Anotācija (ex-ante)

24-TA-315: Saeimas lēmumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par termiņa pagarināšanu Latvijas Nacionālo bruņoto spēku karavīru dalībai Apvienoto Nāciju Organizācijas starptautiskajā operācijā "United Nations Truce Supervision Organization" (UNTSO)" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma “Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās operācijās” 5.panta pirmā daļa. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Saeimas lēmumprojekts sagatavots, lai tiktu pagarināta Latvijas Nacionālo bruņoto spēku dalība ANO starptautiskajā operācijā. Dalība ANO starptautiskajā operācijā UNTSO nodrošinātu operacionālo pieredzi, kā arī plašu NBS atpazīstamību. Līdzšinējā NBS dalība UNTSO ir atzinīgi novērtēta gan no ANO, gan iesaistīto valstu puses un ir saņemts operācijas komandiera uzaicinājums Latvijai turpināt dalību operācijā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1948. gada 29. maijā Apvieno Nāciju Organizācijas (ANO)  Drošības padome rezolūcijā Nr. 50 (1948) aicināja pārtraukt karadarbību Palestīnā un nolēma, ka pamieru jāuzrauga ANO starpniekam ar militāro novērotāju grupas palīdzību. Pirmā militāro novērotāju grupa, kas kļuva pazīstama kā ANO Pamiera uzraudzības organizācija (UNTSO), bija pirmā ANO izveidotā miera uzturēšanas operācija. UNTSO militārie novērotāji uzturas Tuvajos Austrumos, lai uzraudzītu pamieru, uzraudzītu pamiera līgumus, novērstu atsevišķu incidentu saasināšanos un palīdzētu citām ANO miera uzturēšanas operācijām reģionā.
Tuvajos Austrumos UNTSO militāro novērotāju grupas šobrīd ir piesaistītas miera uzturēšanas spēkiem šajā apgabalā: ANO Atbrīvošanas novērošanas spēkiem (UNDOF) Golānā un ANO Pagaidu spēkiem Libānā (UNIFIL). Turklāt UNTSO uztur savu štābu Jeruzalemē un sadarbības birojus Beirūtā (Libāna), Kairā (Ēģipte) un Damaskā (Sīrija).
UNTSO sadarbības biroji visā mandātu zonā regulāri sadarbojas ar attiecīgo valstu nacionālajām amatpersonām, lai pārskatītu stabilitātes/drošības tendences un to ietekmi, kā arī ar valstīm, kas nodrošina militāro klātbūtni, starptautiskajiem pārstāvjiem un reģionālajām ANO organizācijām.
Ņemot vērā pašreizējo aktīvo karadarbību Gazas joslā un biežās sadursmes Rietumkrasta teritorijās, kas attīstījās pēc teroristu grupējuma “Hamās” uzbrukumiem Izraēlai 2023. gada oktobrī, drošības situācija Izraēlā šobrīd vērtējama kā saspīlēta. Augsts apdraudējuma līmenis tiek attiecināts uz Jeruzalemi, Gazas sektoru un 40 km rādiusā ap to un Palestīnas Pašpārvaldes teritorijām. Jeruzalemē, kur izvietots operācijas štābs pastāv augts demonstrāciju un masu nekārtību risks. Pēc oktobra uzbrukumiem arī bruņotu sadursmju iespēja ir pieaugusi. Blakus esošajās valstīs - Libānā, Sīrijā un Ēģiptē drošības situācija arī vērtējama kā nestabila, galvenokārt iespējamu teroraktu dēļ. UNTSO operācija ir pierādījusi, ka tā saglabā savu nozīmi un veic uzdevumus arī militāru saspīlējumu laikā un it sevišķi situācijai stabilizējoties.
2024.gada 20.janvāra Ministru kabineta rīkojumā Nr.55 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai" kā viens no saniezamajiem rezultātiem ir minēta NBS iesaiste NATO, Eiropas Savienības un ANO starptautiskajās militārajās misijās un operācijās.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saeimas 2022. gada 28.aprīļa sēdē noteiktais termiņš NBS dalībai operācijā beidzas 2024. gada 1. maijā.
Risinājuma apraksts
Tiek plānota NBS dalība operācijā arī turpmāk, pagarinot Latvijas dalības termiņu, atbilstoši likumā “Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās operācijās” 5.panta pirmajā daļā noteiktajam.
Atbilstoši likumam “Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās operācijās”, NBS karavīrus ANO - kā starptautiskās organizācijas, kura vada starptautisko operāciju, pārziņā var nodot saskaņā ar Saeimas lēmumu par starptautiskās operācijas veikšanu uz laiku un ar noteikumiem, ko nosaka Saeimas lēmums.
Ar Saeimas lēmumu tiek noteikta dalība starptautiskajā miera uzturēšanas operācijā, kuras mērķis ir atjaunot un uzturēt starptautisko mieru un drošību, kā arī atturēt no agresijas vai citiem miera pārkāpumiem, un tajā iesaistītajam personālam nav tiesību piedalīties karadarbībā, izņemot gadījumus, kad tas nepieciešams pašaizsardzības nolūkā.
Dalība operācijā ir pagarināma uz laiku līdz 2026.gada 1.maijam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ieguvumi attiecībā pret izmaksām ir samērīgi. 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Aizsardzības ministrija nodrošinās Latvijas saistības tāpat kā līdz šim atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem budžeta programmas 22.00.00 "Nacionālie bruņotie spēki" ietvaros no starptautiskajām operācijām paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Saeimai pieņemot lēmumu par tālāku NBS karavīru dalību ANO starptautiskajā operācijā UNTSO, Latvija praktiski turpinās apliecināt un īstenot savu apņemšanos demonstrēt Latvijas iesaisti globālajā drošībā.
Skaidrojums
Projekts neietekmē sabiedrības grupu intereses. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs
  • Aizsardzības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi