Anotācija (ex-ante)

22-TA-3193: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" izstrādāts saskaņā ar saskaņā ar "Valsts prezidenta kancelejas nolikums” (pieņemts 2020.gada 3.martā), Valsts kancelejas nolikumu (apstiprināts ar Ministru kabineta 2003.gada 20.maija noteikumiem Nr.263 “Valsts kancelejas nolikums”) un Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41.punktu.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai segtu komunālo pakalpojumu sadārdzinājumu
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saistībā ar esošo ģeopolitisko un ekonomisko situāciju, pieaugusi inflācija un vairākkārt pieaugušas energoresursu, kā arī citu komunālo pakalpojumu cenas. Valsts kancelejā un Valsts prezidenta kancelejā 2022.gada maija mēnesī mainījās elektropiegādes līgumi, elektroenerģijas cena pieauga piecas reizes no 0,0402 euro par Kwh (bez PVN) uz 0,2122 euro par Kwh (bez PVN). Arī Valsts administrācijas skolā kopš 2022.gada oktobra ir mainījusies elektroenerģijas cena uz 0,41 euro (bez PVN), kas, salīdzinot ar 2021.gadu, ir pieaugusi piecas reizes. Siltumenerģijas tarifs, salīdzinot ar 2021.gadu, pieauga četras reizes, tas ir, no 41,10 euro par Mwh (bez PVN) uz 170,59 euro par Mwh (bez PVN). Valsts kanceleja apsaimnieko visu Ministru kabineta ēkas kompleksu, Brīvības bulvāris 36, Rīga: uztur visas inženiertehniskās sistēmas, sedz visus komunālos pakalpojumus. Ēkas kompleksā ir ieviesti enerģijas patēriņa īstermiņa samazināšanas pasākumi. Valsts kanceleja ir izvērtējusi atlikušo kopējo pieejamo finansējumu 2022.gada budžetā un līdz gada beigām vēl nepieciešamo finansējumu izdevumu segšanai un secinājusi, ka ar pieejamo finansējumu nevar nosegt komunālo pakalpojumu izmaksas. Valsts prezidenta kanceleja no VAS “Valsts nekustamie īpašumi” iznomā piecus nomas objektus: Rīgas pils, Jūrmalas rezidence un trīs dzīvokļus, personām, kuras ieņēma Valsts prezidenta amatu. Visu piecu nomas objektu apsaimniekošanas izdevumi, tai skaitā izdevumi par komunālajiem pakalpojumiem, tiek segti no Valsts prezidenta kancelejai piešķirtajiem budžeta līdzekļiem. Ņemot vērā iepriekšminēto būtisku energoresursu sadārdzinājumu, Valsts prezidenta kanceleja ir izvērtējusi atlikušo 2022.gada finansējumu un secinājusi, ka nevar segt komunālo pakalpojumu izmaksas pilnā apmērā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai 2022.gadā segtu pieaugošo komunālo pakalpojumu izmaksas, nepieciešams papildus finansējums Valsts prezidenta kancelejai 95 172 euro apmērā un Valsts kancelejai 165 010 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
-
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
260 182
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
260 182
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-260 182
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-260 182
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
260 182
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Lai segtu komunālo pakalpojumu sadārdzinājumu, Valsts kancelejai papildus nepieciešams finansējums 151 885 euro apmērā, t.sk., siltumenerģijai 59 672 euro, elektroenerģijai 92 213 euro, Valsts administrācijas skolai - 13 125 euro, t.sk., siltumenerģijai 9 619 euro, elektroenerģijai  3 506  euro un Valsts prezidenta kancelejai - 95 172 euro apmērā, t.sk. siltumenerģijai 50 199 euro, elektroenerģijai 44 973 euro.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi