24-TA-916: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par valsts pārbaudes darbu norises laiku 2024./2025. mācību gadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi tiesību akta projektu "Noteikumi par valsts pārbaudes darbu norises laiku 2024./2025. mācību gadā" (turpmāk – noteikumu projekts) pēc savas iniciatīvas saskaņā ar Vispārējās izglītības likuma 4. panta 12. punktu, kas paredz, ka Ministru kabinets katru mācību gadu nosaka valsts pārbaudes darbu norises laiku un kārtību atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumiem Nr. 747 “Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem” (turpmāk – Noteikumi Nr.747) un Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumiem Nr. 416 “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem” (turpmāk – Noteikumi Nr.416), un saskaņā ar Profesionālās izglītības likuma 7. panta 15.3 punktu, kas paredz, ka Ministru kabinets katru gadu profesionālās vidējās izglītības programmās nosaka vispārizglītojošo mācību priekšmetu valsts noslēguma pārbaudījumu norises laiku un kārtību atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija noteikumiem Nr. 332 “Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu” (turpmāk – Noteikumi Nr.332).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt valsts pārbaudes darbu norises laiku 2024./2025. mācību gadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Valsts pārbaudes darbu norises laiki 2023./2024. mācību gadā ir noteikti ar Ministru kabineta 2023. gada 20. jūnija noteikumiem Nr. 314 „Noteikumi par valsts pārbaudes darbu norises laiku 2023./2024. mācību gadā” (turpmāk – Noteikumi Nr.314). Attiecībā uz valsts pārbaudes darbu norises laiku 2024./2025. mācību gadā Ministru kabineta noteikumi nav izdoti.
2024./2025. mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku un brīvdienu laiku izglītības iestāžu īstenotajās vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmās nosaka Ministru kabineta 2023. gada 5. decembra noteikumi Nr.698 “Noteikumi par 2024./2025. mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku un brīvdienu laiku”.
2024./2025. mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku un brīvdienu laiku izglītības iestāžu īstenotajās vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmās nosaka Ministru kabineta 2023. gada 5. decembra noteikumi Nr.698 “Noteikumi par 2024./2025. mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku un brīvdienu laiku”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Vispārējās izglītības likuma 4. panta 12. punktu un Profesionālās izglītības likuma 7. panta 15.3 punktu nepieciešams noteikt norises laikus valsts pārbaudes darbiem 2024./2025. mācību gadā tiem izglītojamiem, kuriem atbilstoši Noteikumiem Nr.747, Noteikumiem Nr.416 vai Noteikumiem Nr.332 attiecīgajā mācību gadā ir jākārto noteiktie valsts pārbaudes darbi. Tāpat arī nepieciešams noteikt valsts pārbaudes darbu norises laikus izglītojamiem, kuri attaisnojošu iemeslu dēļ nevarēs kārtot valsts pārbaudes darbus noteiktajos laikos.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz noteikt norises laiku 2024./2025. mācību gadā Noteikumu Nr.747 16. punktā, Noteikumu Nr.416 21. punktā un Noteikumu Nr. 332 10.3., 21.2., 21.3. un 21.4. apakšpunktos paredzētajiem valsts pārbaudes darbiem. Tāpat arī noteikumu projekts nosaka valsts pārbaudes darbu norises laikus izglītojamiem, kuriem attaisnojošu iemeslu dēļ nebūs iespējams kārtot valsts pārbaudes darbus noteiktajos laikos.
Noteikumu projektā, nosakot valsts pārbaudes darbu norises laikus, raugoties no izglītojamo fiziskās un psihoemocionālās veselības veicināšanas un slimību profilakses aspekta, netiek paredzēta divu vai vairāku valsts pārbaudījumu kārtošana divdesmit četru stundu periodā.
Noteikumu Nr.747 15.1 punktā noteikts, ka valsts pārbaudes darbi vispārējās pamatizglītības pakāpē ir eksāmens, centralizēts eksāmens un monitoringa darbs, ko nosaka Ministru kabineta noteikumi par valsts pārbaudes darbu norises laiku attiecīgajā mācību gadā. Ņemot vērā Noteikumu Nr.747 15.1 punktā noteikto, noteikumu projektā paredzēts, ka valsts pārbaudes darbi latviešu valodā, matemātikā, svešvalodā (angļu, vācu vai franču – pēc izglītojamā izvēles) 9. klases noslēgumā 2024./2025.mācību gadā tiek organizēti kā centralizētie eksāmeni.
Noteikumu Nr.747 16.4. apakšpunktā ir paredzēts vēl viens valsts pārbaudes darbs, beidzot 9. klasi – starpdisciplinārs valsts pārbaudes darbs, kurā ietverts sociālās un pilsoniskās, dabaszinātņu un tehnoloģiju mācību jomu saturs (turpmāk – starpdisciplinārais darbs). Saskaņā ar Noteikumu Nr. 747 27.2 punktu prasība, ka, beidzot 9. klasi skolēni kārto starpdisciplināro darbu, piemērojama ar 2024. gada 1. septembri.
2022./2023. un 2023./2024. mācību gadā starpdisciplinārais darbs tika organizēts monitoringa darba formā ar mērķi pārbaudīt skolēnu zināšanas un prasmes mācību priekšmetos, kuru saturs tiks integrēts valsts pārbaudes darbā, un lai aprobētu starpdisciplinārā darba saturu un vērtēšanas kritērijus. 2022./2023. un 2023./2024. mācību gada starpdisciplinārā darba rezultāti liecina, ka mācību procesā jāturpina starpdisciplinārajā darbā ietveramo mācību jomu satura mācīšanas starpdisciplinaritātes un starppriekšmetu saiknes veidošana, tādēļ Noteikumu Nr. 747 16.4. apakšpunktā paredzētā starpdisciplinārā darba kā valsts pārbaudes darba ieviešana būtu atliekama līdz 2026. gada 1. septembrim, izdarot attiecīgus grozījumus Noteikumos Nr. 747. Līdz ar to noteikumu projektā nav ietverts starpdisciplinārā darba norises laiks 2024./2025. mācību gadā.
Ministru kabinets 2022.gada 27.septembrī pieņēma noteikumus Nr.604 “Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem”” (turpmāk – Noteikumi Nr.604), nosakot dažādus valsts pārbaudes darbu veidus vidējās izglītības pakāpē – eksāmenus, centralizētos eksāmenus un monitoringa darbus. Pieņemot Noteikumus Nr.604, ar 21.4. apakšpunktu ir papildināti Noteikumi Nr.416, nosakot vispārējās vidējās izglītības programmu izglītojamiem pēc izvēles kārtot vienu no šādiem valsts pārbaudes darbiem: dabaszinībās vispārīgajā mācību satura apguves līmenī vai fizikā, ķīmijā vai bioloģijā vismaz optimālajā mācību satura apguves līmenī. Nosakot obligātus valsts pārbaudes darbus dabaszinātņu mācību priekšmetu kursos, ir vajadzīgs sagatavošanās process, kas ietver gan nepieciešamā pārbaudes darba satura izstrādi, tā aprobāciju, vērtēšanas kritēriju izstrādi, gan izglītības iestāžu nodrošinājumu ar mācību resursiem – pieeju digitālajiem mācību līdzekļiem un investīcijas dabaszinātņu mācību aprīkojuma pieejamībai mācību procesā. Tāpat, aktualizējot jautājumu par pedagogu nodrošinājumu un profesionālo sagatavotību pilnveidotās mācību pieejas ieviešanai, nepieciešams mērķtiecīgi veidot metodiskā atbalsta un profesionālās pilnveides iespējas dabaszinātņu mācību priekšmetu pedagogiem. Šo pasākumu īstenošanas procesā iespējams radīt vienlīdzīgus izglītības satura pieejamības nosacījumus izglītojamajiem jebkurā vidējās izglītības iestādē, tāpēc noteikumu projektā paredzēts, ka valsts pārbaudes darbi dabaszinībās (vispārīgajā mācību satura apguves līmenī), fizikā, ķīmijā vai bioloģijā (optimālajā mācību satura apguves līmenī) 2024./2025. mācību gadā tiks īstenoti monitoringa darba formā. Ņemot vērā Noteikumu Nr. 416 21.4. apakšpunktu, noteikumu projektā paredzēts, ka 2025. gada 23. aprīlī notiks monitoringa darbi dabaszinībās vispārīgajā mācību satura apguves līmenī un fizikā, ķīmijā vai bioloģijā optimālajā mācību satura apguves līmenī.
Atbilstoši vidējās izglītības iestāžu izstrādātajiem mācību plāniem, centralizētos eksāmenus vidējās izglītības pakāpē optimālajā mācību satura apguves līmenī izglītojamie var kārtot gan 11. klasē, gan 12. klasē vai kādā no profesionālās izglītības kursiem. Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumu Nr.398 “Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību” 10.2. apakšpunktu, vienā mācību gadā izglītojamais nevar kārtot eksāmenu gan optimālajā, gan augstākajā mācību satura apguves līmenī. Līdz ar to noteikumu projekts paredz, ka eksāmens mācību priekšmetos, kuros ir vairāki līmeņi, notiek vienā dienā. Tas nepieciešams, lai būtu iespējams visu eksāmenu norisi iekļaut mācību gada ietvaros, izņemot eksāmenus, kuri paredzēti izglītojamajiem, kuri attaisnojošu iemeslu dēļ nevar piedalīties valsts pārbaudījumā noteiktajā laikā.
Noteikumu projekts paredz atsevišķus laikus (turpmāk – papildtermiņš) tiem izglītojamajiem, kuri attaisnojošu iemeslu dēļ valsts pārbaudes darbus nevar kārtot noteiktajā laikā. Tiem vidējās izglītības pakāpes izglītojamajiem, kuriem papildtermiņā nepieciešams kārtot eksāmenus divās svešvalodās, 2025. gada 19. jūnijā ir paredzēta iespēja kārtot eksāmenu vienā no izglītojamā izvēlētajām svešvalodām, tajā skaitā angļu valodā, bet 2025. gada 8. jūlijā – otrā no izvēlētajām svešvalodām (vācu vai franču, vai krievu valodā).
Noteikumu projektā paredzēti arī centralizētie eksāmeni vispārizglītojošos mācību priekšmetos augstākajā mācību satura apguves līmenī profesionālās vidējās izglītības programmās atbilstoši Noteikumu Nr. 332 10.3. apakšpunktam, nosakot to norisi tajos pašos laikos, kad paredzēti attiecīgie augstākā mācību satura apguves līmeņa eksāmeni vispārējās vidējās izglītības programmās.
Latviešu valodas un angļu valodas eksāmenus kārto liels skaits izglītojamo, līdz ar to mutvārdu daļas norisei paredzētas vairākas dienas. Franču valodas vai vācu valodas eksāmenus izvēlas kārtot neliels izglītojamo skaits, tāpēc šo eksāmenu norisei ir paredzēta viena diena. Savukārt papildtermiņā, ņemot vērā nelielo izglītojamo skaitu, kas kārto eksāmenus papildtermiņā, mazinot administratīvo slogu izglītības iestādēs un ievērojot ierobežoto dienu skaitu eksāmenu plānojuma grafikā, eksāmeni, kuros ir rakstiskā un mutvārdu daļa, norise paredzēta vienā dienā.
2023./2024. mācību gadā eksāmenu ķīmijā, bioloģijā, fizikā un ģeogrāfijā augstākajā mācību satura apguves līmenī norise bija paredzēta divās dienās. Lai mazinātu izglītības iestāžu administratīvo slogu, kā arī ņemot vērā ierobežoto dienu skaitu eksāmenu norisei, noteikumu projektā paredzēts, ka eksāmeni ķīmijā, bioloģijā, fizikā un ģeogrāfijā augstākajā mācību satura apguves līmenī 2024./2025. mācību gadā notiks vienā dienā. Laika ekonomijas nolūkā minēto eksāmenu norisē netiks paredzēta izglītojamo praktiskā darbība, bet izglītojamie pētnieciskās prasmes varēs apliecināt, izmantojot eksāmenu uzdevumos piedāvātos pētījumu datus. Detalizētāka informācija par šo eksāmenu darbu uzbūvi un nepieciešamo resursu nodrošinājumu tiks sniegta eksāmenu programmās, kuras saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumu Nr.398 “Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību” 15. punktu līdz 2024./2025. mācību gada otrā semestra sākumam tiks publicētas Valsts izglītības satura centra tīmekļvietnē. Par izmaiņām eksāmenu ķīmijā, bioloģijā, fizikā un ģeogrāfijā augstākajā mācību satura apguves līmenī norisē Valsts izglītības satura centrs informēs pašvaldību izglītības pārvaldes iestāžu pārstāvjus seminārā 2024. gada novembrī, kā arī informatīvajos semināros par aktualitātēm valsts pārbaudes darbu norisē 2024./2025. mācību gadā izglītības iestāžu vadītājiem un pedagogiem.
Lai mazinātu izglītojamo psihoemocionālo slodzi, noteikumu projekts paredz, ka, kārtojot visus noteiktos valsts pārbaudes darbus atbilstoši izglītojamo izvēlētajām mācību programmām un izvēlētajiem pārbaudījumiem, izglītojamajam starp visiem pārbaudījumiem ir nodrošināts vairāk nekā divdesmit četru stundu periods gan noteiktajā laikā, gan izglītojamajiem, kuri eksāmenus kārto papildtermiņā. Ja kāds izglītojamais izvēlēsies kārtot valsts pārbaudes darbus, kuri notiek blakus dienās, tad viņam ir iespēja kādu no valsts pārbaudes darbiem kārtot papildtermiņā, savukārt papildtermiņa grafiks pielāgots, lai blakus dienās nebūtu valsts noteiktie obligātie eksāmeni (latviešu valoda, matemātika, svešvaloda) un tās pašas mācību jomas izvēles eksāmeni.
Ņemot vērā 2024./2025. mācību gadā paredzēto valsts pārbaudījumu norises plānojumu, sertifikātus par pamatizglītību plānots izsniegt, sākot ar 2025. gada 25. jūniju, un par vispārējo vidējo izglītību, sākot ar 2025. gada 3. jūliju. Izglītojamiem, kuri attaisnojošu iemeslu dēļ nevarēs piedalīties valsts pārbaudījumos noteiktajā laikā un kārtos valsts pārbaudes darbus papildtermiņā, sertifikātus par pamatizglītību varēs izsniegt, sākot ar 2025. gada 30. jūniju, un par vispārējo vidējo izglītību, sākot ar 2025. gada 17. jūliju.
Noteikumu projektā, nosakot valsts pārbaudes darbu norises laikus, raugoties no izglītojamo fiziskās un psihoemocionālās veselības veicināšanas un slimību profilakses aspekta, netiek paredzēta divu vai vairāku valsts pārbaudījumu kārtošana divdesmit četru stundu periodā.
Noteikumu Nr.747 15.1 punktā noteikts, ka valsts pārbaudes darbi vispārējās pamatizglītības pakāpē ir eksāmens, centralizēts eksāmens un monitoringa darbs, ko nosaka Ministru kabineta noteikumi par valsts pārbaudes darbu norises laiku attiecīgajā mācību gadā. Ņemot vērā Noteikumu Nr.747 15.1 punktā noteikto, noteikumu projektā paredzēts, ka valsts pārbaudes darbi latviešu valodā, matemātikā, svešvalodā (angļu, vācu vai franču – pēc izglītojamā izvēles) 9. klases noslēgumā 2024./2025.mācību gadā tiek organizēti kā centralizētie eksāmeni.
Noteikumu Nr.747 16.4. apakšpunktā ir paredzēts vēl viens valsts pārbaudes darbs, beidzot 9. klasi – starpdisciplinārs valsts pārbaudes darbs, kurā ietverts sociālās un pilsoniskās, dabaszinātņu un tehnoloģiju mācību jomu saturs (turpmāk – starpdisciplinārais darbs). Saskaņā ar Noteikumu Nr. 747 27.2 punktu prasība, ka, beidzot 9. klasi skolēni kārto starpdisciplināro darbu, piemērojama ar 2024. gada 1. septembri.
2022./2023. un 2023./2024. mācību gadā starpdisciplinārais darbs tika organizēts monitoringa darba formā ar mērķi pārbaudīt skolēnu zināšanas un prasmes mācību priekšmetos, kuru saturs tiks integrēts valsts pārbaudes darbā, un lai aprobētu starpdisciplinārā darba saturu un vērtēšanas kritērijus. 2022./2023. un 2023./2024. mācību gada starpdisciplinārā darba rezultāti liecina, ka mācību procesā jāturpina starpdisciplinārajā darbā ietveramo mācību jomu satura mācīšanas starpdisciplinaritātes un starppriekšmetu saiknes veidošana, tādēļ Noteikumu Nr. 747 16.4. apakšpunktā paredzētā starpdisciplinārā darba kā valsts pārbaudes darba ieviešana būtu atliekama līdz 2026. gada 1. septembrim, izdarot attiecīgus grozījumus Noteikumos Nr. 747. Līdz ar to noteikumu projektā nav ietverts starpdisciplinārā darba norises laiks 2024./2025. mācību gadā.
Ministru kabinets 2022.gada 27.septembrī pieņēma noteikumus Nr.604 “Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. septembra noteikumos Nr. 416 “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem”” (turpmāk – Noteikumi Nr.604), nosakot dažādus valsts pārbaudes darbu veidus vidējās izglītības pakāpē – eksāmenus, centralizētos eksāmenus un monitoringa darbus. Pieņemot Noteikumus Nr.604, ar 21.4. apakšpunktu ir papildināti Noteikumi Nr.416, nosakot vispārējās vidējās izglītības programmu izglītojamiem pēc izvēles kārtot vienu no šādiem valsts pārbaudes darbiem: dabaszinībās vispārīgajā mācību satura apguves līmenī vai fizikā, ķīmijā vai bioloģijā vismaz optimālajā mācību satura apguves līmenī. Nosakot obligātus valsts pārbaudes darbus dabaszinātņu mācību priekšmetu kursos, ir vajadzīgs sagatavošanās process, kas ietver gan nepieciešamā pārbaudes darba satura izstrādi, tā aprobāciju, vērtēšanas kritēriju izstrādi, gan izglītības iestāžu nodrošinājumu ar mācību resursiem – pieeju digitālajiem mācību līdzekļiem un investīcijas dabaszinātņu mācību aprīkojuma pieejamībai mācību procesā. Tāpat, aktualizējot jautājumu par pedagogu nodrošinājumu un profesionālo sagatavotību pilnveidotās mācību pieejas ieviešanai, nepieciešams mērķtiecīgi veidot metodiskā atbalsta un profesionālās pilnveides iespējas dabaszinātņu mācību priekšmetu pedagogiem. Šo pasākumu īstenošanas procesā iespējams radīt vienlīdzīgus izglītības satura pieejamības nosacījumus izglītojamajiem jebkurā vidējās izglītības iestādē, tāpēc noteikumu projektā paredzēts, ka valsts pārbaudes darbi dabaszinībās (vispārīgajā mācību satura apguves līmenī), fizikā, ķīmijā vai bioloģijā (optimālajā mācību satura apguves līmenī) 2024./2025. mācību gadā tiks īstenoti monitoringa darba formā. Ņemot vērā Noteikumu Nr. 416 21.4. apakšpunktu, noteikumu projektā paredzēts, ka 2025. gada 23. aprīlī notiks monitoringa darbi dabaszinībās vispārīgajā mācību satura apguves līmenī un fizikā, ķīmijā vai bioloģijā optimālajā mācību satura apguves līmenī.
Atbilstoši vidējās izglītības iestāžu izstrādātajiem mācību plāniem, centralizētos eksāmenus vidējās izglītības pakāpē optimālajā mācību satura apguves līmenī izglītojamie var kārtot gan 11. klasē, gan 12. klasē vai kādā no profesionālās izglītības kursiem. Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumu Nr.398 “Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību” 10.2. apakšpunktu, vienā mācību gadā izglītojamais nevar kārtot eksāmenu gan optimālajā, gan augstākajā mācību satura apguves līmenī. Līdz ar to noteikumu projekts paredz, ka eksāmens mācību priekšmetos, kuros ir vairāki līmeņi, notiek vienā dienā. Tas nepieciešams, lai būtu iespējams visu eksāmenu norisi iekļaut mācību gada ietvaros, izņemot eksāmenus, kuri paredzēti izglītojamajiem, kuri attaisnojošu iemeslu dēļ nevar piedalīties valsts pārbaudījumā noteiktajā laikā.
Noteikumu projekts paredz atsevišķus laikus (turpmāk – papildtermiņš) tiem izglītojamajiem, kuri attaisnojošu iemeslu dēļ valsts pārbaudes darbus nevar kārtot noteiktajā laikā. Tiem vidējās izglītības pakāpes izglītojamajiem, kuriem papildtermiņā nepieciešams kārtot eksāmenus divās svešvalodās, 2025. gada 19. jūnijā ir paredzēta iespēja kārtot eksāmenu vienā no izglītojamā izvēlētajām svešvalodām, tajā skaitā angļu valodā, bet 2025. gada 8. jūlijā – otrā no izvēlētajām svešvalodām (vācu vai franču, vai krievu valodā).
Noteikumu projektā paredzēti arī centralizētie eksāmeni vispārizglītojošos mācību priekšmetos augstākajā mācību satura apguves līmenī profesionālās vidējās izglītības programmās atbilstoši Noteikumu Nr. 332 10.3. apakšpunktam, nosakot to norisi tajos pašos laikos, kad paredzēti attiecīgie augstākā mācību satura apguves līmeņa eksāmeni vispārējās vidējās izglītības programmās.
Latviešu valodas un angļu valodas eksāmenus kārto liels skaits izglītojamo, līdz ar to mutvārdu daļas norisei paredzētas vairākas dienas. Franču valodas vai vācu valodas eksāmenus izvēlas kārtot neliels izglītojamo skaits, tāpēc šo eksāmenu norisei ir paredzēta viena diena. Savukārt papildtermiņā, ņemot vērā nelielo izglītojamo skaitu, kas kārto eksāmenus papildtermiņā, mazinot administratīvo slogu izglītības iestādēs un ievērojot ierobežoto dienu skaitu eksāmenu plānojuma grafikā, eksāmeni, kuros ir rakstiskā un mutvārdu daļa, norise paredzēta vienā dienā.
2023./2024. mācību gadā eksāmenu ķīmijā, bioloģijā, fizikā un ģeogrāfijā augstākajā mācību satura apguves līmenī norise bija paredzēta divās dienās. Lai mazinātu izglītības iestāžu administratīvo slogu, kā arī ņemot vērā ierobežoto dienu skaitu eksāmenu norisei, noteikumu projektā paredzēts, ka eksāmeni ķīmijā, bioloģijā, fizikā un ģeogrāfijā augstākajā mācību satura apguves līmenī 2024./2025. mācību gadā notiks vienā dienā. Laika ekonomijas nolūkā minēto eksāmenu norisē netiks paredzēta izglītojamo praktiskā darbība, bet izglītojamie pētnieciskās prasmes varēs apliecināt, izmantojot eksāmenu uzdevumos piedāvātos pētījumu datus. Detalizētāka informācija par šo eksāmenu darbu uzbūvi un nepieciešamo resursu nodrošinājumu tiks sniegta eksāmenu programmās, kuras saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumu Nr.398 “Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību” 15. punktu līdz 2024./2025. mācību gada otrā semestra sākumam tiks publicētas Valsts izglītības satura centra tīmekļvietnē. Par izmaiņām eksāmenu ķīmijā, bioloģijā, fizikā un ģeogrāfijā augstākajā mācību satura apguves līmenī norisē Valsts izglītības satura centrs informēs pašvaldību izglītības pārvaldes iestāžu pārstāvjus seminārā 2024. gada novembrī, kā arī informatīvajos semināros par aktualitātēm valsts pārbaudes darbu norisē 2024./2025. mācību gadā izglītības iestāžu vadītājiem un pedagogiem.
Lai mazinātu izglītojamo psihoemocionālo slodzi, noteikumu projekts paredz, ka, kārtojot visus noteiktos valsts pārbaudes darbus atbilstoši izglītojamo izvēlētajām mācību programmām un izvēlētajiem pārbaudījumiem, izglītojamajam starp visiem pārbaudījumiem ir nodrošināts vairāk nekā divdesmit četru stundu periods gan noteiktajā laikā, gan izglītojamajiem, kuri eksāmenus kārto papildtermiņā. Ja kāds izglītojamais izvēlēsies kārtot valsts pārbaudes darbus, kuri notiek blakus dienās, tad viņam ir iespēja kādu no valsts pārbaudes darbiem kārtot papildtermiņā, savukārt papildtermiņa grafiks pielāgots, lai blakus dienās nebūtu valsts noteiktie obligātie eksāmeni (latviešu valoda, matemātika, svešvaloda) un tās pašas mācību jomas izvēles eksāmeni.
Ņemot vērā 2024./2025. mācību gadā paredzēto valsts pārbaudījumu norises plānojumu, sertifikātus par pamatizglītību plānots izsniegt, sākot ar 2025. gada 25. jūniju, un par vispārējo vidējo izglītību, sākot ar 2025. gada 3. jūliju. Izglītojamiem, kuri attaisnojošu iemeslu dēļ nevarēs piedalīties valsts pārbaudījumos noteiktajā laikā un kārtos valsts pārbaudes darbus papildtermiņā, sertifikātus par pamatizglītību varēs izsniegt, sākot ar 2025. gada 30. jūniju, un par vispārējo vidējo izglītību, sākot ar 2025. gada 17. jūliju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- skolēni
- Pedagogi Izglītības speciālisti Valsts izglītības satura centra darbinieki
Ietekmes apraksts
Aptuveni 42 000 izglītojamie. Izglītības speciālisti, Valsts izglītības satura centra darbinieki, kas iesaistīti valsts pārbaudes darbu nodrošināšanā.
Izglītojamie 2024./2025. mācību gadā izglītības iestādēs kārtos valsts pārbaudes darbus par vispārējās pamatizglītības vai vispārējās vidējās izglītības programmu apguvi, vai profesionālās izglītības programmas apguvi. Izglītības speciālisti, Valsts izglītības satura centra darbinieki nodrošinās valsts pārbaudes darbu norisi.
Izglītojamie 2024./2025. mācību gadā izglītības iestādēs kārtos valsts pārbaudes darbus par vispārējās pamatizglītības vai vispārējās vidējās izglītības programmu apguvi, vai profesionālās izglītības programmas apguvi. Izglītības speciālisti, Valsts izglītības satura centra darbinieki nodrošinās valsts pārbaudes darbu norisi.
Juridiskās personas
- Izglītības iestādes un pašvaldības izglītības pārvaldes
Ietekmes apraksts
Jānodrošina valsts pārbaudes darbu norise.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem"" (24-TA-1512)
Pamatojums un apraksts
Projekts ir saistīts ar Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem"" (24-TA-1512), kas paredz vēl uz diviem mācību gadiem – 2024./2025. mācību gadu un 2025./2026. mācību gadu pagarināt Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumu Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem" 16.4. apakšpunktā minētā starpdisciplinārā darba ieviešanas termiņu. Paredzēts, ka 2024./2025. mācību gadā un 2025./2026. mācību gadā 9. klases skolēni kārto obligātu starpdisciplināru diagnosticējošo darbu, kurā ietverts sociālās un pilsoniskās, dabaszinātņu un tehnoloģiju mācību jomu saturs. Turpmākie risinājumi attiecībā uz starpdisciplinārā darba kā valsts pārbaudes darba īstenošanu tiks paredzēti, pilnveidojot valsts pārbaudes darbu sistēmu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības iestādes un pašvaldības izglītības pārvaldesNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/7417a652-d2a2-486c-991e-56237c31c0d4
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības pārstāvju viedokļu pārskats publicēts tiesību akta lietas sadaļā "Papildu dokumenti".
6.4. Cita informācija
Izglītības iestādes un pašvaldības izglītības pārvaldes tika informētas Izglītības un zinātnes ministrijas organizētajā tiešsaistes vebinārā 2024. gada 21. martā - tika saņemts atbalsts jaunu noteikumu izstrādāšanai.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības iestādes, pašvaldību izglītības pārvaldes, Valsts izglītības satura centrs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Izglītības iestādes, kuras īsteno vispārējās pamatizglītības programmas, vispārējās vidējās izglītības programmas un profesionālās vidējās izglītības programmas. Projekta izpilde neatstās ietekmi uz to institūciju, kuras piedalīsies projekta izpildē, funkcijām un uzdevumiem.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ir pilnvērtīgi un vispusīgi izvērtēta un atbilst bērna labākajām interesēm.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi