Anotācija (ex-ante)

23-TA-2121: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumos Nr. 95 "Noteikumi par valsts palīdzību dzīvojamās telpas iegādei vai būvniecībai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts izstrādāts ar mērķi veicināt mājokļu pieejamību ģimenēm, kurās aug bērns ar invaliditāti, samazinot pirmo iemaksu mājokļa iegādei ar hipotekāro kredītu un iespējām kvalitatīvāk pielāgot mājokli.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Piemērot atbalsta programmas "Balsts" subsīdiju ģimenēm, kurās aug bērns ar invaliditāti vai dzīvo pilngadīga persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja viņai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa neatkarīgi no bērnu skaita ģimenē.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumu Nr. 95 "Noteikumi par valsts palīdzību dzīvojamās telpas iegādei vai būvniecībai" (turpmāk - MK noteikumi Nr.95) mērķis ir veicināt mājokļu pieejamību dažādām iedzīvotāju grupām. MK noteikumos Nr. 95 ir ietverta atbalsta programma “Balsts” (turpmāk – Programma Balsts), kurā tiek piešķirta subsīdija mājokļa iegādei daudzbērnu ģimenēm (3 un vairāk bērni). Programma Balsts tika izstrādāta ar mērķi saīsināt pirmās iemaksas uzkrāšanai nepieciešamo laiku vai segt to pilnībā mājokļa iegādei ar hipotēkārā kredīta palīdzību. Programma Balsts līdz 2023. gada 30. jūnijam ir sniegusi atbalstu mājokļa iegādei 1054 daudzbērnu ģimenēm, kurās aug 3312 bērni.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Programmas Balsts mērķi, kas paredz samazināt pirmo iemaksu mājokļa iegādei daudzbērnu ģimenēm, ģimenēm kurās aug bērns ar invaliditāti vai pilngadīga persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu ar I vai II grupas invaliditāti ir nepieciešams papildus finansējums mājokļa pielāgošanai, lai uzlabotu tā piekļūstamību, kā arī ikdienas izdevumi bērna vajadzību nodrošināšanai var būt lielāki nekā tas ir veselam bērnam (medikamenti, īpašs transports, u.c. izmaksas), tādēļ rīcībā esošie ienākumi neļauj sakrāt pietiekamus naudas līdzekļus, lai sakrātu pirmajai iemaksai hipotekārajam aizdevumam. Balstoties uz Labklājības ministrijas veikto aptauju “Cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem par mājokļa vides pieejamības pielāgojumu nepieciešamību”[1], 77% no respondentiem ir atzīmējuši, ka viņiem nepieciešams pielāgot mājokli. Kopumā Latvijā ir 9195 nepilngadīgi bērni ar invaliditāti, kuri ir Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas uzskaitē un 1179 pilngadīgas personas līdz 24 gadu vecumam ar I un II grupas invaliditāti.


[1] Aptauja par mājokļa vides pieejamības pielāgojumu nepieciešamību (2021), pieejams: https://www.lm.gov.lv/lv/aptauja-par-majokla-vides-pieejamibas-pielagojumu-nepieciesamibu-26042021

 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā mājokļu piekļūstamības izaicinājumus, izmaksas mājokļa pielāgošanai atbilstoši bērna vajadzībām (platākas durvis, specifiska augstuma tualetes podi, uzbrauktuves, specializētas gultas, utt.), kā arī papildus ikdienas izdevumus, kas saistīti ar bērna vajadzību apmierināšanu, ir nepieciešams paplašināt Programmu Balsts piemērojot to arī ģimenēm, kurās aug bērns ar invaliditāti vai pilngadīga persona līdz 24 gadu vecumam ar I vai II grupas invaliditāti, neatkarīgi no bērnu skaita, lai pēc iespējas atvieglotu slogu pirmās iemaksas sakrāšanai, lai ģimene  varētu iegādāties mājokli ar hipotekārā aizdevuma palīdzību. Piesakoties Programmai Balsts, bērna vai personas vecākiem ir nepieciešams iesniegt invaliditātes apliecības kopiju, kas ir atbilst Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumiem Nr. 805 “Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi” 11. pielikumam.
 
Problēmas apraksts
Ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Regula), komercbankām un ALTUM nav tiesiska pamatojuma pieprasīt no atbalsta saņēmējiem informāciju par viņu deklarēto dzīves vietu.
Risinājuma apraksts
Ievērojot Regulas prasības, atbalsta programmas saņēmējam ir nepieciešams  iesniegt  izdruku no portāla www.latvija.lv par savu un bērnu deklarēto dzīves vietu. Projekts papildināti ar tiesībām bankām un Altum saņemt izziņu par deklarēto dzīves vietu, lai varētu piešķirt garantiju. Deklarētā dzīves vieta garantijas piešķiršanas brīdī ietekmē garantijas spēkā esamību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Labklājības ministrijas veiktā aptauja “Cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem par mājokļa vides pieejamības pielāgojumu nepieciešamību” [2]


[2] Aptauja par mājokļa vides pieejamības pielāgojumu nepieciešamību (2021), pieejams: https://www.lm.gov.lv/lv/aptauja-par-majokla-vides-pieejamibas-pielagojumu-nepieciesamibu-26042021

 
Apraksts
Aptaujas mērķis ir identificēt tās grūtības, ar kurām visbiežāk saskaras personas ar kustību traucējumiem, kurām ir ierobežotas pārvietošanās spējas, līdz ar to apgrūtināta piekļuve valsts  un pašvaldību sniegtajiem pakalpojumiem un nodarbinātībai. Ar aptaujas palīdzību tika iegūta informācija, kādi mājokļa pielāgojumi ir nepieciešami, lai cilvēki ar funkcionāliem traucējumiem varētu brīvi justies gan savā mājoklī, gan arī izkļūt no mājokļa.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Projekts veicinās mājokļu pieejamību personām ar invaliditāti samazinot pirmo iemaksu hipotekārajam kredītam
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Projekts veicinās ģimeņu kreditēšanas iespējas mājokļa iegādei vai būvniecībai.
Nozare
Būvniecība, Finanšu un apdrošināšanas darbības, Citi pakalpojumi
Nozaru ietekmes apraksts
Projekts veicinās būvniecības pakalpojumu pieprasījumu mājokļa pielāgošanai vai jauna mājokļa būvniecībai.
Projekts veicinās ģimeņu kreditēšanās iespējas mājokļa iegādei.
Projekts veicinās ieguldījumus nekustamā īpašuma tirgū.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ņemot vērā, ka Programmā Balsts, kuru piemēro daudzbērnu ģimenēm, no 2022. gada piešķirtā finansējuma 3 600 000 EUR apmērā, 2022. gadā subsīdijas tika izsniegtas 3 088 000 EUR apmērā un šobrīd ir izveidojies finansējuma pārpalikums 512 000 EUR apmērā (3 600 000 – 3 088 000 = 512 000).
2022. gadā subsīdija tik izsniegta daudzbērnu ģimenēm, kurās dzīvo 1 184 bērni, kas kopumā sastāda 0.26 % no visiem bērniem Latvijā , kas nav sasnieguši 24 gadu vecumu ( 1184 / 459 894 * 100 = 0.26%) . Kopējais bērnu skaits, kas nav sasniedzis 24 gadu vecumu ir 459 894.
Piemērojot proporcionalitāti, proti, ja atbalstu saņemtu tikpat liels īpatsvars bērnu ar invaliditāti vai pilngadīgu personu, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu un personai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa, atbalstu saņemtu 27 bērni gadā (0.26% * 10 374 = 27). Latvijā ir 9195 nepilngadīgi bērni ar invaliditāti un 1179 pilngadīgas personas, kas nav sasniegušas 24 gadu vecumu ar I un II grupas invaliditāti, kopā 10 374.
Ņemot vērā, ka subsīdija tiks piešķirta 8 000 EUR apmērā, MK noteikumu Nr.95 grozījumu īstenošanai būtu nepieciešams 216 000 EUR finansējums gadā, kas šobrīd veido jau piešķirtā finansējuma pārpalikumu (27 * 8000 = 216 000)
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums

Tiks veikta publiskā apspriešana

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts veicinās sasniegt Latvijas nacionālā attīstības plāna 2021. – 2027. gadam rīcības virziena mērķa indikatoru 346 un rīcības virziena uzdevumus 351, 352, 353.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts veicinās mājokļu pieejamību ģimenēm, kurās aug bērns ar invaliditāti samazinot pirmo iemaksu mājokļa iegādei ar hipotekāro kredītu.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts veicinās mājokļu pieejamību bērniem ar invaliditāti samazinot pirmo iemaksu mājokļa iegādei ar hipotekāro kredītu un iespējām kvalitatīvāk pielāgot mājokli.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts veicinās mājokļu pieejamību bērniem ar invaliditāti samazinot pirmo iemaksu mājokļa iegādei ar hipotekāro kredītu un iespējām kvalitatīvāk pielāgot mājokli.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi