Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-1035: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Pasākumu plānu par atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
MP uzdevums 22 - MPI-16 : Ņemot vērā, ka saistībā ar Krievijas iebrukumu Ukrainā arvien turpinās Ukrainas civiliedzīvotāju ierašanās Latvijā, lūdzu Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar citām ministrijām sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informāciju par plānoto tālāko rīcību turpinoties bēgļu pieplūdumam Latvijā, tai skaitā par rīcību un atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem pēc primāri sniedzamā atbalsta perioda, ņemot vērā bēgļu uzņemšanā un atbalsta sniegšanā iesaistīto valsts un pašvaldību institūciju kapacitāti. 
Lūdzu ministrijām sniegt atbalstu Iekšlietu ministrijai informācijas sagatavošanā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pasākumu plāns atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā (turpmāk – pasākumu plāns) nosaka valsts institūciju, pašvaldību, nevalstisko organizāciju un komersantu īstenojamos pasākumus un iesaistāmos resursus, nodrošinot saskaņotu un nekavējošu rīcību, lai spētu uzņemt, izmitināt un nodrošināt sociālo atbalstu līdz četrdesmit tūkstošiem Ukrainas civiliedzīvotāju, ieskaitot līdz šim apzināto Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma subjektu skaitu.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022. gada 28. februārī ar Ministru kabineta rīkojumu Nr.131  tika apstiprināts "Pasākumu plāns personu no Ukrainas masveida ierašanās gadījumā Latvijā" (turpmāk - plāns). Plāna mērķis bija noteikt valsts institūciju, pašvaldību un komersantu īstenojamos pasākumus un iesaistāmos resursus, nodrošinot saskaņotu un nekavējošu rīcību, lai spētu uzņemt un izmitināt desmit tūkstošus personu, kas masveidā varētu ierasties no Ukrainas. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Krievijas karaspēks jau vairāk nekā divus mēnešus turpina iebrukumu Ukrainā, iznīcinot arī civilo infrastruktūru un nogalinot civiliedzīvotājus. Ukrainas teritoriju no kara sākuma jau ir atstājuši gandrīz pieci miljoni Ukrainas civiliedzīvotāju, līdz ar to sākotnēji prognozētais Ukrainas civiliedzīvotāju skaits, kuri masveidā ieradīsies Latvijā jau ir pārsniegts un nepieciešams jauns "Pasākumu plāns par atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā". Personas kods piešķirts  24 746 Ukrainas civiliedzīvotājiem. Ukrainas civiliedzīvotājiem jau ir izsniegtas 14 794 ilgtermiņa (D) vīzas un 3918 uzturēšanās atļaujas (dati uz 2022. gada 26. aprīli), līdz ar to 18 712 Ukrainas civiliedzīvotāji ir deklarējuši savu vēlmi ilgāku laika periodu uzturēties Latvijas Republikā. 
Risinājuma apraksts
Pasākumu plāns atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā (turpmāk – pasākumu plāns) nosaka valsts institūciju, pašvaldību, nevalstisko organizāciju un komersantu īstenojamos pasākumus un iesaistāmos resursus, nodrošinot saskaņotu un nekavējošu rīcību, lai spētu uzņemt, izmitināt un nodrošināt sociālo atbalstu līdz četrdesmit tūkstošiem Ukrainas civiliedzīvotāju, ieskaitot līdz šim apzināto Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma subjektu skaitu.

Pasākumu plāns izstrādāts, ņemot vērā Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto regulējumu. Pasākumu plāns attiecināms arī uz tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas Latvijā ieradušies un prasījuši patvērumu vai pieteikušies vīzas saņemšanai humānu iemeslu dēļ pirms Pasākumu plāna apstiprināšanas un kuru uzņemšana un izmitināšana tika koordinēta atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 28. februāra rīkojumā Nr. 131 “Par Pasākumu plānu personu no Ukrainas masveida ierašanās gadījumā Latvijā” noteiktajai kārtībai. 

Pasākumu plānā iekļautos pasākumus turpina koordinēt un nepieciešamības gadījumā papildu pasākumus nosaka ar Ministru kabineta 2022. gada 3. marta rīkojumu Nr. 2022/1.2.1.-68 "Par Civilās aizsardzības Operacionālo vadības centru" izveidotais Civilās aizsardzības Operacionālais vadības centrs, kuru vada Iekšlietu ministrijas valsts sekretārs.

Lai nodrošinātu atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem, pasākumu plānā iekļautie pasākumi strukturēti divpadsmit sadaļās. 

Ukrainas civiliedzīvotājiem tiek nodrošinātas tiesības uzturēties Latvijas Republikā, tiesības uz nodarbinātību, atbalsta apjoms Ukrainas civiliedzīvotāju likumā noteiktajā apjomā, tiesības uz izglītību, kā arī tiek nodrošinātas nepilngadīgo bez vecāku pavadības Latvijas Republikā ieceļojošo Ukrainas civiliedzīvotāju personisko un mantisko tiesību un interešu nodrošināšana.

Ukrainas civiliedzīvotājiem iespējamā atbalsta apmērs vienam cilvēkam ir veidots ievērojot pamatprincipu, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem sniedzamo pakalpojumu/atbalsta apjoms nepārsniedz Latvijas iedzīvotājiem pieejamo atbalsta apmēru.

Izmitināšanas vietas nodrošināšana personām, kurām tas ir nepieciešams, līdz 90 dienām tiek nodrošināta (prioritārā secībā):
1) novirzot personas brīvprātīgi uzņemošajās mājsaimniecībās (tai skaitā, izmaksājot atlīdzību mājsaimniecībām 100 euro par pirmo personu un 50 euro par katru nākamo personu, kopā ne vairāk kā 300 euro mēnesī par mājokli (vienu adresi) pēc attiecīgā mājsaimniecības pieteikuma);
2) slēdzot īres līgumus ar privātpersonām (fiziskas un juridiskas personas) par dzīvojamo telpu nodošanu lietošanā Ukrainas civiliedzīvotājiem, pielīgstot īres maksu, kas nepārsniedz 400 euro mēnesī par mājokli, iekļaujot visus ar dzīvojamās telpas lietošanu saistītos maksājumus (komunālos maksājumus);
3) novirzot personas izmitināšanas saņemšanai pašvaldības rīcībā esošajās izmitināšanas vietās vai tūristu mītnēs un sedzot izmitināšanas izmaksas, kas nepārsniedz 15 euro personai par diennakti.

Tiek nodrošināta ēdināšana vai pārtikas produkti līdz 30 dienām. Tiek segtas ēdināšanas vai pārtikas produktu izmaksas to faktiskajā apmērā, kas nepārsniedz 10 euro personai dienā, izņemot personām, kas izmitinātas brīvprātīgi uzņemošajās mājsaimniecībās.

Vienlaikus saskaņā ar Pasākumu plānu tiek nodrošināti preventīvie pasākumi valsts drošības, valsts robežas drošības, cilvēktirdzniecības novēršanas, sabiedriskās kārtības un drošības jomās, kā arī Ukrainas civiliedzīvotāju tiesību un brīvību aizsardzība.



 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
  • Veterinārmedicīniskās prakses iestādes (praktizējošie veterinārārsti)
Ietekmes apraksts
Uzņemšana, izmitināšanas, pakalpojumu sniegšana.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
116 277 446
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
116 277 446
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-116 277 446
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-116 277 446
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-116 277 446
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Institūcijām, kas iesaistītas Pasākumu plāna ieviešanā, indikatīvi nepieciešams papildu finansējums - 116 277 446 euro apmērā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu aprēķins pievienots anotācijai (1. pielikums, 2. pielikums (2.1.-2.9.pielikumi) un 3.pielikums).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija
Izdevumi  tiks segti attiecīgās institūcijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Pievienotais Ministru kabineta sēdes rīkojuma projekts citastarpā paredz:
 - pieņemt zināšanai, ka papildu finansējuma avots pasākumu plāna īstenošanai ir budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmā 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" plānotie līdzekļi;
- pieņemt zināšanai, ka indikatīvi pasākumu plāna īstenošanai papildu finansējums nepārsniedz 116 277 446 euro;
- ministrijām, kuras iesaistītas pasākumu plāna īstenošanā, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un attiecīgajam ministram iesniegt Ministru kabinetā rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši faktiski nepieciešamajiem izdevumiem;
 -pašvaldību institūcijām pasākumu plāna īstenošanai nepieciešamos līdzekļus pieprasīt atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13. pantā noteiktajām prasībām.
 - ministrijām atbilstoši kompetencei mēneša laikā pārskatīt Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā paredzēto atbalstu, svītrojot atbrīvojumus no valsts nodevām.

Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13. panta:
1.daļas 3.punkts nosaka, ka pašvaldības uzkrāj informāciju par Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu un tā izmaksām;
2. daļa nosaka, ka pašvaldība, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Valsts kase nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus, reizi mēnesī līdz pārskata mēnesim sekojošā mēneša desmitajam datumam iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai pārskatu par izdevumiem, kas saistīti ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu.
2.daļa nosaka, ka Ekonomikas ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija un Labklājības ministrija atbilstoši kompetencei piecu darbdienu laikā saskaņo šā panta otrajā daļā minētās informācijas atbilstību Valsts kases pārskatam. Pašvaldība nodrošina normatīvajos aktos noteikto līdzekļu izlietojuma kontroli un atbilstību šā likuma mērķim.
3. daļa nosaka, ka  Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija reizi mēnesī kompensē pašvaldībām izdevumus, kas radušies sakarā ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu, pieprasot līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", izņemot šā likuma 11. pantā minētos izdevumus.

Ministrijas Pasākumu plāna īstenošanai papildu nepieciešamo finansējumu no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” plānotiem līdzekļiem pieprasa atbilstoši  Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas".

Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra rīkojumam Nr. 15 (prot. Nr. 2 41. §) un Ministru kabineta 2021. gada 7. decembra sēdē nolemtajam (prot. Nr.79 § 5. punkts), lai nodrošinātu  protokollēmuma 2. punkta (atbalstīt priekšlikumu par Sabiedrības integrācijas fonda noteikšanu par atbildīgo iestādi patvēruma meklētāju un starptautiskās aizsardzības saņēmēju sociālekonomiskās iekļaušanas koordinācijas jomā) īstenošanu, tika atbalstīta divu amata vietu izveide Sabiedrības integrācijas fondā no 2022. gada 1. janvāra. Lai nodrošinātu, ka nepalielinās kopējais amata vietu skaits valsts pārvaldes iestādēs, noteikts, ka amata vietas (bez finansējuma) tiek pārdalītas no Iekšlietu ministrijas resora. Izvērsts amata vietu skaita palielinājuma pamatojums iekļauts informatīvajā ziņojumā (21-TA-108).

4.1.1. Grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā

Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.2. Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada noteikumos Nr.172 "Noteikumi par informāciju, kas nepieciešama, lai nodrošinātu atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem"

Pamatojums un apraksts
Precizēt sniegtās informācijas apjomu.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.3. Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 12. marta noteikumos Nr.168 "Noteikumi par izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem"

Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
  • Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
  • Valsts policija
  • Valsts robežsardze
  • Valsts drošības dienests
  • Labklājības ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Tieslietu ministrija
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Veselības ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Zemkopības ministrija
  • Satiksmes ministrija
  • Kultūras ministrija
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"
  • Lauksaimniecības datu centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Papildu nepieciešamā finansējuma kopsavilkums
2. pielikums
Nosaukums
Nepieciešamā finansējuma aprēķins (indikatīvi)
3. pielikums
Nosaukums
Labklājības ministrijas indikatīvais izdevumu ietekmes aprēķins