Anotācija

24-TA-3227: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Dobeles novada pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma "Lejasbākuļi–Ružas" Krimūnu pagastā, Dobeles novadā, daļas pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa, 42.1 panta pirmā daļa un 43. pants, likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa, likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8. panta trešā daļa un Dobeles novada pašvaldības domes 2024. gada 25. jūlija lēmums Nr. 265/10 “Par pašvaldības autoceļa Nr. 7223 “Lejasbākuļi – Ružas” 0,00.–1,24. km izslēgšanu no autoceļu saraksta  un nekustamā īpašuma Lejasbākuļi – Ružas, Krimūnu pagastā, Dobeles novadā nodošanu valstij”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par Dobeles novada pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma “Lejasbākuļi – Ružas” Krimūnu pagastā, Dobeles novadā, daļas pārņemšanu valsts īpašumā” izstrādāts, lai pārņemtu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Dobeles novada pašvaldībai piederošo nekustamā īpašuma daļu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta rīkojuma projekts sagatavots, ņemot vērā Dobeles novada domes 2024. gada 25. jūlija lēmumu Nr. 265/10 “Par pašvaldības autoceļa Nr. 7223 “Lejasbākuļi – Ružas” 0,00.–1,24. km izslēgšanu no autoceļu saraksta  un nekustamā īpašuma Lejasbākuļi – Ružas, Krimūnu pagastā, Dobeles novadā nodošanu valstij”.
Rīkojuma projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Dobeles novada pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma “Lejasbākuļi – Ružas” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4672 004 0052) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējumus 4672 004 0052) 1,6 ha platībā – Krimūnu pagastā, Dobeles novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums).
Dobeles novada domes 2024. gada 25. jūlija lēmumā Nr. 265/10 “Par pašvaldības autoceļa Nr. 7223 “Lejasbākuļi – Ružas” 0,00.–1,24. km izslēgšanu no autoceļu saraksta  un nekustamā īpašuma Lejasbākuļi – Ružas, Krimūnu pagastā, Dobeles novadā nodošanu valstij” konstatēts, ka :
- Dobeles novadā esošais valsts vietējā autoceļa V1079 "Glūdas stacija – Zaļenieki" posms no 0,000 km līdz 1,240 km (nekustamā īpašuma kadastra numurs 4672 004 0052) sastāvā ietilpstošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4672 004 0052, ir uzskaitīts pašvaldības ceļu un ielu sarakstā;  
- saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 29. novembra noteikumu Nr. 1104 „Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem” 3. pielikumu valsts vietējā autoceļa V1079 “Glūdas stacija – Zaļenieki” maršruta kopgarums ir 7,3 km, no kuriem 0,000.—7,3. km pieder valstij;
- pamatojoties uz  Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem vietējā autoceļa V1079 "Glūdas stacija – Zaļenieki" posms no 0,000 km līdz 1,240 km atrodas uz pašvaldībai piekritīgās zemes;
- saskaņā ar Dobeles novada domes 2013. gada 28. februāra lēmumu Nr.32/2 zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 4672 004 0052 Lejasbākuļi – Ružas, Krimūnu pagastā, Dobeles novadā  1,6 ha platībā ir pašvaldībai piekritīga.
VSIA "Latvijas Valsts ceļi" 2024. gada 25. oktobra izziņā Nr. 4.9/19601 “Par autoceļa V1079 “Glūdas stacija–Zaļenieki” posma piederību” norādīts, ka uz Dobeles novada pašvaldībai piekrītošā zemes īpašuma “Lejasbākuļi-Ružas”, Krimūnu pagasts, Dobeles novads, kadastra Nr. 4672 004 0052, sastāvā ietilpstošās  zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4672 004 0052,  ir  izbūvēta kompleksa inženierbūve ar kadastra apzīmējumu 4672 004 0052 001 (“Autoceļš V1079, 1.posms) -  valsts vietējā autoceļa V1079 “Glūdas stacija–Zaļenieki” posms km 0,000-1,276, kurš atrodas Satiksmes ministrijas Valsts autoceļu fonda bilancē un saskaņā ar Deleģēšanas līgumu Nr. SM 2022/-58, noslēgtu 2022. gada 29. decembrī starp Satiksmes ministriju un VSIA “Latvijas Valsts ceļi”, nodots VSIA ”Latvijas Valsts ceļi” pārvaldījumā.
Nekustamā īpašuma lietošanas mērķis ir zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā.
Nekustamais īpašums nav ierakstīts zemesgrāmatā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu valsts funkciju izpildi un sakārtotu valsts autoceļu zemju piekritību, atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8. panta trešajai daļai uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā zemesgrāmatā tiek ierakstīta valstij piederošā un piekrītošā zeme.
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 10. panta pirmās daļas 16. punktu, kas noteic, ka dome ir tiesīga izlemt ikvienu pašvaldības kompetences jautājumu, tikai domes kompetencē ir lemt par pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanu un apgrūtināšanu, kā arī par nekustamā īpašuma iegūšanu. Atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 3. panta pirmās daļas 6. punktam, 42. panta otrai daļai, 42.1 pantam, 43. pantam, Dobeles  novada domes  25. jūlija lēmumu Nr. 265/10 “Par pašvaldības autoceļa Nr. 7223 “Lejasbākuļi – Ružas” 0,00.–1,24. km izslēgšanu no autoceļu saraksta  un nekustamā īpašuma Lejasbākuļi – Ružas, Krimūnu pagastā, Dobeles novadā nodošanu valstij” nolemts Nekustamo īpašumu nodot bez atlīdzības valstij Satiksmes ministrijas personā valsts pārvaldes funkciju īstenošanai, vienlaikus pilnvarojot Satiksmes ministriju parakstīt nostiprinājuma lūgumu Nekustamā īpašuma ierakstīšanai zemesgrāmatā.
Rīkojuma projekts paredz pienākumu Satiksmes ministrijai pārņemto Nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot atpakaļ Dobeles novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots autoceļu valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai.
Atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.1 pantam piekrītošais Nekustamais īpašums tiks ierakstīts zemesgrāmatā uz Dobeles novada pašvaldības vārda vienlaikus ar īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar likuma „Par autoceļiem” 4. panta pirmo daļu Nekustamais īpašums tiks nodots VSIA „Latvijas Valsts ceļi” pārziņā.
Iestājoties apstākļiem, kad Nekustamais īpašums vairs nebūs nepieciešams Satiksmes ministrijai autoceļu valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai, saskaņā ar rīkojuma projekta 2.2. apakšpunktu tas bez atlīdzības tiks nodots atpakaļ Dobeles novada pašvaldībai.
Civillikuma 849. pants noteic, ka lietu kopība ir vairāku tādu patstāvīgu, vienas vai dažādu šķiru, ķermenisku vai bezķermenisku lietu sakopojums zināmam nolūkam vienā sastāvā un ar vienu kopīgu nosaukumu, kuras šajā sastāvā atzīstamas tiesiskā ziņā par vienību jeb vienu pašu lietu. Līdz ar to valsts vietējā autoceļa posms būs atzīstams par Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības neatņemamu sastāvdaļu, kas kopīgi veidos lietu kopību un nebūs atdalāmi, un kā lietu kopība tiks nodota Dobeles novada pašvaldības īpašumā.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz bez atlīdzības pārņemt valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Dobeles novada pašvaldībai piekrītošo Nekustamo īpašumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Pārņemot Nekustamo īpašumu valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, tiek nodrošināta valsts funkcijas izpilde, attiecīgi nodrošinot transporta infrastruktūras attīstību un sakārtotu valsts autoceļu zemju piekritību atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatā” 8. panta trešajai daļai, ar kuru ir noteikts, ka uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā zemesgrāmatā tiek ierakstīta valstij piederošā un piekrītošā zeme, ko aizņem valsts transporta un sakaru komunikācijas.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Nekustamie īpašumi tiks nodoti bez atlīdzības valstij Satiksmes ministrijas personā valsts pārvaldes funkciju īstenošanai.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar transporta infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart autoceļu lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Uzlabojot transporta infrastruktūru, pastarpināti tiek veicināta arī uzņēmējdarbība autopārvadājumu jomā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un veicot autoceļu būvniecību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām. 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumi, kas saistīti ar īpašuma tiesību uz nekustamajiem īpašumiem nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 “Valsts autoceļu fonds” apakšprogrammā 23.07.00 “Valsts autoceļu pārvaldīšana” paredzētajiem līdzekļiem.
Nekustamo īpašumu uzturēšanas izdevumi tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 “Valsts autoceļu fonds” apakšprogrammā 23.06.00 “Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana” paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Ministru kabineta rīkojuma projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija, VSIA “Latvijas Valsts ceļi” un Dobeles novada pašvaldība.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Dobeles novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ietekmē transporta infrastruktūras attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi