Anotācija (ex-ante)

24-TA-1306: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 21. novembra noteikumos Nr. 676 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.5. pasākuma "Atbalsta pasākumi bērniem ar uzvedības vai atkarību problēmām un to ģimenēm" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 21. novembra noteikumos Nr. 676 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.5. pasākuma "Atbalsta pasākumi bērniem ar uzvedības vai atkarību problēmām un to ģimenēm" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – TA projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva un ir izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
TA projekts paredz atsevišķus precizējumus 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju” 4.3.6.5. pasākuma “Atbalsta pasākumi bērniem ar uzvedības vai atkarību problēmām un to ģimenēm” (turpmāk – 4.3.6.5. pasākums) īstenošanas nosacījumos, precizējot personu datu apstrādes nosacījumus.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta (turpmāk – MK) 21.11.2023. noteikumos Nr. 676 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.5. pasākuma "Atbalsta pasākumi bērniem ar uzvedības vai atkarību problēmām un to ģimenēm" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.676) 14.2.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības "psihoemocionālā atbalsta pasākumi šo noteikumu 3.3. un 3.4. apakšpunktā  minētajai mērķa grupai" īstenošanai saskaņā ar minēto MK noteikumu Nr. 676 25.3. apakšpunktu Bērnu aizsardzības centra (turpmāk – BAC) projekta Nr. 4.3.6.5/1/24/I/001 "Atbalsta pasākumi bērniem ar uzvedības vai atkarību problēmām un to ģimenēm" (turpmāk – 4.3.6.5. pasākuma projekts) ietvaros ģimenēm ar bērniem ar uzvedības vai atkarību problēmām vai to attīstības risku, t.sk. audžuģimenēm un aizbildņiem, kā arī bērniem ar uzvedības vai atkarību problēmām vai to attīstības risku (turpmāk arī – mērķa grupas) paredzēts īstenot atvērta tipa pasākumus – tematiskas atbalsta grupas un speciālistu konsultācijas, nodrošinot konsultāciju saņēmēju anonimitāti. Atbilstoši MK noteikumu Nr.135[1] 1. pielikuma "Pārskats par projekta dalībniekiem" ievaddaļā sniegtajam skaidrojumam, finansējuma saņēmējam nav jāuzskaita minēto pasākumu dalībnieki. Ņemot vērā minēto, MK noteikumos Nr. 676 nav paredzēta minēto pasākumu dalībnieku – mērķa grupu personu datu apstrāde.

MK noteikumu Nr. 676 12. punktā noteikts 4.3.6.5. pasākuma projekta iesniedzējs “[..] valsts pārvaldes iestāde, kas nodrošina normatīvo aktu ievērošanas uzraudzību un kontroli bērnu tiesību aizsardzības un bāriņtiesu darbības jomā, – Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija”. Ar 07.12.2023. grozījumiem Bērnu tiesību aizsardzības likumā[2] un MK 19.12.2023. noteikumiem Nr.784 “Bērnu aizsardzības centra nolikums”[3] no 01.01.2024. ir mainīts Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukums uz Bērnu aizsardzības centrs (BAC), vienlaikus precizējot iestādes kompetenci.


[1] MK 2023. gada 21. marta noteikumi Nr.135 “Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā” (turpmāk – MK noteikumi Nr.135)

[2] Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/348565-grozijumi-bernu-tiesibu-aizsardzibas-likuma

[3] Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/348479-bernu-aizsardzibas-centra-nolikums
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
BAC, atbilstoši MK noteikumu Nr. 676 14.2.3. apakšpunktā minētai atbalstāmajai darbībai "psihoemocionālā atbalsta pasākumi šo noteikumu 3.3. un 3.4. apakšpunktā  minētajai mērķa grupai" plānojot 4.3.6.5. pasākuma projekta atbalstāmās darbības "2.3.2. Tematisku atbalsta grupu īstenošana" ieviešanu, secina – lai sasniegtu atbalstāmās darbības mērķi, t.i., nodrošinātu uz mērķa grupas vajadzībām vērstu kvalitatīvu psihoemocionālo atbalstu atbilstoši mērķa grupas izvēlētām tēmām, tematiska atbalsta grupas nepieciešams organizēt gan atvērtas, gan slēgtas, t.i. ierobežotam dalībnieku skaitam (no 5 (minimums) līdz 12 (maksimums) dalībnieki), nodrošinot iespēju katram dalībniekam apmainīties ar informāciju un saņemt psihoemocionālo atbalstu. Tāpat tematisku atbalsta grupu dalībnieku lokā paredzēts organizēt līdzinieku (personas, kas ir līdzīgā stāvoklī ar kādu citu, kādu, kas pieder pie tādas pašas sociālās grupas, kura visbiežāk balstās uz vecumu, rangu (pakāpi) vai statusu[1]) konsultācijas[2]. Tematiskas atbalsta grupas plānots organizēt ciklos līdz 12 nodarbībām, tajās iesaistot dalībniekus ar līdzīgām vajadzībām, mērķiem un problēmām, kuri tematiskas atbalsta grupas vadītāja klātbūtnē noteikta temata ietvaros iztirzās konkrētu jautājumu loku un ar to saistītās risināmās problēmas. Plānotas gan atvērta, gan slēgta tipa tematiskas atbalsta grupas gan klātienē, gan attālināti (izmantojot tiešsaistes videosaziņas servisu), saglabājot iespēju grupas dalībniekiem savstarpēji vienoties un mainīt grupas tipu vai grupu atbilstoši interesējošam tematam. Tāpēc nepieciešams, ka atbalstāmās darbības īstenošanai finansējuma saņēmēja piesaistīts pakalpojuma sniedzējs (turpmāk – pakalpojuma sniedzējs) var komplektēt un koordinēt tematiskas atbalsta grupas atbilstoši minimālajam un maksimālajam dalībnieku skaitam, t.sk. piedāvāt personai dalību kādā citā atbalsta grupā, kā arī koordinēt līdzinieku konsultāciju norisi, nodrošinot klātienes atbalsta pieejamību pēc iespējas tuvāk personas faktiskajai dzīvesvietai.

4.3.6.1. pasākuma projekta atbalstāmo darbību "2.3.5. Speciālistu konsultāciju nodrošināšana" plānots organizēt gan kā telefoniskas konsultācijas, nodrošinot konsultāciju saņēmēju anonimitāti, gan attālinātu (izmantojot tiešsaistes videosaziņas servisu) konsultāciju veidā. Attiecīgi, lai organizētu attālinātas konsultācijas, pakalpojuma sniedzējam ir jāsazinās ar konsultācijas saņēmējiem, lai informētu par konsultācijas datumu un laiku un nosūtītu tiešsaistes platformas saiti dalībai konsultācijā ar speciālistu.

Tāpēc 4.3.6.5. pasākuma projekta atbalstāmās darbības "2.3.2. Tematisku atbalsta grupu īstenošana" un "2.3.5. Speciālistu konsultāciju nodrošināšana" īstenošanai nepieciešams veikt mērķa grupas personu datu apstrādi, kas MK noteikumos Nr. 676 šobrīd nav paredzēta.

Tā kā MK noteikumu Nr. 676 12. punktā noteiktais 4.3.6.5. pasākuma projekta iesniedzējs (Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija) ir pārveidots par BAC, MK noteikumu Nr. 676 nav noteikts atbilstošs projekta iesniedzējs, kas pēc projekta apstiprināšanas kļūst par finansējuma saņēmēju. Vienlaikus no Bērnu tiesību aizsardzības likuma Pārejas noteikumu 54. punkts izriet, ka līdz ar kārtējiem grozījumiem tiesību aktā, kurā minēta iestāde “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija” ir jāgroza tās nosaukums, to aizstājot ar “Bērnu aizsardzības centrs”.

[1] Latvijas Zinātņu akadēmijas Terminoloģijas komisijas 2002. gada 19. novembra lēmums Nr. 16 "Par angļu termina peer atbilsmi latviešu valodā"; pieejams: https://likumi.lv/ta/id/71768-par-anglu-termina-ipeeri-atbilsmi-latviesu-valoda

[2] Līdzinieku konsultācijas ir neformāls atbalsta veids, kur konsultācijas sniedz persona – personai, sniedzot iespēju uzdod jautājumus un saņemt konsultācijas no personas, kura ir vai ir bijusi līdzīgā situācijā. 
 
Risinājuma apraksts
Iepriekš minētās problēmas risināšanai MK noteikumi Nr. 676 ir papildināti ar pienākumu pakalpojuma sniedzējam veikt personu datu apstrādi MK noteikumu Nr. 676 14.2.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības "psihoemocionālā atbalsta pasākumi šo noteikumu 3.3. un 3.4. apakšpunktā minētajai mērķa grupai" ietvaros plānoto tematisku atbalsta grupu (gan klātienē, gan attālināti, izmantojot tiešsaistes videosaziņas servisu) un speciālistu konsultāciju (gan klātienē, gan attālināti, izmantojot tiešsaistes videosaziņas servisu) īstenošanai. T.sk. paredzēts noteikt šādu apstrādājamo mērķa grupas personu datu apjomu: vārds, uzvārds, personas kods, elektroniskā pasta adrese, tālrunis, kā arī faktiskās dzīves vietas adrese, ja tematiskais atbalsts un speciālistu konsultācijas tiek nodrošināts klātienē. Faktiskās dzīvesvietas adreses datu apstrāde nepieciešama, lai nodrošinātu mērķa grupas personu dalību klātienes konsultācijās vai tematiska atbalsta grupās pēc iespējas tuvāk personas faktiskajai dzīves vietai.

Veicot personu datu apstrādi minētās atbalstāmās darbības īstenošanā, tiks veicināta psihoemocionālā atbalsta mērķa sasniegšana, nodrošinot tematisku atbalstu un speciālistu konsultācijas iespējami plašākam mērķa grupu personu lokam. Koordinējot dalībnieku plūsmu, tiks mazinātas situācijas, kad viens dalībnieks apmeklē vairākas tematiskas atbalsta grupas vai attālinātas speciālistu konsultācijas, savukārt cits dalībnieks nevar piedalīties nevienā no grupām vai konsultācijām, jo pieteikumu ir iesniedzis vēlāk.
Tāpat, lai tematiska atbalsta pasākumos vai speciālistu konsultācijās iesaistītu bērnus ar uzvedības vai atkarību problēmām vai to attīstības risku, tiks nodrošināta bērnu likumisko pārstāvju iesaiste pieteikšanās procesā, vienlaikus apliecinot bērnu likumisko pārstāvju piekrišanu konkrētā atbalsta sniegšanai bērnam. Līdz ar to atbalstāmo darbību īstenošanai pakalpojuma sniedzējs gan saņems un izskatīs mērķa grupas personu pieteikumus dalībai tematiska atbalsta grupās un attālinātās speciālistu konsultācijās, bet arī patstāvīgi pārliecināsies, vai personas atbilst mērķa grupām, kā arī nodrošinās tematiska atbalsta un attālinātu speciālistu konsultāciju faktisku īstenošanu.

MK noteikumu Nr. 676 grozījumi pozitīvi ietekmēs 4.3.6.5. pasākuma un tā ietvaros īstenotā projekta mērķa "laikus identificēt bērnu uzvedības vai atkarību problēmu veidošanās risku un nodrošināt savlaicīgu un vajadzībām atbilstošu pakalpojumu un atbalsta sniegšanu uzvedības traucējumu vai atkarību problēmu risināšanai" sasniegšanu, jo ļaus efektīvāk organizēt un īstenot bērniem ar uzvedības vai atkarību problēmām vai to attīstības risku un viņu ģimenēm, t.sk. audžuģimenēm un aizbildņiem, paredzētos psihoemocionālos atbalsta pasākumus.

Veikti grozījumi MK noteikumu Nr. 676 12. punktā, lai nodrošinātu projekta iesniedzēja (finansējuma saņēmēja) nosaukuma un kompetences atbilstību Bērnu tiesību aizsardzības likuma 65.1 pantā un Bērnu aizsardzības centra nolikumā noteiktajam.

Finansējuma saņēmējs – BAC ir informēts par noteikumu projekta virzību un tiks informēts par MK noteikumu Nr. 676 grozījumu apstiprināšanu. Grozījumi starp finansējuma saņēmēju un sadarbības iestādi – Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtajā vienošanās par 4.3.6.5. pasākuma projekta īstenošanu nav nepieciešami. 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ģimenes ar bērniem ar uzvedības vai atkarību problēmām vai to attīstības risku, tai skaitā audžuģimenes un aizbildņi, bērni ar uzvedības vai atkarību problēmām vai to attīstības risku. Psihoemocionāla atbalsta pakalpojuma sniedzēji (fiziskas personas).
Ietekmes apraksts
Ģimeņu ar bērniem ar uzvedības vai atkarību problēmām vai to attīstības risku, t.sk. audžuģimeņu un aizbildņu, bērnu ar uzvedības vai atkarību problēmām vai to attīstības risku (TA projekta 3.3. un 3.4. apakšpunktā minētās mērķa grupas), kuri piedalīsies psihoemocionālās atbalsta pasākumos 4.3.6.5. pasākuma projektā personu dati tiks apstrādāti.
TA projekts paredz pakalpojuma sniedzējiem (fiziskām personām), kuri 4.3.6.5. pasākuma projektā nodrošinās psihoemocionāla atbalsta pakalpojumus TA projekta 3.3. un 3.4. apakšpunktā minētajām mērķa grupām, pienākumu nodrošināt attiecīgo mērķa grupu personu datu apstrādi.
Juridiskās personas
  • Psihoemocionālā atbalsta pakalpojuma sniedzēji (juridiskas personas)
Ietekmes apraksts
TA projekts paredz pakalpojuma sniedzējiem (juridiskām personām), kuri 4.3.6.5. pasākuma projektā nodrošinās psihoemocionāla atbalsta pakalpojumus TA projekta 3.3. un 3.4. apakšpunktā minētajām mērķa grupām, pienākumu nodrošināt attiecīgo mērķa grupu personu datu apstrādi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nav.
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav.
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka TA projekts paredz tehniskus precizējums, kas kopumā nav saistoši plašākai sabiedrības grupai, sabiedrības līdzdalība šajā TA projekta izstrādē netika nodrošināta. Tāpat tika ņemti vērā Valsts kancelejas vadlīnijās “Vadlīnijas sabiedrības līdzdalības nodrošināšanai valsts pārvaldē” ietvertie ieteikumi sabiedrības līdzdalības nepieciešamības noteikšanai, tostarp, kritēriji, pēc kuriem vērtējama sabiedrības līdzdalības nodrošināšanas nepieciešamība.
 

6.4. Cita informācija

Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Bērnu aizsardzības centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Nav.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Papildu MK noteikumus Nr.676 ietvertajiem personu datu apstrādes nosacījumiem, TA projekts paredz, ka BAC piesaistīts pakalpojuma sniedzējs TA projekta 23.5. apakšpunktā minēto psihoemocionālā atbalsta pasākumu – tematisku atbalsta grupu un attālinātu speciālistu konsultāciju īstenošanas ietvaros veic dalībnieku identificēšanu un uzskaiti projekta īstenošanas un maksājuma pieprasījumu sagatavošanas nolūkā, norādot vārdu, uzvārdu, personas kodu, elektroniskā pasta adresi, tālruni, faktiskās dzīves vietas adresi, ja nepieciešams, un citu personas datus nesaturošu informāciju, kas nepieciešama maksājuma pieprasījuma sagatavošanai, un iesniedz finansējuma saņēmējam personu datus, kas nepieciešami pakalpojuma sniedzēja veiktās personu atbilstības pēcpārbaudes veikšanai.
Minēto pasākumu dalībnieku uzskaite ir nepieciešama, lai pakalpojuma sniedzējs pierādītu, ka attiecīgais pasākums faktiski ir noticis un tajā ir piedalījušās mērķa grupas personas, bet BAC kā finansējuma saņēmējs spētu pārbaudīt maksājuma pieprasījumā iekļautās informācijas pamatotību. Apstrādājamais personas datu apjoms ir uzskatāms par minimāli nepieciešamu iepriekš minētā uzdevuma izpildei. Minēto pasākumu īstenošanai TA projekta 3.3. un 3.4. apakšpunktā minēto mērķa grupu personu identificēšanai apstrādājams vārds, uzvārds, personas kods (lai veiktu unikālu fizisko personu identifikāciju, tā kā atbilstoši Fizisko personu reģistra likuma 6. panta pirmajai un otrajai daļai personas kods ir atzīstams par unikālu identifikatoru, kas ļauj nepārprotami identificēt konkrētu tiesību subjektu). Mērķa grupu personu kontaktinformācijas (elektroniskā pasta adrese, tālrunis) datu apstrāde nepieciešama saziņai ar pasākumu dalībniekiem tematisku atbalsta grupu un speciālistu konsultāciju organizēšanai un pasākumu koordinēšanai. Savukārt faktiskās dzīvesvietas adreses datu apstrāde veicama, lai nodrošinātu iespēju piedalīties tematiska atbalsta grupās un speciālistu konsultācijās pēc iespējas tuvāk personas faktiskajai dzīves vietai. BAC pakalpojumu sniedzēji iepriekš minēto datu subjektu personas datu apstrādi veiks uz Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 6. panta 1. punkta c) apakšpunkta, 9. panta 2. punkta b) apakšpunkta, TA projekta 30.1. apakšpunkta pamata.
Telefonisku speciālistu konsultāciju (konsultācijas varēs saņemt anonīmi) gadījumā  pakalpojuma sniedzējam nav paredzēts veikt personas datu apstrādi. Pakalpojuma sniedzējs tikai fiksēs attiecīgā pasākuma vai konsultācijas statistisko informāciju.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav.
Pielikumi