22-TA-2810: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par prioritārā pasākuma finansējuma pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Finanšu ministrija ir sagatavojusi priekšlikumu prioritārā pasākuma īstenošanai piešķirtā finansējuma ekonomiju novirzīt citu aktuālu pasākumu īstenošanai Valsts ieņēmumu dienestā (turpmāk – VID). Atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2022. gadam" 38. pantā noteiktajam, apropriācijas pārdali citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem 2020. gadam, 2021.-2023. gadam un 2022.-2024. gadam piešķirtā finansējuma ir iespējams veikt, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projektā noteiktā finansējuma pārdale ir nepieciešama, lai VID 2022. gada budžeta izpildes procesā varētu novirzīt prioritārajam pasākumam "Investīcijas IT sistēmu pielāgošanai saistībā ar likumdošanas izmaiņām (VID, VSAA)" piešķirtā finansējuma ekonomiju 144 027 euro apmērā maksājumu administrēšanas informācijas sistēmas (turpmāk – MAIS) funkcionalitātes "Nodokļu grāmatvedība" pilnveidošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2022. gada budžetā prioritārā pasākuma "Investīcijas IT sistēmu pielāgošanai saistībā ar likumdošanas izmaiņām (VID, VSAA)" īstenošanai Finanšu ministrijas budžeta programmā 33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" tika paredzēts finansējums 250 000 euro (lēmums par prioritārā pasākuma priekšlikuma atbalstīšanu pieņemts Ministru kabineta 24.09.2021. sēdē (prot. Nr. 63 1. § 2. punkts)). Šī prioritārā pasākuma ietvaros veiktie VID informācijas sistēmu pielāgošanas darbi tika veikti mazākā apjomā nekā sākotnēji plānots, tādējādi ir izveidojusies finanšu līdzekļu ekonomija 144 027 euro, ko ir iespējams novirzīt citu aktuālu pasākumu īstenošanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VID tā administrēto nodokļu, nodevu un citu uz valsts budžetu attiecināmo maksājumu grāmatvedības uzskaiti kārto, izmantojot jaunu informācijas sistēmu – MAIS. MAIS nodrošina datu ierakstīšanu mašīnlasāmos formātos normatīvajos aktos paredzētās revīzijas (audita) vai pārbaudes veikšanai – lai būtu iespējams pēc dažādiem kritērijiem atlasīt ierakstus un iegrāmatojumus, izsekot saimnieciskajiem darījumiem un pārliecināties par grāmatvedības sniegtās informācijas patiesumu.
Valsts kontrole, veicot revīziju par Latvijas Republikas 2021. gada pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem (revīzijas Nr. 2.4.1-26/2021), revīzijas ziņojumā ir ietvērusi ieteikumu VID pilnveidot MAIS funkcionalitātē "Nodokļu grāmatvedība" ietverto finanšu transakciju izsekojamību un iestrādātos grāmatvedības kontroles risinājumus vai piemērot citas iespējas, izmantojot VID rīcībā esošos datus, lai nodrošinātu, ka gada slēguma inventarizāciju var veikt pēc būtības, pārliecinoties par grāmatvedības uzskaites datu pilnīgumu un pareizību.
Revīzijā konstatēts, ka MAIS iestrādātajā grāmatvedības funkcionalitātē šobrīd nav nodrošināta iespēja veikt visaptverošas pārbaudes par bilances kontu atlikumu pilnīgumu un pareizumu, novērtējot, vai bilances\zembilances prasību un saistību atlikumi virsgrāmatā uz 31.12.2021. atbilst grāmatvedības uzskaites reģistru datiem, kā arī nav nodrošināta visu bilances kontu analītiskā uzskaite, t.i., atsevišķiem posteņiem nav pieejami analītiskās uzskaites reģistri, kas ļautu izsekot virsgrāmatas ierakstu pamatotībai līdz pat attaisnojuma dokumentam.
VID grāmatvedības sistēmas (MAIS funkcionalitātes "Nodokļu grāmatvedība") galvenās sastāvdaļas ir virsgrāmata, kontu apgrozījuma pārskati un grāmatvedības kontroles. Informācija par veiktajām finanšu transakcijām (nodokļu/nodevu maksājumiem) reizi dienā tiek pārnesta uz MAIS grāmatvedības sistēmu, nodrošinot atbilstošu kontu korespondenci, lai izsekotu grāmatvedības sistēmā norādīto datu pamatotībai, un rašanās izsekojamību. Konta apgrozījuma pārskats sniedz informāciju, kādi konkrēti dati tiek iegrāmatoti pa finanšu transakcijām.
Revīzijas laikā VID bez MAIS izstrādātāja iesaistes (un attiecīgi papildus izmaksām) nevarēja nodrošināt revidentiem informāciju par to, kā atsevišķu posteņu konta apgrozījuma pārskatā veidojas visu vai atsevišķu grāmatojumu summas aprēķins detalizācijā līdz finanšu transakcijām, kā arī revidenti nevarēja iegūt posteņu analītisko uzskaiti pa nodokļu maksātājiem, kuru darījumi konkrētajā bilances postenī veido atlikumus uz 31.12.2021. Līdz ar to revidenti nevarēja iegūt pietiekamus un atbilstošus revīzijas pierādījumus, lai novērtētu, vai VID ikgadējā nodokļu pārskatā norādītās prasību un saistību summas ir norādītas pilnīgi.
Valsts kontrole, veicot revīziju par Latvijas Republikas 2021. gada pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem (revīzijas Nr. 2.4.1-26/2021), revīzijas ziņojumā ir ietvērusi ieteikumu VID pilnveidot MAIS funkcionalitātē "Nodokļu grāmatvedība" ietverto finanšu transakciju izsekojamību un iestrādātos grāmatvedības kontroles risinājumus vai piemērot citas iespējas, izmantojot VID rīcībā esošos datus, lai nodrošinātu, ka gada slēguma inventarizāciju var veikt pēc būtības, pārliecinoties par grāmatvedības uzskaites datu pilnīgumu un pareizību.
Revīzijā konstatēts, ka MAIS iestrādātajā grāmatvedības funkcionalitātē šobrīd nav nodrošināta iespēja veikt visaptverošas pārbaudes par bilances kontu atlikumu pilnīgumu un pareizumu, novērtējot, vai bilances\zembilances prasību un saistību atlikumi virsgrāmatā uz 31.12.2021. atbilst grāmatvedības uzskaites reģistru datiem, kā arī nav nodrošināta visu bilances kontu analītiskā uzskaite, t.i., atsevišķiem posteņiem nav pieejami analītiskās uzskaites reģistri, kas ļautu izsekot virsgrāmatas ierakstu pamatotībai līdz pat attaisnojuma dokumentam.
VID grāmatvedības sistēmas (MAIS funkcionalitātes "Nodokļu grāmatvedība") galvenās sastāvdaļas ir virsgrāmata, kontu apgrozījuma pārskati un grāmatvedības kontroles. Informācija par veiktajām finanšu transakcijām (nodokļu/nodevu maksājumiem) reizi dienā tiek pārnesta uz MAIS grāmatvedības sistēmu, nodrošinot atbilstošu kontu korespondenci, lai izsekotu grāmatvedības sistēmā norādīto datu pamatotībai, un rašanās izsekojamību. Konta apgrozījuma pārskats sniedz informāciju, kādi konkrēti dati tiek iegrāmatoti pa finanšu transakcijām.
Revīzijas laikā VID bez MAIS izstrādātāja iesaistes (un attiecīgi papildus izmaksām) nevarēja nodrošināt revidentiem informāciju par to, kā atsevišķu posteņu konta apgrozījuma pārskatā veidojas visu vai atsevišķu grāmatojumu summas aprēķins detalizācijā līdz finanšu transakcijām, kā arī revidenti nevarēja iegūt posteņu analītisko uzskaiti pa nodokļu maksātājiem, kuru darījumi konkrētajā bilances postenī veido atlikumus uz 31.12.2021. Līdz ar to revidenti nevarēja iegūt pietiekamus un atbilstošus revīzijas pierādījumus, lai novērtētu, vai VID ikgadējā nodokļu pārskatā norādītās prasību un saistību summas ir norādītas pilnīgi.
Risinājuma apraksts
Valsts kontroles ieteikumam par MAIS funkcionalitātē “Nodokļu grāmatvedība” ietverto finanšu transakciju izsekojamības un iestrādāto grāmatvedības kontroles risinājumu pilnveidošanu ir noteikts izpildes termiņš 2023. gada 2. janvāris. Lai īstenotu Valsts kontroles ieteikumu un jau 2022. gada slēguma inventarizācijā varētu pārliecinoties par grāmatvedības uzskaites datu pilnīgumu un pareizību, MAIS funkcionalitātes “Nodokļu grāmatvedība” turpmākās pilnveidošanas ietvaros VID piedāvā izveidot pārskatus finanšu transakciju izsekojamībai, kuros iestrādāti grāmatvedības kontroles risinājumi. Izmaiņu veikšanai MAIS Finanšu ministrija piedāvā novirzīt prioritārā pasākuma "Investīcijas IT sistēmu pielāgošanai saistībā ar likumdošanas izmaiņām (VID, VSAA)" īstenošanai piešķirtā finansējuma ekonomiju 144 027 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
144 027
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
144 027
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-144 027
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-144 027
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
144 027
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
MAIS nepieciešamo izmaiņu darbietilpība novērtēta 224,586 cilvēkdienu apmērā. Atbilstoši VID noslēgtajam līgumam par MAIS pilnveidošanu un uzturēšanu, vienas cilvēkdienas cena ir 641,30 euro.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav.
Cita informācija
MAIS pilnveidošanai nepieciešamais finansējums 2022. gadā tiks nodrošināts Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" ietvaros, tam novirzot prioritārā pasākuma "Investīcijas IT sistēmu pielāgošanai saistībā ar likumdošanas izmaiņām (VID, VSAA)" īstenošanai piešķirtā finansējuma ekonomiju.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Finansējuma pārdale skar Finanšu ministrijas resora budžetu (finansējuma pārdale MAIS pilnveidošanai).
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi