Anotācija (ex-ante)

21-TA-894: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 474 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pilnveidot nodarbināto personu profesionālo kompetenci" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 474 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pilnveidot nodarbināto personu profesionālo kompetenci" īstenošanas noteikumi”” (turpmāk – MK noteikumu projekts) ir izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. – 2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekts paredz palielināt 8.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pilnveidot nodarbināto personu profesionālo kompetenci" (turpmāk – 8.4.1.SAM) ietvaros sasniedzamo rādītāju vērtības, lai nodrošinātu pieejamā ES fondu finansējuma investīcijas darbaspēka konkurētspējas uzlabošanai un atbilstības darba tirgus vajadzībām nodrošināšanai,  kā arī paplašināt nodarbinātām personām ar zemu izglītības līmeni pieejamo atbalstu, iekļaujot papildu izmaksu pozīcijas, lai sekmētu nodarbināto personu ar zemu izglītību iesaisti 8.4.1. SAM.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kopš 2017. gada 1. janvāra Valsts izglītības attīstības aģentūra (turpmāk - VIAA) īsteno 8.4.1. SAM Eiropas Sociālā fonda projektu "Nodarbināto personu profesionālās kompetences pilnveide", kā mērķis ir pilnveidot nodarbināto personu profesionālo kompetenci, lai laikus novērstu darbaspēka kvalifikācijas neatbilstību darba tirgus pieprasījumam, veicinātu strādājošo konkurētspēju un darba produktivitātes pieaugumu. 
Pavisam kopā līdz 2021. gada 31. septembrim kā unikālie izglītojamie iznākuma rādītājā ieskaitīti 45 815 nodarbinātie, tai skaitā:
- 36 912 nodarbinātas personas vecumā no 17 gadiem, kas saņēmušas Eiropas Sociālā fonda atbalstu dalībai mācībās pieaugušo izglītībā, izņemot nodarbinātos ar zemu izglītības līmeni, kas sastāda 103% no 8.4.1. SAM plānotā  iznākuma rādītāja - 35 893,
- 8 903 nodarbinātas personas ar zemu izglītības līmeni vecumā no 17 gadiem, kas saņēmušas Eiropas Sociālā fonda atbalstu dalībai mācībās pieaugušo izglītībā, kas sastāda 45% no plānotā rādītāja- 19 734.
Savukārt rezultatīvajā radītājā ieskaitīti 37 178 nodarbinātie, tai skaitā:
- 30 537 nodarbinātas personas vecumā no 17 gadiem, kas pilnveidojušas kompetenci pēc dalības Eiropas Sociālā fonda mācībās, izņemot nodarbinātos ar zemu izglītības līmeni, kas sastāda 134% no 8.4.1.SAM plānotā rādītāja - 22 788,
- 6 641 nodarbinātas personas ar zemu izglītības līmeni vecumā no 17 gadiem, kas pilnveidojušas kompetenci pēc dalības Eiropas Sociālā fonda mācībās, kas sastāda 43% no plānotā rezultāta rādītāja - 15 374.
8.4.1.SAM projekta Nr. 8.4.1.0/16/I/001  "Nodarbināto personu profesionālās kompetences pilnveide" (turpmāk – 8.4.1. SAM projekts) ietvaros nodarbinātie var apgūt:1) profesionālās tālākizglītības programmas, iegūstot profesionālo kvalifikāciju; 2) profesionālās pilnveides programmas, kas dod iespēju apgūt darba tirgus prasībām atbilstošas sistematizētas profesionālās zināšanas un prasmes; 3) modulārās izglītības programmas moduli vai moduļu kopu profesionālajā izglītībā, saņemot apliecību; 4) studiju moduli vai studiju kursu augstskolā vai koledžā; 5) neformālās izglītības programmas, kas ietver darba tirgus prasībām atbilstošu sistematizētu sociālo un profesionālo pamatprasmju apguvi. Nodarbinātie var pieteikties arī ārpus formālās izglītības sistēmas apgūto kompetenču profesionālās kvalifikācijas novērtēšanai, iegūstot profesionālo kvalifikāciju.
Tāpat tiek paredzēts atbalsts ceļa izdevumu segšanai uz kvalifikācijas prakses vietu un atpakaļ profesionālās tālākizglītības, tai skaitā modulārās profesionālās izglītības programmas apguvei profesionālajā tālākizglītībā, kvalifikācijas prakses īstenošanas laikā, nodrošināta asistenta vai surdotulka izmaksu kompensācija strādājošajiem ar invaliditāti, kā arī paredzēts atbalsts reģionālajai mobilitātei strādājošajiem, kuriem piešķirts maznodrošinātas vai trūcīgas personas statuss.
Pēc nepieciešamības nodarbinātie var pieteikties un saņemt pieaugušo izglītības koordinatora konsultāciju 8.4.1.SAM projekta sadarbības pašvaldībās, kā arī karjeras konsultanta konsultāciju (darba laikā pēc iepriekšēja pieraksta) tuvākajā Nodarbinātības valsts aģentūras  filiālē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumu Nr.474 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pilnveidot nodarbināto personu profesionālo kompetenci" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.474) 4. punkta nosacījumiem 8.4.1. SAM ir noteikti iznākuma un rezultāta rādītāji, kuri jāsasniedz līdz 8.4.1. SAM projekta īstenošanas termiņa beigām - 2023.gada 31.decembrim. 
Līdz šim 8.4.1. SAM projektā īstenotas piecas mācību atlases kārtas un viena attālinātā mācību kārta, un to ietvaros nodarbināto personu skaits vecumā no 17 gadiem, kas saņēmušas Eiropas Sociālās fonda atbalstu dalībai mācībās pieaugušo izglītībā, izņemot nodarbinātos ar zemu izglītības līmeni, sasniedzis 36 912 personas jeb 103% no plānotā 35 893, savukārt profesionālo kompetenci pēc dalības Eiropas Sociālā fonda mācībās pilnveidojušas 30 537 nodarbinātas personas vecumā no 17 gadiem, izņemot nodarbinātos ar zemu izglītības līmeni, jeb 134% no plānotā 22 728 personu skaita, radot sasniedzamo vērtību pārsniegumu. Rezultāta un iznākuma rādītāju pārsniegums ir izskaidrojams ar to, ka 8.4.1. SAM projekta ietvaros starp izvēlēto izglītības programmu veidiem vispopulārākās bija neformālās izglītības programmas, kuru ilgums nepārsniedz 159 stundas, tajās līdz šim ir iesaistījušās 19 035 personas jeb 39% no kopējā mācībās iesaistījušos personu skaita.
8.4.1.SAM projektā izlietotais finansējums uz 2021.gada 31. septembri sastāda 17 622 824,87 euro jeb 37,6% no kopējā Projekta budžeta 46 845 104,71 euro. Personu pārkvalifikācija un profesionālās kompetences pilnveide atbilstoši aktuālajām tautsaimniecības vajadzībām ir būtisks krīzes seku mazināšanas un ekonomikas atveseļošanas pasākums, tādēļ 8.4.1. SAM projektā jāturpina nodrošināt plašs mācību  piedāvājums nodarbinātiem, iesaistot mācībās iespējami lielāku nodarbinātu pieaugušo skaitu. Ņemot vērā 8.4.1.SAM projektā pieejamo finansējumu, kā arī balstoties uz līdzšinējo pieredzi par nodarbināto personu iesaisti 8.4.1. SAM projektā īstenotajās mācībās, secināms, ka līdz tā īstenošanas termiņa beigu datumam, 2023.gada 31.decembrim, 8.4.1. SAM projektā iespējams nodrošināt pieteikšanos vismaz piecās mācību kārtās, iesaistot mācību pasākumos indikatīvi tik pat nodarbināto personu kā līdzšinējo atlases kārtu ietvaros, tas ir 32 107. Ievērojot minēto nepieciešams palielināt MK noteikumu Nr.474  4. punktā noteiktās rezultāta un iznākuma rādītāju vērtības. 
Vienlaikus izvērtējot 8.4.1.SAM projektā noteiktā uzraudzības rādītāja snieguma izpildi par nodarbināto personu ar zemu izglītības līmeni iesaisti mācībās, proti, nodarbinātas personas ar zemu izglītības līmeni vecumā no 17 gadiem, kas saņēmušas Eiropas Sociālā fonda atbalstu dalībai mācībās pieaugušo izglītībā, sastāda 8 903 personas jeb 45% no plānotā rādītāja - 19 734, savukārt nodarbinātas personas ar zemu izglītības līmeni vecumā no 17 gadiem, kas pilnveidojušas kompetenci pēc dalības Eiropas Sociālā fonda mācībās, sasniegts 6 641 personu jeb 43% apmērā no plānotā rezultāta rādītāja - 15 374, secināms, ka šīs mērķa grupas iesaiste ir ievērojami mazāka un līdz projekta īstenošanas beigu datumam, 2023. gada 31. decembrim, iespējams risks minētā rādītāja nesasniegšanai noteiktajā apjomā. Nodarbināto personu ar zemu izglītības līmeni iesaisti 8.4.1. SAM projektā piedāvātajās mācībās ietekmējuši arī Covid- 19 situācijas dēļ noteiktie ierobežojumi, kas liedza īstenot mācības klātienē, pieļaujot to īstenošanu tikai attālināti.
Lai arī ar piekto mācību kārtu 8.4.1. SAM projektā uzsākta mācību grupu komplektēšana pēc personu priekšzināšanu prasmju līmeņiem, tas ir, izglītības iestādēm noteikta obligāta nodarbināto personu priekšzināšanu līmeņa pārbaude, lai nodrošinātu, ka mācību grupā mācās izglītojamie ar līdzīgu priekšzināšanu līmeni, veicot 8.4.1. projekta dalībnieku mācīšanās ietekmes  analīzi (dalībnieku intervijas un aptaujas) secināts, ka lielai daļai nodarbināto personu ar zemu izglītības līmeni ir nepietiekamas matemātiskās, digitālās, dabaszinātņu, inženierzinātņu un tehnoloģiju, uzņēmējdarbības kompetences, kas kavē vai liedz sekmīgi apgūt nepieciešamās izglītības programmas. Tādēļ, lai veicinātu nodarbināto ar zemu izglītības līmeni iesaisti mācībās un piedāvātu apgūt labāk apmaksātas un pieprasītas profesijas, kā arī lai veicinātu rezultāta un iznākumu rādītāju izpildi personu ar zemu izglītības līmeni iesaistei 8.4.1. SAM projektā, nepieciešams paredzēt jaunus atbalsta pasākumus un veidot īpašu mācību piedāvājumu, kas būtu vēl mērķētāki un atbilstošāki minētās mērķa grupas aktīvākai iesaistei mācībās.
 
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz:
1) precizēt 8.4.1. SAM sasniedzamos iznākuma uz rezultāta rādītājus, palielinot iznākuma rādītāju „nodarbināto personu skaits vecumā no 17 gadiem, kas saņēmušas Eiropas Sociālās fonda atbalstu dalībai mācībās pieaugušo izglītībā, izņemot nodarbinātos ar zemu izglītības līmeni” – par 32 107 (personu skaits), tādejādi kopējais personu skaits sastādītu 68 000 (personu skaits), kā arī rezultāta rādītāju „nodarbināto personu skaits vecumā no 17 gadiem, kas pilnveidojušas kompetenci pēc dalības Eiropas Sociālās fonda mācībās, izņemot nodarbinātos ar zemu izglītības līmeni” – palielinot par 20 272 (personu skaits), tādejādi kopējo sasniedzamo rezultāta rādītāju nosakot 43 000 (personu skaits) (MK noteikumu projekta 1. un 2. punkts).
2) Paplašināt nodarbinātām personām ar zemu izglītības līmeni pieejamos atbalsta pasākumus 8.4.1. SAM projektā:
a) paredzot jaunu atbalstāmo darbību - individuālās pieejas nodrošināšana moduļa vai moduļu kopas apguvei profesionālajā izglītībā personām ar zemu izglītības līmeni, kas identificējama kā novērtējamu zināšanu, prasmju un kompetenču kopums. Nodarbinātajam pēc attiecīgā moduļa vai moduļu kopas apguves tiks izsniegta apliecība par moduļa apguvi. Individuālās pieejas nodrošināšanu personām ar zemu izglītības līmeni iesaistei 8.4.1. SAM projektā, VIAA plāno īstenot sadarbībā ar profesionālās izglītības iestādēm, kam ir licencētas un akreditētas modulārās profesionālās izglītības programmas. Tas nozīmē, ka izglītības iestādes uzrunātu nodarbinātos ar zemu izglītības līmeni, veiktu personu profilēšanu, analizētu profilēšanas rezultātus un izstrādātu individuālo mācību plānu (personas kompetenču attīstības plānu), tajā iekļaujot informāciju par iepriekš iegūto izglītību, apgūtajām prasmēm un kompetencēm, kā arī par trūkstošajām prasmēm un kompetencēm. Katra nodarbinātā individuālais plāns tiktu veidots, balstoties uz individuālu pieeju, ņemot vērā personas iepriekšējās zināšanas un prasmes. Personu profilēšana sastāvētu no individuālas sarunas, dokumentu pārbaudes, prasmju un kompetenču novērtējuma, darba pieredzes un darbā gūto prasmju novērtējuma. Profilēšanas laikā tiktu fiksēti nepieciešamo prasmju apguvei īstenojamie pasākumi un darbības, un atbilstoši nodarbinātās personas testēšanas rezultātam, tiks veikta mācību procesa plānošana un organizēšana.  Pēc šīs pieejas iespējams novērtēt, kurus moduļus vai moduļu kopas ir nepieciešams apgūt.
Profesionālās izglītības satura reforma nosaka, ka būtiski izglītības procesā ir iegūt prasmju un kompetenču novērtējumu, ne tikai tad, kad iegūta profesionālā kvalifikācija. Piemēram, modulāro profesionālās izglītības programmu apguvē tiek izsniegta apliecība par moduļa apguvi. Šāda pieeja ļauj darba devējam izvērtēt esošās zināšanas, prasmes un kompetences, savukārt nodarbinātajam ir iespēja iekļauties darba tirgū, jo viņam ir dokuments par prasmju novērtējumu. Šāda elastīga pieeja nodrošina darbaspēka konkurētspēju un mobilitāti atbilstoši mainīgajām darba tirgus prasībām, kā arī veicina zināšanu un prasmju apguvi visa mūža garumā.
Moduļa vai moduļu kopas apguves izmaksas tiktu aprēķinātas atbilstoši jau apstiprinātajai un 8.4.1. SAM projektā piemērotajai metodikai “Vienas vienības izmaksu standarta likmes piemērošanas metodika profesionālās tālākizglītības, profesionālās pilnveides un neformālās izglītības programmu, kā arī modulārās profesionālās izglītības programmas moduļa vai moduļu kopas un studiju moduļa vai studiju kursa augstskolā vai koledžā īstenošanā darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 8.4.1.specifiskā atbalsta mērķa “Pilnveidot nodarbināto personu profesionālo kompetenci” ietvaros”.
Vienlaikus, lai nodrošinātu individuālās pieejas īstenošanu, izglītības iestādēm ir jāparedz izmaksas modulāro profesionālās izglītības programmu īstenošanā iesaistītajam atbalsta personālam, kas veiks personu testēšanu un izstrādās individuālo mācību plānu. Attiecīgi MK noteikumu projektā tiek iekļautas arī profilēšanas un konsultēšanas izmaksas individuālās pieejas nodrošināšanai nodarbinātajiem ar zemu izglītības līmeni. Nepieciešamā atbalsta personāla izmaksām plānots izstrādāt un piemērot  vienas vienības izmaksu metodiku. Finansējums tiks nodrošināts esošā budžeta ietvaros (MK noteikumu projekta 3., 5., 6., 7., 8., 9., 11., 12., 13., 16., 20., 24. un 25. punkts).
b) paredzot jaunu atbalstāmo darbību - atbalsts vispārizglītojošo STEM (zinātnes, tehnoloģijas, inženierzinātnes un matemātikas) priekšmetu apguvei neformālās izglītības programmu, profesionālās pilnveides izglītības programmu, modulārās profesionālās izglītības programmas moduļa vai moduļu kopas, kā arī augstskolas vai koledžas studiju moduļa vai studiju kursa veidā nodarbinātai personai ar zemu izglītības līmeni. Vienlaikus tiek noteikts, ka mācību izmaksas vispārizglītojošo STEM priekšmetu apguvei nodarbinātām personām ar zemu izglītības līmeni tiek segtas pilnā apmērā.(MK noteikumu projekta 3., 4., 6., 7., 8.,  10., 12., 13., 14., 15.,  20., 23., 24. un 25. punkts).
3) Precizēt MK noteikumos Nr.474 lietoto terminoloģiju par maznodrošinātas un trūcīgas personas statusu, atbilstoši 2020. gada 17. decembra MK noteikumiem Nr. 809 “Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu” to aizstājot ar nodarbinātiem, kuri pārstāv mājsaimniecību, kurai ir piešķirts maznodrošinātas vai trūcīgas mājsaimniecības statuss (MK noteikumu projekta 8., 17., 21. un 22. punkts).
4) Precizēt MK noteikumu Nr.474 20.11.2. apakšpunktā noteikto asistenta vai surdotulka pakalpojumu izmaksu apmēru, aizstājot līdzšinējo likmi 9,65 euro uz 11,60 euro. Atbalsta apmērs surdotulkiem un asistentiem izriet no MK 2011. gada 25. janvāra noteikumiem Nr. 75 “Noteikumi par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem”, kas ir mainīts un šobrīd ir 11,60 euro (MK noteikumu 18.punkts).
5) Papildināt MK noteikumu Nr.474 20.punktu ar jaunu tiešo izmaksu pozīciju, kas nepieciešama MK noteikumu Nr.474 18.1.1. apakšpunktā norādītās atbalstāmās darbības - mācību piedāvājuma un mācību vajadzību apkopošana un atbilstības izvērtēšana darba tirgus prasībām un tā attīstības vajadzībām, kā arī personības izaugsmes interesēm, īstenošanai, proti, tiešajās izmaksās iekļaujot datu iegādes un analītikas izmaksas, kā arī licenču iegādes izmaksas (MK noteikumu 19. punkts).
6) Izslēgt no MK noteikumu Nr.474 31.8. apakšpunkta teikuma daļu “tai skaitā tālmācības”. Tālmācība, kā īstenošanas forma no Profesionālās izglītības likuma izslēgta. Profesionālās izglītības likuma 28. pants nosaka profesionālās izglītības ieguves formas – klātiene, tai skaitā darba vidē balstītas mācības, neklātiene, pašizglītība (MK noteikumu 26. punkts).  
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Kā alternatīvs risinājums ir neveikt grozījumus MK noteikumos Nr. 474 un nepalielināt 8.4.1.SAM ietvaros sasniedzamo iznākuma un rezultāta rādītāju vērtības attiecībā uz nodarbinātajiem vecumā no 17 gadiem, izņemot nodarbinātos ar zemu izglītības līmeni, kā arī neparedzēt papildu atbalsta pasākumus nodarbināto ar zemu izglītības līmeni iesaistei 8.4.1. SAM projektā.
Neveicot grozījumus MK noteikumos Nr. 474, tiktu liegta iespēja sniegt papildu atbalstu personu pārkvalifikācijai un profesionālās kompetences pilnveidei atbilstoši aktuālajām tautsaimniecības vajadzībām, jo īpaši nodarbināto ar zemu izglītības līmeni iesaistei. Kā arī neiekļaujot papildu atbalsta pasākumus, kas vērsti uz nodarbināto ar zemu izglītību iesaisti 8.4.1. SAM projektā, var iestāties risks nesasniegt 8.4.1. SAM plānotos rādītājus noteiktajā apjomā attiecībā uz nodarbinātiem ar zemu izglītības līmeni.
Izvērtējot iespējamo alternatīvu secināms, ka piedāvātais noteikumu projekts novērš vairākus iespējamos riskus.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

MK noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs 8.4.1.SAM īstenošanu, sekmēs noteikto mērķu sasniegšanu un sasniedzamo uzraudzības rādītāju izpildi attiecībā uz nodarbinātām personām ar zemu izglītības līmeni.
Izvērtējot ar MK noteikumu projektu ierosināto grozījumu ietekmi, pēc to spēkā stāšanās būs nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus noslēgtajā “Vienošanās par Eiropas Savienības fonda projekta īstenošanu” starp VIAA un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru (turpmāk – CFLA).
Tiks ierosināti grozījumi darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība”, palielinot 8.4.1.SAM iznākuma rādītāja „nodarbināto personu skaits vecumā no 17 gadiem, kas saņēmušas Eiropas Sociālās fonda atbalstu dalībai mācībās pieaugušo izglītībā, izņemot nodarbinātos ar zemu izglītības līmeni” vērtību par 32 107 (personu skaits), kā arī palielinot rezultāta rādītāja „nodarbināto personu skaits vecumā no 17 gadiem, kas pilnveidojušas kompetenci pēc dalības Eiropas Sociālās fonda mācībās, izņemot nodarbinātos ar zemu izglītības līmeni” vērtību par 20 272 (personu skaits).
 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Nodarbinātie vecumā no 25 gadiem, tai skaitā ar zemu izglītības līmeni (pabeigta vai nepabeigta pamatizglītība vai vispārējā vidējā izglītība), ar izglītību specialitātē, kurā vērojams darbaspēka trūkums, vai ar izglītību specialitātē, kurā cilvēkresursu piedāvājums pārsniedz pieprasījumu, prioritāri atbalstu sniedzot sociālā riska grupu nodarbinātajiem, tostarp nodarbinātajiem vecumā no 45 gadiem ar zemu vai darba tirgum nepietiekamu izglītības līmeni (pabeigta vai nepabeigta pamatizglītība vai vispārējā vidējā izglītība), kā arī bēgļiem un personām ar alternatīvo statusu.
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekta tiesiskais regulējums paplašina nodarbinātām personām vecumā no 25 gadiem, īpaši nodarbinātiem ar zemu izglītību, pieejamos atbalsta pasākumus.
Juridiskās personas
  • VIAA, CFLA, izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekta tiesiskā regulējuma izmaiņu rezultātā CFLA un VIAA būs jānodrošina grozījumu veikšana 2016. gada 23. decembrī noslēgtajā vienošanās Nr. 8.4.1.0/16/I/001 “Nodarbināto personu profesionālās kompetences pilnveide”, kā arī VIAA jāveic grozījumi ar 8.4.1. SAM projektā iesaistītajām izglītības iestādēm noslēgtajos sadarbības līgumos par sadarbību 8.4.1. SAM projekta atbalstāmo darbību īstenošanā. Vienlaikus noteikumu projekts neradīs ietekmi uz īstenošanā esošo 8.4.1. SAM projektu.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
8.4.1.SAM atstāj pozitīvu ietekmi uz valsts ekonomiku kopumā – nodarbinātās personas saņems atbalstu darba tirgū aktuālo prasmju un zināšanu apguvei, nodrošinot, ka darba devējiem ir pieejams kvalificētāks darbaspēks.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts atstās pozitīvu ietekmi uz nodarbinātību, jo nodarbinātie apgūs darba tirgū pieprasītas profesijas un prasmes, tādejādi palielinot šo personu darba produktivitāti, konkurētspēju, kā arī mazinot bezdarba iestāšanās risku. 

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts izglītības attīstības aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Ikviens sabiedrības loceklis tiks aicināts sekot līdzi tiesību akta projekta virzībai  un nepieciešamības gadījumā paust savu viedokli par to.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nodarbināto personu zināšanu un prasmju uzlabošanās dos arī sociālos ieguvumus – kultūras līmeņa attīstību, sociālo saliedētību, drošāku sabiedrisko vidi, augstāku politisko līdzdalību u.tml.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
8.4.1. SAM tiek paredzēti papildu atbalsta pasākumi -asistenta vai surdotulka izmaksu kompensācija, nodarbinātām personām ar invaliditāti.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
8.4.1. SAM ir netieša ietekme uz dzimumu līdztiesību. Nodarbinātām personām, neatkarīgi no to dzimuma tiks nodrošināta vienlīdzīga pieeja atbalsta pasākumiem, t.i. karjeras konsultācijām, mācību programmu apguvei u.c.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi