Anotācija (ex-ante)

24-TA-719: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem"" izstrādāts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra  sēdes protokollēmumu (Nr.47 43. §) “Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.–2026. gadam”  5. punktu un likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 70. pantu, ar kuru tiek noteikts, ka finansējums ārpus fiskālās telpas plānotajiem ar valsts drošību saistītiem pasākumiem tiek plānots budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” atsevišķā programmā un finanšu ministrs tajā plānoto apropriāciju pārdala ministrijai vai citai centrālai valsts iestādei atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Latvijas kiberdrošības stiprināšanai - pasākuma "Kiberdrošības noturības uzlabošana kritiskās infrastruktūras un paaugstinātas drošības IKT risinājumiem" īstenošanai - 2024. gadam likumā "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 “Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem” ietvaros ir plānots finansējums 1 900 000 euro apmērā. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Īstenot ārpus fiskālās telpas vienreizēju pasākumu “Kiberdrošības noturības uzlabošana kritiskās infrastruktūras un paaugstinātas drošības IKT risinājumiem”, 2024. gadā pārdalot finansējumu no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 18.00.00 “Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem” uz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk - VARAM) budžeta programmu 32.00.00 “Valsts reģionālās attīstības politikas īstenošana”  1 900 000 euro apmērā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcijas CERT.LV (turpmāk – CERT.LV) un drošības iestāžu ieteikumiem (Aizsardzības ministrijas 2022. gada 2. marta vēstule Nr. IPN/167 “Par atbilstošu kiberdrošības pasākumu veikšanu”,  Satversmes aizsardzības biroja 2022. gada 8. jūnija vēstule Nr. 5.2-0/22/928ip “Rekomendācijas kiberdrošības jomā”, Satversmes aizsardzības biroja 2022.gada 26. septembra  Nr. 5.2-9/22/1510dv  pilnvarojuma ietvaros CERT.LV veikto tehnisko pasākumu rezultātā saņemtās rekomendācijas, kā arī CERT.LV 2024. gada 7. maija vēstule Nr. 1-24.8/166, 2024. gada 13. maija Valsts reģionālās attīstības aģentūras (turpmāk – VRAA) atbildes vēstule Nr. 1-22/24/1060) VRAA pārziņā un turējumā esošiem kritiskās infrastruktūras un paaugstinātas drošības informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) risinājumiem (www.latvija.gov.lv, valsts informācijas sistēmu savietotājs, tā koplietošanas risinājumi - vienotās pieteikšanās modulis, maksājumu modulis, API1 Pārvaldnieks, Oficiālās elektroniskās adreses IS, Elektroniskā iepirkumu sistēma (EIS), valsts informācijas sistēma darbam ar Eiropas Savienības dokumentiem (turpmāk - ESVIS), sistēmu darbību nodrošinošā informācijas tehnoloģiju (turpmāk – IT) infrastruktūra) VRAA turpina veikt kiberaizsardzības līmeņa paaugstināšanas aktivitātes atbilstoši CERT.LV un drošības iestāžu ieteikumiem un aktuālajām apdraudējumu un kiberuzbrukumu tehnoloģijām esošajā ģeopolitiskajā situācijā, realizējot virkni infrastruktūras un informācijas sistēmu (turpmāk – IS) pilnveidošanas pasākumu (detalizēti skatīt sarakstu šī rīkojuma anotācijas 1. pielikumā “Kiberdrošības noturības uzlabošanas kritiskās infrastruktūras un paaugstinātas drošības IKT risinājumiem nepieciešamā finansējuma detalizēts aprēķins” ).


tehnoloģija, kas paredzēta nodrošināt divu vai vairāku programmatūras vienumu savstarpēju komunikāciju un datu apmaiņu
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams turpināt pilnveidot VRAA pārziņā un turējumā esošās kritiskās IT infrastruktūras un paaugstinātas drošības informācijas sistēmu kiberdrošības aizsardzību, lai noturētu un paaugstinātu tajās esošo privātpersonu datu un publiskās pārvaldes informācijas (tai skaitā – informācija dienesta vajadzībām) aizsardzības līmeni.
Risinājuma apraksts
1. ESVIS, kura izveidota 2014. gadā, ir Latvijas Republikā vienīgā valsts informācijas sistēma, kas nodrošina Eiropas Savienības (turpmāk – ES) dokumentu un dokumentu „dienesta vajadzībām” apriti speciāli izveidotā infrastruktūrā - Vienotais datortīkls - starp valsts pārvaldes iestādēm, tā ir akreditēta atbilstoši 2012. gada 26. jūnija Ministru kabineta (turpmāk – MK) instrukcijā Nr.7 “Drošības prasības informācijas sistēmām, kurās apstrādā informāciju dienesta vajadzībām un kuras ir savienotas ar elektronisko sakaru tīklu” noteiktajām prasībām. VRAA uztur ESVIS darbībai nepieciešamo Vienoto datortīklu, nodrošina lietotāju atbalsta funkcijas, kas nepieciešama ESVIS un Vienotā datortīkla darbināšanai. Saistībā ar gaidāmo Vācijas nodrošinātās lokālās šifrēšanas programmas Chiasmus izslēgšanu, ESVIS lietotāju skaits pastāvīgi aug. VRAA kopš ESVIS izveides brīža 2014. gadā nav piešķirts finansējums būtiskai sistēmas infrastruktūras modernizācijai un atlīdzības celšanai personālam atbilstoši atlīdzības pieaugumam valstī. Infrastruktūra ir morāli novecojusi un ir nepieciešama tās nomaiņa, piesaistot augsti kvalificētus speciālistus. Šo mērķu sasniegšanai nepieciešams papildus finansējums.

2. Lai VRAA savā pārziņā un turējumā esošiem kritiskās infrastruktūras un paaugstinātas drošības IKT risinājumiem (www.latvija.gov.lv, valsts informācijas sistēmu savietotājs, tā koplietošanas risinājumi – vienotās pieteikšanās modulis, maksājumu modulis, API Pārvaldnieks, Oficiālās elektroniskās adreses IS, EIS, ESVIS, sistēmu darbību nodrošinošā IT infrastruktūra) nodrošinātu kiberaizsardzības līmeni atbilstoši CERT.LV un drošības iestāžu ieteikumiem un aktuālajam apdraudējumu līmenim pašlaik esošajā ģeopolitiskajā situācijā, ir nepieciešams realizēt virkni infrastruktūras un IS pilnveidošanas aktivitātes (sarakstu detalizēti skatīt šī rīkojuma projekta anotācijas 1. pielikumā “Kiberdrošības noturības uzlabošanas kritiskās infrastruktūras un paaugstinātas drošības IKT risinājumiem nepieciešamā finansējuma detalizēts aprēķins”   -  kritisko valsts IS lietojumu (tai skaitā portāla www.Latvija.lv) infrastruktūras rezervācijas funkciju un instrumentu stiprināšana, pārvaldības un pretincidentu aizsardzības spēju stiprināšana; rezerves kopēšanas infrastruktūras modernizācija, ieviešot ražotāju aktuāli ieteiktus risinājumus un papildinājumus infrastruktūrā,, infrastruktūras drošības zonējuma un segmentācijas attīstība.
VRAA,  veicot ieguldījumus kiberdrošības noturību uzlabojošos risinājumos un slēdzot līgumus par pakalpojumu iegādi, ņems vērā valsts datu apstrādes mākoņa attīstības, t.sk. Atveseļošanās un noturības mehānisma Latvijas plāna 2.1.2.2.i. investīcijas mākoņdatošanas pakalpojumu attīstības projektu īstenošanas plānus, loģiski integrējot  tās pārziņā esošo datu apstrādes infrastruktūru valsts datu apstrādes mākonī.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ņemot vērā esošo investīciju apjomu produkcijā esošajās informācijas sistēmās, veidot jaunas esošo funkcionalitāti dublējošas sistēmas, kurās pieprasītie drošības uzlabojumi jau būtu iestrādāti,  ir nelietderīgi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Bez plānotajiem uzlabojumiem VRAA turējumā esošās  kritiskās infrastruktūras sistēmas to apdraudējumu gadījumā būtiski zaudētu darbspēju, integritāti un pieejamību, kā rezultātā sabiedrības apdraudējumu gadījumā tās nespētu funkcionēt atbilstoši izvirzītajām prasībām.
Līdz ar to par ieguvumu ir uzskatāma apdraudējumu (tieši vērstu kiberuzbrukumu) varbūtiskās iestāšanās gadījumā iespējamo seku (ietekme uz sabiedrību)  būtiska samazināšanās.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Jaunas amata vietas netiks veidotas. 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts

Jebkura fiziska persona, kas izmanto valsts un pašvaldību nodrošinātos elektroniskos pakalpojumus.

Tiks paaugstināta valsts un pašvaldību nodrošinātos elektronisko pakalpojumu un citu IKT resursu pieejamība lietotājiem, samazināts pakalpojuma nepieejamības vai izpildes atteices laiks, paaugstināta apstrādātā un glabāto datu drošība.

Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Tiks paaugstināta valsts un pašvaldību nodrošināto elektronisko pakalpojumu un citu IKT resursu pieejamība lietotājiem, samazināts pakalpojuma nepieejamības vai izpildes atteices laiks, paaugstināta apstrādāto un glabāto datu drošība.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
10 656 417
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
10 656 417
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
10 656 417
1 900 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
10 656 417
1 900 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 900 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 900 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 900 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ar rīkojuma projektu paredzēts līdzekļus 1 900 000 euro  apmērā pārdalīt no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 18.00.00 “Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem” uz VARAM budžeta programmu 32.00.00 “Valsts reģionālās attīstības politikas īstenošana”.

Valsts nozīmes prioritātes pasākumam kiberdrošības noturības uzlabošanai kritiskās infrastruktūras un paaugstinātas drošības IKT risinājumu īstenošanai (VRAA) nepieciešams finansējums (detalizēts aprēķins un informācija šī rīkojuma anotācijas  1. un 2. pielikumā):
2024.gadā 1 900 000  euro apmērā, t.sk. :

Preces un pakalpojumi EKK 2000 – 974394 euro;
Kapitālie izdevumi EKK 5000 –925606 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums 1 900 000 euro apmērā plānots kā vispārējās valdības budžeta izdevumi 2024. gadā, kas kā vienreizējie izdevumi Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pasākumam  “Kiberdrošības noturības uzlabošana kritiskās infrastruktūras un paaugstinātas drošības IKT risinājumiem” saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 5.panta 3.punktu tiek izslēgti no vispārējās valdības budžeta strukturālās bilances mērķa.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Pasākumi nav plānoti, ņemot vērā, ka MK rīkojuma projekts paredz apropriācijas pārdali un attiecas uz valsts pārvaldes institūcijām, MK rīkojuma projekts nemaina esošo regulējumu, kā arī neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
  • Valsts reģionālās attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Tiks paaugstināta valsts un pašvaldību nodrošinātos elektronisko pakalpojumu un citu IKT resursu pieejamība lietotājiem, samazināts pakalpojuma nepieejamības vai izpildes atteices laiks, paaugstināta apstrādātā un glabāto datu drošība.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Tiks paaugstināta valsts un pašvaldību nodrošinātos elektronisko pakalpojumu un citu IKT resursu pieejamība lietotājiem, samazināts pakalpojuma nepieejamības vai izpildes atteices laiks, paaugstināta apstrādātā un glabāto datu drošība.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Tiks paaugstināta valsts un pašvaldību nodrošinātos elektronisko pakalpojumu un citu IKT resursu pieejamība lietotājiem, samazināts pakalpojuma nepieejamības vai izpildes atteices laiks, paaugstināta apstrādātā un glabāto datu drošība.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks paaugstināta valsts un pašvaldību nodrošināto elektronisko pakalpojumu un citu IKT resursu pieejamība lietotājiem, samazināts pakalpojuma nepieejamības vai izpildes atteices laiks, paaugstināta apstrādāto un glabāto datu drošība.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks paaugstināta valsts un pašvaldību nodrošināto elektronisko pakalpojumu un citu IKT resursu pieejamība lietotājiem, samazināts pakalpojuma nepieejamības vai izpildes atteices laiks, paaugstināta apstrādāto un glabāto datu drošība.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks paaugstināta valsts un pašvaldību nodrošināto elektronisko pakalpojumu un citu IKT resursu pieejamība lietotājiem, samazināts pakalpojuma nepieejamības vai izpildes atteices laiks, paaugstināta apstrādāto un glabāto datu drošība.

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīcības virziens “Tehnoloģiskā vide un pakalpojumi”
300 - Ikvienam elektroniskajam pakalpojumam un risinājumam nodrošināta tā kiberdrošība visā tā dzīvescikla laikā, lai nodrošinātu pakalpojuma un risinājuma nepārtrauktību, integritāti un datu aizsardzību. 
316 - Mūsdienu tehnoloģiju un racionālas, resursu efektīvas, lietotājorientētas un atvērtas pārvaldības ieviešana.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks paaugstināta valsts un pašvaldību nodrošināto elektronisko pakalpojumu un citu IKT resursu pieejamība lietotājiem, samazināts pakalpojuma nepieejamības vai izpildes atteices laiks, paaugstināta apstrādāto un glabāto datu drošība.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks paaugstināta valsts un pašvaldību nodrošināto elektronisko pakalpojumu un citu IKT resursu pieejamība lietotājiem, samazināts pakalpojuma nepieejamības vai izpildes atteices laiks, paaugstināta apstrādāto un glabāto datu drošība.

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Ierobežota pieejamība
Nosaukums
Kiberdrošības noturības uzlabošanas kritiskās infrastruktūras un paaugstinātas drošības IKT risinājumiem nepieciešamā finansējuma detalizēts aprēķins
Ierobežotas pieejamības informācija
2. pielikums
Ierobežota pieejamība
Nosaukums
Skaidrojums par īstenojamo aktivitāšu izmaksu pozīcijām
Ierobežotas pieejamības informācija