Anotācija

25-TA-1556: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 8. aprīļa noteikumos Nr. 222 "Ēku energoefektivitātes aprēķina metodes un ēku energosertifikācijas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 8. aprīļa noteikumos Nr. 222 "Ēku energoefektivitātes aprēķina metodes un ēku energosertifikācijas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.222) izstrādāti sadarbībā ar biedrību „Latvijas Siltuma, gāzes un ūdens tehnoloģijas inženieru savienība” (turpmāk - LSGŪTIS).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumus Nr.222 papildināt ar normatīvajām energoefektivitātes vērtībām dzīvojamām un nedzīvojamām ēkām, kam nav datu par energoresursu patēriņu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijā, atbilstoši pieņemtajam regulējumam par ēku energosertifikāciju, ēku īpašniekam, ja viņš/-a vēlas ēku pārdot, ir jānodrošina informācija par pārdošanā nododamās ēkas energoefektivitāti energosertifikāta formā. Vienlaicīgi ir reti gadījumi, kad ēkas pēc to nodošanas ekspluatācijā ēkas īpašnieks dažādu iemeslu dēļ vairs patstāvīgi nelieto, attiecīgi šādai ēkas uzturēšanai (apgaismošanai, apsildīšanai, ventilēšanai) vairs nav datu par patērētajiem energoresursiem. Tā rezultātā ēkas īpašnieks nonāk situācijā, kur ēkai pēc klasiskās aprēķinu metodikas nevar noteikt energoefektivitātes līmeni un piešķirt pat zemāko energosertifikātu ēkas pārdošanai. Lietuvā šīs problēmas atrisināšanai ēkām, kam nav datu par energoresursu patēriņu, energoefektivitātes vērtību noteikšanai pieņemta īpaša aprēķina metodika, kas izveidota ar Lietuvas Republikas Vides ministra rīkojumu Nr.D1-754, apstiprinot Būvniecības tehnisko noteikumus STR 2.01.02:2016 "Ēku energoefektivitātes projektēšana un sertifikācija".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ēku īpašniekiem, kuriem īpašumā ir ēkas bez datiem par energoresursu patēriņu, pēc esošās energoefektivitātes līmeņa aprēķina kārtības nav iespējams veikt ēku energosertifikāciju.
Risinājuma apraksts
Sakarā ar nepieciešamību noteikt references vērtības energoefektivitātes līmeņa raksturošanai ēkām, kam nav datu par energoresursu patēriņu, Ekonomikas ministrija pēc LSGŪTIS sniegtajiem priekšlikumiem ir izstrādājusi grozījumus MK noteikumos Nr.222.

Noteikumi papildināti ar četriem jauniem punktiem:
5.2.1 punktu gadījumiem, ja energoresursu faktisko patēriņu nav iespējams noteikt, jo ēka netiek ilgstoši izmantota. Energoresursu patēriņa aprēķinam attiecīgi jāizmanto datus par laika periodu, kad ēka tika ekspluatēta un šiem datiem ir jāveic klimatisko apstākļu korekcija, proti, jāņem vērā āra vides klimatisko parametru vērtības kā, piemēram, vidējā gaisa temperatūra un gaisa relatīvais mitrums, kas atrodamas VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" Vides datu arhīvā;
6.2 punktu un tam saistošajiem apakšpunktiem normatīvo energoefektivitātes rādītāju vērtību pielietošanai. Minētās vērtības noteiktas šo noteikumu 3. pielikuma 4.tabulā "Dzīvojamo un nedzīvojamo ēku energoefektivitātes normatīvās neatjaunojamās primārās enerģijas patēriņa vērtības ekspluatācijā esošām ēkām (kWh/m2/gadā), kam nav datu par energoresursu patēriņu". Tās ir paredzētas to ēku energoefektivitātes līmeņa aprēķināšanai, kuru plānojums nav bijis optimāls ēkas aprīkošanai ar energoresursu patēriņa uzskaites sistēmu;
6.3 punktu energoefektivitātes līmeņa noteikšanai ēkām, kam ir zināms energoresursu patēriņa avots, bet kam 10 gadu periodā nav kumulatīvi sasniegts mērījumu veikšanai vajadzīgais energoresursu patēriņš;
6.4 punktu par kārtību attiecīga ēkas energosertifikāta sagatavošanai.

Normatīvās energoefektivitātes vērtības dzīvojamām un nedzīvojamām ēkām noteiktas balstoties uz Būvniecības valsts kontroles biroja publicētajiem datiem par ēku energosertifikātiem atvērto datu portālā data.gov.lv ("Ēku energosertifikāti"; references datums: 2025.gada 4.jūnijs). Vērtību identificēšanā lietoti sekojoši filtri:
1) Izmantoti ēku energosertifikāti, kuriem ēkas energoaudita ietvaros aprēķināts ēkas primārās kopējās enerģijas patēriņš un ēkas primārās neatjaunojamās enerģijas patēriņš. Atbilstoši ģenerālkopai, pirmais šāds energosertifikāts tika izsniegts 2022. gada 19. janvārī (energosertifikāta numurs: BIS-ĒED-1-2022-24).
2) Lai ģenerālkopu izdalītu divās atlases daļās (dzīvojamās ēkas un nedzīvojamās ēkas) katrai atlases daļai tikai izvēlēts atbilstošs ēkas veids. Dzīvojamo ēku atlases kopā netika ņemtas vērā dažāda veida vienģimeņu mājas un brīvdienu mājas.
3) Datu atlasē netika ņemtas vērā ēkas, kurām energoaudita ietvaros tika fiksēts atšķirīgs ēkas pārbūves gads no ēkas gada, ņemot vērā, ka nav zināms, kāda veida pārbūve ēkai ir veikta.
4) Datu atlase sagrupēta pēc ēkas gada. Izvēlētie ēkas gada periodi ir ņemti vērā balstoties uz LSGŪTIS sniegtajiem priekšlikumiem. Ēkas, kurām ģenerālkopā nav norādīts būves gads, iekļautas atsevišķā sadaļā: “Nav zināms”.
5) Ēkas vidējie enerģijas patēriņa rādītāji aprēķini izmantojot vidējo aritmētisko metodi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ēku energoefektivitātes līmeņa alternatīvai novērtēšanai izskatīta arī apjomīgāka aprēķinu metode, kuras pamatu veido ēkas energoefektivitāti raksturojošo parametru vērtības atbilstība noteiktiem robežnosacījumiem ēkas projektā un norobežojošo konstrukciju faktiskās īpašībām pēc ēkas nodošanas ekspluatācijā. Metodes augstā detalizācijas pakāpe alternatīvo aprēķina metodiku padara resursus patērējošu un laikietilpīgu, rezultātā sadārdzinot novērtēšanas izmaksas. Līdz ar to, aprēķinam izvēlēts noteikumu projektā iestrādātais risinājums, jo ir novērtēts, ka ēkas, kas ir būves vienā laika periodā, energoresursus patērē statistiski līdzvērtīgos apjomos.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Grozījumi MK noteikumos Nr.222 ir saskaņoti ar biedrību „Latvijas Siltuma, gāzes un ūdens tehnoloģijas inženieru savienība” (LSGŪTIS). LSGŪTIS kā vienīgā ēku energoauditorus sertificējošā institūcija Latvijas Republikā ir attiecīgi kompetentākā persona sabiedrības interešu pārstāvēšanā grozījumu MK noteikumos Nr.222 ieviesto pārmaiņu novērtēšanā un tālākās ietekmes kontrolē.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi