Anotācija (ex-ante)

21-TA-1515: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 20 "Valdes un padomes locekļu nominēšanas kārtība kapitālsabiedrībās, kurās kapitāla daļas pieder valstij vai atvasinātai publiskai personai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi ministru kabineta noteikumos nepieciešami saistībā ar 2021.gada 11.novembra likumu Grozījumi Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā
/LV, 227, 24.11.2021./Stājas spēkā 08.12.2021.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu mērķis ir ieviest publisku personu un atvasinātu publisku personu kapitālsabiedrību valdes un padomes locekļu nominācijas procedūrā Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma grozījumus, kā arī precizēt atsevišķas nominācijas procesa prasības, lai novērstu atšķirīgu noteikumu interpretāciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši "Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma" (turpmāk - Kapitālsabiedrību pārvaldības likums) 31.panta desmitajai daļai un 37.panta desmitajai daļai, Ministru kabinetam ir deleģēts pienākums noteikt kārtību, kādā nominē kandidātus valdes un padomes locekļu amatiem kapitālsabiedrībās, kurās valstij kā dalībniekam (akcionāram) ir tiesības izvirzīt valdes vai padomes locekļus, un valdes locekļus valsts kapitālsabiedrībās, kurās izveidota padome.
Deleģējuma ietvaros Ministru kabinets ir izdevis 2020. gada 7. janvāra noteikumus Nr. 20 "Valdes un padomes locekļu nominēšanas kārtība kapitālsabiedrībās, kurās kapitāla daļas pieder valstij vai atvasinātai publiskai personai" (turpmāk - Nominācijas noteikumi).
Ar 2021.gada 11.novembra likumu Grozījumi Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā, kuri stājās spēkā spēkā 08.12.2021. (turpmāk - Grozījumi), tika papildinātas prasības attiecībā uz nominācijas procesu valsts kapitālsabiedrībās, precizētas prasības valdes un padomes locekļa kandidāta apliecinājumu pieteikšanās procedūras ietvaros, precizēti kapitālsabiedrību padomes locekļu neatkarības kritēriji, tādēļ attiecīgi nepieciešams papildināt Noteikumus. Vienlaikus ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma (turpmāk - Likums) grozījumu ieviešanu Noteikumos, tiek izdarīti atsevišķi Noteikumu normu un terminu precizējumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nominācijas noteikumi precizē prasības un nosaka kārtību, kā nominācijas procesā īstenojamas Kapitālsabiedrību pārvaldības likumā ietvertās prasības un pamatprincipi. 2021.gada 11.novembrī pieņemtie grozījumi Kapitālsabiedrību pārvaldības likumā skar kandidātu pienākumus nominācijas procesā, kā arī precizē nominācijas komisijas izveidošanas kārtību, tādēļ nepieciešams saskaņot Nominācijas noteikumu redakciju ar Kapitālsabiedrību pārvaldības likuma aktuālo redakciju. 
Papildus minētajam, ar grozījumiem Nominācijas noteikumos paredzēts novērst atsevišķas praksē konstatētas normu interpretācijas un piemērošanas neskaidrības.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 8.punktā Nominācijas komisijai piešķirtas tiesības precizēt kandidātiem izvirzāmās prasības, to saskaņojot ar kapitāla daļu turētāju vai Padomi un 9.punktā, kas nosaka informācijas aprites kārtību starp valsts kapitāla daļu turētāju un koordinācijas institūciju pirms nominācijas komisijas izveidošanas kapitālsabiedrību padomes locekļu atlases procesos, precizēts koordinācijas institūcijai nosūtāmās informācijas apjoms.
Lai nodrošinātu piesaistāmo neatkarīgo ekspertu plašāku loku un līdz ar to lielāku profesionālās kompetences un pieredzes dažādību, kā arī lielāku sabiedrības uzticēšanos nominācijas procesu norisei un mazinātu iespējas potenciāli veidoties  korporatīvām saitēm starp pastāvīgas nominācijas komisijas locekļiem veidošanos, ar grozījumiem Noteikumu 10. punktā tiek izslēgta iespēja kapitālsabiedrībās veidot patstāvīgas nominācijas komisijas.  Turklāt līdzšinējā prakse pierādījusi, ka šāds instruments netiek izmantots, līdz ar to būtu jāatsakās no šādas pēc būtības nedarbojošās tiesību normas.
Sekojot Grozījumiem 31.panta 5.daļā, precizēts Noteikumu 6.punkts, papildinot ar norādi, ka valsts kapitālsabiedrību padomes locekļu nominācijas gadījumā koordinācijas institūcija arī izveido nominācijas komisiju (iepriekš: organizē nominācijas procesu un vada nominācijas komisiju).
Noteikumu IV. nodaļā integrētas Likuma 31.panta  un 37.panta jaunās prasības valdes vai padomes locekļa kandidātam, iesniedzot pieteikumu publiskas kandidātu pieteikšanās procedūras ietvaros, apliecināt šķēršļu neesamību dalībai nominācijas procesā.
Papildus tam, vadoties no līdzšinējās prakses nominācijas komisijās, ar ierosinātajiem grozījumiem Noteikumos tiek precizētas Noteikumu 1. un 2.pielikumā noteiktās prasības attiecībā uz valdes un padomes locekļu minimālo līdzšinējo darba pieredzi.  Noteikumu 1.pielikumā ar mērķi paplašināt valdes locekļu kandidātu loku ir izslēgts alternatīvais kritērijs - pieredze kapitālsabiedrības darbības jomā, precizējot, ka kandidāta pieredzei jāatbilst ieņemamā amata specifikai. Noteikumu 2.pielikuma 3.2.punktā izslēgta piebilde par padomes locekļa amata kandidātu pieredzes biržā kotētā vai starptautiskā uzņēmumā vēlamību. Piebildes izslēgšana netraucē kandidātu prasību izstrādātājam noteikt šādas pieredzes nepieciešamību, ja tam ir pamatojums.
Visā Noteikumu tekstā termins "kompetences" aizstāts ar terminu "vadības kompetences", precizējot valdes un padomes locekļu vērtēšanas kritēriju spektru, kā arī pārskatāmības nolūkā veiktas atsevišķas normu redakcionālas izmaiņas.
Ņemot vērā, ka atbilstoši Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma ceturtajai daļai normatīvajam aktam vai tā daļai nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus, grozījumi Noteikumos neietekmē nominācijas procesus, kas uzsākti pirms normatīvā akta projekta izstrādes. Šeit jāņem vērā, ka atsevišķi Noteikumu projektā ietverti precizējumi ir attiecināmi uz nominācijas procesiem jau no 08.12.2021. uz Grozījumu Kapitālsabiedrību pārvaldības likumā pamata. 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi