23-TA-983: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 17. maija noteikumos Nr. 339 "Kārtība, kādā atļauts veikt pasažieru un kravas pārvadājumus ar citu personu īpašumā esošiem autotransporta līdzekļiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2005. gada 17. maija noteikumu Nr.339 “Kārtība, kādā atļauts veikt pasažieru un kravas pārvadājumus ar citu personu īpašumā esošiem autotransporta līdzekļiem” (turpmāk – MK noteikumi Nr.339) projekts izstrādāts, jo nepieciešams nodrošināt nacionālā regulējuma atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2022.gada 6.aprīļa Direktīvai (ES) 2022/738, ar ko groza Direktīvu 2006/1/EK par bez transportlīdzekļa vadītājiem nomātu transportlīdzekļu izmantošanu kravu autopārvadājumiem (turpmāk – Direktīva (ES) 2022/738).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt Direktīvas (ES) 2022/738 prasību ieviešanu MK noteikumos Nr.339, kā precizēt un pilnveidot regulējumu attiecībā uz nomāta transportlīdzekļa, kas ir reģistrēts vai laists ekspluatācijā saskaņā ar citas dalībvalsts tiesību aktiem, izmantošanu kravu komercpārvadājumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
06.08.2023.
Pamatojums
-
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
-
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.339 2.punktā noteikts, ka ārvalstu pārvadātājs starptautiskajiem autopārvadājumiem Latvijas Republikas teritorijā izmanto nomātu autotransporta līdzekli, kas reģistrēts vai laists apgrozībā saskaņā ar pārvadātāja reģistrācijas valsts normatīvo aktu prasībām. Atbilstoši Direktīvā (ES) 2022/738 noteiktajam, sākot ar 2023.gada 6.augustu dalībvalstij savā teritorijā ir jāļauj izmantot transportlīdzekļus, kurus pārvadātāji nomā no citas dalībvalsts teritorijā dibināta uzņēmuma un kuri ir reģistrēti vai laisti ekspluatācijā saskaņā ar jebkuras dalībvalsts tiesību aktiem un attiecīgā gadījumā tiek izmantoti saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulām (EK) Nr. 1071/2009 un (EK) Nr. 1072/2009. Lai ieviestu Direktīvā (ES) 2022/738 noteikto prasību nepieciešams MK noteikumu Nr.339 2.punktu izteikt jaunā redakcijā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, MK noteikumu Nr.339 2.punktu izteikt jaunā redakcijā, nosakot, ka pārvadātājs Latvijas Republikas teritorijā kravas pārvadājumiem ar kravas automobili var izmantot autotransporta līdzekli, kuru iznomā no citā dalībvalstī dibināta uzņēmuma ar nosacījumu, ka šis autotransporta līdzeklis ir reģistrēts vai laists ekspluatācijā ar jebkuras dalībvalsts tiesību aktiem un tiek izmantots saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1071/2009 (2009. gada 21. oktobris), ar ko nosaka kopīgus noteikumus par autopārvadātāja profesionālās darbības veikšanas nosacījumiem un atceļ Padomes Direktīvu 96/26/EK un Eiropas Parlamenta, Padomes Regulu (EK) Nr. 1072/2009 (2009. gada 21. oktobris) par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz piekļuvi starptautisko kravas autopārvadājumu tirgum un Autopārvadājumu likuma 6.panta trešo daļu.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.339 4.punktā noteikts, ka gan nomātajam autobusam, gan nomātajam kravas transportlīdzeklim ir jābūt reģistrētam Latvijā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par autotransporta līdzekļu reģistrāciju. Direktīva (ES) 2022/738 paredz, ka dalībvalsts savā teritorijā atļauj izmantot kravas transportlīdzekļus, kurus tās pārvadātājs nomā no citā dalībvalstī dibināta uzņēmuma un kravas transportlīdzeklim jābūt reģistrētam vai laistam ekspluatācijā saskaņā ar jebkuras dalībvalsts tiesību aktiem. Likumprojekts "Grozījumi Autopārvadājumu likumā" papildināts ar 6.2 pantu, nosakot, ka viens pārvadātājs drīkst nomāt vienu transportlīdzekli, kas reģistrēts citā dalībvalstī, līdz 30 dienām kalendārā gada laikā bez reģistrācijas Latvijā, savukārt, MK noteikumi Nr. 339 paredz, ka Latvijas pārvadātājam, veicot kravu komercpārvadājumus, ir iespējams izmantot tikai Latvijā reģistrētus kravas transportlīdzekļus.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu paredzēts precizēt MK noteikumu Nr.339 4.punkta redakciju saglabājot esošo kārtību, ka pasažieru pārvadājumos ar autobusu nomātajam transportlīdzeklim ir jābūt reģistrētam Latvijā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par autotransporta līdzekļu reģistrāciju, bet kravu komercpārvadājumiem kravas transportlīdzeklim ir jābūt reģistrētam Latvijā vai tas var būt arī reģistrēts citā dalībvalstī ar nosacījumu, ka no citā dalībvalstī dibināta uzņēmuma iznomātam kravas autotransporta līdzeklim jābūt reģistrētam Latvijā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par autotransporta līdzekļu reģistrāciju, pēc Autopārvadājumu likumā noteiktā laikposma (30 dienām), kurā kravas autotransporta līdzekli var izmantot Latvijas Republikas teritorijā bez reģistrācijas Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.339 7.punkts nosaka, ka autotransporta līdzekļa nomas līgumam vai apliecinātām nomas līguma izrakstam un autotransporta līdzekļa vadītāja darba līgumam ir jāatrodas autotransporta līdzeklī papīra formātā, veicot autopārvadājumu ar citas personas īpašumā esošu autotransporta līdzekli. Direktīvas (ES) 2022/738 1.panta 1.punkta b) apakšpunkts paredz, ka autotransporta līdzekļa nomas līgums vai apliecināts nomas līguma izraksts un autotransporta līdzekļa vadītāja darba līgums autotransporta līdzeklī var būt gan papīra, gan elektroniskā formātā.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu Direktīvas (ES) 2022/738 pārņemšanu MK noteikumu Nr.339 7.punkts aiz vārdiem “autotransporta līdzeklī nepieciešami šādi dokumenti” tiek papildināts ar vārdiem “papīra vai elektroniskā formātā”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Komersanti, kas veic pasažieru un kravas pārvadājumus ar nomātu transportlīdzekli.
Nozare
Transports un uzglabāšana
Nozaru ietekmes apraksts
Transporta uzņēmumi, kas veic pasažieru un kravas pārvadājumus ar nomātu transportlīdzekli.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Autopārvadājumu likums
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus Autopārvadājumu likumā un papildināt to ar regulējumu attiecībā uz nomāto transportlīdzekļu izmantošanu (tiesību akta projekts "Grozījumi Autopārvadājumu likumā” (22-TA-424)).
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
4.1.2. Ministru kabineta 2020. gada 7. aprīļa noteikumi Nr. 194 "Kārtība, kādā izsniedz, uz laiku aptur vai anulē speciālās atļaujas (licences) un licences kartītes komercpārvadājumu veikšanai ar autotransportu un izsniedz pārvadājumu vadītāja profesionālās kompetences sertifikātus”
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus un papildināt ar regulējumu attiecībā uz nomāto transportlīdzekļu izmantošanu.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
4.1.3. Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumi Nr. 122 "Kārtība, kādā izsniedz, anulē vai uz laiku aptur Eiropas Kopienas atļaujas, Eiropas Kopienas atļauju kopijas un autovadītāju atestātus starptautiskajiem komercpārvadājumiem ar autotransportu Eiropas Savienības teritorijā"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus un papildināt ar regulējumu attiecībā uz nomāto transportlīdzekļu izmantošanu.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32022L0738
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 6.aprīļa Direktīvas (ES) 2022/738, ar ko groza Direktīvu 2006/1/EK par bez transportlīdzekļa vadītājiem nomātu transportlīdzekļu izmantošanu kravu autopārvadājumiem [Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 137/1, 16.05.2022].
Apraksts
Nepieciešams nodrošināt nacionālā regulējuma atbilstību Direktīvai (ES) 2022/738.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 6.aprīļa Direktīvas (ES) 2022/738, ar ko groza Direktīvu 2006/1/EK par bez transportlīdzekļa vadītājiem nomātu transportlīdzekļu izmantošanu kravu autopārvadājumiem [Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 137/1, 16.05.2022].
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2022/738 1.panta 1.punkta a) punkta ii) apakšpunkts (direktīvas Nr. 2006/1 2.panta 1.punkta a) apakšpunkts)
Noteikumu 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Pārējās Direktīvas Nr.2022/738 normas tiks pārņemtas ar tiesību aktiem:
Grozījumi Autopārvadājumu likumā;
Grozījumi Ministru kabineta 2020.gada 7.aprīļa noteikumos Nr.194 “Kārtība, kādā izsniedz, uz laiku aptur vai anulē speciālās atļaujas (licences) un licences kartītes komercpārvadājumu veikšanai ar autotransportu un izsniedz pārvadājumu vadītāja profesionālās kompetences sertifikātus”;
Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumos Nr. 122 "Kārtība, kādā izsniedz, anulē vai uz laiku aptur Eiropas Kopienas atļaujas, Eiropas Kopienas atļauju kopijas un autovadītāju atestātus starptautiskajiem komercpārvadājumiem ar autotransportu Eiropas Savienības teritorijā"
Grozījumi Autopārvadājumu likumā;
Grozījumi Ministru kabineta 2020.gada 7.aprīļa noteikumos Nr.194 “Kārtība, kādā izsniedz, uz laiku aptur vai anulē speciālās atļaujas (licences) un licences kartītes komercpārvadājumu veikšanai ar autotransportu un izsniedz pārvadājumu vadītāja profesionālās kompetences sertifikātus”;
Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 21. februāra noteikumos Nr. 122 "Kārtība, kādā izsniedz, anulē vai uz laiku aptur Eiropas Kopienas atļaujas, Eiropas Kopienas atļauju kopijas un autovadītāju atestātus starptautiskajiem komercpārvadājumiem ar autotransportu Eiropas Savienības teritorijā"
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
