Anotācija (ex-ante)

22-TA-36: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekrītošo nekustamo īpašumu nodošanu Rīgas Stradiņa universitātes īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Zemes pārvaldības likuma 17.panta pirmā daļai un ceturtā daļa.
Likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 2.panta otrās daļas 3.apakšpunkts, 8.panta sestā daļa.
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmā daļa, 42.1panta pirmā daļa un 43.pants.
Likuma “Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās” 3.pants un 8.pants.
Augstskolu likuma 76.panta pirmā daļa un otrās daļas 4.punkts.

Rīgas Stradiņa universitātes Senāta sēdes 2018.gada  15.maija lēmums (prot. Nr. 2-1/15.05.18.) “Par rezerves zemes fonda vienībām, kas nepieciešamas RSU infrastruktūras attīstībai”.
Rīgas Stradiņa universitātes Senāta prezidija sēdes 2021.gada  20.aprīļa lēmums (prot.Nr.3-1/6/2021) “Par nepieciešamību labot lēmumu, kurā konstatēta kadastra numuru kļūda”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, lai tiesiski sakārtotu rezerves zemes fondā esošo zemes vienību nodošanu valsts augstskolas īpašumā -  akadēmiskās un profesionālās izglītības un pētniecības procesam nepieciešamās atbalsta infrastruktūras nodrošināšanai un attīstības veicināšanai, zemes vienības izslēdzot no rezerves zemes fonda un  ierakstot zemesgrāmatā uz valsts vārda Veselības ministrijas personā un atļaujot Veselības ministrijai nodot Rīgas Stradiņa universitātes īpašumā valstij piekrītošos nekustamos īpašumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Veselības ministrija ir izstrādājusi rīkojuma projektu  “Par valstij piekrītošo nekustamo īpašumu nodošanu Rīgas Stradiņa universitātes īpašumā”,  kas ļautu tos ierakstīt zemesgrāmatā uz valsts vārda ministrijas personā un nodot Rīgas Stradiņa universitātes īpašumā (turpmāk – RSU).
RSU 14.03.2018. vēstulē Nr.51-7/62/2018 un 15.01.2021. vēstulē Nr.60-6/15/2021 ir lūgusi Veselības ministriju nodot RSU īpašumā rezerves zemes fonda zemes vienības ar kadastra apzīmējumu Nr. 0100 063 0066  un kadastra apzīmējumu 0100 064 0018.

RSU Senāta sēdes 2018.gada  15.maija lēmums (prot. Nr. 2-1/15.05.18.) “Par rezerves zemes fonda vienībām, kas nepieciešamas RSU infrastruktūras attīstībai” un RSU Senāta prezidija sēdes 2021.gada  20.aprīļa lēmums (prot.Nr.3-1/6/2021) “Par nepieciešamību labot lēmumu, kurā konstatēta kadastra numuru kļūda”, saistībā ar RSU piederošajiem nekustamajiem īpašumiem, apliecina  RSU mērķi  izmantot  rezerves zemes fondā iekļautos nekustamos īpašumus, lai nodrošinātu likumā “Par Rīgas Stradiņa universitātes Satversmi” noteiktos uzdevumus, tajā skaitā  akadēmiskās un profesionālās izglītības un pētniecības procesam nepieciešamās atbalsta infrastruktūras nodrošināšanas un attīstības veicināšanas funkciju īstenošanai.
Pamatojoties uz Zemes pārvaldības likuma 17.panta pirmo un ceturto daļu, likuma Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatā 2.panta otrās daļas 3.apakšpunktu un 8.panta sesto daļu, rīkojuma projekts paredz veikt šādu normatīvajam regulējumam atbilstošu risinājumu - izslēgt no rezerves zemes fonda, ierakstīt zemesgrāmatā uz valsts vārda Veselības ministrijas personā un nodot RSU īpašumā nekustamos īpašumus:
1) nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra numurs 01000630067),  bez adreses, Rīgā, kas saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 063 0066) 1700 m2 platībā, un atbilstoši likuma Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās 2.pantam ir valstij piekrītoša zemes vienība (turpmāk – zemes vienība Nr.1);
2) nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra numurs 01000640018), bez adreses, Rīgā, kas saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 064 0018) 1099 m2 platībā, un atbilstoši likuma ”Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 2.pantam ir valstij piekrītoša zemes vienība (turpmāk – zemes vienība Nr.2).

Zemes vienības Nr.1 statuss saskaņā ar  Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem ir  rezerves zemes fonds.  
Rīgas pilsētas Zemes komisijas 20.09.2018. izziņa Nr.ZK-18-253-iz apliecina, ka uz minēto vēsturisko zemes gabalu Rīgā, Kuldīgas ielā 11, 63.grupa, 163 grunts uz 1994.gada 1.jūniju ne bijušie īpašnieki, ne viņu mantinieki nav pieteikušies. Uz vēsturiskā zemes gabala daļu, tagad Rīgā, Durbes ielā (ar kadastra apzīmējumu 0100 063 0066), citi zemes pieprasījumu pieteikumi nav saņemti.
Latvijas Valsts vēstures arhīva 06.04.2022. izziņa Nr. LVV-6.2.2./5/3299 Par nekustamā īpašuma piederību apliecina, ka saistībā ar Zemes vienību Nr.1 uz minēto vēsturisko zemes gabalu Rīgā, Kuldīgas ielā 11, 63.grupa, 163 grunts, uz 1939. gada 9. janvāra akta pamata īpašuma tiesības apstiprinātas Latvijas valstij Izglītības ministrijas personā (1939. gada 18. janvāra ieraksts), bet vēlāk izdarītu īpašuma tiesības apstiprinošu ierakstu zemesgrāmatā nav.

Atbilstoši likuma "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" 2.panta otrā daļas 3.punktam zemes reformas laikā valstij piekrīt un uz valsts vārda zemesgrāmatās ierakstāma zeme, kas 1940.gada 21.jūlijā piederēja fiziskajām un juridiskajām personām, ja šīs personas par zemi saņēmušas kompensāciju vai nav pieprasījušas atjaunot īpašuma tiesības uz zemi un, ja vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā paredzēti attiecīgi neapbūvēti zemes gabali jaunu valsts ēku (būvju) celtniecībai vai valsts funkciju īstenošanai.
Atbilstoši Rīgas domes 2005.gada 20.decembra saistošo noteikumu Nr.34 “Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi” 15.pielikumam “Teritorijas plānotā (atļautā) izmantošana” zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 0100 063 0066 atrodas jauktas apbūves ar dzīvojamo funkciju (J) teritorijā,  uz kuru attiecināmi šo pašu saistošo noteikumu Nr.34 “Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi” 6.3. nodaļas 457.10.apakšpunkta prasības – apbūves teritorija, kur atļauta –izglītības iestādes izveide, kas sakrīt un ir atbilstoša arī ar Kuldīgas ielas 9B (kadastra apzīmējums 0100 063 163) zemesgabala atļauto izmantošanu.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā pieejamo informāciju, zemes vienība Nr.1 nav apbūvēta.
Zemes vienības Nr.1 kadastrālā vērtība uz 2022.gada 1.janvāri sastāda 26 605,00 euro.
Zemes vienību Nr.1 ir paredzēts iekļaut RSU nekustamā īpašuma  Kuldīgas iela 9A (kadastra Nr. 0100 063 0197) un Kuldīgas iela 9B, Rīga (kadastra Nr. 0100 063 0163) sastāvā.
Zemes vienība Nr.1 robežojas ar RSU īpašumā esošo nekustamo īpašumu Kuldīgas iela 9A (kadastra Nr. 0100 063 0197) un Kuldīgas iela 9B, Rīga (kadastra Nr. 0100 063 0163).  Ēkā Kuldīgas ielā 9A (kadastra Nr. 0100 063 0197) jau šobrīd tiek realizētas Veselības studiju programmas, bet tuvākā laikā ēkā tiks uzsākti būvdarbi RSU Juridiskās fakultātes vajadzībām. RSU ilgtermiņa attīstības plānā ir paredzēts būvēt  RSU īpašumā Kuldīgas iela 9B, Rīga (kadastra Nr. 0100 063 0163) jaunu ēku – Sociālo studiju korpusu sociālo studiju programmu attīstībai. Lai nodrošinātu piekļuvi jaunbūvei, nepieciešama Zemes vienība Nr.1, uz kuras plānots izbūvēt piebraucamo ceļu automašīnām un velobraucējiem, un gājēju ceļu (skatīt RSU Studiju ciemata teritorijas Pielikumos Nr1, Nr.2, Nr3, Nr.4)
Patreizējā piebraukšana notiek daļēji izmantojot citām personām (kopīpašniekiem) piederošo nekustamo īpašumu, Kuldīgas ielā nr.7 (skatīt RSU Studiju ciemata teritorijas Pielikumu Nr.3), par kuras lietošanu RSU jāvienojas atsevišķi slēdzot servitūta Līgumu.  Esošā piebraukšana nenodrošinās pilnvērtīgu transporta piekļuvi plānotajai jaunbūvei, sociālo studiju programmu vajadzībām RSU īpašumā , Kuldīgas ielā 9B, citām personām (juridiskās personas) piederošo nekustamo īpašumu robežu tuvuma dēļ. Būves, ko plānots izbūvēt uz rīkojuma projektā 2.1. un 2.1. punktā minētajām zemes vienībām (nekustamajiem īpašumiem), tiks reģistrētas nododamo nekustamo īpašumu sastāvā un gadījumā, ja iestāsies rīkojuma projekta 3.2.apakšpunktā minētais apstāklis, nekustamie īpašumi tiks nodoti bez atlīdzības valstij visā to sastāvā.
Rīkojuma projekta mērķis ir tiesiski sakārtot rezerves zemes fondā esošo zemes vienību nodošanu RSU īpašumā -  akadēmiskās un profesionālās izglītības un pētniecības procesam nepieciešamās atbalsta infrastruktūras nodrošināšanai un RSU attīstības veicināšanai. Nekustamie īpašumi (zemes vienības Nr.1 un Nr.2) RSU ir nepieciešami piekļuves nodrošināšanai un atbilstošas apbūves platības nodrošināšanai - t.i., kā atbalsta infrastruktūra. Abas minētās zemes vienības, apvienojot ar zemesgabaliem uz kuriem  jau blakus atrodas RSU īpašumā esošās izglītības iestādes ēkas,  iekļausies īpašuma kopējā struktūrā un infrastruktūrā -  tās būs nepieciešamas izglītības iestāžu ēku funkcionalitātes (pieejamības) nodrošināšanai.  
Attiecīgi  abu rīkojuma projektā ietverto zemes vienību  izmantošanas nepieciešamība var mainīties tikai gadījumā, ja mainīsies pašu augstskolas ēku izmantošanas nepieciešamība.

Zemes vienības Nr.2  statuss saskaņā ar  Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem ir  rezerves zemes fonds.
Rīgas pilsētas Zemes komisijas  20.09.2018. izziņa Nr.ZK-18-252-iz apliecina, ka uz bijušo vēsturisko zemes gabalu Rīgā, Dārza ielā, 64 grupa, 18 grunts, uz 1994.gada 1.jūniju ne bijušais īpašnieks, ne viņa mantinieki nav pieteikušies. Uz vēsturiskā zemesgabala daļu, tagad Rīgā, Bumbieru ielā (ar kadastra apzīmējumu 0100 064 0018), citu zemes pieprasītāju pieteikumi nav saņemti.
Latvijas Valsts vēstures arhīva 06.04.2022. izziņa Nr. LVV-6.2.2./5/3300 Par nekustamā īpašuma piederību apliecina, ka saistībā ar Zemes vienību Nr.2 uz bijušo vēsturisko zemes gabalu Rīgā, Dārza ielā, 64 grupa, 18 grunts, uz izpirkšanas līguma pamata īpašuma tiesības apstiprinātas Ludvigam Dižuram (Dischur) Miķeļa dēlam (1928. gada 16. maija ieraksts). Vēlāk izdarītu īpašuma tiesības apstiprinošu ierakstu zemesgrāmatā nav.
Atbilstoši Rīgas domes 2005.gada 20.decembra saistošo noteikumu Nr.34 “Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi” 15.pielikumam “Teritorijas plānotā (atļautā) izmantošana” zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 0100 064 0018 atrodas Savrupmāju apbūves teritorija (SDZ). Saskaņā ar Rīgas teritorijas plānojuma līdz 2030.gadam pilnveidotā redakcija, kas nodota publiskai apspriešanai no 13.03.2019. līdz 10.04.2019. informāciju (pieejams https://www.rdpad.lv/rtp/izstrade/), kur aktuālās “Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi” dokumentā 4.5.2.2. apakšnodaļas 680. un 681. apakšpunkta prasības – Jauktas  centra apbūves teritorija (JC1-JC8), kur atļauta – Izglītības un zinātnes iestāžu apbūve un Veselības aizsardzības iestāžu apbūve.
Saskaņā ar  Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas  sistēmā pieejamo informāciju, zemes vienība Nr.2 nav apbūvēta.
Zemes vienības Nr.2 kadastrālā vērtība uz 2022.gada 1.janvāri sastāda 28 145,00 euro.
Zemes vienība Nr.2 robežojas ar RSU īpašumā esošo nekustamo īpašumu Dzirciema iela 20 k-3 (kadastra apzīmējums 0100 064 0379), kas savukārt robežojas ar zemes vienību  Dzirciema iela 20 (kadastra apzīmējums 0100 064 0134). Zemes vienību Nr.2  ir paredzēts iekļaut RSU zemes gabala Dzirciema iela 20 k-3 (kadastra apzīmējums 0100 064 0379) sastāvā.  Dzirciema iela 20 k-3 (kadastra apzīmējums 0100 064 0379) apbūves teritorijas tehniski ekonomiskie rādītāji ir izsmelti, proti, brīvās teritorijas rādītāji pārsniedz Rīgas Pilsētas apbūves noteikumos pieļaujamo procentu jaunas apbūves realizēšanai. RSU mērķim, padomju laikā realizēto apbūvi, paplašināt ar mūsdienīgu arhitektūru un modernām mācību telpām, ierobežo vēsturiski apbūvei nepietiekoša piekrītošā zemes platība.
Blakus zemesgabala Dzirciema iela 20 (kadastra apzīmējums 0100 064 0134) apbūves teritorijas tehniski ekonomiskie rādītāji arī ir izsmelti, proti, zemesgabala apbūves intensitātes rādītājs pārsniedz Rīgas Pilsētas apbūves noteikumos pieļaujamo procentu papildus apbūves realizēšanai.
Zemes vienība Nr.2 (skatīt RSU Studiju ciemata teritorijas Pielikumus Nr.5, Nr.6, Nr.7, Nr.8), kura patreiz tiek izmantota kā privāta iebrauktuve pie privātmājas,  RSU ir ļoti nepieciešama, lai apvienojot RSU īpašumā esošos divus zemesgabalus (kadastra apzīmējums 0100 064 0379, 0100 064 0134) ar Zemes gabalu Nr.2  tiktu iegūta iespēja uz apvienotā zemesgabala ierosināt pie esošajām ēkām papildus apjoma būvniecību Veselības studiju programmu Zobārstniecības jomā paplašināšanai. Zemesgabals Nr.2 nodrošinās plānotajai apbūvei RD apbūves noteikumos nepieciešamo brīvo teritoriju, līdz ar to  uzturēt kā RSU ēkām, Lietotājiem (studentiem, apmeklētājiem) pieguļošo labiekārtotu zaļo zonu.
Papildus Zemes vienība Nr.2 RSU ir funkcionāli nepieciešama, lai nodrošinātu RSU infrastruktūras savietojamību no Bumbieru ielas puses, kā arī RSU varētu paplašināt funkcionālo infrastruktūru, komunikāciju elementus, apsaimniekot un izveidot vienotu teritorijas labiekārtojumu nekustamā īpašuma Dzirciema iela 20 un Dzirciema  iela 16 robežās. Stājoties spēkā Rīgas jaunajai Attīstības programmai 2021.-2027.gadam (AP2027), nākotnē RSU būs pavērtas iespējas visu RSU savstarpēji savienoto un īpašumā esošo nekustamo īpašumu apvienošanai, tādējādi īstenojot valsts augstskolas ilgtermiņa attīstības stratēģijas mērķus.
Pastāvot augstāk minētajiem apstākļiem, Zemes vienību Nr.1. un Nr.2 kopā ar RSU piederošajiem nekustamajiem īpašumiem RSU plāno izmantot, lai realizētu augstskolas uzdevumus un funkcijas – piedāvāt un realizēt plašu universitātes profilam atbilstošu akadēmisko un profesionālo izglītību, klīnisko prasmju apgūšanu un pētnieciskā darba veikšanu, nodrošinot arī studiju un pētniecības darba nedalāmību, nepieciešamās infrastruktūras pieejamību un attīstību, kā arī piedāvāt sabiedrībai savu intelektuālo potenciālu, iegūtās zinātniskās un profesionālās atziņas, metodes un pētījumu rezultātus.
Zemes vienību Nr.1 un Nr.2. nodošana RSU īpašumā veicama atbilstoši Augstskolu likuma 76.panta pirmajai daļai un otrās daļas 4.punktam, kas noteic, ka augstskolu īpašumā var būt nekustamais īpašums, ko tām bez atlīdzības nodevusi cita atvasināta publiska persona vai valsts. Ņemot vērā minēto, rīkojuma projekts paredz šā rīkojuma 1.1. un 1.2.apakšpunktā ietvertās rezerves zemes vienības, veicot no normatīvajiem aktiem izrietošās darbības to noteiktajā secībā, nodot RSU īpašumā.

Ņemot vērā  RSU Senāta sēdes 2018.gada  15.maija lēmumu (prot. Nr. 2-1/15.05.18.) “Par rezerves zemes fonda vienībām, kas nepieciešamas RSU infrastruktūras attīstībai” un RSU Senāta prezidija sēdes 2021.gada  20.aprīļa lēmums (prot.Nr.3-1/6/2021) “Par nepieciešamību labot lēmumu, kurā konstatēta kadastra numuru kļūda”,  RSU 14.03.2018. vēstulē Nr.51-7/62/2018 un  15.01.2021. vēstulē Nr.60-6/15/2021 Veselības ministrijai izteikto lūgumu nodot Zemes vienības Nr.1 un Nr.2 RSU īpašumā, kā arī izvērtējot visus ar nekustamo īpašumu izmantošanu saistītos aspektus un iespējamos  valsts nekustamā īpašuma nodošanas veidus (īpašumā, valdījumā vai lietošanā), Veselības ministrija uzskata par piemērotāko risinājumu – zemes vienību Nr.1 un Nr.2 nodošanu RSU īpašumā.
Šāds tiesiskais risinājums pamatots ar lietderības apsvērumiem, kas ir nozīmīgi RSU un minēto nekustamo īpašumu attīstības kontekstā, kā arī valstiskā mērogā, īstenojot izglītības un zinātniskās darbības funkciju. Nekustamo īpašumu nodošana RSU īpašumā ir risinājums, kas veicinās nekustamo īpašumu efektīvāku, mērķtiecīgāku un ilgtermiņa attīstību. Īpašuma tiesību piešķiršanai būs pozitīva ietekme RSU tālākā attīstībā.
Zemes vienība Nr.1 un Nr.2 faktiski jau ir saistīti ar RSU īpašumā esošiem nekustamajiem īpašumiem. Īpašuma tiesību statusa neesamība zemesgrāmatā ierobežo un procesuāli sarežģī un neveicina RSU rīcības brīvību un lietderību organizēt nekustamā īpašuma pārvaldīšanu un attīstīšanu un nozīmīgu ilgtermiņa ieguldījumu veikšanu. Nekustamo īpašumu nodošana RSU īpašumā būtiski sekmēs RSU studiju un zinātnes nozaru attīstību, tajā skaitā, īpaši ļoti resursu ietilpīgās veselības aprūpes izglītības attīstību. Zemes vienību Nr. 1 un Nr.2 nodošana RSU īpašumā ir veicinošs risinājums valsts nekustamo īpašumu efektīvākai, stabilākai un ilgtermiņa attīstīšanai, kā arī RSU funkcionālās infrastruktūras attīstīšanā ieguldāmo līdzekļu piesaistei.
Ievērojot to, ka zemes vienību Nr.1 un Nr.2 RSU plāno izmantot izrietoši no savas pamatdarbības uzdevumiem, kuru kā daļu no Latvijas izglītības sistēmas IZM 16.12.2021. Grozījumu “Ministru kabineta 2018. gada 9. janvāra noteikumos Nr. 26 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt labāku pārvaldību augstākās izglītības institūcijās" īstenošanas noteikumi “ anotācijā ir klasificējusi kā vietēja mēroga darbību,  īpašumu nodošana RSU nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts un uz to nebūtu attiecināms komercdarbības atbalsta regulējums.

Nekustamo īpašumu nodošana RSU īpašumā būtiski sekmēs to, ka RSU:
1.kā īpašniece tiks uzskatīta par stabilāku sadarbības partneri finanšu darījumos. Tas sekmēs RSU attīstību, nodrošinot studiju procesu un pētniecisko darbību starptautisko standartu līmenī.
2. kā īpašniecei būs drošāka vide ilgtermiņa plānošanai un investīcijām savos objektos. Īpašuma tiesības sekmētu RSU dalību Eiropas struktūrfondu projektos un citos projektos.
3. būs līdzvērtīga ar citām Eiropas, valsts un privātām augstskolām, kam ir savi īpašumi un plašas iespējas tos izmantot.
4. tiks novērstas resursu ietilpīgas administratīvas un birokrātiskas prasības īpašumu un telpu izmantošanā (t.sk. saskaņošana, pamatošana, pierādīšana, ekspertīžu veikšana utt.).

Saskaņā ar Ministru kabineta 2004.gada 13.aprīļa noteikumu Nr.286 ”Veselības ministrijas nolikums” 24.13. apakšpunktu Rīgas Stradiņa universitāte ir Veselības ministrijas padotībā esoša iestāde.
Pamatojoties uz RSU Satversmes (apstiprināta ar likumu ”Par Rīgas Stradiņa universitātes Satversmi”) 1.4.apakšpunktu un Augstskolu likuma 7.panta pirmo daļu RSU ir augstākās izglītības iestāde - valsts dibināta atvasināta publiska persona.
Veselības ministrija atbalsta nekustamo īpašumu – zemes vienības Nr.1 un Nr.2 nodošanu RSU īpašumā.
RSU saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmo daļu rīkojuma 2.1. un 2.2. apakšpunktā  minētos nekustamos īpašumus izmantos rīkojuma 3.1.apakšpunktā minēto funkciju nodrošināšanai, un bez atlīdzības nodos valstij, ja tie vairs netiks izmantoti noteikto funkciju nodrošināšanai, rīkojoties normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

Ministru kabineta rīkojuma projekts nosaka, ka RSU saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmo daļu rīkojuma 2.1. un 2.2. apakšpunktā  minētos nekustamos īpašumus izmantos šā rīkojuma 3.1.apakšpunktā minēto funkciju nodrošināšanai, un bez atlīdzības nodos valstij, ja tie vairs netiks noteikto funkciju nodrošināšanai, kā arī, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības tiks norādīts, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr RSU nodrošina šā rīkojuma 3.1.apakšpunktā minēto funkciju īstenošanu, ierakstot arī atzīmi par aizliegumu nekustamo īpašumu vai to daļas atsavināt vai apgrūtināt ar hipotēku (izņemot gadījumu, ja nekustamais īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu, kā arī ar rīkojuma projektu RSU tiek pilnvarota parakstīt nostiprinājuma lūgumu par nekustamo īpašumu ierakstīšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Veselības ministrijas personā, kā arī veikt citas nepieciešamās darbības nekustamā īpašuma ierakstīšanai zemesgrāmatā.
Ievērojot to, ka zemes vienību Nr.1 un Nr.2 RSU plāno izmantot izrietoši no savas pamatdarbības uzdevumiem, un saimnieciskā darbība īpašumos tiks realizēta tikai ierobežotā apmērā, īpašumu nodošana RSU nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts un uz to nebūtu attiecināms komercdarbības atbalsta regulējums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. RSU ilgtermiņa attīstības plānā ir paredzēts būvēt  RSU īpašumā Kuldīgas iela 9B, Rīga (kadastra Nr. 0100 063 0163) jaunu ēku – Sociālo studiju korpusu sociālo studiju programmu attīstībai. Lai nodrošinātu piekļuvi jaunbūvei, nepieciešama Zemes vienība Nr.1, uz kuras plānots izbūvēt piebraucamo ceļu automašīnām un velobraucējiem, un gājēju ceļu.
2. RSU īpašumā esošais nekustamais īpašums Dzirciema iela 20 k-3 (kadastra apzīmējums 0100 064 0379), robežojas ar zemes vienību Dzirciema iela 20 (kadastra apzīmējums 0100 064 0134). Abu RSU īpašumā esošo nekustamo īpašumu apbūves teritorijas tehniski ekonomiskie rādītāji ir izsmelti, proti, brīvās teritorijas rādītāji pārsniedz Rīgas Pilsētas apbūves noteikumos pieļaujamo procentu jaunas apbūves realizēšanai.
Risinājuma apraksts
1. Zemes vienība Nr.1 robežojas ar RSU īpašumā esošo nekustamo īpašumu Kuldīgas iela 9A (kadastra Nr. 0100 063 0197) un Kuldīgas iela 9B, Rīga (kadastra Nr. 0100 063 0163).  Lai nodrošinātu  RSU īpašumā Kuldīgas iela 9B, Rīga (kadastra Nr. 0100 063 0163) piekļuvi jaunbūvei (Sociālo studiju korpuss sociālo studiju programmu attīstībai), nepieciešams Zemes vienību Nr.1 ierakstīt zemesgrāmatā uz valsts vārda ministrijas personā un nodot Rīgas Stradiņa universitātes īpašumā.
2. Zemes vienība Nr. 2 robežojas ar RSU īpašumā esošo nekustamo īpašumu Dzirciema iela 20 k-3 (kadastra apzīmējums 0100 064 0379), kas savukārt robežojas ar zemes vienību  Dzirciema iela 20 (kadastra apzīmējums 0100 064 0134). 
Nepieciešams apvienot RSU īpašumā esošos divus zemesgabalus (kadastra apzīmējums 0100 064 0379, 0100 064 0134) ar Zemes gabalu Nr.2, kā rezultātā iegūtu iespēju uz apvienotā zemesgabala ierosināt pie esošajām ēkām papildus apjoma būvniecību Veselības studiju programmu Zobārstniecības jomā paplašināšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nepastāv alternatīvi līdzvērtīgi risinājumi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Netiek radītas papildus izmaksas.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
Ietekmes apraksts
Nekustamo īpašumu nodošana RSU īpašumā sekmēs RSU studiju un zinātnes nozaru attīstību, tajā skaitā, īpaši ļoti resursu ietilpīgās veselības aprūpes izglītības attīstību. Uzlabojoties RSU infrastrūktūrai tiek paaugstināta studentu studiju iespējas un studiju process kļūst pievilcīgāks.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Augstāko izglītību ieguvušās personas ir pieprasītākas darba tirgū, turklāt medicīnas nozares speciālisti ir būtiski nepietiekošā skaitā.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumus par nekustamo īpašumu ierakstīšanu zemesgrāmatā un īpašumtiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Veselības ministrijas personā, atbilstoši Veselības ministrijas pilnvarojumam veiks un segs RSU.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Veselības ministrija, Rīgas Stradiņa universitāte
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Ar rīkojuma projektu netiek mainīts normatīvais regulējums, un tas neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, tāpēc rīkojuma projekta izstrādes laikā netika īstenoti pasākumi sabiedrības līdzdalības iesaistei, kā arī netika paredzēti īpaši saziņas pasākumi ar sabiedrību (Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punkts). Rīkojuma projekta būtība attiecas uz Ministru kabineta kompetenci valstij piekritīgu nekustamo īpašumu atsavināšanai izglītības funkcijas nodrošināšanas vajadzībām.
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu rīkojuma projekts tiks publicēts Latvijas Republikas oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, kā arī būs pieejams bezmaksas normatīvo aktu bāzē www.likumi.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija
  • Rīgas Stradiņu universitāte

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Sekmē izglītības nozares attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi