Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 10.10.2024. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 17.oktobrī.
24-TA-2206: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2024. gada 16. janvāra rīkojumā Nr. 33 "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk – Likums) 8. pants, kā arī 7. panta septītā un četrpadsmitā daļa.
Likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 69. pants.
Ministru kabineta 2023. gada 23. decembra rīkojums Nr. 927 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadam” (turpmāk – Pasākumu plāns atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta izstrādes mērķis ir nodrošināt Labklājības ministrijai (turpmāk – LM) papildu finansējumu 420 000 euro, lai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotājiem vienreizēju nodarbinātības vai pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai nodrošinātu ekonomiskās vajadzības Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri bēg no bruņotā konflikta starp Ukrainu un Krievijas Federāciju un kuri šī iemesla dēļ ieceļo Latvijas Republikā vai kuri šī konflikta laikā nevar atgriezties atpakaļ Ukrainā, Likums paredz iespēju minētām personām piešķirt tiesības uz nodarbinātību.

Ņemot vērā to, ka, nodibinot darba tiesiskās attiecības, pirmā darba alga tiek izmaksāta pēc mēneša, lai sniegtu operatīvu finansiālu atbalstu, Likuma 7. panta septītā daļa nosaka, ka, uzsākot darba tiesiskās attiecības, Ukrainas civiliedzīvotājam ir tiesības saņemt vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā, kas netiek aplikts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli. Minētā pabalsta saņemšanai persona iesniedz Nodarbinātības valsts aģentūrā (turpmāk – NVA) iesniegumu viena mēneša laikā no darba tiesisko attiecību uzsākšanas dienas.

Lai līdztekus nodarbinātībā iesaistītajām personām sniegtu atbalstu arī pašnodarbinātajiem, Likuma 7. panta četrpadsmitā daļa paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājam, kurš pēc 2022. gada 24. februāra ir normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā reģistrējies Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu maksātāju reģistrā kā pašnodarbinātā persona, ir tiesības saņemt vienreizēju pabalstu pašnodarbinātības uzsākšanai vienas minimālās mēneša darba algas apmērā.

Minētā pabalsta saņemšanai persona viena mēneša laikā no reģistrācijas Valsts ieņēmumu dienestā vai no Likuma 7. panta četrpadsmitās daļas spēkā stāšanās dienas iesniedz NVA iesniegumu, ja kā pašnodarbinātā persona ir reģistrējusies Valsts ieņēmumu dienestā pirms minētās normas spēkā stāšanās dienas. Minēto pabalstu nepiešķir Ukrainas civiliedzīvotājam, kurš iepriekš ir saņēmis Likuma 7. panta septītajā daļā noteikto nodarbinātības uzsākšanas pabalstu. Ja Ukrainas civiliedzīvotājam vienlaikus ir tiesības saņemt nodarbinātības uzsākšanas pabalstu un pašnodarbinātības uzsākšanas pabalstu, viņam piešķir vienu no šiem pabalstiem.

Vienlaikus  vienreizējā pabalsta izmaksa ir plānota arī Pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem 8.2. apakšpunktā “Vienreizējā nodarbinātības vai pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksa vienas minimālās mēneša algas apmērā”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2024. gada sākumā finansējums 1 400 000 euro apmērā nodarbinātības un pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksām tika piešķirts ar Ministru kabineta 2024.gada 16.janvāra rīkojumu Nr.33 “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”” (prot. Nr. 2, 15. §).

Vērtējot NVA saņemto iesniegumu skaitu pabalsta piešķiršanai no 2024. gada 2. janvāra līdz 2024. gada 31. augustam, kā arī veiktos izdevumus pabalstu izmaksai (izlietoti 1 194 900 euro jeb 85,35 % no iepriekš piešķirtā finansējuma, izmaksāti pabalsti 1707 personām), prognozēts, ka 2024. gadam piešķirtais finansējums varētu tikt pilnībā izmaksāts š.g. septembrī vai vēlākais oktobra sākumā (sk. tabulu zemāk).
Mēnesis Summa Lēmumi (700 euro)
Janvāris 97 300 139
Februāris 129 500 185
Marts 198 800 284
Aprīlis 126 700 181
Maijs 160 300 229
Jūnijs 119 700 171
Jūlijs 135 100 193
Augusts 227 500 325
Kopā: 1 194 900 1 707
Vidēji mēnesī:   213
     
Budžetā apstiprināts: 1 400 000  
Atlikums uz 31.08.2024.: 205 100 293
Aprēķināts līdz gada beigām: 596 400 852
Nepieciešams papildus: 391 300 559

Kā redzams tabulā, vidēji mēnesi tiek pieņemti 213 lēmumi par nodarbinātības vai pašnodarbinātības pabalsta piešķiršanu. Ņemot vērā minēto, līdz gada beigām (no 1. septembra līdz 31. decembrim) varētu tikt pieņemti vēl 852 lēmumi. Uz 2024. gada 31. augustu NVA ir pieejams atlikums 205 100 euro apmērā, kas ir pietiekams pabalstu izmaksai 293 personām.

Ievērojot minēto, NVA trūkst finansējums pabalstu izmaksai 559 personām, taču, ņemot vērā to, ka augustā lēmumu skaits ir būtiski pieaudzis, indikatīvais pieņemto lēmumu skaits līdz 2024. gada beigām tika noapaļots līdz 600.

Ņemot vērā minēto, nepieciešams papildu finansējums 420 000 euro apmērā pabalstu izmaksai indikatīvi vēl 600 personām.
Risinājuma apraksts
Lai atbilstoši Likuma 7. panta septītajai un četrpadsmitajai daļai NVA varētu līdz gada beigām turpināt sniegt atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem un izmaksāt vienreizēju nodarbinātības vai pašnodarbinātības uzsākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā, kas netiek aplikts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, ir nepieciešams veikt pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”.

Papildus vēršama uzmanība, ka Likums nosaka, ka pabalsts tiek piešķirts vienas minimālās mēneša darba algas apmērā. Saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumu Nr. 656 "Noteikumi par minimālās mēneša darba algas apmēru normālā darba laika ietvaros un minimālās stundas tarifa likmes aprēķināšanu" 2. punktu minimālā mēneša darba alga normālā darba laika ietvaros ir 700 euro.

Ņemot vērā minēto, lai varētu nodrošināt papildu finansējumu 420 000 euro apmērā, lai atbilstoši Likuma 7. panta septītajai un četrpadsmitajai daļai nodrošinātu 600 Ukrainas civiliedzīvotājiem tiesības saņemt vienreizēju nodarbinātības vai pašnodarbinātības uzsākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā, kas netiek aplikts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, ir izstrādāts projekts.

Šādu atbalstu personai paredzēts izmaksāt vienu reizi. Atbalsta izmaksu nodrošinās NVA, pamatojoties uz personas iesniegumu. Ievērojot minētā atbalsta mērķi, tā pieprasīšanas termiņš ir ierobežots ar vienu mēnesi no darba tiesisko attiecību uzsākšanas dienas.

Projekts paredz no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” veikt apropriācijas pārdali 1 820 000 euro apmērā uz LM pamatbudžeta apakšprogrammu 07.01.00 “Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana”, lai atbilstoši Likuma 7. panta septītajai un četrpadsmitajai daļai nodrošinātu 2 600 Ukrainas civiliedzīvotājiem vienreizēju nodarbinātības vai pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 400 000
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 400 000
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 400 000
420 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 400 000
420 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-420 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-420 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
420 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2024.gadam ailē "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" norādīts finansējums atbilstoši likumam "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam", kas paredz Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 07.01.00 "Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana" ietvaros finansējumu, lai nodrošinātu 2 000 Ukrainas civiliedzīvotājiem vienreizēja nodarbinātības vai pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksas vienas minimālās mēneša darba algas apmērā (MK 16.01.2024. rīk. Nr.33).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Saskaņā ar NVA sniegtajiem datiem no 2024. gada 2. janvāra līdz 2024. gada 31. augustam veiktas pabalsta izmaksas 1707 personām kopsummā par 1 194 900 euro.

Pieņemot, ka  iesniegumu iesniegšanas dinamika saglabāsies, līdz 2024. gada beigām nodarbinātības un pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsts varētu būt nepieciešams vēl 600 Ukrainas civiliedzīvotājiem, proti, būs nepieciešams papildu finansējums 420 000 euro apmērā (600 personas x 700 euro = 420 000). 
Līdz ar to kopējais nepieciešamais finansējums 2 600 pabalstu izmaksām 2024. gadā ir 1 820 000 euro

LM nepieciešamības gadījumā (ja piešķirtais finansējums tiks apgūts pilnā apmērā un būs nepieciešams vēl papildus finansējums pabalstu izmaksu nodrošināšanai līdz 2024.g. beigām) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs izskatīšanai Ministru kabinetā Ministru kabineta rīkojuma projektus par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai", lai atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta septītajai un četrpadsmitajai daļai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotājiem vienreizēju nodarbinātības vai pašnodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Labklājības ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par pamatbudžeta apropriācijas pārdali 420 000 euro apmērā.

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas pārdali, un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas neizteiks iebildumus, tad tiks veikta apropriācijas pārdale.

Izdevumi tiks veikti Labklājības ministrijas pamatbudžeta programmas 07.01.00 "Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana” ietvaros, līdzekļus pārdalot no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi