24-TA-1401: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Negodīgas komercprakses aizlieguma likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Negodīgas komercprakses aizlieguma likumā” (turpmāk – Likumprojekts) izstrādāts, lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 28. februāra Direktīvas (ES) 2024/825, ar ko attiecībā uz patērētāju dalības veicināšanu zaļās pārkārtošanās procesā, nodrošinot viņiem labāku aizsardzību pret negodīgu praksi un viņu labāku informētību, groza Direktīvas 2005/29/EK un 2011/83/ES (turpmāk – Zaļās pārkārtošanās akts) prasību izpildi.
Zaļās pārkārtošanās akts paredz, ka komercprakses īstenotājiem tiek noteikts pienākums sniegt skaidru, būtisku un ticamu informāciju par precēm, pakalpojumiem, digitālajiem pakalpojumiem vai digitālo saturu, un tiek ieviesti īpaši noteikumi, ar kuriem tiktu novērsta negodīga komercprakse, kas šobrīd maldina patērētājus un liedz viņiem izdarīt ilgtspējīga patēriņa izvēli, piemēram, novēršot tādas komercprakses, kas saistītas ar dažādu preču agrīnu novecošanu, maldinošām vides norādēm (“zaļmaldināšana”), maldinošu informāciju par preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojumu vai digitālā saturu vai komercprakses īstenotāja sociālajām īpašībām, vai nepārredzamiem un apšaubāmiem ilgtspējas marķējumiem, kā arī tādiem apritīguma aspektiem kā ilgizturība, remontējamība vai reciklējamība. Minētās prasības tiks pārņemtas gan ar šo Likumprojektu, gan grozījumiem Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (24-TA-1291)(turpmāk - PTAL) un ar grozījumiem divos Ministru kabineta noteikumos.
Atbilstoši Zaļā pārkārtošanās aktā noteiktajam, šā Likumprojekta kontekstā ar terminiem "sociālie raksturlielumi", "sociālie aspekti" un "sociālās īpašības" tiek saprasti tādi raksturlielumi, aspekti un īpašības, kas visā produkta vērtības ķēdē var attiekties, piemēram, uz iesaistītā darbaspēka darba apstākļu kvalitāti un taisnīgumu, piemēram, adekvātām algām, sociālo aizsardzību, darba vides drošību un sociālo dialogu, tai skaitā arī uz cilvēktiesību ievērošanu, uz vienlīdzīgu attieksmi un iespējām visiem, tostarp dzimumu līdztiesību, iekļaušanu un daudzveidību, uz ieguldījumu sociālajās iniciatīvās vai uz ētiskiem apsvērumiem, piemēram, dzīvnieku labturību.
Tostarp Likumprojektā tiek lietots vārds "vide" (attiecīgā locījumā), lai gan Zaļajā pārkārtošanās aktā tiek lietots vārds "vidisks" (attiecīgā locījumā). Saskaņā ar Valsts valodas centra sniegto informāciju vārdu "vidisks" var interpretēt ne tikai kā saistītu ar vidi, bet arī kā kaut ko, kas kādā izpausmē ir līdzīgs videi, līdz ar to ir secināms, ka vārda "vidisks" lietojums, iedziļinoties no teorijas viedokļa, nav viennozīmīgs, un tas skaidri un viennozīmīgi nepauž šā termina jēgu. Attiecīgi latviešu valodā ģenitīva forma vārdam "vides" spēj izteikt ne tikai piederību, bet arī var kalpot kā apzīmētājs vai kā vārds, kas norāda uz saistību ar vidi, līdz ar to vārdam pievienojot izskaņu "-isks" šāds lietojums nav pamatots un tas neizsaka īpašu nozīmes niansi pēc būtības.
Likumprojekts paredz papildināt Negodīgas komercprakses aizlieguma likumu (turpmāk – Likums) ar jauniem pantiem un punktiem, lai nodrošinātu, ka patērētāji netiek maldināti, kā arī, lai novērstu negodīgu komercpraksi, kas saistīta ar maldinošiem vai nepatiesiem apgalvojumiem un komunikāciju par preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojum vai digitālā satura vides un sociālajiem raksturlielumiem vai apritīguma aspektiem.
Tiek noteikts, ka komercpraksi uzskata par maldinošu, ja patērētājam tiek sniegta tāda informācija par vides sniegumu, kas nav pamatota ar izmērāmiem, pamatotiem rādītājiem un citiem elementiem un, ja komercprakses īstenotājs patērētājiem reklamē nebūtiskus ieguvumus, kuri nekādā veidā nav saistīti ar kādu no preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojum vai digitālā satura vai komercprakses īstenotāja iezīmēm.
Tiek papildināts saraksts ar komercpraksēm, kas jebkuros apstākļos ir maldinošas patērētājam, t.i., ja komercprakses īstenotājs izmanto ilgstpējas marķējumu, kas nav balstīts uz sertifikācijas shēmu, nespēj pierādīt atzītu izcilu vides sniegumu, sniedzot vides norādes, norāda kādas īpašas iezīmes precei, kaut gan tādas pašas ir jau noteiktas Eiropas Savienībā (turpmāk - ES), sniedz norādi, ka siltumnīcefekta gāzu emisiju ziņā precei, pakalpojumam, digitālajam pakalpojumam vai digitālajam saturam ir neitrāla, samazināta vai pozitīva ietekme uz vidi, pamatojoties uz siltumnīcefekta gāzu emisiju kompensēšanu, nesniedz informāciju, ka programmatūras atjauninājums negatīvi ietekmēs preci, pakalpojumu, digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu izmantošanu vai, sniedz informāciju par to, ka ir iestrādāta ilgizturību ierobežojoša funkcija vai, ka precei normālas lietošanas apstākļos ir konkrēta ilgizturība attiecībā uz lietošanas laiku vai intensitāti.
Maldinoša komercprakse ir raksturot preci kā tādu, ko ir iespējams remontēt, lai gan remonts faktiski nav iespējams un rosināt patērētāju nomainīt vai iegādāties papildus patērējamās sastāvdaļas ātrāk nekā tas ir nepieciešams, tostarp sniedz nepatiesu informāciju par preces funkcionalitātes pasliktināšanos, ja tiks izmantotas tādas patērējamās sastāvdaļas, rezerves daļas vai citi piederumi, kurus nenodrošina sākotnējais ražotājs. Papildus tiek noteikts, ka uzraudzības iestādēm, izvērtējot īstenoto komercpraksi, turpmāk jāņem vērā arī tādas preces, pakalpojuma, digitālā satura vai digitālā pakalpojuma īpašības, kas saistītas ar to vides, sociālajiem un apritīguma aspektiem.
Zaļās pārkārtošanās akts paredz, ka komercprakses īstenotājiem tiek noteikts pienākums sniegt skaidru, būtisku un ticamu informāciju par precēm, pakalpojumiem, digitālajiem pakalpojumiem vai digitālo saturu, un tiek ieviesti īpaši noteikumi, ar kuriem tiktu novērsta negodīga komercprakse, kas šobrīd maldina patērētājus un liedz viņiem izdarīt ilgtspējīga patēriņa izvēli, piemēram, novēršot tādas komercprakses, kas saistītas ar dažādu preču agrīnu novecošanu, maldinošām vides norādēm (“zaļmaldināšana”), maldinošu informāciju par preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojumu vai digitālā saturu vai komercprakses īstenotāja sociālajām īpašībām, vai nepārredzamiem un apšaubāmiem ilgtspējas marķējumiem, kā arī tādiem apritīguma aspektiem kā ilgizturība, remontējamība vai reciklējamība. Minētās prasības tiks pārņemtas gan ar šo Likumprojektu, gan grozījumiem Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (24-TA-1291)(turpmāk - PTAL) un ar grozījumiem divos Ministru kabineta noteikumos.
Atbilstoši Zaļā pārkārtošanās aktā noteiktajam, šā Likumprojekta kontekstā ar terminiem "sociālie raksturlielumi", "sociālie aspekti" un "sociālās īpašības" tiek saprasti tādi raksturlielumi, aspekti un īpašības, kas visā produkta vērtības ķēdē var attiekties, piemēram, uz iesaistītā darbaspēka darba apstākļu kvalitāti un taisnīgumu, piemēram, adekvātām algām, sociālo aizsardzību, darba vides drošību un sociālo dialogu, tai skaitā arī uz cilvēktiesību ievērošanu, uz vienlīdzīgu attieksmi un iespējām visiem, tostarp dzimumu līdztiesību, iekļaušanu un daudzveidību, uz ieguldījumu sociālajās iniciatīvās vai uz ētiskiem apsvērumiem, piemēram, dzīvnieku labturību.
Tostarp Likumprojektā tiek lietots vārds "vide" (attiecīgā locījumā), lai gan Zaļajā pārkārtošanās aktā tiek lietots vārds "vidisks" (attiecīgā locījumā). Saskaņā ar Valsts valodas centra sniegto informāciju vārdu "vidisks" var interpretēt ne tikai kā saistītu ar vidi, bet arī kā kaut ko, kas kādā izpausmē ir līdzīgs videi, līdz ar to ir secināms, ka vārda "vidisks" lietojums, iedziļinoties no teorijas viedokļa, nav viennozīmīgs, un tas skaidri un viennozīmīgi nepauž šā termina jēgu. Attiecīgi latviešu valodā ģenitīva forma vārdam "vides" spēj izteikt ne tikai piederību, bet arī var kalpot kā apzīmētājs vai kā vārds, kas norāda uz saistību ar vidi, līdz ar to vārdam pievienojot izskaņu "-isks" šāds lietojums nav pamatots un tas neizsaka īpašu nozīmes niansi pēc būtības.
Likumprojekts paredz papildināt Negodīgas komercprakses aizlieguma likumu (turpmāk – Likums) ar jauniem pantiem un punktiem, lai nodrošinātu, ka patērētāji netiek maldināti, kā arī, lai novērstu negodīgu komercpraksi, kas saistīta ar maldinošiem vai nepatiesiem apgalvojumiem un komunikāciju par preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojum vai digitālā satura vides un sociālajiem raksturlielumiem vai apritīguma aspektiem.
Tiek noteikts, ka komercpraksi uzskata par maldinošu, ja patērētājam tiek sniegta tāda informācija par vides sniegumu, kas nav pamatota ar izmērāmiem, pamatotiem rādītājiem un citiem elementiem un, ja komercprakses īstenotājs patērētājiem reklamē nebūtiskus ieguvumus, kuri nekādā veidā nav saistīti ar kādu no preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojum vai digitālā satura vai komercprakses īstenotāja iezīmēm.
Tiek papildināts saraksts ar komercpraksēm, kas jebkuros apstākļos ir maldinošas patērētājam, t.i., ja komercprakses īstenotājs izmanto ilgstpējas marķējumu, kas nav balstīts uz sertifikācijas shēmu, nespēj pierādīt atzītu izcilu vides sniegumu, sniedzot vides norādes, norāda kādas īpašas iezīmes precei, kaut gan tādas pašas ir jau noteiktas Eiropas Savienībā (turpmāk - ES), sniedz norādi, ka siltumnīcefekta gāzu emisiju ziņā precei, pakalpojumam, digitālajam pakalpojumam vai digitālajam saturam ir neitrāla, samazināta vai pozitīva ietekme uz vidi, pamatojoties uz siltumnīcefekta gāzu emisiju kompensēšanu, nesniedz informāciju, ka programmatūras atjauninājums negatīvi ietekmēs preci, pakalpojumu, digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu izmantošanu vai, sniedz informāciju par to, ka ir iestrādāta ilgizturību ierobežojoša funkcija vai, ka precei normālas lietošanas apstākļos ir konkrēta ilgizturība attiecībā uz lietošanas laiku vai intensitāti.
Maldinoša komercprakse ir raksturot preci kā tādu, ko ir iespējams remontēt, lai gan remonts faktiski nav iespējams un rosināt patērētāju nomainīt vai iegādāties papildus patērējamās sastāvdaļas ātrāk nekā tas ir nepieciešams, tostarp sniedz nepatiesu informāciju par preces funkcionalitātes pasliktināšanos, ja tiks izmantotas tādas patērējamās sastāvdaļas, rezerves daļas vai citi piederumi, kurus nenodrošina sākotnējais ražotājs. Papildus tiek noteikts, ka uzraudzības iestādēm, izvērtējot īstenoto komercpraksi, turpmāk jāņem vērā arī tādas preces, pakalpojuma, digitālā satura vai digitālā pakalpojuma īpašības, kas saistītas ar to vides, sociālajiem un apritīguma aspektiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai nodrošinātu Zaļās pārkārtošanās akta prasību izpildi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2024.gada 6.martā stājās spēkā Zaļās pārkārtošanās akts, ko sāk piemērot no 2024.gada 26.marta. Zaļās pārkārtošanās akta mērķis ir veicināt Eiropas Savienības iekšējā tirgus pienācīgu darbību ar augstu patērētāju un vides aizsardzības līmeni, lai paātrinātu zaļās pārkārtošanās procesus sabiedrībā.
Patērētāju tiesību aizsardzība primāri tiek regulēta Patērētāju tiesību aizsardzības likuma normās, nodrošinot patērētāju iespēju īstenot un aizsargāt savas likumīgās tiesības, taču Likuma normas nodrošina patērētāju tiesību un ekonomisko interešu aizsardzību no komercprakses aspekta, t.i. aizliedzot komercprakses īstenotājiem izmantot negodīgu komercpraksi attiecībā pret patērētājiem.
Pārņemot Zaļā pārkārtošanās akta prasības, nepieciešams veikt grozījumus Likumā, papildinot to gan ar jaunām definīcijām, gan aizliedzot veikt negodīgu komercpraksi, kas maldina patērētājus zaļās pārkārtošanās procesā.
Patērētāju tiesību aizsardzība primāri tiek regulēta Patērētāju tiesību aizsardzības likuma normās, nodrošinot patērētāju iespēju īstenot un aizsargāt savas likumīgās tiesības, taču Likuma normas nodrošina patērētāju tiesību un ekonomisko interešu aizsardzību no komercprakses aspekta, t.i. aizliedzot komercprakses īstenotājiem izmantot negodīgu komercpraksi attiecībā pret patērētājiem.
Pārņemot Zaļā pārkārtošanās akta prasības, nepieciešams veikt grozījumus Likumā, papildinot to gan ar jaunām definīcijām, gan aizliedzot veikt negodīgu komercpraksi, kas maldina patērētājus zaļās pārkārtošanās procesā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Definīcijas.
Zaļā pārkārtošanās akta 1. un 2. pants kopumā paredz papildināt Eiropas Parlamenta un Padomes 2005. gada 11. maija Direktīvu 2005/29/EK 2005/29/EK, kas attiecas uz uzņēmēju negodīgu komercpraksi iekšējā tirgū attiecībā pret patērētājiem un ar ko groza Padomes Direktīvu 84/450/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 97/7/EK, 98/27/EK un 2002/65/EK un Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 2006/2004 (Negodīgas komercprakses direktīva) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2011. gada 25. oktobra Direktīvu 2011/83/ES par patērētāju tiesībām un ar ko groza Padomes Direktīvu 93/13/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 1999/44/EK un atceļ Padomes Direktīvu 85/577/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 97/7/EK, ar 15 jauniem terminiem, kas saistīti ar jaunajiem noteikumiem, un kas sniedz detalizētāku skaidrojumu par šo terminu tvērumu. Pašreizējā Patērētāju tiesību aizsardzības likuma redakcijā lielākā daļa no terminiem jau ir pārņemti ar citu ES tiesību aktu normām, taču papildus Likumā ir nepieciešams ieviest sešus jaunus terminus.
Likumprojektā ir iekļautas atsauces uz precēm, pakalpojumiem, digitālo pakalpojumu un digitālo saturu atbilstoši PTAL 1.pantam. Atsevišķās normās (gan definīcijās, gan citos Likuma pantos) tiek noteiktas prasības visiem uzskaitītajiem terminiem, attiecīgi ar šā Likuma normām normām tiks regulēti ne tikai aspekti, kas attiecas uz precēm, bet arī uz pakalpojumiem, digitālo saturu u.c., tomēr atsevišķas normas attieksies, piemēram, tikai uz precēm, ņemot vērā konkrēto normu atšķirīgu piemērošanu, kā uz tā saucamo rezerves daļu, patērējamo sastāvdaļu nomaiņu, kas pakalpojumu gadījumā nav attiecināms. Minētās atšķirības pielietojumā tiek ieviestas atbilstoši Zaļā pārkārtošanās akta pantu un apsvērumu punktu tekstos noteiktajam un skaidrotajam.
Ar terminu "zīmols" tiek saprasts termins “zīmols” Uzņēmumu ienākuma nodokļa likuma izpratnē.
Zaļā pārkārtošanās akta 1. un 2. pants kopumā paredz papildināt Eiropas Parlamenta un Padomes 2005. gada 11. maija Direktīvu 2005/29/EK 2005/29/EK, kas attiecas uz uzņēmēju negodīgu komercpraksi iekšējā tirgū attiecībā pret patērētājiem un ar ko groza Padomes Direktīvu 84/450/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 97/7/EK, 98/27/EK un 2002/65/EK un Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 2006/2004 (Negodīgas komercprakses direktīva) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2011. gada 25. oktobra Direktīvu 2011/83/ES par patērētāju tiesībām un ar ko groza Padomes Direktīvu 93/13/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 1999/44/EK un atceļ Padomes Direktīvu 85/577/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 97/7/EK, ar 15 jauniem terminiem, kas saistīti ar jaunajiem noteikumiem, un kas sniedz detalizētāku skaidrojumu par šo terminu tvērumu. Pašreizējā Patērētāju tiesību aizsardzības likuma redakcijā lielākā daļa no terminiem jau ir pārņemti ar citu ES tiesību aktu normām, taču papildus Likumā ir nepieciešams ieviest sešus jaunus terminus.
Likumprojektā ir iekļautas atsauces uz precēm, pakalpojumiem, digitālo pakalpojumu un digitālo saturu atbilstoši PTAL 1.pantam. Atsevišķās normās (gan definīcijās, gan citos Likuma pantos) tiek noteiktas prasības visiem uzskaitītajiem terminiem, attiecīgi ar šā Likuma normām normām tiks regulēti ne tikai aspekti, kas attiecas uz precēm, bet arī uz pakalpojumiem, digitālo saturu u.c., tomēr atsevišķas normas attieksies, piemēram, tikai uz precēm, ņemot vērā konkrēto normu atšķirīgu piemērošanu, kā uz tā saucamo rezerves daļu, patērējamo sastāvdaļu nomaiņu, kas pakalpojumu gadījumā nav attiecināms. Minētās atšķirības pielietojumā tiek ieviestas atbilstoši Zaļā pārkārtošanās akta pantu un apsvērumu punktu tekstos noteiktajam un skaidrotajam.
Ar terminu "zīmols" tiek saprasts termins “zīmols” Uzņēmumu ienākuma nodokļa likuma izpratnē.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz papildināt Likuma 1. pantu ar terminiem "vides norāde", "ilgtspējas marķējums", "vispārināta vides norāde", "sertifikācijas shēma", "atzīts izcils vides sniegums" un "patērējamā sastāvdaļa":
1) termins "vides norāde" atbilstoši Zaļās pārkārtošanās akta 1. panta 1. punkta b) apakšpunkta o) apakšpunktam ir jebkādas formas paziņojums vai apgalvojums, kas šobrīd nav nacionālajos vai ES tiesību aktos jau noteikts kā obligāts, tostarp teksts, ilustrēts, grafisks vai simbolisks atveidojums, kurš tiešā vai netiešā norāda, ka precei, pakalpojumam, digitālajam pakalpojumam vai digitālajam saturam, zīmolam vai komercprakses īstenotājiem ir pozitīva vai nav ietekmes uz vidi, vai ka negatīvā ietekme uz vidi ir laika gaitā uzlabojusies vai tā ir mazāka nekā citiem;
2) termins "ilgtspējas marķējums" atbilstoši Zaļās pārkārtošanās akta 1. panta 1. punkta b) apakšpunkta q) apakšpunktam ir jebkāda brīvprātīgi norādīta privāta vai publiska kvalitātes, uzticības vai cita zīme, kas šobrīd nav nacionālajos vai tieši piemērojamos ES tiesību aktos jau noteikta kā obligāts marķējums, ar mērķi īpaši izcelt un popularizēt preci, pakalpojumu, digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu, vai citus aspektus, pamatojoties uz to vides un sociālajiem aspektiem;
3)"vispārināta vides norāde" atbilstoši Zaļās pārkārtošanās akta 1. panta 1. punkta b) apakšpunkta p) apakšpunktam ir jebkāda vides norāde, ja tās apraksts nav jau skaidri pieejams, un kas ir sniegta rakstveidā, mutvārdos, audiovizuālajos medijos kā televīzijā vai kino, pie nosacījuma, ka tā nav ietverta jebkurā citā ilgtspējas marķējumā;
4) "sertifikācijas shēma" atbilstoši Zaļās pārkārtošanās akta 1. panta 1. punkta b) apakšpunkta r) apakšpunktam ir tāda neatkarīgas trešās personas verifikācijas shēma, kura apliecina preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura, procesu vai komercprakses īstenotāja atbilstību kādām prasībām, kuras noteikumi ir publiski pieejami, un kura atļauj izmantot kādu atbilstošu ilgtspējas marķējumu. Šai shēmai ir jāatbilst noteiktiem kritērijiem, piemēram, kā tas, ka shēmai ir jābūt pieejamai visiem komercprakses īstenotājiem, kas spēj un vēlās shēmas prasības izpildīt, nodrošinot, ka tās pieejamība ir nediskriminējoša, taisnīga, un to prasību neievērošanas gadījumā ir noteikta rīcības procedūra, kā arī citi kritēriji;
5) "atzīts izcils vides sniegums" atbilstoši Zaļās pārkārtošanās akta 1. panta 1. punkta b) apakšpunkta s) apakšpunktam ir tāds vides sniegums, kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 25. novembra Regulai (EK) 66/2010 par ES ekomarķējumu, vai standartam LVS EN ISO 14024:2021 "Vides marķējumi un deklarācijas. Pirmā tipa vides marķējumi. Principi un procedūras (ISO 14024:2018)", vai citās dalībvalstīs oficiāli atzītiem standartiem par pirmā tipa ekomarķējuma sistēmām, vai augstāka līmeņa vides sniegums saskaņā ar citiem tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem;
6) "patērējamā sastāvdaļa" atbilstoši Zaļās pārkārtošanās akta 1. panta 1. punkta b) apakšpunkta v) apakšpunktam ir jebkurš preces komponents, kas ir nepieciešams, lai tā darbotos kā tai ir paredzēts, un kuru nepieciešamības gadījumā ir jāaizstāj vai jāpapildina, un kas tiek lietota atkārtoti.
1) termins "vides norāde" atbilstoši Zaļās pārkārtošanās akta 1. panta 1. punkta b) apakšpunkta o) apakšpunktam ir jebkādas formas paziņojums vai apgalvojums, kas šobrīd nav nacionālajos vai ES tiesību aktos jau noteikts kā obligāts, tostarp teksts, ilustrēts, grafisks vai simbolisks atveidojums, kurš tiešā vai netiešā norāda, ka precei, pakalpojumam, digitālajam pakalpojumam vai digitālajam saturam, zīmolam vai komercprakses īstenotājiem ir pozitīva vai nav ietekmes uz vidi, vai ka negatīvā ietekme uz vidi ir laika gaitā uzlabojusies vai tā ir mazāka nekā citiem;
2) termins "ilgtspējas marķējums" atbilstoši Zaļās pārkārtošanās akta 1. panta 1. punkta b) apakšpunkta q) apakšpunktam ir jebkāda brīvprātīgi norādīta privāta vai publiska kvalitātes, uzticības vai cita zīme, kas šobrīd nav nacionālajos vai tieši piemērojamos ES tiesību aktos jau noteikta kā obligāts marķējums, ar mērķi īpaši izcelt un popularizēt preci, pakalpojumu, digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu, vai citus aspektus, pamatojoties uz to vides un sociālajiem aspektiem;
3)"vispārināta vides norāde" atbilstoši Zaļās pārkārtošanās akta 1. panta 1. punkta b) apakšpunkta p) apakšpunktam ir jebkāda vides norāde, ja tās apraksts nav jau skaidri pieejams, un kas ir sniegta rakstveidā, mutvārdos, audiovizuālajos medijos kā televīzijā vai kino, pie nosacījuma, ka tā nav ietverta jebkurā citā ilgtspējas marķējumā;
4) "sertifikācijas shēma" atbilstoši Zaļās pārkārtošanās akta 1. panta 1. punkta b) apakšpunkta r) apakšpunktam ir tāda neatkarīgas trešās personas verifikācijas shēma, kura apliecina preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura, procesu vai komercprakses īstenotāja atbilstību kādām prasībām, kuras noteikumi ir publiski pieejami, un kura atļauj izmantot kādu atbilstošu ilgtspējas marķējumu. Šai shēmai ir jāatbilst noteiktiem kritērijiem, piemēram, kā tas, ka shēmai ir jābūt pieejamai visiem komercprakses īstenotājiem, kas spēj un vēlās shēmas prasības izpildīt, nodrošinot, ka tās pieejamība ir nediskriminējoša, taisnīga, un to prasību neievērošanas gadījumā ir noteikta rīcības procedūra, kā arī citi kritēriji;
5) "atzīts izcils vides sniegums" atbilstoši Zaļās pārkārtošanās akta 1. panta 1. punkta b) apakšpunkta s) apakšpunktam ir tāds vides sniegums, kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 25. novembra Regulai (EK) 66/2010 par ES ekomarķējumu, vai standartam LVS EN ISO 14024:2021 "Vides marķējumi un deklarācijas. Pirmā tipa vides marķējumi. Principi un procedūras (ISO 14024:2018)", vai citās dalībvalstīs oficiāli atzītiem standartiem par pirmā tipa ekomarķējuma sistēmām, vai augstāka līmeņa vides sniegums saskaņā ar citiem tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem;
6) "patērējamā sastāvdaļa" atbilstoši Zaļās pārkārtošanās akta 1. panta 1. punkta b) apakšpunkta v) apakšpunktam ir jebkurš preces komponents, kas ir nepieciešams, lai tā darbotos kā tai ir paredzēts, un kuru nepieciešamības gadījumā ir jāaizstāj vai jāpapildina, un kas tiek lietota atkārtoti.
Problēmas apraksts
Maldinošas darbības.
Zaļā pārkārtošanās akta 1. panta 2. punkta b) apakšpunkts paredz papildināt sarakstu ar gadījumiem, kad komercprakse ir uzskatāma par maldinošu. Ilgtspējīga patēriņa izvēle lielā mērā ir atkarīga no tirgotājiem, kuru pienākums ir sniegt patiesu un nepārprotamu informāciju patērētājiem par preces, pakalpojuma, digitālā satura vai digitālā pakalpojuma īpašībām, tai skaitā vides, apritīguma u.c. īpašībām. Šobrīd uzraudzības iestādēm nav pienākums uzraudzīt un sekojoši novērst tādus komercprakses gadījumus, kad komercprakses īstenotājs sniedz šādu informāciju un kad šo informāciju nepamato ar pierādāmiem un skaidriem apgalvojumiem un apņemšanām. Tostarp uzraudzības iestādes neveic uzraudzību tādiem reklāmas pasākumiem, kur kādai precei tiek piesaistīta uzmanība, reklamējot tādas iezīmes, kas ir nebūtiskas vai kas nav nekādā ziņā saistāmas ar to vai pašu uzņēmumu, un citiem ar to saistītiem aspektiem.
Šādas komercprakses veikšana kavē patērētāju iespējas pieņemt ilgstpējīgus patēriņa lēmumus un nestimulē pieprasījumu pēc videi draudzīgākām un ilgtspējīgākām precēm, pakalpojumiem, digitālā satura vai digitālā pakalpojuma, tādēļ ir nepieciešams šos komercprakses gadījumus aizliegt, lai patērētāji turpmāk netiktu maldināti.
Zaļā pārkārtošanās akta 1. panta 2. punkta b) apakšpunkts paredz papildināt sarakstu ar gadījumiem, kad komercprakse ir uzskatāma par maldinošu. Ilgtspējīga patēriņa izvēle lielā mērā ir atkarīga no tirgotājiem, kuru pienākums ir sniegt patiesu un nepārprotamu informāciju patērētājiem par preces, pakalpojuma, digitālā satura vai digitālā pakalpojuma īpašībām, tai skaitā vides, apritīguma u.c. īpašībām. Šobrīd uzraudzības iestādēm nav pienākums uzraudzīt un sekojoši novērst tādus komercprakses gadījumus, kad komercprakses īstenotājs sniedz šādu informāciju un kad šo informāciju nepamato ar pierādāmiem un skaidriem apgalvojumiem un apņemšanām. Tostarp uzraudzības iestādes neveic uzraudzību tādiem reklāmas pasākumiem, kur kādai precei tiek piesaistīta uzmanība, reklamējot tādas iezīmes, kas ir nebūtiskas vai kas nav nekādā ziņā saistāmas ar to vai pašu uzņēmumu, un citiem ar to saistītiem aspektiem.
Šādas komercprakses veikšana kavē patērētāju iespējas pieņemt ilgstpējīgus patēriņa lēmumus un nestimulē pieprasījumu pēc videi draudzīgākām un ilgtspējīgākām precēm, pakalpojumiem, digitālā satura vai digitālā pakalpojuma, tādēļ ir nepieciešams šos komercprakses gadījumus aizliegt, lai patērētāji turpmāk netiktu maldināti.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz papildināt Likuma 9. panta pirmo daļu ar 5. un 6. punktu, nosakot, ka komercprakse ir uzskatāma par maldinošu, ja komercprakses ietvaros patērētājam tiek sniegta vides norāde saistībā ar turpmāko ar vidi saistīto sniegumu, taču tajā pašā netiek norādītas objektīvas, viegli saprotamas, publiskas un nepārprotami pārbaudāmas apņemšanās, kā arī attiecināmie mērķrādītāji un citi nepieciešamiem elementi, kas ir pieejami detalizētā un reālistiskā īstenošanas plānā. Lai nodrošinātu šī plāna leģitimitāti, to regulāri verificē, kā arī dara publiski pieejamu patērētājiem, neatkarīgs trešās puses eksperts, lai nodrošinātu plāna īstenošanu, atbilstību un visu nepieciešamo saistību izpildi attiecībā uz konkrētajām vides norādēm.
Lai novērstu patērētāju maldināšanu, mudinot tiem pieņemt nekorektus lēmumus attiecībā uz konkrētās preces vai tās aspektu pārākumu pār citām līdzīgām, tiek noteikts, ka, ja patērētājiem tiek reklamēti tādi nebūtiski ieguvumi, kuri tiešā vai netiešā veidā nav saistāmi ar kādām no precei, pakalpojumam, digitālajam saturam, digitālajiem pakalapojumiem vai komercprakses īstenotājam raksturīgajām un piekritīgajām iezīmēm, šādas komercprakses veikšana arī uzskatāma par maldinošu.
Lai novērstu patērētāju maldināšanu, mudinot tiem pieņemt nekorektus lēmumus attiecībā uz konkrētās preces vai tās aspektu pārākumu pār citām līdzīgām, tiek noteikts, ka, ja patērētājiem tiek reklamēti tādi nebūtiski ieguvumi, kuri tiešā vai netiešā veidā nav saistāmi ar kādām no precei, pakalpojumam, digitālajam saturam, digitālajiem pakalapojumiem vai komercprakses īstenotājam raksturīgajām un piekritīgajām iezīmēm, šādas komercprakses veikšana arī uzskatāma par maldinošu.
Problēmas apraksts
Maldinošas komercprakses vērtēšana.
Zaļā pārkārtošanās akta 1. panta 2. punkta a) apakšpunkts paredz noteikt tādus papildus preces, pakalpojuma, digitālā satura vai digitālā pakalpojuma aspektus, kuri būtu ņemami vērā vērtējot komercprakses atbilstību, tā kā turpmāk par maldinošas komercprakses gadījumiem tiks uzskatīti arī tādi, kad patērētājam tiek sniegta informācija par vides norādēm saistībā ar turpmāko vides sniegumu, taču raksturojošie būtiskie elementi netiek norādīti šā snieguma īstenošanas plānā. Attiecīgi, uzraugošajām iestādēm, vērtējot komercprakses atbilstību arī no vides aspektiem, šobrīd nav jāvērtē tādas galvenās īpašības kā vides vai sociālie raksturlielumi un apritīguma aspekti kā ilgizturība, remontējamība vai reciklējamība.
Zaļā pārkārtošanās akta 1. panta 2. punkta a) apakšpunkts paredz noteikt tādus papildus preces, pakalpojuma, digitālā satura vai digitālā pakalpojuma aspektus, kuri būtu ņemami vērā vērtējot komercprakses atbilstību, tā kā turpmāk par maldinošas komercprakses gadījumiem tiks uzskatīti arī tādi, kad patērētājam tiek sniegta informācija par vides norādēm saistībā ar turpmāko vides sniegumu, taču raksturojošie būtiskie elementi netiek norādīti šā snieguma īstenošanas plānā. Attiecīgi, uzraugošajām iestādēm, vērtējot komercprakses atbilstību arī no vides aspektiem, šobrīd nav jāvērtē tādas galvenās īpašības kā vides vai sociālie raksturlielumi un apritīguma aspekti kā ilgizturība, remontējamība vai reciklējamība.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz papildināt Likuma 9. panta otro daļu ar 1. punktu, nosakot, ka turpmāk, vērtējot komercprakses atbilstību ir jāņem vērā arī tādas galvenās īpašības kā preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura vides vai sociālie raksturlielumi un apritīguma aspekti kā ilgizturība, remontējamība vai reciklējamība, tā nodrošinot, ka norādītās vides norādes ir ticamas, pamatotas un objektīvas.
Problēmas apraksts
Maldinoša noklusēšana.
Zaļā pārkārtošanās akta 1. panta 3. punkts paredz noteikt, ka komercprakses īstenotājam skaidrā un nepārprotamā veidā ir jāsniedz patērētājiem informāciju par preču, pakalpojumu, digitālo pakalpojumu vai digitālā satura salīdzināšanai izmanto metodi, informāciju par salīdzināmajām precēm, pakalpojumiem, digitālajiem pakalpojumiem vai digitālo saturu, kā arī to piegādātājiem un sniegtās informācijas atjaunināšanas pasākumiem, kuri tiek un tiks veikti. Šādas izmaiņas ir nepieciešams veikt, ņemot vērā, ka arvien biežāk tirdzniecībā tiek piedāvāta un izmantota salīdzināšanas metode, pamatojoties uz atšķirīgajiem raksturlielumiem un citiem aspektiem, tai skaitā par remontējamību, reciklējamību vai ilgizturību, un ne vienmēr vidusmēra patērētājs spēj objektīvi novērtēt tam pieejamās informācijas patiesumu.
Zaļā pārkārtošanās akta 1. panta 3. punkts paredz noteikt, ka komercprakses īstenotājam skaidrā un nepārprotamā veidā ir jāsniedz patērētājiem informāciju par preču, pakalpojumu, digitālo pakalpojumu vai digitālā satura salīdzināšanai izmanto metodi, informāciju par salīdzināmajām precēm, pakalpojumiem, digitālajiem pakalpojumiem vai digitālo saturu, kā arī to piegādātājiem un sniegtās informācijas atjaunināšanas pasākumiem, kuri tiek un tiks veikti. Šādas izmaiņas ir nepieciešams veikt, ņemot vērā, ka arvien biežāk tirdzniecībā tiek piedāvāta un izmantota salīdzināšanas metode, pamatojoties uz atšķirīgajiem raksturlielumiem un citiem aspektiem, tai skaitā par remontējamību, reciklējamību vai ilgizturību, un ne vienmēr vidusmēra patērētājs spēj objektīvi novērtēt tam pieejamās informācijas patiesumu.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz papildināt Likuma 10. pantu ar astoto daļu, nosakot, ka, ja konkrētais komercprakses īstenotājs nodrošina preču, pakalpojumu, digitālo pakalpojumu vai digitālā satura salīdzināšanas pakalpojumu, tai pretstatot citu ražotāju un komercprakses īstenotāju piedāvāto ar līdzīgiem raksturlielumiem un funkcijām, tam ir pienākums nodrošināt tādas būtiskas informācijas pieejamību, kas saistīta ar to piegādātāju vides, sociāliem raksturlielumiem vai apritīguma aspektiem, izmantoto salīdzināšanas metodi un visām salīdzinātajām precēm, pakalpojumiem, digitālajiem pakalpojumiem vai digitālo saturu. Tostarp ir jānorāda informācija par paredzētajiem pasākumiem minētās informācijas atjaunināšanai, lai patērētājs būtu drošs, ka salīdzināšana tiek veikta objektīvi.
Problēmas apraksts
Maldinoša komercprakse jebkuros apstākļos.
Zaļā pārkārtošanās akta 1. panta 4. punkts paredz papildināt sarakstu ar tādiem komercprakses īstenošanas gadījumiem, kuri ir uzskatāmi par maldinošiem jebkuros apstākļos un ir aizliegti.
Šādas izmaiņas ir nepieciešams veikt, ņemot vērā, ka patērētājus nedrīkst maldināt arī par preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura vides vai sociālajiem raksturlielumiem, apritīguma aspektiem un to ietekmi uz vidi un ilgtspēju, lai nodrošinātu ilgtspējīgu patēriņa lēmumu pieņemšanu un veicinātu konkurenci ilgtspējīgu preču piedāvājumā tirgū.
Zaļā pārkārtošanās akta 1. panta 4. punkts paredz papildināt sarakstu ar tādiem komercprakses īstenošanas gadījumiem, kuri ir uzskatāmi par maldinošiem jebkuros apstākļos un ir aizliegti.
Šādas izmaiņas ir nepieciešams veikt, ņemot vērā, ka patērētājus nedrīkst maldināt arī par preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura vides vai sociālajiem raksturlielumiem, apritīguma aspektiem un to ietekmi uz vidi un ilgtspēju, lai nodrošinātu ilgtspējīgu patēriņa lēmumu pieņemšanu un veicinātu konkurenci ilgtspējīgu preču piedāvājumā tirgū.
Risinājuma apraksts
Lai veicinātu ilgstpējīgu patēriņa lēmumu pieņemšanu un uzlabotu patērētāju labklājību, ir jānodrošina, ka komercprakses īstenotāji neveic tādas darbības, kas maldina patērētājus par preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura ietekmi uz vidi, to sociālajiem, vides raksturlielumiem un to apritīguma aspektiem, ņemot vērā zaļās pārkārtošanās procesus. Patērētāji varēs pieņemt pārdomātus un ilgtspējīgus pirkuma lēmumus, tādējādi veicinot ilgtspējīgu patēriņu un mazinot zaļmaldināšanas riskus, kuriem ir būtiski negatīva ietekme uz vidi.
Ņemot vērā, ka maldināt patērētājus par preces, pakalpojumu, digitālo pakalpojumu vai digitālā satura vides un sociālajiem raksturlielumiem, kā arī apritīguma aspektiem ir uzskatāms par negodīgu komercpraksi, kas ir aizliegta, attiecīgi ir nepieciešams veikt papildinājumus to gadījumu sarakstā Likumā, kas identificē maldinošas komercprakses gadījumus jebkuros apstākļos.
Likumprojekts paredz papildināt Likuma 11. pantu ar 2.1, 4.1, 4.2, 4.3, 10.1, 28.-34. punktiem.
Par maldinošu komercpraksi jebkuros apstākļos uzskatāms, ja komercprakses īstenotājs :
- izvieto ilgtspējas marķējumu, kurš nav balstīts uz sertifikācijas shēmu vai kuru nav piešķīrušas valsts pārvaldes iestādes. Sertifikācijas shēma ir neatkarīgas trešās personas verifikācijas shēma, kura apliecina preces, pakalpojuma, digitālā satura, digitālā pakalpojuma, ar tiem saistīto procesu vai komercprakses īstenotāja atbilstību kādām prasībām, kuras noteikumi ir publiski pieejami, un kura atļauj izmantot kādu atbilstošu ilgtspējas marķējumu, savukārt Ekomarķējuma sistēmu regulē 2009.gada 25.novembra Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr.66/2010, un šīs Regulas 4. pantā minētā kompetentā iestāde ES ekomarķējuma piešķiršanai Latvijā ir Vides pārraudzības valsts birojs atbilstoši Vides aizsardzības likuma 38. panta pirmajai daļai;
- sniedz vides norādi par preci, pakalpojumu, digitālo saturu, digitālo pakalpojumu vai komercprakses īstenotāju, ja šī norāde attiecas tikai uz vienu aspektu, attiecīgi pārspīlējot kādas priekšrocības saistībā ar vides aspektiem (piemēram, tiek norādīts, ka prece izgatavota no pārstrādātiem materiāliem, kad patiesībā tas attiecas tikai uz iepakojumu), vai sniedz vispārinātu vides norādi, nepierādot tās saistību ar izcilu vides sniegumu (kā "zaļš", "ekoloģisks", "dabai draudzīgs" u.c. norādes), tādējādi radot patērētājiem iespējami nekorektu iespaidu par ietekmi uz vidi;
- sniedz norādi, ka precei, pakalpojumam, digitālajam pakalpojumam vai digitālajam saturam siltumnīcas gāzu emisijas ziņā ir kāda ietekme uz vidi, balstoties uz šo emisiju kompensēšanu, jo šādas norādes ir atļautas tikai tādos gadījumos, kad tās ir balstītas uz faktisko ietekmi uz vidi visā aprites cikla laikā (vērtības ķēdes posmā) un šī ietekme neitrāla, samazināta vai pozitīva;
- reklamē patērētājiem kā īpašu, unikālu komercprakses īstenotāja piedāvājuma iezīmi tādas prasības, kas ES jau ir noteiktas ar tiesisko regulējumu. Piemēram, reklamējot, ka nav pievienota kāda ķīmiska viela, lai gan ES šī ķīmiskā viela konkrētajai kategorijai jau ir aizliegta, tādējādi maldinot patērētāju un liekot tiem domāt, ka konkrētā prece ir labāka, videi draudzīgāka, veselīgāka u.t.t. nekā citas līdzīgās;
- attiecībā uz precēm ar digitālajiem elementiem, digitālajiem pakalpojumiem vai digitālajam saturam, pozicionē, ka tiem ir nepieciešams programmatūras atjauninājumi drošai šo pakalpojumu izmantošanai, kaut gan tie uzlabos tikai to funkcionalitātes īpašības, tādējādi liekot patērētājiem izdarīt izvēli, kas faktiski nenodrošinās šo pakalpojumu atbilstību līguma noteikumiem;
- attiecībā uz precēm ar digitālajiem elementiem, digitālajiem pakalpojumiem vai digitālajam saturam nesniedz (noklusē) patērētājiem informāciju par to, ka pieejamie programmatūras atjauninājumi negatīvi ietekmēs to izmantošanu vai darbību (piemēram, atjauninājums ietekmēs baterijas kalpošanas laiku vai darbību, palēlinās izmantoto (iestrādāto) lietotņu darbību);
- komercprakses īstenotājs (nevis ražotājs) attiecībā uz precēm, kurās ir integrētas tās ilgizturību ierobežojošas funkcijas, sniedz patērētājiem jebkāda veida komercpaziņojumus, veicinot to pievilcību, lai gan komercprakses īstenotājs ir zinošs vai nav pievērsis pietiekamu vērību par attiecīgo funkciju esamību un tās negatīvo ietekmi uz ilgizturību. Tādējādi patērētāji tiek mudināti iegādāties preces ar negatīvu ietekmi uz vidi, kas rezultējās ar to agrīnu novecošanos un izmešanu, kas sekojoši vairo arī atkritumu daudzumu;
- izvieto nepatiesu informāciju, ka precei pie normālas lietošanas, ir noteikta ilgizturība konkrētā laika posmā vai attiecībā uz intensitāti, piemēram, veļas žāvētājam norādot, ka, atbilstoši lietošanas instrukcijai, tas ir paredzēts, piemēram, 1000 žāvēšanas reizēm, lai gan realitātē tā izmantošanas laikā pierādās, ka tā nav patiesība. Šādas informācijas norādīšana liek patērētājam domāt, ka pēc šīm konkrētajām lietošanas reizēm preci ir nepieciešams nomainīt pret jaunu, kas ir pret zaļās pārkārtošanās mērķiem;
- norāda, ka preci ir iespējams remontēt, taču realitātē remonts nav iespējams, šādi maldinot patērētājus par preces remontējamību un attiecīgi neveicinot ilgtspējīga patēriņa lēmumu pieņemšanu;
- mudina patērētāju veikt preces patērējamo sastāvdaļu priekšlaicīgu nomaiņu vai iegādi, kaut gan faktiski šādas darbības nav nepieciešams veikt, tādējādi liekot patērētājam iegādāties nevajadzīgas un vairāk nekā nepieciešams patērējamās sastāvdaļas, rezerves daļas un citas preces komponentes un maldinot viņu par to, ka bez šāda pirkuma, prece nedarbosies vai darbosies nekorekti;
- nesniedz (noklusē) vai sniedz nekorektu informāciju par preces funkcionalitātes pasliktināšanos (defektu), ja patērētājs iegādāsies un izmantos tādas rezerves daļas, patērējamās sastāvdaļas vai citas preces komponentes, kuras ir ražojis ne sākotnējais preces ražotājs. Šāda patērētāju maldināšana var novest pie papildus atkritumu rašanās un izmaksu palielinājumu šādu pirkumu veikšanai, jo var tikt iegādāti tādi piederumi, kas nav paredzēti konkrētajai precei.
Ņemot vērā, ka maldināt patērētājus par preces, pakalpojumu, digitālo pakalpojumu vai digitālā satura vides un sociālajiem raksturlielumiem, kā arī apritīguma aspektiem ir uzskatāms par negodīgu komercpraksi, kas ir aizliegta, attiecīgi ir nepieciešams veikt papildinājumus to gadījumu sarakstā Likumā, kas identificē maldinošas komercprakses gadījumus jebkuros apstākļos.
Likumprojekts paredz papildināt Likuma 11. pantu ar 2.1, 4.1, 4.2, 4.3, 10.1, 28.-34. punktiem.
Par maldinošu komercpraksi jebkuros apstākļos uzskatāms, ja komercprakses īstenotājs :
- izvieto ilgtspējas marķējumu, kurš nav balstīts uz sertifikācijas shēmu vai kuru nav piešķīrušas valsts pārvaldes iestādes. Sertifikācijas shēma ir neatkarīgas trešās personas verifikācijas shēma, kura apliecina preces, pakalpojuma, digitālā satura, digitālā pakalpojuma, ar tiem saistīto procesu vai komercprakses īstenotāja atbilstību kādām prasībām, kuras noteikumi ir publiski pieejami, un kura atļauj izmantot kādu atbilstošu ilgtspējas marķējumu, savukārt Ekomarķējuma sistēmu regulē 2009.gada 25.novembra Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr.66/2010, un šīs Regulas 4. pantā minētā kompetentā iestāde ES ekomarķējuma piešķiršanai Latvijā ir Vides pārraudzības valsts birojs atbilstoši Vides aizsardzības likuma 38. panta pirmajai daļai;
- sniedz vides norādi par preci, pakalpojumu, digitālo saturu, digitālo pakalpojumu vai komercprakses īstenotāju, ja šī norāde attiecas tikai uz vienu aspektu, attiecīgi pārspīlējot kādas priekšrocības saistībā ar vides aspektiem (piemēram, tiek norādīts, ka prece izgatavota no pārstrādātiem materiāliem, kad patiesībā tas attiecas tikai uz iepakojumu), vai sniedz vispārinātu vides norādi, nepierādot tās saistību ar izcilu vides sniegumu (kā "zaļš", "ekoloģisks", "dabai draudzīgs" u.c. norādes), tādējādi radot patērētājiem iespējami nekorektu iespaidu par ietekmi uz vidi;
- sniedz norādi, ka precei, pakalpojumam, digitālajam pakalpojumam vai digitālajam saturam siltumnīcas gāzu emisijas ziņā ir kāda ietekme uz vidi, balstoties uz šo emisiju kompensēšanu, jo šādas norādes ir atļautas tikai tādos gadījumos, kad tās ir balstītas uz faktisko ietekmi uz vidi visā aprites cikla laikā (vērtības ķēdes posmā) un šī ietekme neitrāla, samazināta vai pozitīva;
- reklamē patērētājiem kā īpašu, unikālu komercprakses īstenotāja piedāvājuma iezīmi tādas prasības, kas ES jau ir noteiktas ar tiesisko regulējumu. Piemēram, reklamējot, ka nav pievienota kāda ķīmiska viela, lai gan ES šī ķīmiskā viela konkrētajai kategorijai jau ir aizliegta, tādējādi maldinot patērētāju un liekot tiem domāt, ka konkrētā prece ir labāka, videi draudzīgāka, veselīgāka u.t.t. nekā citas līdzīgās;
- attiecībā uz precēm ar digitālajiem elementiem, digitālajiem pakalpojumiem vai digitālajam saturam, pozicionē, ka tiem ir nepieciešams programmatūras atjauninājumi drošai šo pakalpojumu izmantošanai, kaut gan tie uzlabos tikai to funkcionalitātes īpašības, tādējādi liekot patērētājiem izdarīt izvēli, kas faktiski nenodrošinās šo pakalpojumu atbilstību līguma noteikumiem;
- attiecībā uz precēm ar digitālajiem elementiem, digitālajiem pakalpojumiem vai digitālajam saturam nesniedz (noklusē) patērētājiem informāciju par to, ka pieejamie programmatūras atjauninājumi negatīvi ietekmēs to izmantošanu vai darbību (piemēram, atjauninājums ietekmēs baterijas kalpošanas laiku vai darbību, palēlinās izmantoto (iestrādāto) lietotņu darbību);
- komercprakses īstenotājs (nevis ražotājs) attiecībā uz precēm, kurās ir integrētas tās ilgizturību ierobežojošas funkcijas, sniedz patērētājiem jebkāda veida komercpaziņojumus, veicinot to pievilcību, lai gan komercprakses īstenotājs ir zinošs vai nav pievērsis pietiekamu vērību par attiecīgo funkciju esamību un tās negatīvo ietekmi uz ilgizturību. Tādējādi patērētāji tiek mudināti iegādāties preces ar negatīvu ietekmi uz vidi, kas rezultējās ar to agrīnu novecošanos un izmešanu, kas sekojoši vairo arī atkritumu daudzumu;
- izvieto nepatiesu informāciju, ka precei pie normālas lietošanas, ir noteikta ilgizturība konkrētā laika posmā vai attiecībā uz intensitāti, piemēram, veļas žāvētājam norādot, ka, atbilstoši lietošanas instrukcijai, tas ir paredzēts, piemēram, 1000 žāvēšanas reizēm, lai gan realitātē tā izmantošanas laikā pierādās, ka tā nav patiesība. Šādas informācijas norādīšana liek patērētājam domāt, ka pēc šīm konkrētajām lietošanas reizēm preci ir nepieciešams nomainīt pret jaunu, kas ir pret zaļās pārkārtošanās mērķiem;
- norāda, ka preci ir iespējams remontēt, taču realitātē remonts nav iespējams, šādi maldinot patērētājus par preces remontējamību un attiecīgi neveicinot ilgtspējīga patēriņa lēmumu pieņemšanu;
- mudina patērētāju veikt preces patērējamo sastāvdaļu priekšlaicīgu nomaiņu vai iegādi, kaut gan faktiski šādas darbības nav nepieciešams veikt, tādējādi liekot patērētājam iegādāties nevajadzīgas un vairāk nekā nepieciešams patērējamās sastāvdaļas, rezerves daļas un citas preces komponentes un maldinot viņu par to, ka bez šāda pirkuma, prece nedarbosies vai darbosies nekorekti;
- nesniedz (noklusē) vai sniedz nekorektu informāciju par preces funkcionalitātes pasliktināšanos (defektu), ja patērētājs iegādāsies un izmantos tādas rezerves daļas, patērējamās sastāvdaļas vai citas preces komponentes, kuras ir ražojis ne sākotnējais preces ražotājs. Šāda patērētāju maldināšana var novest pie papildus atkritumu rašanās un izmaksu palielinājumu šādu pirkumu veikšanai, jo var tikt iegādāti tādi piederumi, kas nav paredzēti konkrētajai precei.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Paredzams, ka Likumprojekta piemērošanai būs pozitīva ietekme uz patērētājiem, jo tiks nodrošināta patērētāju labāka aizsardzība pret negodīgas komercprakses īstenošanu pret tiem.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32024L0825
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 28. februāra Direktīvas (ES) 2024/825, ar ko attiecībā uz patērētāju dalības veicināšanu zaļās pārkārtošanās procesā, nodrošinot viņiem labāku aizsardzību pret negodīgu praksi un viņu labāku informētību, groza Direktīvas 2005/29/EK un 2011/83/ES (Zaļās pārkārtošanās akts).
Apraksts
Saskaņā ar Zaļās pārkārtošanās aktu to piemēro no 2024.gada 26.marta.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 28. februāra Direktīvas (ES) 2024/825, ar ko attiecībā uz patērētāju dalības veicināšanu zaļās pārkārtošanās procesā, nodrošinot viņiem labāku aizsardzību pret negodīgu praksi un viņu labāku informētību, groza Direktīvas 2005/29/EK un 2011/83/ES (Zaļās pārkārtošanās akts).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.panta 1. punkta b) apakšpunkta o) apakšpunkts
Likumprojekta 1.pants (Likuma 1.panta pirmās daļas 5.punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 1. punkta b) apakšpunkta p) apakšpunkts
Likumprojekta 1.pants (Likuma 1.panta pirmās daļas 7.punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 1. punkta b) apakšpunkta q) apakšpunkts
Likumprojekta 1.pants (Likuma 1.panta pirmās daļas 6.punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 1. punkta b) apakšpunkta r) apakšpunkts
Likumprojekta 1.pants (Likuma 1.panta pirmās daļas 8.punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 1. punkta b) apakšpunkta s) apakšpunkts
Likumprojekta 1.pants (Likuma 1.panta pirmās daļas 9.punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 1. punkta b) apakšpunkta v) apakšpunkts
Likumprojekta 1.pants (Likuma 1.panta pirmās daļas 10.punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 2.punkta b) apakšpunkta d) apakšpunkts
Likumprojekta 2.pants (Likuma 9.panta pirmās daļas 5.punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 2.punkta b) apakšpunkta e) apakšpunkts
Likumprojekta 2.pants (Likuma 9.panta pirmās daļas 6.punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 2.punkta a) apakšpunkta b) apakšpunkts
Likumprojekta 2.pants (Likuma 9.panta otrās daļas 1.punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 3.punkts
Likumprojekta 3.pants (Likuma 10.panta astotā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 1.punkts)
Likumprojekta 4.pants (Likuma 11.panta 2.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 2.punkta 4.a apakšpunkts)
Likumprojekta 4.pants (Likuma 11.panta 4.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 2.punkta 4.b apakšpunkts)
Likumprojekta 4.pants (Likuma 11.panta 4.2 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 2.punkta 4.c apakšpunkts)
Likumprojekta 4.pants (Likuma 11.panta 4.3 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 3.punkts)
Likumprojekta 4.pants (Likuma 11.panta 10.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 4.punkta 23.d apakšpunkts)
Likumprojekta 4.pants (Likuma 11.panta 28. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 4.punkta 23.e apakšpunkts)
Likumprojekta 4.pants (Likuma 11.panta 29. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 4.punkta 23.f apakšpunkts)
Likumprojekta 4.pants (Likuma 11.panta 30. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 4.punkta 23.g apakšpunkts)
Likumprojekta 4.pants (Likuma 11.panta 31. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 4.punkta 23.h apakšpunkts)
Likumprojekta 4.pants (Likuma 11.panta 32. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 4.punkta 23.i apakšpunkts)
Likumprojekta 4.pants (Likuma 11.panta 33. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 4.punkts (direktīvas I pielikuma 4.punkta 23.j apakšpunkts)
Likumprojekta 4.pants (Likuma 11.panta 34. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 1. punkta a) apakšpunkts
PTAL 1.panta 6.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 1. punkta b) apakšpunkta t) apakšpunkts
PTAL 1.panta 17.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 1. punkta b) apakšpunkta u) apakšpunkts
PTAL grozījumu projekta (24-TA-1291) 1.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1.panta 1. punkta b) apakšpunkta w) apakšpunkts
PTAL 1.panta 15.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 1. punkta 14.a) apakšpunkts
PTAL 16.panta ceturtā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 1. punkta 14.b) apakšpunkts
PTAL 1.panta 17.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 1. punkta 14.c) apakšpunkts
PTAL 1.panta 7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 1. punkta 14.d) apakšpunkts
PTAL grozījumu projekta (24-TA-1291) 1.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 1. punkta 14.e) apakšpunkts
PTAL grozījumu projekta (24-TA-1291) 1.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 2. punkta a) apakšpunkts
PTAL grozījumu projekta (24-TA-1291) 3.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 2. punkta b) apakšpunkta ea) apakšpunkts
PTAL grozījumu projekta (24-TA-1291) 3.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 2. punkta b) apakšpunkta eb) apakšpunkts
PTAL grozījumu projekta (24-TA-1291) 3.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 2. punkta b) apakšpunkta ec) apakšpunkts
PTAL grozījumu projekta (24-TA-1291) 3.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 2. punkta b) apakšpunkta ed) apakšpunkts
PTAL grozījumu projekta (24-TA-1291) 3.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 2. punkta c) apakšpunkta i) apakšpunkts
PTAL grozījumu projekta (24-TA-1291) 3.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 2. punkta c) apakšpunkta j) apakšpunkts
PTAL grozījumu projekta (24-TA-1291) 3.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 5. punkts
PTAL grozījumu projekta (24-TA-1291) 3.pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 3.punkta a) apakšpunkts
Plānots pārņemt ar grozījumiem Ministru kabineta 2014.gada 20.maija noteikumu Nr. 254
"Noteikumi par līgumu, kas noslēgts ārpus pastāvīgās saimnieciskās vai profesionālās darbības vietas" 5.9. apakšpunktā
"Noteikumi par līgumu, kas noslēgts ārpus pastāvīgās saimnieciskās vai profesionālās darbības vietas" 5.9. apakšpunktā
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 3.punkta b) apakšpunkts
Plānots pārņemt ar grozījumiem Ministru kabineta 2014.gada 20.maija noteikumu Nr. 254
"Noteikumi par līgumu, kas noslēgts ārpus pastāvīgās saimnieciskās vai profesionālās darbības vietas" 5.14. apakšpunktā
"Noteikumi par līgumu, kas noslēgts ārpus pastāvīgās saimnieciskās vai profesionālās darbības vietas" 5.14. apakšpunktā
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 3.punkta c) apakšpunkta la) apakšpunkts
Plānots pārņemt ar grozījumiem Ministru kabineta 2014.gada 20.maija noteikumu Nr. 254
"Noteikumi par līgumu, kas noslēgts ārpus pastāvīgās saimnieciskās vai profesionālās darbības vietas" 5.141 apakšpunktā
"Noteikumi par līgumu, kas noslēgts ārpus pastāvīgās saimnieciskās vai profesionālās darbības vietas" 5.141 apakšpunktā
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 3.punkta c) apakšpunkta lb) un lc) apakšpunkts
Plānots pārņemt ar grozījumiem Ministru kabineta 2014.gada 20.maija noteikumu Nr. 254
"Noteikumi par līgumu, kas noslēgts ārpus pastāvīgās saimnieciskās vai profesionālās darbības vietas" 5.142 apakšpunktā
"Noteikumi par līgumu, kas noslēgts ārpus pastāvīgās saimnieciskās vai profesionālās darbības vietas" 5.142 apakšpunktā
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 3.punkta d) apakšpunkta u) apakšpunkts
Plānots pārņemt ar grozījumiem Ministru kabineta 2014.gada 20.maija noteikumu Nr. 254
"Noteikumi par līgumu, kas noslēgts ārpus pastāvīgās saimnieciskās vai profesionālās darbības vietas" 5.23. apakšpunktā
"Noteikumi par līgumu, kas noslēgts ārpus pastāvīgās saimnieciskās vai profesionālās darbības vietas" 5.23. apakšpunktā
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 3.punkta d) apakšpunkta v) apakšpunkts
Plānots pārņemt ar grozījumiem Ministru kabineta 2014.gada 20.maija noteikumu Nr. 254
"Noteikumi par līgumu, kas noslēgts ārpus pastāvīgās saimnieciskās vai profesionālās darbības vietas" 5.24. apakšpunktā
"Noteikumi par līgumu, kas noslēgts ārpus pastāvīgās saimnieciskās vai profesionālās darbības vietas" 5.24. apakšpunktā
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 3.punkta a) apakšpunkts
Plānots pārņemt ar grozījumiem Ministru kabineta 2014.gada 20.maija noteikumu Nr. 255 "Noteikumi par distances līgumu" 5.9. apakšpunktā
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 3.punkta b) apakšpunkts
Plānots pārņemt ar grozījumiem Ministru kabineta 2014.gada 20.maija noteikumu Nr. 255 "Noteikumi par distances līgumu" 5.14. apakšpunktā
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 3.punkta c) apakšpunkta la) apakšpunkts
Plānots pārņemt ar grozījumiem Ministru kabineta 2014.gada 20.maija noteikumu Nr. 255 "Noteikumi par distances līgumu" 5.151 apakšpunktā
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 3.punkta c) apakšpunkta lb) un lc) apakšpunkts
Plānots pārņemt ar grozījumiem Ministru kabineta 2014.gada 20.maija noteikumu Nr. 255 "Noteikumi par distances līgumu" 5.152 apakšpunktā
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 3.punkta d) apakšpunkta u) apakšpunkts
Plānots pārņemt ar grozījumiem Ministru kabineta 2014.gada 20.maija noteikumu Nr. 255 "Noteikumi par distances līgumu" 5.23. apakšpunktā
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 3.punkta d) apakšpunkta v) apakšpunkts
Plānots pārņemt ar grozījumiem Ministru kabineta 2014.gada 20.maija noteikumu Nr. 255 "Noteikumi par distances līgumu" 5.24. apakšpunktā
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 4.punkts
Plānots pārņemt ar grozījumiem Ministru kabineta 2014.gada 20.maija noteikumu Nr. 255 "Noteikumi par distances līgumu" 12. punktā
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Zaļās pārkārtošanās akts neierobežo dalībvalsti piemērot jau esošu regulējumu, kas piemērojams uz subjektiem, kā arī transponējot Direktīvu nav ierobežotas tiesības piemērot stingrāku jau esošu regulējumu. Transponējot (pārņemot) Zaļās pārkārtošanās akta normas, nav izmantota rīcības brīvība noteikt stingrākas prasības.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Likumprojekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Patērētāju tiesību aizsardzības centrsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/76991531-9914-42a6-ab5d-f65b349156f4
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskās apspriešanas laikā tika saņemti 2 priekšlikumi no Latvijas Tirgotāju asociācijas.
Pirmais priekšlikums aicina Ekonomikas ministriju papildināt Likumprojektu ar visiem saistošajiem dokumentiem, t.sk. šobrīd nepieejamo VS EN ISO 14024:2021 "Vides marķējumi un deklarācijas. Pirmā tipa vides marķējumi. Principi un procedūras (ISO 14024:2018)". Ekonomikas ministrija nav ņēmusi vērā iesniegto priekšlikumu, jo Likumprojektā ietvertais jaunais termins "atzīts izcils vides sniegums" nosaka tos nacionālos un starptautiskos dokumentus, kuri nepieciešami lai šis sniegums tiktu atzīts par pamatotu, t.i. tāds vides sniegums, kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 25. novembra Regulai (EK) 66/2010 par ES ekomarķējumu, vai standartam LVS EN ISO 14024:2021 "Vides marķējumi un deklarācijas. Pirmā tipa vides marķējumi. Principi un procedūras (ISO 14024:2018)", vai citās dalībvalstīs oficiāli atzītiem standartiem par pirmā tipa ekomarķējuma sistēmām, vai augstāka līmeņa vides sniegums saskaņā ar citiem piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem, līdz ar to sīkāks šādu dokumentu uzskaitījums nav nepieciešams.
Otrais priekšlikums aicina Ekonomikas ministriju Likumprojekta anotāciju papildināt ar skaidrojumu, kas šā Likuma izpratnē ir sociālās īpašības un sociālie raksturlielumi. Attiecīgi ir sniegts papildus skaidrojums anotācijas 1. sadaļā.
Pirmais priekšlikums aicina Ekonomikas ministriju papildināt Likumprojektu ar visiem saistošajiem dokumentiem, t.sk. šobrīd nepieejamo VS EN ISO 14024:2021 "Vides marķējumi un deklarācijas. Pirmā tipa vides marķējumi. Principi un procedūras (ISO 14024:2018)". Ekonomikas ministrija nav ņēmusi vērā iesniegto priekšlikumu, jo Likumprojektā ietvertais jaunais termins "atzīts izcils vides sniegums" nosaka tos nacionālos un starptautiskos dokumentus, kuri nepieciešami lai šis sniegums tiktu atzīts par pamatotu, t.i. tāds vides sniegums, kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 25. novembra Regulai (EK) 66/2010 par ES ekomarķējumu, vai standartam LVS EN ISO 14024:2021 "Vides marķējumi un deklarācijas. Pirmā tipa vides marķējumi. Principi un procedūras (ISO 14024:2018)", vai citās dalībvalstīs oficiāli atzītiem standartiem par pirmā tipa ekomarķējuma sistēmām, vai augstāka līmeņa vides sniegums saskaņā ar citiem piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem, līdz ar to sīkāks šādu dokumentu uzskaitījums nav nepieciešams.
Otrais priekšlikums aicina Ekonomikas ministriju Likumprojekta anotāciju papildināt ar skaidrojumu, kas šā Likuma izpratnē ir sociālās īpašības un sociālie raksturlielumi. Attiecīgi ir sniegts papildus skaidrojums anotācijas 1. sadaļā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Ņemot vērā, ka ar Zaļās pārkārtošanās aktu tiek paplašināts negodīgas komercprakses tvērums (tiek definēti vairāki jauni komercprakses īstenošanas gadījumi, kas turpmāk uzskatāmi par negodīgiem un aizliegtiem), Patērētāju tiesību aizsardzības centram līdzšinējā komercprakses uzraudzībā būs jānovērš un jāuzrauga papildus negodīgas komercprakses gadījumi. Attiecīgi PTAC uzdevumi tiek paplašināti. Likumprojektā paredzēto komercprakses uzraudzību PTAC nodrošinās tam piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
