Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
21-TA-224: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finansējuma piešķiršanu Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācijai 2021.gadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pamatojoties uz likuma Par valsts budžetu 2021. gadam 30. pantu, kas nosaka, ka Aizsardzības ministrijas budžeta ietvaros sadarbībai ar starptautiskajām un nevalstiskajām organizācijām nepieciešamo finansējumu un tā izlietojumu, nodrošinot iesaisti starptautiskās un nacionālās drošības stiprināšanā, nosaka Ministru kabinets.
Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 236 “Aizsardzības ministrijas nolikums” 5.15. apakšpunkts nosaka, ka Aizsardzības ministrija sagatavo un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sniedz priekšlikumus par valsts aizsardzībai nepieciešamo finansējumu no valsts budžeta, kā arī citu ar valsts aizsardzību saistītu normatīvajos aktos un attiecīgajos politikas plānošanas dokumentos paredzēto pasākumu īstenošanai un ministrijas uzdevumu veikšanai nepieciešamo finansējumu no valsts budžeta”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir atļaut Aizsardzības ministrijai 2021.gadā piešķirt finansējumu Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācijai 50 000 euro apmērā, lai veicinātu nacionālās aizsardzības industrijas un pētniecības iestāžu iekļaušanos Ziemeļatlantijas līguma organizācijas un Eiropas Savienības militāro spēju attīstības procesā, daļēji sedzot ar to saistītās izmaksas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācija (turpmāk – DAIF Latvija) kā lielākā duālā pielietojuma un militāros ražotājus, kā arī pētniecības iestādes apvienojošā organizācija pārstāv Latvijas uzņēmumus un izglītības iestādes Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (turpmāk – NATO) Industrijas padomnieku grupā (turpmāk - NIAG) un Zinātnes un tehnoloģiju organizācijā (turpmāk - STO), Eiropas Komisijas Aizsardzības industrijas un kosmosa ģenerāldirektorātā (turpmāk - DEFIS) un Eiropas Aizsardzības aģentūrā (turpmāk - EDA).
Aizsardzības ministrija (turpmāk – AM) aktīvi sadarbojas ar DAIF Latvija - 2021.gada 21.maijā DAIF Latvija un AM atjaunoja vienošanos par sadarbību kopējo mērķu īstenošanā, kas paredz DAIF Latvija iesaisti:
NATO Industrijas padomnieku grupās (NIAG), Zinātnes un tehnoloģiju organizācijas (STO) un citu atbilstošu konsultatīvo formātu darbā.  
konsultācijās ar Eiropas Komisijas Aizsardzības industrijas un kosmosa direktorātu (DEFIS);
Eiropas Aizsardzības aģentūras (EDA) konsultatīvajā un pētniecības darbā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Papildus augstākminētajam DAIF Latvija AM uzdevumā veic pasākumus sabiedrības informēšanā, veidojot izpratni par aizsardzības nozares nozīmi Latvijas ilgtspējā, sabiedrības un tautsaimniecības noturībā, kā arī izstrādā priekšlikumus Latvijas uzņēmumu un pētniecības iestāžu iesaistei Valsts aizsardzības koncepcijas īstenošanā.
Sabiedrības informēšanas pasākumu ietvaros DAIF Latvija kopā ar AM organizē tādus ikgadējus pasākumus kā Nacionālo bruņoto spēku industrijas dienas, industrijas dienas Briselē, Latvijas-Turcijas industrijas dienas, inovāciju pasākumus (hakatoni) u.c., kur DAIF pilda koordinatora, organizatora un industrijas informēšanas funkciju.
Jāatzīmē, ka dalība konsultatīvos formātos un studiju grupās nesniedz finansiālus ieguvumus uzņēmumiem un pētniecības iestādēm, jo to mērķis ir nodrošināt starptautiskās organizācijas ar informāciju par pētniecību un attīstību, jaunu tehnoloģiju pieejamību militāro spēju attīstībai. Darbs augstāk minētajās organizācijās nodrošina sabiedrisko labumu un nav saistāms ar biedru individuālajām interesēm.
 
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu augstākminēto pasākumu izpildi un kopējo mērķu sasniegšanu, AM nepieciešams nodrošināt līdzfinansējumu DAIF Latvija faktiskajiem izdevumiem, kas radušies augstākminēto funkciju izpildē.  Atbilstoši DAIF Latvija 2021. gada 25. augusta vēstulē Nr.402 minētajam, līdz 2021. gada decembrim plānoto izdevumu provizoriskais aprēķins ir 50 tūkst. euro.
Lai nodrošinātu nacionālās aizsardzības industrijas un pētniecības iekļaušanos NATO un ES militāro spēju attīstībā un sadarbotos ar NIAG, STO, DEFIS un EDA, AM 2021.gadā no sava budžeta programmas 30.00.00 “Valsts aizsardzības politikas realizācija” līdzekļiem sabiedriskajām attiecībām nodrošinās finansējumu 50 tūkst. euro apmērā.
Sadarbībā ar DAIF Latvija pieaugs Latvijas drošības un aizsardzības uzņēmumu skaits, kas:
piedalās starptautisko konsorciju projektos (sadarbības projektu skaits un eksporta apjoms milj. EUR);
saņēmuši speciālo atļauju (licenci) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm.
paaugstinās pievienotās vērtības pakalpojumu un produkcijas eksporta īpatsvaru, t.sk. veicot ieguldījumus pētniecībā un attīstībā, mērķtiecīgi izmantojot pētniecības iestāžu potenciālu, attīstot zinātnieku kompetenci un, izmantojot zinātnisko infrastruktūru aizsardzības spēju attīstībai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Drošības un Aizsardzības Industriju Federācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi