22-TA-1682: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Publisku izklaides un svētku pasākumu drošības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Publisku izklaides un svētku pasākumu drošības likumā” (turpmāk – projekts) izstrādāts pēc Valsts policijas iniciatīvas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir paredzēt Publisku izklaides un svētku pasākumu drošības likuma (turpmāk – likums) 1.panta 5.punktā noteiktajiem kārtības uzturētājiem tiesības publiska pasākuma laikā regulēt ceļu satiksmi, un, regulējot ceļu satiksmi, nēsāt jebkurā diennakts laikā labi saredzamu apģērbu ar gaismu atstarojoša materiāla elementiem, kā arī noteikt pienākumu publiska pasākuma organizatoram norādīt iesniegumā par publiska pasākuma rīkošanu ziņas par plānotajiem ceļu satiksmes ierobežojumiem un to nodrošināšanai nepieciešamajiem resursiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Likums nosaka publisku pasākumu rīkošanas un norises tiesiskos pamatus, pasākuma organizatora, kā arī citu publiskā pasākumā iesaistīto personu tiesības, pienākumus un atbildību, lai nodrošinātu sabiedrisko kārtību un drošību šāda pasākuma laikā.
Likuma 10. pants noteic, ka pasākuma organizatoram ir tiesības rīkot publiskus pasākumus atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.
Atbilstoši likumā noteiktajam, par sabiedriskās kārtības, drošības un ugunsdrošības prasību ievērošanu publiska pasākuma laikā gādā kārtības uzturētāji. Saskaņā ar likuma 1.panta 5.punktu kārtības uzturētāji ir Valsts policija vai pašvaldības policija, kā arī juridiskā persona, kurai izsniegta licence apsardzes darbības veikšanai un ar kuru pasākuma organizators ir noslēdzis līgumu par sabiedriskās kārtības un drošības, kā arī ugunsdrošības prasību izpildi pasākuma laikā, vai pasākuma organizatora norīkotas personas, kas publiska pasākuma laikā gādā par sabiedriskās kārtības, drošības un ugunsdrošības prasību ievērošanu. Privātpersonu organizētā publiskā pasākumā Valsts policija vai pašvaldības policija ir kārtības uzturētāji saskaņā ar savstarpēji noslēgtu līgumu.
Likuma 13.pants regulē kārtības uzturētāju tiesības un pienākumus, cita starpā paredzot, ka publiska pasākuma laikā kārtības uzturētājiem ir tiesības, piemēram, aizliegt piedalīties attiecīgajā pasākumā personām, kuras neievēro šā likuma prasības un pasākuma organizatora noteikumus; izraidīt no attiecīgā pasākuma personas, kuras ir cilvēka cieņu aizskarošā reibuma stāvoklī, kā arī pienākums publiska pasākuma laikā uzturēties tā norises vietā; pieprasīt, lai attiecīgā pasākuma apmeklētāji un dalībnieki ievēro sabiedrisko kārtību, pasākuma organizatora noteikumus un drošības prasības; organizēt kontroli, lai nodrošinātu to, ka publisku pasākumu neapmeklē personas ar šaujamieročiem, spridzekļiem, sprādzienu imitējošiem un pirotehniskiem līdzekļiem, viegli uzliesmojošām un indīgām vielām, kā arī ar psihotropām un narkotiskām vielām un citām pasākuma organizatora noteiktām lietām u.c.
Latvijā ik gadu tiek organizēti dažādi publiskie pasākumi, kuru laikā saskaņā ar likumā noteikto par sabiedriskās kārtības, drošības un ugunsdrošības prasību ievērošanu gādā kārtības uzturētāji.
Sabiedriskā kārtība un drošība ietver arī ceļu satiksmes drošību, kuras organizatoriskos un tiesiskos pamatus regulē Ceļu satiksmes likums. Ceļu satiksmes drošības garantēšana ir būtiska arī jebkura publiska pasākuma sastāvdaļa. Ceļu satiksme saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 1.panta 5.punktu ir attiecības, kas rodas, pārvietojoties pa ceļiem ar transportlīdzekļiem vai bez tiem.
Ievērojot attiecīgā publiskā pasākuma veidu, tā norises vietu, pasākuma dalībnieku un apmeklētāju skaitu, kā arī citus aspektus, lai nodrošinātu atbilstošu sabiedrisko kārtību un drošību, nereti ir nepieciešama ceļu satiksmes regulēšana pasākuma norises laikā.
Atbilstoši Ceļu satiksmes likuma 41.panta pirmajai daļai ceļu satiksmi regulē un uzrauga policijas darbinieki un citas likumos un citos normatīvajos aktos tam pilnvarotas personas.
Ne likumā, ne citos normatīvajos aktos pilnvaras kārtības uzturētājiem (izņemot Valsts policiju) regulēt ceļu satiksmi nav noteiktas.
Līdz ar to gadījumos, kad publiska pasākuma laikā ir nepieciešams nodrošināt sabiedrisko kārtību un drošību, regulējot ceļu satiksmi, vienmēr tiek piesaistīti policijas darbinieki.
Saskaņā ar likumu “Par policiju” viens no policijas darbinieka pamatpienākumiem ir nodrošināt kārtību uz ceļiem, ielās, laukumos, parkos, sabiedriskā transporta līdzekļos, lidostās, ostās, stacijās un citās publiskās vietās, lai garantētu personu un sabiedrības drošību, savukārt par sabiedrisko kārtību un drošību publiska pasākuma norises vietā kopumā ir atbildīgs publiska pasākuma organizators un attiecīgā pašvaldība, kuras teritorijā publisks pasākums tiek organizēts.
Likums nosaka publiska pasākuma organizatoram tiesības un uzliek plašus pienākumus sabiedriskās kārtības un drošības jomā, tostarp tam ir noteikts pienākums nodrošināt kārtības uzturētāju piedalīšanos attiecīgajā pasākumā un rakstveidā vienoties par veidu, kādā kārtības uzturētāji garantēs šajā likumā un citos normatīvajos aktos noteikto funkciju izpildi, kā arī pārliecināties par minēto personu kompetenci. Savukārt kārtības uzturētāju kompetence ir regulēta likuma 13.pantā, paredzot tiem plašas tiesības un pienākumus, sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanā. Turklāt atsevišķas noteiktās tiesības un pienākumu īstenošanas veids (aizliegt piedalīties, neielaist, izraidīt, pieprasīt, lai ievēro sabiedrisko kārtību publiskā pasākumā, apsargāt notikuma vietu, ja izdarīts noziedzīgs nodarījums un tml.) atbilst likumā “Par policiju” policijas darbiniekam noteiktajām tiesībām un pienākumiem.
Tāpat publiska pasākuma organizatora pienākumi izriet no likuma 6.panta, kas noteic iesniegumā par publiska pasākuma rīkošanu norādāmās ziņas un iesniedzamos dokumentus. No minētā secināms, ka publiska pasākuma organizators veic detalizētu pasākuma plānošanu, kas cita starpā ietver informācijas apzināšanu gan par plānoto pasākuma apmeklētāju un dalībnieku skaitu, gan par attiecīgi nepieciešamo kārtības uzturētāju skaitu un to kompetenci, pirms noslēgt līgumu ar tiem, gan par ceļu satiksmes organizēšanu, kā arī par nepieciešamo valsts un pašvaldību iestāžu atbalstu u.c.
Minēto iesniegumu pašvaldība elektroniski nosūta Valsts policijas teritoriālajai struktūrvienībai, pašvaldības policijai un citām likumā noteiktajām institūcijām, kā arī uz iesnieguma izskatīšanu pašvaldība var pieaicināt pasākuma organizatoru, Valsts policijas, pašvaldības policijas un citu noteikto institūciju pārstāvjus un citus speciālistus. Pasākuma organizators iesnieguma izskatīšanas laikā nepieciešamības gadījumā skaidro un pamato iesniegumā norādīto ziņu un pievienoto dokumentu saturu, piemēram, izklāsta pasākuma plānu, veidu, kādā par sabiedrisko kārtību un drošību atbildīgā persona, par tehnisko drošību atbildīgā persona un kārtības uzturētājs veiks savu pienākumu izpildi, vai minētajām personām ir nepieciešamās zināšanas un prasmes attiecīgo pienākumu izpildei un kā pasākuma organizators par to ir pārliecinājies un tml., lai tādējādi rastu nepārprotamu pārliecību, ka pieteiktais pasākums neapdraudēs sabiedrisko kārtību un drošību, kā arī cilvēku dzīvību vai veselību. Iesnieguma izskatīšanas laikā tiek izvērtēti visi riski un rasti atbilstošākie risinājumi to mazināšanai, piemēram, tiek pieņemts lēmums par nepieciešamību slēgt vai ierobežot satiksmi, piesaistīt Valsts policiju kā kārtības uzturētājus, atteikt izniegt atļauju publiska pasākuma rīkošanai u.c.
Rodoties jebkāda veida šaubām par pasākuma norises drošību, publiska pasākuma organizators ziņo attiecīgajai pašvaldībai, savukārt pašvaldība organizē sanāksmi ar atbildīgo dienestu pārstāvjiem, tai skaitā Valsts policiju, lai tiktu veiktas nepieciešamās darbības, kas garantē pasākuma drošu un netraucētu norisi. Nepieciešamības gadījumā, arī citi atbildīgie dienesti, tai skaitā Valsts policija, attiecīgajai pašvaldībai var izteikt priekšlikumu sanāksmes organizēšanai.
Pašreiz atbilstoši Eiropas Komisijas Strukturālo reformu atbalsta programmas projekta “Iekšlietu nozares iestāžu darbības efektivitātes paaugstināšana Latvijā” 1.posma (turpmāk - SRAP1) rekomendācijām notiek Valsts policijas funkciju un struktūras izvērtēšana, lai noteiktu nepieciešamās pārmaiņas Valsts policijā.
Cita starpā SRAP1 ziņojumā ir norādīts, ka nepieciešams strikti izvērtēt Valsts policijas veiktās funkcijas, tostarp, sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanu publiskos pasākumos, kas vērsti uz peļņas gūšanu un sniegta rekomendācija apsvērt iespēju šo funkciju nodot privātam komersantam.
Bez tam pēdējo gadu tendences liecina par policijas darbinieku skaita samazināšanos, tādējādi, atbilstoši ierobežotajiem resursiem, nepieciešami veiksmīgi risinājumi efektīvai likumā “Par policiju” noteikto policijas uzdevumu un atbilstoši tiem noteikto pamatpienākumu izpildei.
Tā, piemēram, apkopojot informāciju par Valsts policijas personālsastāvu par 2022.gada oktobri, konstatēts, ka Valsts policijā pavisam kopā ir 6659 amatpersonu amata vietas, no kurām aizpildītas ir 5112(76,8%), bet vakantas ir 1547 (23,2%).
Likuma 10. pants noteic, ka pasākuma organizatoram ir tiesības rīkot publiskus pasākumus atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.
Atbilstoši likumā noteiktajam, par sabiedriskās kārtības, drošības un ugunsdrošības prasību ievērošanu publiska pasākuma laikā gādā kārtības uzturētāji. Saskaņā ar likuma 1.panta 5.punktu kārtības uzturētāji ir Valsts policija vai pašvaldības policija, kā arī juridiskā persona, kurai izsniegta licence apsardzes darbības veikšanai un ar kuru pasākuma organizators ir noslēdzis līgumu par sabiedriskās kārtības un drošības, kā arī ugunsdrošības prasību izpildi pasākuma laikā, vai pasākuma organizatora norīkotas personas, kas publiska pasākuma laikā gādā par sabiedriskās kārtības, drošības un ugunsdrošības prasību ievērošanu. Privātpersonu organizētā publiskā pasākumā Valsts policija vai pašvaldības policija ir kārtības uzturētāji saskaņā ar savstarpēji noslēgtu līgumu.
Likuma 13.pants regulē kārtības uzturētāju tiesības un pienākumus, cita starpā paredzot, ka publiska pasākuma laikā kārtības uzturētājiem ir tiesības, piemēram, aizliegt piedalīties attiecīgajā pasākumā personām, kuras neievēro šā likuma prasības un pasākuma organizatora noteikumus; izraidīt no attiecīgā pasākuma personas, kuras ir cilvēka cieņu aizskarošā reibuma stāvoklī, kā arī pienākums publiska pasākuma laikā uzturēties tā norises vietā; pieprasīt, lai attiecīgā pasākuma apmeklētāji un dalībnieki ievēro sabiedrisko kārtību, pasākuma organizatora noteikumus un drošības prasības; organizēt kontroli, lai nodrošinātu to, ka publisku pasākumu neapmeklē personas ar šaujamieročiem, spridzekļiem, sprādzienu imitējošiem un pirotehniskiem līdzekļiem, viegli uzliesmojošām un indīgām vielām, kā arī ar psihotropām un narkotiskām vielām un citām pasākuma organizatora noteiktām lietām u.c.
Latvijā ik gadu tiek organizēti dažādi publiskie pasākumi, kuru laikā saskaņā ar likumā noteikto par sabiedriskās kārtības, drošības un ugunsdrošības prasību ievērošanu gādā kārtības uzturētāji.
Sabiedriskā kārtība un drošība ietver arī ceļu satiksmes drošību, kuras organizatoriskos un tiesiskos pamatus regulē Ceļu satiksmes likums. Ceļu satiksmes drošības garantēšana ir būtiska arī jebkura publiska pasākuma sastāvdaļa. Ceļu satiksme saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 1.panta 5.punktu ir attiecības, kas rodas, pārvietojoties pa ceļiem ar transportlīdzekļiem vai bez tiem.
Ievērojot attiecīgā publiskā pasākuma veidu, tā norises vietu, pasākuma dalībnieku un apmeklētāju skaitu, kā arī citus aspektus, lai nodrošinātu atbilstošu sabiedrisko kārtību un drošību, nereti ir nepieciešama ceļu satiksmes regulēšana pasākuma norises laikā.
Atbilstoši Ceļu satiksmes likuma 41.panta pirmajai daļai ceļu satiksmi regulē un uzrauga policijas darbinieki un citas likumos un citos normatīvajos aktos tam pilnvarotas personas.
Ne likumā, ne citos normatīvajos aktos pilnvaras kārtības uzturētājiem (izņemot Valsts policiju) regulēt ceļu satiksmi nav noteiktas.
Līdz ar to gadījumos, kad publiska pasākuma laikā ir nepieciešams nodrošināt sabiedrisko kārtību un drošību, regulējot ceļu satiksmi, vienmēr tiek piesaistīti policijas darbinieki.
Saskaņā ar likumu “Par policiju” viens no policijas darbinieka pamatpienākumiem ir nodrošināt kārtību uz ceļiem, ielās, laukumos, parkos, sabiedriskā transporta līdzekļos, lidostās, ostās, stacijās un citās publiskās vietās, lai garantētu personu un sabiedrības drošību, savukārt par sabiedrisko kārtību un drošību publiska pasākuma norises vietā kopumā ir atbildīgs publiska pasākuma organizators un attiecīgā pašvaldība, kuras teritorijā publisks pasākums tiek organizēts.
Likums nosaka publiska pasākuma organizatoram tiesības un uzliek plašus pienākumus sabiedriskās kārtības un drošības jomā, tostarp tam ir noteikts pienākums nodrošināt kārtības uzturētāju piedalīšanos attiecīgajā pasākumā un rakstveidā vienoties par veidu, kādā kārtības uzturētāji garantēs šajā likumā un citos normatīvajos aktos noteikto funkciju izpildi, kā arī pārliecināties par minēto personu kompetenci. Savukārt kārtības uzturētāju kompetence ir regulēta likuma 13.pantā, paredzot tiem plašas tiesības un pienākumus, sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanā. Turklāt atsevišķas noteiktās tiesības un pienākumu īstenošanas veids (aizliegt piedalīties, neielaist, izraidīt, pieprasīt, lai ievēro sabiedrisko kārtību publiskā pasākumā, apsargāt notikuma vietu, ja izdarīts noziedzīgs nodarījums un tml.) atbilst likumā “Par policiju” policijas darbiniekam noteiktajām tiesībām un pienākumiem.
Tāpat publiska pasākuma organizatora pienākumi izriet no likuma 6.panta, kas noteic iesniegumā par publiska pasākuma rīkošanu norādāmās ziņas un iesniedzamos dokumentus. No minētā secināms, ka publiska pasākuma organizators veic detalizētu pasākuma plānošanu, kas cita starpā ietver informācijas apzināšanu gan par plānoto pasākuma apmeklētāju un dalībnieku skaitu, gan par attiecīgi nepieciešamo kārtības uzturētāju skaitu un to kompetenci, pirms noslēgt līgumu ar tiem, gan par ceļu satiksmes organizēšanu, kā arī par nepieciešamo valsts un pašvaldību iestāžu atbalstu u.c.
Minēto iesniegumu pašvaldība elektroniski nosūta Valsts policijas teritoriālajai struktūrvienībai, pašvaldības policijai un citām likumā noteiktajām institūcijām, kā arī uz iesnieguma izskatīšanu pašvaldība var pieaicināt pasākuma organizatoru, Valsts policijas, pašvaldības policijas un citu noteikto institūciju pārstāvjus un citus speciālistus. Pasākuma organizators iesnieguma izskatīšanas laikā nepieciešamības gadījumā skaidro un pamato iesniegumā norādīto ziņu un pievienoto dokumentu saturu, piemēram, izklāsta pasākuma plānu, veidu, kādā par sabiedrisko kārtību un drošību atbildīgā persona, par tehnisko drošību atbildīgā persona un kārtības uzturētājs veiks savu pienākumu izpildi, vai minētajām personām ir nepieciešamās zināšanas un prasmes attiecīgo pienākumu izpildei un kā pasākuma organizators par to ir pārliecinājies un tml., lai tādējādi rastu nepārprotamu pārliecību, ka pieteiktais pasākums neapdraudēs sabiedrisko kārtību un drošību, kā arī cilvēku dzīvību vai veselību. Iesnieguma izskatīšanas laikā tiek izvērtēti visi riski un rasti atbilstošākie risinājumi to mazināšanai, piemēram, tiek pieņemts lēmums par nepieciešamību slēgt vai ierobežot satiksmi, piesaistīt Valsts policiju kā kārtības uzturētājus, atteikt izniegt atļauju publiska pasākuma rīkošanai u.c.
Rodoties jebkāda veida šaubām par pasākuma norises drošību, publiska pasākuma organizators ziņo attiecīgajai pašvaldībai, savukārt pašvaldība organizē sanāksmi ar atbildīgo dienestu pārstāvjiem, tai skaitā Valsts policiju, lai tiktu veiktas nepieciešamās darbības, kas garantē pasākuma drošu un netraucētu norisi. Nepieciešamības gadījumā, arī citi atbildīgie dienesti, tai skaitā Valsts policija, attiecīgajai pašvaldībai var izteikt priekšlikumu sanāksmes organizēšanai.
Pašreiz atbilstoši Eiropas Komisijas Strukturālo reformu atbalsta programmas projekta “Iekšlietu nozares iestāžu darbības efektivitātes paaugstināšana Latvijā” 1.posma (turpmāk - SRAP1) rekomendācijām notiek Valsts policijas funkciju un struktūras izvērtēšana, lai noteiktu nepieciešamās pārmaiņas Valsts policijā.
Cita starpā SRAP1 ziņojumā ir norādīts, ka nepieciešams strikti izvērtēt Valsts policijas veiktās funkcijas, tostarp, sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanu publiskos pasākumos, kas vērsti uz peļņas gūšanu un sniegta rekomendācija apsvērt iespēju šo funkciju nodot privātam komersantam.
Bez tam pēdējo gadu tendences liecina par policijas darbinieku skaita samazināšanos, tādējādi, atbilstoši ierobežotajiem resursiem, nepieciešami veiksmīgi risinājumi efektīvai likumā “Par policiju” noteikto policijas uzdevumu un atbilstoši tiem noteikto pamatpienākumu izpildei.
Tā, piemēram, apkopojot informāciju par Valsts policijas personālsastāvu par 2022.gada oktobri, konstatēts, ka Valsts policijā pavisam kopā ir 6659 amatpersonu amata vietas, no kurām aizpildītas ir 5112(76,8%), bet vakantas ir 1547 (23,2%).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēdējos gados Latvijā ir notikuši daudzi plaši apmeklēti publiskie pasākumi. Valsts policijas rīcībā ir provizoriska informācija, ka arī 2023.gadā un turpmākajos gados ir plānoti vairāki publiskie pasākumi, kuros ir paredzēts liels dalībnieku un apmeklētāju skaits.
Vērtējot iepriekšējos gados uzkrāto pieredzi, piemēram, Rīgā, kur notika visvairāk publisko pasākumu, secināms, ka visu šo publisko pasākumu sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanai tiek iesaistīts būtisks Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes Kārtības policijas pārvaldes Patruļpolicijas pārvaldes (turpmāk – Patruļpolicijas pārvalde) un arī Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes teritoriālo struktūrvienību amatpersonu skaits.
Veicot pasākuma nodrošināšanā iesaistīto policijas darbinieku veicamo uzdevumu izvērtējumu, secināms, ka pārsvarā tie nodrošina transporta vai gājēju kustības ierobežošanu vai pārtraukšanu ielās un uz ceļiem, kā arī ceļu satiksmes regulēšanu.
Pasākumos, kuru norise notiek uz koplietošanas ceļiem, policijas darbinieki nodrošina kustības pārtraukšanu visā pasākuma norises maršrutā faktiski visa pasākuma laikā. Šo darbību nodrošināšanai ir jāiesaista liels policijas darbinieku skaits, izvietojot tos stacionāros posteņos, nosakot tiem atsevišķus mazefektīvus īstermiņa uzdevumus.
No minētā secināms, ka Valsts policija kā kārtības uzturētāji publiskā pasākumā nereti tiek iesaistīti tikai satiksmes regulēšanas veikšanai, jo citiem likumā noteiktajiem kārtības uzturētājiem normatīvajos aktos nav noteiktas šādas pilnvaras. Proti, ievērojami Valsts policijas resursi tiek iesaistīti, lai tiktu doti transportlīdzekļu vadītājiem un gājējiem saprotami signāli, jo faktiski citu tiesību un pienākumu īstenošanai, kas saistīti ar sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanu pasākuma laikā bieži vien Valsts policijas spēki nemaz nav nepieciešami, jo saskaņā ar likuma 13.pantu visiem kārtības uzturētājiem ir piešķirtas pietiekami plašas tiesības un noteikti visaptveroši pienākumi publiska pasākuma laikā.
Vieni no prioritārajiem Patruļpolicijas pārvaldes uzdevumiem ir ceļu satiksmes uzraudzības veikšana, kārtības nodrošināšana uz ceļiem, transportlīdzekļu un to vadītāju pārbaužu veikšana, izbraukšana uz ceļu satiksmes negadījumiem un ar to saistītās dokumentācija noformēšana u.c.
Uz doto brīdi Patruļpolicijas pārvaldē ir būtisks personālsastāva nekomplekts.
Apkopojot informāciju par Patruļpolicijas pārvaldi par 2022.gada oktobri, konstatēts, ka tajā pavisam kopā ir 645 amatpersonu amata vietas, no kurām aizpildītas ir 518 (80,3%), bet vakantas ir 127 (19,7%). Savukārt visā Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes Kārtības policijas pārvaldē pavisam kopā ir 863 amatpersonu amata vietas, no kurām aizpildītas ir 704 (81,6%), bet vakantas ir 159 (18,4%).
Valsts policija joprojām nespēj nokomplektēt vakantos amatus, turklāt izmaiņas personālsastāva skaitliskajā sastāvā ietekmēja arī Covid-19 situācija valstī, kad pārslimošanas vai vakcinācijas sertifikāta neesamības dēļ no dienesta tika atvaļinātas vairākas amatpersonas.
Lai nodrošinātu ikdienas prioritāro uzdevumu izpildi, Patruļpolicijas pārvalde iesaista amatpersonas virsstundu darbā, veidojot papildus ekipāžas. Iesaistot Patruļpolicijas pārvaldes resursus publisku pasākumu nodrošināšanā, tiek būtiski mazināta tās spēja nodrošināt noteikto pamatuzdevumu izpildi.
Vērtējot iepriekšējo pieredzi, secināms, ka pasākumu nodrošināšanā tiek izmantots līdz 80% Patruļpolicijas pārvaldes personālsastāva, attiecīgi reaģēšanas uz notikumiem nodrošināšana atsevišķās administratīvajās teritorijās tiek uzdota Valsts policijas teritoriālajām struktūrvienībām. Savukārt liela mēroga pasākumos tiek iesaistīti arī Valsts policijas teritoriālo struktūrvienību resursi, kā rezultātā primāro Valsts policijas uzdevumu izpilde tiek apdraudēta. Papildus jāatzīmē, ka iesaistot tik lielu Patruļpolicijas pārvaldes amatpersonu skaitu, Patruļpolicijas pārvalde ir spējīga atgriezties ierastajā darba režīmā tikai pēc 4 – 7 dienām, jo amatpersonām ir jāpiešķir atpūtas laiks un tiek izjaukti normālie plānotie darba grafiki, lai nodrošinātu normatīvajos aktos noteikto minimālo atpūtas laiku.
Apkopojot informāciju, piemēram, par 6 privātpersonu organizētiem publiskiem pasākumiem, kuri norisinājušies visā valsts teritorijā 2019.gadā (2020. un 2021.gadā valstī noteikto ierobežojumu dēļ, publiskie pasākumi nenotika) konstatēts, ka uz līguma pamata par maksas pakalpojumu sniegšanu, Valsts policijas amatpersonas, galvenokārt ceļu satiksmes regulēšanas nodrošināšanai bija iesaistītas uz 387 cilvēkstundām, no kurām 48 cilvēkstundas (12,4%) tika nostrādātas noteiktajā dienesta pienākumu izpildes laikā, savukārt 339 cilvēkstundas (87,6%) tika nostrādātas virs noteiktā dienesta pienākumu izpildes laika (virsstundu darbā).
Ņemot vērā to, ka policijas darbinieki pārsvarā ir iesaistīti virsstundu darbā un viņiem nepieciešams piešķirt atpūtas laiku pēc pasākuma norises, Valsts policijas pamatpienākumu veikšanai tiek iesaistīts kritiski mazs policijas darbinieku skaits.
Ievērojot visu iepriekš minēto, tostarp Valsts policijas ierobežotos personāla resursus un tā dēļ palielināto slodzi, pildot kārtības uzturētāja funkciju publiskajos pasākumos, kā arī izvērtējot likumā “Par Policiju” Valsts policijai noteiktās pamatfunkcijas un uzdevumus un SRAP1 rekomendācijas, ir saskatāma nepieciešamība veikt grozījumus likumā, paredzot tiesības publiska pasākuma laikā kārtības uzturētājiem regulēt ceļu satiksmi.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2016.gada 19.janvāra noteikumu Nr. 42 “Kārtība, kādā aizliedzama vai ierobežojama satiksme” (turpmāk – Noteikumi Nr.42) 4.4. apakšpunktu, ja nepieciešams aizliegt vai ierobežot satiksmi, attiecīgus pasākumus, kas noteikti normatīvajos aktos par satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu izvietošanu un satiksmes organizēšanu uz ceļiem, publisku pasākumu laikā nodrošina pasākuma organizētājs. Tādējādi secināms, ka pasākuma organizators var slēgt un ierobežot satiksmi, bet ne to regulēt.
Atbilstoši Ceļu satiksmes likuma 41.panta pirmajai daļai ceļu satiksmi regulē un uzrauga policijas darbinieki un citas likumos un citos normatīvajos aktos tam pilnvarotas personas.
Vienīgais pilnvarojums, kas iekļauts ārējos normatīvajos aktos attiecībā par citām personām ir Ministru kabineta 2001.gada 2.oktobra noteikumu Nr. 421 “Noteikumi par darba vietu aprīkošanu uz ceļiem” 20.punktā ietvertais pilnvarojums, proti, ka ceļu būvniecības un remontdarbu veicējam ir tiesības regulēt satiksmi darbu veikšanas laikā.
Ministru kabineta 2015.gada 2. jūnija noteikumu Nr.279 “Ceļu satiksmes noteikumi” (turpmāk – CSN) 2.26.apakšpunkts noteic, ka satiksmes regulētājs ir persona, kas regulē ceļu satiksmi un ir pilnvarota to darīt. Savukārt CSN 44. punkts paredz, ka ceļu satiksmi regulē ar luksoforiem, kuriem ir zaļas, dzeltenas, sarkanas un baltas gaismas signāli un satiksmes regulētāji.
Lai veiktu ceļu satiksmes regulēšanu ceļu būvniecības vai remontdarbu veicējiem nav nepieciešamas kādas speciālas apmācības – pietiek ar to, ka satiksmes regulētājs pārzina CSN, kā arī pareizi izpilda CSN 51.punktā minētos roku signālus. Bez tam, atbilstoši CSN 52.punktam, satiksmes regulētājs var dot arī citus transportlīdzekļu vadītājiem un gājējiem saprotamus signālus. Labākai redzamībai satiksmes regulētājs var lietot zizli. Lai pievērstu ceļu satiksmes dalībnieku uzmanību, satiksmes regulētājs var dot svilpes signālu.
Savukārt satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu (tostarp, attiecīgu ceļa zīmju) izvietošanu uz ceļiem, lai ierobežotu vai pat aizliegtu ceļu satiksmi publiska pasākuma laikā, atbilstoši Noteikumu Nr.42 4.4.apakšpunktam jau šobrīd ir tiesīgs veikt pats pasākuma organizators. Tādējādi no publisko pasākumu kārtības uzturētājiem būtu sagaidāms pašapliecinājums, ka tie pārzina ceļu satiksmes regulēšanas pamatprasības un spēs tās īstenot publiskā pasākuma laikā, regulējot ceļu satiksmi. Turklāt jānorāda, ka ceļu satiksmes drošības pamati tiek apgūti pirmsskolas un pamatizglītības programmās.
Ievērojot minēto, nekādas apmācības par ceļu satiksmes regulēšanas jautājumiem publisko pasākumu kārtības uzturētājiem nav nepieciešamas.
Likuma kontekstā saprotams, ka jebkuras savas tiesības publisko pasākumu kārtības uzturētāji primāri ir tiesīgi īstenot tikai publiskā pasākuma norises vietā. Taču vienlaikus jāsaprot, ka ne vienmēr publiskā pasākuma norises vieta ir konkrēti iezīmēta dabā (speciāli norobežota). Piemēram, pilsētsvētku laikā bieži vien dažādas aktivitātes norit ļoti plašā pilsētas teritorijā, kura netiek kaut kā īpaši norobežota. Tāpēc arī tiesības regulēt ceļu satiksmi publisko pasākumu kārtības uzturētājiem teritoriāli nav ierobežojamas.
Kārtības uzturētāji, kas veiks ceļu satiksmes regulēšanu nepieņems individuālus lēmumus, kas saistīti ar ceļu satiksmes drošību, bet tikai atbilstoši saņemtajai instruktāžai, izpildīs pasākuma organizatora norādījumus, veicot ceļu satiksmes regulēšanu pasākuma norises vietā vai tai piegulošajā teritorijā.
Atbilstoši likuma 10.panta otrās daļas 5.punktam, pasākuma organizatora pienākumos ietilps publiska pasākuma apmeklētāju un dalībnieku informēšana par noteikumiem, kas jāievēro, ierodoties uz šo pasākumu un tā laikā, savukārt pasākuma dalībniekiem un apmeklētājiem ir pienākums šos noteikumus ievērot. Savukārt gājēju un transportlīdzekļu kustības maršruti jāizplāno publiska pasākuma organizatoram, līdz ar to kārtības uzturētājiem, kas veiks ceļu satiksmes regulēšanu, nebūs jāpieņem sarežģīti lēmumi vai jārisina nestandarta situācijas, kas tādējādi iespējamos drošības riskus samazina līdz minimumam.
Vienlaikus jānorāda, ka gadījumos, kad likumā noteiktajā kārtībā, izskatot pasākuma organizatora iesniegumu par publiska pasākuma rīkošanu, tiks konstatēts, ka apdraudējuma riski sabiedriskajai kārtībai un drošībai ir tik lieli, ka pasākuma norise nav iespējama bez Valsts policijas kā kārtības uzturētāja klātbūtnes, kārtības uzturētāja funkcijas nodrošināšanai, atbilstoši likumā noteiktajam, tiks piesaistītas Valsts policijas amatpersonas.
Pamatojoties uz likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” noteiktajām prasībām, Valsts policijas amatpersonām ir tiesības savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu, uzņēmuma līguma vai pilnvarojuma izpildi, vai saimniecisko darbību individuālā komersanta statusā, vai reģistrējoties Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicējam saskaņā ar likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli", ja šajā likumā vai citā normatīvajā aktā nav paredzēti valsts amatpersonas amata savienošanas ierobežojumi.
Tā, piemēram, uz 2022.gada 1.novembri amatu Valsts policijā ar citu amatu apsardzes jomā savienoja 375 Valsts policijas amatpersonas.
Turklāt atbilstoši tiesiskajam regulējumam, kas noteikts apsardzes darbības jomā, vairākas Valsts policijas amatpersonas ir saņēmušas arī apsardzes sertifikātu.
Valsts policijas rīcībā ir informācija, ka liela daļa no Valsts policijas amatpersonām, kurām piešķirta atļauja savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu, uzņēmuma līguma vai pilnvarojuma izpildi, ir savienojušas minēto amatu ar citu amatu uzņēmumos, kuriem ir izsniegta licence apsardzes darbības veikšanai un veikušas uzņēmuma līguma izpildi tieši piedaloties kā kārtības uzturētāji publiskos pasākumos.
Valsts policijas rīcībā ir informācija, ka šādu amata savienošanu un uzņēmuma līguma izpildi ir veikušas Nacionālo bruņoto spēku, Valsts robežsardzes, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta, Ieslodzījuma vietu pārvaldes u.c. institūciju amatpersonas.
Minētais liecina par to, ka lielai daļai publisko pasākumu kārtības uzturētāju funkcijas nodrošinātājiem ir iegūta attiecīga amatpersonas amata pienākumu izpildei nepieciešamā izglītība un piemīt dziļas un specifiskas zināšanas, prasmes un iemaņas sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanas jomā, kas primāri tiem jau ir nepieciešamas amatpersonas amata pienākumu izpildē.
Vērtējot iepriekšējos gados uzkrāto pieredzi, piemēram, Rīgā, kur notika visvairāk publisko pasākumu, secināms, ka visu šo publisko pasākumu sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanai tiek iesaistīts būtisks Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes Kārtības policijas pārvaldes Patruļpolicijas pārvaldes (turpmāk – Patruļpolicijas pārvalde) un arī Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes teritoriālo struktūrvienību amatpersonu skaits.
Veicot pasākuma nodrošināšanā iesaistīto policijas darbinieku veicamo uzdevumu izvērtējumu, secināms, ka pārsvarā tie nodrošina transporta vai gājēju kustības ierobežošanu vai pārtraukšanu ielās un uz ceļiem, kā arī ceļu satiksmes regulēšanu.
Pasākumos, kuru norise notiek uz koplietošanas ceļiem, policijas darbinieki nodrošina kustības pārtraukšanu visā pasākuma norises maršrutā faktiski visa pasākuma laikā. Šo darbību nodrošināšanai ir jāiesaista liels policijas darbinieku skaits, izvietojot tos stacionāros posteņos, nosakot tiem atsevišķus mazefektīvus īstermiņa uzdevumus.
No minētā secināms, ka Valsts policija kā kārtības uzturētāji publiskā pasākumā nereti tiek iesaistīti tikai satiksmes regulēšanas veikšanai, jo citiem likumā noteiktajiem kārtības uzturētājiem normatīvajos aktos nav noteiktas šādas pilnvaras. Proti, ievērojami Valsts policijas resursi tiek iesaistīti, lai tiktu doti transportlīdzekļu vadītājiem un gājējiem saprotami signāli, jo faktiski citu tiesību un pienākumu īstenošanai, kas saistīti ar sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanu pasākuma laikā bieži vien Valsts policijas spēki nemaz nav nepieciešami, jo saskaņā ar likuma 13.pantu visiem kārtības uzturētājiem ir piešķirtas pietiekami plašas tiesības un noteikti visaptveroši pienākumi publiska pasākuma laikā.
Vieni no prioritārajiem Patruļpolicijas pārvaldes uzdevumiem ir ceļu satiksmes uzraudzības veikšana, kārtības nodrošināšana uz ceļiem, transportlīdzekļu un to vadītāju pārbaužu veikšana, izbraukšana uz ceļu satiksmes negadījumiem un ar to saistītās dokumentācija noformēšana u.c.
Uz doto brīdi Patruļpolicijas pārvaldē ir būtisks personālsastāva nekomplekts.
Apkopojot informāciju par Patruļpolicijas pārvaldi par 2022.gada oktobri, konstatēts, ka tajā pavisam kopā ir 645 amatpersonu amata vietas, no kurām aizpildītas ir 518 (80,3%), bet vakantas ir 127 (19,7%). Savukārt visā Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes Kārtības policijas pārvaldē pavisam kopā ir 863 amatpersonu amata vietas, no kurām aizpildītas ir 704 (81,6%), bet vakantas ir 159 (18,4%).
Valsts policija joprojām nespēj nokomplektēt vakantos amatus, turklāt izmaiņas personālsastāva skaitliskajā sastāvā ietekmēja arī Covid-19 situācija valstī, kad pārslimošanas vai vakcinācijas sertifikāta neesamības dēļ no dienesta tika atvaļinātas vairākas amatpersonas.
Lai nodrošinātu ikdienas prioritāro uzdevumu izpildi, Patruļpolicijas pārvalde iesaista amatpersonas virsstundu darbā, veidojot papildus ekipāžas. Iesaistot Patruļpolicijas pārvaldes resursus publisku pasākumu nodrošināšanā, tiek būtiski mazināta tās spēja nodrošināt noteikto pamatuzdevumu izpildi.
Vērtējot iepriekšējo pieredzi, secināms, ka pasākumu nodrošināšanā tiek izmantots līdz 80% Patruļpolicijas pārvaldes personālsastāva, attiecīgi reaģēšanas uz notikumiem nodrošināšana atsevišķās administratīvajās teritorijās tiek uzdota Valsts policijas teritoriālajām struktūrvienībām. Savukārt liela mēroga pasākumos tiek iesaistīti arī Valsts policijas teritoriālo struktūrvienību resursi, kā rezultātā primāro Valsts policijas uzdevumu izpilde tiek apdraudēta. Papildus jāatzīmē, ka iesaistot tik lielu Patruļpolicijas pārvaldes amatpersonu skaitu, Patruļpolicijas pārvalde ir spējīga atgriezties ierastajā darba režīmā tikai pēc 4 – 7 dienām, jo amatpersonām ir jāpiešķir atpūtas laiks un tiek izjaukti normālie plānotie darba grafiki, lai nodrošinātu normatīvajos aktos noteikto minimālo atpūtas laiku.
Apkopojot informāciju, piemēram, par 6 privātpersonu organizētiem publiskiem pasākumiem, kuri norisinājušies visā valsts teritorijā 2019.gadā (2020. un 2021.gadā valstī noteikto ierobežojumu dēļ, publiskie pasākumi nenotika) konstatēts, ka uz līguma pamata par maksas pakalpojumu sniegšanu, Valsts policijas amatpersonas, galvenokārt ceļu satiksmes regulēšanas nodrošināšanai bija iesaistītas uz 387 cilvēkstundām, no kurām 48 cilvēkstundas (12,4%) tika nostrādātas noteiktajā dienesta pienākumu izpildes laikā, savukārt 339 cilvēkstundas (87,6%) tika nostrādātas virs noteiktā dienesta pienākumu izpildes laika (virsstundu darbā).
Ņemot vērā to, ka policijas darbinieki pārsvarā ir iesaistīti virsstundu darbā un viņiem nepieciešams piešķirt atpūtas laiku pēc pasākuma norises, Valsts policijas pamatpienākumu veikšanai tiek iesaistīts kritiski mazs policijas darbinieku skaits.
Ievērojot visu iepriekš minēto, tostarp Valsts policijas ierobežotos personāla resursus un tā dēļ palielināto slodzi, pildot kārtības uzturētāja funkciju publiskajos pasākumos, kā arī izvērtējot likumā “Par Policiju” Valsts policijai noteiktās pamatfunkcijas un uzdevumus un SRAP1 rekomendācijas, ir saskatāma nepieciešamība veikt grozījumus likumā, paredzot tiesības publiska pasākuma laikā kārtības uzturētājiem regulēt ceļu satiksmi.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2016.gada 19.janvāra noteikumu Nr. 42 “Kārtība, kādā aizliedzama vai ierobežojama satiksme” (turpmāk – Noteikumi Nr.42) 4.4. apakšpunktu, ja nepieciešams aizliegt vai ierobežot satiksmi, attiecīgus pasākumus, kas noteikti normatīvajos aktos par satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu izvietošanu un satiksmes organizēšanu uz ceļiem, publisku pasākumu laikā nodrošina pasākuma organizētājs. Tādējādi secināms, ka pasākuma organizators var slēgt un ierobežot satiksmi, bet ne to regulēt.
Atbilstoši Ceļu satiksmes likuma 41.panta pirmajai daļai ceļu satiksmi regulē un uzrauga policijas darbinieki un citas likumos un citos normatīvajos aktos tam pilnvarotas personas.
Vienīgais pilnvarojums, kas iekļauts ārējos normatīvajos aktos attiecībā par citām personām ir Ministru kabineta 2001.gada 2.oktobra noteikumu Nr. 421 “Noteikumi par darba vietu aprīkošanu uz ceļiem” 20.punktā ietvertais pilnvarojums, proti, ka ceļu būvniecības un remontdarbu veicējam ir tiesības regulēt satiksmi darbu veikšanas laikā.
Ministru kabineta 2015.gada 2. jūnija noteikumu Nr.279 “Ceļu satiksmes noteikumi” (turpmāk – CSN) 2.26.apakšpunkts noteic, ka satiksmes regulētājs ir persona, kas regulē ceļu satiksmi un ir pilnvarota to darīt. Savukārt CSN 44. punkts paredz, ka ceļu satiksmi regulē ar luksoforiem, kuriem ir zaļas, dzeltenas, sarkanas un baltas gaismas signāli un satiksmes regulētāji.
Lai veiktu ceļu satiksmes regulēšanu ceļu būvniecības vai remontdarbu veicējiem nav nepieciešamas kādas speciālas apmācības – pietiek ar to, ka satiksmes regulētājs pārzina CSN, kā arī pareizi izpilda CSN 51.punktā minētos roku signālus. Bez tam, atbilstoši CSN 52.punktam, satiksmes regulētājs var dot arī citus transportlīdzekļu vadītājiem un gājējiem saprotamus signālus. Labākai redzamībai satiksmes regulētājs var lietot zizli. Lai pievērstu ceļu satiksmes dalībnieku uzmanību, satiksmes regulētājs var dot svilpes signālu.
Savukārt satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu (tostarp, attiecīgu ceļa zīmju) izvietošanu uz ceļiem, lai ierobežotu vai pat aizliegtu ceļu satiksmi publiska pasākuma laikā, atbilstoši Noteikumu Nr.42 4.4.apakšpunktam jau šobrīd ir tiesīgs veikt pats pasākuma organizators. Tādējādi no publisko pasākumu kārtības uzturētājiem būtu sagaidāms pašapliecinājums, ka tie pārzina ceļu satiksmes regulēšanas pamatprasības un spēs tās īstenot publiskā pasākuma laikā, regulējot ceļu satiksmi. Turklāt jānorāda, ka ceļu satiksmes drošības pamati tiek apgūti pirmsskolas un pamatizglītības programmās.
Ievērojot minēto, nekādas apmācības par ceļu satiksmes regulēšanas jautājumiem publisko pasākumu kārtības uzturētājiem nav nepieciešamas.
Likuma kontekstā saprotams, ka jebkuras savas tiesības publisko pasākumu kārtības uzturētāji primāri ir tiesīgi īstenot tikai publiskā pasākuma norises vietā. Taču vienlaikus jāsaprot, ka ne vienmēr publiskā pasākuma norises vieta ir konkrēti iezīmēta dabā (speciāli norobežota). Piemēram, pilsētsvētku laikā bieži vien dažādas aktivitātes norit ļoti plašā pilsētas teritorijā, kura netiek kaut kā īpaši norobežota. Tāpēc arī tiesības regulēt ceļu satiksmi publisko pasākumu kārtības uzturētājiem teritoriāli nav ierobežojamas.
Kārtības uzturētāji, kas veiks ceļu satiksmes regulēšanu nepieņems individuālus lēmumus, kas saistīti ar ceļu satiksmes drošību, bet tikai atbilstoši saņemtajai instruktāžai, izpildīs pasākuma organizatora norādījumus, veicot ceļu satiksmes regulēšanu pasākuma norises vietā vai tai piegulošajā teritorijā.
Atbilstoši likuma 10.panta otrās daļas 5.punktam, pasākuma organizatora pienākumos ietilps publiska pasākuma apmeklētāju un dalībnieku informēšana par noteikumiem, kas jāievēro, ierodoties uz šo pasākumu un tā laikā, savukārt pasākuma dalībniekiem un apmeklētājiem ir pienākums šos noteikumus ievērot. Savukārt gājēju un transportlīdzekļu kustības maršruti jāizplāno publiska pasākuma organizatoram, līdz ar to kārtības uzturētājiem, kas veiks ceļu satiksmes regulēšanu, nebūs jāpieņem sarežģīti lēmumi vai jārisina nestandarta situācijas, kas tādējādi iespējamos drošības riskus samazina līdz minimumam.
Vienlaikus jānorāda, ka gadījumos, kad likumā noteiktajā kārtībā, izskatot pasākuma organizatora iesniegumu par publiska pasākuma rīkošanu, tiks konstatēts, ka apdraudējuma riski sabiedriskajai kārtībai un drošībai ir tik lieli, ka pasākuma norise nav iespējama bez Valsts policijas kā kārtības uzturētāja klātbūtnes, kārtības uzturētāja funkcijas nodrošināšanai, atbilstoši likumā noteiktajam, tiks piesaistītas Valsts policijas amatpersonas.
Pamatojoties uz likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” noteiktajām prasībām, Valsts policijas amatpersonām ir tiesības savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu, uzņēmuma līguma vai pilnvarojuma izpildi, vai saimniecisko darbību individuālā komersanta statusā, vai reģistrējoties Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicējam saskaņā ar likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli", ja šajā likumā vai citā normatīvajā aktā nav paredzēti valsts amatpersonas amata savienošanas ierobežojumi.
Tā, piemēram, uz 2022.gada 1.novembri amatu Valsts policijā ar citu amatu apsardzes jomā savienoja 375 Valsts policijas amatpersonas.
Turklāt atbilstoši tiesiskajam regulējumam, kas noteikts apsardzes darbības jomā, vairākas Valsts policijas amatpersonas ir saņēmušas arī apsardzes sertifikātu.
Valsts policijas rīcībā ir informācija, ka liela daļa no Valsts policijas amatpersonām, kurām piešķirta atļauja savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu, uzņēmuma līguma vai pilnvarojuma izpildi, ir savienojušas minēto amatu ar citu amatu uzņēmumos, kuriem ir izsniegta licence apsardzes darbības veikšanai un veikušas uzņēmuma līguma izpildi tieši piedaloties kā kārtības uzturētāji publiskos pasākumos.
Valsts policijas rīcībā ir informācija, ka šādu amata savienošanu un uzņēmuma līguma izpildi ir veikušas Nacionālo bruņoto spēku, Valsts robežsardzes, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta, Ieslodzījuma vietu pārvaldes u.c. institūciju amatpersonas.
Minētais liecina par to, ka lielai daļai publisko pasākumu kārtības uzturētāju funkcijas nodrošinātājiem ir iegūta attiecīga amatpersonas amata pienākumu izpildei nepieciešamā izglītība un piemīt dziļas un specifiskas zināšanas, prasmes un iemaņas sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanas jomā, kas primāri tiem jau ir nepieciešamas amatpersonas amata pienākumu izpildē.
Risinājuma apraksts
Ir izstrādāts projekts, kas paredz papildināt likuma 13.panta pirmo daļu ar 3.punktu kas nosaka, ka publiska pasākuma laikā kārtības uzturētājiem ir tiesības regulēt ceļu satiksmi.
Tādējādi Valsts policijas darbs tiks būtiski atslogots un Valsts policijai būs iespēja amatpersonas novirzīt sabiedriskajai kārtībai un drošībai būtiskāku uzdevumu izpildei, proti, jomās, kur tas visvairāk nepieciešams, piemēram, sabiedriskās kārtības nodrošināšanai - patrulēšanai, satiksmes uzraudzībai, reaģēšanai uz notikumiem u.c.
Valsts policija kārtības uzturētāja funkciju publiskajos pasākumos nodrošinātu tikai tajos gadījumos, kad, pēc pieteiktā publiskā pasākuma iesnieguma izvērtēšanas tiktu secināts, ka apdraudējuma riski sabiedriskajai kārtībai un drošībai ir tik lieli, ka pasākuma norise nav iespējama bez Valsts policijas kā kārtības uzturētāja un satiksmes regulētāja klātbūtnes.
Tādējādi Valsts policijas darbs tiks būtiski atslogots un Valsts policijai būs iespēja amatpersonas novirzīt sabiedriskajai kārtībai un drošībai būtiskāku uzdevumu izpildei, proti, jomās, kur tas visvairāk nepieciešams, piemēram, sabiedriskās kārtības nodrošināšanai - patrulēšanai, satiksmes uzraudzībai, reaģēšanai uz notikumiem u.c.
Valsts policija kārtības uzturētāja funkciju publiskajos pasākumos nodrošinātu tikai tajos gadījumos, kad, pēc pieteiktā publiskā pasākuma iesnieguma izvērtēšanas tiktu secināts, ka apdraudējuma riski sabiedriskajai kārtībai un drošībai ir tik lieli, ka pasākuma norise nav iespējama bez Valsts policijas kā kārtības uzturētāja un satiksmes regulētāja klātbūtnes.
Problēmas apraksts
Likuma 13.panta otrās daļas 3.punkts noteic, ka kārtības uzturētājiem ir pienākums nēsāt pazīšanas zīmi (piemēram, rokas apsēju, piespraudi) redzamā vietā, ja kārtības uzturētāji — apsardzes darbinieki un personas, kuras kārtības uzturēšanai norīkojis pasākuma organizators, — savus pienākumus veic bez formas tērpa. Likums pašreiz neparedz, ka minētajiem kārtības uzturētājiem ir jānēsā apģērbs ar gaismu atstarojoša materiāla elementiem. Projektā paredzot tiesības kārtības uzturētājiem publiska pasākuma laikā regulēt ceļu satiksmi, būtu nepieciešams papildus noteikt, ka šajos gadījumos tiem jebkurā diennakts laikā ir jābūt labi saredzamā apģērbā ar gaismu atstarojoša materiāla elementiem, lai tie būtu pamanāmi gan transportlīdzekļu vadītājiem, gan gājējiem.
Risinājuma apraksts
Ir izstrādāts projekts, kas paredz papildināt likuma 13.panta otrās daļas 3.punktu nosakot, ka, ja kārtības uzturētāji — apsardzes darbinieki un personas, kuras kārtības uzturēšanai norīkojis pasākuma organizators, — savus pienākumus veic bez formas tērpa, tad gadījumos, kad tie publiska pasākuma laikā regulē ceļu satiksmi, tiem ir pienākums nēsāt jebkurā diennakts laikā labi saredzamu apģērbu ar gaismu atstarojoša materiāla elementiem.
Problēmas apraksts
Atbilstoši Noteikumu Nr. 42 2.6. apakšpunktam satiksmi uz ceļiem var aizliegt vai ierobežot publisku pasākumu laikā. Bet, Noteikumu Nr. 42 4.4. apakšpunkts nosaka, ka, ja publiska pasākuma laikā nepieciešams aizliegt vai ierobežot satiksmi, attiecīgus pasākumus, kas noteikti normatīvajos aktos par satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu izvietošanu un satiksmes organizēšanu uz ceļiem, nodrošina pasākuma organizētājs (terminoloģiska nesakritība – Publisku izklaides un svētku pasākumu drošības likuma izpratnē ar to saprot publiska pasākuma organizatoru). Savukārt Noteikumu Nr. 42 10. punkts nosaka, ka pašvaldība, izskatot iesniegumu par publiska pasākuma rīkošanu, vienlaikus lemj par satiksmes ierobežošanu vai aizliegšanu. Līdz ar to secināms, ka publiska pasākuma organizatoram primāri publiska pasākuma organizēšanai būtu jāizraugās tāda vieta, kur netiktu traucēta transportlīdzekļu un gājēju kustība, bet, ja tas nav iespējams, tad savā iesniegumā, ar kuru tiek lūgta attiecīgās pašvaldības atļauja publiska pasākuma rīkošanai, būtu jānorāda informācija par nepieciešamajiem ceļu satiksmes ierobežojumiem vai pat tā slēgšanu un jāpiedāvā ceļu satiksmes organizācijas izmaiņu iespējamie risinājumi, tostarp, norādot arī uz nepieciešamajiem cilvēkresursiem, kuri nodrošinās minēto ceļu satiksmes organizācijas izmaiņu īstenošanu publiskā pasākuma laikā.
Ievērojot minēto, lai pieteiktu publisku pasākumu un saņemtu atļauju tā rīkošanai likumā nepieciešams paredzēt pienākumu publiska pasākuma organizatoram norādīt iesniegumā par publiska pasākuma rīkošanu ziņas par plānotajiem ceļu satiksmes ierobežojumiem un to nodrošināšanai nepieciešamajiem resursiem. Tādējādi Noteikumos Nr. 42 ietvertais regulējums nepārprotami tiktu sasaistīts ar likuma regulējumu.
Ievērojot minēto, lai pieteiktu publisku pasākumu un saņemtu atļauju tā rīkošanai likumā nepieciešams paredzēt pienākumu publiska pasākuma organizatoram norādīt iesniegumā par publiska pasākuma rīkošanu ziņas par plānotajiem ceļu satiksmes ierobežojumiem un to nodrošināšanai nepieciešamajiem resursiem. Tādējādi Noteikumos Nr. 42 ietvertais regulējums nepārprotami tiktu sasaistīts ar likuma regulējumu.
Risinājuma apraksts
Ir izstrādāts projekts, kas paredz papildināt likuma 6.panta pirmo daļu ar 11.punktu kas nosaka, ka iesniegumā par publiska pasākuma rīkošanu pasākuma organizators norāda ziņas par plānotajiem ceļu satiksmes ierobežojumiem un to nodrošināšanai nepieciešamajiem resursiem.
Valsts policija kārtības uzturētāja funkciju publiskajos pasākumos nodrošinātu tikai tajos gadījumos, kad, pēc pieteiktā publiskā pasākuma iesnieguma izvērtēšanas tiktu secināts, ka apdraudējuma riski sabiedriskajai kārtībai un drošībai ir tik lieli, ka pasākuma norise nav iespējama bez Valsts policijas kā kārtības uzturētāja un satiksmes regulētāja klātbūtnes.
Valsts policija kārtības uzturētāja funkciju publiskajos pasākumos nodrošinātu tikai tajos gadījumos, kad, pēc pieteiktā publiskā pasākuma iesnieguma izvērtēšanas tiktu secināts, ka apdraudējuma riski sabiedriskajai kārtībai un drošībai ir tik lieli, ka pasākuma norise nav iespējama bez Valsts policijas kā kārtības uzturētāja un satiksmes regulētāja klātbūtnes.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Pasākuma organizatora norīkotas personas un apsardzes darbinieki, kas publiskā pasākumā pilda kārtības uzturētāja funkciju.
- Valsts policijas amatpersonas, kas publiskā pasākumā pilda kārtības uzturētāja funkciju
Ietekmes apraksts
Pasākuma organizatora norīkotai personai un apsardzes darbiniekiem tiks noteikta jauna tiesība- regulēt ceļu satiksmi pasākuma norises laikā. Biežāka apsardzes darbinieku un pasākuma organizatora norīkotu personu iesaistīšana ceļu satiksmes regulēšanā publisku pasākumu norises laikā atstās arī pozitīvu ietekmi uz tautsaimniecību, kā arī ietekmi uz sabiedrību kopējā sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanas kontekstā.
Projektam ir pozitīva ietekme uz Valsts policijas amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, kuras, saskaņā ar policijas uzdevumiem, atbilstoši dienesta kompetenci pildīs tām noteiktos pienākumus un realizēs piešķirtās tiesības.
Valsts policijas amatpersonu darbs tiks atslogots un tās tiks novirzītas sabiedriskajai kārtībai un drošībai būtiskāku uzdevumu izpildei, proti, jomās, kur tas visvairāk nepieciešams, piemēram, sabiedriskās kārtības nodrošināšanai - patrulēšanai, satiksmes uzraudzībai, reaģēšanai uz notikumiem u.c.
Projektam ir pozitīva ietekme uz Valsts policijas amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, kuras, saskaņā ar policijas uzdevumiem, atbilstoši dienesta kompetenci pildīs tām noteiktos pienākumus un realizēs piešķirtās tiesības.
Valsts policijas amatpersonu darbs tiks atslogots un tās tiks novirzītas sabiedriskajai kārtībai un drošībai būtiskāku uzdevumu izpildei, proti, jomās, kur tas visvairāk nepieciešams, piemēram, sabiedriskās kārtības nodrošināšanai - patrulēšanai, satiksmes uzraudzībai, reaģēšanai uz notikumiem u.c.
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
- Juridiskā persona, kurai izsniegta licence apsardzes darbības veikšanai.
Ietekmes apraksts
Projektam ir pozitīva ietekme. Juridiskās personas darbiniekiem tiks noteikta jauna tiesība- regulēt ceļu satiksmi pasākuma norises laikā. Biežāka tās darbinieku iesaistīšana ceļu satiksmes regulēšanā publisku pasākumu norises laikā atstās arī pozitīvu ietekmi uz tautsaimniecību, kā arī ietekmi uz sabiedrību kopējā sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanas kontekstā.
Nozare
Citi pakalpojumi
Nozaru ietekmes apraksts
Pozitīva ietekme uz apsardzes nozares ekonomisko attīstību un sabiedrības drošību
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Juridiskās personas, kurai izsniegta licence apsardzes darbības veikšanai darbinieku tiesību regulēt ceļu satiksmi publisku pasākumu norises laikā paplašināšana atstās pozitīvu ietekmi uz tautsaimniecību, veicinās ekonomisko izaugsmi, mazinās bezdarbu, jo pieaugs ar pasākuma organizētāju noslēgto līgumu skaits par sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanu.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Labvēlīgi ietekmēs apsardzes uzņēmējdarbības vidi, jo tās darbiniekiem tiks piešķirtas plašākas tiesības un tādējādi pieaugs ar pasākuma organizētāju noslēgto līgumu skaits par sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanu publiska pasākuma laikā.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts policijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations?search%5Bquery%5D=publisku+izklaides&quicksearch=
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Valsts kancelejas Tiesību aktu projektu publiskā portāla sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" publicētā iebildumu un priekšlikumu izteikšanas termiņa ietvaros no sabiedrības pārstāvjiem iebildumi vai priekšlikumi par projektu netika saņemti.
6.4. Cita informācija
Nav
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts policija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi