Anotācija (ex-ante)

22-TA-3471: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 30. jūnija noteikumos Nr. 484 "Noteikumi par zvērināta notāra profesionālās kvalifikācijas celšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt un papildināt regulējumu atbilstoši praksē konstatētajām problēmām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2008. gada 30. jūnija noteikumi Nr. 484 "Noteikumi par zvērināta notāra profesionālās kvalifikācijas celšanu"" (turpmāk – Noteikumi Nr. 484) noteic aktivitātes zvērināta notāra profesionālās kvalifi­kācijas celšanai, par ko piešķir kredītpunktus, kredītpunktu piešķiršanas kritērijus un kārtību, kā arī kredītpunktu skaitu, kas nepieciešams pilnīgai vai daļējai atbrīvošanai no regulārās kvalifikācijas pārbaudes kārtošanas, un kārtību, kādā notiek pilnīga vai daļēja atbrīvošana no regulārās kvalifikācijas pārbaudes kārtošanas. Regulārā kvalifikācijas pārbaude kārtojama ne retāk kā reizi piecos gados, skaitot no amatā iecelšanas dienas vai iepriekšējās regulārās kvalifikācijas pārbaudes. Turklāt laika periodā no amatā iecelšanas dienas vai iepriekšējās regulārās kvalifikācijas pārbaudes zvērināti notāri krāj Noteikumos Nr. 484 noteiktajā kārtībā un apjomā kredītpunktus, kas dod tiesības viņiem tikt atbrīvotiem daļēji vai pilnībā no regulārās kvalifikācijas pārbaudes kārtošanas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 484 8. punkts noteic, lai saņemtu kredītpunktus par šo noteikumu 4. punktā minētajām aktivitātēm, zvērināts notārs triju nedēļu laikā pēc attiecīgās aktivitātes pabeigšanas iesniedz Latvijas Zvērinātu notāru padomē (turpmāk – padome) attiecīgus pamatojuma dokumentus (pielikums), kas apliecina šīs aktivitātes sekmīgu pabeigšanu un ir par pamatu kredītpunktu piešķiršanai. Šajā punktā grozījumi nepieciešami, lai vienkāršotu kārtību, nosakot vispārpieņemtu procesuālo mēneša termiņu un saskaņojot to ar Noteikumu Nr. 484 9. punktā noteikto termiņu komisijai izlemšanai par kredītpunktu piešķiršanu. Šādas izmaiņas atvieglos gan zvērinātu notāru, gan arī komisijas ikdienas darbu, tajā pašā laikā nemainīs zvērināta notāra profesionālās kvalifikācijas celšanas sistēmu. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz pagarināt Noteikumu Nr. 484 8. punktā noteikto termiņu dokumentu iesniegšanai padomē no trīs nedēļām uz mēnesi.
Problēmas apraksts
Praksē konstatēts, ka nepieciešams Noteikumos Nr. 484 precizēt zvērināta notāra lekciju vai lekcijas kursa pasniegšanas kārtību notariāta iekšienē, jo tas pašreiz šajos noteikumos nav tieši noregulēts. Notariāta likuma 230. pants paredz, ka padome pārzina kolēģijas organizācijas lietas, pārzina zvērinātu notāru un to palīgu sagatavošanu. Tādējādi izstrādājama tiesību norma, kas paredz, ka zvērināta notāra pasniegto lekciju vai lekciju kursu pieteikums tiek iesniegts padomē, kas izvērtē lekcijas vai lekciju kursa atbilstību tiesiskajam regulējumam un publicē paziņojumu par mācībām notariāta iekšējās informācijas tīklā, tādējādi ikvienam notariātā nodrošinot informāciju un pieejamību zvērināta notāra plānotajām lekcijai vai lekciju kursam. Turklāt gadījumā, ja padome konstatēs, ka, piemēram, plānoto apmācību tēma vai mācību saturs nav adekvāts zvērinātiem notāriem, tā pieņems motivētu atteikumu šādu apmācību norisei. Līdz ar to paredzētājām apmācībām tiks nodrošināta attiecīga kvalitāte un lielāka pieejamība.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz Noteikumus Nr. 484 ar jaunu 10.1 punktu, kas noteic, ja zvērināts notārs ir ieplānojis pasniegt lekcijas vai lekciju kursu zvērinātiem notāriem, zvērināta notāra amata pretendentiem vai zvērināta notāra palīgiem, zvērināts notārs ne vēlāk kā mēnesi pirms lekcijas vai lekciju kursa norises iesniedz iesniegumu padomē, pievienojot tam informāciju par apmācību jomu, saturu, pasniedzēju, norises vietu un laiku. Padome nekavējoties pieņem lēmumu publicēt paziņojumu par mācībām notariāta iekšējās informācijas tīklā vai motivētu atteikumu un informē par to zvērinātu notāru.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 484 19. punkts noteic, ka par šo noteikumu 17. un 18. punktā minētajām apmācībām, kurām paredzēts gala pārbaudījums, – praktiskajām apmācībām – piešķir kredītpunktus dubultā apmērā.
Lai padarītu skaidrākus priekšnoteikumus kredītpunktu piešķiršanai, izstrādājams regulējums, kas noteic, ka gala pārbaudījumam jābūt sekmīgi nokārtotam, lai būtu pamats piešķir kredītpunktus dubultā apmērā. Tādā veidā šis punkts tiek precizēts, lai padarītu skaidrākus priekšnoteikumus. Līdz šim Noteikumu Nr. 484 19. punkts to skaidri nenoteica, bet praksē tie tā tika interpretēti, jo šāds secinājums izriet no apmācību būtības, šo noteikumu 5. punkta un pielikuma, piemēram, 1-3. punkta, kuros ir uzsvērta gala pārbaudījuma sekmīga nokārtošana, ja tāds ir paredzēts. Risinājuma variants tiek saskaņota arī ar Ministru kabineta 2011. gada 15. novembra noteikumu Nr. 877 "Kārtība un nosacījumi, ar kādiem zvērinātu tiesu izpildītāju atbrīvo no kvalifikācijas eksāmena kārtošanas" (turpmāk - Noteikumi Nr. 877) 19. punktu, kurā tas jau ir noteikts zvērinātiem tiesu izpildītājiem, kuriem ir līdzīgs tiesiskais regulējums attiecībā uz profesionālās kvalifikācijas celšanu.
Tāpat nepieciešams atteikties no piebildes par praktiskajām apmācībām, jo tā ir viena no pedagoģiskam metodēm, bet tieši sekmīgi nokārtots gala pārbaudījums ir priekšnoteikums kredītpunktu piešķiršanai dubultā apmērā, nevis kādas metodes izmantošana.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt Noteikumu Nr. 484 19. punktu, tajā nosakot, ka par šo noteikumu 17. un 18. punktā minētajām apmācībām, kurām paredzēts gala pārbaudījums, un tas ir sekmīgi nokārtots, piešķir kredītpunktus dubultā apmērā.
Problēmas apraksts
Praksē konstatēts, ka nepieciešams pārskatīt atsevišķu piešķiramo kredītpunktu apmērus, tos palielinot, lai motivētu zvērinātus notārus īstenot šīs aktivitātes, kā arī noteikt jaunas, līdz šim Noteikumos Nr. 484 nedefinētas aktivitātes.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz izteikt Noteikumu Nr. 484 pielikumu jaunā redakcijā, precizējot gan kredītpunktu apmēru par noteikta veida jau definētā aktivitātēm, gan nosakot jaunas aktivitātes kvalifikācijas celšanai zvērinātiem notāriem. Proti, noteikumu projekts pielikuma:
 1)        4. punktā -  paplašina to, kas var būt lekcijas vai lekcijas kursa mērķauditorija, iekļaujot tajā arī zvērināta notāra palīgus. Zvērināta notāra palīgam ir tiesības aizstāt zvērinātu notāru, līdz ar to ir pamatoti, ka palīgs apmeklē tās pašas lekcijas vai lekcijas kursus. 
Tāpat šis grozījums paredz palielināt piešķiramo kredītpunktu skaitu, jo tā mērķis ir veicināt zvērinātus notārus gatavot un pasniegt lekcijas vai lekcijas kursus. Šī aktivitāte ir viena no efektīvākajām profesionālās kvalifikācijas celšanā. Attiecīgi piešķiramo kredītpunktu dubultošana varētu būt pietiekama motivācija, lai to aktīvāk darītu. Minētais pamatojams arī ar padomes veikto aptauju zvērinātu notāru vidū, no kuras izrietēja, ka šāda motivāciju būtu pietiekama.
Turklāt šis grozījums ir saskaņots ar grozījumiem attiecībā uz noteikumu 10.1 punktu un paredz ieviest jaunu kredītpunktu piešķiršanas aktivitāti.   Proti, šīs lekcijas vai tā kursa pasniegšana, atšķirībā no 4. punktā jau noteiktās, būs attiecināms uz tādām apmācībām, kuras organizē pats zvērināts notārs nevis iestāde, ar kuru zvērinātam notāram tiek slēgts līgums par apmācību veikšanu, vai kura izsniedz izziņu ar apliecinājumu par lekcijas vai lekciju kursa norises faktu.
Visas kolēģijas interesēs ir tas, ka zvērināti notāri savstarpēji dalās ar savām zināšanām, prasmēs un iemaņām. Šādas apmācības ir nozīmīgas, lai ne tikai apmainītos zināšanām, bet arī lai konstatētu prakses atšķirības un problēmas, kā arī kopīgi formulētu priekšlikumus un risinājumus. Tāpat šajā grozījumu punktā noteiktais piešķiramo kredītpunktu skaits ir noteikts ar mērķi veicināt zvērinātus notārus gatavot un pasniegt lekcijas vai lekcijas kursus saviem kolēģiem.
Turklāt, ņemot vērā, ka par 17. punktā norādītās aktivitātes attiecībā uz zvērinātu notāru biroja darbinieku apmācībām pamatojuma dokumentu uzskatāms padomes apliecinājums, arī šajā punktā attiecībā uz noteikumu 10.1 punktā noteikto kārtību kā pamatojuma dokuments ir norādīts padomes apliecinājums;
 2)        5. punktā - palielina piešķiramo kredītpunktu skaitu. Grozījumu mērķis ir veicināt zvērinātus notārus gatavot un pasniegt mācību kursus. Šī aktivitāte ir viena no efektīvākajām profesionālās kvalifikācijas celšanā. Turklāt jaunais kredītpunktu skaits ir saskaņots ar  Noteikumu Nr. 877 pielikuma 5. punktu. Papildus norādāms, ka pēdējos 10 gados nav bijis neviens lēmums, kad kredītpunktus piešķir, pamatojoties uz šo punktu. Tas nozīmē, ka esošā norma ir nedzīva. Turklāt padomes veiktā aptauja zvērinātu notāru vidū apliecina, ka kredītpunktu palielināšana šādā apmērā būtu pietiekama motivācija;
 3)        6. punktā - paredz palielināt piešķiramo kredītpunktu skaitu. Grozījumu mērķis ir veicināt zvērinātus notārus gatavot un pasniegt lekcijas vai lekciju kursus. Šī aktivitāte ir viena no efektīvākajām profesionālās kvalifikācijas celšanā.  Turklāt jaunais kredītpunktu skaits ir saskaņots ar  Noteikumu Nr. 877pielikumu 5. punktu;
4)         7. punktā - paredz atteikties no piebildes par autorloksni. Šāda norāde ir nepamatota, jo prasība pēc apjoma ir attiecināma uz publikācijām izdevumos (žurnālos, konferenču krājumos utt.), nevis konferencēm un mācību semināriem. Piemēram, var tikt sniegts referējums, pamatojoties uz iepriekš sagatavotu prezentāciju. Līdz ar to faktiskais mutvārdu referāts būs garš, tomēr prezentācija var nesasniegt prasību pēc autorloksnes;
5)         11. punktā -    paredz ieviest kredītpunktu piešķiršanu par cita veida publikācijām. Noteikumi Nr. 484 jau līdz šim paredz kredītpunktu piešķiršanu par publikācijām (pielikuma 9.-11. punkts), tomēr šīs publikācijas ir nošķiramas no publikācijām masu medijos. Proti, Noteikumu Nr. 484 10. punkts definē kredītpunktu piešķiršanu par publikāciju Latvijas Zinātnes padomes Vispāratzīto recenzējamo zinātnisko izdevumu sarakstā minētajos izdevumos, savukārt 11. punkts  par publikāciju citā publiskā izdevumā, piem., žurnālā "Jurista Vārds". Tomēr definētajos punktos izpaliek daudz publikāciju citos izdevumos, piemēram, reģionu vietējos izdevumos, oficiālā izdevēja "Latvijas Vēstneša" uzturētajai tiesiskās informācijas platformai www.lvportals.lv. Šādas publikācijas neatbilst pašreizējā noteikumu 11. punktā definētajam kredītpunktu apmēram norādīto rakstu zīmju skaita dēļ, tomēr arī publikācijas sagatavošanai šādos publiskos avotos prasa laiku, zināšanas un prasmes. Tādējādi, ņemot vērā minēto, par šādu publikāciju piešķirtu proporcionāli mazāk punktus - 2 punktus par publikāciju, kas pārsniedz 3000 zīmes, bet nepārsniedz 40000 zīmes, ieskaitot atstarpes starp vārdiem;
6)         12. punktā - paredz precizēt un novērst dažādas interpretācijas par to, vai kredītpunktus piešķir gadā vai par citu periodu. Priekšlikums ir saskaņots ar  Noteikumiem Nr. 877, kuros arī ir noteikts, ka līdzīgās aktivitātēs punktus piešķir par gadu;
7)         ievieš jaunu 12.1 punktu ar jaunu kredītpunktu piešķiršanas aktivitāti.   Noteikumi Nr. 484 paredz piešķirt kredītpunktus par dalību normatīvo aktu projektu izstrādes starpinstitūciju darba grupā, tomēr neparedz piešķirt tos par dalību atsevišķā darba grupas sanāksmē. Uzskatāms, ka arī par šādu dalību ir pamats piešķirt attiecīgu skaitu kredītpunktus, tāpat kā tas ir paredzēts Noteikumu Nr. 877 13. punktā – 2 punktus. Noteikumu Nr. 484 12. un 12.1 punktā paredzētās aktivitātes ir atsevišķas un zvērināts notārs saņems kredītpunktus saskaņā ar vienu no noteikumu punktiem, proti, tie nesummēsies;
8)         ievieš jaunu 12.2 punktu ar jaunu kredītpunktu piešķiršanas aktivitāti. Notariālā akta vai apliecinājuma parauga izstrāde visiem zvērinātiem notāriem prasa augstu profesionalitāti, teicamas zināšanas un prasmes. Līdz ar to ir pamats piešķirt kredītpunktus par šo aktivitāti. Priekšnoteikums kredītpunktu saņemšanai ir padomes atzinums. Grozījums paredz par šādu aktivitāti piešķirt 5 kredītpunktus par notariālā akta parauga un 2 kredītpunktus par apliecinājuma parauga izstrādi, kas ir proporcionāls skaits salīdzinājumā par citām aktivitātēm piešķiramajiem kredītpunktiem un ieguldītajam darbam un nepieciešamajām zināšanām. Par notariālā akta parauga izstrādi ir piešķirams lielāks punktu skaits, nekā par apliecinājumu, jo atbilstoši Notariāta likumam tajā iekļaujami un atrunājami vairāk elementi un to saturs parasti ir sarežģītāks un apjomīgāks;
9)         13.-16. punktā - precizēt un novērst dažādas interpretācijas par to, vai punktus piešķir gadā vai par citu periodu. Grozījums ir saskaņots ar  Noteikumiem Nr. 877, kuros arī ir noteikts, ka līdzīgās aktivitātēs punktus piešķir par gadu;
10)       ievieš jaunu 16.1 punktu ar jaunu kredītpunktu piešķiršanas aktivitāti.  Noteikumi Nr. 484 paredz kredītpunktu piešķiršanu par aktīvu dalību dažādās pastāvīgās un terminētās institūcijās (pielikuma 14.-16. punkts), tomēr ir arī citas aktivitātes, par kurām ir pamats piešķirt  kredītpunktus. Aktīva dalība normatīvajos aktos noteiktā eksāmena komisijā, piemēram, Valsts vienotā jurista profesionālās kvalifikācijas eksāmena komisijā, padomes pastāvīgā darba grupā, piemēram, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas regulējuma darba grupa, prasa ne mazākas zināšanas un profesionālās iemaņas un to attīstību kā dalība padomē un citās pašpārvaldes institūcijās. Tādējādi grozījums paredz šādu jaunu aktivitāti kredītpunktu piešķiršanai;
11)       ievieš jaunu 16.2 punktu ar jaunu kredītpunktu piešķiršanas aktivitāti.  Noteikumi Nr. 484 paredz kredītpunktu piešķiršanu par aktīvu dalību dažādās pastāvīgās un terminētās institūcijās (pielikuma 14.-16. punkts), tomēr grozījums paredz piešķirt papildus kredītpunktus par šo institūciju, darba grupu vai projektu vadīšanu. Uzskatāms, ka pamatoti ir piešķirt papildus kredītpunktus par pašu šo komisiju vai darba grupu vadīšanu, jo praksē konstatēts, ka parasti tas prasa vairāk prasmes un iemaņas un to attīstību. Arī metodoloģiski tā ir atšķirīga darbība, tāpēc ir pamatoti to izdalīt atsevišķi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • zvērināti notāri
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts noteic pagarina termiņu dokumentu iesniegšanai padomē no trīs nedēļām uz mēnesi, precizē zvērināta notāra lekciju vai lekcijas kursa pasniegšanas kārtību notariāta iekšienē, kā arī pārskata atsevišķu piešķiramo kredītpunktu apmērus, tos palielinot, un paredz jaunas, līdz šim noteikumos nedefinētas aktivitātes.
Juridiskās personas
  • Padome.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts noteic pagarina termiņu dokumentu iesniegšanai padomē no trīs nedēļām uz mēnesi, precizē zvērināta notāra lekciju vai lekcijas kursa pasniegšanas kārtību notariāta iekšienē, kā arī pārskata atsevišķu piešķiramo kredītpunktu apmērus, tos palielinot, un paredz jaunas, līdz šim noteikumos nedefinētas aktivitātes, par kurām savu apliecinājumu sniegs padome.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Tieslietu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
Padome.

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/42f0b619-a90c-42f6-a7a5-3c445c177aeb

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Viedokļi par noteikumu projektu no sabiedrības pārstāvju puses nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi