Anotācija (ex-ante)

23-TA-2025: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumos Nr. 345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumos Nr. 345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.345) paredz aizsargātajiem lietotājiem sniegtā atbalsta pilnveidi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumos Nr. 345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi"" mērķis ir palielināt aizsargātajiem lietotājiem piemēroto atbalstu rēķina summai par elektroenerģiju un sistēmas pakalpojumiem par 5 euro mēnesī, neiekļaujot tajā pievienotās vērtības nodokli periodā līdz 2023. gada 31. decembrim.
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2023.
Pamatojums
Ņemot vērā, ka vidējā elektroenerģijas rēķina maksa mājsaimniecībām kopš 2022.gada ceturtā ceturkšņa nav būtiski kritusies, nepieciešams steidzami virzīt grozījumus, kas paredz sabiedrības mazaizsargātajām grupām palielināt atbalstu ikmēneša elektroenerģijas rēķinam, esošo atbalstu aizsargātajiem lietotājiem palielinot par 5 euro/mēnesī. Šāds papildu atbalsts kopā ar jau 2023.gada aprīlī pieņemto lēmumu turpināt piemērot 10 euro/mēnesī palielināto atbalstu (saistībā ar prognozēto sistēmas pakalpojumu izmaksu pieaugumu), mazinās elektroenerģijas rēķinu negatīvo ietekmi uz sabiedrības mazaizsargātajām grupām.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023.gada 1.jūlijā stājās spēkā jaunais elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifs. Saskaņā ar sadales sistēmas operatora akciju sabiedrības "Sadales tīkls" sniegto informāciju, sadales un pārvades pakalpojumu maksas izmaiņu ietekmē vidējais elektrības rēķina pieaugums vienas fāzes (1F), 16-20 ampēru (A) īpašumiem ir aptuveni 5–7 euro mēnesī. Šāds pieslēgums ir vairumam dzīvokļu – kopumā teju 90% jeb 576 tūkstošiem dzīvokļu.
Ņemot vērā minēto, un ņemot vērā valsts budžetā aizsargāto lietotāju atbalstam paredzētā finansējuma apjomu, Klimata un enerģētikas ministrija 2023.gada aprīlī virzīja grozījumus, kas paredzēja turpināt piemērot 10 euro/mēnesī palielināto atbalstu aizsargāto lietotāju grupām. 
Tādējādi līdz 2023.gada 31.decembrim aizsargātajiem lietotājiem MK noteikumos Nr.345 noteikts pakalpojuma finansiālais atbalsts, kas tiek piemērots, kā maksājuma samazinājums elektroenerģijas rēķinos, neiekļaujot tajā pievienotās vērtības nodokli (turpmāk - atbalsts), un tiek finansēts no valsts budžeta līdzekļiem šādā apmērā:
- trūcīgai vai maznodrošinātai mājsaimniecībai  (personai) – 15 euro;
- ģimenei (personai), kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti – 15 euro;
- personai ar I invaliditātes grupu vai tās aizgādnim – 15 euro;
- daudzbērnu ģimenei – 20 euro.
Latvijā kopumā šobrīd reģistrēti vairāk, kā 160 tūkstoši aizsargāto lietotāju. Saskaņā ar ALDIS datiem 2023.gada pirmajos sešos mēnešos ikmēneša vidējais aizsargāto lietotāju skaits, kas saņēma atbalstu, bija 89 531 aizsargāto lietotāju, ar kopējo atbalstā izmaksāto summu 9 131 466 euro, no tiem:
- 34 057 daudzbērnu ģimeņu, kurām kopējais piešķirtais atbalsta apjoms bija 4 096 226 euro;
- 32 875 trūcīgās un maznodrošinātās personas, kurām kopējais piešķirtais atbalsta apjoms bija 2 965 290 euro;
- 22 599 personas ar I invaliditātes grupu, to aizbildņi un ģimenes, kuru aprūpē ir bērns ar I invaliditātes grupu, kurām kopējais piešķirtais atbalsta apjoms bija 2 069 950 euro.
Šobrīd aizsargātā lietotāja pakalpojumu sniedz tādi elektroenerģijas tirgotāji, kā: akciju sabiedrība "Latvenergo", sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Tet" un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Enefit".
Ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr. 345 4.2 punkts paredz aizsargātajam lietotājam, kura elektroenerģijas tirgotājs nenodrošina aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu, tiesības vienpusēji izbeigt elektroenerģijas tirdzniecības līgumu bez līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas, iesniedzot elektroenerģijas tirgotājam apliecinājumu par atbilstību aizsargātā lietotāja statusam, un attiecīgi slēgt līgumu par elektroenerģijas pakalpojumu nodrošināšanu ar tādu elektroenerģijas tirgotāju, kas nodrošina aizsargātā lietotāja pakalpojumu, kopējais aizsargāto lietotāju skaits, kas saņem atbalstu, ir mainīgs un ar tendenci pakāpeniski pieaugt.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas rīcībā esošajiem datiem, vidējās elektroenerģijas rēķina izmaksas mājsaimniecībai 2022.gada 4.ceturksnī bija 173,51 euro/MWh un 2023.gada 2.ceturksnī joprojām 170,50 euro/MWh, neraugoties uz to, ka vidējā elektroenerģijas cena NordPool biržas Latvijas apgabalā 2023.gada 2.ceturksnī bija 80,87 euro/MWh.
Tādējādi, lai arī preventīvie 2023.gada aprīļa grozījumi ir daļēji vai pilnībā kompensējuši sistēmas pakalpojuma izmaksu pieaugumu aizsargātajiem lietotājiem, kopējās elektroenerģijas rēķina izmaksas, neatkarīgi no sistēmas pakalpojuma izmaksām, joprojām ir izteikti augstākas par elektroenerģijas cenu tendencēm Norpool biržā.
Risinājuma apraksts
Klimata un enerģētikas ministrija virza grozījumus MK noteikumos Nr.345, kas paredz papildu 5 eiro/mēnesī atbalstu visām aizsargāto lietotāju grupām, tādējādi iespējami mazinot elektroenerģijas izmaksu mājsaimniecībām negatīvo ieteikmi uz sabiedrības mazaisargātajām grupām.
Grozījumi MK noteikumos Nr. 345 paredz aizsargātajiem lietotājiem noteikt atbalstu no 2023.gada 1.augusta līdz 2023. gada 31. decembrim šādā apjomā:
- trūcīgai vai maznodrošinātai mājsaimniecībai (personai) – 20 euro;
- ģimenei (personai), kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti – 20 euro;
- personai ar I invaliditātes grupu vai tās aizgādnim – 20 euro;
- daudzbērnu ģimenei – 25 euro.
Norādām, ka atbalstu par periodu no 2023.gada 1. augsta līdz 31.augustam elektroenerģijas tirgotāji piemēros rēķinos, kas lietotājiem tiks izrakstīti septembrī, līdz ar to plānotais atbalsts netiks piemērots ar atpakaļejošu spēku, un elektroenerģijas tirgotājiem nebūs nepieciešams veikt piešķirtā atbalsta pārrēķinu. Taču, ņemot vērā, ka saskaņā ar MK noteikumos Nr.345 noteikto Būvniecības valsts kontroles birojs (turpmāk - birojs) līdz katra mēneša 7.datumam nodod elektroenerģijas tirgotājiem informāciju par līgumiem, kuriem piemērojams atbalsts, kā arī nodod inofrmāciju par konkrētajam līgumam piemērojamo atbalsta apjomu, birojam būs nepieciešams elektroenerģijas tirgotājiem atkārtoti nodot informāciju par augsta rēķinam piemērojamā atbalsta apmēru līdz 2023.gada 31.augustam.
Vienlaikus, lai viestu tiesisko skaidrību, grozījumu projekts paredz veikt grozījumu MK noteikumu 38.1 punktā, nosakot, ka attiecīgajā punktā aizsargātajiem lietotājiem paredzētais atbalsts ir piemērojams laikposmā līdz 2023.gada 31.jūlijam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • aizsargātie lietotāji
Ietekmes apraksts
Noteikumu grozījumi paredz aizsargātajiem lietotājiem sniegtā atbalsta pilnveidi.
Juridiskās personas
  • elektroenerģijas tirgotāji
Ietekmes apraksts
Noteikumu grozījumi netieši skar arī elektroenerģijas tirgotājus, bet papildu pienākumus vai finanšu slogu tiem nerada.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
21 763 090
0
15 203 090
0
15 203 090
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
21 763 090
0
15 203 090
0
15 203 090
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
21 763 090
0
15 203 090
0
15 203 090
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
21 763 090
0
15 203 090
0
15 203 090
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar ALDIS datiem, 2023.gada pirmajos sešos mēnešos vidējais aizsargāto lietotāju skaits, kas saņēma atbalstu, bija 89 531 aizsargāto lietotāju, ar kopējo izmaksāto atbalsta summu 9 131 466 euro. Ņemot vērā, ka MK noteikumu Nr. 345 4.2 punkts paredz aizsargātajam lietotājam, kura elektroenerģijas tirgotājs nenodrošina aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu, tiesības vienpusēji izbeigt elektroenerģijas tirdzniecības līgumu, un attiecīgi slēgt līgumu par elektroenerģijas pakalpojumu nodrošināšanu ar tādu elektroenerģijas tirgotāju, kas nodrošina aizsargātā lietotāja pakalpojumu, kopējais aizsargāto lietotāju skaits, kas saņem atbalstu, ir mainīgs un ar tendenci pakāpeniski pieaugt.
Ņemot vērā minēto informāciju, papildu atbalsta aprēķinos tiek piemērots tuvināts aizsargāto lietotāju skaits, kas saņem atbalstu, izrietot no ALDIS datiem par aizargāto lietotāju skaitu, kas saņem atbalstu, kas ir 91 000 aizsargāto lietotāju.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 345 38.1 punktu, aizsargātajiem lietotājiem līdz 2023.gada 31.decembrim paredzēts pastāvīgs atbalsts šādā apjomā:
- trūcīgai vai maznodrošinātai mājsaimniecībai (personai) – 15 euro;
- ģimenei (personai), kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti, – 15 euro;
- personai ar I invaliditātes grupu vai tās aizgādnim – 15 euro;
- daudzbērnu ģimenei – 20 euro.
Ņemot vērā minēto, Klimata un enerģētikas ministrija ir aprēķinājusi, ka aizsragāto lietotāju atbalstam līdz 2023.gada 31.decembrim nepieciešami vismaz 18 262 932 euro.
Savukārt Klimata un enerģētikas ministrijas virzītā priekšlikuma par papildu 5 eiro atbalsta piešķiršanu aizsargātajiem lietotājiem laikposmam no 2023.gada 1.augusta (t.i., piemērojot atbalstu elektroenerģiujas rēķinos, kas tiks izrakstīti, sākot no 2023.gada 1.septembra) līdz 2023.gada 31.decembrim ieviešanai papildu nepieciešamais finansējums ir:

91 000 x 5 x 5 = 2 275 000 euro

Likumā “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” Ekonomikas ministrijas budžeta apakšprogrammā 29.02.00 "Elektroenerģijas lietotāju atbalsts"  ir paredzēts finansējumus aizsargāto lietotāju atbalstam 2023.gadam 21 763 090 euro apmērā, 2024. un 2025.gadam ik gadu 15 203 090 euro  apmērā.
Ņemot vērā 2023. gada pirmajos sešos mēnešos faktiski izmaksāto atbalsta summu, secināms, ka 2023.gadā papildu nepieciešamo finansējumu 2 275 000 euro apmērā iespējams nodrošināt Ekonomikas ministrijas budžeta apakšprogrammā 29.02.00 "Elektroenerģijas lietotāju atbalsts" paredzētā finansējuma ietvaros.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta Ekonomikas ministrijas budžeta apakšprogrammā 29.02.00 "Elektroenerģijas lietotāju atbalsts" paredzētā finansējuma ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā izmaiņas elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojuma tarifā mājsaimniecībām un tā pieaugumu, nepieciešams steidzami virzīt grozījumus, kas paredz sabiedrības mazaizsargātajām grupām palielināt atbalstu ikmēneša elektroenerģijas rēķinam, esošo atbalstu aizsargātajiem lietotājiem palielinot par 5 eiro mēnesī. Šāds papildu atbalsts mazinās sadales sistēmas pakalpojumu tarifa pieauguma negatīvo ietekmi uz sabiedrības mazaizsargātajām grupām. Ņemot vērā minēto, grozījumu projekts nav virzām publiskajai apspriešanai.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu grozījumi paredz aizsargātajiem lietotājiem sniegtā atbalsta pilnveidi.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk