Anotācija (ex-ante)

22-TA-387: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" (turpmāk - MK rīkojums projekts) sagatavots, pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 31. augusta sēdē (21-TA-2084) apstiprināto  informatīvo ziņojumu “Par daudzreiz lietojamo mutes un deguna aizsegu iegādi izglītības iestādēm” (turpmāk - MK Informatīvais ziņojums), Ministru kabineta 2021.gada 13.maija noteikumu Nr.308 “Noteikumi par prioritāro institūciju un vajadzību sarakstā iekļautajām institūcijām nepieciešamajiem epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursiem” 4.9 punktu, Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumu Nr. 662 “Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai” 17. punktā noteikto, un Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 43. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK rīkojuma projekts paredz piešķirt Aizsardzības ministrijas Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centram (turpmāk – VALIC) kā epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu centralizētajai iepirkumu institūcijai finansējumu 1 313 584 euro apmērā daudzreiz lietojamo mutes un deguna aizsegu iegādei, lai izpildītu 2021. gada 31. augusta sēdē (21-TA-2084) apstiprinātā  informatīvā ziņojumā “Par daudzreiz lietojamo mutes un deguna aizsegu iegādi izglītības iestādēm” noteikto.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz MK Informatīvo ziņojumu un Izglītības un zinātnes ministrijas iesniegto informāciju, VALIC iegādāsies daudzreiz lietojamo mutes un deguna aizsegus, kas paredzēti izglītojamiem, kuri apgūst formālo izglītību. VALIC tika dots uzdevums organizēt iepirkumu procedūru un veikt daudzreiz lietojamo mutes un deguna aizsegu iegādi, kur saskaņā ar Informatīvā ziņojuma saturu tika noteikts, ka izglītojamiem, kuri apgūst formālo izglītību, 2021./2022. mācību gadā nepieciešams iegādāties 3 312 344 mutes un degunu aizsegus, kur līdz 2021. gada decembrim nepieciešams nodrošināt 946 384 mutes un deguna aizsegus, katram izglītojamam četrus (1.-5. klasē – 387 920; 6.-12. klasē, t.sk. profesionālajā pamatizglītībā – 447 516; profesionālajā izglītībā – 110 948).
Savukārt 2022. gada periodā no janvāra līdz jūnijam nepieciešams nodrošināt 2 365 960 mutes un deguna aizsegus, katram izglītojamam desmit (1.-5. klasē – 969 800; 6.-12. klasē, t.sk. profesionālajā pamatizglītībā – 1 118 790; profesionālajā izglītībā – 277 370).
Atklāta konkursa ietvaros VALIC, atbilstoši atbildīgo institūciju iesniegtajām tehniskajām specifikācijām, noslēdza divas atsevišķas vispārīgās vienošanās ar vairākiem piegādātājiem, gan par pieaugušo (6.-12. klasē un profesionālajā izglītībā izglītojamie) daudzreiz lietojamo mutes un degunu aizsegu piegādi, gan bērnu (1.-5. klasē izglītojamie) daudzreiz lietojamo mutes un degunu aizsegu piegādi.
Vispārīgo vienošanos ietvaros 2021. gadā tika noslēgti un izpildīti divi atsevišķi preču piegādes līgumi, kur viens paredzēja 387 920 vienību bērnu (1.-5. klasē izglītojamie) daudzreiz lietojamo mutes un degunu aizsegu piegādi (piegādes notika 2021.gada decembrī – 202 800 gab. un 2022. gada janvāra sākumā – 185 120 gab.), savukārt, otrs, 558 464 vienību pieaugušo (6.-12. klasē un profesionālajā izglītībā izglītojamie) daudzreiz lietojamo mutes un degunu aizsegu piegādi (viss apjoms piegādāts 2021. gada decembrī). Ar šiem līgumiem tika izpildīts uzdevums un iegādāts līdz 2021. gada decembrim nepieciešamais daudzreiz lietojamo mutes un deguna aizsegu apjoms.
Pamatojoties uz 2021. gada 11. janvāra Ministru kabineta rīkojumu Nr. 18 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” 2021.gadā daudzreiz lietojamo mutes un degunu aizsegu iegādei tika piešķirts finansējums 1 066 463 euro apmērā (par visu pasūtīto apjomu, t.i. 387 920 vienību bērnu daudzreiz lietojamo mutes un degunu aizsegi un 558 464 vienību pieaugušo daudzreiz lietojamo mutes un degunu aizsegi). Ņemot vērā to, ka viena no bērnu daudzreiz lietojamo mutes un degunu aizsegu piegādēm (185 120 gab.) tika pārcelta no 2021. gada decembra uz 2022. gada janvāri, faktiski 2021. gadā bija apgūti 867 107 euro. Par 2022. gada sākumā veikto bērnu daudzreiz lietojamo mutes un degunu aizsegu piegādi tika veikta samaksa no Valsts aizsardzības un loģistikas centra apakšprogrammas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana”, līdz ar to ir nepieciešami 199 356 euro, lai veiktu Valsts aizsardzības un loģistikas centra izdevumu atjaunošanu.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, neizpildīts palika daudzreiz lietojamo mutes un deguna aizsegu iegādes apjoms, kas bija paredzēts 2022. gadam periodā no janvāra līdz jūnijam, kur saskaņā ar Informatīvā ziņojuma saturu nepieciešams nodrošināt 2 365 960 (3 312 344 gab.-946 384 gab.) mutes un deguna aizsegus, katram izglītojamam desmit (1.-5. klasē – 969 800; 6.-12. klasē, t.sk. profesionālajā pamatizglītībā – 1 118 790; profesionālajā izglītībā – 277 370).
 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā 2022. gada janvāra epidemioloģisko situāciju un straujo COVID-19 vīrusa infekcijas paveida Omicron paveida izplatību visās sabiedrības grupās, tostarp, izglītojamo vidū, kā arī Ministru kabineta apstiprinātās prasības par FFP2 respiratoru vai medicīnisko masku lietošanu atsevišķās sabiedrības grupās VALIC lūdza kompetentajām iestādēm sniegt apliecinājumu, ka daudzreiz lietojamo mutes un deguna aizsegu iegāde joprojām ir aktuāla un, ņemot vērā faktiskos lietas apstākļus, nosaukt šobrīd iegādājamos apjomus.
Atsaucoties uz izteikto lūgumu, Izglītības un zinātnes ministrija norādīja, ka šobrīd, Informatīvā ziņojuma kontekstā 2022. gadā identificēto nepieciešamību ietvaros, nepieciešams iegādāties 987 976 daudzreiz lietojamos mutes un degunu aizsegus (394 396 vienības bērnu (1. – 5. klasē izglītojamiem) daudzreiz lietojamos mutes un degunu aizsegus; 593 580 vienības pieaugušo (6.-12. klasē un profesionālajā izglītībā izglītojamie) daudzreiz lietojamos mutes un degunu aizsegus. Lai nodrošinātu Izglītības un zinātnes ministrijas apstiprināto daudzreiz lietojamo mutes un degunu aizsegu apjoma centralizētu iegādi noslēgto vispārīgo vienošanos ietvaros, ir nepieciešams papildus finansējums, kas provizoriski tiek aprēķināts, ņemot vērā 2021. gada vispārīgo vienošanos ietvaros noslēgtajos piegādes līgumos fiksētās preces cenas par vienu preces vienību. 

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības (tai skaitā profesionālās ievirzes izglītības), arodizglītības, profesionālās vidējās izglītības (tai skaitā profesionālās ievirzes izglītības) programmu izglītojamie.
Ietekmes apraksts
Nodrošinātas tiesības bez atlīdzības saņemt daudzreiz lietojamos mutes un degunu aizsegus lietošanai izglītības procesa nodrošināšanai klātienē.
Juridiskās personas
  • Izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
Vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības (tai skaitā profesionālās ievirzes izglītības), arodizglītības, profesionālās vidējās izglītības (tai skaitā profesionālās ievirzes izglītības) programmu īstenošana izglītojamiem lietojot daudzreiz lietojamos mutes un degunu aizsegus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 313 584
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 313 584
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 313 584
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 313 584
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 313 584
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Pamatojoties uz Izglītības un zinātnes ministrijas 2022. gada 25. janvāra vēstuli Nr. 4-10e/22/193 "Par informācijas sniegšanu" MK rīkojuma projekts paredz nodrošināt:
1) 593 580 gab. pieaugušo (6.-12. klasē un profesionālajā izglītībā izglītojamie) daudzreiz lietojamo mutes un deguna aizsegu iegādi, lai nodrošinātu izglītojamos ar mutes un deguna aizsegiem periodā no 2022. gada janvāra līdz 2022. gada jūnijam.
593 580 x 0,96 euro x 1,21 = 689 502,53 euro ar PVN
2) 394 396 gab. bērnu (1. – 5. klasē izglītojamiem) daudzreiz lietojamo mutes un deguna aizsegu iegāde, lai nodrošinātu izglītojamos ar mutes un deguna aizsegiem periodā no 2022. gada janvāra līdz 2022. gada jūnijam.
394 396 x 0,89 euro x 1,21 = 424 725,05 euro ar PVN
3) Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkuma centrs 2022. gada janvāra sākumā no apakšprogrammas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana” veica samaksu par bērnu (1. – 5. klasē izglītojamiem) daudzreiz lietojamo mutes un deguna aizsegu piegādi – 185 120 gab. apmērā (2021.gada noslēgtais piegādes līgums - piegāde notika 2022.gada janvāra sākumā). Nepieciešamais finansējums VALIC izdevumu atjaunošanai.
185 120 x 0,89 euro = 1,21 = 199 355,73 euro ar PVN.

2021. gada beigās viena no plānotājām individuālo aizsarglīdzekļu piegādēm tika pārcelta uz 2022. gada janvāri, līdz ar to VALIC 2021. gada programmas 99.00.00 “Līdzekļi neparedzētajiem gadījumiem” slēgto asignējumu summa sastādīja 199 320,50 euro, kā arī par 35,23 euro tika veikta samaksa par muitas brokeru pakalpojumiem 2021. gada 11. janvāra Ministru kabineta rīkojuma Nr. 18 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"” ietvaros.

 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pamatojoties uz Ministru kabinetā 2021. gada 31. augusta sēdē (21-TA-2084) apstiprināto informatīvo ziņojumu “Par daudzreiz lietojamo mutes un deguna aizsegu iegādi izglītības iestādēm”, MK rīkojuma projekts paredz nodrošināt finansējumu daudzreiz lietojamo mutes un deguna aizsegu iegādei, lai nodrošinātu izglītības procesu epidemioloģiski drošā mācību vidē.
MK rīkojuma projekts paredz piešķirt VALIC kā epidemioloģiskās drošības nodrošināšanas resursu centralizētajai iepirkumu institūcijai finansējumu daudzreiz lietojamo mutes un deguna aizsegu iegādei 1 313 584 euro apmērā no budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". 
 

4.1.1. Ministru kabineta 2021. gada 31. augusta sēdē (21-TA-2084) apstiprinātais informatīvais ziņojums “Par daudzreiz lietojamo mutes un deguna aizsegu iegādi izglītības iestādēm” (21-TA-2084). Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumu Nr. 662 “Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai” 17. punktā noteikto.

Pamatojums un apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta sēdes 31.08.21. protokolu Nr.58 47§ 3.punktu, Aizsardzības ministrijai ir jāsagatavo un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"".
Atbildīgā institūcija
Aizsardzības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs
  • Aizsardzības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi