Anotācija (ex-ante)

23-TA-1795: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par meža zemes Ķemeros, Jūrmalā, privatizāciju" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 3. punkta “b” apakšpunkts.
Ministru kabineta 1998. gada 21. oktobra rīkojums Nr. 507 “Par zemesgabalu nodošanu privatizācijai” (pielikuma 2.38. apakšpunkts).
Likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 64. panta pirmā daļa.
Ministru kabineta 2019. gada 26. novembra noteikumi Nr. 557 “Noteikumi par valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevuma deleģēšanu”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atbilstoši Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 3. punkta “b” apakšpunktā noteiktajam saņemt Ministru kabineta atļauju ēku (būvju) īpašniekam, privatizējot nekustamo īpašumu “Ķemeri 6107” Jūrmalā, kadastra Nr. 13000266107 - zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 13000266107, kopējā platība 0,0862 ha - , privatizēt arī tā sastāvā ietilpstošo meža zemi 0,05 ha.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Zemesgabals “Ķemeri 6107” Jūrmalā, kadastra Nr. 13000266107, zemes vienības kadastra apzīmējums 13000266107 (turpmāk – Zemesgabals), nodots privatizācijai ar Ministru kabineta 1998. gada 21. oktobra rīkojumu Nr. 507 “Par zemesgabalu nodošanu privatizācijai” (2.38. apakšpunkts) kā zeme, uz kuras atrodas valsts īpašuma objekts - valsts uzņēmuma “Zinātnes un ražošanas uzņēmums “Kūrortoloģija”” būves.

Valsts uzņēmums “Zinātnes un ražošanas uzņēmums “Kūrortoloģija”” nodots privatizācijai ar 1996. gada 21. februāra Ministru kabineta rīkojumu Nr. 58 “Par valsts īpašuma objektu nodošanu privatizācijai” (1.16.5. apakšpunkts).

2001. gada 25. jūlijā SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” (turpmāk – Possessor) saņemts Zemesgabala privatizācijas ierosinājums (privatizācijas ierosinājumu reģistra Nr. 1.33/5129-4419).
Zemesgabals 0,0862 ha platībā 2002. gada 13. maijā ierakstīts Jūrmalas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000068656 uz Latvijas valsts vārda Possessor personā.

Uz Zemesgabala atrodas ēku (būvju) īpašums “Ķemeri 6107” Jūrmalā, kadastra Nr. 13005266103, kas sastāv no sūkņu mājas, kadastra apzīmējums 13000266107001, kurā atrodas urbums Nr.50437, kadastra apzīmējums 13000266107051, un urbums Nr.50204, kadastra apzīmējums 13000266107052 (turpmāk kopā – Būves).

Īpašuma tiesības uz Būvēm 2019. gada 19. septembrī Jūrmalas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000135835 nostiprinātas sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Jūrmalas minerāls”, reģistrācijas numurs 40203026803 (turpmāk – Sabiedrība).

Maksājumus Possessor par Zemesgabala nomu Sabiedrība veic Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 350 “Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesību noteikumi” noteiktajā apmērā un kārtībā.

Atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 64. panta pirmajā daļā noteiktajam Sabiedrībai ir tiesības uz Zemesgabala pirmpirkumu.

Saskaņā ar Meža valsts reģistra datiem (Valsts meža dienesta Rīgas reģionālās virsmežniecības 2023. gada 2. marta izziņa Nr. B5.1.3-11/44) Zemesgabalā ietilpst meža zeme 0,05 ha platībā.

Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem Zemesgabalam reģistrēts šāds platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
1) mežu platība -  0,0479 ha;
2) zemes zem ēkām platība – 0,0383 ha.

NĪVKIS Zemesgabalam reģistrēts lietošanas mērķis “Ar maģistrālajām elektropārvades un sakaru līnijām un maģistrālajiem naftas, naftas produktu, ķīmisko produktu, gāzes un ūdens cauruļvadiem saistīto būvju, ūdens ņemšanas un notekūdeņu attīrīšanas būvju apbūve” (kods 1201) 0,0862 ha platībā, kā arī šādi apgrūtinājumi (dati aktualizēti, pamatojoties uz Dabas aizsardzības pārvaldes 2023. gada 1. februāra iesniegumu):
1) 7316020100 zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa 0,0019 ha;
2) 7316020100 zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa 0,0002 ha;
3) 7316020100 zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa 0,0000 ha;
4)7311090700 stingra režīma vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija ap pazemes ūdens ņemšanas vietu 0,0273 ha;
5)7311090700 stingra režīma vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija ap pazemes ūdens ņemšanas vietu 0,0214 ha;
6)7313020600 nacionālā parka neitrālās zonas teritorija 0,0862 ha.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Zemesgabals izveidots Būvju uzturēšanai, pamatojoties uz Jūrmalas pilsētas Zemes komisijas 2002. gada 12. aprīļa lēmumu Nr. 306 “Par zemesgabala izveidošanu Jūrmalā, Ķemeri 6107”.
Zemesgabals atrodas Ķemeru nacionālā parka teritorijā.

Saskaņā ar Zemesgabala privatizācijas lietā esošajiem dokumentiem dažādos dokumentos (valsts uzņēmuma “Zinātnes un ražošanas uzņēmums “Kūrortoloģija””pamatlīdzekļu uzskaites akts, zemes robežu plāns, būves tehniskās inventarizācijas lieta, SIA “Urbšanas centrs 2015.gada atskaite, Valsts SIA “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs” arhīvā pieejamā Urbuma pase”, NĪVKIS dati) tika konstatēta atšķirīga informācija par būvju sastāvu, piederību un izvietojumu dabā. 2021. gadā tika aktualizēti Zemesgabala robežu, situācijas un apgrūtinājuma plāni un NĪVKIS dati, novēršot minētās neatbilstības.

Būves saskaņā ar valsts uzņēmuma "Zinātnes un ražošanas uzņēmums "Kurortoloģija"" (turpmāk - valsts uzņēmums "Kurortoloģija") privatizācijas noteikumiem un 2000.gada 31.jūlija pamatlīdzekļu nodošanas aktu valsts uzņēmuma "Kurortoloģija" privatizācijas rezultātā ieguva SIA "Eiropas minerāls", kas ar 2016.gada 17.jūnija pirkuma līgumu tās atsavināja SIA "STRUTENE".

Būves reģistrētas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk - Kadastra informācijas sistēma) kā patstāvīgs ēku (būvju) nekustamais īpašums, ar kadastra numuru 1300 526 6103. Kadastra informācijas sistēmas izdrukas sadaļā "Dokumenti" kā dokuments, kas apliecina būves iegūšanu norādīts 2000.gada 31.jūlija valsts uzņēmuma "Kurortoloģija" pamatlīdzekļu nodošanas akts.

Saskaņā ar valsts uzņēmuma "Kurortoloģija" privatizācijas lietā esošo informāciju SIA "Eiropas minerāls" 2004.gada 15.martā ar dokumentu pieņemšanas - nodošanas aktu nodeva glabāšanā akreditētam privātam arhīvam pastāvīgi glabājamos dokumentus, tostarp arī valsts uzņēmuma "Hidroģeologs" aktu par pamatlīdzekļu pieņemšanu no valsts uzņēmuma firmas "Latvijas kūrorti" (Arodbiedrību kūrortu pārvaldes Latvijas Republikāniskās padomes tiesību pārņēmējs), līgumus par pamatlīdzekļu nomu, pamatlīdzekļu inventarizācijas sarakstus.

Sazinoties ar attiecīgo arhīvu, lai iepazītos ar dokumentiem un pārbaudītu uzņēmuma pamatlīdzekļu sastāvu, tika noskaidrots, ka minēto dokumentu arhīvā nav. Tāpat, sazinoties ar Latvijas Nacionālā arhīva struktūrvienībām, kā arī ar SIA "Eiropas minerāls" maksātnespējas procesa administratoru, noskaidrot, kur tiek glabāti attiecīgie arhīva dokumenti, neizdevās.
SIA "Strutene"iesniedza Possessor SIA "Urbšanas centrs" 2015.gadā sagatavotas atskaites kopiju par dziļurbumu Nr.50204, un Nr.50437 apsekošanu un tehniskā stāvokļa novērtējumu. Saskaņā ar atskaitē norādīto informāciju Urbums ir izvietots SIA "Strutene" piederošajā sūkņu ēkā ar kadastra apzīmējumu 1300 026 6107 001, savukārt SIA "Strutene" piederošais urbums Nr.50204 izvietots zemesgabalā ārpus sūkņu ēkas. Minētais bija pretrunā ar būvju tehniskās inventarizācijas lietās, zemesgabala „Ķemeri 6107" robežu plānā, un attiecīgi Kadastra informācijas sistēmā reģistrēto informāciju.

Valsts SIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" arhīvā pieejamajā Urbuma pasē ietvertā informācija par dziļurbumu Nr.50204 un Nr.50437 izvietojumu tāpat nesakrīt ar būvju tehniskās inventarizācijas lietās un zemesgabala robežu plānā atspoguļoto, un apstiprina SIA "Urbšanas centrs" atskaitē norādīto.

Ņemot vērā minēto, pastāvēja iespēja, ka pretēji līdz šim Possessor rīcībā esošajai informācijai Urbums ir izvietots sūkņu ēkā, kas, iespējams, varētu būt iemesls, kāpēc valsts uzņēmuma pamatlīdzekļu uzskaites dokumentos urbums nav atsevišķi izdalīts. Lai varētu objektīvi izvērtēt informāciju par privatizētajām būvēm, bija nepieciešams pārliecināties, vai Possessor rīcībā ir patiesa informācija, un, konstatējot kadastra datu neatbilstību faktiskajai situācijai dabā, īpašniekam būtu jāveic kadastra datu aktualizācija.

2021. gadā tika aktualizēti Zemesgabala robežu, situācijas un apgrūtinājuma plāni un NĪVKIS dati, novēršot minētās neatbilstības.

Saskaņā ar 2021. gada 1. oktobra apgrūtinājumu plānu Zemesgabala daļa 0,0162 m2 platībā atrodas Ķemeru nacionālā parka ainavu aizsardzības zonā, kas atbilstoši Ķemeru nacionālā parka likuma 4. panta pirmajā daļā noteiktajam piekrīt valstij un ir ierakstāma zemesgrāmatā uz valsts vārda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) personā.

Ņemot vērā minēto, Possessor lūdza Jūrmalas valstspilsētas administrācijai sniegt informāciju, vai ir iespējama Zemesgabala sadalīšana, atdalot neprivatizējamo Ķemeru nacionālā parka ainavu aizsardzības zonā ietilpstošo Zemesgabala daļu. Jūrmalas valstspilsētas administrācija 2022. gada 22. decembra vēstulē Nr. 14-1/2861 “Par zemes vienības sadali Ķemeri 6107, Jūrmalā (kadastra apzīmējums 1300 026 6107)” informēja, ka visa Zemesgabala platība ir nepieciešama Būvju uzturēšanai, līdz ar to Zemesgabals nav sadalāms.

Savukārt VARAM, atbildot uz Possessor lūgumu izvērtēt, vai VARAM piekrīt pārņemt Zemesgabalu tās valdījumā, 2023. gada 9. februāra vēstulē Nr. 1-132/823 “Par zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 13000266107 (Ķemeri 6107)” informēja, ka Zemesgabals atrodas Ķemeru nacionālā parka neitrālajā zonā un  attiecīgi Dabas aizsardzības pārvalde sniegs informāciju Valsts zemes dienestam apgrūtinājuma aktualizācijai NĪVKIS. Līdz ar to VARAM nepārņems Zemesgabalu savā valdījumā, bet to (tai skaitā, valsts meža zemi) ir iespējams virzīt atsavināšanai Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma noteiktajā kārtībā, ievērojot Meža likuma prasības.

Pamatojoties uz Dabas aizsardzības pārvaldes 2023. gada 1. februāra izziņu Nr. 4.1/564/2023-N aktualizēti NĪVKIS dati par  Zemesgabala apgrūtinājumiem.

Saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 5. panta 3.1 daļu, Ministru kabineta atļauja nav nepieciešama tāda valsts īpašumā esoša nekustamā īpašuma pārdošanai, kurš nodots privatizācijai un kura privatizācija ir izbeigta vai privatizācijas tiesības nav izmantotas likumā noteiktajā termiņā, un kurš atrodas privatizāciju veicošās institūcijas valdījumā un lēmumu par šāda nekustamā īpašuma pārdošanu pieņem valsts īpašuma privatizāciju veicošā institūcija.

Atsavināšanas likuma 5.panta 3.1 daļā noteiktajos gadījumos lēmumu par valsts nekustamā īpašuma pārdošanu pieņem valsts īpašuma privatizāciju veicošā institūcija un attiecīgi nav nepieciešama Ministru kabineta atļauja.

Savukārt atbilstoši Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma (turpmāk – Privatizācijas pabeigšanas likums) 14. panta trešajā daļā noteiktajam Possessor var pieņemt lēmumu par apbūvēta zemesgabala privatizācijas izbeigšanu tikai tad, ja personai, kurai ir pirmpirkuma tiesības uz šo zemesgabalu, ir piedāvāts to privatizēt un tā savas pirmpirkuma tiesības likumā noteiktajā termiņā nav izmantojusi.

Ņemot vērā minēto, pirms nodot Zemesgabalu atsavināšanai, valsts īpašumu privatizāciju veicošajai institūcijai ir pienākums piedāvāt Būvju īpašniekam izmantot Zemesgabala privatizācijas tiesības.
Risinājuma apraksts
Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 3. punkta “b” apakšpunktā noteikts, ka zemesgrāmatā ierakstītas valsts meža zemes atsavināšanu vai privatizāciju var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, pilsētās privatizējot/atsavinot zemi, ko aizņem būves tādā platībā, kādā šī zeme ir būvju īpašnieku likumīgā lietošanā (apbūvei), līdz 0,12 hektāru platībā vai vairāk, ja ir vajadzīga funkcionāli lielāka platība vai ja valsts meža zemes nodalīšana nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem, vai ja pēc nodalīšanas veidojas tāds starpgabals Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma izpratnē, kuru nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai.

Zemesgabalā ietilpstošā valsts meža zemes platība 0,05 ha atbilst Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 3. punkta “b” apakšpunktā noteiktajai platībai 0,12 ha, ko var privatizēt, saņemot Ministru kabineta atļauju.

Sabiedrība atbilst likuma “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās” 20. panta pirmās daļas 3. punkta “a” apakšpunktā noteiktajam personu lokam, kam ir tiesības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iegūt īpašumā zemi, tostarp valsts meža zemi.

Līdz ar to sagatavotais Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atbilstoši Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 3. punkta “b” apakšpunktā noteiktajam atļaut Būvju īpašniekam, privatizējot Zemesgabalu, privatizēt arī tā sastāvā ietilpstošo valsts meža zemi 0,05 ha platībā.

Zemesgabals (tajā skaitā meža zeme 0,05 ha) tiks privatizēts likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” un Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā noteiktajā kārtībā.

Likuma “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās” 28. panta ceturtajā daļā noteikts, ja uz zemes, par kuru līdz 2006. gada 31. augustam ir iesniegti privatizācijas ierosinājumi, atrodas valsts īpašuma objekti, kas nodoti privatizācijai vai privatizēti, šīs zemes privatizāciju veic valsts īpašumu privatizāciju veicošā institūcija.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 26. novembra noteikumu Nr.557 “Noteikumi par valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevuma deleģēšanu” 2.punktu Possessor deleģēts valsts pārvaldes uzdevums – valsts vārdā organizēt un veikt valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pienākumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz būvju īpašnieku, kam ir pirmpirkuma tiesības uz Zemesgabalu.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Possessor un Ekonomikas ministrija. Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par rīcību ar Latvijas valsts nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija


Possessor veiks savas funkcijas, kas noteiktas normatīvajos aktos.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
MK rīkojuma projekta pielikumā, objektīva lēmuma pieņemšanai, pievienoti dokumenti, kas satur sensitīvu, personas datu informāciju, tādēļ tie klasificētu, ka ierobežotas pieejamības un nav paredzēti publicēšanai. 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi