24-TA-823: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Bauskas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma "Piķu mežs" Codes pagastā, Bauskas novadā, daļas pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa, 43. pants, Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa un likuma "Par autoceļiem" 4. pants un Bauskas novada domes 2023. gada 30 novembra lēmums Nr. 508 (prot. Nr. 14, 20. p.) "Par Bauskas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma "Piķu mežs" daļu, Codes pagastā, Bauskas novadā nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Bauskas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma daļu, kas nepieciešama projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu".
Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Pamatojoties uz Satiksmes ministrijas piesaistītās pilnsabiedrības "RB Latvija" izstrādātajiem tehniskajiem risinājumiem, kā arī to detalizācijai izstrādātajā būvprojektā, Rail Baltica projekta īstenošanai valsts īpašumā iegūstama Bauskas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma "Piķu mežs" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 002 0099) Codes pagastā, Bauskas novadā, daļa (turpmāk – Nekustamais īpašums).
Nekustamo īpašumu nepieciešams pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā, jo tas ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – atbilstoši Dzelzceļa likuma 6. panta pirmajai daļai un 15. panta pirmajai daļai izmantojot valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā, kā arī atbilstoši likuma "Par autoceļiem" 4. pantam un 7. panta pirmajai daļai publiskās lietošanas autoceļa izveidei un autoceļu valsts pārvaldes īstenošanai.
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Bauskas novada domes 2023. gada 30. novembra lēmumu Nr. 508 (prot. Nr. 14, 20.p.) "Par Bauskas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma "Piķu mežs" daļu, Codes pagastā, Bauskas novadā nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā".
Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Pamatojoties uz Satiksmes ministrijas piesaistītās pilnsabiedrības "RB Latvija" izstrādātajiem tehniskajiem risinājumiem, kā arī to detalizācijai izstrādātajā būvprojektā, Rail Baltica projekta īstenošanai valsts īpašumā iegūstama Bauskas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma "Piķu mežs" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 002 0099) Codes pagastā, Bauskas novadā, daļa (turpmāk – Nekustamais īpašums).
Nekustamo īpašumu nepieciešams pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā, jo tas ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – atbilstoši Dzelzceļa likuma 6. panta pirmajai daļai un 15. panta pirmajai daļai izmantojot valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā, kā arī atbilstoši likuma "Par autoceļiem" 4. pantam un 7. panta pirmajai daļai publiskās lietošanas autoceļa izveidei un autoceļu valsts pārvaldes īstenošanai.
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Bauskas novada domes 2023. gada 30. novembra lēmumu Nr. 508 (prot. Nr. 14, 20.p.) "Par Bauskas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma "Piķu mežs" daļu, Codes pagastā, Bauskas novadā nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums "Piķu mežs" Codes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4052 002 0099) sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 002 0194) 5,77 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 002 0195) 0,82 ha un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 002 0196) 0,96 ha platībā. Nekustamais īpašums ierakstīts Codes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000566411. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas Bauskas novada pašvaldībai. Zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4052 002 0194) 5,77 ha platībā ar Rail Baltica projektu netiek skarta.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrētas hipotēkas, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības. Zemesgrāmatas nodalījumā ierakstītajam aizliegumam (uz likuma "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" 16. panta pirmās daļas pamata) termiņš ir notecējis un tas nerada liegumu Nekustamo īpašumu atsavināt valstij.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra sistēma) ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0195 ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,02 ha,
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0196 ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,37 ha.
Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0195 lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platības sadalījums pa lietošanas veidiem: mežu platība 0,82 ha; zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0196 lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platības sadalījums pa lietošanas veidiem: mežu platība 0,88 ha; ūdens objektu zeme, t.sk. zeme zem ūdeņiem 0,08 ha.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0195 nepieciešama publiskās lietošanas autoceļa izveidei un autoceļu pārvaldes īstenošanai ceļa zemes nodalījuma joslas teritorijā.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0196 nepieciešama valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0194 ir pašvaldības īpašumā paliekoša zemes vienība un tai tiks nodrošināta piekļuve no projektētā valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu, Rīkojuma projekts paredz, nostiprinot zemesgrāmatā valsts īpašuma tiesības uz pārņemto Nekustamo īpašumu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr tiek nodrošināta valsts pārvaldes funkcijas transporta nozarē īstenošana, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt Nekustamo īpašumu vai tā daļas un apgrūtināt to ar hipotēkām bez atsevišķas Bauskas novada pašvaldības piekrišanas.
Rīkojuma projekts paredz pienākumu Satiksmes ministrijai pārņemto Nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot atpakaļ Bauskas novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un saistītās infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamo īpašumu nodos Rail Baltica projekta ieviesējam būvdarbu veikšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu – zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0195 un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu – nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas noteikumiem.
Izbeidzoties nepieciešamībai Nekustamo īpašumu izmantot valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras uzturēšanai, tā atdošana atpakaļ Bauskas novada pašvaldībai tiks īstenota, ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām.
Bauskas novada domes 2023. gada 30. novembra lēmumā Nr. 508 (prot. Nr. 14, 20.p.) "Par Bauskas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma "Piķu mežs" daļu, Codes pagastā, Bauskas novadā nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā" noteikts, ka nocirstās mežaudzes kokmateriāli, kas atrodas valsts īpašumā nododamajās zemes vienībās, paliek pašvaldība īpašumā, lai tos izmantotu pašvaldības funkciju nodrošināšanai. Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4. punktu Bauskas novada pašvaldība gādā par iedzīvotāju izglītību un kultūru. Pašvaldību likuma 73. pantā noteikts, ka pašvaldības manta izmantojama pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs. Bauskas novada pašvaldībā atrodas vairākas bibliotēkas un kultūras nami, kuri tiek apkurināti ar malku. Tāpēc pašvaldība, izbūvējot Rail Baltica trasi, nozāģētos kokmateriālus no pašvaldības īpašuma "Piķu mežs" vēlas izmantot likumā noteikto funkciju realizācijai.
Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības skaidrojumam, pašvaldībai šobrīd nav tiesiska pamata pašai veikt kailcirti, jo koki nav vēl sasnieguši ciršanas vecumu.
Savukārt Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros atbilstoši būvniecības ieceres dokumentācijai paredzēta koku ciršanu.
Ņemot vērā Bauskas novada pašvaldības nepieciešamību nocirstos kokus izmantot pašvaldības funkciju īstenošanai, valsts īpašumā pārņemtajā Nekustamajā īpašumā nocirstie koki kā kustamā manta saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta trešo daļu atsavināma bez atlīdzības atpakaļ pašvaldības īpašumā pašvaldības funkciju īstenošanai, atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 48. pantam sastādot mantas nodošanas aktu.
Ņemot vērā lietas faktiskos apstākļus (valsts pārņem Nekustamo īpašumu no pašvaldības, kurai ir nepieciešamas Nekustamā īpašuma blakus lietas pēc to atdalīšanas – koku nociršanas – izmantot savu funkciju īstenošanai), konkrētajā situācijā nebūtu pamatoti pēc koku nociršanas piemērot Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumos Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta" noteikto kārtību, kādā noskaidrojama publisko personu vajadzība pēc valsts mantas.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrētas hipotēkas, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības. Zemesgrāmatas nodalījumā ierakstītajam aizliegumam (uz likuma "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" 16. panta pirmās daļas pamata) termiņš ir notecējis un tas nerada liegumu Nekustamo īpašumu atsavināt valstij.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra sistēma) ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0195 ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,02 ha,
- zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0196 ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,37 ha.
Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0195 lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platības sadalījums pa lietošanas veidiem: mežu platība 0,82 ha; zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0196 lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platības sadalījums pa lietošanas veidiem: mežu platība 0,88 ha; ūdens objektu zeme, t.sk. zeme zem ūdeņiem 0,08 ha.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0195 nepieciešama publiskās lietošanas autoceļa izveidei un autoceļu pārvaldes īstenošanai ceļa zemes nodalījuma joslas teritorijā.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0196 nepieciešama valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0194 ir pašvaldības īpašumā paliekoša zemes vienība un tai tiks nodrošināta piekļuve no projektētā valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu, Rīkojuma projekts paredz, nostiprinot zemesgrāmatā valsts īpašuma tiesības uz pārņemto Nekustamo īpašumu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr tiek nodrošināta valsts pārvaldes funkcijas transporta nozarē īstenošana, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt Nekustamo īpašumu vai tā daļas un apgrūtināt to ar hipotēkām bez atsevišķas Bauskas novada pašvaldības piekrišanas.
Rīkojuma projekts paredz pienākumu Satiksmes ministrijai pārņemto Nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot atpakaļ Bauskas novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un saistītās infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamo īpašumu nodos Rail Baltica projekta ieviesējam būvdarbu veikšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu – zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 4052 002 0195 un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu – nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas noteikumiem.
Izbeidzoties nepieciešamībai Nekustamo īpašumu izmantot valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras uzturēšanai, tā atdošana atpakaļ Bauskas novada pašvaldībai tiks īstenota, ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām.
Bauskas novada domes 2023. gada 30. novembra lēmumā Nr. 508 (prot. Nr. 14, 20.p.) "Par Bauskas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma "Piķu mežs" daļu, Codes pagastā, Bauskas novadā nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā" noteikts, ka nocirstās mežaudzes kokmateriāli, kas atrodas valsts īpašumā nododamajās zemes vienībās, paliek pašvaldība īpašumā, lai tos izmantotu pašvaldības funkciju nodrošināšanai. Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4. punktu Bauskas novada pašvaldība gādā par iedzīvotāju izglītību un kultūru. Pašvaldību likuma 73. pantā noteikts, ka pašvaldības manta izmantojama pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs. Bauskas novada pašvaldībā atrodas vairākas bibliotēkas un kultūras nami, kuri tiek apkurināti ar malku. Tāpēc pašvaldība, izbūvējot Rail Baltica trasi, nozāģētos kokmateriālus no pašvaldības īpašuma "Piķu mežs" vēlas izmantot likumā noteikto funkciju realizācijai.
Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības skaidrojumam, pašvaldībai šobrīd nav tiesiska pamata pašai veikt kailcirti, jo koki nav vēl sasnieguši ciršanas vecumu.
Savukārt Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros atbilstoši būvniecības ieceres dokumentācijai paredzēta koku ciršanu.
Ņemot vērā Bauskas novada pašvaldības nepieciešamību nocirstos kokus izmantot pašvaldības funkciju īstenošanai, valsts īpašumā pārņemtajā Nekustamajā īpašumā nocirstie koki kā kustamā manta saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta trešo daļu atsavināma bez atlīdzības atpakaļ pašvaldības īpašumā pašvaldības funkciju īstenošanai, atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 48. pantam sastādot mantas nodošanas aktu.
Ņemot vērā lietas faktiskos apstākļus (valsts pārņem Nekustamo īpašumu no pašvaldības, kurai ir nepieciešamas Nekustamā īpašuma blakus lietas pēc to atdalīšanas – koku nociršanas – izmantot savu funkciju īstenošanai), konkrētajā situācijā nebūtu pamatoti pēc koku nociršanas piemērot Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumos Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta" noteikto kārtību, kādā noskaidrojama publisko personu vajadzība pēc valsts mantas.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt valsts īpašumā bez atlīdzības Bauskas novada pašvaldībai piederošo Nekustamo īpašumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamais īpašums tiek atsavināts valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt Nekustamo īpašumu valsts īpašumā bez atlīdzības.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma nepieciešamība valsts funkciju īstenošanai konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, tostarp fiziskas personas.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, tostarp fiziskas personas.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rail Baltica projekta ietvaros izbūvētā transporta infrastruktūra veicinās attiecīgā reģiona ekonomisko izaugsmi.
Rail Baltica projekta ietvaros izbūvētā transporta infrastruktūra veicinās attiecīgā reģiona ekonomisko izaugsmi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līguma, kas noslēgts 2015. gada 24. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līguma, kas noslēgts 2015. gada 24. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projektā iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas".
Projektā iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa infrastruktūras attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi