Anotācija (ex-ante)

24-TA-2817: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanas valsts nodevas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Atbilstoši Padomes 2019. gada 18. jūnija direktīvas (ES) 2019/997 ar ko izveido ES pagaidu ceļošanas dokumentu un atceļ Lēmumu 96/409/KĀDP (turpmāk - ETD Direktīva) 19. panta 1. punktam, minētās direktīvas normas transponējamas nacionālajos normatīvajos aktos un jāpiemēro no 2025. gada 9. decembra. Saistībā ar ETD Direktīvas normu transponēšanu Personu apliecinošu dokumentu likumā, nepieciešams izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus par pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanas valsts nodevu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Transponēt ETD Direktīvas 5. panta "Finanšu noteikumi" normas, kuras paredz, ka dalībvalstis var ieviest valsts nodevu par pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu tādā pašā apmērā, kā savas valsts valstspiederīgajiem, atbrīvojumiem no valsts nodevas samaksas, kā arī rīcību, ja persona nevar veikt valsts nodevas samaksu un nav atbrīvojama no tās samaksas. Noteikumu projektā tiks daļēji pārņemtas ETD Direktīvas normas.
Spēkā stāšanās termiņš
09.12.2025.
Pamatojums
ETD Direktīvas 19. panta 1. punkta pirmā daļa nosaka, ka dalībvalstis 24 mēnešu laikā pēc ETD Direktīvas 9. pantā minēto papildu tehnisko specifikāciju pieņemšanas pieņem un publicē normatīvos un administratīvos aktus, kas vajadzīgi, lai izpildītu ETD Direktīvas prasības. Ievērojot to, ka ETD Direktīvas 19. panta 1. punkta pirmajā daļā minētās papildu tehniskās specifikācijas pieņemtas 2022. gada 8. decembrī (Komisijas 2022. gada 8. decembra Īstenošanas lēmums (ES) 2022/2452, ar kuru nosaka papildu tehniskās specifikācijas ar Padomes Direktīvu (ES) 2019/997 ieviestajam ES pagaidu ceļošanas dokumentam), ETD Direktīvas normas nacionālajos normatīvajos aktos transponējamas līdz 2024. gada 9. decembrim. Savukārt ievērojot ETD Direktīvas 19. panta 1. punkta otro daļu, ETD Direktīvas normas jāpiemēro no 2025. gada 9. decembra, nodrošinot, ka no šī datuma tiek izsniegti jaunā parauga pagaidu ceļošanas dokumenti. 
ETD Direktīvas savlaicīga transponēšana normatīvo un administratīvo aktu, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības, pieņemšana un publicēšana ETD Direktīvā noteiktajā termiņā Latvijas normatīvajos aktos nav veikta ievērojot to, ka Ārlietu ministrijas atbildīgajā struktūrvienībā netika savlaicīgi saņemta informācija par ETD Direktīvas transponēšanas nepieciešamību, kā arī tika aizkavēta pagaidu ceļošanas dokumenta un pieteikuma anketas paraugu saņemšana. Vienlaikus norādāms, ka Komisija ir informējusi, ka dalībvalstīm, kuras savlaicīgi nav transponējušas ETD Direktīvas normas automātiski tiks uzsākta neizpildes procedūra. Komisija nav informējusi par sekām savlaicīgas ETD Direktīvas normu transponēšanas gadījumā, bet ir informējusi, ka ar katru dalībvalsti tiks strādāts individuāli, lai sekmētu ETD Direktīvas normu transponēšanu nacionālajos normatīvajos aktos.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Personu apliecinošu dokumentu likums (turpmāk - Likums) nosaka, ka ir divu veidu personu apliecinošu dokumentu aizvietojoši dokumenti:
- atgriešanās apliecība, ko var saņemt Latvijas pilsonis, Latvijas nepilsonis, persona, kurai Latvijas Republikā piešķirts bezvalstnieka statuss un kurai ir derīga uzturēšanās atļauja Latvijas Republikā, persona, kurai Latvijas Republikā piešķirts bēgļa statuss, vai persona, kurai piešķirts alternatīvais statuss (turpmāk - Latvijas valstspiederīgais), ja minētā persona uzturas ārvalstīs un tās rīcībā nav derīga ceļošanas dokumenta, un
pagaidu ceļošanas dokuments, ko var saņemt Eiropas Savienības dalībvalsts (izņemot Latvijas pilsoni) pilsonis (turpmāk - Savienības pilsonis), kura uzturēšanās vietā ārvalstī nav viņa pilsonības valsts diplomātiskās vai konsulārās pārstāvniecības un kura rīcībā nav derīga ceļošanas dokumenta.
Atgriešanās apliecību izsniedz, lai tās turētājs apliecības derīguma termiņa laikā varētu, vienu reizi šķērsojot Latvijas Republikas valsts robežu, atgriezties Latvijā vai dzīvesvietas valstī. Savukārt pagaidu ceļošanas dokumentu izsniedz, lai tā turētājs dokumenta derīguma termiņa laikā varētu, vienu reizi šķērsojot attiecīgās valsts robežu, atgriezties savā pilsonības valstī, dzīvesvietas valstī vai - izņēmuma gadījumā - citā valstī (piemēram, pilsonības valsts nodrošina personai personu apliecinoša dokumenta izsniegšanu savā vēstniecībā kādā citā valstī).
Par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu ir maksājama valsts nodeva saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 27. marta noteikumiem Nr. 223 "Noteikumi par valsts nodevu par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu" (turpmāk - Noteikumi Nr. 223).
Ievērojot to, ka nepieciešams transponēt ETD Direktīvas normas Latvijas nacionālajos normatīvajos aktos, ir veikti attiecīgi grozījumi Likumā un tie paredz, ka no 2025. gada 9. decembra atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta vietā visām iepriekš minētajām personu kategorijām tiks izsniegts viena veida dokuments - pagaidu ceļošanas dokuments. Lai gan mainīsies izsniedzamais dokuments, pārējās veicamās darbības tā izsniegšanai paliek nemainīgas.
Tā kā ar grozījumu Likumā spēkā stāšanos 2025. gada 9. decembrī spēku zaudēs Noteikumi Nr. 223, nepieciešams izdot jaunus pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanas valsts nodevas noteikumus. Deleģējums Likumā Ministru kabinetam izdot noteikumus par valsts nodevas apmēru, samaksas kārtību, atvieglojumiem un atbrīvojumiem no valsts nodevas samaksas noteikts tā 7. panta septītajā daļā.
Attiecīgi šajos noteikumos nosakāms valsts nodevas apmērs, samaksas kārtība jeb veidi kādos var veikt valsts nodevas samaksu, atbrīvojumus un atvieglojumus no valsts nodevas samaksas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saistībā ar nepieciešamību transponēt ETD Direktīvas normas Latvijas nacionālajos normatīvajos aktos, ir veikti attiecīgi grozījumi Likumā. Tā kā ar šo grozījumu spēkā stāšanos 2025. gada 9. decembrī spēku zaudēs Noteikumi Nr. 223, nepieciešams izdot jaunus pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanas valsts nodevas noteikumus.
ETD Direktīvas 5. panta "Finanšu noteikumi" 1. un 3. punkts ir obligāti transponējams Latvijas nacionālajos normatīvajos aktos, bet 2. punktu dalībvalstis var izvēlēties - transponēt vai netransponēt Latvijas nacionālajos normatīvajos aktos. Noteikumu projektā pilnībā tiek pārņemts ETD Direktīvas 5. panta 1., 2. un 3. punkts.
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz Likumā doto deleģējumu, un to, ka spēku zaudēs Noteikumi Nr. 223, nepieciešams izdot jaunus pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanas valsts nodevas noteikumus, kuri vienlaicīgi stāsies spēkā ar grozījumiem Likumā - 2025. gada 9. decembrī.
Pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšana ir saistīta ar dažādu darbību veikšanu - dokumentu pieņemšanu, apstrādi, informācijas iegūšanu, pārbaudi, sagatavošanu un nosūtīšanu, kā arī saziņu ar kompetentajām iestādēm Latvijā, ja tas nepieciešams, un citām pagaidu ceļošanas dokumenta pieprasītāja pilsonības valsts kompetentajām iestādēm. 
 
Pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanai veicamās darbības Laiks minūtēs
Ienākošā e-pasta satura izvērtēšana. Ja klients ierodas klātienē (vairumā gadījumu), konsulāro funkciju veikšanas laiks var ieilgt. 3
Saņemto iesniegumu/paskaidrojuma datu pārbaude 10
Atbildes par tālāk veicamajām darbībām sagatavošana un sniegšana. 8
Maksājuma uzdevuma valsts nodevas samaksai sagatavošana 3
Maksājuma uzdevuma veikšana/pārbaude, piesaiste 3
Vēstules sagatavošana un nosūtīšana kompetentajām iestādēm 10
Pagaidu ceļošanas dokumenta datu ievade, foto ieskenēšana/pievienošana, pagaidu ceļošanas dokumenta printēšana 15
Papildu laiks, ja pagaidu ceļošanas dokuments tiek sabojāts (norakstīšanas akts, datu ievade) 4
Pagaidu ceļošanas dokumenta kopēšana, izsniegšana, komunikācija ar klientu 10
Citas papildu darbības, kas ietekmē patērēto laiku, piemēram, ja klients neveic obligātās darbības pagaidu ceļošanas dokumenta izdošanai (nesniedz nepieciešamo papildu informāciju), papildu sarakste ar kompetentajām iestādēm, izceļošanas vīzas noformēšana, papildu komunikācija ar vecākiem (nepilngadīgo izceļošanas jautājumi). var variēt
Laiks kopā: 66

Izsniegto atgriešanās apliecību un pagaidu ceļošanas dokumentu skaits pēdējos trīs gados joprojām ir augsts - vidēji gadā tiek izsniegti 887 dokumenti. Nereti tieši nevērīgas attieksmes dēļ personu apliecinoši dokumenti tiek nozaudēti.
Noteikumi Nr. 223 nosaka, ka valsts nodevas apmērs par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu no 2025. gada 1. janvāra ir 50 euro. Šādas valsts nodevas apmērs paaugstinās personu attieksmi pret personu apliecinošu dokumentu un motivēs rūpīgāk izturēties par tā drošu uzglabāšanu atrodoties ārvalstīs. Pašreizējos ģeopolitiskajos apstākļos ir būtiski stiprināt valsts ārējo drošību, un viens no soļiem kā to darīt ir motivēt iedzīvotājus rūpīgāk izturēties pret personu apliecinošu dokumentu uzglabāšanu. Valsts nodevas apmērs neierobežo personu ceļošanas iespējas, jo atgriešanās apliecība vai pagaidu ceļošanas dokuments tiek izsniegts tikai gadījumos, ja personu apliecinošais dokuments ir zudis, īslaicīgi uzturoties ārvalstīs.
Ievērojot minēto un to, ka mainīsies tikai izsniedzamais dokuments, bet nemainīsies tā izdošanas mērķis un veicamās darbības tā izdošanai, nolemts saglabāt valsts nodevas apmēru par pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu esošā apmērā - 50 euro.

Tāpat noteikumu projekts nosaka, ka valsts nodeva jāsamaksā pirms pakalpojuma sniegšanas. Tas nozīmē, ka personai pagaidu ceļošanas dokuments tiks izsniegts, ja būs veikta valsts nodevas apmaksa. Ja personas rīcībā nebūs nepieciešamie finanšu līdzekļi valsts nodevas apmaksai, tad persona varēs iesniegt iesniegumu materiālās palīdzības piešķiršanai atbilstoši noteikumu projekta 7. punktam, kurā persona apņemsies atmaksāt tai piešķirto materiālo palīdzību, atgriežoties galamērķa valstī. Savukārt, ja persona tiks atbrīvota no valsts nodevas samaksas noteikumu projekta 8. punkta kārtībā, personai varēs tikt izsniegts pagaidu ceļošanas dokuments bez valsts nodevas samaksas, par to veicot attiecīgas atzīmes Ārlietu ministrijas Valsts nodevu uzskaites sistēmā. Tādējādi izvairoties no situācijām, kad persona pakalpojumu ir pieprasījusi, tas ir sniegts, bet nav veikusi tā apmaksu vai atsakās no pakalpojuma saņemšanas pirms tā samaksas, kā arī samazinot pārstāvniecības konsulāro amatpersonu administratīvo slogu. Valsts nodevas samaksu par pagaidu ceļošanas dokumenta saņemšanu varēs veikt gan pati persona, kurai pagaidu ceļošanas dokuments nepieciešams, gan arī cita persona vai citas iestādes, piemēram, sociālie dienesti.

Noteikumu projektā tiek noteikts, ka valsts nodevas maksājumu valsts budžetā veic šādos veidos:
1) ar maksājumu pakalpojumu sniedzēja starpniecību, kuram ir tiesības sniegt maksājumu pakalpojumus Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma izpratnē;
2) Latvijas Republikas diplomātiskajā vai konsulārajā pārstāvniecībā (turpmāk - pārstāvniecība) ar maksājumu karti maksājumu karšu pieņemšanas terminālī vai citā alternatīvā sistēmā, ja Ārlietu ministrija vai starpniekinstitūcija to tehniski nodrošina;
3) veicot tiešsaistes maksājumu ("Pay by Link"). Tiešsaistes maksājumu pakalpojumu funkcionalitāte dod iespēju pakalpojumu saņēmējam nosūtīt e-pasta paziņojumu par valsts nodevas apmaksu, izmantojot e-pastā iekļauto apmaksas saiti. Tiešsaistes maksājumu pakalpojumu funkcionalitātes izmantošana ļauj izvairīties no nepareizi veiktiem maksājumiem, kā arī ļauj operatīvi identificēt veikto maksājumu.

Noteikumu projekta 5. punktā paredzēts, ka, ja persona valsts nodevas maksājumu veic ar maksājumu pakalpojumu sniedzēja starpniecību vai tiešsaistes maksājumu, pārstāvniecība pagaidu ceļošanas dokumentu izsniedz pēc valsts nodevas maksājuma summas ieskaitīšanas attiecīgajā valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā Valsts kasē vai pārstāvniecības kontā. Tas nozīmē, ka konsulārajai amatpersonai, pirms pagaidu ceļošanas dokumenta izdošanas ir jāpārliecinās vai veiktā samaksa par pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu ir veikta, izpildot noteikumu projekta 3. punktā noteikto.

Savukārt, ja persona valsts nodevas samaksu veic pārstāvniecībā ar maksājumu karti maksājumu karšu pieņemšanas terminālī vai citā alternatīvā sistēmā, pārstāvniecība pagaidu ceļošanas dokumentu izsniedz pēc maksājumu karšu darījuma apstiprināšanas, kas nozīmē, ka konsulārā amatpersonai ir jāpārliecinās par darījuma veikšanu par ko tiek saņemts apliecinājums maksājumu karšu pieņemšanas terminālī vai citā alternatīvā sistēmā. Konsulārajai amatpersonai pārliecinoties par valsts nodevas samaksu, tiks izpildīts noteikumu projekta 3. punktā noteiktais.

Vienlaikus noteikumu projektā paredzēts, ka persona varēs tikt atbrīvota no valsts nodevas šādos gadījumos:
1) saskaņā ar Latvijas Republikai saistošajiem starptautiskajiem līgumiem. Tie ir gadījumi, kad Latvijas Republikai saistošie starptautiskie līgumi satur tiešu norādi uz atbrīvojumu no valsts nodevas samaksu vai citos gadījumos, kad starptautiskajā līgumā nav tiešas norādes uz atbrīvojumu, bet līguma mērķa īstenošanai atbrīvojums no valsts nodevas samaksas varētu tikt piemērojams;
2) valsts interesēs vai
3) humānu apsvērumu dēļ uz personas argumentēta iesnieguma pamata, piemēram, ja personai ir maznodrošinātā statuss, persona ārvalstīs atrodas bez finanšu līdzekļiem un pastāvīgas dzīvesvietas un nav neviena persona vai iestāde, kura varētu apmaksāt valsts nodevu.
Norādāms, ka šāda kārtība jau veiksmīgi tiek īstenota attiecībā uz atbrīvošanu no valsts nodevas samaksas par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu (Noteikumu Nr. 223  9. punkts), publisku dokumentu legalizēšanu (Ministru kabineta 2019. gada 18. jūnija noteikumu Nr. 264 “Publiska dokumenta legalizācijas noteikumi” 8. punkts), kā arī atbrīvošanu no konsulārās atlīdzības samaksas (Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumi Nr. 707 "Ārlietu ministrijas konsulārās atlīdzības cenrādis un kārtība, kādā tiek iekasēta konsulārā atlīdzība un valsts nodevas" 5. punkts).
Šādu lēmumu varēs pieņemt Ārlietu ministrijas Konsulārā departamenta direktors vai viņa pilnvarota amatpersona. Noteikumu projektam stājoties spēkā Konsulārā departamenta direktors izdos rīkojumu, nosakot to amatpersonu loku, kuras būs pilnvarotas pieņemt lēmumu par personas atbrīvošanu no valsts nodevas samaksas par pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu.
Savukārt gadījumos, ja Latvijas valstspiederīgajam vai Savienības pilsonim nebūs iespējams samaksāt valsts nodevu par pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu un nebūs pamats personu atbrīvot no valsts nodevas samaksas, tad, saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 9. oktobra noteikumos Nr. 630 "Materiālās palīdzības piešķiršanas un atmaksāšanas kārtība" (turpmāk - Noteikumi Nr. 630) noteikto kārtību, personai varēs tikt piešķirti finanšu līdzekļi, kuri tai pēc atgriešanās mītnes vai galamērķa valstī būs jāatgriež. Ja būs nepieciešams piešķirt materiālo palīdzību, Latvijas valstspiederīgais vai Savienības pilsonis iesniegs Noteikumos Nr. 630 norādītos dokumentus. Savienības pilsoņa iesniegtie dokumenti, kuros tas apliecina, ka apņemas atlīdzināt valsts nodevas izmaksas, tiks nosūtīti Savienības pilsoņa pilsonības valsts kompetentajai iestādei personas identificēšanai un dokumentu izvērtēšanai. Pārbaudot, iegūstot un saņemot visu nepieciešamo informāciju, Latvijas diplomātiskajā vai konsulārajā pārstāvniecībā vai Ārlietu ministrijas Konsulārajā departamentā tiks pieņemts lēmums par materiālās palīdzības piešķiršanu, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar valsts nodevas par pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu saistītos izdevumus, kas personai, atgriežoties savā mītnes vai galamērķa valstī, būs jāatmaksā.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskās personas, kurām būs nepieciešams saņemt pagaidu ceļošanas dokumentu.
Ietekmes apraksts
Gadījumos, kad persona būs pazaudējusi personu apliecinošu dokumentu vai tas kļūs lietošanai nederīgs, kā līdz šim, persona vērsīsies Ārlietu ministrijas Konsulārajā departamentā, Latvijas Republikas diplomātiskajā vai konsulārajā pārstāvniecībā, vai Latvijas goda konsulātā, kur tas būs iespējams, lai saņemtu pagaidu ceļošanas dokumentu un atgrieztos savā pilsonības valstī, dzīvesvietas valstī vai - izņēmuma gadījumā - citā valstī.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Prognozētie valsts pamatbudžeta ieņēmumi no valsts nodevas par pagaidu ceļošanas dokumentu izsniegšanu 2025. gadā un turpmākajos gados 40 000 euro apmērā ik gadu un attiecīgi izdevumi Ārlietu ministrijas budžeta programmā 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana" ir iekļauti likumā "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32019L0997
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2019. gada 18. jūnija direktīva (ES) 2019/997 ar ko izveido ES pagaidu ceļošanas dokumentu un atceļ Lēmumu 96/409/KĀDP
Apraksts
Eiropas Savienības tiesību akts nosaka pagaidu ceļošanas dokumenta vienotu formu (sastāv no veidlapas un uzlīmes), saņēmēju loku, izdošanas nosacījumus

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2019. gada 18. jūnija direktīva (ES) 2019/997 ar ko izveido ES pagaidu ceļošanas dokumentu un atceļ Lēmumu 96/409/KĀDP
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
5. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
5. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 8. punkts, likuma "Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā" (publicēti Latvijas Vēstnesī 2024. gada 28.decembrī) 4. punkts (likuma 7. panta septītā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
5. panta 3. punkts
Noteikumu projekta 7. punkts, Konsulārās palīdzības un konsulāro pakalpojumu likuma 12. panta pirmā un trešā daļa, Ministru kabineta 2018. gada 9. oktobra noteikumu Nr. 630 "Materiālās piešķiršanas un atmaksāšanas kārtība" 15., 21. un 23. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
19. panta 1. punkta pirmā un otrā daļa
Noteikumu projekta spēkā stāšanās termiņš - 2025. gada 9. decembris
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
19. panta 1. punkta trešā daļa
Noteikumu projektā - Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projektā pilnībā tiek pārņemts ETD Direktīvas 5. panta 1. un 3. punkts. ETD Direktīvas 5. panta 3. punktā noteiktais tiks izpildīts saskaņā ar Konsulārās palīdzības un konsulāro pakalpojumu likumu un Ministru kabineta 2018. gada 9. oktobra noteikumiem Nr. 630 "Materiālās palīdzības piešķiršanas un atmaksāšanas kārtība".
Tāpat pilnībā tiek pārņemts ETD Direktīvas 5. panta 2. punkts, kurš paredz dalībvalsts rīcības brīvību.
ETD Direktīvas 5. panta 2. punkts nosaka, ka palīdzību sniedzošā dalībvalsts var neiekasēt nodevas vispār vai konkrētās situācijās, kuras tā nosaka.
Attiecīgi noteikumu projektā tiek noteikts gan valsts nodevas apmērs par pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu, gan atvieglojumi un atbrīvojumi no valsts nodevas samaksas, piemēram, saskaņā ar Latvijas Republikai saistošajiem starptautiskajiem līgumiem, valsts interesēs vai humānu apsvērumu dēļ, nodrošinot visiem pagaidu ceļošanas dokumenta pieprasītājiem vienādus nosacījumus gan valsts nodevas apmērā, gan pieejamās atvieglojuma iespējas.
Līdz ar to ir izvēlēta piešķirtā rīcības brīvība attiecībā uz ETD Direktīvas 5. panta 2. punktu, nosakot atsevišķus gadījumus jeb nosacījumus, kad persona var tikt atbrīvota no valsts nodevas samaksas par pagaidu ceļošanas dokumenta saņemšanu. Šie nosacījumi, kad persona var tikt atbrīvota no valsts nodevas samaksas jau šobrīd ir iekļauti noteikumos Nr. 223 un šāda kārtība šobrīd veiksmīgi tiek īstenota. Tādēļ, lai nepasliktinātu nosacījumus un neierobežotu personu tiesības kādas tās ir šobrīd, nolemts noteikumu projektā iekļaut identiskus nosacījumus, kad persona var tikt atbrīvota no valsts nodevas samaksas. Par šo nosacījumu izstrādi un piemērošanu atbildīga ir Ārlietu ministrija.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
ETD Direktīvas normas pilnībā tiks pārņemtas trijos normatīvajos aktos: Personu apliecinošu dokumentu likumā (attiecīgi grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā stājās spēkā 2025. gada 11. janvārī), šajā noteikumu projektā un likuma "Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā" (publicēti Latvijas Vēstnesī 2024. gada 28.decembrī) 4. punktā (likuma 7. panta sestā daļa) noteiktajos Ministru kabineta noteikumos.

ETD Direktīvas 15. panta 4. punkts tiks pārņemts likuma "Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā" (publicēti Latvijas Vēstnesī 2024. gada 28.decembrī) 4. punktā (likuma 7. panta sestā daļa) noteiktajos Ministru kabineta noteikumos, nosakot personas datu glabāšanas termiņus.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Publiskās apspriešanas laiks 26.11.2024. - 10.12.2024. Iebildumi vai priekšlikumi nav saņemti.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ārlietu ministrija
  • Latvijas Republikas diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības
  • Latvijas goda konsulāti

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi