Anotācija

24-TA-3219: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Vecarāji" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma “Vecarāji” Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 001 0085) daļu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma “Vecarāji” Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 001 0085) (turpmāk arī – Nekustamais īpašums) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0298) 0,65 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0299) 1,23 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0300) 0,43 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0301) 0,73 ha platībā, kas  atsavināma papildus saskaņā ar Likuma 6.panta pirmo daļu (turpmāk arī – Nekustamā īpašuma daļa).
Nekustamais īpašums atrodas pamattrasē, kas atrodas atrodas posmā DS3 “Latvijas/Igaunijas robeža - Vangaži”, kas nepieciešams Rail Baltica 1.kārtas scenārija realizācijai.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-379867-281 “Ātrgaitas dzelzceļa ‘’Rail Baltica’’ DS3 posma ‘’Latvijas/Igaunijas robeža - Vangaži’’ apakšposms DPS1”, būvatļauja Nr. 2, Rail Baltica projekta īstenošanai Nekustamā īpašuma daļa būs izmantojama dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā būvniecībai un saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes autoceļa (autoceļa nodalījuma josla) būvniecībai.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības “RB Rail” sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums un likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 642 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas juridiskai personai (turpmāk – Nekustamā īpašuma īpašnieks).
Nekustamais īpašums (pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0085) sadales) sastāv no piecām zemes vienībām:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0297) 7,06 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0298) 0,65 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0299) 1,23 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0300) 0,43 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0301) 0,73 ha platībā.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības, hipotēkas vai aizlieguma atzīmes.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) Nekustamā īpašuma atsavināmajai:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0298) 0,65 ha platībā ir reģistrēti apgrūtinājumi – 1) biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija (7313030500) – 0,65 ha; 2) līdz 10 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos (7311020104) – 0,04 ha; 3) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs (7311040900) - 0,04 ha; 4) tauvas joslas teritorija gar upi (7311050200) – 0,02 ha.
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0298) platība ir 0,65 ha, tās lietošanas mērķis ir “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem – mežu platība 0,58 ha, krūmāju platība – 0,03 ha, ūdens objektu zeme, t.sk. zeme zem ūdeņiem – 0,02 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0299) 1,23 ha platībā ir reģistrēti apgrūtinājumi – 1) biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija (7313030500) – 1,23 ha; 2) līdz 10 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos (7311020104) – 0,07 ha; 3) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs (7311040900) - 0,05 ha; 4)  tauvas joslas teritorija gar upi (7311050200) – 0,03 ha.
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0299) platība ir  1,23 ha, tās lietošanas mērķis ir “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem – mežu platība 1,14 ha, krūmāju platība – 0,04 ha, ūdens objektu zeme, t.sk. zeme zem ūdeņiem – 0,03 ha, zemes zem ceļiem platība – 0,02 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0300) 0,43 ha platībā ir reģistrēti apgrūtinājumi – 1) biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija (7313030500) – 0,43 ha; 2) tauvas joslas teritorija gar upi (7311050200) – 0,02 ha; 3) līdz 10 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos (7311020104) – 0,04 ha; 4) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs (7311040900) - 0,03 ha.
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0300) platība ir 0,43 ha, tās lietošanas mērķis ir “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem – mežu platība 0,38 ha, krūmāju platība – 0,02 ha, ūdens objektu zeme, t.sk. zeme zem ūdeņiem – 0,02 ha, zemes zem ceļiem platība – 0,01 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0301) 0,73 ha platībā ir reģistrēti apgrūtinājumi – 1) biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija (7313030500) – 0,73 ha; 2) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs (7311040900) - 0,09 ha; 3) līdz 10 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos (7311020104) – 0,11 ha; 4) tauvas joslas teritorija gar upi (7311050200) – 0,06 ha.
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0301) platība ir 0,73 ha, tās lietošanas mērķis ir “Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir mežsaimniecība” (kods 0201). Platības sadalījums par lietošanas veidiem – mežu platība 0,60 ha, krūmāju platība – 0,05 ha, ūdens objektu zeme, t.sk. zeme zem ūdeņiem – 0,05 ha, zemes zem ceļiem platība – 0,03 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Saskaņā ar Limbažu novada teritorijas plānojuma 2012. - 2024. gadam, kas apstiprināts ar Limbažu novada pašvaldības domes 2012. gada 24. maija sēdes lēmumu, teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu 417. punktu ūdenstilpņu krasta līnijai jābūt brīvi pieejamai, bez žogiem un citām būvēm, nodrošinot upju un ezeru, dīķu piekrastes tauvas joslu 10 m platumā, gar privāto ūdeņu krastiem 4 m platumā un jūras piekrastes tauvas joslu 20 m platumā.
Tādējādi secināms, ka Nekustamā īpašuma atsavināmajai daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu veidojošās zemes vienības atrodas biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorijā, pēc atsavināšanas attiecībā uz to turpmāko izmantošanu būs ievērojami Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumos Nr.303 "Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" noteiktie ierobežojumi.
Uz atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un/vai Kadastra informācijas sistēmā reģistrētas būves.
Saskaņā ar situāciju pirms zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0085) sadales, nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojās divas zemes vienības daļas aptuveni 6,4706 ha un 0,7912 ha platībā.
Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības (Limbažu novada administrācijas Nekustamā īpašuma un teritorijas plānojuma nodaļas) 2023. gada 9. novembra atzinumam Nr. 8.2/23/1410 zemes vienība (pirms sadales zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0085) atrodas funkcionālajā zonējumā “Mežu teritorijas” un “Lauksaimnieciskās teritorijas”, kur zemes vienības atlikusī (neapbūvētā) daļa nevar būt mazāka par 2,0 ha. Līdz ar to zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0085 atlikusī (neatsavināmā) daļa 6,4706 ha platībā ir veidojama kā atsevišķa zemes vienība un izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam, bet atlikusī (neatsavināmā) daļa 0,7912 ha platībā nav veidojama kā atsevišķa zemes vienība un nav izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam.
2023. gada 8. decembra vēstulē (reģistrēta ar Nr. 2.2.S/2023-7730) Nekustamā īpašuma īpašnieks informēja Institūciju (sabiedrību ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”), ka piekrīt zemes vienības daļas aptuveni 0,7912 ha platībā nodošanai sabiedrības vajadzībām Rail Baltica projekta īstenošanai. Līdz ar to zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0085 daļa aptuveni 0,7912 ha platībā (pēc zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0085 sadales - zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0301 - 0,73 ha platībā) atsavināma papildus saskaņā ar Likuma 6.panta pirmo daļu.
Pēc zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0085 sadales atlikusī zemes vienība ir zemes vienība (kadastra apzīmējums 6672 001 0297) 7,06 ha platībā.
Saskaņā ar akciju sabiedrības “RB Rail”, kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0297) 7,06 ha platībā Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros ir paredzēta piekļuve no projektēta pašvaldības nozīmes autoceļa.
2023. gada 30. novembrī Institūcija saskaņā ar Likuma 18. panta pirmo un otro daļu un 6. panta pirmo daļu nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.4.N/2023-3842 “Paziņojums par nekustamā īpašuma "Vecarāji", Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 6672 001 0085, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai”, informējot par Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0085 daļas ar aptuveno platību 3,0294 ha kopplatībā (Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās daļa 2,2382 ha  un papildus saskaņā ar Likuma 6.panta pirmo daļu iegūstamā platība 0,7912 ha) atsavināšanas uzsākšanu sabiedrības vajadzībām Rail Baltica projekta īstenošanai, vienlaikus lūdzot īpašnieku izvērtēt, vai vēlas saglabāt savā īpašumā zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0085 daļu 0,7912 ha platībā.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir izvēlējies nepaturēt savā īpašumā zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0085 daļu aptuveni 0,7912 ha platībā un tā ir atsavināma papildus saskaņā ar  Likuma 6.panta pirmo daļu.
Nekustamā īpašuma īpašnieks iebildumus nav sniedzis un prasījumus nav pieteicis.
Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija 2024. gada 3. decembra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzības apmēru par sabiedrības vajadzībām – projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” īstenošanai – atsavināmo nekustamā īpašuma “Vecarāji” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 001 0085) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0298) 0,65 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0299) 1,23 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0300) 0,43 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0301) 0,73 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, nosakot to atbilstoši kopējai tirgus vērtībai – 12 888,80 EUR (divpadsmit tūkstoši astoņi simti astoņdesmit astoņi euro un 80 centi), ko veido:
1. zemes tirgus vērtība – 10 640,00 EUR (desmit tūkstoši seši simti četrdesmit euro), tai skaitā:
1.1.    zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0298) 0,65 ha platībā tirgus vērtība 2 275 EUR jeb 0,35 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
1.2.    zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0299) 1,23 ha  platībā tirgus vērtība 4 305 EUR jeb 0,35 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
1.3.    zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0300) 0,43 ha  platībā tirgus vērtība 1 505 EUR jeb 0,35 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
1.4.    zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0301) 0,73 ha  platībā tirgus vērtība 2 555 EUR jeb 0,35 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
2. uz zemes vienībām (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0298, 0,65 ha platībā,  zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0299, 1,23 ha platībā, zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0300, 0,43 ha platībā un zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0301, 0,73 ha platībā) augošās mežaudzes tirgus vērtība - 2 248,80 EUR (divi tūkstoši divi simti četrdesmit astoņi euro un 80 centi).
Institūcijā 2024. gada 29. novembrī elektroniskā sarakstē saņemta Nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišana apstiprinātajam atlīdzības apmēram. 
Alternatīvais vērtējums nav iesniegts.

Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 9. decembra lēmumu Nr. 03.1-14/4151 nolēma:
1) apstiprināt atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Vecarāji” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720010085) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010298) 0,65 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010299) 1,23 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010300) 0,43 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010301) 0,73 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 10640 euro (desmit tūkstoši seši simti četrdesmit euro);
2) atlīdzināt zaudējumus – uz Nekustamā īpašuma daļas augošās mežaudzes tirgus vērtību 2248,80 euro (divi tūkstoši divi simti četrdesmit astoņi euro un astoņdesmit centi).
Satiksmes ministrija apstiprināja taisnīgas atlīdzības par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu kopējo summu 12888,80 euro (divpadsmit tūkstoši astoņi simti astoņdesmit astoņi euro un astoņdesmit centi).

Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Savukārt Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (skatīt Informatīvo ziņojumu “Par jauniem ceļiem Rail Baltica projekta īstenošanas rezultātā” (Projekta ID 22-TA-2881)), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma “Vecarāji” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 001 0085) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0298) 0,65 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0299) 1,23 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0300) 0,43 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0301) 0,73 ha platībā -  Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikts, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā likuma 4. panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, no kura Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu, un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020.gada 13.novembrī starp akciju sabiedrību “RB Rail” un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk