25-TA-1816: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Pacientu tiesību likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pastāv nepieciešamība novērst tiesiskā regulējuma nepilnības attiecībā uz termiņiem pacientu iesniegumu atlīdzības pieprasīšanai par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu (arī morālo kaitējumu), kuru ar savu darbību vai bezdarbību nodarījušas ārstniecības iestādē strādājošās ārstniecības personas vai radījuši apstākļi ārstniecības laikā, un apstrīdēšanas kārtības nodrošināšanu), kas var tikt mainītas bez vispārīgās sistēmas maiņas un nepieciešams noteikt pamatotus termiņus.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt, ka likumā ir noteikti pamatoti termiņi pacientu iesniegumu atlīdzības pieprasīšanai par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu (arī morālo kaitējumu), kuru ar savu darbību vai bezdarbību nodarījušas ārstniecības iestādē strādājošās ārstniecības personas vai radījuši apstākļi ārstniecības laikā, jautājumu pārskatīšanai, ņemot vērā, ka termiņi atlīdzības iesnieguma iesniegšanai var tikt mainīti.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pacientu tiesību likuma (turpmāk - Likums) 16.panta pirmā daļa nosaka, ka pacientam ir tiesības uz atlīdzību par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu (arī morālo kaitējumu), kuru ar savu darbību vai bezdarbību nodarījušas ārstniecības iestādē strādājošās ārstniecības personas vai radījuši apstākļi ārstniecības laikā, kā arī tiesības uz atlīdzību par izdevumiem, kas saistīti ar ārstniecību (turpmāk — ārstniecības izdevumi), ja ārstniecība ir bijusi nepieciešama, lai novērstu vai mazinātu ārstniecības personas vai apstākļu ārstniecības laikā nodarītā kaitējuma nelabvēlīgās sekas pacienta dzīvībai vai veselībai.
Likuma 16.panta piektā daļa nosaka, ka pacients atlīdzību par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu, kā arī par ārstniecības izdevumiem no Ārstniecības riska fonda pieprasa ne vēlāk kā divu gadu laikā no kaitējuma atklāšanas dienas, taču ne vēlāk kā triju gadu laikā no tā nodarīšanas dienas. Šā panta otrajā daļā minēto atlīdzību neizmaksā, ja pacients atlīdzību par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu, kā arī par viņam radītiem ārstniecības izdevumiem jau ir saņēmis civilprocesa vai kriminālprocesa ietvaros.
Veselības inspekcijā, izskatot lietas iesniegumus, kas iesniegti par atlīdzinājumu, konstatēts, ka pieprasījumu iesniegšanas termiņš ne vienmēr nodrošina taisnīgumu pret pacientiem, kuriem nodarīts minētais kaitējums, jo kaitējuma atklāšana var notikt arī vēlāk kā triju gadu laikā no tā nodarīšanas dienas.
Saskaņā ar spēkā esošo kārtību gadījumos, kad kaitējuma nodarīšana pacientam konstatēta vēlāk nekā trīs gadu laikā no tā nodarīšanas, pacientam nav tiesību saņemt atlīdzību no Ārstniecības riska fonda. Lielākoties uzzināšana par iespējamā kaitējuma nodarīšanu nav bijusi atkarīga no pacienta.
Veselības inspekcijā 2022.gadā saņemts kopā 181 iesniegums, no kuriem pieņemti 4 lēmumi par atteikumu noilguma dēļ (iespējamie kaitējumi bija 2009., 2016., 2017. un 2018.gadā.)
2023.gadā saņemti kopā 220 iesniegumi, no kuriem pieņemti 4 lēmumi par atteikumu noilguma dēļ (iespējamie kaitējumi bija 1985., 2009., 2015., 2016. un 2020.gadā.)
2024.gadā saņemts kopā 221 iesniegums, no kuriem pieņemti 4 lēmumi par atteikumu noilguma dēļ (iespējamie kaitējumi bija 2014., 2020., 2021. un 2022.gadā.)
2025.gadā (6 mēnešos) saņemti kopā 158 iesniegumi, no kuriem pieņemti 4 lēmumi par atteikumu noilguma dēļ (iespējamie kaitējumi bija 2016., 2020., 2021. un 2022.gadā.)
Likuma 16.panta piektā daļa nosaka, ka pacients atlīdzību par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu, kā arī par ārstniecības izdevumiem no Ārstniecības riska fonda pieprasa ne vēlāk kā divu gadu laikā no kaitējuma atklāšanas dienas, taču ne vēlāk kā triju gadu laikā no tā nodarīšanas dienas. Šā panta otrajā daļā minēto atlīdzību neizmaksā, ja pacients atlīdzību par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu, kā arī par viņam radītiem ārstniecības izdevumiem jau ir saņēmis civilprocesa vai kriminālprocesa ietvaros.
Veselības inspekcijā, izskatot lietas iesniegumus, kas iesniegti par atlīdzinājumu, konstatēts, ka pieprasījumu iesniegšanas termiņš ne vienmēr nodrošina taisnīgumu pret pacientiem, kuriem nodarīts minētais kaitējums, jo kaitējuma atklāšana var notikt arī vēlāk kā triju gadu laikā no tā nodarīšanas dienas.
Saskaņā ar spēkā esošo kārtību gadījumos, kad kaitējuma nodarīšana pacientam konstatēta vēlāk nekā trīs gadu laikā no tā nodarīšanas, pacientam nav tiesību saņemt atlīdzību no Ārstniecības riska fonda. Lielākoties uzzināšana par iespējamā kaitējuma nodarīšanu nav bijusi atkarīga no pacienta.
Veselības inspekcijā 2022.gadā saņemts kopā 181 iesniegums, no kuriem pieņemti 4 lēmumi par atteikumu noilguma dēļ (iespējamie kaitējumi bija 2009., 2016., 2017. un 2018.gadā.)
2023.gadā saņemti kopā 220 iesniegumi, no kuriem pieņemti 4 lēmumi par atteikumu noilguma dēļ (iespējamie kaitējumi bija 1985., 2009., 2015., 2016. un 2020.gadā.)
2024.gadā saņemts kopā 221 iesniegums, no kuriem pieņemti 4 lēmumi par atteikumu noilguma dēļ (iespējamie kaitējumi bija 2014., 2020., 2021. un 2022.gadā.)
2025.gadā (6 mēnešos) saņemti kopā 158 iesniegumi, no kuriem pieņemti 4 lēmumi par atteikumu noilguma dēļ (iespējamie kaitējumi bija 2016., 2020., 2021. un 2022.gadā.)
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Veselības inspekcijā, izskatot iesniegumus, kas iesniegti par atlīdzinājumu, konstatēts, ka pieprasījumu iesniegšanas termiņš ne vienmēr nodrošina taisnīgumu pret pacientiem, kuriem nodarīts minētais kaitējums, jo kaitējuma atklāšana var notikt arī vēlāk kā triju gadu laikā no tā nodarīšanas dienas, t.i. pacients nav bijis informēts par viņam nodarītu kaitējumu.
Saskaņā ar spēkā esošo kārtību gadījumos, kad kaitējuma nodarīšana pacientam konstatēta vēlāk nekā trīs gadu laikā no tā nodarīšanas, pacientam nav tiesību saņemt atlīdzību no Ārstniecības riska fonda. Tādēļ nepieciešams noteikt atbilstošus termiņu, kas dotu iespēju saņemt atlīdzinājumu pacientiem, kuriem kaitējuma atklāšana notikusi vēlāk kā triju gadu laikā no tā nodarīšanas dienas.
Eiropas Parlamenta un Eiropas Padomes 2011.gada 9.marta direktīvas Nr.2011/24/ES "Par pacientu tiesību piemērošanu pārrobežu veselības aprūpē” (turpmāk – Direktīva) 24.apsvērumā norādīts, ka dalībvalstīm būtu jānodrošina, ka attiecībā uz to teritorijā sniegto aprūpi pastāv mehānismi, kā aizsargāt pacientus un lūgt aizsardzības līdzekļus, ja ir nodarīts kaitējums, un ka šie mehānismi ir samērīgi ar riska veidu un apmēru. Tomēr šāda mehānisma veida un iezīmju izvēle ir dalībvalstu ziņā.
Lai arī Direktīva neuzliek dalībvalstīm pienākumu pieņemt īpašu vai jauna veida sistēmu, kas atšķiras no iepriekšējā regulējuma, Latvija, ieviešot Direktīvu, izmantoja savas tiesības mainīt līdz tam pastāvošo sistēmu un kā vispiemērotāko veidu Direktīvas prasību nodrošināšanai izvēlējās fonda konceptu (Ārstniecības riska fonds - turpmāk - Fonds), kurš raksturīgs valstīm ar augsti attīstītām sociālā nodrošinājuma sistēmām. Izveidojot Fondu un nosakot atbildīgās institūcijas tā darbības nodrošināšanai, valsts ir uzņēmusies ārstniecības iestāžu un personu civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu.
[1] Izveidojot Fondu, tam tika noteikts pamatmērķis – sniegt iespēju pacientam aizstāvēt savas tiesības un saņemt atlīdzību par ārstniecības procesa laikā dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu, kas kompensētu veselības zaudējumu vai iztērētos līdzekļus par veselības uzlabošanu pēc kaitējuma nodarīšanas ārpustiesas procesa kārtībā, šo procesu organizējot pēc iespējas ātrāku, efektīvāku un pacientam pieejamu. Veselības ministrija (turpmāk – Ministrija), pieņemot lēmumu par Fonda izveidi un izstrādājot Fonda darbību regulējošo ietvaru, apzinājās, ka pēc Fonda darbības uzsākšanas ir pastāvīgi jāvērtē jaunizveidotā tiesību aizsardzības institūta darbības efektivitāte. Lai novērtētu, un ja nepieciešams, uzlabotu pakalpojumu sniegšanas procesu, ir jāpārliecinās, vai Fonds nodrošina uz pacientu interesēm orientētu darbību.
[2] Reglamentējot Fonda darbību, grozījumi Likumā, kas stājās spēkā 2013.gada 30.oktobrī tajā skaitā saglabāja līdz tam spēkā esošo termiņu. (5) Pacients par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu, kā arī morālo kaitējumu atlīdzību no Ārstniecības riska fonda pieprasa ne vēlāk kā divu gadu laikā no kaitējuma atklāšanas dienas, taču ne vēlāk kā triju gadu laikā no tā nodarīšanas dienas (Likuma sākotnējā redakcija, norma stājās spēkā 2013.gada 25.oktobrī).
Šajā laikā garāka termiņa ieviešana nebija aktuāla, jo Likumā netika paredzēta iespēja izskatīt lietas par kaitējumiem, kas izdarīti pirms Fonda darbības uzsākšanas (pirms 2013.gada 25.oktobra).
Minētā likumprojekta anotācijā Likuma 16.panta piektās daļas kontekstā, Ministrija atsaucās uz līdzīgu regulējumu Dānijā un Zviedrijā un par daļēju mehānisma pārņemšanu. Mehānismi, kas ir Zviedrijā un Dānijā, nav pilnīgi pārņemti Latvijas tiesiskajā regulējumā. Aizgūta prakse par pacientu atlīdzības prasījumu iesniegumu izskatīšanu un izskatīšanas principiem. Vienlaikus šajās valstīs pacients ir tiesīgs iesniegt sūdzību trīs gadu laikā no brīža, kad pacients uzzinājis par kaitējumu, bet ne vēlāk kā desmit gadu laikā no kaitējuma izdarīšanas brīža. Latvijas tiesību sistēmā nav paredzēts, ka tiek izvērtēti pacientu atlīdzības prasījumu iesniegumi par notikumiem, kas norisinājās pirms 10 gadiem. Proti, Latvija pacientu atlīdzības mehānismu (Fondu) ir pielāgojusi savai tiesību sistēmai un sociālo iespēju līmenim.
(Vienlaikus arī Lietuvā, kas objektīvi vērtējama kā salīdzinoši līdzīgā valstiskā līmenī un sociālā nodrošinājuma (iespēju) stāvoklī, pacientu atlīdzības prasījuma termiņu ir noteiksi ar trīs gadu robežpunktu – trīs gadi no kaitējuma atklāšanās dienas vai brīža, kad pacients varēja vai viņam vajadzēja uzzināt par nodarīto kaitējumu).
[3] Izvērtējot esošo situāciju, secināms, ka Likuma 16.panta piektajā daļā noteiktie termiņi par atlīdzības pieprasījumu no Fonda (t.i. ne vēlāk kā divu gadu laikā no kaitējuma atklāšanas dienas, taču ne vēlāk kā triju gadu laikā no tā nodarīšanas dienas), nostāda nevienlīdzīgā situācijā tādus pacientus, kuru veselībai iespējamais kaitējums radīts agrāk par šo salīdzinoši neilgo laiku, bet viņiem nebija iespējas par to uzzināt.
Jāuzsver, ka ārstniecība ir vairāku sarežģītu apstākļu un procesu kopums, kā rezultātā nosaka, kaitējums pacienta veselībai var atklāties pat vairākus gadus pēc tā rašanās. Tostarp arī ārstniecība, tajā izmantojamās medicīniskās tehnoloģijas, klīniskās vadlīnijas, klīniskie algoritmi, klīniskie ceļi un citi pacientu veselības aprūpē izmantojamie standarti mainās līdz ar nepārtraukti progresējošo medicīnas zinātni. Minētais paver ceļu arī kaitējuma vēlākai konstatēšanai.
Ir pamatots jautājums par nepieciešamību pārskatīt termiņu, lai nodrošinātu iespēju atlīdzināt kaitējumu atsevišķās situācijās, kad kaitējums no pacienta neatkarīgu apstākļu dēļ ir atklājies vēlāk nekā trīs gadus pēc tā nodarīšanas. Piemēram, konstatēts, ka pacientam veikta nesekmīga ārstniecība saistībā ar nepareizi noteiktu diagnozi, un iepriekš šis fakts nebija konstatēts, pacients nebija informēts par viņam nodarītu kaitējumu.
[4] Augstākās tiesas ieskatā, Fonds ir specifisks kaitējuma atlīdzināšanas mehānisms, lai atlīdzinātu kaitējumu cietušajām personām vienkāršotā veidā. Apstāklis, ka atlīdzības pieprasīšana no Fonda ir skatāma administratīvā procesa kārtībā, nekonfliktē ar to, ka mantisko zaudējumu, kas personai radušies ārstniecības iestādes (personas) sniegtā nekvalitatīvā veselības aprūpes pakalpojuma rezultātā, atlīdzinājuma prasījums ir skatāms civiltiesiskā kārtībā.
Papildus norādāms, ka atlīdzība no Fonda nav vienīgais atlīdzinājuma saņemšanas mehānisms par ārstniecības procesā nodarītu kaitējumu. Ievērojot šā mehānisma efektivitāti, ir attaisnojami tā izmantošanai noteiktie īpašie priekšnoteikumi. Turklāt Augstākās tiesas ieskatā Likuma 16.pants neliedz personai celt prasību civilprocesuālajā (Civillikuma 1635.p.) kārtībā par morālā kaitējuma atlīdzības piedziņu sakarā ar citas personas nāvi, kas iestājusies nekvalitatīvas ārstniecības rezultātā, ja tā nav prasījusi atlīdzību no Fonda. Vienlaikus Augstākās tiesas prakses apkopojumā secināts, ka, ja personai jau ir atzītas tiesības uz atlīdzinājumu no Fonda, tā vēlāk var saņemt atlīdzinājumu arī civilprocesa vai kriminālprocesa ietvaros. Ja savukārt personai ir atzītas tiesības uz atlīdzinājumu civilprocesa vai kriminālprocesa ietvaros, tai vēlāk nevar atzīt tiesības uz atlīdzinājumu no Fonda.
Vienlaikus arī Lietuvā, kas objektīvi vērtējama kā salīdzinoši līdzīgā valstiskā līmenī un sociālā nodrošinājuma (iespēju) stāvoklī, pacientu atlīdzības prasījuma termiņu ir noteikusi ar trīs gadu robežpunktu – trīs gadi no kaitējuma atklāšanās dienas vai brīža, kad pacients varēja vai viņam vajadzēja uzzināt par nodarīto kaitējumu. Tādējādi, lai gan Ministru kabineta 2013. gada 5. novembra Noteikumu Nr.1268 "Ārstniecības riska fonda darbības noteikumi" anotācijā ir norādīts, ka ir pārņemta Zviedrijas un Dānijas prakse, tad tā nav pilnībā pārņemta un pastāv, piemēram, termiņu atšķirības (uzņemas izpildīt apdrošināšanas iestāde. Zviedrijā ir arī atšķirīgāki termiņi (desmit gadi no kaitējuma nodarīšanas dienas), kaitējuma aprēķināšanas metodoloģija u.tml.
[4] Dānijas likuma par tiesībām sūdzēties un saņemt atlīdzību (angl. Danish Act on the Right to Complain and Receive Compensation13) 59.pantā noteikts, ka atlīdzības prasības, kas paredzētas 3.nodaļā, jāziņo Pacientu atlīdzības asociācijai trīs gadu laikā pēc tam, kad persona, kurai ir tiesības uz atlīdzību, ir informēta vai tai būtu bijis jāinformē par kaitējumu. Savukārt, 60.pantā noteikts, ka atlīdzības prasību noilgums tiek īstenots 10 gadu laikā no dienas, kad kaitējums tika gūts. Dāņu Pacientu atlīdzība (agrāk pazīstama kā Dāņu Pacientu atlīdzības asociācija) tika dibināta, lai uzlabotu pacientu spējas pieprasīt atlīdzību, ja viņi negaidīti gūst kaitējumu, saņemot ārstēšanu valsts slimnīcās.
[5] Somijā Somijā Pacientu apdrošināšanas centrs veic izmaksas par ar tā dalībnieku - apdrošināšanas uzņēmumi, kas izsniedz pacientu apdrošināšanas polises Somijā- saistībām pret pacientu (pacientu ievainojumu paziņojumus, kas saistīti ar medicīnisko ārstēšanu un veselības aprūpi Somijā). Pacientu apdrošināšanas centrs, pamatojoties uz tiesisko regulējumu, kas saistīta ar pacientu ievainojumiem, nosaka, vai ievainojums ir kompensējams. Tas arī izmaksā kompensāciju saskaņā ar likumdošanu tiem, kuriem ir tiesības uz kompensāciju. Valsts nav uzņēmusies apdrošinātāja funkcijas un nav piemērojams šis modelis Latvijā. Somijā ir divi termiņi – personai, kas pieprasa atlīdzību, tas jādara triju gadu laikā no dienas, kad viņa kļuva informēta vai vajadzēja iegūt nepieciešamās zināšanas par kaitējumu un atbildīgo pusi. Termiņš sākas agrākajā dienā, kad viņš bija informēts par tiesībām pieprasīt izpildi (izmaksāto atlīdzību). Tas nozīmē, ka personai, kas pieprasa atlīdzību, jābūt informētai par kaitējumu, atbildīgo pusi un to, ka viņiem ir finansiāls zaudējums. Tas ir noteikts Ierobežojumu likumā (Foreldelsesloven § 9). Otrais termiņš ir divdesmit gadi. Prasība ir noilgusi ne vēlāk kā 20 gadus pēc kaitīgā akta beigšanās. Tas attiecas pat tad, ja persona nav bijusi informēta, ka ir cietusi no ārstēšanas kaitējuma. Somijas Pacientu apdrošināšanas centrs norādīja, ka pacienta kaitējuma sekas var parādīties ar kavēšanos, tāpēc ir noteikts garš termiņš prasības iesniegšanai. Paziņojums par pacienta kaitējumu jāiesniedz Pacientu apdrošināšanas centram Danish Act on the Right to Complain and Receive Compensation. https://eng.patienterstatningen.dk/Media/638463453273980879/Danish-Act-on-the-Right-to-Complainand-Receive-Compensation.pdf (sk. 15.05.2025.) 14 Patient Insurance Centre in Finland. https://www.pvk.fi/en/patient-insurance-centre/what-is-thepatient-insurance-centre/ (sk.14.06.2025.) trīs gadu laikā no dienas, kad cietusī persona kļuva informēta vai tai saprātīgi vajadzēja kļūt informētai par notikumu un radušos kaitējumu. Termiņš sāk skaitīties pat tad, ja cietušajai personai nebija precīzas informācijas par cēloņsakarību starp kaitējumu un saņemto veselības aprūpi vai medicīnisko ārstēšanu. Ir pietiekami, ka persona saprata vai saprātīgi vajadzēja saprast, pamatojoties uz pieejamo informāciju, ka kaitējums bija izraisīts ar izmeklēšanu vai ārstēšanu, ko viņi saņēma. Termiņa skaitīšanai nav nepieciešama detalizēta izpratne par medicīnisko diagnozi, kas saistīta ar kaitējumu. Prasība par atlīdzību jebkurā gadījumā jāiesniedz ne vēlāk kā desmit gadu laikā no dienas, kad notika pieļautais pacienta kaitējums. Pacientu veselības prasību kaitējuma novērtēšanas process parasti ietilpst administratīvajā tiesiskajā procesā. Civiltiesā var tikt iesniegta pēc tam, kad sūdzība ir atrisināta Norvēģijas Pacientu kaitējuma atlīdzības padomē (Pasientskadenemnda).
[6] Latvijā nav nepieciešams ieviest jaunas ģenerālklauzulas kā, piemēram – "saprātīgi vajadzēja saprast”, ,"pastāvēja iespēja” u.c., kas radītu papildu slogu attiecībā uz tiesību normu skaidrošanu (tiesu sistēmai) un integrēšanu Latvijas tiesību sistēmā.
Piemēram, Zviedrijas praksē ir atzīts viedoklis, ka robežpunktu, ko raksturo "saprātīgas saprašanas” jeb ,"saprātīgas apzināšanās” kritērijs, ir sarežģīti piemērot.
Tāpat Latvijā nebūtu efektīvi arī pārņemt, piemēram, Dānijas modeli, kas prasītu papildu finanšu resursu ieguldījumu. Zviedrijas modelis arī Latvijā pilnībā nevarētu tikt pārņemts, jo tas nozīmētu visas sistēmas maiņas nepieciešamību, tomēr Latvijā nepastāv izaicinājumi pacientu atlīdzības prasījumu izvērtēšanas sistēmā, bet pastāv atsevišķas tiesiskā regulējuma nepilnības (attiecībā uz termiņiem iesnieguma iesniegšanai un apstrīdēšanas kārtības nodrošināšanu), kas varētu tikt mainītas bez vispārīgās sistēmas maiņas.
Latvijā būtu nepieciešams pārskatīt un noteikt aktualizētus prasījumu iesniegumu iesniegšanas termiņus Veselības inspekcijā, kur tiek izvērtē pacientu atlīdzības prasījuma iesniegumi. Pacienta prasījumu iesniegšanas noilgums – ne vēlāk kā trīs gadus no kaitējuma atklāšanās dienas vai dienas, kad pacientam pastāvēja iespēja uzzināt par kaitējuma atklāšanos, taču ne vēlāk kā piecu gadu laikā no tā nodarīšanas dienas.
Pagarinot termiņu uzzināšanas brīdim, vienlaikus tiek pagarināts arī termiņš no trim līdz pieciem gadiem kaitējuma nodarīšanas brīdim. Termiņa pagarināšanā līdz pieciem gadiem no iespējamā kaitējuma nodarīšanas brīža, jāņem vērā, ka jau šobrīd tiesvedības procesos Ārstniecības riska fonda lietās tiek novērotas situācijas, kurās personai potenciāli nodarītais kaitējums tika nodarīts pirms pieciem gadiem, savukārt diskusija par to, vai personai nodarītais kaitējums ir atlīdzināms, norisinās pēc ilgāka laika perioda, kad medicīniskās tehnoloģijas ir būtiski mainījušās, savukārt ārstniecības procesā iesaistītās personas tik senu notikumu gaitu atmiņā atsaukt vairs nespēj. Ņemot vērā minēto, Likuma 16.panta piektajā daļā noteiktie termiņi ir nepieciešami, lai izvērtētu personai veikto ārstniecību iespējami ātrākā laika periodā pirms medicīnas tehnoloģijas ir būtiski mainījušās un nav iespējams aprobežoties vienīgi ar brīdi, kad pacients uzzinājis par iespējamo kaitējumu, ņemot vērā, ka konkrētais notikums bijis vēl vairākus gadus iepriekš.
Neskatoties uz citu valstu praksi, Latvijā nebūtu objektīvi vērtēt personai pirms desmit gadiem veikto ārstniecību, jo nevarētu objektīvi izvērtēt personai nodrošināto ārstniecību atbilstoši šā brīža medicīniskajām tehnoloģijām. Tāpat tiktu pieļauta atšķirīga attieksme starp personām, kurām veikta analoģiska ārstniecība, jo nebūtu objektīvi vērtēt ārstniecību pirms 10 gadiem, kad pastāvēja citas medicīniskās ierīces un tehnoloģijas, un vērtēt analoģisku ārstniecību uz doto brīdi, kad pastāv pavisam citādākas ārstniecības tehnoloģijas un medicīniskās ierīces.
Līdz ar to pieci gadi ir pietiekami ilgs laika periods, kurā pacientam realizēt savas tiesības uz savu interešu aizsardzību, bet vienlaikus neciešot izvērtējuma objektivitātei un taisnīgumam.
Papildus norādāms, ka arī Administratīvā procesa likums paredz piecu gadu noilguma termiņu, piemēram, attiecībā uz administratīvā akta nodošanu piespiedu izpildei, ja pagājuši šie pieci gadi no labprātīgas izpildes termiņa beigām. Un kopumā saskatāms taisnīgs un proporcionāls termiņa pagarinājums abām tā komponentēm - gan uzzināšanas brīdim, gan nodarījuma brīdim.
Saskaņā ar spēkā esošo kārtību gadījumos, kad kaitējuma nodarīšana pacientam konstatēta vēlāk nekā trīs gadu laikā no tā nodarīšanas, pacientam nav tiesību saņemt atlīdzību no Ārstniecības riska fonda. Tādēļ nepieciešams noteikt atbilstošus termiņu, kas dotu iespēju saņemt atlīdzinājumu pacientiem, kuriem kaitējuma atklāšana notikusi vēlāk kā triju gadu laikā no tā nodarīšanas dienas.
Eiropas Parlamenta un Eiropas Padomes 2011.gada 9.marta direktīvas Nr.2011/24/ES "Par pacientu tiesību piemērošanu pārrobežu veselības aprūpē” (turpmāk – Direktīva) 24.apsvērumā norādīts, ka dalībvalstīm būtu jānodrošina, ka attiecībā uz to teritorijā sniegto aprūpi pastāv mehānismi, kā aizsargāt pacientus un lūgt aizsardzības līdzekļus, ja ir nodarīts kaitējums, un ka šie mehānismi ir samērīgi ar riska veidu un apmēru. Tomēr šāda mehānisma veida un iezīmju izvēle ir dalībvalstu ziņā.
Lai arī Direktīva neuzliek dalībvalstīm pienākumu pieņemt īpašu vai jauna veida sistēmu, kas atšķiras no iepriekšējā regulējuma, Latvija, ieviešot Direktīvu, izmantoja savas tiesības mainīt līdz tam pastāvošo sistēmu un kā vispiemērotāko veidu Direktīvas prasību nodrošināšanai izvēlējās fonda konceptu (Ārstniecības riska fonds - turpmāk - Fonds), kurš raksturīgs valstīm ar augsti attīstītām sociālā nodrošinājuma sistēmām. Izveidojot Fondu un nosakot atbildīgās institūcijas tā darbības nodrošināšanai, valsts ir uzņēmusies ārstniecības iestāžu un personu civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu.
[1] Izveidojot Fondu, tam tika noteikts pamatmērķis – sniegt iespēju pacientam aizstāvēt savas tiesības un saņemt atlīdzību par ārstniecības procesa laikā dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu, kas kompensētu veselības zaudējumu vai iztērētos līdzekļus par veselības uzlabošanu pēc kaitējuma nodarīšanas ārpustiesas procesa kārtībā, šo procesu organizējot pēc iespējas ātrāku, efektīvāku un pacientam pieejamu. Veselības ministrija (turpmāk – Ministrija), pieņemot lēmumu par Fonda izveidi un izstrādājot Fonda darbību regulējošo ietvaru, apzinājās, ka pēc Fonda darbības uzsākšanas ir pastāvīgi jāvērtē jaunizveidotā tiesību aizsardzības institūta darbības efektivitāte. Lai novērtētu, un ja nepieciešams, uzlabotu pakalpojumu sniegšanas procesu, ir jāpārliecinās, vai Fonds nodrošina uz pacientu interesēm orientētu darbību.
[2] Reglamentējot Fonda darbību, grozījumi Likumā, kas stājās spēkā 2013.gada 30.oktobrī tajā skaitā saglabāja līdz tam spēkā esošo termiņu. (5) Pacients par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu, kā arī morālo kaitējumu atlīdzību no Ārstniecības riska fonda pieprasa ne vēlāk kā divu gadu laikā no kaitējuma atklāšanas dienas, taču ne vēlāk kā triju gadu laikā no tā nodarīšanas dienas (Likuma sākotnējā redakcija, norma stājās spēkā 2013.gada 25.oktobrī).
Šajā laikā garāka termiņa ieviešana nebija aktuāla, jo Likumā netika paredzēta iespēja izskatīt lietas par kaitējumiem, kas izdarīti pirms Fonda darbības uzsākšanas (pirms 2013.gada 25.oktobra).
Minētā likumprojekta anotācijā Likuma 16.panta piektās daļas kontekstā, Ministrija atsaucās uz līdzīgu regulējumu Dānijā un Zviedrijā un par daļēju mehānisma pārņemšanu. Mehānismi, kas ir Zviedrijā un Dānijā, nav pilnīgi pārņemti Latvijas tiesiskajā regulējumā. Aizgūta prakse par pacientu atlīdzības prasījumu iesniegumu izskatīšanu un izskatīšanas principiem. Vienlaikus šajās valstīs pacients ir tiesīgs iesniegt sūdzību trīs gadu laikā no brīža, kad pacients uzzinājis par kaitējumu, bet ne vēlāk kā desmit gadu laikā no kaitējuma izdarīšanas brīža. Latvijas tiesību sistēmā nav paredzēts, ka tiek izvērtēti pacientu atlīdzības prasījumu iesniegumi par notikumiem, kas norisinājās pirms 10 gadiem. Proti, Latvija pacientu atlīdzības mehānismu (Fondu) ir pielāgojusi savai tiesību sistēmai un sociālo iespēju līmenim.
(Vienlaikus arī Lietuvā, kas objektīvi vērtējama kā salīdzinoši līdzīgā valstiskā līmenī un sociālā nodrošinājuma (iespēju) stāvoklī, pacientu atlīdzības prasījuma termiņu ir noteiksi ar trīs gadu robežpunktu – trīs gadi no kaitējuma atklāšanās dienas vai brīža, kad pacients varēja vai viņam vajadzēja uzzināt par nodarīto kaitējumu).
[3] Izvērtējot esošo situāciju, secināms, ka Likuma 16.panta piektajā daļā noteiktie termiņi par atlīdzības pieprasījumu no Fonda (t.i. ne vēlāk kā divu gadu laikā no kaitējuma atklāšanas dienas, taču ne vēlāk kā triju gadu laikā no tā nodarīšanas dienas), nostāda nevienlīdzīgā situācijā tādus pacientus, kuru veselībai iespējamais kaitējums radīts agrāk par šo salīdzinoši neilgo laiku, bet viņiem nebija iespējas par to uzzināt.
Jāuzsver, ka ārstniecība ir vairāku sarežģītu apstākļu un procesu kopums, kā rezultātā nosaka, kaitējums pacienta veselībai var atklāties pat vairākus gadus pēc tā rašanās. Tostarp arī ārstniecība, tajā izmantojamās medicīniskās tehnoloģijas, klīniskās vadlīnijas, klīniskie algoritmi, klīniskie ceļi un citi pacientu veselības aprūpē izmantojamie standarti mainās līdz ar nepārtraukti progresējošo medicīnas zinātni. Minētais paver ceļu arī kaitējuma vēlākai konstatēšanai.
Ir pamatots jautājums par nepieciešamību pārskatīt termiņu, lai nodrošinātu iespēju atlīdzināt kaitējumu atsevišķās situācijās, kad kaitējums no pacienta neatkarīgu apstākļu dēļ ir atklājies vēlāk nekā trīs gadus pēc tā nodarīšanas. Piemēram, konstatēts, ka pacientam veikta nesekmīga ārstniecība saistībā ar nepareizi noteiktu diagnozi, un iepriekš šis fakts nebija konstatēts, pacients nebija informēts par viņam nodarītu kaitējumu.
[4] Augstākās tiesas ieskatā, Fonds ir specifisks kaitējuma atlīdzināšanas mehānisms, lai atlīdzinātu kaitējumu cietušajām personām vienkāršotā veidā. Apstāklis, ka atlīdzības pieprasīšana no Fonda ir skatāma administratīvā procesa kārtībā, nekonfliktē ar to, ka mantisko zaudējumu, kas personai radušies ārstniecības iestādes (personas) sniegtā nekvalitatīvā veselības aprūpes pakalpojuma rezultātā, atlīdzinājuma prasījums ir skatāms civiltiesiskā kārtībā.
Papildus norādāms, ka atlīdzība no Fonda nav vienīgais atlīdzinājuma saņemšanas mehānisms par ārstniecības procesā nodarītu kaitējumu. Ievērojot šā mehānisma efektivitāti, ir attaisnojami tā izmantošanai noteiktie īpašie priekšnoteikumi. Turklāt Augstākās tiesas ieskatā Likuma 16.pants neliedz personai celt prasību civilprocesuālajā (Civillikuma 1635.p.) kārtībā par morālā kaitējuma atlīdzības piedziņu sakarā ar citas personas nāvi, kas iestājusies nekvalitatīvas ārstniecības rezultātā, ja tā nav prasījusi atlīdzību no Fonda. Vienlaikus Augstākās tiesas prakses apkopojumā secināts, ka, ja personai jau ir atzītas tiesības uz atlīdzinājumu no Fonda, tā vēlāk var saņemt atlīdzinājumu arī civilprocesa vai kriminālprocesa ietvaros. Ja savukārt personai ir atzītas tiesības uz atlīdzinājumu civilprocesa vai kriminālprocesa ietvaros, tai vēlāk nevar atzīt tiesības uz atlīdzinājumu no Fonda.
Vienlaikus arī Lietuvā, kas objektīvi vērtējama kā salīdzinoši līdzīgā valstiskā līmenī un sociālā nodrošinājuma (iespēju) stāvoklī, pacientu atlīdzības prasījuma termiņu ir noteikusi ar trīs gadu robežpunktu – trīs gadi no kaitējuma atklāšanās dienas vai brīža, kad pacients varēja vai viņam vajadzēja uzzināt par nodarīto kaitējumu. Tādējādi, lai gan Ministru kabineta 2013. gada 5. novembra Noteikumu Nr.1268 "Ārstniecības riska fonda darbības noteikumi" anotācijā ir norādīts, ka ir pārņemta Zviedrijas un Dānijas prakse, tad tā nav pilnībā pārņemta un pastāv, piemēram, termiņu atšķirības (uzņemas izpildīt apdrošināšanas iestāde. Zviedrijā ir arī atšķirīgāki termiņi (desmit gadi no kaitējuma nodarīšanas dienas), kaitējuma aprēķināšanas metodoloģija u.tml.
[4] Dānijas likuma par tiesībām sūdzēties un saņemt atlīdzību (angl. Danish Act on the Right to Complain and Receive Compensation13) 59.pantā noteikts, ka atlīdzības prasības, kas paredzētas 3.nodaļā, jāziņo Pacientu atlīdzības asociācijai trīs gadu laikā pēc tam, kad persona, kurai ir tiesības uz atlīdzību, ir informēta vai tai būtu bijis jāinformē par kaitējumu. Savukārt, 60.pantā noteikts, ka atlīdzības prasību noilgums tiek īstenots 10 gadu laikā no dienas, kad kaitējums tika gūts. Dāņu Pacientu atlīdzība (agrāk pazīstama kā Dāņu Pacientu atlīdzības asociācija) tika dibināta, lai uzlabotu pacientu spējas pieprasīt atlīdzību, ja viņi negaidīti gūst kaitējumu, saņemot ārstēšanu valsts slimnīcās.
[5] Somijā Somijā Pacientu apdrošināšanas centrs veic izmaksas par ar tā dalībnieku - apdrošināšanas uzņēmumi, kas izsniedz pacientu apdrošināšanas polises Somijā- saistībām pret pacientu (pacientu ievainojumu paziņojumus, kas saistīti ar medicīnisko ārstēšanu un veselības aprūpi Somijā). Pacientu apdrošināšanas centrs, pamatojoties uz tiesisko regulējumu, kas saistīta ar pacientu ievainojumiem, nosaka, vai ievainojums ir kompensējams. Tas arī izmaksā kompensāciju saskaņā ar likumdošanu tiem, kuriem ir tiesības uz kompensāciju. Valsts nav uzņēmusies apdrošinātāja funkcijas un nav piemērojams šis modelis Latvijā. Somijā ir divi termiņi – personai, kas pieprasa atlīdzību, tas jādara triju gadu laikā no dienas, kad viņa kļuva informēta vai vajadzēja iegūt nepieciešamās zināšanas par kaitējumu un atbildīgo pusi. Termiņš sākas agrākajā dienā, kad viņš bija informēts par tiesībām pieprasīt izpildi (izmaksāto atlīdzību). Tas nozīmē, ka personai, kas pieprasa atlīdzību, jābūt informētai par kaitējumu, atbildīgo pusi un to, ka viņiem ir finansiāls zaudējums. Tas ir noteikts Ierobežojumu likumā (Foreldelsesloven § 9). Otrais termiņš ir divdesmit gadi. Prasība ir noilgusi ne vēlāk kā 20 gadus pēc kaitīgā akta beigšanās. Tas attiecas pat tad, ja persona nav bijusi informēta, ka ir cietusi no ārstēšanas kaitējuma. Somijas Pacientu apdrošināšanas centrs norādīja, ka pacienta kaitējuma sekas var parādīties ar kavēšanos, tāpēc ir noteikts garš termiņš prasības iesniegšanai. Paziņojums par pacienta kaitējumu jāiesniedz Pacientu apdrošināšanas centram Danish Act on the Right to Complain and Receive Compensation. https://eng.patienterstatningen.dk/Media/638463453273980879/Danish-Act-on-the-Right-to-Complainand-Receive-Compensation.pdf (sk. 15.05.2025.) 14 Patient Insurance Centre in Finland. https://www.pvk.fi/en/patient-insurance-centre/what-is-thepatient-insurance-centre/ (sk.14.06.2025.) trīs gadu laikā no dienas, kad cietusī persona kļuva informēta vai tai saprātīgi vajadzēja kļūt informētai par notikumu un radušos kaitējumu. Termiņš sāk skaitīties pat tad, ja cietušajai personai nebija precīzas informācijas par cēloņsakarību starp kaitējumu un saņemto veselības aprūpi vai medicīnisko ārstēšanu. Ir pietiekami, ka persona saprata vai saprātīgi vajadzēja saprast, pamatojoties uz pieejamo informāciju, ka kaitējums bija izraisīts ar izmeklēšanu vai ārstēšanu, ko viņi saņēma. Termiņa skaitīšanai nav nepieciešama detalizēta izpratne par medicīnisko diagnozi, kas saistīta ar kaitējumu. Prasība par atlīdzību jebkurā gadījumā jāiesniedz ne vēlāk kā desmit gadu laikā no dienas, kad notika pieļautais pacienta kaitējums. Pacientu veselības prasību kaitējuma novērtēšanas process parasti ietilpst administratīvajā tiesiskajā procesā. Civiltiesā var tikt iesniegta pēc tam, kad sūdzība ir atrisināta Norvēģijas Pacientu kaitējuma atlīdzības padomē (Pasientskadenemnda).
[6] Latvijā nav nepieciešams ieviest jaunas ģenerālklauzulas kā, piemēram – "saprātīgi vajadzēja saprast”, ,"pastāvēja iespēja” u.c., kas radītu papildu slogu attiecībā uz tiesību normu skaidrošanu (tiesu sistēmai) un integrēšanu Latvijas tiesību sistēmā.
Piemēram, Zviedrijas praksē ir atzīts viedoklis, ka robežpunktu, ko raksturo "saprātīgas saprašanas” jeb ,"saprātīgas apzināšanās” kritērijs, ir sarežģīti piemērot.
Tāpat Latvijā nebūtu efektīvi arī pārņemt, piemēram, Dānijas modeli, kas prasītu papildu finanšu resursu ieguldījumu. Zviedrijas modelis arī Latvijā pilnībā nevarētu tikt pārņemts, jo tas nozīmētu visas sistēmas maiņas nepieciešamību, tomēr Latvijā nepastāv izaicinājumi pacientu atlīdzības prasījumu izvērtēšanas sistēmā, bet pastāv atsevišķas tiesiskā regulējuma nepilnības (attiecībā uz termiņiem iesnieguma iesniegšanai un apstrīdēšanas kārtības nodrošināšanu), kas varētu tikt mainītas bez vispārīgās sistēmas maiņas.
Latvijā būtu nepieciešams pārskatīt un noteikt aktualizētus prasījumu iesniegumu iesniegšanas termiņus Veselības inspekcijā, kur tiek izvērtē pacientu atlīdzības prasījuma iesniegumi. Pacienta prasījumu iesniegšanas noilgums – ne vēlāk kā trīs gadus no kaitējuma atklāšanās dienas vai dienas, kad pacientam pastāvēja iespēja uzzināt par kaitējuma atklāšanos, taču ne vēlāk kā piecu gadu laikā no tā nodarīšanas dienas.
Pagarinot termiņu uzzināšanas brīdim, vienlaikus tiek pagarināts arī termiņš no trim līdz pieciem gadiem kaitējuma nodarīšanas brīdim. Termiņa pagarināšanā līdz pieciem gadiem no iespējamā kaitējuma nodarīšanas brīža, jāņem vērā, ka jau šobrīd tiesvedības procesos Ārstniecības riska fonda lietās tiek novērotas situācijas, kurās personai potenciāli nodarītais kaitējums tika nodarīts pirms pieciem gadiem, savukārt diskusija par to, vai personai nodarītais kaitējums ir atlīdzināms, norisinās pēc ilgāka laika perioda, kad medicīniskās tehnoloģijas ir būtiski mainījušās, savukārt ārstniecības procesā iesaistītās personas tik senu notikumu gaitu atmiņā atsaukt vairs nespēj. Ņemot vērā minēto, Likuma 16.panta piektajā daļā noteiktie termiņi ir nepieciešami, lai izvērtētu personai veikto ārstniecību iespējami ātrākā laika periodā pirms medicīnas tehnoloģijas ir būtiski mainījušās un nav iespējams aprobežoties vienīgi ar brīdi, kad pacients uzzinājis par iespējamo kaitējumu, ņemot vērā, ka konkrētais notikums bijis vēl vairākus gadus iepriekš.
Neskatoties uz citu valstu praksi, Latvijā nebūtu objektīvi vērtēt personai pirms desmit gadiem veikto ārstniecību, jo nevarētu objektīvi izvērtēt personai nodrošināto ārstniecību atbilstoši šā brīža medicīniskajām tehnoloģijām. Tāpat tiktu pieļauta atšķirīga attieksme starp personām, kurām veikta analoģiska ārstniecība, jo nebūtu objektīvi vērtēt ārstniecību pirms 10 gadiem, kad pastāvēja citas medicīniskās ierīces un tehnoloģijas, un vērtēt analoģisku ārstniecību uz doto brīdi, kad pastāv pavisam citādākas ārstniecības tehnoloģijas un medicīniskās ierīces.
Līdz ar to pieci gadi ir pietiekami ilgs laika periods, kurā pacientam realizēt savas tiesības uz savu interešu aizsardzību, bet vienlaikus neciešot izvērtējuma objektivitātei un taisnīgumam.
Papildus norādāms, ka arī Administratīvā procesa likums paredz piecu gadu noilguma termiņu, piemēram, attiecībā uz administratīvā akta nodošanu piespiedu izpildei, ja pagājuši šie pieci gadi no labprātīgas izpildes termiņa beigām. Un kopumā saskatāms taisnīgs un proporcionāls termiņa pagarinājums abām tā komponentēm - gan uzzināšanas brīdim, gan nodarījuma brīdim.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu Fonda pamatmērķa sasniegšanu un uzlabotu, kā arī efektivizētu pacienta tiesību aizsardzības institūtu (Fondu), un ņemot vērā to, ka pacients nevar izsekot un izprast nodarītā kaitējuma nodarīšanu un atklāšanas dienu, jo ka ne visi pacienti ir ar medicīnisko izglītību, ir nepieciešams īstenot grozījumus Likuma 16.panta piektajā daļā, kur šobrīd norādīts, ka pacients atlīdzību par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu, kā arī par ārstniecības izdevumiem no Ārstniecības riska fonda pieprasa ne vēlāk kā divu gadu laikā no kaitējuma atklāšanas dienas, taču ne vēlāk kā triju gadu laikā no tā nodarīšanas dienas. Šā panta otrajā daļā minēto atlīdzību neizmaksā, ja pacients atlīdzību par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu, kā arī par viņam radītiem ārstniecības izdevumiem jau ir saņēmis civilprocesa vai kriminālprocesa ietvaros.
Termiņu Likumā nepieciešams salāgot arī ar termiņu, ko nosaka likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem” 9.pantā, kur noteikts, ka valsts kompensācijas pieprasījumu Tiesu administrācijai iesniedz triju gadu laikā pēc dienas, kad persona atzīta par cietušo vai ir uzzinājusi par faktiem, kas šai personai dod tiesības to darīt.
Tas nozīmē, ka Likuma 16.panta piektā daļā veicami šādi grozījumi: ,,Pacients atlīdzību par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu, kā arī par ārstniecības izdevumiem no Ārstniecības riska fonda pieprasa ne vēlāk kā trīs gadu laikā no dienas, kad pacients uzzinājis par faktiem, kas liecina par veselībai nodarītu kaitējumu, taču ne vēlāk kā piecu gadu laikā no tā nodarīšanas dienas. Šā panta otrajā daļā minēto atlīdzību neizmaksā, ja pacients atlīdzību par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu, kā arī par viņam radītiem ārstniecības izdevumiem jau ir saņēmis civilprocesa vai kriminālprocesa ietvaros”.
Termiņu Likumā nepieciešams salāgot arī ar termiņu, ko nosaka likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem” 9.pantā, kur noteikts, ka valsts kompensācijas pieprasījumu Tiesu administrācijai iesniedz triju gadu laikā pēc dienas, kad persona atzīta par cietušo vai ir uzzinājusi par faktiem, kas šai personai dod tiesības to darīt.
Tas nozīmē, ka Likuma 16.panta piektā daļā veicami šādi grozījumi: ,,Pacients atlīdzību par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu, kā arī par ārstniecības izdevumiem no Ārstniecības riska fonda pieprasa ne vēlāk kā trīs gadu laikā no dienas, kad pacients uzzinājis par faktiem, kas liecina par veselībai nodarītu kaitējumu, taču ne vēlāk kā piecu gadu laikā no tā nodarīšanas dienas. Šā panta otrajā daļā minēto atlīdzību neizmaksā, ja pacients atlīdzību par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu, kā arī par viņam radītiem ārstniecības izdevumiem jau ir saņēmis civilprocesa vai kriminālprocesa ietvaros”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
izvērtēti citās valstīs noteiktie termiņi
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- pacienti
Ietekmes apraksts
tiek noteikts garāks atlīdzināšanas pieteikuma iesniegšanas termiņš - pacients atlīdzību par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu, kā arī par ārstniecības izdevumiem no Ārstniecības riska fonda pieprasa ne vēlāk kā trīs gadu laikā no dienas, kad pacients uzzinājis par faktiem, kas liecina par veselībai nodarītu kaitējumu, taču ne vēlāk kā piecu gadu laikā no tā nodarīšanas brīža.
(spēkā esošā redakcijā: ne vēlāk kā divu gadu laikā no kaitējuma atklāšanas dienas, taču ne vēlāk kā triju gadu laikā no tā nodarīšanas dienas.)
(spēkā esošā redakcijā: ne vēlāk kā divu gadu laikā no kaitējuma atklāšanas dienas, taču ne vēlāk kā triju gadu laikā no tā nodarīšanas dienas.)
Juridiskās personas
- ārstniecības iestādes
Ietekmes apraksts
Ārstniecības iestādes, kura sniegusi veselības aprūpes pakalpojumu, sniegtā pakalpojuma kvalitātes un iespējamā kaitējuma izvērtēšanai būs iespējams pacientam iesniegt pieteikumu ilgākā laika periodā - pacients atlīdzību par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu, kā arī par ārstniecības izdevumiem no Ārstniecības riska fonda pieprasa ne vēlāk kā trīs gadu laikā no dienas, kad pacients uzzinājis par faktiem, kas liecina par veselībai nodarītu kaitējumu, taču ne vēlāk kā piecu gadu laikā no tā nodarīšanas brīža.
(spēkā esošā redakcijā: ne vēlāk kā divu gadu laikā no kaitējuma atklāšanas dienas, taču ne vēlāk kā triju gadu laikā no tā nodarīšanas dienas.)
(spēkā esošā redakcijā: ne vēlāk kā divu gadu laikā no kaitējuma atklāšanas dienas, taču ne vēlāk kā triju gadu laikā no tā nodarīšanas dienas.)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Veselības inspekcijaNevalstiskās organizācijas
-Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Veselības inspekcija
- Veselības ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Veselības inspekcija izskatīs iesniegumus par veselībai vai dzīvībai nodarītu kaitējumu, kas nodarīts agrāk nekā līdz šim noteiktais noilguma termiņš- notikumi, kas notikuši ilgāku laika periodu iepriekš.
Veselības ministrija izskatīs apstrīdēšanas iesniegumus par veselībai vai dzīvībai nodarītu kaitējumu, kas nodarīts agrāk nekā līdz šim noteiktais noilguma termiņš- notikumi, kas notikuši ilgāku laika periodu iepriekš
Veselības ministrija izskatīs apstrīdēšanas iesniegumus par veselībai vai dzīvībai nodarītu kaitējumu, kas nodarīts agrāk nekā līdz šim noteiktais noilguma termiņš- notikumi, kas notikuši ilgāku laika periodu iepriekš
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Regulējums ir pretīmnākošāks pacientu interesēm un paredz pagarināt noilguma periodu, lai vērsos atlīdzības saņemšanai Ārstniecības riska fondā par dzīvībai vai veselībai nodarītu kaitējumu
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
