Anotācija (ex-ante)

21-TA-811: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par vārda, uzvārda un tautības ieraksta maiņas iesnieguma veidlapu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ar Ministru kabineta noteikumu projektu "Noteikumi par vārda, uzvārda un tautības ieraksta maiņas iesnieguma veidlapu" (turpmāk – Noteikumu projekts) tiek veiktas izmaiņas Ministru kabineta 2009. gada 22. septembra noteikumu Nr. 1079 "Noteikumi par vārda, uzvārda un tautības ieraksta maiņas iesniegumu veidlapu paraugiem" (turpmāk – Noteikumi) regulējumā, kas izstrādātas pēc Tieslietu ministrijas iniciatīvas, tostarp, lai aktualizētu pašreizējo regulējumu atbilstoši grozījumiem Vārda, uzvārda un tautības ieraksta maiņas likumā (turpmāk – Likums) (grozījumi Likumā stājās spēkā 2021. gada 5. augustā).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir aktualizēt vārda, uzvārda un tautības ieraksta maiņas iesnieguma veidlapas saturu un formu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd vārda, uzvārda un tautības ieraksta maiņas veidlapu paraugus nosaka uz Likuma 4. panta sestās daļas pamata izdotie Noteikumi. Ar Noteikumiem apstiprināti četri iesniegumu veidlapu paraugi – vārda maiņai, uzvārda maiņai, vārda un uzvārda maiņai un tautības ieraksta maiņai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2021. gada 5. augustā stājās spēkā grozījumi Likumā, kas paplašināja vārda, uzvārda un tautības ieraksta maiņas iesnieguma iesniegšanas iespējas, to iesniedzot arī Tieslietu ministrijas Dzimtsarakstu departamentā (turpmāk – Departaments), pa pastu vai elektroniski, kā arī vienlaikus grozot Likuma 5. panta otrās daļas 3. punktu, svītrojot nepieciešamību vārda, uzvārda (vārda un uzvārda) maiņas iesniegumam pievienot fotogrāfiju. Ņemot vērā izmaiņas Likumā, nepieciešams precizēt Noteikumos ietvertos iesniegumu veidlapu paraugus, svītrojot fotogrāfijas aili, kā arī vienlaikus minimizējot pieprasāmās informācijas apjomu.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka plānoto grozījumu apjoms Noteikumos pārsniedza pusi, saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140. punktu ir izstrādāts Noteikumu projekts.
Noteikumu projektā vārda, uzvārda un tautības ieraksta maiņas iesnieguma veidlapas saturs un forma atšķirsies no šobrīd Noteikumos ietvertajām iesniegumu veidlapām, ņemot vērā, gan lietderības apsvērumus (minimizējot pieprasāmās informācijas apjomu), gan grozījumus Likumā.
Noteikumu projektā paredzēts aizstāt šobrīd Noteikumos esošos četrus iesniegumu veidlapu paraugus ar vienu iesnieguma veidlapu, ņemot vērā, ka visu iesniegumu veidlapu saturs ir vienlīdz vienāds, atšķiras tikai iesnieguma objekts – proti, ko persona vēlas mainīt. Ņemot vērā minēto, Noteikumu projektā ir paredzēts ietvert vienu kopēju iesnieguma veidlapu vārda, uzvārda un tautības ieraksta maiņai, kurā persona, kura vēlēsies mainīt vārdu, uzvārdu vai tautības ierakstu, varēs norādīt ko vēlas mainīt, vai tā ir vārda maiņa, uzvārda maiņa, vārda un uzvārda maiņa vai tautības ieraksta maiņa, un aizpildīt nepieciešamo informāciju. Pie atsevišķām ailēm ir norādīta informācija, kādos gadījumos minētā aile ir jāaizpilda.
Vienlaikus Noteikumu projektā iesnieguma veidlapā pieprasāmās informācijas apjoms ir minimizēts, pieprasot tos datus, kuri nepieciešami lēmuma pieņemšanai, un, kurus dzimtsarakstu nodaļām un Departamentam nav iespējams iegūt no valsts informācijas sistēmām. Turpmāk iesnieguma veidlapā nebūs jānorāda informācija par personu apliecinošo dokumentu, valstisko piederību un tās veidu, ģimenes stāvokli, laulāto, laulības šķiršanu utt., kā arī par nepilngadīgajiem bērniem, izņemot, ja vienlaikus ar vecāka uzvārda maiņu, uzvārdu vēlēsies mainīt arī nepilngadīgajam bērnam, tad šādās situācijās būs jānorāda nepilngadīgā bērna vārds un uzvārds, kuram vēlēsies mainīt uzvārdu. Primāri dzimtsarakstu nodaļa un Departaments lēmuma pieņemšanai nepieciešamo informāciju iegūs no valsts informācijas sistēmām vai, ja dzimtsarakstu nodaļai un Departamentam būs ziņas, ka nepieciešamā informācija lēmuma pieņemšanai ir citas Latvijas valsts iestādes rīcībā, to, ievērojot vienreizes principu, pieprasīs šai Latvijas valsts iestādei, izmantojot dažādus informācijas apmaiņas kanālus, piemēram, sazinoties ar iestādēm, izmantojot oficiālo elektronisko adresi. Savukārt, ja lēmuma pieņemšanai nepieciešamā informācija nebūs pieejama valsts informācijas sistēmās vai citām Latvijas valsts iestādēm, dzimtsarakstu nodaļa un Departaments varēs to lūgt iesniegt pašai personai (iesnieguma iesniedzējam).
Iesnieguma veidlapā personai, kura vēlas mainīt vārdu, uzvārdu vai tautības ierakstu, ir jānorāda savi dati (vārds, uzvārds, personas kods, tālruņa numurs (nepieciešamības gadījumā ātrākai saziņai ar personu)), papildus tiek iekļauta jauna aile, kurā personai ir jānorāda korespondences saņemšanas veids, proti, vai lēmumu vēlas saņemt uz pasta adresi, oficiālo elektronisko adresi vai elektroniskā pasta adresi.
Lēmumu par atļauju mainīt vārdu vai uzvārdu (vārdu un uzvārdu) vai tautības ierakstu vai par atteikumu mainīt vārdu vai uzvārdu (vārdu un uzvārdu) vai tautības ierakstu pieņem Departamenta direktors, un personai tas tiek paziņots Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Tāpat lēmums, kas parakstīts ar drošu elektronisko parakstu un laika zīmogu, personai var tikt nosūtīts elektroniski, ja persona ir izteikusi šādu vēlmi, nosūtot to uz personas norādīto elektronisko pasta adresi (e-pasta adresi) vai oficiālo elektronisko adresi (e-adresi). Jau šobrīd lēmumi par atļauju mainīt vārdu vai uzvārdu (vārdu un uzvārdu) vai tautības ierakstu vai par atteikumu mainīt vārdu vai uzvārdu (vārdu un uzvārdu) vai tautības ierakstu personām tiek sūtīti elektroniski uz personas elektroniskā pasta adresi vai oficiālo elektronisko adresi (parakstīti ar drošu elektronisko parakstu).
Iesnieguma veidlapā turpmāk tiek uzskaitīti vārda, uzvārda un tautības ieraksta maiņas iemesli, kas norādīti Likuma 2. un 3. pantā, tādējādi iemeslu personai vairs nav jāieraksta pašai, bet iesnieguma veidlapā konkrētais iemesls ir jāizvēlas un jāpasvītro.
Iesnieguma veidlapā tiek saglabāta aile par vecāka vai aizbildņa datiem, jo, ja vārdu vai uzvārdu maina personai, kas nav sasniegusi 15 gadu vecumu un ja viens vai abi vecāki ir notiesāti par tīša, smaga vai sevišķi smaga nozieguma izdarīšanu, iesniegumu par bērna uzvārdu var iesniegt tikai tēvs, māte vai aizbildnis, kā to paredz Likuma 4. panta trešā daļa. Minētajā gadījumā jāaizpilda arī informācija par korespondenci, jo lēmums par bērna vārda vai uzvārda maiņu tiks nosūtīts bērna vecākam vai aizbildnim.
Situācijās, ja persona maina uzvārdu vai tautību tiešā augšupējā līnijā – jānorāda ziņas par personas, kuras uzvārdu vai tautības ierakstu vēlas iegūt, vārdu, uzvārdu, kā arī radniecību ar šo personu.
Minētais pamatojams ar samērīguma principu un lietderības apsvērumiem, lai dzimtsarakstu nodaļas un Departaments Fizisko personu reģistra informācijas sistēmā meklētu informāciju caur konkrētu personu. Piemēram, ja persona vēlas iegūt mātes tēva uzvārdu, tad dzimtsarakstu nodaļa un Departaments jau konkrēti varētu skatīt Fizisko personu reģistra informācijas sistēmā ziņas par māti, un tālāk ziņas par mātes tēvu, vai meklētājā meklēt pēc vārda un uzvārda,  jo minētajā gadījumā iestādei ir jāpārliecinās, ka uzvārds vai tautības ieraksts, kuru vēlas iegūt, ir dzimtas uzvārds tiešā augšupējā līnijā. Ja iesnieguma veidlapā netiktu iekļauta šāda aile, tad dzimtsarakstu nodaļai un Departamentam Fizisko personu reģistra informācijas sistēmā būtu jāpārskata personas, kura vēlas mainīt uzvārdu vai tautības ierakstu, radiniekus tiešā augšupējā līnijā, kamēr atrastu īsto radinieku, kuras uzvārdu vai tautības ierakstu vēlas iegūt. Tādējādi Fizisko personu reģistra informācijas sistēmā pārskatot apjomīgu informāciju par personām, kuras nav saistītas, lai pieņemtu lēmumu par uzvārda vai tautības maiņu.
Iesnieguma veidlapā tiek saglabāta aile par valsts nodevas, kas noteikta Likuma 9. panta pirmajā daļā, apmaksu.
Tāpat ņemot vērā, ka tiek paplašinātas vārda, uzvārda un tautības ieraksta maiņas iesnieguma iesniegšanas iespējas, proti, turpmāk iesniegumu varēs iesniegt arī Departamentā, tiek redakcionāli precizēta iesnieguma veidlapā norādītā informācija.
Noteikumu projektā iesnieguma veidlapā netiek paredzēts lauks fotogrāfijas pievienošanai, ņemot vērā grozījumus Likuma 5. panta otrajā daļā, ar kuriem svītrota prasība vārda, uzvārda maiņas iesniegumam pievienot fotogrāfiju.
Iesnieguma veidlapā vairs netiek paredzēts personas apliecinājums, ka ziņas ir patiesas un norāde, ka persona ir brīdināta par atbildību apzināti nepatiesu ziņu sniegšanas gadījumā, jo atbildība par nepatiesu ziņu sniegšanu, pirmkārt, ir paredzēta Krimināllikuma normās. Otrkārt, iesniedzot iesniegumu elektroniski, pirms tā parakstīšanas persona nevar tikt brīdināta par atbildību, kas paredzēta par nepatiesu ziņu sniegšanu, kā tas būtu gadījumos, ja iesniegums tiktu iesniegts tikai klātienē.
Informācija par veidlapu pieejamību tiks aktualizēta Tieslietu ministrijas mājaslapā pakalpojumu sadaļā. Pēc Noteikumu projekta spēkā stāšanās, tiks nodrošināta iesnieguma veidlapas elektroniskā versija (e-forma) Tieslietu ministrijas oficiālajā elektroniskajā adresē.
Līdz ar Noteikumu projekta spēkā stāšanos, spēku zaudēs Noteikumi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Administratīvais slogs samazināsies personām, kuras vēlēsies mainīt vārdu, uzvārdu vai tautības ierakstu, jo tiek paredzēta tikai viena iesnieguma veidlapa vārda, uzvārda un tautības ieraksta maiņai. Personām ietaupīsies laika un iespējamie finanšu resursi, jo tām turpmāk vairs nebūs jāiesniedz fotogrāfija, tādējādi atvieglojot iesnieguma aizpildīšanu.
Noteikumu projektam nav ietekmes uz administratīvajām izmaksām.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Latvijas pilsoņi, Latvijas nepilsoņi, personas, kurām Latvijā piešķirts bezvalstnieka statuss, ja tās vēlēsies mainīt vārdu, uzvārdu vai tautības ierakstu un būs sasniegušas 15 gadu vecumu, ievērojot Likumā noteiktos izņēmumus.
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā, ka paredzēta tikai viena iesnieguma veidlapa vārda, uzvārda un tautības ieraksta maiņai, kā arī iesnieguma veidlapā norādāmā informācija ir minimizēta, tas atvieglos personām iesnieguma aizpildīšanu. Papildus vairs personām nebūs jāpievieno fotogrāfija.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Netika iesniegts neviens iebildums/priekšlikums.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tieslietu ministrija
  • Dzimtsarakstu nodaļas, Latvijas Republikas diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības ārvalstīs.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Iesnieguma veidlapā minimalizēta iekļautās informācijas apstrāde, proti, personām turpmāk būs jānorāda tikai tā informācija, kas nepieciešama lēmuma pieņemšanai, un ko iestāde, kurā iesniegts iesniegums, pati nevar iegūt. 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi