Anotācija (ex-ante)

24-TA-1863: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 2. novembra noteikumos Nr. 729 "Noteikumi par reģionālās attīstības atbalstu Latvijas Republikā līdz 2027. gadam"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 2. novembra noteikumos Nr. 729 “Noteikumi par reģionālās attīstības atbalstu Latvijas Republikā līdz 2027. gadam”” (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts, ņemot vērā Finanšu ministrijas, kā komercdarbības uzraudzības institūcijas, veikto nozaru ministriju aptaujas rezultātus par nepieciešamību veikt Ministru kabineta 2021. gada 2. novembra noteikumu Nr. 729 “Noteikumi par reģionālās attīstības atbalstu Latvijas Republikā līdz 2027. gadam” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 729) grozījumus,  ņemot vērā, ka 2024. gada 1. martā stājās spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. februāra Regula (ES) 2024/795, ar ko izveido Eiropas stratēģisko tehnoloģiju platformu (STEP) un groza Direktīvu 2003/87/EK un Regulas (ES) 2021/1058, (ES) 2021/1056, (ES) 2021/1057, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) 2021/1060, (ES) 2021/523, (ES) 2021/695, (ES) 2021/697 un (ES) 2021/241 (turpmāk – Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2024/795) un ka kontekstā ar minētās regulas spēkā stāšanos ir grozīts Komisijas 2021. gada 29. aprīļa paziņojums “Reģionālā valsts atbalsta pamatnostādnes” (2021/C 153/01). Ar minētajiem grozījumiem tiek paredzēta iespēja Eiropas Savienības dalībvalstīm piemērot palielinātas maksimālās reģionālā atbalsta intensitātes projektiem, kas ietilpst Eiropas stratēģisko tehnoloģiju platformas (turpmāk – STEP) darbības jomā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir paredzēt iespēju atbalsta programmu izstrādātājiem – nozaru ministrijām – palielināt reģionālā atbalsta maksimālo intensitāti par maksimāli 10 procentiem/% bruto subsīdijas ekvivalenta “a” apgabalos projektiem, kas ietilpst STEP darbības jomā.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Regulējumā paredzētajā kārtībā. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd ir spēkā esoša Latvijas reģionālā atbalsta karte, kas ir apstiprināta kā MK noteikumi Nr.729 un par kuru ir pieņemts Eiropas Komisijas 2021. gada 15. decembra lēmums lietā SA.100587 (2021/N) (ar grozījumiem 2023. gada 24. februārī, par kuriem ir pieņemts Eiropas Komisijas lēmums lietā SA.105992 (2023/N)). Spēkā esošā Latvijas reģionālā atbalsta karte neparedz palielināt maksimālo reģionālā atbalsta intensitāti atbalsta programmām un projektiem, kas ietilpst STEP darbības jomā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2024. gada 1. martā stājās spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2024/795, un kontekstā ar minētās regulas spēkā stāšanos ir grozīts Komisijas 2021. gada 29. aprīļa paziņojums “Reģionālā valsts atbalsta pamatnostādnes” (2021/C 153/01). Ar minētajiem grozījumiem tiek paredzēta iespēja Eiropas Savienības dalībvalstīm piemērot palielinātas maksimālās reģionālā atbalsta intensitātes projektiem, kas ietilpst STEP darbības jomā. Tā kā spēkā esošā Latvijas reģionālā atbalsta karte neparedz piemērot papildu palielinātu maksimālo reģionālā atbalsta intensitāti projektiem, kas ietilpst STEP darbības jomā, tad nozaru ministrijām, kas izstrādā atbalsta programmas, nebūs iespējams to piemērot. Līdz ar to ir nepieciešams grozīt Latvijai apstiprināto reģionālā atbalsta karti, t.i., MK noteikumus Nr. 729.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz papildināt Latvijas reģionālā atbalsta karti – MK noteikumus Nr. 729 ar jaunu 6.1 punktu, kas paredz iespēju piemērot palielinātu maksimālo reģionālā atbalsta intensitāti programmām un projektiem, kas ietilpst STEP darbības jomā par maksimāli 10 procentiem/% bruto subsīdijas ekvivalenta. Noteikumu projektā paredzētās izmaiņas veicinātu ieguldījumu ienākšanu tautsaimniecībā, lai atbalstītu kritiski svarīgu un jaunu stratēģisko tehnoloģiju izstrādi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ja netiks veikti grozījumi MK noteikumos Nr. 729, netiks izmantota iespēja piemērot reģionālās attīstības maksimālajam atbalstam par maksimāli 10 procentiem/% bruto subsīdijas ekvivalenta palielinātās atbalsta intensitātes, kas piemērojamas ieguldījumiem, uz kuriem attiecas Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2024/795.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Nozaru ministrijas - atbalsta programmu izstrādātājas.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz pozitīvu ietekmi uz atbalsta programmām, kurās paredzēts piešķirt papildu reģionālās attīstības atbalstu ieguldījumiem, uz kuriem attiecas Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2024/795.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz izmaiņas, kas sekmē Eiropas Savienības fondu finansējuma apmēra nonākšanu tautsaimniecības stratēģiski svarīgās nozarēs.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz izmaiņas, kas sekmē Eiropas Savienības fondu finansējuma apmēra nonākšanu tautsaimniecības stratēģiski svarīgās nozarēs, tādējādi sniedzot pozitīvu ietekmi šajās nozarēs nodarbinātajiem.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Ar noteikumu projektu tiks ieviests Reģionālā atbalsta pamatnostādņu (publicētas ES Oficiālajā Vēstnesī C 153/1,  29.04.2021 un C/2024/3516) grozījumu 186.a punkts.
Latvijas pienākums pēc noteikumu projekta izskatīšanas Ministru kabinetā ir līdz 2024. gada 16. septembrim iesniegt paziņojumu Eiropas Komisijā par Latvijas reģionālā atbalsta kartes grozījumu, kas stāsies spēkā uz brīdi, kad ir saņemts Eiropas Komisijas pozitīvs lēmums par Latvijas reģionālā atbalsta kartes grozījumu.
Skaidrojums
Noteikumu projekta izstrādē nav nepieciešama sabiedrības līdzdalības nodrošināšana, jo noteikumu projekts ir vērsts uz valsts pārvaldi – konkrētu valsts atbalsta programmu izstrādātājiem (piem., Ekonomikas ministriju vai Satiksmes ministriju), ja tās plāno piešķirt reģionālo atbalstu Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2024/795 darbības jomas projektiem, t.i., izstrādāt attiecīgos MK noteikumu projektus. Atbalsta programmu izstrādātājiem nav pienākums piemērot noteikumu projektā paredzēto normu, bet ir brīvas izvēles tiesības minētās normas piemērošanā.
Noteikumu projekts paredz ieviest Eiropas Komisijas Reģionālā valsts atbalsta pamatnostādņu normas, kas nevar tikt grozītas vai modificētas.
Valsts pārvaldes institūcijas, kuras noteikumu projekts tieši skar, ir informētas par Pamatnostādņu grozījumu apstiprināšanu.
Sabiedrības līdzdalība tiks nodrošināta, kad tiks izstrādātas konkrētas atbalsta programmas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nozaru ministrijas - atbalsta programmu izstrādātājas.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi