Anotācija (ex-ante)

22-TA-3282: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par investīcijas 2.1.1.1.i. projekta "Mediju satura integrācija Latvijas digitālā kultūras mantojuma platformā" pases apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 12.februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, prasībām un Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumu Nr.435 „Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.komponentes „Digitālā transformācija” 2.1.reformu un investīciju virziena „Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.435) prasībām. Projekti „2.1.1.1.i. Mediju satura integrācija Latvijas digitālā kultūras mantojuma platformā” un „2.1.1.1.i. IKT vienota pārvaldība un digitālie risinājumi kultūras nozares institūcijām” atbilst un tiks īstenoti MK noteikumi Nr.435 4.pielikumā ietvertās Kultūras nozares projektu programmas investīcijas nolūka „2.1.1.1. Kultūras nozares institūciju darbības procesu digitālā transformācija, t. sk. digitālie risinājumi nozares institūcijām" ietvaros.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir apstiprināt finansējumu investīcijas projektā „Mediju satura integrācija Latvijas digitālā kultūras mantojuma platformā” (turpmāk – investīcijas projekts), kas integrēs Latvijas mediju veidotu vērtīgu saturu Latvijas digitālā kultūras mantojuma platformā (turpmāk – Platforma), attīstot esošās un izveidojot jaunas platformas funkcionālas iespējas un risinājumus digitālā satura saglabāšanai, publicēšanai, apstrādei, izplatīšanai un jauna satura veidošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Platformas izveide ir realizēta divu Eiropas Reģionālās attīstības fonda un valsts līdzfinansētos projektos „Digitālā kultūras mantojuma satura digitalizācija (1.kārta)” un „Digitālā kultūras mantojuma satura digitalizācija (2.kārta)”, un tās mērķis ir nodrošināt digitālā kultūras mantojuma vienotu pārvaldību, saglabāšanu, satura izplatīšanu citām sistēmām un sabiedrībai. Platformu veido centralizētas koplietošanas informācijas sistēmas:
1) digitālo objektu pārvaldības sistēma – DOM, nodrošinot centralizētu digitālo objektu sarakstu;
2) atsauces datu sistēma – ATS, nodrošinot kultūras mantojuma objektu centralizētu atsauces datu pārvaldību;
3) autortiesību pārvaldības un licencēšanas sistēma – APLIS, nodrošinot vienotu kultūras mantojuma objektu autortiesību un lietošanas licenču pārvaldību;
4) vienotā digitālā kultūras mantojuma izplatīšanas sistēma, nodrošinot piekļuves pakalpojumus digitālajam kultūras mantojumam.
Platformas esošie koplietošanas tehnoloģiskie risinājumi ir balstīti uz kultūras mantojuma iestāžu satura integrāciju, un saskaņā ar MK noteikumiem Nr.435 īstenojamajā investīcijas projektā tiks integrēti specifiski mediju telpas servisi, kā arī izveidoti risinājumi atbilstoši pieaugošām lietotāju prasībām audio un audiovizuālā satura apstrādei, izguvei un izmantošanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2021.gada 28.aprīļa rīkojuma Nr.292 “Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plānu“ 519.rindkopā norādīts plānotais attiecināmais reformu investīciju pasākums “Sabiedrisko mediju patstāvības un digitālo pakalpojumu nodrošināšanas atbalsts (KM)”.
Investīcijas projekta plānošanas gaitā identificēta nepieciešamība attīstīt digitālos pakalpojumus visai mediju nozarei, ne tikai sabiedriskajiem medijiem:
1. Vietējiem un reģionālajiem medijiem, īpaši mazajiem medijiem un neatkarīgiem producentiem ir nepietiekami resursi to satura digitalizēšanai, digitālo arhīvu saglabāšanai un satura izplatīšanai, kā arī trūkst vide savu digitālo resursu pārvaldīšanai.
2. Latvijas sabiedriskie mediji izmanto runas atpazīšanas un valodas sintēzes risinājumus jauna satura sagatavošanai, taču satura efektīvai veidošanai nepieciešams mediju specializēts valodas korpuss.
3. Lai paplašinātu sabiedrības piekļuvi vērtīgam mediju saturam (gan aktuālam, gan arhīviem) un tā izmantošanas iespējas, Platforma ir atbilstoši jāattīsta, nodrošinot lietotājiem (gan sabiedrībai, gan satura devējiem) uzlabotus satura meklēšanas, satura apstrādes un izmantošanas pakalpojumus.
Risinājuma apraksts
Investīcijas projekta ietvaros plānots izstrādāt funkcionālos risinājumus audio un audiovizuālā satura straumēšanai, digitālo objektu apstrādei, satura meklēšanai, satura glabāšanai un satura vadībai. Platformas attīstīšana balstīsies uz esošajiem Platformas koplietošanas tehnoloģiskajiem risinājumiem, neveidojot jaunas sistēmas, t.i.:
1) vienotā digitālā kultūras mantojuma izplatīšanas sistēma – Digitālā bibliotēka digitalabiblioteka.lv;
2) digitālo objektu pārvaldības sistēma – DOM;
3) autortiesību pārvaldības un licencēšanas sistēma – APLIS;
4) atsauces datu sistēma – ATS.
Mediju satura integrācijai Platforma tiks funkcionāli pilnveidota, aktualizējot lietotāju saskarni, izveidojot satura vadības vidi, attīstot satura straumēšanas risinājumus un satura meklētāju, ieviešot satura apstrādes un izmantošanas risinājumus un attīstot audiokolekciju.
Mediju satura efektīvai veidošanai tiks attīstīts specializēts mediju valodas korpuss, tai skaitā digitalizēts vērtīgs mediju saturs. Mediju valodas korpusa izveidei tiks izmantoti Platformā jau saglabātie un investīcijas projektā digitalizētie materiāli, un tas tiks izmantots esošo runas atpazīšanas modeļu pielāgošanai, balstoties uz Latvijas valsts pārvaldes valodas tehnoloģiju platformas Hugo.lv runas atpazīšanas risinājumiem.
Investīcijas projekta īstenošana veicinās ar Ministru kabineta 2021.gada 28.aprīļa rīkojumu Nr.292 “Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plānu“ apstiprināto rādītāju sasniegšanu. Papildus tam investīcijas projekta īstenošanas laikā tiks izvērtēta Platformas un Vienotā digitālā kultūras mantojuma izplatīšanas sistēmas Digitālās bibliotēkas iekļaušana starp ieguldījumiem reformas un investīcijas mērķu rādītāju sasniegšanai, tai skaitā investīcijas projekta īstenošanas laikā tiks iesniegti apstiprināšanai centralizētas funkcijas un koplietošanas pakalpojuma plāni.  
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Projekta investīcijas ir 1 360 000 euro. Investīcijas projekta dzīves cikls noteikts 10 gadi. Ņemot vērā informācijas sistēmu un šīs nozares tendenci ātri attīstīties un esošajiem risinājumiem – ātri novecot – tiek pieņemts, ka investīcijas projekta atlikusi vērtība 10 gadu pārskata perioda beigās būs 0 euro.
Sociālekonomiskie ieguvumi 10 gadu periodā, kas tiks sasniegti līdz ar investīcijas projekta realizāciju:
1) mediju darba efektivitātes uzlabojums, ieviešot mediju valodas korpusu un Platformas risinājumus;
2) reģionālo mediju ietaupījums, saglabājot mediju saturu centralizēti;
3) reģionālo mediju ietaupījums, izplatot mediju saturu centralizēti;
4) sabiedrības laika un monetārais ietaupījums audio un audiovizuālā mediju satura izguves efektivitātes pieauguma rezultātā.
Sociālekonomisko ieguvumu apmērs veido 4 002 950 euro ieguvumu. Veiktie indikatīvie ieguvumu un izdevumu analīzes aprēķini visā investīcijas projekta dzīves cikla garumā liecina par investīcijas projekta sociālo nozīmīgumu un tā ekonomisko vērtību. Amata vietu skaita samazinājums vai palielinājums valsts pārvaldē nav paredzēts.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Latvijas Nacionālā bibliotēka kā finansējuma saņēmējs un Kultūras informācijas sistēmu centrs kā investīcijas projekta īstenošanas partneris nodrošina, ka investīcijas projekta ietvaros komercdarbības atbalsts nav plānots un netiks sniegts. Investīcijas projekta līdzekļi tiks ieguldīti tikai Latvijas Nacionālās bibliotēkas un Kultūras informācijas sistēmu centra informācijas sistēmu un risinājumu attīstībā, veicot pasūtījumus atbilstoši publisko iepirkumu normatīvajam regulējumam. Investīcijas projekta ietvaros attīstītās informācijas sistēmas un risinājumi nebūs tiešā veidā pieejami komersantiem un investīcijas projekta īstenošanas rezultātā komersanti nevarēs gūt priekšrocības attiecībā pret citiem Eiropas Savienības komersantiem. Pastarpinātu labumu gūs pašvaldību reģionālie mediji, kuru uzkrātais vērtīgais saturs tiks digitalizēts. Vienlaikus Latvijas Nacionālajai bibliotēkai kā finansējuma saņēmējam un Kultūras informācijas sistēmu centram kā investīcijas projekta īstenošanas partnerim sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tas tiks piešķirts valsts deleģētas funkcijas veikšanai.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Uzlabota un paplašināta pieejamība kultūras mantojuma saturam (tai skaitā mediju veidotam saturam).
Juridiskās personas
  • Vietējie un reģionālie mediji, mazie mediji un neatkarīgie producenti.
Ietekmes apraksts
Projekts sekmēs mediju satura veidotāju iespējas digitālā satura saglabāšanai, publicēšanai, izplatīšanai un jauna satura veidošanai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
370 000
0
495 000
495 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
370 000
0
495 000
495 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
439 300
0
588 870
588 870
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
439 300
0
588 870
588 870
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-69 300
0
-93 870
-93 870
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-69 300
0
-93 870
-93 870
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-69 300
-93 870
-93 870
5.1. valsts pamatbudžets
0
-69 300
-93 870
-93 870
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Investīcijas projektu plānots īstenot no 2023.gada 2.ceturkšņa līdz 2025.gada 31.decembrim. Kopējais investīcijas projekta īstenošanas izdevumu apmērs plānots no Atveseļošanas fonda plāna finansējuma 1 360 000 euro apjomā, bet valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) izmaksu segšanai 257 040 euro. Visas projekta darbības tiks realizētas ārpakalpojumā (izņemot projekta vadības un ieviešanas atbalsta personāls), Latvijas Nacionālajai bibliotēkai un Kultūras informācijas sistēmu centram veicot pasūtījumus atbilstoši publisko iepirkumu normatīvajam regulējumam.
Investīcijas projekta izstrādes izmaksu provizorisks sadalījums pa gadiem:
1. 2023.gadā 439 300 euro apmērā (tai skaitā PVN 69 300 euro):
1.1. atlīdzības izdevumi EKK 1000 – 40 000 euro;
1.2. pakalpojumu izdevumi EKK 2000 – 193 600 euro (tai skaitā PVN 33 600 euro);
1.3. kapitālie izdevumi EKK 5000 – 205 700 euro (tai skaitā PVN 35 700 euro);
2. 2024.gadā 588 870 euro apmērā (tai skaitā PVN 93 870 euro):
2.1. atlīdzības izdevumi EKK 1000 – 48 000 euro;
2.2. pakalpojumu izdevumi EKK 2000 – 238 370 euro (tai skaitā PVN 41 370 euro);
2.3. kapitālie izdevumi EKK 5000 – 302 500 euro (tai skaitā PVN 52 500 euro);
3. 2025.gadā 588 870  ​euro apmērā (tai skaitā PVN 93 870 euro):
3.1. atlīdzības izdevumi EKK 1000 – 48 000 euro;
3.2. pakalpojumu izdevumi EKK 2000 – 185 130 euro (tai skaitā PVN 32 130 euro);
3.3. kapitālie izdevumi EKK 5000 – 355 740 euro (tai skaitā PVN 61 740 euro).
Projektā paredzētā atlīdzības budžeta ietvaros tiek plānota atlīdzība esošajiem darbiniekiem, tai skaitā pārskatot esošos amata pienākumus un veicot darba samaksu par projektā paveikto (t.sk. apmaksājot daļu no mēnešalgas, piemaksas saskaņā ar normatīvo regulējumu, kā arī sociālas garantijas).   Vienlaikus papildus tiks vērtēta nepieciešamība piesaistīt speciālistus uz uzņēmuma līguma pamata.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Investīcijas projekta īstenošanai nepieciešamais finansējums Latvijas Nacionālās bibliotēkas budžetā tiks pārdalīts no budžeta resora „74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” atbilstoši Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumiem Nr.421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”.
Pēc investīcijas projekta realizācijas investīcijas projekta uzturēšanas izdevumi tiks segti no jau plānotā finansējuma tajās valsts budžeta iestādēs, kuras nodrošina esošo sistēmu programmatūras uzturēšanu. Savukārt, ja tiks konstatēts, ka ir nepieciešams papildus finansējums investīcijas projekta uzturēšanas izdevumu segšanai, Kultūras ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā ekonomiski izvērtētu pieprasījumu papildu finansējumam.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Investīcijas projekta finansējuma saņēmējs ir tiešās pārvaldes iestāde Latvijas Nacionālā bibliotēka.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Nacionālā bibliotēka
  • Kultūras informācijas sistēmu centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Audio un audiovizuālā satura apstrādes un izguves procesu efektivizācija, ieviešot mediju valodas korpusu un atbilstošus Platformas risinājumus.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīcijas projekts nodrošinās Platformu veidojošo sistēmu attīstību audio un audiovizuāla satura apstrādei un lietošanai.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīcijas projektā tiks izstrādāti Platformas funkcionālie risinājumi audio un audiovizuālā satura straumēšanai, digitālo objektu apstrādei, satura meklēšanai, satura glabāšanai un satura vadībai, nodrošinot to koplietošanu valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī citiem mediju satura veidotājiem.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīcijas projekta aktivitātes ir vērstas uz Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027.gadam prioritātes „Kultūra un sports aktīvai un pilnvērtīgai dzīvei” rīcības virziena „Cilvēku līdzdalība kultūras un sporta aktivitātēs” uzdevuma [370] „Kultūras mantojuma, sporta tradīciju un vērtību saglabāšana un nodošana nākamajām paaudzēm, iesaistot iedzīvotājus un nodrošinot jaunāko informācijas un komunikācijas tehnoloģiju izmantošanu, lai pilnvērtīgi iekļautos pasaules kultūras telpā un sportā” izpildi, kā arī prioritātes „Vienota, droša un atvērta sabiedrība” rīcības virziena „Saliedētība” uzdevuma [410] „Sabiedrisko mediju patstāvības nodrošināšana, tehnoloģiju, infrastruktūras un satura modernizēšana; atbalsta pasākumi nacionālās informatīvās telpas daudzveidības (plurālisma) nodrošināšanai, kvalitatīva mediju satura ražošanai un satura pieejamības nodrošināšanai tā lietotājiem reģionos, pierobežā un cilvēkiem ar funkcionālajiem traucējumiem” izpildi.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi