Anotācija (ex-ante)

23-TA-2160: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 13. janvāra noteikumos Nr. 18 "Kārtība, kādā novērtē paredzētās darbības ietekmi uz vidi un akceptē paredzēto darbību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
"Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 13. janvāra noteikumos Nr. 18 "Kārtība, kādā novērtē paredzētās darbības ietekmi uz vidi un akceptē paredzēto darbību"  (turpmāk - MKN 18) tiek veikti,  lai paredzētu iespēju, ka sabiedriskās apspriešanas sanāksmes turpmāk organizējamas hibrīdformā.  

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi MKN 18 tiek veikti,  lai paredzētu iespēju, ka sabiedriskās apspriešanas sanāksmes tiek organizētas hibrīdformā  (nodrošinot iespēju sanāksmes dalībniekiem izvēlēties sev ērtāko formu - dalība klātienē vai iespēja pieslēgties un piedalīties neklātienes formā).
Spēkā stāšanās termiņš
01.05.2024.
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd MKN 18 nenosaka detalizētu regulējumu sabiedriskās apspriešanas sanāksmes veidam. 2024. gada 1. janvārī ir stājies spēkā likums  “Par Covid-19 infekcijas izplatības  pārvaldības likuma atzīšanu par spēku zaudējušu” , kas izstrādāts ar mērķi atzīt par spēku zaudējušu Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumu. Līdz ar to spēku zaudēs Covid -19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma normas par sabiedriskajām apspriešanām neklātienes formā. Tā kā šobrīd MKN 18 nenosaka sabiedriskās apspriešanas sanāksmes formu, tad nepieciešams veikt grozījumus. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd MKN 18 nenosaka  regulējumu sabiedriskās apspriešanas sanāksmes veidam, nenosakot konkrētas prasības, vai sanāksme rīkojama klātienes, neklātienes vai hibrīdformā. Līdz ar to, ņemot vērā tehnisko iespēju attīstību, ir uzskatāms, ka hibrīdsanāksmes var sasniegt un nodrošināt pat plašāku sabiedrības iesaisti un ir nepieciešams regulējums par šādas formas sanāksmēm. Turklāt sabiedrības iesaistes iespēju paplašināšana var nodrošināt arī laika un finansiālo resursu ietaupījumu.
Risinājuma apraksts
MKN 18 tiek veikti grozījumi ar mērķi paredzēt iespēju rīkot sabiedriskās apspriešanas sanāksmes hibrīdformā. Ar hibrīdformu tiek saprasta tāda sanāksmes organizācija, kur vienlaikus tiek piedāvātas pilnvērtīgas iespējas piedalīties gan dalībniekiem klātienē, gan arī neklātienes  formā, tādējādi ļaujot sabiedrības pārstāvjiem izvēlēties sev ērtāko formu. Noteikumu projekts paredz to, ka hibrīdformas sanāksmei ir jābūt pietiekamam tehniskajam nodrošinājumam.  Noteikumu projekts paredz to, ka hibrīdformas sanāksmei ir jābūt pietiekamam tehniskajam nodrošinājumam. Noteikumu projektā paredzētajai sanāksmes formai ir jāsasniedz sabiedrības informēšanas mērķis, nodrošinot pilnvērtīgu sabiedrības viedokļa uzklausīšanu. Kompetentajai iestādei ir jābūt iespējai pārliecināties, ka sabiedrības informēšanas mērķis ir sasniegts.
Vienlaikus atzīmējams, ka noteikumu projektā paredzētās normas neradīs jaunu ietekmi uz sabiedrības grupām, jo sabiedriskās apspriešanas sanāksmes ir tikušas organizētas arī līdz šim un šajā ziņā izmaiņas netiek paredzētas, mainās tikai sanāksmes forma, kas izvēlēta atbilstoši mūsdienu situācijai. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienests, Vides pārraudzības valsts birojs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 7.4.prim punktu sabiedrības pārstāvji var līdzdarboties attīstības plānošanā, rakstiski sniedzot viedokli par attīstības plānošanas dokumentu tā izstrādes stadijā.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/8d857fc5-4f44-40e3-9c83-583761585283/additional_documents

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības gaitā saņemti Latvijas Pilsoniskās alianses un biedrības "Zaļā brīvība" priekšlikumi, kuri pievienoti pie papildu dokumentiem.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Esošā prakse netiek mainīta, projekta izpildē tāpat kā līdz šim būs iesaistīts paredzētās darbības ierosinātājs, Vides pārraudzības valsts birojs. Jauna ietekme uz institūcijām nav sagaidāma. 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi