Anotācija

25-TA-987: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 3. septembra noteikumos Nr. 759 "Valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības vadītāju foruma nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Digitālās modernizācijas tematiskās komitejas (Ministru prezidenta 2023.gada 1.decembra rīkojums Nr. 2023/1.2.1.-312) 2024. gada 16. jūlija sēdes protokollēmuma (protokols Nr.3 1. §) 4. punkts paredz Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk – VARAM) sadarbībā ar horizontālo attīstības jomu līdzatbildīgajām ministrijām un iestādēm izstrādāt un Valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) pārvaldības vadītāju forumā izskatīt horizontālo attīstības jomu arhitektūru aprakstus, savukārt 8. punkts paredz atbildīgajām ministrijām un iestādēm līdz 2025. gada 30. jūnijam izstrādāt un izskatīt Valsts IKT pārvaldības vadītāju forumā nozaru attīstības jomu arhitektūru aprakstus.
Ņemot vērā minēto, kopš Valsts IKT pārvaldības vadītāju foruma sanāksmes 2024. gada 16. jūlija pārsvarā tiek sasauktas paplašinātā sastāvā, katru reizi mēģinot apzināt un pieaicināt valsts digitālās pārvaldes attīstības jomu vadošo institūciju pārstāvjus un augstāk minēto arhitektūras izstrādē iesaistītos pārstāvjus, kā arī IKT nozares profesionālo asociāciju pārstāvjus nozaru uzņēmumu un profesionālo ekspertu lomās. Līdz ar to nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2013. gada 3. septembra noteikumos Nr. 759 “Valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības vadītāju foruma nolikums” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 759), precizējot Valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības vadītāju foruma nosaukumu uz Valsts digitālās pārvaldes vadītāju forumu (turpmāk - Forums), jo ar jomu mērķarhitektūras ieviešanu valsts pārvaldes nozaru (resoru) un starpnozaru (pārresoru) līmenī, tiek būtiski sekmēta valsts digitālās pārvaldes attīstība. Papildinot Foruma sastāvu ar valsts digitālās pārvaldes attīstības jomu vadošo institūciju pārstāvjiem un digitālās pārvaldes attīstības jomu galveniem arhitektiem - Forums kļūst par koleģiālu starpnozaru konsultatīvo un metodisko institūciju, kas izveidota, lai veicinātu valsts pārvaldes digitālo transformāciju kopumā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Aktualizēt Foruma sastāvu, iekļaujot Valsts digitālās attīstības aģentūras direktoru kā Foruma priekšsēdētāja vietnieku, valsts digitālās pārvaldes attīstības jomu vadošo institūciju pārstāvjus un galvenos arhitektus, kā arī paplašināt Foruma uzdevumus, papildinot ar uzdevumu par jomas mērķarhitektūras saskaņošanu, ieviešanu un uzturēšanu valsts pārvaldes nozaru (jomu) un starpnozaru (pārresoru) līmenī. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Digitālās modernizācijas tematiskās komitejas (Ministru prezidenta 2023.gada 1.decembra rīkojums Nr. 2023/1.2.1.-312) 2024. gada 16. jūlija sēdes protokollēmuma (protokols Nr.3 1. §) 4. punkts paredz uzdevumu VARAM sadarbībā ar horizontālo attīstības jomu līdzatbildīgajām ministrijām un iestādēm izstrādāt un IKT pārvaldības vadītāju forumā izskatīt horizontālo attīstības jomu arhitektūru aprakstus, savukārt 8. punkts paredz atbildīgajām ministrijām un iestādēm līdz 2025. gada 30. jūnijam izstrādāt un izskatīt Valsts IKT pārvaldības vadītāju forumā nozaru attīstības jomu arhitektūru aprakstus.
Ņemot vērā minēto, kopš Valsts IKT pārvaldības vadītāju foruma sanāksmes 2024. gada 16. jūlija pārsvarā tiek sasauktas paplašinātā sastāvā, katru reizi mēģinot apzināt un pieaicināt valsts digitālās pārvaldes attīstības jomu vadošo institūciju pārstāvjus un augstāk minēto arhitektūras izstrādē iesaistītos pārstāvjus, kā arī IKT nozares profesionālo asociāciju pārstāvjus nozaru uzņēmumu un profesionālo ekspertu lomās. Līdz ar to nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 759, precizējot Valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības vadītāju foruma nosaukumu uz Valsts digitālās pārvaldes vadītāju forumu (turpmāk - Forums), jo ar jomu mērķarhitektūras ieviešanu valsts pārvaldes nozaru (resoru) un starpnozaru (pārresoru) līmenī, tiek būtiski sekmēta valsts digitālās pārvaldes attīstība. Papildinot Foruma sastāvu ar valsts digitālās pārvaldes attīstības jomu vadošo institūciju pārstāvjiem un digitālās pārvaldes attīstības jomu galveniem arhitektiem - Forums kļūst par koleģiālu starpnozaru konsultatīvo un metodisko institūciju, kas izveidota, lai veicinātu valsts pārvaldes digitālo transformāciju kopumā. Papildus noteikumu projekts paredz precizēt arī atsevišķus Foruma uzdevumus, kā arī Foruma darbību. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VARAM nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 759, atspoguļojot tajā ar valsts digitālās pārvaldes jomu mērķarhitektūru izstrādi, ieviešanu un uzturēšanu saistītos jautājumus, proti, iekļaujot atbildīgās institūcijas un galvenos arhitektus Foruma personālsastāvā un nosakot kā šis personālsastāvs tiek uzturēts un publicēts, kā arī nosakot uzdevumu savstarpēji saskaņot, ieviest un uzturēt jomas mērķarhitektūras valsts pārvaldes nozaru (resoru) un starpnozaru (pārresoru) līmenī.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, noteikumu projekts paredz:
> Forumu turpmāk saukt par Valsts digitālās pārvaldes vadītāju forumu,
> papildināt to ar 2.2.1 apakšpunktu, nosakot Valsts digitālās attīstības aģentūras direktoru par Foruma priekšsēdētāja vietnieku,
> svītrot 2.7. apakšpunktu, aizstājot to pēc būtības ar jauno 2.9.apakšpunktu, jo valsts digitālās pārvaldes attīstības jomu vadošo institūciju pārstāvji ietver koplietošanas pakalpojumu sniedzēju (kompetenču centru) vadītāju pārstāvjus, bet vienlaikus ir daudz plašāk,
> papildināt to ar 2.10. apakšpunktu par digitālās pārvaldes attīstības jomu galvenie arhitektu iekļaušanu Foruma sastāvā.
> Foruma personālsastāvu apstiprina VARAM divos līmeņos - ar viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministres rīkojumu tiek apstiprināts Foruma priekšsēdētājs, Foruma priekšsēdētāja vietnieks, Valsts kancelejas un ministriju apstiprinātās augstākās atbildīgās amatpersonas digitālās transformācijas jautājumos attiecīgo valsts pārvaldes nozaru (resoru) līmenī, Aizsardzības ministrijas pārstāvis ar kiberdrošību saistītajos jautājumos, Satiksmes ministrijas pārstāvis elektronisko sakaru jautājumos, Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvis pašvaldību digitālās transformācijas jautājumos un Latvijas Republikas Saeimas (turpmāk - Saeima) Kancelejas pārstāvis Saeimas digitālās transformācijas jautājumos, atbilstoši jau šobrīd spēkā esošai kārtībai. Savukārt ar Foruma priekšsēdētājs saskaņo ar Valsts kanceleju un ministrijām valsts digitālās pārvaldes attīstības jomu vadošās institūcijas un to pārstāvjus, kā arī digitālās pārvaldes attīstības jomu galvenos arhitektus, publicē un aktualizē tos VARAM tīmekļvietnē https://www.varam.gov.lv/lv/digitalas-parvaldes-arhitektura. Šāda pieeja izvēlēta, ņemot vērā  Ministru prezidentes Evikas Siliņas 2025. gada 21. februārī paziņotās valdības 4x4 prioritātes 2025. gadam, ikgadējā ziņojumā Saeimai iekļauto apņemšanos 2025. gadā turpināt darbu pie birokrātijas mazināšanas pasākumiem, lai kopumā mazinātu administratīvo slogu valsts pārvaldē.
> papildināt Foruma uzdevumus ar jaunu uzdevumu attiecībā jomas mērķarhitektūru saskaņošanu, ieviešanu un uzturēšanu valsts pārvaldes nozaru (resoru) un starpnozaru (pārresoru) līmenī, lai nodrošinātu publiskās pārvaldes risinājumu sadarbspēju, efektivitāti un ilgtspēju, ievērojot vienotos valsts digitālās pārvaldes arhitektūras principus, kā arī novērtētu jomas mērkarhitektūru un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu atbilstību metodiskajiem norādījumiem, nacionālā līmeņa principiem un labākajai praksei.
> papildināt Foruma priekšsēdētāja pienākumus ar pienākumu koordinēt Forumā definēto uzdevumu izpildi, kas faktiski jau šobrīd tiek nodrošināts.
> veikt tehniskos precizējumus, aizstājot viscaur noteikumos vārdus "informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldība" dažādos locījumos ar vārdiem "digitālās pārvalde" vai attiecīgi "digitālā transformācija" pēc nepieciešamības un atbilstošā locījumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Valsts digitālās attīstības aģentūra
  • Centrālā statistikas pārvalde
  • Kultūras ministrija
  • Kultūras informācijas sistēmu centrs
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Labklājības ministrija
  • Veselības ministrija
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Finanšu ministrija
  • Satiksmes ministrija
  • Tieslietu ministrija
  • Tiesu administrācija
  • Valsts zemes dienests
  • Būvniecības valsts kontroles birojs
  • Zemkopības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi