23-TA-2834: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Bauskas novada pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma "Autoceļš V1004" Iecavas pagastā, Bauskas novadā, pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa, 42.1, 43. pants, likuma "Par autoceļiem" 4.panta pirmā daļa, Bauskas novada domes sēdes 2022.gada 28.aprīļa lēmums Nr. 245 (prot. Nr.8, 33.p.) “Par Bauskas novada pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma “Autoceļš V1004”, Iecavas pagastā nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā” un Bauskas novada pašvaldības Iecavas apvienības pārvaldes 2022.gada 10.marta lēmums Nr. IAP/2022/3-28/22/APL par zemes vienību ar kadastra apzīmējumiem 4064 008 0147 un 4064 008 0213 sadalīšanu un jauna īpašuma “Autoceļš V1004” izveidošanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, lai pārņemtu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Bauskas novada pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu "Autoceļš V1004" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 40640080346) - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640080342) 0,0400 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640080344) 0,1700 ha platībā – Iecavas pagastā, Bauskas novadā, lai nodrošinātu valsts funkciju izpildi un valsts autoceļu pārvaldi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rīkojuma projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Bauskas novada pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu "Autoceļš V1004" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 40640080346) - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640080342) 0,0400 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40640080344) 0,1700 ha platībā – Iecavas pagastā, Bauskas novadā (turpmāk - nekustamais īpašums).
Bauskas novada domes sēdes 2022.gada 28.aprīļa lēmumā Nr. 245 (prot. Nr.8, 33.p.) norādīts, ka Bauskas novada pašvaldības Iecavas apvienības pārvalde 2022.gada 10.martā pieņēmusi lēmumu Nr. IAP/2022/3-28/22/APL par zemes vienību ar kadastra apzīmējumiem 4064 008 0147 un 4064 008 0213 sadalīšanu un jauna īpašuma “Autoceļš V1004” izveidošanu. Uz atdalāmajiem zemesgabaliem atrodas valsts vietējā autoceļa V1004 posmi.
Atbilstoši lēmumam veikta datu aktualizācija Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā – reģistrēts jauns nekustamais īpašums “Autoceļš V1004” (kadastra Nr.4064 008 0346), kas sastāv no divām zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 4064 008 0342 (0,04 ha) un 4064 008 0344 (0,17 ha). Zemes vienībām noteikts nekustamā īpašuma lietošanas mērķis – zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101).
Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" 2023. gada 9.marta izziņā Nr. 4.9/4084 "Par autoceļa V1004 “Pievedceļš Iecavas stacijai” posmu piederību" norādīts, ka uz Bauskas novada pašvaldībai piederošā zemes īpašuma „Autoceļš V1004”, Iecavas pagasts, Bauskas novads, kadastra Nr.40640080346, sastāvā ietilpstošajām zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 40640080342 un 40640080344, ir izbūvētas kompleksas inženierbūves ar kadastra apzīmējumiem 40640080342001 (“Autoceļš V1001 km 0,0-3,1, 3.posms”) un 40640080136001 (“Autoceļš V1004 km 0,0-3,1, 1.posms”) - valsts vietējā autoceļa V1004 “Pievedceļš Iecavas stacijai” posmi, kas atrodas LR Satiksmes ministrijas Valsts autoceļu fonda bilancē un saskaņā ar Deleģēšanas līgumu Nr. SM 2022/-58, kas noslēgts 2022.gada 29.decembrī starp LR Satiksmes ministriju un VSIA „Latvijas Valsts ceļi”, nodots VSIA „Latvijas Valsts ceļi” pārvaldījumā.
Nekustamais īpašums nav ierakstīts zemesgrāmatā.
Bauskas novada domes sēdes 2022.gada 28.aprīļa lēmumā Nr. 245 (prot. Nr.8, 33.p.) norādīts, ka Bauskas novada pašvaldības Iecavas apvienības pārvalde 2022.gada 10.martā pieņēmusi lēmumu Nr. IAP/2022/3-28/22/APL par zemes vienību ar kadastra apzīmējumiem 4064 008 0147 un 4064 008 0213 sadalīšanu un jauna īpašuma “Autoceļš V1004” izveidošanu. Uz atdalāmajiem zemesgabaliem atrodas valsts vietējā autoceļa V1004 posmi.
Atbilstoši lēmumam veikta datu aktualizācija Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā – reģistrēts jauns nekustamais īpašums “Autoceļš V1004” (kadastra Nr.4064 008 0346), kas sastāv no divām zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 4064 008 0342 (0,04 ha) un 4064 008 0344 (0,17 ha). Zemes vienībām noteikts nekustamā īpašuma lietošanas mērķis – zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101).
Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" 2023. gada 9.marta izziņā Nr. 4.9/4084 "Par autoceļa V1004 “Pievedceļš Iecavas stacijai” posmu piederību" norādīts, ka uz Bauskas novada pašvaldībai piederošā zemes īpašuma „Autoceļš V1004”, Iecavas pagasts, Bauskas novads, kadastra Nr.40640080346, sastāvā ietilpstošajām zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 40640080342 un 40640080344, ir izbūvētas kompleksas inženierbūves ar kadastra apzīmējumiem 40640080342001 (“Autoceļš V1001 km 0,0-3,1, 3.posms”) un 40640080136001 (“Autoceļš V1004 km 0,0-3,1, 1.posms”) - valsts vietējā autoceļa V1004 “Pievedceļš Iecavas stacijai” posmi, kas atrodas LR Satiksmes ministrijas Valsts autoceļu fonda bilancē un saskaņā ar Deleģēšanas līgumu Nr. SM 2022/-58, kas noslēgts 2022.gada 29.decembrī starp LR Satiksmes ministriju un VSIA „Latvijas Valsts ceļi”, nodots VSIA „Latvijas Valsts ceļi” pārvaldījumā.
Nekustamais īpašums nav ierakstīts zemesgrāmatā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu valsts funkciju izpildi un sakārtotu valsts autoceļu zemju piekritību, atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatā” 8.panta trešajai daļai uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā zemesgrāmatā tiek ierakstīta valstij piederošā un piekrītošā zeme, ko aizņem valsts transporta un sakaru komunikācijas.
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 10.panta pirmās daļas 16.punktu, kas noteic, ka dome ir tiesīga izlemt ikvienu pašvaldības kompetences jautājumu, tikai domes kompetencē ir lemt par pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanu un apgrūtināšanu, kā arī par nekustamā īpašuma iegūšanu, Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 3.panta pirmās daļas 6.punktu, 42.panta otro daļu, 42.1, 43.pantu un Bauskas novada domes sēdes 2022.gada 28.aprīļa lēmumu Nr. 245 (prot. Nr.8, 33.p.) “Par Bauskas novada pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma “Autoceļš V1004”, Iecavas pagastā nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā”, nolemts nekustamo īpašumu nodot bez atlīdzības valstij Satiksmes ministrijas personā valsts pārvaldes funkciju īstenošanai, vienlaikus pilnvarojot Satiksmes ministriju nostiprināt zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta otrajai daļai un 42.1 pantam.
Rīkojuma projekts paredz pienākumu Satiksmes ministrijai pārņemto nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot atpakaļ Bauskas novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots autoceļu valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai.
Atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.1 pantam piekrītošais nekustamais īpašums tiks ierakstīts zemesgrāmatā uz Bauskas novada pašvaldības vārda vienlaikus ar īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar likuma „Par autoceļiem” 4. panta pirmo daļu nekustamais īpašums tiks nodots valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību „Latvijas Valsts ceļi” pārziņā.
Iestājoties apstākļiem, kad nekustamais īpašums vairs nebūs nepieciešams Satiksmes ministrijai autoceļu valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai, saskaņā ar rīkojuma projekta 2.2.apakšpunktu tas bez atlīdzības tiks nodots atpakaļ Bauskas novada pašvaldībai.
Civillikuma 849.pants noteic, ka lietu kopība ir vairāku tādu patstāvīgu, vienas vai dažādu šķiru, ķermenisku vai bezķermenisku lietu sakopojums zināmam nolūkam vienā sastāvā un ar vienu kopīgu nosaukumu, kuras šajā sastāvā atzīstamas tiesiskā ziņā par vienību jeb vienu pašu lietu. Līdz ar to, valsts vietējā autoceļa “Autoceļš V1001 km 0,0-3,1, 3.posms” un 40640080136001 “Autoceļš V1004 km 0,0-3,1, 1.posms” būs atzīstami par zemes vienību (kadastra apzīmējumi 40640080342 un 40640080344) neatņemamu sastāvdaļu, kas kopīgi veidos lietu kopību un nebūs atdalāmi, un kā lietu kopība tiks nodoti Bauskas novada pašvaldības īpašumā.
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 10.panta pirmās daļas 16.punktu, kas noteic, ka dome ir tiesīga izlemt ikvienu pašvaldības kompetences jautājumu, tikai domes kompetencē ir lemt par pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanu un apgrūtināšanu, kā arī par nekustamā īpašuma iegūšanu, Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 3.panta pirmās daļas 6.punktu, 42.panta otro daļu, 42.1, 43.pantu un Bauskas novada domes sēdes 2022.gada 28.aprīļa lēmumu Nr. 245 (prot. Nr.8, 33.p.) “Par Bauskas novada pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma “Autoceļš V1004”, Iecavas pagastā nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā”, nolemts nekustamo īpašumu nodot bez atlīdzības valstij Satiksmes ministrijas personā valsts pārvaldes funkciju īstenošanai, vienlaikus pilnvarojot Satiksmes ministriju nostiprināt zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta otrajai daļai un 42.1 pantam.
Rīkojuma projekts paredz pienākumu Satiksmes ministrijai pārņemto nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot atpakaļ Bauskas novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots autoceļu valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai.
Atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.1 pantam piekrītošais nekustamais īpašums tiks ierakstīts zemesgrāmatā uz Bauskas novada pašvaldības vārda vienlaikus ar īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar likuma „Par autoceļiem” 4. panta pirmo daļu nekustamais īpašums tiks nodots valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību „Latvijas Valsts ceļi” pārziņā.
Iestājoties apstākļiem, kad nekustamais īpašums vairs nebūs nepieciešams Satiksmes ministrijai autoceļu valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai, saskaņā ar rīkojuma projekta 2.2.apakšpunktu tas bez atlīdzības tiks nodots atpakaļ Bauskas novada pašvaldībai.
Civillikuma 849.pants noteic, ka lietu kopība ir vairāku tādu patstāvīgu, vienas vai dažādu šķiru, ķermenisku vai bezķermenisku lietu sakopojums zināmam nolūkam vienā sastāvā un ar vienu kopīgu nosaukumu, kuras šajā sastāvā atzīstamas tiesiskā ziņā par vienību jeb vienu pašu lietu. Līdz ar to, valsts vietējā autoceļa “Autoceļš V1001 km 0,0-3,1, 3.posms” un 40640080136001 “Autoceļš V1004 km 0,0-3,1, 1.posms” būs atzīstami par zemes vienību (kadastra apzīmējumi 40640080342 un 40640080344) neatņemamu sastāvdaļu, kas kopīgi veidos lietu kopību un nebūs atdalāmi, un kā lietu kopība tiks nodoti Bauskas novada pašvaldības īpašumā.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt valsts īpašumā bez atlīdzības Bauskas novada pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Pārņemot nekustamo īpašumu valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, tiek nodrošināta valsts funkcijas izpilde, attiecīgi nodrošinot transporta infrastruktūras attīstību.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Nekustamais īpašums tiek nodots bez atlīdzības valstij Satiksmes ministrijas personā valsts pārvaldes funkciju īstenošanai.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar transporta infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart autoceļu lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Uzlabojot transporta infrastruktūru, pastarpināti tiek veicināta arī uzņēmējdarbība autopārvadājumu jomā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari neietekmē un administratīvo slogu nerada.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumi, kas saistīti ar nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā, tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.07.00 "Valsts autoceļu pārvaldīšana" paredzētajiem līdzekļiem.
Nekustamā īpašuma uzturēšanas izdevumi tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" paredzētajiem līdzekļiem.
Nekustamā īpašuma uzturēšanas izdevumi tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi", Bauskas novada pašvaldība.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi", Bauskas novada pašvaldība.
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
- Bauskas novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ietekmē transporta infrastruktūras attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi