikas politikas satvars laikposmam līdz 2030. gadam, un Parīzes nolīgumā paustajiem ilgtermiņa mērķiem. Saskaņā ar EK sniegto informāciju ES dalībvalstīs ir identificēti šādi galveni ieguldījumu virzieni [1]:

- elektroenerģija, siltumapgāde un aukstumapgāde, izmantojot atjaunojamos energoresursus;
- ēku energoefektivitāte;
- enerģijas uzglabāšanas risinājumi (piemēram, tīklu savietojamība ar atjaunojamiem energoresursiem, energotīklu stabilitāte);
- tīklu modernizācija, digitalizācija un starpsavienojumu izveide;
- elektromobilitāte.

Turklāt saņēmējas dalībvalstis var pieteikt Eiropas Investīciju Bankā ne tikai atsevišķus investīciju projektus, bet arī daudzgadu darbības programmu jeb "shēmu", kura atbilstoši Modernizācijas fonda darbības regulas 2. panta 5) punktam tiek definēta kā investīciju priekšlikums, kas atbilst šādiem kritērijiem:

- ietver konsekventu prioritāšu kopumu, kas saskan ar Modernizācijas fonda mērķiem, un, ņemot vērā shēmā ietverto projektu īpatnības, to var kvalificēt kā prioritāru, vai neprioritāru ieguldījumu;
- ilgums pārsniedz vienu gadu;
- tai ir valsts vai reģiona mērogs;
- tās mērķis ir atbalstīt vairāk nekā vienu publisku vai privātu personu vai struktūru, kas atbild par projektu uzsākšanu vai ierosināšanu un īstenošanu shēmas ietvaros.

Attiecīgi arī Latvija izvēlējusies noteikt investīciju prioritātes Modernizācijas fonda daudzgadu darbības programmai, sadalot laika periodu līdz 2030. gadam divos posmos. Laika periodam no 2022. - 2025. gadam prioritārie investīciju virzieni ir noteikti sadarbībā ar Ekonomikas ministriju un atspoguļoti noteikumu projekta 13. punktā. Prioritārie investīciju virzieni ir sasaistē ar NEKP un NEKP 4. pielikumā noteiktajām plānotajām rīcībpolitikām un to īstenošanas pasākumiem:

 - investīciju virziens "bezemisiju transportlīdzekļu iegādes veicināšana un atbilstošas infrastruktūras izveide vai modernizēšana komersantiem, kuru īpašumā ir un savā darbībā izmanto autoparku ar vismaz pieciem transportlīdzekļiem vai, kuri nodarbojas ar mazas kapacitātes pasažieru pārvadājumiem" ir saskaņā NEKP 4. pielikumā noteikto 5. rīcības virzienu "Energoefektivitātes uzlabošana, alternatīvo degvielu  un AER tehnoloģiju izmantošanas veicināšana transportā". Noteiktā investīciju virzienā ietvarā tiktu atbalstīta ne tikai bezemisiju transportlīdzekļu iegāde komersantiem, bet arī atbilstošas infrastruktūras izveide, ietverot ne vien lēnās, vidējās un lieljaudas uzlādes punktu skaita pieaugumu, bet veicinot arī citu alternatīvo degvielu, piemēram, ūdeņraža infrastruktūras izveidi un attīstību;

- investīciju virziens "energoefektivitātes uzlabošanas un atjaunojamo energoresursu izmantošanas veicināšana komersantiem enerģijas sadales, pārvades un ražošanas procesos, tai skaitā biometāna ražošanai vai elektroenerģijas infrastruktūras modernizēšanai vai paplašināšanai un viedo tehnoloģiju un digitālo risinājumu ieviešanai, un ar to saistītie pasākumi, kas atbilst aprites ekonomikas principiem" ir saskaņā ar NEKP 4. pielikumā noteikto 2. rīcības virzienu – "Energoefektivitātes uzlabošana un AER tehnoloģiju izmantošanas veicināšana siltumapgādē un aukstumapgādē, un rūpniecībā", kā arī 3. rīcības virzienu – "Ne-emisiju tehnoloģiju izmantošanas veicināšana elektroenerģijās ražošanā". Investīciju virziens potenciāli varētu ietvert atbalstu AER izmantošanai un energoefektivitātes uzlabošanai centralizētajā siltumapgādē un aukstumapgādē, energoefektivitātes uzlabošanai un AER izmantošanas veicināšanai rūpniecībā, saules enerģijas izmantošanas veicināšanai elektroenerģijas ražošanā, kā arī inovatīvu un energoefektīvu risinājumu attīstīšanai AER īpatsvara paaugstināšanai energosistēmā kopumā;

- investīciju virziens "atjaunojamo energoresursu izmantošanas veicināšana energokopienās un daudzdzīvokļu ēkās" ir saskaņā ar NEKP 4. pielikumā noteikto 4. rīcības virzienu – "Ekonomiski pamatotas enerģijas pašražošanas, pašpatēriņa un AE kopienu veicināšana". Šāds investīciju virziens potenciāli varētu ietvert atbalstu AER iekārtu uzstādīšanai daudzdzīvokļu ēkās pašpatēriņa nodrošināšanai, papildus piesaistot atbalstu arī ēku energoefektivitātes projektu īstenošanai, tādā veidā ievērojami samazinot izmaksas par energoapgādes pakalpojumiem.

Savukārt laika periodam no 2026. - 2030. gadam pēc potenciāli pieejamā fonda finansējuma apmēra izvērtēšanas projektu konkursu nolikumi tiks izstrādāti, ņemot vērā likuma "Par piesārņojumu" 32.13 panta pirmajā daļā minētās jomas.

IV. nodaļa nosaka projektu iesniegumu atlases nosacījumus, tostarp projektu iesniegumu atlases nolikumā ietveramo informāciju, kā arī nosacījumus līgumu slēgšanai. Projektu iesniegumu vērtēšanu nodrošinās projektu iesniegumu vērtēšanas komisija, kuru izveidos projektu iesniegumu konkursa nolikumos noteiktā ieviešanas iestāde. Projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas darbības kārtību noteiks vērtēšanas komisijas nolikums. Vērtēšanas komisijas sastāvs un nolikums (vispārīgie jautājumi, vērtēšanas komisijas locekļu atbildība un pienākumi un kompetences sadalījums un vērtēšanas komisijas darbība) tiks apstiprināts ar ieviešanas iestādes rīkojumu. Vērtēšanas komisijas sanāksmju skaits nav precīzi nosakāms, un tas būs atkarīgs no iesniegto projektu iesniegumu skaita.

V. nodaļa ietver projekta iesniedzēju izslēgšanas nosacījumus. Lai nodrošinātu projekta pieteikumu iesniedzēju atbilstības pārbaudi, projektu iesniegumu konkursa nolikumos noteiktā ieviešanas iestāde izmantos Iekšlietu ministrijas informācijas centra (Sodu reģistra) un Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmas.

VI. nodaļa nosaka prasības līguma par projekta īstenošanu saturam, tostarp arī līguma neatņemamās sastāvdaļas.

VII. nodaļa ietver noslēguma jautājumus, kas nosaka termiņu fonda īstenošanas iekšējās kontroles sistēmas un fonda simbolikas izveidei. 

[1] https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/innovation_and_modernisation_fund_ema.pdf
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attiecas uz Modernizācijas fonda finansējuma saņēmējiem (fiziskām vai juridiskām personām) projektu konkursu ietvaros. Īstenojot projektu konkursus, tiks atstāta pozitīva ietekme ne vien uz enerģētikas sistēmu modernizēšanu un energoefektivitātes uzlabošanu, bet arī klimatneitrālu pasākumu īstenošanu.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attiecas uz Modernizācijas fonda finansējuma saņēmējiem (fiziskām vai juridiskām personām) projektu konkursu ietvaros. Īstenojot projektu konkursus, tiks atstāta pozitīva ietekme ne vien uz enerģētikas sistēmu modernizēšanu un energoefektivitātes uzlabošanu, bet arī klimatneitrālu pasākumu īstenošanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
-

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
-

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Modernizācijas fonda finansējums veidojas, izsolot noteiktu apjomu emisijas kvotu. Latvijai pienākas 1,44 % no visiem Modernizācijas fonda līdzekļiem jeb 3 968 834 emisijas kvotas. Pie vidējās cenas par emisijas kvotu (50-80 euro) Latvijai varētu būt pieejami 198,4-317,5 miljoni euro. Jāuzsver, ka precīzu Latvijai pienākošos finansējuma apjomu nav iespējams noteikt lielās neskaidrības dēļ, ko izraisa svārstības emisijas kvotu cenā.

Emisijas kvotu izsoles notiek kopējā izsoļu platformā katru gadu vienādos apjomos laikā līdz 2030. gadam, taču tas nozīmē, ka emisijas kvotu monetizēšana notiek pakāpeniski, līdz ar to arī pieejamais finansējums Latvijai būs pieejams pakāpeniski pa daļām un nebūs iespējams saņemt visu finansējumu uzreiz pilnā apmērā. Pēc VARAM provizoriskiem aprēķiniem, kas izriet no European Energy Exchange platformā pieejamās informācijas, uz 2022. gada 27. septembri Latvijai paredzētajā Modernizācijas fonda finanšu aploksnē uzkrāti aptuveni 48,5 miljoni euro, kas nozīmē, ka jau pašlaik ir pieejams pietiekams finansējuma apjoms noteikumu projekta 15. punktā minēto investīciju virzienu atbalstam.

No Modernizācijas fonda līdzekļiem nebūs iespējams segt Latvijas administratīvās izmaksas, kas radīsies saistībā ar Modernizācijas fonda darbību un uzturēšanu. Administratīvo izmaksu finansēšanas avots un apjoms, kas būs nepieciešams saistībā ar Modernizācijas fonda darbību un uzturēšanu, tiks noteikts projektu konkursu nolikumu izstrādes laikā, t.i. ņemot vērā nosacījumus, kas saistīti ar izvēlēto iestādi, kura veiks noteikumu projekta 10. punktā minēto no fonda finansējuma investēšanas funkcijām izrietošo valsts pārvaldes uzdevumu izpildi, kā arī programmas (shēmas) ieviešanas praktiskajiem nosacījumiem. Jautājums par valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu Modernizācijas fonda administratīvo izdevumu segšanai 2023. gadā un turpmākajos gados tiks izskatīts Ministru kabinetā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem gadskārtējā valsts budžeta likumprojekta un vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Vienlaikus, kā alternatīva iespēja ir izvērtēt Modernizācijas fonda administratīvo izmaksu segšanu no emisijas kvotu izsoļu ieņēmumiem atbilstoši Direktīvas 2003/87/EK 10 panta 3.daļas i) punktā noteiktajam. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
  • Akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum"
  • Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Vides investīciju fonds"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Administratīvais slogs palielināsies privātpersonai vai publiskai personai, kura tiks noteikta projektu iesniegumu konkursa nolikumos un kurai tiks deleģēta atsevišķu no fonda finansējuma investēšanas funkcijām izrietošo valsts pārvaldes uzdevumu īstenošana.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi