25-TA-1037: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas noteikumi” (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts, lai risinātu jautājumus, kas saistīti ar transportlīdzekļu vadītāju uzvedību ceļu satiksmē, veicinot transportlīdzekļu drošu vadīšanu un normatīvo aktu ievērošanu, kā arī, lai pilnveidotu jau esošo pārkāpumu uzskaites punktu un attiecīgo uzvedības ietekmējošo līdzekļu piemērošanas kārtību.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt sistēmu, ar kuras palīdzību būtu iespējams efektīvāk nošķirt un vērsties pret transportlīdzekļu vadītājiem, kuri regulāri un sistemātiski rupji pārkāpj ceļu satiksmes noteikumus, tādā veidā apdraudot satiksmes drošību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Spēkā esošie Pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas noteikumi ir pieņemti 2004. gadā, tie ir vairākkārt grozīti un papildināti, un tādējādi ir kļuvuši grūti uztverami. Līdz ar to noteikumi būtu izsakāmi jaunā redakcijā. Bez tam ir nepieciešams pielāgot reģistrējamo uzskaites punktu skaitu atbilstoši izmaiņām sodu politikā un situācijai ceļu satiksmē, padarīt uzskaites punktu sistēmu saprotamāku vadītājiem, pilnveidot vadītāju ietekmēšanas līdzekļu piemērošanu, kā arī atvieglot sistēmas administrēšanu.
Noteikumi nosaka, ka transportlīdzekļa vadītājam uzskaites punktus reģistrē automātiski dienā, kad stājas spēkā lēmums par administratīvā soda piemērošanu un tas kļuvis neapstrīdams. Reģistrētos uzskaites punktus dzēš, ja ir iestājies noilgums - pagājuši divi gadi vai pieci gadi (gadījumos, kad uzskaites punkti reģistrēti par tādiem administratīvajiem pārkāpumiem, par kuriem piešķir astoņus uzskaites punktus).
Atbilstoši reģistrētajam uzskaites punktu skaitam transportlīdzekļa vadītājam piemēro šādus ietekmēšanas līdzekļus:
1. rakstisku brīdinājumu, ja iegūto uzskaites punktu skaits sasniedzis četrus;
2. apmācības kursus (semināru) ceļu satiksmes drošības jautājumos un transportlīdzekļa drošas vadīšanas jautājumos vai braukšanas uzvedības korekcijas grupu nodarbības, ja reģistrēto uzskaites punktu skaits sasniedzis astoņus;
3. eksāmenu ceļu satiksmes drošības jautājumos un transportlīdzekļu vadīšanas iemaņu pārbaudi, ja reģistrēto uzskaites punktu skaits sasniedzis 12;
4. transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu uz vienu gadu, ja reģistrēto uzskaites punktu skaits sasniedzis 10, transportlīdzekļa vadītājam, kura vadītāja stāžs ir mazāks par diviem gadiem vai 16, — pārējiem vadītājiem.
Minētie apmācības kursi, grupu nodarbības un eksāmeni jānokārto sešu mēnešu laikā pēc attiecīgā paziņojuma nosūtīšanas. Ja transportlīdzekļa vadītājs sešu mēnešu laikā ir izpildījis piemērotā ietekmēšanas līdzekļa prasības, viņam reģistrēto uzskaites punktu skaitu samazina par diviem punktiem, savukārt, ja neizpilda - palielina par diviem punktiem.
Noteikumi nosaka, ka transportlīdzekļa vadītājam uzskaites punktus reģistrē automātiski dienā, kad stājas spēkā lēmums par administratīvā soda piemērošanu un tas kļuvis neapstrīdams. Reģistrētos uzskaites punktus dzēš, ja ir iestājies noilgums - pagājuši divi gadi vai pieci gadi (gadījumos, kad uzskaites punkti reģistrēti par tādiem administratīvajiem pārkāpumiem, par kuriem piešķir astoņus uzskaites punktus).
Atbilstoši reģistrētajam uzskaites punktu skaitam transportlīdzekļa vadītājam piemēro šādus ietekmēšanas līdzekļus:
1. rakstisku brīdinājumu, ja iegūto uzskaites punktu skaits sasniedzis četrus;
2. apmācības kursus (semināru) ceļu satiksmes drošības jautājumos un transportlīdzekļa drošas vadīšanas jautājumos vai braukšanas uzvedības korekcijas grupu nodarbības, ja reģistrēto uzskaites punktu skaits sasniedzis astoņus;
3. eksāmenu ceļu satiksmes drošības jautājumos un transportlīdzekļu vadīšanas iemaņu pārbaudi, ja reģistrēto uzskaites punktu skaits sasniedzis 12;
4. transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu uz vienu gadu, ja reģistrēto uzskaites punktu skaits sasniedzis 10, transportlīdzekļa vadītājam, kura vadītāja stāžs ir mazāks par diviem gadiem vai 16, — pārējiem vadītājiem.
Minētie apmācības kursi, grupu nodarbības un eksāmeni jānokārto sešu mēnešu laikā pēc attiecīgā paziņojuma nosūtīšanas. Ja transportlīdzekļa vadītājs sešu mēnešu laikā ir izpildījis piemērotā ietekmēšanas līdzekļa prasības, viņam reģistrēto uzskaites punktu skaitu samazina par diviem punktiem, savukārt, ja neizpilda - palielina par diviem punktiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši pašreizējam regulējumam, transportlīdzekļu vadītājiem, sasniedzot noteiktu uzskaites punktu skaitu, tiek piemērots uzvedību ietekmējošs līdzeklis – apmācības kursi, braukšanas uzvedības korekcijas grupu nodarbības vai eksāmeni. Šie uzvedību ietekmējošie līdzekļi transportlīdzekļu vadītājam jāizpilda sešu mēnešu laikā no paziņojuma nosūtīšanas brīža. Neizpildot piemēroto ietekmēšanas līdzekli noteiktajā termiņā, transportlīdzekļa vadītājam reģistrēto uzskaites punktu skaits tiek palielināts par diviem punktiem un izpildīt piemēroto ietekmēšanas līdzekli vairs nav iespējams. Vadītājiem šī sistēma bieži vien nav izprotama, rodas domstarpības termiņa nokavēšanas gadījumā, bez tam personām, kuras dzīvo ārpus Rīgas reģiona, apmācības kursu un grupu nodarbību apmeklējums ir apgrūtināts, jo tās iespējams apmeklēt tikai Rīgā. Līdz ar to arī gadījumos, ja vadītājs neturpina pārkāpt ceļu satiksmes noteikumus, saņemot papildus uzskaites punktus par apmācības kursu vai grupu nodarbību neapmeklēšanu var zaudēt vadīšanas tiesības.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu paredzēts atcelt šo termiņu, nosakot, ka transportlīdzekļa vadītājam piemēroto ietekmēšanas līdzekli iespējams izpildīt līdz brīdim, kad tiek sasniegts nākamā ietekmēšanas līdzekļa piemērošanai noteiktais uzskaites punktu skaits. Attiecīgi, transportlīdzekļu vadītājiem būs plašākas iespējas izpildīt ietekmēšanas līdzekli. Vienlaikus, lai motivētu vadītājus paplašināt un atsvaidzināt savas zināšanas saistībā ar satiksmes drošības jautājumiem, tiks saglabāta norma, ka, izpildot piemēroto ietekmēšanas līdzekli, reģistrēto uzskaites punktu skaits tiks samazināts par diviem punktiem. Savukārt, ja šis ietekmēšanas līdzeklis netiek izpildīts, papildus uzskaites punkti netiks reģistrēti.
Problēmas apraksts
Šobrīd spēkā esošais normatīvais regulējums noteic, ka pārkāpumu uzskaites punktus reģistrē automātiski dienā, kad stājas spēkā lēmums par administratīvā soda piemērošanu un tas kļuvis neapstrīdams. Reģistrētie uzskaites punkti ir spēkā divus vai piecus gadus, atkarībā no pārkāpuma. Attiecīgi, arī gadījumos, kad transportlīdzekļa vadītājam tiek piemērots administratīvais sods – transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums vai tiesību atņemšana, šis termiņš pārklājas ar uzskaites punktu spēkā esamību, līdz ar ko reālais uzskaites punktu ietekmējošais efekts samazinās, jo pēc transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atgūšanas, uzskaites punktu termiņš jau ir daļēji vai pilnībā pagājis.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ir iekļauta norma, ka, piemērojot transportlīdzekļa vadītājam transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu saskaņā ar Administratīvās atbildības likuma 18. pantu vai atņemot transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz laika periodu līdz pieciem gadiem, reģistrēto uzskaites punktu noilguma termiņa atskaiti aptur un atsāk pēc transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizlieguma vai atņemšanas termiņa beigām. Līdz ar uzskaites punkti būs spēkā un tiem būs ietekme uz vadītāju uzvedību visu noteikto termiņu.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā situāciju satiksmē un aktualitātes satiksmes drošības uzlabošanai, reģistrējamo uzskaites punktu skaits par atsevišķiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem nav samērīgs ar bīstamību. To apliecina gan CSDD veiktais smago ceļu satiksmes negadījumu izpētes pilotprojekts, gan arī ceļu satiksmes negadījumu statistikas rādītāji.
Risinājuma apraksts
Izstrādājot Noteikumu projektu ir pārskatīts par konkrētiem pārkāpumiem reģistrējamo uzskaites punktu skaits. Ir palielināts uzskaites punktu skaits par rupjiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem un pārkāpumiem, kas tiešā veidā apdraud satiksmes drošību. Tajā pat laikā ir samazināts uzskaites punktu skaits par pārkāpumiem, kas tiešā veidā neietekmē satiksmes drošību.
Problēmas apraksts
Pašreizējais regulējums nosaka, ka arī gadījumos kad transportlīdzekļa vadītājam par konkrētu pārkāpumu piemērota transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atņemšana uz pieciem gadiem, viņam par šo pārkāpumu tiek reģistrēti uzskaites punkti. Ņemot vērā sarežģīto tiesību atjaunošanas procedūru, kā arī to, ka pēc pieciem gadiem punktu audzinošais raksturs ir zudis, šajā gadījumā reģistrēt uzskaites punktus nav lietderīgi.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā paredzēts nereģistrēt uzskaites punktus par pārkāpumiem, par kuriem paredzēta transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atņemšana un 5 gadiem (t.sk. par transportlīdzekļa vadīšanu alkohola reibumā). Vienlaikus arī paredzēts dzēst iepriekš reģistrētos uzskaites punktus, jo pēc piecu gadu termiņa tie ir zaudējuši audzinošo raksturu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
1. Rīgas Tehniskajā universitātes 2023.gada pētījums “Par drošas distances ievērošanu un apdzīšanas manevriem automobiļu plūsmā ārpus apdzīvotām vietām”;
2. Rīgas Tehniskajā universitātes 2024.gada pētījums “Par automobiļu plūsmas braukšanas ātruma ārpus apdzīvotām vietām izmaiņu saistību ar ceļu satiksmes drošību raksturojošiem elementiem;
3. “Visaptverošs pētījums par ceļu satiksmes drošību ietekmējošiem riska faktoriem Latvijā”.
2. Rīgas Tehniskajā universitātes 2024.gada pētījums “Par automobiļu plūsmas braukšanas ātruma ārpus apdzīvotām vietām izmaiņu saistību ar ceļu satiksmes drošību raksturojošiem elementiem;
3. “Visaptverošs pētījums par ceļu satiksmes drošību ietekmējošiem riska faktoriem Latvijā”.
Apraksts
1. https://www.sam.gov.lv/lv/media/12078/download?attachment;
2. https://www.sam.gov.lv/lv/media/12081/download?attachment;
3. https://ppdb.mk.gov.lv/wp-content/uploads/2023/05/Riska_fakt_satiksme_PETIJUMS.pdf.
2. https://www.sam.gov.lv/lv/media/12081/download?attachment;
3. https://ppdb.mk.gov.lv/wp-content/uploads/2023/05/Riska_fakt_satiksme_PETIJUMS.pdf.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Jā
Skaidrojums
Tiks izvērtēta transportlīdzekļu vadītāju uzvedība ceļu satiksmē pēc šo noteikumu spēkā stāšanās, ņemot vērā fiksēto pārkāpumu skaitu un attiecīgi reģistrēto uzskaites punktu skaitu.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
-
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
-
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
-1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Visi ceļu satiksmes dalībnieki.
Ietekmes apraksts
Palielinot reģistrējamo uzskaites punktu skaitu par pārkāpumiem, kas tieši ietekmē satiksmes drošību, kā arī paplašinot transportlīdzekļu vadītāju iespējas mācīties par satiksmes drošību un atsvaidzināt Ceļu satiksmes noteikumu zināšanas, tās pierādot kārtojot eksāmenus, ilgtermiņā uzlabosies satiksmes drošība.
Juridiskās personas
- Uzņēmumi, kas iesaistīti ietekmēšanas līdzekļu izpildē
Ietekmes apraksts
Paplašinoties transportlīdzekļu vadītāju iespējai apmeklēt apmācības kursus vai braukšanas uzvedības korekcijas grupu nodarbības, paredzams klientu skaita pieaugums.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Paplašinoties transportlīdzekļu vadītāju iespējai apmeklēt apmācības kursus vai braukšanas uzvedības korekcijas grupu nodarbības, paredzams klientu skaita pieaugums.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Paplašinoties transportlīdzekļu vadītāju iespējai apmeklēt apmācības kursus vai braukšanas uzvedības korekcijas grupu nodarbības, paredzams klientu skaita pieaugums, kas savukārt veicināt papildus darbinieku piesaisti.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"Nevalstiskās organizācijas
-Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Personām ar zemu ienākumu līmeni būs pieejamāka ietekmēšanas līdzekļu izpilde, jo nebūs pašlaik noteiktais laika ierobežojums piemērotā ietekmēšanas līdzekļa izpildei.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi