Anotācija (ex-ante)

22-TA-3566: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2000. gada 26. septembra noteikumos Nr. 330 "Vakcinācijas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi paredz arī 2023. gadā nodrošināt valsts apmaksātu:
1. vakcināciju zēniem pret cilvēka papilomas vīrusu (turpmāk – CPV), tādējādi turpinot 2022.gadā valstī uzsāktās dzimumneitrālās CPV vakcinācijas ieviešanu;
2. vakcināciju pret garo klepu grūtniecēm un pusaudžiem, kas tika nodrošināta 2022.gadā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir arī 2023. gadā nodrošināt grūtnieču un pusaudžu vakcināciju pret garo klepu un dzimumneitrālu CPV vakcināciju, lai nepārtrauktu attiecīgo pasākumu ieviešanu vakcinācijas kalendārā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022.gadā, pateicoties Saeimas Prezidija lēmumam "Par Saeimas 2021.gada budžeta samazināšanu un finansējuma novirzīšanu Veselības ministrijai" un ar Ministru kabineta 2021.gada 14.decembra rīkojumu Nr.948 "Par apropriācijas pārdali" (prot. Nr.80 49.§; finansējums no Saeimas budžeta programmas 01.00.00 "Saeimas darbības nodrošināšana" tika novirzīts uz Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammām), bija iespējams uzsākt dzimumneitrālu CPV vakcināciju un grūtnieču un pusaudžu vakcināciju pret garo klepu.
Zēnu CPV vakcinācijas aptvere 2022. gadā (janvāris-novembris) 1.potei ir 51,8%; pabeigts kurss – 8,6%.
2022. gadā (janvāris-novembris) pret garo klepu vakcinētas 2 444 grūtnieces un 14 193 pusaudži (72,5%).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Vakcinācijas noteikumu 70. un 71.punktā noteiktais attiecībā uz vakcināciju pret CPV un garo klepu ir terminēts pasākums, jo finansējums tika piešķirts tikai 2022.gadam, tādēļ ir nepieciešams meklēt risinājumu, lai dzimumneitrāla CPV vakcinācija, grūtnieču un pusaudžu vakcinācija pret garo klepu būtu iespējama arī turpmāk, jo nav pieļaujama situācija, ka vakcinācija, kas tiek iekļauta kopējā vakcinācijas kalendārā, tiek veikta tikai vienu gadu (proti, pasargāti no inficēšanās ir tikai vienu gadu vakcinētie cilvēki). Lai vakcinācija nākotnē pasargātu zēnus no CPV izraisītajiem vēžu veidiem vīriešiem, vakcinācija pret CPV ir obligāti turpināma. Tāpat, lai zīdaiņus līdz vakcinācijas vecuma sasniegšanai pasargātu no garā klepus, turpināma grūtnieču vakcinācija pret garo klepu, kā arī lai samazinātu kopējo saslimstību ar garo klepu, turpināma pusaudžu vakcinācija pret garo klepu.

Izvērsts skaidrojums, kādēļ valstī nepieciešams nodrošināt dzimumneitrālu vakcināciju pret CPV un pret garo klepu ir sniegts 2021.gada 21.decembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 892 "Grozījumi Ministru kabineta 2000.gada 26.septembra noteikumos Nr. 330 "Vakcinācijas noteikumi""
https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/5d4fbbe8-6459-43e2-a809-fad6f10dd317 anotācijā.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka Veselības ministrija ir radusi iespēju nodrošināt dzimumneitrālu CPV vakcināciju un grūtnieču un pusaudžu vakcināciju pret garo klepu 2023.gadā, tiek veikti redakcionāli precizējumi Vakcinācijas noteikumu 70. un 71.punktā. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Katru gadu Slimību profilakses un kontroles centrs analizē par valsts budžeta līdzekļiem iegādāto vakcīnu izlietojumu un sasniegto vakcinācijas aptveri.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • vakcinējamās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz sabiedrības veselību – tiek aizstāvētas sabiedrības intereses kopumā, jo vakcinējamais personu loks tiek pasargāts pret inficēšanos un saslimšanu ar CPV un garo klepu.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmē arī:
1. ģimenes ārstus, vakcinācijas iestādes un ārstniecības iestādes, kuras veiks attiecīgās vakcinācijas;
2. SPKC darbiniekus, kuri apkopo vakcinācijas iestāžu vakcīnu pasūtījumus, atskaites par vakcināciju un vakcīnu izlietojumu;
3. Nacionālā veselības dienesta darbiniekus, kuri nodarbojas ar vakcīnu iepirkumu veikšanu.
Projekta izpildē iesaistītās institūcijas noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanu turpinās nodrošināt tām piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
18 515 355
0
18 515 355
0
18 515 355
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
18 515 355
0
18 515 355
0
18 515 355
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
18 515 355
0
18 515 355
0
18 515 355
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
18 515 355
0
18 515 355
0
18 515 355
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums 2023. un 2024. gadam atbilstoši likumam “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam” Veselības ministrijas (Nacionālā veselības dienesta) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana” apakšprogrammā 33.04.00 “Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde”:

2023.gadam
Resursi izdevumu segšanai 18 515 355 euro
  Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 18 515 355 euro
Izdevumi 18 515 355 euro, tai skaitā:
  Subsīdijas un dotācijas 18 515 355 euro.

2024.gadam
Resursi izdevumu segšanai 18 515 355 euro
  Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 18 515 355 euro
Izdevumi 18 515 355 euro, tai skaitā:
  Subsīdijas un dotācijas 18 515 355 euro.

Ņemot vērā to, ka likumprojekts "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024., un 2025.gadam" nav vēl apstiprināts, tad līdz ar to 2025.gadam finansējums tiek norādīts 2024.gada līmenī atbilstoši likumam “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam” Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana” apakšprogrammā 33.04.00 “Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde”:

2025.gadam
Resursi izdevumu segšanai 18 515 355 euro
  Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 18 515 355 euro
Izdevumi 18 515 355 euro, tai skaitā:
  Subsīdijas un dotācijas 18 515 355 euro.

Noteikumu projekts paredz, ka vakcināciju pret CPV infekciju 12 līdz 14 gadus (ieskaitot) veciem zēniem un vakcināciju pret garo klepu 14 gadus veciem bērniem un grūtniecēm 2023. gadā nodrošina no valsts budžeta līdzekļiem.

2021.gadā finansējums šim mērķim tika piešķirts tikai 1 gadam, līdz ar to dzimumneitrāla CPV vakcinācija un grūtnieču un pusaudžu vakcinācija pret garo klepu Vakcinācijas noteikumos tika iekļauta kā terminēts pasākums – 2022. gadam.
Saskaņā ar Saeimas lēmumu "Par Saeimas 2021.gada budžeta samazināšanu un finansējuma novirzīšanu Veselības ministrijai" Saeimas Prezidijs nolēma:
Pamatojoties uz Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas 2021. gada vēstuli Nr. 622.9/9-15-13/21 Saeimas Prezidijam un Veselības ministrijas 2021. gada 7. decembra vēstuli Nr. 01-11.1/6392 "Par finansējuma piešķiršanu CPV un garā klepus vakcīnām" Saeimai un, ņemot vērā Saeimas budžeta līdzekļu ietaupījumu, tika samazināts Saeimas 2021. gada budžets, veicot izmaiņas programmā 01.00.00 "Saeimas darbības nodrošināšana", un novirzīja finansējumu Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammai 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" 1 042 869 euro apmērā, tai skaitā:
1. 712 637 euro CPV vakcīnas iegādei 2022. gadam;
2. 330 232 euro garā klepus vakcīnu iegādei 2022. gadam.

Ir nepieciešams meklēt risinājumu, lai dzimumneitrāla CPV vakcinācija un grūtnieču un pusaudžu vakcināciju pret garo klepu būtu iespējama arī turpmāk, jo nav pieļaujama situācija, ka vakcinācija, kas tiek iekļauta kopējā vakcinācijas kalendārā, tiek veikta tikai vienu gadu, proti, pasargāti no inficēšanās ir tikai vienu gadu vakcinētie cilvēki.
Līdz ar to, lai risinātu radušos situāciju, kā arī ņemot vērā, ka 2023.gads ir iesācies ar pagaidu budžetu un jauno politikas iniciatīvu izskatīšana un likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” apstiprināšana ir vēl tikai procesā, Veselības ministrija vērtēja tai pieejamo finanšu līdzekļu apjomu un iespējamos risinājumus.
Veselības ministrijas priekšlikums 2023. gadā nepieciešamo finansējumu dzimumneitrālai CPV vakcinācijas un grūtnieču un pusaudžu vakcinācijas pret garo klepu nodrošināšanai pārdalīt daļu no finansējuma, kas 2022. gadā papildus piešķirts prioritārā pasākuma “Nodrošināt jaunas personu grupas – vakcināciju pret sezonālo gripu” īstenošanai.

Pamatojoties uz Veselības ministrijas sagatavoto Informatīvo ziņojumu par vakcīnu pret sezonālo gripu iegādi (turpmāk - Info ziņojums) (22-TA-2330, izskatīts 2022. gada 13. septembra sēdē (prot. Nr. 46 37. §), iepērkamo gripas vakcīnu skaitu ik gadu plāno Imūnbioloģisko preparātu valsts iepirkumu plānošanas darba grupa (turpmāk – darba grupa).
2022.gadā darba grupa lēma par 119 656 gripas vakcīnu iegādi, kā arī ņemot vērā gripas vakcīnu ievades iztrūkumam pārdalīto finansējumu, finansējuma atlikums no gripas vakcīnu iegādei paredzētā, kas saglabāts kā neizlietotā asignējuma rezerve – 1 013 250 euro.
2023.gadā plānots kāpināt gripas vakcinācijas aptveri par 20% pret 2022. gadā sākotnēji plānoto, līdz ar to 2023. gadā šobrīd plānots iepirkt 131 587 gripas vakcīnu devu. Atbilstoši plānotajam gripas vakcīnu skaitam, gripas vakcīnu ievades iztrūkumam tiktu pārdalīts 280 207 euro.
Ņemot vērā 2022. gada finansējuma atlikumu, kas saglabāts kā neizlietotā asignējuma rezerve, atlikums uz 2023.gada beigām no gripas vakcīnām piešķirtā finansējuma tiek prognozēts – 1 593 632 euro apmērā (detalizēti aprēķini anotācijas Pielikumā).

Dzimumneitrāla CPV vakcinācijas un grūtnieču un pusaudžu vakcinācijas pret garo klepu nodrošināšanai 2023. gadā papildus būtu nepieciešami – 1 138 655 euro, tai skaitā:
1. Dzimumneitrālai CPV vakcinācijai – 980 560 euro,
2. Grūtnieču un pusaudžu vakcinācijai pret garo klepu – 158 095 euro.
(Detalizēti aprēķini anotācijas pielikumā).

Ņemot vērā prognozēto atlikumu uz 2023. gada beigām piešķirtajā finansējumā gripas vakcīnu nodrošināšanai, Veselības ministrijas priekšlikums 2023. gadā nepieciešamo finansējumu dzimumneitrālas CPV vakcinācijas un grūtnieču un pusaudžu vakcinācijas pret garo klepu nodrošināšanai 1 138 655 euro apmērā pārdalīt no 2022. gadā papildus piešķirtā finansējuma prioritārā pasākuma “Nodrošināt jaunas personu grupas – vakcināciju pret sezonālo gripu” īstenošanai.

Līdz ar to Veselības ministrija lūdz atbalstīt apropriācijas pārdali 2023. gadā Veselības ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana” apakšprogrammā 33.04.00 “Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde” izdevumu subsīdijām un dotācijām ietvaros, samazinot izdevumus 1 138 655 euro apmērā 2022.–2024. gada prioritārā pasākuma “Nodrošināt jaunas personu grupas – vakcināciju pret sezonālo gripu”  īstenošanai un palielinot izdevumus, lai nodrošinātu vakcināciju pret CPV infekciju 12 līdz 14 gadus (ieskaitot) veciem zēniem un vakcināciju pret garo klepu 14 gadus veciem bērniem un grūtniecēm 2023. gadā.

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši noteikumu projektā minētajam.

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par noteikumu projektā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.

Savukārt turpmākajiem gadiem likumprojekta “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” sagatavošanas laikā Veselības ministrija sniegs prioritārā pasākuma pieteikumu, lai vakcinācija pret CPV infekciju zēniem no 2024.gada tiktu nodrošināta no valsts budžeta līdzekļiem patstāvīgi.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts tiek virzīts steidzamības kārtā, lai 2023.gadā turpinātu nodrošināt vakcināciju pret CPV un garo klepu, tādēļ sabiedrības iesaiste projekta izstrādē attiecībā uz noteiktu personu grupu vakcināciju netika organizēta, projekta izstrādē netika iesaistītas nevalstiskās institūcijas.
SPKC katru gadu veic kampaņas par vakcināciju, kā arī vienmēr informē ārstniecības personas par izmaiņām vai aktualitātēm vakcinācijas jomā.
Konsultācijas ar sabiedrības pārstāvjiem nav notikušas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz sabiedrības veselību.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Anotācijas Pielikums