Anotācija (ex-ante)

22-TA-2929: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 13. maija noteikumos Nr. 240 "Noteikumi par valsts akadēmiskās izglītības standartu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīva, lai izpildītu Ministru kabineta 2021.gada 28.aprīļa rīkojuma Nr.292 “Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plānu” (turpmāk – ANM plāns) 482. un 483. punktā noteikto.

Digitālās prasmes un kompetences mūsdienās ir nepieciešamas gan dažādu profesionālo pienākumu veikšanai, gan ikdienas dzīves situācijās. Studentiem kā topošajiem speciālistiem atbilstošas digitālās prasmes un kompetences ir būtiski apgūt jau studiju procesā, vienlaikus nostiprinot izpratni, ka tās pilnveidot būs nepieciešams nepārtraukti.

Tiesību akta projekts saistīts ar Izglītības attīstības pamatnostādnēm 2021.-2027.gadam „Nākotnes prasmes nākotnes sabiedrībai” (turpmāk – IAP), kur digitalizācija ir viena no horizontālajām prioritātēm, kas ietver digitālo prasmju apguvi kā vienu no caurviju prasmēm sekmīgai darbībai mūsdienu sabiedrībā (2.mērķis; 2.1.3. uzdevums); cits IAP uzdevums paredz palielināt e-izglītības piedāvājumu visos izglītības līmeņos un veidos, kā arī attīstīt digitālās studiju platformas un studiju materiālus e-vidē.
IAP paredz mērīt ieviešanas pasākumu panākto progresu sistēmas līmenī. Attiecībā uz digitalizāciju ir noteikti šādi indikatori: 70% cilvēki (vecuma grupā 16-74) ir apguvuši digitālās pamatprasmes līdz 2027.gadam (DESI indekss); 12%  pieaugušo (vecuma grupā 25-64) ir piedalījušies apmācībās pēdējās 4 nedēļās pirms pētījuma (Eurostat) u.c.
 
“Digitālās transformācijas pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam” (turpmāk – DTP) arī ir sadaļa par digitālajām prasmēm un izglītību (4.1. nodaļa), kurā noteikts, ka īstenotās politikas rezultātā palielinās iedzīvotāju skaits, kuriem ir digitālās prasmes. Piemēram, iedzīvotāji (vecuma grupā 16-74 gadi), kuriem digitālās prasmes, 2024.gadā virs pamatlīmeņa ir 35%; 2027.gadā - 45% (atbilstoši DESI indeksam).

Tiesību akta projekts paredz, ka studiju programmā kopumā tiek sasniegti tādi studiju rezultāti, kas nodrošina to, ka programmas absolventi spēj atbildīgi un droši izvēlēties un lietot informācijas tehnoloģijas dažādās situācijās profesionālajā darbībā, pētniecībā, mūžizglītībā, organizējot un vadot komandas darbu, un spēj  apgūt, radīt un koplietot digitālo saturu. Proti, studiju programmas saturā tiek nodrošināta digitālo prasmju un kompetenču apguve, kas var tikt organizēta arī studiju moduļa veidā. Studiju modulis atbilstoši Augstskolu likumam ir „studiju programmas sastāvdaļa, ko izveido, apvienojot studiju kursus vai to daļas, kuriem ir kopīgs mērķis un sasniedzami studiju rezultāti” (1.panta 13.punkts), tādējādi studiju programmās jāparedz digitālo prasmju kā caurviju prasmju apguve gan atbilstoši studiju līmenim, gan studiju programmas saturam. Šobrīd daudzas zinātņu un profesionālās darbības jomas ievieš dažādus digitālos risinājumus, tāpēc ir svarīgi tos apgūt vai ar tiem iepazīties labā līmenī atbilstoši studiju jomai/ profesionālajai darbībai nozarē.

Tā kā studijās iegūstamie grādi, izsniedzamie diplomi  un profesionālā kvalifikācija atbilst Latvijas kvalifikācijas ietvarstruktūru līmeņiem, tad studiju programmās jāplāno arī atbilstošu digitālo prasmju un kompetenču apguve, attiecīgi augstākos studiju līmeņos tiek apgūtas sarežģītākas vai padziļinātas prasmes pētniecībai un profesionālajai darbībai.

2017.gadā pirmo reizi tika publicēts Digitālo kompetenču ietvars (DigComp), ko izstrādāja Kopīgais pētniecības centrs Cilvēkkapitāla un nodarbinātības nodaļa Eiropas Komisijas Nodarbinātības, sociālo lietu un iekļautības ģenerāldirektorāta vajadzībām. Ziņojums „DigComp 2.1: Iedzīvotāju digitālās kompetences ietvars ar astoņiem apguves līmeņiem un lietošanas piemēriem” ir pieejams arī latviešu valodā,[1] un šai publikācijai ir rekomendējošs raksturs. 2022.gadā tika publicēta dokumenta jauna, papildināta un pārskatīta, redakcija DigComp 2.2.[2] Minētās publikācijas var plaši izmantot dažādos kontekstos, t.sk. veidojot arī obligātās izglītības saturu augstākajā izglītībā digitālo prasmju kā caurviju prasmju apgūšanai, ņemot vērā dokumentos ietveros digitālo prasmju apguves līmeņus (6- 7 līmenis). Latvijas līgumā ar Eiropas Komisiju par Atveseļošanās fonda programmu, ieviešot digitālos risinājumus (komponenti) ir atsauce arī uz Digitālo kompetenču ietvaru.


Tiesību akta projekts ir saistāms ANM plāna  482. un 483. punktu. Ar Atveseļošanas fonda Padomes 2021. gada 13. jūlija Īstenošanas lēmumu apstiprināts Eiropas Savienības Ekonomikas un finanšu padomē (ECOFIN).

Ņemot vērā abu politikas plānošanas dokumentos (IAP un DTP) noteikto un ANM plānu, ir jāapsver plaši pasākumi, kā sasniegt šos mērķus, sekmējot plašu iedzīvotāju grupu digitālo prasmju un kompetenču attīstību. Tiesību akta projekts sekmēs šo prasmju un kompetenču attīstību studiju procesā studentiem kā topošajiem speciālistiem un sabiedrības dalībniekiem/ pilsoņiem.


[1] http://muzizglitiba.gov.lv/sites/default/files/muzizglitiba-Digitala-kompetence.pdf

[2] DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens - With new examples of knowledge, skills and attitudes: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC128415

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir iekļaut augstākās izglītības valsts standarta nosacījumos digitālo prasmju un kompetenču apgūšanu visās studiju programmās studiju procesa laikā, ņemot vērā digitālo transformāciju un digitālo tehnoloģiju risinājumu izmantošanu daudzās dzīves jomās, tautsaimniecības un zinātnes nozarēs, lai augstākās izglītības absolventi spētu sekmīgi iekļauties darba tirgū un būt mūsdienu prasībām kvalificēti speciālisti.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Tā kā tiesību akta projekts paredz iekļaut noteiktas prasības valsts akadēmiskās izglītības standartā, ir noteikta pārejas kārtība no pastāvošā tiesiskā regulējuma uz jauno tiesisko regulējumu,  kas ir pielāgota studiju programmu statusam.   
 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Komisija 2020.gada ziņojumā par Latviju[1] ir uzsvērusi, ka Latvijā kopumā ir zems digitālo prasmju līmenis, jo tikai 43% Latvijas iedzīvotāju ir digitālās pamatprasmes, kas neveicina informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) izmantošanu uzņēmumos un inovāciju radīšanu. Tādēļ saistīto reformu un ANM plāna investīciju mērķis ir paplašināt iedzīvotāju iespējas apgūt un pielietot gan pamata digitālās prasmes, gan augstākā līmenī.
Pašlaik digitālo prasmju un kompetenču apguve nav noteikta kā obligāta komponente studiju programmās, un šo prasmju un kompetenču apguve nav vienmērīgi iekļauta studiju programmās. Pašlaik to apguve lielā mērā atkarīga no risinājumiem studiju programmu direktoru līmenī, ja vien tā nav studiju programma vai joma, kurā noteiktu vai padziļinātu digitālo prasmju un kompetenču apguve ir noteikta profesijas standartā.
Ņemot vērā, ka studiju programmu absolventi būs topošie nozaru profesionāļi, kuriem būs sekmīgi jāstrādā izvēlētājā profesijā vai studiju jomas specialitātēs, digitālās prasmes un kompetences kā caurviju prasmes ir būtiski apgūt jau studiju procesā vidējā un augstākā līmenī atbilstoši studiju jomai vai programmai un studiju līmenim.

2022. gada 14. jūlijā ir pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr.453 Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.1.r. reformas "Ilgtspējīgas un sociāli atbildīgas atbalsta sistēmas pieaugušo izglītībai attīstība" 2.3.1.1.i. investīcijas “Augsta līmeņa digitālo prasmju apguves nodrošināšana" īstenošanas noteikumi”, taču tie nenosedz visas studiju jomas dažādos studiju līmeņos.


[1] EK 2020.gada ziņojums par Latviju, 26.2.2020. SWD(2020) 513, 40.lpp.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašlaik visās studiju jomās studējošo digitālo prasmju un kompetenču apguve kā caurviju prasmes nav noteiktas augstākās izglītības standartā, tomēr tas ir būtiski, lai panāktu konkurētspējīgāku jauno speciālistu un augstskolu absolventu labāku sagatavotību. Šāda pieeja ir saistāma arī ar ANM plāna īstenošanu un finansējuma nosacījumu izpildi.
 
Risinājuma apraksts
Lai studējošie apgūtu digitālās prasmes un kompetences visās studiju jomās un programmās, studiju procesā tiek nodrošināta digitālo prasmju un kompetenču apguve vai pilnveide. Šāda moduļa/-u izveide vai esošo studiju kursu satura pārskatīšana sekmē atbilstošu mācīšanās rezultātu sasniegšanu, lai absolventi spēj atbildīgi un droši izvēlēties un lietot informācijas tehnoloģijas darba pienākumu veikšanai, pētniecībai un mūžizglītībai, kā arī digitālā satura iegūšanai, radīšanai un koplietošanai.

Tiesību akts veidos zināmu sinerģiju ar to profesionālo studiju programmu nosacījumiem, kuras izstrādātas, balstoties uz profesiju standartiem vai ir saistāmas ar augsta līmeņa digitālo prasmju apguves nodrošināšanu atbilstoši  Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumiem Nr.453 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.1.r. reformas "Ilgtspējīgas un sociāli atbildīgas atbalsta sistēmas pieaugušo izglītībai attīstība" 2.3.1.1.i. investīcijas "Augsta līmeņa digitālo prasmju apguves nodrošināšana" īstenošanas noteikumi”

Valsts akadēmiskās izglītības standarts tiek papildināts ar 10.1 punktu un 20.1 punktu, norādot, ka bakalaura studiju programma un maģistra studiju programmā norāda studiju rezultātus, kas nodrošina, ka programmas absolventi spēj atbildīgi un droši izvēlēties un lietot informācijas tehnoloģijas dažādās situācijās profesionālajā darbībā, pētniecībā, mūžizglītībā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Lai visās augstākās izglītības iestādēs nodrošinātu vienotu izpratni un vienādu pieeju ieviešanā, šim jautājumam ir jābūt ietvertam valsts akadēmiskās izglītības standartā. Nav identificēta cita efektīvāka metode šī mērķa ātrākai sasniegšanai visā augstākās izglītības sistēmā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Eiropas Savienības (turpmāk ES) līmenī Digitālās izglītības rīcības plāns[1] (2021–2027) (Digital Education Action Plan, turpmāk – Plāns) tika pieņemts 2020.gada 30.septembrī, lai atbalstītu ES dalībvalstu izglītības un apmācības sistēmu ilgtspējīgu un efektīvu pielāgošanu digitālajam laikmetam. Plāns nosaka vairākus mērķus, un ir noteiktas divas prioritārās jomas: (1) veicināt augstas veiktspējas digitālās izglītības ekosistēmas attīstību un (2) izglītības sistēmā nostiprināt un attīstīt digitālās prasmes un kompetences, kas nepieciešamas digitalizācijas īstenošanai.

Ir arī citi politikas dokumenti ES līmenī, tādi kā “Digitālais kompass līdz 2030. gadam — Eiropas ceļam digitālajā gadu desmitā”, kas attiecināmi vai saistāmi ar augstākās izglītības absolventiem.


[1] https://education.ec.europa.eu/lv/focus-topics/digital-education/action-plan
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • studiju programmu direktori un docētāji
  • augstskolu un koledžu studējošie
Ietekmes apraksts


Tajās studiju programmās un jomās, kurās nav ietverta digitālo prasmju un kompetenču apguve, būs nepieciešams pārskatīt studiju programmas saturu un, iespējams, veikt izmaiņas studiju kursos un/vai moduļos. Tomēr šādas izmaiņas veicamas studiju programmu līmenī un visās augstskolās vai koledžās tas var nebūt nepieciešams.

Juridiskās personas
  • Latvijas augstskolas un koledžas
  • Akadēmiskās informācijas centrs
Ietekmes apraksts

 

Latvijas augstskolām un koledžām būs noteikts, ka visās studiju programmās atbilstoši studiju līmenim ir jāietver studiju modulis vai studiju kursi, kuros apgūst digitālās prasmes un kompetences kā caurviju prasmes, sekmējot mācīšanās rezultātu sasniegšanu atbilstoši studiju jomai.

Akadēmiskās informācijas centrs šī studiju moduļa esamība un šādu mācīšanās rezultātu sasniegšana būs jāizvērtē attiecīgi licencēšanas un/vai akreditācijas procesos.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Izglītības un zinātnes ministrija ar ES fondu finanšu ieguldījumiem ir sekmējusi Latvijas augstskolu un zinātnisko institūciju akadēmiskā un zinātniskā personāla augsta līmeņa digitālo prasmju apgūšanu (t.sk. jaunākās tendences un metodes studiju kursu sagatavošanā un pasniegšanā) Ņujorkas štata Bufalo Universitātē, nodrošinot iegūto zināšanu pārnesi Latvijas augstskolās. Kopš 2019. gada augsta līmeņa digitālās prasmes šajā programmā apguvuši 58 Latvijas augstākās izglītības institūciju docētāji.
ES Atveseļošanas palīdzības programmas ietvaros „REACT-EU” plānotas investīcijas (kopējais finansējums 7,8 milj. EUR) studējošo digitālo prasmju attīstībai, studiju satura pilnveidošanai, mācību metodiku izstrādei un atbilstošiem digitālo tehnoloģiju risinājumiem. Atbalsta programmas veicinās IKT izglītības attīstību un paredzēts atbalsts arī docētājiem jaunā digitālā satura, mācību metodikas un digitālo tehnoloģisko risinājumu ieviešanai. 2022.gada oktobrī plānots uzsākt augstskolu projektu īstenošanu, tos pabeidzot līdz 2023. gada beigām.
ANM plāna  digitālās transformācijas komponentes ietvaros plānotas investīcijas augsta līmeņa digitālo prasmju apguvei (kopējais finansējums 17 milj. EUR). Turpmākajos sešos gados paredzēts ievērojami palielināt speciālistu skaitu ar augsta līmeņa digitālajām prasmēm (DigiComp 7.-8. līmenis), kuriem nepieciešamas zināšanas un kompetences augsto tehnoloģiju jomā, lai attīstītu tehnoloģiski ietilpīgus jaunus produktus un pakalpojumus dažādās nozarēs, vienlaikus sekmējot arī Latvijas lomas nostiprināšanos reģionā augsta līmeņa IKT speciālistu sagatavošanā. Investīcijas studiju procesā un saistīto pētniecības darbības īstenošanai plānotas trīs jomās - kvantu tehnoloģijās, augstas veiktspējas skaitļošanā un valodu tehnoloģijās. Šos projektus plānots īstenot no 2022. līdz 2026. gadam.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija


Tiesību akta projekta izstrādē bija iesaistīti Latvijas Universitātes un Rīgas Stradiņa universitātes atbilstošas jomas docētāji un pētnieki, kuri piedalās pētījumā „Augstākajā izglītībā studējošo kompetenču novērtējums un to attīstības dinamika studiju periodā”, kas tiek īstenots ar Eiropas Sociālā fonda atbalstu projektā Nr. 8.3.6.2/17/I/001 „Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana”.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Augstskolas un koledžas
  • Akadēmiskās informācijas centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Sekmēs augstskolu un koledžu digitalizācijas procesu turpmāko attīstību, īpaši nostiprinot izglītības tehnoloģiju lietošanu, kas attīsta digitālās kompetences studentiem un akadēmiskajam personālam.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Studenti/ absolventi kā daļa no sabiedrības apgūs un varēs plašāk izmantot digitālās prasmes un kompetences, kas sekmēs informācijas sabiedrības attīstību Latvijā.
 

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Daļēji. Kvalitatīva izglītība un mūžizglītība iekļauj arī digitālo prasmju apguvi, tās ir iekļaujoša darba tirgus priekšnosacījums, lai paaugstinātu to uzņēmumu produktivitāti, kuri nepietiekami izmanto digitālās priekšrocības.
 

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi