24-TA-1206: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2019. gada 7. maija noteikumos Nr. 189 "Arhitektu kompetences pārbaudes iestāžu maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projektā piedāvātie grozījumi arhitektu kompetences pārbaudes iestāžu maksas pakalpojumu cenrādim ir izstrādāti pēc nozares pārstāvju iesniegto priekšlikumu saņemšanas. Grozījumi balstīti uz nozares pārstāvju iesniegtiem aprēķiniem par uzraudzības un pārbaudes darbību īstenošanas faktiskajām izmaksām, kas tādējādi nepieciešami arī inflācijas ietekmē pieaugušo reālo izmaksu līdzsvarošanai atbilstoši aktuālajai ekonomiskajai situācijai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projektā piedāvāto grozījumu mērķis ir līdzsvarot inflācijas ietekmē pieaugušās izmaksas, kas noteiktas Ministru kabineta 2019.gada 7.maija noteikumu Nr. 189 "Arhitektu kompetences pārbaudes iestāžu maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 189) arhitektu kompetences pārbaudes iestāžu maksas pakalpojumu cenrādī.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Ekonomikas ministrijas iniciatīva, lai jauni noteiktās maksas neietekmētu nozares pārstāvju tekošā gada budžeta izlietojuma atskaites.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2019. gadā 7.maijā apstiprinātais arhitektu kompetences pārbaudes iestāžu maksas pakalpojumu cenrādis ir atvieglojis arhitektu sertifikācijas procesu, par pakalpojumu nosakot fiksētas maksas. Šīm maksām tagad ir nepieciešama atjaunināšana, jo inflācijas ietekmes dēļ tās ir kļuvušas par neatbilstošām reālajai situācijai valstī, jo pakalpojumu sniegšanas izmaksas ir pieaugušas, ņemot vērā gan cilvēkresursu un pakalpojumu izmaksu sadārdzinājumu, gan pārskatīto pakalpojumu nodrošināšanai nepieciešamo laiku, tehnoloģiskos risinājumus un veicamās darbības atbilstoši pašreizējām kvalitātes prasībām pakalpojumu nodrošināšanā. Minētie faktori kompetences pārbaudes iestādēm ir būtiski palielinājuši izmaksas šo pakalpojumu sniegšanā, jo šajā laika posmā ir mainījies gan sniegto pakalpojumu apjoms, gan faktiskās[1] izmaksas, kas prasa pārskatīt spēkā esošo cenrādi. Šo iemeslu dēļ nozares pārstāvji ir vērsušies pie Ekonomikas ministrijas ar detalizētiem faktisko izmaksu aprēķiniem grozījumu izstrādei MK noteikumos Nr. 189.
[1] Palielinājušās faktiskās administrācijas izmaksas, piemēram, telpu nomai un uzturēšanai, grāmatvedības, revīzijas un juridisko pakalpojumu sniegšanai, izmaksas biroja tehnikas apkalpošanai, kā arī darba alga.
[1] Palielinājušās faktiskās administrācijas izmaksas, piemēram, telpu nomai un uzturēšanai, grāmatvedības, revīzijas un juridisko pakalpojumu sniegšanai, izmaksas biroja tehnikas apkalpošanai, kā arī darba alga.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar statistikas datiem, kopš 2019. gada vispārējā inflācija ir palielinājusies par 35,8% un darba algu kāpumu 2023. gadā bija 43% pret 2019. gadu, kā arī ir novērojama tendence, ka šo rādītāju kāpums līdz 2024. gada beigām varētu vēl palielināties. Šīs izmaiņas būtiski ietekmē arhitektu sertificēšanas iestādēm deleģēto pienākumu izpildi saistībā ar arhitektu kompetences, prasmju un zināšanu līmeņa novērtēšanu (eksāmenu organizēšanu), arhitektu uzraudzības ietvaros veicamajām plānveida un padziļinātajām profesionālās darbības pārbaudēm, kā arī sūdzību izvērtēšanu par iespējamajiem arhitektu profesionālās darbības pārkāpumiem.
Pēc nozares pārstāvju sniegtās informācijas par noteikto un reālo izmaksu starpības lielumu, ir nepieciešams grozīt MK noteikumu Nr. 189 Pielikuma cenrādī noteiktās maksas.
Pēc nozares pārstāvju sniegtās informācijas par noteikto un reālo izmaksu starpības lielumu, ir nepieciešams grozīt MK noteikumu Nr. 189 Pielikuma cenrādī noteiktās maksas.
Risinājuma apraksts
Balstoties uz nozares pārstāvju iesniegtajiem priekšlikumiem, Ekonomikas ministrija ir izstrādājusi grozījumus MK noteikumu Nr. 189 (turpmāk - Grozījumi) Pielikumam, kas ietver:
1) pārskatīta arhitektu kompetenču, prasmju un zināšanu līmeņa novērtēšanas maksa, palielinot ekspertam un administratīvajam personālam noteikto stundas likmi, atbilstoši darba samaksas pieaugumam kopš 2019.gada. Vienlaikus samazināts darba veikšanai nepieciešamais laika daudzums, jo iepriekšējos gados konstatēts, ka šī pārbaude nav tik apjomīga, kā sākotnēji tika paredzēts. Līdz ar to kopējās arhitektu kompetenču, prasmju un zināšanu līmeņa novērtēšanas izmaksas novērtētas 400 euro apmērā par vienu pārbaudi.
2) pārskatīta profesionālās pilnveides pārbaudes maksa, samazinot pārbaudes apjomu un darba veikšanai nepieciešamo laika daudzumu.
Grozījumu ietvaros noteikto uzraudzības izmaksu apjomi izriet no arhitektu uzraudzības ietvaros nepieciešamo darbību veikšanas atjauninātajām tiešajām un netiešajām izmaksām. Tiešās izmaksas uz vienu arhitektu pēc inflācijas ietekmes pārrēķina ir aplēstas 240,00 euro līdzšinējo 147,00 euro vietā, savukārt uzraudzības netiešās izmaksas uz vienu arhitektu - 110,00 euro līdzšinējo 67,00 euro vietā. Vienlaikus norādām, ka aprēķinā ir pārdalīti arī pārbaužu veikšanas apjomi, ņemot vērā, ka praksē konstatēts, ka 20% pārbaudes veikšanai nav nepieciešams tik ilgs ekspertu laiks, kā tika aprēķināts MK noteikumos Nr.189, jo šīs pārbaudes veikšanai lielākā apjomā iesaistās kompetences pārbaudes iestāžu administratīvais personāls. Papildus norādām, ka ievērojami palielināts apjoms sūdzību izskatīšanai, jo sūdzības kļūst vairāk un par komplicētākiem jautājumiem, kā arī pārsūdzības gadījumā kompetences pārbaudes iestādēm ir jāturpina piedalīties lietu izskatīšanā arī tiesā, līdz ar to kopējais uzraudzības maksas pieaugums pārsniedz inflāciju, jo arhitektu kompetences pārbaudes iestādei ir nepieciešams piesaistīt papildus personālu, lai varētu veikt kvalitatīvu sūdzību izskatīšanu normatīvajos aktos noteiktajos termiņos. Atvieglotā sertifikāta uzturēšanas izmaksas ir novērtētas 150,00 euro līdzšinējo 100,00 euro vietā.
Uzraudzība - tiešās izmaksas (standarta):
Uzraudzība - tiešās izmaksas (atvieglotas):
Uzraudzība - netiešās izmaksas:
No jaunajām tiešo un netiešo izmaksu vērtībām izriet, ka, lai nosegtu izmaksas par arhitektu uzraudzību, arhitektiem par katru aktīvo darbības sfēru vidēji ir jāmaksā 350,00 euro gadā. Paralēli atjaunināta maksa par to arhitektu uzraudzību, kuriem piemērotas atvieglotas sertifikāta uzturēšanas prasības, nosakot tās apjomu 150,00 euro apmērā līdzšinējo 100,00 euro vietā. Šajā maksā nav iekļauta gada maksa par Latvijas standartu tiešsaistes lasītavas abonēšanu 30 euro apmērā.
Cenrādī noteiktajiem maksas pakalpojumiem pievienotās vērtības nodokli nepiemēro saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3. panta astoto daļu, jo atbilstoši Būvniecības likuma 13.panta trīspadsmitajai daļai, būvspeciālista kompetences novērtēšanu un patstāvīgās prakses uzraudzību deleģē un maksu par minēto uzdevumu veikšanu nosaka Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā.
1) pārskatīta arhitektu kompetenču, prasmju un zināšanu līmeņa novērtēšanas maksa, palielinot ekspertam un administratīvajam personālam noteikto stundas likmi, atbilstoši darba samaksas pieaugumam kopš 2019.gada. Vienlaikus samazināts darba veikšanai nepieciešamais laika daudzums, jo iepriekšējos gados konstatēts, ka šī pārbaude nav tik apjomīga, kā sākotnēji tika paredzēts. Līdz ar to kopējās arhitektu kompetenču, prasmju un zināšanu līmeņa novērtēšanas izmaksas novērtētas 400 euro apmērā par vienu pārbaudi.
Nr.p.k. | Rādītājs (izmaksu veids) | Skaits | Eksperta stundas likme (euro/h) | Laika ieguldījums (h) | Izmaksu apjoms (euro) |
1. | Ekspertu izmaksas | 2 | 60,00 | 3 | 360,00 |
2. | Administratīvā personāla izmaksas | 1 | 20,00 | 2 | 40,00 |
2) pārskatīta profesionālās pilnveides pārbaudes maksa, samazinot pārbaudes apjomu un darba veikšanai nepieciešamo laika daudzumu.
Nr.p.k. | Rādītājs (izmaksu veids) | Skaits | Eksperta stundas likme (euro/h) | Laika ieguldījums (h) | Izmaksu apjoms (euro) |
1. | Ekspertu izmaksas | 2 | 40,00 | 1 | 80,00 |
2. | Administratīvā personāla izmaksas | 1 | 10,00 | 1 | 10,00 |
Grozījumu ietvaros noteikto uzraudzības izmaksu apjomi izriet no arhitektu uzraudzības ietvaros nepieciešamo darbību veikšanas atjauninātajām tiešajām un netiešajām izmaksām. Tiešās izmaksas uz vienu arhitektu pēc inflācijas ietekmes pārrēķina ir aplēstas 240,00 euro līdzšinējo 147,00 euro vietā, savukārt uzraudzības netiešās izmaksas uz vienu arhitektu - 110,00 euro līdzšinējo 67,00 euro vietā. Vienlaikus norādām, ka aprēķinā ir pārdalīti arī pārbaužu veikšanas apjomi, ņemot vērā, ka praksē konstatēts, ka 20% pārbaudes veikšanai nav nepieciešams tik ilgs ekspertu laiks, kā tika aprēķināts MK noteikumos Nr.189, jo šīs pārbaudes veikšanai lielākā apjomā iesaistās kompetences pārbaudes iestāžu administratīvais personāls. Papildus norādām, ka ievērojami palielināts apjoms sūdzību izskatīšanai, jo sūdzības kļūst vairāk un par komplicētākiem jautājumiem, kā arī pārsūdzības gadījumā kompetences pārbaudes iestādēm ir jāturpina piedalīties lietu izskatīšanā arī tiesā, līdz ar to kopējais uzraudzības maksas pieaugums pārsniedz inflāciju, jo arhitektu kompetences pārbaudes iestādei ir nepieciešams piesaistīt papildus personālu, lai varētu veikt kvalitatīvu sūdzību izskatīšanu normatīvajos aktos noteiktajos termiņos. Atvieglotā sertifikāta uzturēšanas izmaksas ir novērtētas 150,00 euro līdzšinējo 100,00 euro vietā.
Uzraudzība - tiešās izmaksas (standarta):
Nr.p.k. | Pārbaudes nosaukums | Gadījumu skaits gadā | Stundas likme (euro) | Stundu skaits | Kopā (euro) |
1. | 100% pārbaude | 618 | 20 | 1 | 12360 |
2. | 20% pārbaude | 129 | 60 | 4 | 30960 |
3. | Sūdzību izvērtēšana | 25 | 60 | 46 | 69000 |
4. | 1% pārbaude | 7 | 60 | 20 | 8400 |
5. | Juridiskie pakalpojumi | 7 | 130 | 30 | 27300 |
Kopā tiešās izmaksas (euro) | 148020 | ||||
Kopā tiešās izmaksas uz 1 arhitektu (euro) | 240 |
Uzraudzība - tiešās izmaksas (atvieglotas):
Nr.p.k. | Pārbaudes nosaukums | Gadījumu skaits gadā | Stundas likme (euro) | Stundu skaits | Kopā (euro) |
1. | 100% pārbaude | 145 | 20 | 1 | 2900 |
2. | 20% pārbaude | 25 | 60 | 2 | 3000 |
3. | Sūdzību izvērtēšana | 7 | 60 | 35 | 14700 |
4. | 1% pārbaude | 1 | 60 | 10 | 600 |
5. | Juridiskie pakalpojumi | 1 | 130 | 5 | 650 |
Kopā tiešās izmaksas (euro) | 21850 | ||||
Kopā tiešās izmaksas uz 1 arhitektu (euro) | 150 |
Uzraudzība - netiešās izmaksas:
Nr.p.k. | Izmaksu nosaukums | Netiešās izmaksas |
1. | Telpu īre un uzturēšanas izdevumi (ieskaitot komunālos, apsardzes un apsaimniekošanas maksājumus) | 8340 |
2. | Institūcijas vadītājs | 11144 |
3. | Lietvedis | 11170 |
4. | Cits SC personāls | 33625 |
5. | Grāmatvedības pakalpojumi | 1967 |
6. | Revīzijas pakalpojumi | 1500 |
7. | Akreditācijas izmaksas | 1490 |
8. | Sertificēšanas centra padomes atalgojums | 2700 |
9. | Civiltiesiskā apdrošināšana | 1465 |
10. | IT pakalpojumi, tehnika un programmatūra | 1000 |
11. | Kancelejas un pasta izdevumi | 100 |
12. | Komandējumi | 1000 |
13. | Citi pakalpojumi | 8780 |
Kopā netiešās izmaksas (euro) | 84281 | |
Kopā netiešās izmaksas uz 1 arhitektu (euro) | 110 |
No jaunajām tiešo un netiešo izmaksu vērtībām izriet, ka, lai nosegtu izmaksas par arhitektu uzraudzību, arhitektiem par katru aktīvo darbības sfēru vidēji ir jāmaksā 350,00 euro gadā. Paralēli atjaunināta maksa par to arhitektu uzraudzību, kuriem piemērotas atvieglotas sertifikāta uzturēšanas prasības, nosakot tās apjomu 150,00 euro apmērā līdzšinējo 100,00 euro vietā. Šajā maksā nav iekļauta gada maksa par Latvijas standartu tiešsaistes lasītavas abonēšanu 30 euro apmērā.
Cenrādī noteiktajiem maksas pakalpojumiem pievienotās vērtības nodokli nepiemēro saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3. panta astoto daļu, jo atbilstoši Būvniecības likuma 13.panta trīspadsmitajai daļai, būvspeciālista kompetences novērtēšanu un patstāvīgās prakses uzraudzību deleģē un maksu par minēto uzdevumu veikšanu nosaka Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Izmaksu pieaugums ir proporcionāls inflācijas pieaugumam laika periodā starp šo un MK noteikumu Nr. 189 pēdējiem pieņemtajiem grozījumiem.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projekts ir attiecināms uz šādu mērķa grupu: personām, kurām ir arhitekta sertifikāti.
Uz 2024.gada 3.maiju sertificēto personu darbības sfēru skaits ir 760 (vienam arhitektam var būt vairākas darbības sfēras).
Noteikumu projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus augstāk minētajām personām, iestādēm, kā arī nemaina veicamās darbības, nenosaka papildu administratīvo slogu.
Uz 2024.gada 3.maiju sertificēto personu darbības sfēru skaits ir 760 (vienam arhitektam var būt vairākas darbības sfēras).
Noteikumu projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus augstāk minētajām personām, iestādēm, kā arī nemaina veicamās darbības, nenosaka papildu administratīvo slogu.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projekts ir attiecināms uz šādu mērķa grupu: kompetences pārbaudes iestādes, kuras veic arhitektu kompetences novērtēšanu un profesionālās darbības uzraudzību.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
JāNevalstiskās organizācijas
-Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks pievienoti pēc sabiedriskās apspriedes noslēgšanās.
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Tiks pievienoti pēc sabiedriskās apspriedes noslēgšanās.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi