25-TA-586: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 8. marta noteikumos Nr. 175 "Recepšu veidlapu izgatavošanas un uzglabāšanas, kā arī recepšu izrakstīšanas un uzglabāšanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ārstniecības likuma 60. panta un Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 36. panta pirmā daļa
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Precizēt recepšu izrakstīšanas kārtību, ierobežojot papīra recepšu veidlapu apriti, un konkretizēt to ārstniecības personu specialitātes, kuras ir tiesīgas izrakstīt receptes
Spēkā stāšanās termiņš
01.06.2025.
Pamatojums
Veicināt recepšu veidlapu elektronizāciju
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Veicinot vispārēju pāreju uz recepšu elektronizāciju, pieļaujot papīra recepšu apriti tikai atsevišķos gadījumos, kā arī, ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2005. gada 8. marta noteikumi Nr. 175 "Recepšu veidlapu izgatavošanas un uzglabāšanas, kā arī recepšu izrakstīšanas un uzglabāšanas noteikumi" (turpmāk - Noteikumi Nr.175) neparedz visu to ārstniecības personu loku, kuru pilnvaru apjoms veiktās ārstēšanas procesa gaitā aptver arī zāļu izrakstīšanu un konstatētos gadījumus, kad zāles uz papīra recepšu veidlapām izraksta ārstniecības personas, kuras nevar tiesiski to veikt, precizējami Noteikumi Nr.175.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nacionālais veselības dienests un Veselības inspekcijas uzraudzības un kontroles ietvaros regulāri konstatē pārkāpumus papīra formas recepšu izrakstīšanā - bieži sastopami gadījumi, kad receptes izraksta ārstniecības personas, kas nav tiesīgas to veikt, kā arī narkotiskās un psihotropās zāles, kas tiek izrakstītas uz īpašas receptes veidlapas, nereti tiek izrakstītas uz citu personu vārda, saistībā ar ko ir nepieciešams ierobežot papīra recepšu veidlapu apriti. Apgrozībā atrodas liels īpatsvars veidlapu (jeb papīra formāta) recepšu, pēc Nacionālā veselības dienesta sniegtajiem datiem izrakstīto papīra formāta recepšu 2024.gada janvāra mēnesī bija aptuveni 54 tūkstoši. Lai atvieglotu kontrolējošo iestāžu uzraudzību zāļu apritē, kā arī, ņemot vērā kaimiņu valstu praksi (piemēram, Lietuvā), kur narkotiskās un psihotropās zāles tiek izrakstītas tikai elektroniski, nepieciešams pārskatīt papīra formāta recepšu izrakstīšanas kārtību.
Risinājuma apraksts
1) Noteikta jauna kārtība, paredzot, ka narkotisko un psihotropās zāles, arī zāles, kuras Zāļu valsts aģentūra ir atzinusi par narkotiskiem analgētiskiem līdzekļiem, izraksta tikai uz īpašās elektroniskās receptes - attiecīgi precizēts Noteikumu Nr.175 2.2.apakšpunkts un 26.punkts, kā neaktuāls svītrots Noteikumu Nr.175 25. punkts.
2) Tehniski precizētas atsevišķas normas, akcentējot uzsvaru uz tām ārstniecības personām, kuras ir tiesīgas izrakstīt receptes- attiecīgi veikti grozījumi Noteikumu Nr.175 7., 9., 10., punktā, 1.pielikuma 1.4.apakšpunktā.
3) Veikts grozījums Noteikumu Nr.175 15.punktā, paredzot, ka Nacionālais veselības dienests, izsniedzot ārstniecības iestādes pieprasījuma recepšu veidlapas, būs tiesīgs noteikt izsniedzamo recepšu veidlapu daudzumu. Plānots, ka šis recepšu skaits tiks aprēķināts pēc iepriekšējā periodā (iepriekšējais ceturksnis) izrakstīto papīra recepšu skaita, piemērojot koeficientu 0.7, vai pamatojoties uz iesniegto pieprasījumā norādīto recepšu veidlapu vajadzību pamatojumu, ar tiesībām Nacionālajam veselības dienestam šo daudzumu pārskatīt.
4) Ņemot vērā plānoto recepšu veidlapu aprites ierobežošanu, paredzot to izrakstīšanu tikai ārkārtas gadījumos (kad, piemēram, novēroti ilgstoši E-veselības sistēmas darbības traucējumi, taču pacientam zāles ir steidzami nepieciešamas), kā arī gadījumos, kad tiek izrakstītas individuāli kompensējamās zāles atbilstoši noteiktajai kompensācijas kārtībai, vai gadījumos, kad pacients ārstējošo ārstu ir informējis, ka recepti izmantos Eiropas Savienības dalībvalstī, kādā Eiropas Ekonomikas zonas valstī vai Šveices Konfederācijā, ar kuru nav nodrošināta Latvijā izsniegto e-recepšu pārrobežu apmaiņa Veikts precizējums Noteikumu Nr.175 48.punktā, ieviešot papīra receptes atprečošanas termiņu 7 dienas kopš izrakstīšanas.
5) Ņemot vērā pāreju uz recepšu elektronizāciju, ar grozījumiem mainīts līdzšinējais regulējums, nosakot, ka zāles uz recepšu veidlapām vairs netiks izrakstītas personām, kas nav reģistrētas Fizisko personu reģistrā (svītrots Noteikumu Nr.175 29.2.3.apakšpunkts), kā arī paredzēts, ka ārsti un ārstu palīgi, kas nestrādā ārstniecības iestādē var izrakstīt zāles personiskajai lietošanai uz papīra recepšu veidlapām, piešķirot tiem tiesības izrakstīt personiskajai lietošanai zāles elektroniski Vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmā (E-veselības sistēmā) – svītrots Noteikumu Nr.175 29.2.4.apakšpunkts, precizēts Noteikumu Nr.175 13., 15. 30.1, 35. un 49.1 punkti. Lai ārsti un ārstu palīgi, kas nestrādā ārstniecības iestādē, bet, kas ir reģistrēti Veselības inspekcijas ārstniecības personu reģistrā, saņemtu piekļuvi Vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmai (E-veselības sistēmai), tiem jāvēršas Nacionālajā veselības dienestā ar iesniegumu piekļuves nodrošināšanai.
6) Kā neaktuāls tiek svītrots Noteikumu Nr.175 27.punkts, kas attiecās uz vairākkārt izmantojamām papīra recepšu veidlapām.
7) Ieviesta prasība, papildinot Noteikumu Nr.175 33.punktu, ka īpašās receptes izrakstīšanas pamatotību ārstniecības persona norāda medicīniskajā dokumentācijā atbilstoši diagnozei.
8) Ar noteikumu projektu paredzēts pārejas periods, ka līdz 2025. gada 1. jūnijam izrakstītās receptes uz noteikta parauga veidlapas, ko izrakstījis ārsts vai ārsta palīgs personiskajai lietošanai vai kas izrakstītas personai, kura nav Fizisko personu reģistrā, saglabā savu derīgumu.
2) Tehniski precizētas atsevišķas normas, akcentējot uzsvaru uz tām ārstniecības personām, kuras ir tiesīgas izrakstīt receptes- attiecīgi veikti grozījumi Noteikumu Nr.175 7., 9., 10., punktā, 1.pielikuma 1.4.apakšpunktā.
3) Veikts grozījums Noteikumu Nr.175 15.punktā, paredzot, ka Nacionālais veselības dienests, izsniedzot ārstniecības iestādes pieprasījuma recepšu veidlapas, būs tiesīgs noteikt izsniedzamo recepšu veidlapu daudzumu. Plānots, ka šis recepšu skaits tiks aprēķināts pēc iepriekšējā periodā (iepriekšējais ceturksnis) izrakstīto papīra recepšu skaita, piemērojot koeficientu 0.7, vai pamatojoties uz iesniegto pieprasījumā norādīto recepšu veidlapu vajadzību pamatojumu, ar tiesībām Nacionālajam veselības dienestam šo daudzumu pārskatīt.
4) Ņemot vērā plānoto recepšu veidlapu aprites ierobežošanu, paredzot to izrakstīšanu tikai ārkārtas gadījumos (kad, piemēram, novēroti ilgstoši E-veselības sistēmas darbības traucējumi, taču pacientam zāles ir steidzami nepieciešamas), kā arī gadījumos, kad tiek izrakstītas individuāli kompensējamās zāles atbilstoši noteiktajai kompensācijas kārtībai, vai gadījumos, kad pacients ārstējošo ārstu ir informējis, ka recepti izmantos Eiropas Savienības dalībvalstī, kādā Eiropas Ekonomikas zonas valstī vai Šveices Konfederācijā, ar kuru nav nodrošināta Latvijā izsniegto e-recepšu pārrobežu apmaiņa Veikts precizējums Noteikumu Nr.175 48.punktā, ieviešot papīra receptes atprečošanas termiņu 7 dienas kopš izrakstīšanas.
5) Ņemot vērā pāreju uz recepšu elektronizāciju, ar grozījumiem mainīts līdzšinējais regulējums, nosakot, ka zāles uz recepšu veidlapām vairs netiks izrakstītas personām, kas nav reģistrētas Fizisko personu reģistrā (svītrots Noteikumu Nr.175 29.2.3.apakšpunkts), kā arī paredzēts, ka ārsti un ārstu palīgi, kas nestrādā ārstniecības iestādē var izrakstīt zāles personiskajai lietošanai uz papīra recepšu veidlapām, piešķirot tiem tiesības izrakstīt personiskajai lietošanai zāles elektroniski Vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmā (E-veselības sistēmā) – svītrots Noteikumu Nr.175 29.2.4.apakšpunkts, precizēts Noteikumu Nr.175 13., 15. 30.1, 35. un 49.1 punkti. Lai ārsti un ārstu palīgi, kas nestrādā ārstniecības iestādē, bet, kas ir reģistrēti Veselības inspekcijas ārstniecības personu reģistrā, saņemtu piekļuvi Vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmai (E-veselības sistēmai), tiem jāvēršas Nacionālajā veselības dienestā ar iesniegumu piekļuves nodrošināšanai.
6) Kā neaktuāls tiek svītrots Noteikumu Nr.175 27.punkts, kas attiecās uz vairākkārt izmantojamām papīra recepšu veidlapām.
7) Ieviesta prasība, papildinot Noteikumu Nr.175 33.punktu, ka īpašās receptes izrakstīšanas pamatotību ārstniecības persona norāda medicīniskajā dokumentācijā atbilstoši diagnozei.
8) Ar noteikumu projektu paredzēts pārejas periods, ka līdz 2025. gada 1. jūnijam izrakstītās receptes uz noteikta parauga veidlapas, ko izrakstījis ārsts vai ārsta palīgs personiskajai lietošanai vai kas izrakstītas personai, kura nav Fizisko personu reģistrā, saglabā savu derīgumu.
Problēmas apraksts
Šobrīd zobārstam, rezidentiem un ārstiem stažieriem nav tiesību izrakstīt zāļu receptes. Latvijas Zobārstu asociācija un Latvijas Universitātes Medicīnas fakultāte ir norādījusi, ka zobārsti ir apguvuši pilnu apmācību ciklu klīniskajā farmakoloģijā un pierādījuši savas zināšanas, sekmīgi nokārtojot valsts pārbaudījuma gala eksāmenu mutvārdu (teorētiskajā) sadaļā, kā arī, praktiskajā- receptūras izrakstīšanā, lai izrakstītu gan parastos, gan stingrās uzskaites recepšu medikamentus. Ārsts un zobārsts ir divas atšķirīgas, patstāvīgas profesijas.
Pacienta ārstniecību var veikt gan ārsts stažieris, proti, ārsts, kas nav sertificēts specialitātē un strādā sertificēta ārsta vadībā, gan rezidents – pēcdiploma apmācībā esošs ārsts, kas specializējas kādā ārsta specialitātē. Gan ārsti rezidenti, gan ārsti stažieri ir ārsti vai zobārsti (ārstniecības personas), kas ieguvuši izglītību ārsta vai zobārsta profesijā un ir reģistrēti Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistrā, kā arī strādā ārstniecības iestādē, neatkarīgi rezidentūras programmas apguves bāzes ārstniecības iestādē vai ārstniecības iestādē, kurā ir rotācijas ciklā.
Esošajai specialitātei "narkologs" ir mainīts nosaukums uz "atkarību psihiatrs", vienlaikus "narkologa" specialitātes nosaukums tiek saglabāts tiem, kuri šo specialitāti ir ieguvuši iepriekš (Ministru kabineta 2024.gada 24.septembra noteikumu Nr. 617 "Noteikumi par ārstniecības personu un studējošo, kuri apgūst medicīniskās izglītības programmas, kompetenci ārstniecībā un šo personu teorētisko un praktisko zināšanu apjomu" 2.90. sadaļa un 647., 648. punkti).
Pacienta ārstniecību var veikt gan ārsts stažieris, proti, ārsts, kas nav sertificēts specialitātē un strādā sertificēta ārsta vadībā, gan rezidents – pēcdiploma apmācībā esošs ārsts, kas specializējas kādā ārsta specialitātē. Gan ārsti rezidenti, gan ārsti stažieri ir ārsti vai zobārsti (ārstniecības personas), kas ieguvuši izglītību ārsta vai zobārsta profesijā un ir reģistrēti Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistrā, kā arī strādā ārstniecības iestādē, neatkarīgi rezidentūras programmas apguves bāzes ārstniecības iestādē vai ārstniecības iestādē, kurā ir rotācijas ciklā.
Esošajai specialitātei "narkologs" ir mainīts nosaukums uz "atkarību psihiatrs", vienlaikus "narkologa" specialitātes nosaukums tiek saglabāts tiem, kuri šo specialitāti ir ieguvuši iepriekš (Ministru kabineta 2024.gada 24.septembra noteikumu Nr. 617 "Noteikumi par ārstniecības personu un studējošo, kuri apgūst medicīniskās izglītības programmas, kompetenci ārstniecībā un šo personu teorētisko un praktisko zināšanu apjomu" 2.90. sadaļa un 647., 648. punkti).
Risinājuma apraksts
1) Noteikumi Nr.175 papildināti, paredzot, ka arī zobārsti, var izrakstīt zāļu receptes (Noteikumu Nr.175 32. un 48.2.punkts).
2) Ar grozījumiem Noteikumu Nr.175 32.2 punktā paredzēts, ka rezidenti un ārsti stažieri, kuriem Ārstniecības personu reģistrā ir reģistrēta darba vieta, ir tiesības izrakstīt receptes sertificēta speciālista vadībā.
3) Tā kā esošajai specialitātei "narkologs" ir mainīts nosaukums uz "atkarību psihiatrs", precizēts Noteikumu Nr.175 34. un 39.punkts, vienlaikus saglabājot "narkologa" specialitātes nosaukumu tiem, kuri šo specialitāti ir ieguvuši iepriekš.
2) Ar grozījumiem Noteikumu Nr.175 32.2 punktā paredzēts, ka rezidenti un ārsti stažieri, kuriem Ārstniecības personu reģistrā ir reģistrēta darba vieta, ir tiesības izrakstīt receptes sertificēta speciālista vadībā.
3) Tā kā esošajai specialitātei "narkologs" ir mainīts nosaukums uz "atkarību psihiatrs", precizēts Noteikumu Nr.175 34. un 39.punkts, vienlaikus saglabājot "narkologa" specialitātes nosaukumu tiem, kuri šo specialitāti ir ieguvuši iepriekš.
Problēmas apraksts
Pilnveidojamas šobrīd spēkā Noteikumu Nr175 3.pielikumā esošās recepšu aizpildīšanas prasības, kas viennozīmīgi nav attiecināmas uz visiem gadījumiem.
Risinājuma apraksts
1) Pilnveidotas Noteikumu Nr.175 3.pielikuma norādītās recepšu aizpildīšanas prasības, attiecībā uz personas datu norādīšanu jaundzimušajiem, ārzemniekiem, personām ar nedrošu personu identifikatoru.
2) Precizēts Noteikumu Nr.175 3.pielikuma 5.punts, svītrojot prasību izrakstīto zāļu saīsinājumu norādīšanai pilienos un darbības vienību skaitam.
3) Precizēts Noteikumu Nr.175 3.pielikuma 14.punkts, paredzot, ka uz vienas receptes var izrakstīt tikai vienu medikamentu, norādot nosaukumu vai starptautiski nepatentēto nosaukumu (SNN).
4) Svītrots kā neaktuāls Noteikumu Nr.175 3.pielikuma 17 punkts, kas līdz šim paredzēja farmaceita vai farmaceita asistenta rīcību vairākkārtējas recepšu veidlapas atprečošanā.
2) Precizēts Noteikumu Nr.175 3.pielikuma 5.punts, svītrojot prasību izrakstīto zāļu saīsinājumu norādīšanai pilienos un darbības vienību skaitam.
3) Precizēts Noteikumu Nr.175 3.pielikuma 14.punkts, paredzot, ka uz vienas receptes var izrakstīt tikai vienu medikamentu, norādot nosaukumu vai starptautiski nepatentēto nosaukumu (SNN).
4) Svītrots kā neaktuāls Noteikumu Nr.175 3.pielikuma 17 punkts, kas līdz šim paredzēja farmaceita vai farmaceita asistenta rīcību vairākkārtējas recepšu veidlapas atprečošanā.
Problēmas apraksts
Aktualizējams Noteikumu Nr.175 4.pielikums par zālēm, kuras uz parastās receptes veidlapas atļauts izrakstīt vairāk nekā trīs mēnešus ilgam ārstēšanas kursam.
Risinājuma apraksts
9) Precizēts Noteikumu Nr.175 4.pielikums- 4.1.apakšpunkts papildināts ar starptautisko klasifikatoru G02BB01 un 7.1.apakšpunktā kā neaktuāla svītrota atsauce uz alkaloīdiem (N02CA).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests, Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Digitālās veselības centrs”, Veselības inspekcija, Zāļu valsts aģentūraNevalstiskās organizācijas
farmaceitu un ārstniecības personu profesionālās organizācijasCits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Pirms projekta virzīšanas apspriešanai, ar izstrādātajiem priekšlikumiem grozījumiem Noteikumos Nr.175 2025.gada 13.martā tika iepazīstināti farmaceitu un ārstniecības personu profesionālo organizāciju pārstāvji. Diskusiju ietvaros sniegts Veselības ministrijas un padotības iestāžu skaidrojums par izstrādāto grozījumu mērķi un būtību. Konceptuāli iebildumi par izstrādātajiem grozījumiem netika saņemti, saņemti nozares pārstāvju priekšlikumi, kas izvērtēti un ņemti vērā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ar grozījumiem pacientiem tiks nodrošināta ne vien operatīvāka recepšu izrakstīšana, lai nodrošinātu ātrāku ārstniecības procesa uzsākšanu, bet arī racionāla zāļu lietošana.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi