23-TA-2581: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 16. augusta noteikumos Nr. 561 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt modernizēto STEM, tajā skaitā medicīnas un radošās industrijas, studiju programmu skaitu" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 16. augusta noteikumos Nr. 561 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt modernizēto STEM, tajā skaitā medicīnas un radošās industrijas, studiju programmu skaitu" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. – 2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt 8.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt modernizēto STEM, tajā skaitā medicīnas un radošās industrijas, studiju programmu skaitu" (turpmāk – 8.1.1. SAM) īstenošanas nosacījumus, pagarinot 8.1.1. SAM īstenošanas termiņu ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim un nodrošinot iespēju Latvijas Universitātei pabeigt projektu Nr. 8.1.1.0/17/I/010 "Latvijas Universitātes STEM studiju virzienu infrastruktūras modernizācija un resursu koncentrācija" 2024. gadā par saviem līdzekļiem, lai nodrošinātu uzņemto saistību izpildi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Spēkā esošie Ministru kabineta 2016. gada 16. augusta noteikumi Nr. 561 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība 8.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt modernizēto STEM, tajā skaitā medicīnas un radošās industrijas, studiju programmu skaitu" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 561) nosaka, ka 8.1.1. SAM projektus īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 30. novembrim. 8.1.1. SAM ietvaros tika īstenoti 15 projekti, no kuriem šobrīd ir pabeigti 14 projekti (no tiem viens projekts vēl ir statusā "līgums", lai gan tas ir faktiski pabeigts, un notiek tā noslēguma maksājuma pieprasījuma izskatīšana). Joprojām īstenošanā ir tikai Latvijas Universitātes (turpmāk – LU) projekts Nr. 8.1.1.0/17/I/010 "Latvijas Universitātes STEM studiju virzienu infrastruktūras modernizācija un resursu koncentrācija" (turpmāk – LU projekts), kurā līdz projekta īstenošanas beigām – šī gada 30. novembrim, netiks pabeigta viena no projekta darbībām – LU Medicīnas fakultātes Praktiskās apmācības klīniskās bāzes izveide, veicot valsts SIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" 10. korpusa ēkas rekonstrukciju (turpmāk – PSKUS 10. korpusa ēkas rekonstrukcija). LU projekta kopējais attiecināmais finansējums ir 13 026 117 euro (t.sk. ERAF 11 072 199,48 euro, valsts budžeta finansējums 1 953 917,52 euro), no kuriem PSKUS 10. korpusa ēkas projektēšanai un rekonstrukcijai projektā plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 795 352,69 euro (6,1 procents no projekta plānotajām kopējām attiecināmajām izmaksām).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai īstenotu LU projekta darbību – PSKUS 10. korpusa ēkas rekonstrukciju, 2021. gada 19. jūnijā ar pilnsabiedrību "3A" tika noslēgts līgums par projektēšanu, autoruzraudzību un būvniecību[1] (turpmāk – būvdarbu līgums), paredzot visaptverošu ēkas Pilsoņu ielā 13 k10, Rīgā pārbūvi (kultūrvēsturiska ēka), kas ietver – jumta konstrukciju atjaunošanu, jauna dakstiņa jumta ieklāšanu, starpstāvu pārsegumu pārbūvi, jaunu inženiersistēmu izbūvi (ventilācija, apkure, elektrība, ūdensapgāde un kanalizācija, vājstrāvas sistēmas, t.sk. ugunsdzēsības sistēmas), pilnu iekštelpu remontu – jaunas durvis, jauns grīdas segums, sienu, griestu krāsojums. Kopējā būvdarbu līguma summa ir 1 566 786,43 euro (ar PVN), no kuras 795 352,69 euro ir LU projekta finansējums, bet pārējais ir LU pašu finansējums.
Īstenojot kultūrvēsturiskās ēkas pārbūvi un būvdarbu laikā atsedzot konstrukcijas, atklājās virkne, objektīvi neparedzamu, papilddarbu (uz 2023. gada oktobri ir sastādīti 24 konstatācijas akti), jo ievērojama daļa būvapjoma ir sliktākā stāvoklī kā sākotnēji prognozēts. Piemēram, demontāžas darbu laikā tika konstatēts, ka visas esošās ailu pārsedzes ir no koka, tādējādi ir nepieciešams izstrādāt jaunu konstruktīvo risinājumu to aizstāšanai ar tērauda profilu pārsedzēm, lai nodrošinātu ugunsdrošības prasību izpildi. Tāpat tika konstatēts ka vairums telpu un bēniņu pārsegumu konstrukcijas ir neatgriezeniski bojātas (satrūdējuši, sarūsējuši), tādējādi ir nepieciešams izstrādāt jaunu konstruktīvo risinājumu pārsegumu nestspējas nodrošināšanai. Identificētās neatbilstības būtiski pagarināja projekta īstenošanu, jo nepieciešams piesaistīt būvkonstruktoru, lai precizētu turpmāko darbu gaitu un darbu apjomu, bet līdz jauno risinājumu saskaņošanai darbi nevar tikt īstenoti. Tā rezultātā būvdarbu līgumā paredzētos darbus nav iespējams pabeigt līdz 2023. gada 30. novembrim un paredzētā finanšu plūsma 2023. gadā ir būtiski zemāka kā sākotnēji prognozēts. Ja 2021. gada 19. jūnijā noslēgtajā būvdarbu līgumā pakalpojuma izpildes termiņš bija 62 nedēļas, tad pēdējā Vienošanās par grozījumiem būvniecības līgumā[2] paredz kopējo pakalpojumu izpildes termiņu 137 nedēļas. Tai pat laikā LU ir spējusi vienoties par tālāku būvdarbu īstenošanu ar būvuzņēmēju un būvdarbu līguma izpilde nav apdraudēta.
Šobrīd LU projekta īstenošanas beigu termiņš ir 2023. gada 30. novembris, bet ir nepieciešams to pagarināt līdz maksimālajam termiņam, t.i., līdz 2023. gada 31. decembrim, lai nodrošinātu LU projektā plānotā finansējuma PSKUS 10. korpusa ēkas rekonstrukcijai 794 532 euro apmērā attiecināmību pilnā apmērā. Ņemot vērā esošo prognozi par būvdarbu izpildi, LU projekta pagarināšana par vienu mēnesi dotu iespēju apgūt 8.1.1. projekta līdzekļus minētā objekta rekonstrukcijai pilnā apmērā. Līdz ar to, lai nodrošinātu maksimālu izmaksu attiecināmības periodu, ir nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 561, paredzot, ka 8.1.1. SAM ietvaros projektus var īstenot līdz 2023. gada 31. decembrim, vienlaikus paredzot iespēju LU projektu pabeigt par LU pašu līdzekļiem.
Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa sēdē apstiprinātajā informatīvajā ziņojumā "Par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2023. gada 1. martam (pusgada ziņojums)" (protokols Nr. 22; 28. §) ir vērsta uzmanība uz risku atsevišķu Eiropas Savienības fondu 2014. – 2020. gada plānošanas perioda projektu sekmīgai pabeigšanai līdz 2023. gada 31. decembrim. Lai nodrošinātu projektu īstenošanas pabeigšanu un projektu rezultātu, rādītāju un mērķu sasniegšanu arī pēc 2023. gada (atbilstoši nacionāliem lēmumiem un saskaņā ar 2022. gada 14. decembra Komisijas paziņojuma (2022/C 417/01) "Vadlīnijas par to darbības programmu slēgšanu, kuras pieņemtas atbalsta saņemšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Kohēzijas fonda un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par pārrobežu sadarbības programmu saskaņā ar Pirmspievienošanās palīdzības instrumentu (IPA II) (2014.–2020. gada periodā) slēgšanu" (turpmāk – Vadlīnijas par darbību programmu slēgšanu) 7. sadaļai "Nefunkcionējošās darbības"), minētais ziņojums paredz, ka atsevišķos, īpaši pamatotos izņēmuma gadījumos, kad nav citu risinājumu, projektu īstenošana var tikt turpināta arī bez Eiropas Savienības fondu atbalsta ("nefunkcionējošs projekts"). Izvērtējot Vadlīnijās par darbību programmu slēgšanu piedāvātos risinājumus projektu pabeigšanai pēc 2023. gada 31. decembra, attiecībā uz LU projektu ir izvēlēts nefunkcionējoša projekta risinājums kā vispiemērotākais, ņemot vērā, ka LU projektā būvdarbu līgumā paredzētais izpildes termiņš ir 2024. gada aprīlis un būvdarbu līgumā paredzēto darbu pabeigšanai tiks izmantots LU pašu finansējums.
Tā kā līdz 2023. gada 31. decembrim plānots nodrošināt LU projektā paredzētā finansējuma PSKUS 10. korpusa ēkas rekonstrukcijai attiecināmību pilnā apmērā, projekta posmošana nav lietderīga. Attiecībā uz LU projekta pabeigšanu netiek piedāvāta iespēja virzīt posmošanas risinājumu, jo tā būtu nepamatota priekšrocība LU salīdzinājumā ar citiem ES fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa 4.2.1.8. pasākuma "Augstskolu studiju vides modernizācija" atklātas projektu iesniegumu atlases dalībniekiem, dodot iespēju LU izmantot ES fondu finansējumu LU infrastruktūras objekta rekonstrukcijas tai daļai, kuru jau sākotnēji bija paredzēts finansēt no LU pašu līdzekļiem. Tāpat pastāv risks, ka ES fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda 4.2.1.8. pasākuma "Augstskolu studiju vides modernizācija" īstenošanas noteikumus nebūs iespējams apstiprināt Ministru kabinetā ātrāk kā 2024. gada otrajā pusē, vienlaikus PSKUS 10. korpusa ēkas būvdarbu līgumā paredzētais izpildes termiņš ir 2024. gada aprīlis. Līdz ar to var netikt ievērots Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060 63. panta 6. punktā noteiktais, ka darbības atbalsta saņemšanai no fondiem neatlasa, ja tās ir faktiski pabeigtas vai pilnībā īstenotas, pirms ir iesniegts pieteikums par finansējumu atbilstoši programmai, neatkarīgi no tā, vai ir veikti visi saistītie maksājumi.
[1] 19.06.2021. gada Projektēšanas, būvniecības un autoruzraudzības līgums Nr.7-40/62
[2] 28.06.2021. gada Vienošanās par grozījumiem Projektēšanas, būvniecības un autoruzraudzības līgumā Nr. 7-40/62
Īstenojot kultūrvēsturiskās ēkas pārbūvi un būvdarbu laikā atsedzot konstrukcijas, atklājās virkne, objektīvi neparedzamu, papilddarbu (uz 2023. gada oktobri ir sastādīti 24 konstatācijas akti), jo ievērojama daļa būvapjoma ir sliktākā stāvoklī kā sākotnēji prognozēts. Piemēram, demontāžas darbu laikā tika konstatēts, ka visas esošās ailu pārsedzes ir no koka, tādējādi ir nepieciešams izstrādāt jaunu konstruktīvo risinājumu to aizstāšanai ar tērauda profilu pārsedzēm, lai nodrošinātu ugunsdrošības prasību izpildi. Tāpat tika konstatēts ka vairums telpu un bēniņu pārsegumu konstrukcijas ir neatgriezeniski bojātas (satrūdējuši, sarūsējuši), tādējādi ir nepieciešams izstrādāt jaunu konstruktīvo risinājumu pārsegumu nestspējas nodrošināšanai. Identificētās neatbilstības būtiski pagarināja projekta īstenošanu, jo nepieciešams piesaistīt būvkonstruktoru, lai precizētu turpmāko darbu gaitu un darbu apjomu, bet līdz jauno risinājumu saskaņošanai darbi nevar tikt īstenoti. Tā rezultātā būvdarbu līgumā paredzētos darbus nav iespējams pabeigt līdz 2023. gada 30. novembrim un paredzētā finanšu plūsma 2023. gadā ir būtiski zemāka kā sākotnēji prognozēts. Ja 2021. gada 19. jūnijā noslēgtajā būvdarbu līgumā pakalpojuma izpildes termiņš bija 62 nedēļas, tad pēdējā Vienošanās par grozījumiem būvniecības līgumā[2] paredz kopējo pakalpojumu izpildes termiņu 137 nedēļas. Tai pat laikā LU ir spējusi vienoties par tālāku būvdarbu īstenošanu ar būvuzņēmēju un būvdarbu līguma izpilde nav apdraudēta.
Šobrīd LU projekta īstenošanas beigu termiņš ir 2023. gada 30. novembris, bet ir nepieciešams to pagarināt līdz maksimālajam termiņam, t.i., līdz 2023. gada 31. decembrim, lai nodrošinātu LU projektā plānotā finansējuma PSKUS 10. korpusa ēkas rekonstrukcijai 794 532 euro apmērā attiecināmību pilnā apmērā. Ņemot vērā esošo prognozi par būvdarbu izpildi, LU projekta pagarināšana par vienu mēnesi dotu iespēju apgūt 8.1.1. projekta līdzekļus minētā objekta rekonstrukcijai pilnā apmērā. Līdz ar to, lai nodrošinātu maksimālu izmaksu attiecināmības periodu, ir nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 561, paredzot, ka 8.1.1. SAM ietvaros projektus var īstenot līdz 2023. gada 31. decembrim, vienlaikus paredzot iespēju LU projektu pabeigt par LU pašu līdzekļiem.
Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa sēdē apstiprinātajā informatīvajā ziņojumā "Par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2023. gada 1. martam (pusgada ziņojums)" (protokols Nr. 22; 28. §) ir vērsta uzmanība uz risku atsevišķu Eiropas Savienības fondu 2014. – 2020. gada plānošanas perioda projektu sekmīgai pabeigšanai līdz 2023. gada 31. decembrim. Lai nodrošinātu projektu īstenošanas pabeigšanu un projektu rezultātu, rādītāju un mērķu sasniegšanu arī pēc 2023. gada (atbilstoši nacionāliem lēmumiem un saskaņā ar 2022. gada 14. decembra Komisijas paziņojuma (2022/C 417/01) "Vadlīnijas par to darbības programmu slēgšanu, kuras pieņemtas atbalsta saņemšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Kohēzijas fonda un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par pārrobežu sadarbības programmu saskaņā ar Pirmspievienošanās palīdzības instrumentu (IPA II) (2014.–2020. gada periodā) slēgšanu" (turpmāk – Vadlīnijas par darbību programmu slēgšanu) 7. sadaļai "Nefunkcionējošās darbības"), minētais ziņojums paredz, ka atsevišķos, īpaši pamatotos izņēmuma gadījumos, kad nav citu risinājumu, projektu īstenošana var tikt turpināta arī bez Eiropas Savienības fondu atbalsta ("nefunkcionējošs projekts"). Izvērtējot Vadlīnijās par darbību programmu slēgšanu piedāvātos risinājumus projektu pabeigšanai pēc 2023. gada 31. decembra, attiecībā uz LU projektu ir izvēlēts nefunkcionējoša projekta risinājums kā vispiemērotākais, ņemot vērā, ka LU projektā būvdarbu līgumā paredzētais izpildes termiņš ir 2024. gada aprīlis un būvdarbu līgumā paredzēto darbu pabeigšanai tiks izmantots LU pašu finansējums.
Tā kā līdz 2023. gada 31. decembrim plānots nodrošināt LU projektā paredzētā finansējuma PSKUS 10. korpusa ēkas rekonstrukcijai attiecināmību pilnā apmērā, projekta posmošana nav lietderīga. Attiecībā uz LU projekta pabeigšanu netiek piedāvāta iespēja virzīt posmošanas risinājumu, jo tā būtu nepamatota priekšrocība LU salīdzinājumā ar citiem ES fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa 4.2.1.8. pasākuma "Augstskolu studiju vides modernizācija" atklātas projektu iesniegumu atlases dalībniekiem, dodot iespēju LU izmantot ES fondu finansējumu LU infrastruktūras objekta rekonstrukcijas tai daļai, kuru jau sākotnēji bija paredzēts finansēt no LU pašu līdzekļiem. Tāpat pastāv risks, ka ES fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda 4.2.1.8. pasākuma "Augstskolu studiju vides modernizācija" īstenošanas noteikumus nebūs iespējams apstiprināt Ministru kabinetā ātrāk kā 2024. gada otrajā pusē, vienlaikus PSKUS 10. korpusa ēkas būvdarbu līgumā paredzētais izpildes termiņš ir 2024. gada aprīlis. Līdz ar to var netikt ievērots Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060 63. panta 6. punktā noteiktais, ka darbības atbalsta saņemšanai no fondiem neatlasa, ja tās ir faktiski pabeigtas vai pilnībā īstenotas, pirms ir iesniegts pieteikums par finansējumu atbilstoši programmai, neatkarīgi no tā, vai ir veikti visi saistītie maksājumi.
[1] 19.06.2021. gada Projektēšanas, būvniecības un autoruzraudzības līgums Nr.7-40/62
[2] 28.06.2021. gada Vienošanās par grozījumiem Projektēšanas, būvniecības un autoruzraudzības līgumā Nr. 7-40/62
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Vadlīniju par darbību programmu slēgšanu 7. sadaļai "Nefunkcionējošās darbības", lai nodrošinātu LU projekta saistību izpildi, ar noteikumu projektu tiek precizēts viens MK noteikumu Nr. 561 punkts, kā arī tie ir papildināti ar četriem jauniem punktiem.
Noteikumu projekts paredz, ka 8.1.1. SAM ietvaros projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos vai līgumu par projekta īstenošanu, bet ne vēlāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim.
Tas nodrošinās LU projekta maksimālu izmaksu attiecināmības periodu un iespēju pilnībā apgūt plānotos projekta līdzekļus PSKUS 10. korpusa ēkas rekonstrukcijai.
Noteikumu projekts paredz MK noteikumus Nr. 561 papildināt ar punktu, ka, ja finansējuma saņēmējs objektīvu apstākļu dēļ nevar pilnībā pabeigt projektā plānotās aktivitātes un sasniegt projektā plānotos iznākuma rādītājus līdz termiņam, kas noteikts Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu (turpmāk – regula (ES) Nr. 1303/2013), 65. panta 2. punktā, un sadarbības iestāde un atbildīgā iestāde atbilstoši kompetencei sniedz pozitīvu atzinumu par projekta termiņa pagarināšanu, finansējuma saņēmējs projektu pilnībā pabeidz par saviem līdzekļiem, pabeidzot projektā plānotās darbības un sasniedzot plānotos iznākuma rādītājus, nodrošinot projekta mērķa sasniegšanu un tā funkcionalitāti, līdz 2024. gada 31. oktobrim.
Vienlaikus MK noteikumi Nr. 561 tiek papildināti ar punktu, kas nosaka finansējuma saņēmēja pienākumu iesniegt Sadarbības iestādē priekšlikumus grozījumiem vienošanās par projekta īstenošanu ne vēlāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim, sagatavot attiecīgu noslēguma maksājuma pieprasījumu par laikposmu līdz 2023. gada 31. decembrim un iesniegt to Sadarbības iestādē, kā arī līdz 2024. gada 31. oktobrim iesniegt sadarbības iestādē pamatojošo dokumentāciju par pabeigtajām darbībām un sasniegtajiem iznākuma rādītājiem.
MK noteikumi Nr. 561 tiek papildināti ar punktu, ka Sadarbības iestāde veic maksājumus par noslēguma maksājuma pieprasījumā iekļautajiem attiecināmajiem izdevumiem, kas veikti līdz 2023. gada 31. decembrim.
Saskaņā pieņemtajiem LU struktūrvienību lēmumiem un ar LU Nekustamo īpašumu attīstības plānā 2022. - 2027. gadam noteikto finansējumu projekta pabeigšanai LU nodrošinās no tās rīcībā esošajiem pašu līdzekļiem (esošā saimnieciskās darbības rezultātā gūtā finansējuma, kredītresursu līdzekļiem, citiem finanšu resursiem vai finansējuma, ko piešķir saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā augstskolas un koledžas tiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem). Ar 2023. gada 8. jūnija LU Medicīnas fakultātes Domes lēmumu Nr. 19-4/68 tika apstiprinātas Medicīnas fakultātes investīcijas PSKUS 10. korpusa ēkas rekonstrukcijai, nepārsniedzot 681 000 euro[1]. Pirms tam minētajam objektam jau tika piešķirti 225 635 euro no LU remontu fonda. Līdz ar to secināms, ka LU pašu finansējums būs pietiekams LU projekta pabeigšanai.
Noteikumu projekts paredz, ka MK noteikumi Nr. 561 tiek papildināti ar punktu, kas nosaka, ka LU saskaņā ar vienošanās par projekta īstenošanu nosacījumiem atmaksā Sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto finansējumu, ja tā nepabeigs par saviem līdzekļiem visas plānotās projekta aktivitātes un nesasniedz visus projektā plānotos rādītājus līdz 2024. gada 31. oktobrim.
Tāpat gadījumos, kad nefunkcionējoša projekta īstenošana turpinās pēc 2023. gada 31. decembra, sasniedzot pilnu funkcionalitāti līdz 2024. gada 31. oktobrim, Sadarbības iestādei un Finansējuma saņēmējam ir pienākums turpināt projekta uzraudzības pasākumus, sniedzot atskaites, atsevišķi vienojoties savstarpēji noslēgtā vienošanās par projekta īstenošanu ietvaros un Sadarbības iestādei ir tiesības apstiprināt un veikt maksājums par izdevumiem, kas veikti līdz 2023. gada 31. decembrim.
2024. gada 31. oktobris kā gala termiņš projekta īstenošanai noteikts, lai Sadarbības iestādei būtu pietiekami ilgs laiks, lai pārliecinātos par projekta mērķu sasniegšanu un funkcionalitātes nodrošināšanu, pirms Eiropas Komisijai tiktu iesniegti darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" slēgšanas dokumenti (šobrīd termiņš dokumentu iesniegšanai ir 2026. gada 15. februāris).
Kopumā MK noteikumu Nr. 561 grozījumi ir vērsti uz 8.1.1. SAM mērķa sasniegšanu un iznākumu rādītāja sasniegšanu, jo tiks nodrošināta plānotās augstākās izglītības infrastruktūras attīstība. Minētie noteikumu grozījumi prasīs izmaiņas īstenošanā esošajā LU projektā, uz kuru attiecināmas izmaiņas.
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās Izglītības un zinātnes ministrija informēs LU par veiktajām izmaiņām MK noteikumos Nr. 561.
Līdz ar to tiks veikti grozījumi vienošanās par LU projekta īstenošanu, kas regulas (ES) Nr. 1303/2013 71. panta izpratnē nav uzskatāmi par būtiskiem, jo ne darbības veids, ne mērķi vai īstenošanas nosacījumi LU projekta ietvaros netiek mainīti.
Grozījumus vienošanās par LU projekta īstenošanu paredzēts veikt, pamatojoties uz Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumu Nr. 784 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020.gada plānošanas perioda" 51.5 punktu.
Vērtējot riskus, kas saistīti ar LU projekta īstenošanas termiņa pagarināšanu pēc 2023. gada 31. decembra un sasniedzamo 8.1.1. SAM iznākuma rādītāju, kas noteikts Darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība" (turpmāk – DP) secināms, ka iznākuma rādītājs – līdz 2023. gada 31. decembrim pakalpojumu sniegšanas veiktspēja atbalstītajā augstākās izglītības infrastruktūrā, uz 2023. gada 25. oktobri atbilstoši Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā pieejamajai informācijai ir sasniegts 82 procentu apmērā no DP plānotās vērtības (plānotais – 29 900 personas, sasniegtais – 24 372 personas). Tā kā, iesniedzot noslēguma maksājuma pieprasījumu, tiks precizēts LU projektā sasniegtais iznākuma rādītājs, ņemot vērā, ka pārējās projekta darbības ir pabeigtas un visu projektā modernizēt plānoto studiju programmu studējošie jau izmanto attiecīgo projektā modernizēto infrastruktūru, uz 2023. gada 31. decembri, visticamāk, iznākuma rādītājs tiks sasniegts pilnā apmērā (LU projektā plānotais iznākuma rādītājs ir 5720 personas, bet uz šī gada 25. oktobri sasniegtais ir 477 personas). Ņemot vērā minēto, IZM ieskatā nepastāv Eiropas Komisijas finanšu korekcijas risks DP mērķa nesasniegšanas gadījumā.
[1] Minētais finansējums paredzēts arī mēbeļu iegādei, vienlaikus būvdarbu līgumā paredzētās summa apmaksa ir prioritāte.
Noteikumu projekts paredz, ka 8.1.1. SAM ietvaros projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos vai līgumu par projekta īstenošanu, bet ne vēlāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim.
Tas nodrošinās LU projekta maksimālu izmaksu attiecināmības periodu un iespēju pilnībā apgūt plānotos projekta līdzekļus PSKUS 10. korpusa ēkas rekonstrukcijai.
Noteikumu projekts paredz MK noteikumus Nr. 561 papildināt ar punktu, ka, ja finansējuma saņēmējs objektīvu apstākļu dēļ nevar pilnībā pabeigt projektā plānotās aktivitātes un sasniegt projektā plānotos iznākuma rādītājus līdz termiņam, kas noteikts Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu (turpmāk – regula (ES) Nr. 1303/2013), 65. panta 2. punktā, un sadarbības iestāde un atbildīgā iestāde atbilstoši kompetencei sniedz pozitīvu atzinumu par projekta termiņa pagarināšanu, finansējuma saņēmējs projektu pilnībā pabeidz par saviem līdzekļiem, pabeidzot projektā plānotās darbības un sasniedzot plānotos iznākuma rādītājus, nodrošinot projekta mērķa sasniegšanu un tā funkcionalitāti, līdz 2024. gada 31. oktobrim.
Vienlaikus MK noteikumi Nr. 561 tiek papildināti ar punktu, kas nosaka finansējuma saņēmēja pienākumu iesniegt Sadarbības iestādē priekšlikumus grozījumiem vienošanās par projekta īstenošanu ne vēlāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim, sagatavot attiecīgu noslēguma maksājuma pieprasījumu par laikposmu līdz 2023. gada 31. decembrim un iesniegt to Sadarbības iestādē, kā arī līdz 2024. gada 31. oktobrim iesniegt sadarbības iestādē pamatojošo dokumentāciju par pabeigtajām darbībām un sasniegtajiem iznākuma rādītājiem.
MK noteikumi Nr. 561 tiek papildināti ar punktu, ka Sadarbības iestāde veic maksājumus par noslēguma maksājuma pieprasījumā iekļautajiem attiecināmajiem izdevumiem, kas veikti līdz 2023. gada 31. decembrim.
Saskaņā pieņemtajiem LU struktūrvienību lēmumiem un ar LU Nekustamo īpašumu attīstības plānā 2022. - 2027. gadam noteikto finansējumu projekta pabeigšanai LU nodrošinās no tās rīcībā esošajiem pašu līdzekļiem (esošā saimnieciskās darbības rezultātā gūtā finansējuma, kredītresursu līdzekļiem, citiem finanšu resursiem vai finansējuma, ko piešķir saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā augstskolas un koledžas tiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem). Ar 2023. gada 8. jūnija LU Medicīnas fakultātes Domes lēmumu Nr. 19-4/68 tika apstiprinātas Medicīnas fakultātes investīcijas PSKUS 10. korpusa ēkas rekonstrukcijai, nepārsniedzot 681 000 euro[1]. Pirms tam minētajam objektam jau tika piešķirti 225 635 euro no LU remontu fonda. Līdz ar to secināms, ka LU pašu finansējums būs pietiekams LU projekta pabeigšanai.
Noteikumu projekts paredz, ka MK noteikumi Nr. 561 tiek papildināti ar punktu, kas nosaka, ka LU saskaņā ar vienošanās par projekta īstenošanu nosacījumiem atmaksā Sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto finansējumu, ja tā nepabeigs par saviem līdzekļiem visas plānotās projekta aktivitātes un nesasniedz visus projektā plānotos rādītājus līdz 2024. gada 31. oktobrim.
Tāpat gadījumos, kad nefunkcionējoša projekta īstenošana turpinās pēc 2023. gada 31. decembra, sasniedzot pilnu funkcionalitāti līdz 2024. gada 31. oktobrim, Sadarbības iestādei un Finansējuma saņēmējam ir pienākums turpināt projekta uzraudzības pasākumus, sniedzot atskaites, atsevišķi vienojoties savstarpēji noslēgtā vienošanās par projekta īstenošanu ietvaros un Sadarbības iestādei ir tiesības apstiprināt un veikt maksājums par izdevumiem, kas veikti līdz 2023. gada 31. decembrim.
2024. gada 31. oktobris kā gala termiņš projekta īstenošanai noteikts, lai Sadarbības iestādei būtu pietiekami ilgs laiks, lai pārliecinātos par projekta mērķu sasniegšanu un funkcionalitātes nodrošināšanu, pirms Eiropas Komisijai tiktu iesniegti darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" slēgšanas dokumenti (šobrīd termiņš dokumentu iesniegšanai ir 2026. gada 15. februāris).
Kopumā MK noteikumu Nr. 561 grozījumi ir vērsti uz 8.1.1. SAM mērķa sasniegšanu un iznākumu rādītāja sasniegšanu, jo tiks nodrošināta plānotās augstākās izglītības infrastruktūras attīstība. Minētie noteikumu grozījumi prasīs izmaiņas īstenošanā esošajā LU projektā, uz kuru attiecināmas izmaiņas.
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās Izglītības un zinātnes ministrija informēs LU par veiktajām izmaiņām MK noteikumos Nr. 561.
Līdz ar to tiks veikti grozījumi vienošanās par LU projekta īstenošanu, kas regulas (ES) Nr. 1303/2013 71. panta izpratnē nav uzskatāmi par būtiskiem, jo ne darbības veids, ne mērķi vai īstenošanas nosacījumi LU projekta ietvaros netiek mainīti.
Grozījumus vienošanās par LU projekta īstenošanu paredzēts veikt, pamatojoties uz Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumu Nr. 784 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020.gada plānošanas perioda" 51.5 punktu.
Vērtējot riskus, kas saistīti ar LU projekta īstenošanas termiņa pagarināšanu pēc 2023. gada 31. decembra un sasniedzamo 8.1.1. SAM iznākuma rādītāju, kas noteikts Darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība" (turpmāk – DP) secināms, ka iznākuma rādītājs – līdz 2023. gada 31. decembrim pakalpojumu sniegšanas veiktspēja atbalstītajā augstākās izglītības infrastruktūrā, uz 2023. gada 25. oktobri atbilstoši Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā pieejamajai informācijai ir sasniegts 82 procentu apmērā no DP plānotās vērtības (plānotais – 29 900 personas, sasniegtais – 24 372 personas). Tā kā, iesniedzot noslēguma maksājuma pieprasījumu, tiks precizēts LU projektā sasniegtais iznākuma rādītājs, ņemot vērā, ka pārējās projekta darbības ir pabeigtas un visu projektā modernizēt plānoto studiju programmu studējošie jau izmanto attiecīgo projektā modernizēto infrastruktūru, uz 2023. gada 31. decembri, visticamāk, iznākuma rādītājs tiks sasniegts pilnā apmērā (LU projektā plānotais iznākuma rādītājs ir 5720 personas, bet uz šī gada 25. oktobri sasniegtais ir 477 personas). Ņemot vērā minēto, IZM ieskatā nepastāv Eiropas Komisijas finanšu korekcijas risks DP mērķa nesasniegšanas gadījumā.
[1] Minētais finansējums paredzēts arī mēbeļu iegādei, vienlaikus būvdarbu līgumā paredzētās summa apmaksa ir prioritāte.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Latvijas Universitāte
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz pozitīvu ietekmi uz 8.1.1. SAM projekta finansējuma saņēmēju Latvijas Universitāti, jo, pagarinot projekta īstenošanas termiņu par vienu mēnesi, tai būs iespēja apgūt projekta līdzekļus pilnā apmērā, kā arī pilnībā pabeigt projektu pēc 2023. gada 31. decembra par saviem līdzekļiem, tādā veidā nodrošinot visu projekta rezultātu sasniegšanu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Ar noteikumu projektu tiek pārņemtas 2022. gada 14. decembra Komisijas paziņojuma (2022/C 417/01) "Vadlīnijas par to darbības programmu slēgšanu, kuras pieņemtas atbalsta saņemšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Kohēzijas fonda un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par pārrobežu sadarbības programmu saskaņā ar Pirmspievienošanās palīdzības instrumentu (IPA II) (2014.–2020. gada periodā) slēgšanu 7. sadaļā "Nefunkcionējošās darbības" ietvertās prasības.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tiek pagarināts 8.1.1. SAM projekta īstenošanas termiņš, līdz ar to grozījumi uzskatāmi par tehniskiem grozījumiem un sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Latvijas Universitāte
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi