Anotācija (ex-ante)

22-TA-1787: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 30. augusta noteikumos Nr. 588 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt dažāda veida atkritumu atkārtotu izmantošanu, pārstrādi un reģenerāciju" 5.2.1.2. pasākuma "Atkritumu pārstrādes veicināšana" un 13.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi vides un reģionālās attīstības jomā" 13.1.3.2. pasākuma "Atkritumu atkārtota izmantošana, pārstrāde un reģenerācija" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Eiropas Komisija (turpmāk – EK) 2021. gada 23. novembrī pieņēma lēmumu (ES) 2021/1822 [1] par 2022. gadam paredzēto REACT-EU resursu sadalījumu dalībvalstīm, pamatojoties uz datiem, kas pieejami līdz 2021. gada 19. oktobrim [2]. Atbilstoši šim lēmumam REACT-EU kopējais finansējums Latvijai 2022. gadam ir ievērojami mazāks nekā sākotnēji plānots un prognozēts – 272 milj. euro vietā 230,3 milj. euro.

Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2022. gada 22. marta sēdē (protokollēmums Nr. 17 34.§) tika apstiprināts Finanšu ministrijas izstrādātais Informatīvais ziņojums par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības (turpmāk – ES) struktūrfondu un Kohēzijas fonda investīciju aktualitātēm līdz 2022. gada 1. februārim (turpmāk – pusgada ziņojums), kur protokollēmumā ietverts lēmums par REACT-EU ietvaros kopējā pieejamā finansējuma iestrādi darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība” (turpmāk – DP).

Saskaņā ar pusgada ziņojuma protokollēmuma 4.2. apakšpunktu, kurā tiek rosināts atbalstīt REACT-EU 13.1.3.2. pasākuma “Atkritumu atkārtota izmantošana, pārstrāde un reģenerācija” (turpmāk – 13.1.3.2. SAMP) pārcelšanu uz Kohēzijas fonda (turpmāk – KF) līdzfinansēto 5.2.1. specifisko atbalsta mērķi “Veicināt dažāda veida atkritumu atkārtotu izmantošanu, pārstrādi un reģenerāciju” kā KF virssaistību finansējumu, no DP tiek svītrots 13.1.3.2. SAMP un ar to saistītie rezultāta un iznākuma rādītāji, kā arī intervenču kategorijas un plānotais finansējums 17 482 183 euro. 13.1.3.2. SAMP apstiprinātie projekti tiks īstenoti 5.2.1.2. pasākuma “Atkritumu pārstrādes un reģenerācijas veicināšana” (turpmāk – 5.2.1.2. SAMP) ietvaros no KF virssaistību finansējuma. Attiecīgi tika izstrādāti DP grozījumi Nr.8, kuros tostarp veiktas izmaiņas REACT-EU izveidotajā 13. prioritārajā virzienā “Pasākumi Covid-19 pandēmijas seku mazināšanai (ERAF)” (turpmāk – 13.PV), t.sk. rādītājos, finansējuma sadalījumā pa intervences kodiem u.c. DP grozījumi Nr. 8 ir apstiprināti MK 2022. gada 21. jūnijā un EK 2022. gada 22. jūlijā. Tādējādi nepieciešams iestrādāt attiecīgas izmaiņas arī ar DP ieviešanu saistīto specifisko atbalsta mērķu īstenošanas noteikumos.


[1] Komisijas 2021. gada 23. novembra īstenošanas lēmums, ar ko groza Īstenošanas lēmumu (ES) 2021/1822 nolūkā noteikt 2022. gadam paredzēto REACT-EU resursu sadalījumu pa dalībvalstīm.
[2] REACT-EU finansējuma apjomu EK piešķir, balstoties uz metodoloģiju, kas ņem vērā jaunākos pieejamos statistikas datus par COVID-19 krīzes ekonomiskās un sociālās ietekmes nopietnību, tostarp IKP kritumu, bezdarba (kopējo un jauniešu) līmeni un dalībvalstu relatīvo labklājību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz ES fondu 2014.–2020. gada plānošanas perioda DP grozījumiem Nr. 8, lai preventīvi mazinātu riskus nepietiekamam KF deklarējamo izdevumu apjomam perioda beigās un saglabātu pietiekamu finansējuma apjomu citiem REACT-EU finansētiem tematiskajiem specifiskā atbalsta mērķiem un to pasākumiem saskaņā ar DP un EK 2022. gada piešķīruma apjomu samazinājumu pret iepriekš plānoto.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
REACT-EU ir EK ierosināta iniciatīva, kas veidota kā papildu finansējums 2014.-2020. gada plānošanas perioda kohēzijas politikai, lai īstenotu pasākumus, ar ko novērst Covid-19 pandēmijas izraisītās krīzes sekas un sekmēt zaļu, digitālu un noturīgu ekonomikas atveseļošanu.

Ņemot vērā, ka Latvijai pieejamo REACT-EU finansējumu jāplāno atsevišķā prioritātē, DP tika izveidota jauna ieguldījumu prioritāte Covid-19 pandēmijas seku mazināšanai – “13.1. ieguldījumu prioritāte: palīdzēt veicināt ar Covid-19 pandēmiju un tās sociālajām sekām saistītās krīzes seku pārvarēšanu un sagatavoties zaļai, digitālai un noturīgai ekonomikas atveseļošanai (ERAF)”, vienlaikus tās pasākumi ir integrēti saistīti ar DP jau esošiem tematiskajiem specifiskā atbalsta mērķiem un to pasākumiem.

Kā viens no scenārijiem, gadījumā, ja EK lēmums par REACT-EU 2022. gada piešķīruma apjomu atšķiras no pasākumiem apstiprinātās summas, noteikta iespēja daļu summas iezīmēt kā virssaistības REACT-EU tematiskajos mērķos DP līmenī. Lai to izdarītu, nepieciešams iestrādāt attiecīgas izmaiņas saistīto specifisko atbalsta mērķu īstenošanas noteikumos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
EK 2021. gada 23. novembrī pieņēma lēmumu (ES) 2021/1822 par 2022. gadam paredzēto REACT-EU resursu sadalījumu dalībvalstīm. Atbilstoši šim lēmumam REACT-EU kopējais finansējums Latvijai 2022. gadam ir ievērojami mazāks nekā sākotnēji plānots un prognozēts – 272 milj. euro vietā 230,3 milj. euro.

Vienlaikus MK 2021. gada 8. jūnija lēmums (prot. Nr.46 32.§ 5.punkts) nosaka, ka, ja EK lēmums par 2022.gada REACT-EU piešķīrumu Latvijai atšķirsies no sākotnēji plānotā 2022. gada piešķīruma, Finanšu ministrija sadarbībā ar ES fondu atbildīgajām iestādēm sniegs MK priekšlikumu turpmākai rīcībai un risinājumiem. Attiecīgo DP grozījumu anotācijā kā viens no scenārijiem gadījumā, ja EK lēmums par 2022. gada piešķīruma apjomu atšķirsies no pasākumiem DP apstiprinātās summas, minēta iespēja daļu summas iezīmēt kā virssaistības tematiskajos mērķos DP līmenī.
Risinājuma apraksts
Lai apgūtu REACT-EU ietvaros piešķirto Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējumu bioloģiski noārdāmu atkritumu pārstrādei, ar MK 2021. gada 21. septembra noteikumiem Nr. 648 “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 30. augusta noteikumos Nr. 588 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 5.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt dažāda veida atkritumu atkārtotu izmantošanu, pārstrādi un reģenerāciju" 5.2.1.2. pasākuma “Atkritumu pārstrādes veicināšana” īstenošanas noteikumi”” (turpmāk – grozījumi Nr. 648) 13.1.3. specifiskā atbalsta mērķa “Atveseļošanas pasākumi vides un reģionālās attīstības jomā” 13.1.3.2. SAMP tika integrēts 5.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt dažāda veida atkritumu atkārtotu izmantošanu, pārstrādi un reģenerāciju” (turpmāk – 5.2.1. SAM) 5.2.1.2. SAMP. Tādējādi 13.1.3.2. SAMP komplementāri ar 5.2.1.2. SAMP paredz atkritumu apsaimniekošanas sistēmas attīstību, plānojot investīcijas bioloģiski noārdāmu atkritumu anaerobās pārstrādes jaudas palielināšanai Latvijā. Turpretim šis noteikumu projekts paredz atgriezties pie situācijas pirms grozījumiem Nr. 648 un apstiprinātos REACT-EU 13.1.3.2. SAMP projektus plānots īstenot 5.2.1.2. SAMP ceturtās atlases kārtas ietvaros ar KF virssaistību finansējumu.

Attiecīgi, lai pilnā apmērā saņemtu ES finansējumu, mazinātu negatīvu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci un preventīvi mazinātu potenciālos riskus nepietiekamam KF deklarējamo izdevumu apjomam, ja tas būs attiecināms, perioda beigās [3].

Tādējādi ar noteikumu projektu tiek paredzēts, ka 13.1.3.2. SAMP apstiprinātie projekti tiks īstenoti 5.2.1.2. SAMP ceturtās atlases kārtas ietvaros, mainot finansējuma avotu no ERAF uz KF virssaistību finansējumu. Līdz ar to ar noteikumu projektu tiek veikti vairāki tehniski precizējumi, lai 13.1.3.2. SAMP integrētu 5.2.1.2. SAMP, svītrojot atsauces uz 13.1.3.2. SAMP un ar to saistīto finansējuma avotu (ERAF finansējumu).

Vienlaikus jāpiemin, ka, ņemot vērā līdzšinējo pieeju, noteikumu projektā lietotais termins “KF virssaistību finansējums” ir valsts budžeta finansējums, kas faktiski funkcionēs kā virssaistību finansējums saskaņā ar ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.—2020. gada plānošanas perioda vadības likumu.


[3] Finanšu ministrijas izstrādātais Informatīvais ziņojuma par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu investīciju aktualitātēm līdz 2022. gada 1. februārim (pusgada ziņojums) protokollēmuma 4.2. apakšpunkts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek izmainīts REACT-EU projektu iesnieguma atlases kārtas nosaukums (no 13.1.3.2. SAMP uz 5.2.1.2. SAMP ceturto atlases kārtu) un finansējuma avots (no ERAF uz KF virssaistību finansējumu), būs nepieciešams veikt tehniskus grozījumus minētās atlases kārtas noslēgtajos līgumos par ES fonda projekta īstenošanu starp finansējuma saņēmējiem un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru. Ar noteikumu projektā paredzētā finansējuma avota maiņu projektu iesniedzēju – finansējumu saņēmēju – tiesības un pienākumi, projektos izvirzītie mērķi un saistības, t.sk. pret vides aizsardzības prasībām un sasniedzamajiem iznākuma rādītājiem, nemainās, līdz ar to noteikumu projektā iekļautajiem punktiem vai apakšpunktiem nav nepieciešams pārejas periods. Tāpat būs jāveic izmaiņas esošajos datu uzkrāšanas formātos, kas neradīs būtisku ietekmi uz iestāžu pamatfunkcijām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
4 795 728
0
8 993 282
0
3 693 173
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
4 795 728
0
8 993 282
0
3 693 173
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-4 795 728
0
-8 993 282
0
-3 693 173
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-4 795 728
0
-8 993 282
0
-3 693 173
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-4 795 728
-8 993 282
-3 693 173
0
5.1. valsts pamatbudžets
-4 795 728
-8 993 282
-3 693 173
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Noteikumu projekts paredz, ka 13.1.3.2. SAMP REACT-EU ERAF finansējums (13.1.3. SAM intervences kods Nr. 017 “Sadzīves atkritumu apsaimniekošana (tostarp apjoma samazināšanas, šķirošanas, pārstrādes pasākumi)”) tiek pārcelts uz KF līdzfinansēto 5.2.1.2. SAMP kā KF virssaistības no valsts budžeta finansējuma (5.2.1. SAM intervences kods Nr.017 “Sadzīves atkritumu apsaimniekošana (tostarp apjoma samazināšanas, šķirošanas, pārstrādes pasākumi)”). Attiecīgi 13.1.3.2. SAMP apstiprinātie projekti tiks īstenoti 5.2.1.2. SAMP ceturtās atlases kārtas ietvaros no KF virssaistību finansējuma. Jānorāda, ka šajā sadaļā norādīta ietekme uz budžetu tikai ceturtās atlases kārtas projektiem.

Plānotais valsts budžets kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta finansējums norādīts saskaņā ar CFLA sagatavotajām 2022. gada 11. februāra finanšu gada prognozēm 2022. gadam un nākamajiem gadiem.

Izmaiņas kārtējā gadā norādītas atbilstoši noteikumu projektā paredzētajai 13.1.3.2. SAMP REACT-EU ERAF finansējuma pārcelšanai uz KF līdzfinansēto 5.2.1.2. SAMP kā KF virssaistības no valsts budžeta finansējuma. Finansējuma apguve tiek balstīta uz CFLA sagatavotajām finanšu gada prognozēm 2022. gadam un nākamajiem gadiem, jo 13.1.3.2. SAMP projekti jau tiek ieviesti. Ietekme uz pašvaldību kā daļu no līdzfinansējuma segšanai nepieciešamā finansējuma nav, jo 13.1.3.2. SAMP atlases ietvaros projektu iesniedzēju (sadzīves atkritumu apglabāšanas sabiedriskā pakalpojuma sniedzēju) līdzfinansējuma apjoms saskaņā ar projektu iesniegumos norādīto informāciju plānots tikai kā privātais finansējums.

Ņemot vērā, ka projektus īsteno saskaņā ar noslēgto līgumu vai vienošanos, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim, 2024. gadā ieplānota noslēguma maksājumu izmaksa. Attiecīgi 2025. gadā investīcijas netiek plānotas.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts neskar sabiedrību tiešā veidā, ņemot vērā, ka ar MK 2021. gada 8. jūnija protokolu Nr.46 32.§ tika apstiprināta REACT-EU kopējā (pieejamā un plānotā) atbalsta piešķīruma piesaiste DP un ierosinātie precizējumi tiek veikti atbilstoši EK lēmumam par REACT-EU kopējo faktisko ES fondu finansējuma piešķīrumu Latvijai un attiecīgi MK 2022. gada 22. marta sēdes protokollēmumā Nr.17 34.§ ietvertam piedāvājumam REACT-EU kopējā piešķīruma piesaistei.

Vienlaikus DP grozījumu Nr. 8 priekšlikumi tika saskaņoti ES fondu 2014.–2020. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejā, kur pārstāvētas gan nozaru ministrijas, gan sociālie un sadarbības partneri, rakstiskās procedūras ietvaros, kuras laikā izteiktie EK un nozaru ministriju komentāri ir tikuši ņemti vērā, savukārt komentāri no sociālo un sadarbības partneru puses netika saņemti.

Ņemot vērā Finanšu ministrijas pusgada ziņojuma protokollēmuma 4.2. apakšpunktu, kas nosaka, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija var sagatavot un steidzamības kārtībā iesniegt izskatīšanai MK grozījumus attiecīgajā normatīvajā aktā, noteikumu projekts tiek virzīts atbilstoši MK 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” 55.2. apakšpunktam, lai preventīvi mazinātu riskus nepietiekamam KF deklarējamo izdevumu apjomam ES fondu 2014.-2020. gada plānošanas perioda beigās.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek izmainīts REACT-EU projektu iesnieguma atlases kārtas nosaukums (no 13.1.3.2. SAMP uz 5.2.1.2. SAMP ceturto atlases kārtu) un finansējuma avots (no ERAF finansējuma uz KF virssaistību finansējumu), būs nepieciešams veikt tehniskus grozījumus minētās atlases kārtas noslēgtajos līgumos par ES fonda projekta īstenošanu starp finansējuma saņēmējiem un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru, kā arī veikt citas attiecīgās administratīva rakstura darbības, kas var ietekmēt arī Finanšu ministrijas darbību fondu vadībā.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi