Anotācija (ex-ante)

23-TA-1446: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr .421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 41. - 43. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir sniegt palīdzību Ukrainai, lai risinātu ekoloģisko un humāno krīzi, kas radusies, Krievijai 2023. gada 6. jūnijā sagraujot Kahovkas hidroelektrostacijas aizsprostu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Krievijas bruņoto spēku uzbrukuma rezultātā naktī uz 2023. gada 6.jūniju tika sagrauts Kahovkas hidroelektrostacijas (turpmāk - HES) aizsprosts. Kahovkas HES atradās aktīvajā karadarbības zonā un bija okupēta kopš 2022.gada februāra.
Atbilstoši Ukrainas Enerģētikas ministrijas sniegtajai informācijai, Kahovkas HES aizsprosts ir pilnīgi iznīcināts un nav atjaunojams (11 no 28 aizsprosta posmiem ir iznīcināti). Krievijas rīcība klasificējama kā kara noziegums atbilstoši 1977.gada 8.jūnija Papildu protokola pie 1949.gada 12.augusta Ženēvas konvencijām, kas attiecas uz starptautiska rakstura bruņotu konfliktu upuru aizsardzību (I protokols) 56. pantam. Krievijas īstenotais terorakts izraisījis milzīga mēroga ekoloģisko, humāno un lauksaimniecības krīzi Ukrainas dienvidu reģionā.
Plūdu rezultātā ir applūdušas mājsaimniecības un zeme, plūdi rada ķīmisko vielu noplūšanas riskus no sauszemes krātuvēm, kā arī no iznīcinātā Kahovkas HES degvielas tvertnēm plašās applūduma teritorijās un potenciālai to nokļūšanai Melnajā jūrā. Ūdens no Kahovkas HES ūdenskrātuves nodrošināja apgādi Zaporižjas atomelektrostacija (turpmāk - AES) dzesēšanas procesus.
Ukrainas valsts iestādēm vēl nepieciešams laiks, lai pilnībā novērtētu visu krīzes seku apjomu un radīto postījumu apmēru. Taču starptautiskajai sabiedrībai jau tagad jāsniedz visa veida palīdzība, lai mazinātu katastrofas sekas. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kahovkas HES aizsprosta iznīcināšana ir tīšs Krievijas bruņoto spēku uzbrukums Ukrainas kritiskai civilajai infrastruktūrai. Tā rezultātā plūstošā ūdens masa (ūdenskrātuves pilns tilpums ir 18180 milj.m3, platība 2155 km2) rada liela mēroga ekoloģisko, humāno un lauksaimniecības katastrofu.
Applūdums skar 80 apdzīvotas vietas un teritorijas. Evakuācijai pakļauti vairāk nekā 40000 cilvēku – 17000 cilvēku Ukrainas kontrolētajā teritorijā un aptuveni 25000 Krievijas okupētajā teritorijā. Ukrainas dienvidu reģionā radušies elektroapgādes traucējumi. Tāpat aizsprosta iznīcināšana ietekmē vairāku blakusesošo reģionu, tai skaitā Krimas, un pilsētu ūdens apgādi. Saskaņā ar Ukrainas prezidenta biroja datiem Dņepras upē no Kahovkas HES ieplūdušas 150 tonnas mašīneļļas, kā arī tiek paziņots, ka upē var noplūst vēl papildus 300 tonnas.
Ukrainas valsts uzņēmums «Energoatom» un Starptautiskā Atomenerģijas aģentūra ir paziņojušas, ka situācija Zaporižjas AES tiek kontrolēta un tuvākajā laikā nepastāv tūlītējs kodoldrošības risks, jo Zaporižjas AES ir pieejams noslēgts papildus ūdens rezervuārs, kur ūdens AES turbīnu dzesēšanai pie esošā darbības režīma pietiks 3 līdz 4 nedēļām.
Papildus nepieciešamajiem operatīvajiem glābšanas un krīzes seku novēršanas darbiem, Ukrainas valdība ir paudusi bažas par krīzes seku ietekmi ilgākā termiņā, tuvojoties vasaras sezonai un sausumam, kad būs papildus vajadzība pēc dzeramā ūdens, kā arī jānodrošina ūdens apgāde lauksaimniecības vajadzībām.
Risinājuma apraksts
Ukrainas valdība ir aicinājusi valstis sniegt atbalstu gan politiski, stingri nosodot Krievijas rīcību, gan praktiskā veidā iesaistīties ātrā, koordinētā un mērķtiecīgā aprīkojuma un materiālu sagādē. Tiek plānots sniegt finansiālu atbalstu Ukrainai, balstoties uz Ukrainas puses definētajām vajadzībām, veicot iemaksu Ukrainas valdības norādītajā kontā. Ukrainas valdība starptautiskajām organizācijām un valstu valdībām ir izplatījusi informāciju un steidzami nepieciešamo materiālu un tehnikas sarakstu tūlītējo applūduma seku mazināšanai. Sarakstā iekļauti ūdens tankkuģi dzeramā ūdens transportēšanai, glābšanas laivas un transportlīdzekļi, lai pārvietotos pa applūstošajām teritorijām, lieljaudas sūkņi, dzeramais ūdens, ūdens filtri, pārtikas pakas u.c. vienības. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
200 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
200 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-200 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-200 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
200 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansiāla atbalsta sniegšana 200 000 euro apmērā, lai sniegtu palīdzību Ukrainai, lai risinātu ekoloģisko un humāno krīzi, kas radusies, Krievijai 2023. gada 6. jūnijā sagraujot Kahovkas hidroelektrostacijas aizsprostu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav
Cita informācija
Izdevumi 200 000 euro apmērā tiks segti no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedriskā apspriešana projekta izstrādē nav veikta, jo projekts neskar sabiedrības tiesības un tiesiskās intereses, būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi