Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 10.10.2024. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 17.oktobrī.
24-TA-2236: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra sēdes protokola Nr. 38 1.§ par Informatīvo ziņojumu "Par valsts budžeta ieņēmumu un nodokļu politikas pārskatīšanu 2024. – 2027. gadā" 2.4.apakšpunkts, kas paredz Finanšu ministrijai veikt grozījumus likumā “Par akcīzes nodokli”:
1) pakāpeniski paaugstināt akcīzes nodokļa likmes degvielai, kā arī degvielai, dabasgāzei un naftas gāzēm, ko izmanto par kurināmo, par CO2 komponentes daļu: 2025. gadā 10 euro par 1 tonnu CO2 un 2026.gadā 20 euro par 1 tonnu CO2;
2) atcelt akcīzes nodokļa atbrīvojumu naftas produktiem, kurus izmanto elektroenerģijas ražošanā un koģenerācijā, nosakot akcīzes nodokļa likmi kā naftas produktiem, kurus izmanto kā kurināmo;
3) paaugstināt akcīzes nodokļa likmi bezalkoholiskajiem dzērieniem ar cukura saturu līdz 8 gramiem (neieskaitot) uz 100 mililitriem no 2025. gada;
4) paaugstināt akcīzes nodokļa likmes alkoholiskajiem dzērieniem, t.sk. alum, tabakas izstrādājumiem, karsējamai tabakai, tabakas lapām, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamam šķidrumam, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļām (turpmāk - e-šķidrums) un tabakas aizstājējproduktiem no 2027. gada.
Ministru kabineta 2024. gada 25. janvāra rīkojuma Nr. 72 "Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāns 2024.–2027. gadam" 5.2.1. pasākums paredz uzdevumu nelegālā akcīzes preču tirgus mazināšana, saskaņā ar ko likumprojekts paredz noteikt atļauto degvielas apjoma limitu no trešās valsts iebraucošā komerciālā transportlīdzekļa standarttvertnēs. 
Likumprojekts tiek virzīts "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" pavadošo likumprojektu pakotnē, kas stāsies spēkā ar 2025. gada 1.janvāri.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pārskatīt akcīzes nodokļa piemērošanu, lai varētu daļēji kompensēt gan darbaspēka nodokļu ieņēmumu samazinājumu, gan arī palielināt valsts budžeta līdzekļus, sevišķi pašreizējos apstākļos, kad kritiski ir nepieciešams finansējums ārējai un iekšējai drošībai u.c. sabiedrībai būtiskiem pasākumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Noteiktām ar akcīzes nodokli apliekamām precēm akcīzes nodokļa likmju un piemērošanas izmaiņas paredzētas no 01.01.2025. Likumprojekts tiek virzīts "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" pavadošo likumprojektu paketē.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likums “Par akcīzes nodokli” (turpmāk – likums) nosaka akcīzes nodokļa likmes un to piemērošanas nosacījumus naftas produktiem, dabasgāzei, bezalkoholiskajiem dzērieniem, alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem un pēc izmantošanas mērķa līdzīgiem produktiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem, kurus izmanto par degvielu, pēdējo reizi tika pārskatītas 2020.gadā. Turklāt saskaņā ar Direktīvu (ES) 2023/959[1] Eiropas Savienība (ES) ir noteikusi jaunas emisijas tirdzniecības sistēmas izveidi – ETS2. Tā attiecas uz degvielas un kurināmā patēriņu ēkās, autotransportā un papildu sektoros, t.i. nozarēs, uz kurām neattiecas Emisiju tirdzniecības sistēma (ETS).
ETS2 ir daļa no ES “Gatavi mērķrādītājam 55” likumdošanas pakotnes, lai samazinātu siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas ETS iekļautajās nozarēs par 62% līdz 2030. gadam, salīdzinot ar 2005. gadu.
ES ETS2 kvotu tirdzniecība tiks ieviesta no 2027. gada. Šīs sistēmas mērķis ir samazināt fosilo izejvielu patēriņu, lai katrs sektors sniegtu ieguldījumu SEG emisiju samazināšanā un nodrošinātu virzību uz klimatneitralitāti ES un Latvijā.
Ņemot vērā minēto, likumprojekts paredz pakāpeniski paaugstināt akcīzes nodokļa likmes degvielai, kā arī degvielai, dabasgāzei un naftas gāzēm, ko izmanto par kurināmo, par oglekļa dioksīda (CO2) komponenti: 2025. gadā 10 euro par 1 tonnu CO2 un 2026.gadā 20 euro par 1 tonnu CO2.

Akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem un dabasgāzei izmantošanai par degvielu Baltijas valstīs, EUR
  Valsts kods 2024 2025 2026 2027
Bezsvina benzīns par 1000 litriem LV 509 532 555 555
LT 466 513 562 586
EE[2] 563 581 621 652
Svinu saturošs benzīns par 1000 litriem LV 594 617 640 640
LT 579,24 626,24 675,24 699,24
EE[2] 563 581 621 652
Petroleja par 1000 litriem LV 414 439 464 464
LT 330,17 383,77 438,57 465,67
EE 330,1 330,1 330,1 330,1
Dīzeļdegviela par 1000 litriem LV [7] 414 440,5 467 467
LT 410 519,6 604,8 631
EE 399 428 459 493
Naftas gāzes (LPG) par 1000 kg LV 285 314 343 343
LT 304,1 370,9 426,5 457,1
EE 193 193 193 193
Dīzeļdegviela  lauksaimniecībā par 1000 litriem LV 62,1 66 70 70
LT 60 85 110 110
EE 21 21 21 21
Dabasgāze par 1 MWh LV 1,91 3,63 13,45 13,45
LT 0 0 0 0
EE 4,03 4,20 4,38 4,56

Akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem un dabasgāzei izmantošanai par kurināmo Baltijas valstīs, EUR
  Valsts kods 2024 2025 2026 2027
Marķētā dīzeļdegviela par 1000 litriem LV 60 108,5 135 135
LT 60 113,6 164,8 191
EE 399 428 459 493
Smagā degvieleļļa (mazuts) par 1000 kg LV 15,65 67,5 109 109
LT 15,06 83,66 139,86 171,06
EE 58 58 58 58
Naftas gāzes (LPG) par 1000 kg LV 0 44 88 88
LT/LT[3] 13 13/79,8 13/135,4 13/166
EE 65,01 79,91 90,98 107,71
Dabasgāze par 1 MWh LV/LV[4] 1,65 3,80/2,08 5,95/2,51 5,95/2,94
LT 1,08/0,54 1,08/0,54 1,5/1,0 1,5/1,0
EE 4,6 5,43 6,4 7,61
Dabasgāze izmantošanai rūpniecībā uz lauksaimniecībā par 1 MWh LV/LV[5] 0,55 2,57/0,85 4,60/1,16 4,60/1,47
LT 0,54 0,54 1,0 1,0
EE/EE[6] 4,6/1,09 5,43/1,09 6,4/1,09 7,61/1,09

[1] Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 10. maija Direktīva 2023/959/ES, ar ko groza Direktīvu 2003/87/EK, ar kuru nosaka sistēmu siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisijas kvotu tirdzniecībai Savienībā, un Lēmumu (ES) 2015/1814 par Savienības siltumnīcefekta gāzu emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas tirgus stabilitātes rezerves izveidi un darbību
[2] Igaunijas valdības sagatavotajā likumprojektā paredzētās izmaiņas akcīzes nodokļa likmēs no 2025.gada.
[3] Lietuvā CO2 komponente no 2025.gada naftas gāzēm tiek piemērota visiem patērētājiem, izņemot mājsaimniecības.
[4] Akcīzes nodokļa likme dabasgāzei no 2025.gada, ja galalietotājs ir ES ETS dalībnieks.
[5] Akcīzes nodokļa likme dabasgāzei no 2025.gada izmantošanai lauksaimniecībā.
[6] Samazināta akcīzes nodokļa likme dabasgāzei izmantošanai energointensīvos uzņēmumos
[7] Latvijā akcīzes nodokļa likme dīzeļdegvielai un degvieleļļai (vieglajai) ir vienāda.

 
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz paaugstināt akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem izmantošanai par degvielu, tās noapaļojot līdz veseliem skaitļiem, un dabasgāzei, ko izmanto par degvielu vai par kurināmo, ar 2025.gada 1.janvāri un ar 2026.gada 1.janvāri.
Problēmas apraksts
2. Šobrīd dabasgāzei, kuru izmanto elektroenerģijas ražošanā un koģenerācijā, tiek piemērots akcīzes nodoklis kā kurināmajam. Savukārt naftas produktiem, kurus izmanto elektroenerģijas ražošanā un koģenerācijā, ir noteikts akcīzes nodokļa atbrīvojums. Tādējādi, lai nodrošinātu vienlīdzīgu pieeju visu fosilo kurināmo izmantošanai vieniem un tiem pašiem mērķiem, tiek rosināts atcelt akcīzes nodokļa atbrīvojumu naftas produktiem, kurus izmanto elektroenerģijas ražošanā un koģenerācijā, nosakot akcīzes nodokļa likmi kā naftas produktiem, kurus izmanto kā kurināmo.

Akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem, kurus izmanto elektroenerģijas ražošanā un koģenerācijā, EUR
  2024 2025 2026 2027
Naftas produkti par 1000 litriem piemēro atbrīvojumu 108,5 135 135
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz atcelt akcīzes nodokļa atbrīvojumu naftas produktiem, kurus izmanto elektroenerģijas ražošanā un koģenerācijā, nosakot akcīzes nodokļa likmi kā naftas produktiem, kurus izmanto kā kurināmo.
Problēmas apraksts
3. Saskaņā ar grozījumiem likumā, kas Saeimā tika pieņemti 2023. gada 7. decembrī, akcīzes nodokļa likme bezalkoholiskajiem dzērieniem ar cukura saturu no 8 gramiem (ieskaitot) uz 100 mililitriem un enerģijas dzērieniem, par 100 litriem tika paaugstināta 2024. gada 1. martā no 14 euro uz 17,5 euro un 2026. gadā ir paredzēts paaugstināt no 17,5 euro uz 21 euro. Savukārt akcīzes nodokļa likme bezalkoholiskajiem dzērieniem ar cukura saturu līdz 8 gramiem (neieskaitot) uz 100 mililitriem pēdējo reizi tika pārskatīta 2011. gadā. Tā kā arī mazāk saldināto dzērienu lietošana negatīvi ietekmē iedzīvotāju veselību, bet to patēriņš pēdējos gados pieaug, minēto akcīzes nodokļa likmi nepieciešams paaugstināt.

Akcīzes nodokļa likmes bezalkoholiskajiem dzērieniem
  2024 2025 2026
Bezalkoholiskie dzērieni ar cukura saturu līdz 8  gramiem (neieskaitot) uz 100 mililitriem, par 100 l 7,4 11,0 11,0
Bezalkoholiskie dzērieni ar cukura saturu no 8  gramiem (ieskaitot) uz 100 mililitriem un enerģijas dzērieni,  par 100 l 17,5 17,5 21,0
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz paaugstināt akcīzes nodokļa likmi bezalkoholiskajiem dzērieniem ar cukura saturu līdz 8 gramiem (neieskaitot) uz 100 mililitriem no 7,4 euro uz 11,0 euro 2025. gada 1. janvārī.
Problēmas apraksts
4. Akcīzes nodokļa piemērošanas alkoholiskajiem dzērieniem mērķi ir nodrošināt valsts budžeta ieņēmumus un neierobežot šo produktu brīvu apriti ES kopējā tirgū, kā arī mazināt alkoholisko dzērienu patēriņu no veselības aspekta. 
Šobrīd likumā ir noteikts trīs gadu akcīzes nodokļa paaugstināšanas grafiks alkoholiskajiem dzērieniem, t. sk. alum, līdz 2026. gadam, pēc kura plānots arī turpmāks mērens likmju paaugstinājums minētajiem produktiem vidēji par 4,5%, vienlaicīgi saglabājot konkurētspēju Baltijā. Saskaņā ar likumu akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana alkoholiskajiem dzērieniem ir paredzēta 2025.gada 1.martā un 2026.gada 1.martā, līdz ar to nepieciešams paredzēt saprātīgu akcīzes nodokļa likmju paaugstināšanu alkoholiskajiem dzērieniem, t.sk., alum, arī 2027. gada 1. martā.

Akcīzes nodokļa likmes alkoholiskajiem dzērieniem, t.sk. alum, Baltijas valstīs
  Valsts kods 2024 2025 2026 2027
Alus (par katru absolūtā spirta tilpumprocentu), euro par 100 litriem LV 9 9,8 10,8 11,3
LV [1] 16,7 18,1 20 22,5
LT 9,46 10,97 12,74 14,85
EE 13,34 14 14,7 14,7
Vīns un raudzētie dzērieni (līdz 6%), euro par 100 litriem LV [2] 70 77 85 89
LT [3] 109 127 148 173
EE 66,52 69,84 73,34 73,34
Vīns un raudzētie dzērieni (virs 6%), euro par 100 litriem LV [4] 122 134 148 155
LT [5] 219 254 296 346
EE 155,21 162,97 171,12 171,12
Starpprodukti (līdz 15%), euro par 100 litriem LV 122 134 148 155
LT 234 292 365 457
EE 303,80 319,00 334,95 334,95
Starpprodukti (no 15% un līdz 22%), euro par 100 litriem LV 203 222 244 256
LT 333 370 411 457
EE 303,80 319,00 334,95 334,95
Spirts un pārējie alkoholiskie dzērieni, euro par 100 litriem absolūta spirta LV 1 862 1 955 2 053 2 115
LT 2 467 2 778 3 130 3 530
EE 1 975 2 074 2 178 2 178
[1] LV akcīzes nodokļa summas minimālais apmērs euro par 100 litriem alus
[2] LV šo akcīzes nodokļa likmi piemēro raudzētajiem dzērieniem ar spirta saturu līdz 6 tilp.%
[3] LT šo akcīzes nodokļa likmi vīnam un raudzētajiem dzērieniem piemēro ar spirta saturu līdz 8,5 tilp.%
[4] LV šo akcīzes nodokļa likmi piemēro vīnam neatkarīgi no spirta satura tajā
[5] LT šo akcīzes nodokļa likmi vīnam un raudzētajiem dzērieniem piemēro ar spirta saturu virs 8,5 tilp.%


Akcīzes nodokļa piemērošanai tabakas izstrādājumiem, kā arī pēc izmantošanas mērķa līdzīgiem produktiem mērķi ir nodrošināt valsts budžeta ieņēmumus un mazināt veselībai kaitīgo produktu patēriņu. 
Šobrīd likumā ir noteikts trīs gadu akcīzes nodokļa paaugstināšanas grafiks tabakas izstrādājumiem un pēc izmantošanas mērķa līdzīgiem produktiem, līdz 2026. gadam, pēc kura plānots arī turpmāks akcīzes nodokļa likmju paaugstinājums minētajiem produktiem vidēji par 10%, vienlaicīgi saglabājot konkurētspēju starp Baltijas valstīm. Saskaņā ar likumu akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana tabakas izstrādājumiem un pēc izmantošanas mērķa līdzīgiem produktiem ir paredzēta 2025.gada 1.janvārī un 2026.gada 1.janvārī, līdz ar to nepieciešams paredzēt akcīzes nodokļa likmju paaugstināšanu minētiem produktiem arī 2027. gada 1. janvārī.

Akcīzes nodokļa likmes tabakas izstrādājumiem un pēc izmantošanas mērķa līdzīgiem produktiem, Baltijas valstīs
  Valsts kods 2024 2025 2026 2027
Cigaretes, euro par 1000 gab. + Ad valorem, %, kā arī minimālais nodokļa līmenis LV 119,6 131,6 144,8 159,3
15%
156,3 171,9 189,1 208
LT 85,3 92,6 100,5 109
25%
138 149,7 162,4 176,2
EE 100,5 106 111,5 111,5
30%
169,1 177,7 186,7 186,7
Smēķējamā tabaka (smalki sagrieztā tabaka cigarešu uztīšanai, cita smēķējamā tabaka un tabakas lapas), euro par 1000 g LV 105,7 116,3 127,9 140,7
LT 112,8 123,5 135,2 148
EE 112,4 118 124 124
Karsējamā tabaka, euro par 1000 g LV 251 276 304 334,4
LT[1] 300 337,36 379,62 427,17
EE 112,4 118 124 124
Cigāri un cigarillas, euro par 1000 gab. LV 164,7 202,7 240 264
LT[1] 285 329,1 380,1 438,9
EE 222 233 244 244
Elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamais šķidrums un šķidruma sagatavošanas sastāvdaļas, euro par 1 ml šķidruma LV 0,24 0,29 0,35 0,39
LT 0,25 0,63 1,56 3,91
EE 0,21 0,22 0,23 0,23
Tabakas aizstājējprodukti, euro par 1000 g LV 138 151,8 167 183,7
LT -
EE 112,4 118 124 124
[1] LT akcīzes nodokļa likme karsējamai tabakai tiek piemērota par produkta vienību, cigāriem un cigarillām par kg produkta. Likmes pārrēķinā izmanto pieņēmumu, ka 1 vienība (gab.) karsējamās tabakas satur 0,265 g tabakas, bet  1 cigarilla/cigārs satur 3 g tabakas.
 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka ar likumu akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana alkoholiskajiem dzērieniem, t.sk. alum, ir paredzēta 2025. gada 1. martā un 2026. gada 1. martā, likumprojekts paredz paaugstināt akcīzes nodokļa likmes alkoholiskajiem dzērieniem, t.sk., alum, 2027. gada 1. martā.
Tā kā saskaņā ar likumu akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana tabakas izstrādājumiem un pēc izmantošanas mērķa līdzīgiem produktiem ir paredzēta 2025.gada 1.janvārī un 2026.gada 1.janvārī, likumprojekts paredz paaugstināt akcīzes nodokļa likmes minētiem produktiem 2027. gada 1. janvārī.
Problēmas apraksts
5. Šobrīd, iebraucot no trešajām valstīm Latvijas Republikā ar komerciālo mehānisko transportlīdzekli, nav noteikti ierobežojumi attiecībā uz degvielu, kas atrodas minēto transportlīdzekļu standarttvertnēs. Līdz ar to saskaņā ar noslēgtajiem starpvaldību nolīgumiem par starptautiskajiem autopārvadājumiem no nodokļiem ir atbrīvota visa degviela, kas atrodas minēto transportlīdzekļu standarttvertnēs.
Turklāt Latvijas pārvadātāji ir vērsuši uzmanību uz faktu, ka Uzbekistānas, Kazahstānas, Kirgizstānas, Tadžikistānas, Krievijas (tranzītā uz/no Kaļiņingradas) u.c. valstu transportlīdzekļu vadītāji iebrauc Latvijā ar pilnām transportlīdzekļu degvielas tvertnēm un nereti daļu šādi ievestās degvielas cenšas pārdot. Savukārt attiecībā pret ES reģistrētiem pārvadātājiem no Krievijas puses ir noteikts ierobežojums, ka,  izbraucot no Krievijas teritorijas, degvielas daudzums transportlīdzekļa tvertnē nedrīkst pārsniegt 150 litrus plus 50 litri kā pieļaujamā apjoma  kļūda, kas šādā situācijā rada konkurences kropļojumus.
Līdz ar to degvielas apjoma ievešanas ierobežojums no trešajām valstīm ir nepieciešams, lai novērstu šādus negatīvus aspektus:
- potenciāla nelegāla no nodokļa atbrīvotās ievestās degvielas realizācija Latvijā (degvielas aprites un muitas dienesta veiktie kontroles rezultāti liecina, ka šobrīd daļa no ievestās degvielas apjoma tiek nelegāli nolieta un realizēta Latvijā);
- nevienlīdzīgu apstākļu novēršana (ES pārvadātāji no Krievijas Federācijas var izbraukt tikai ar 200 litriem degvielas, savukārt trešo valstu pārvadātāji var iebraukt ar pilnu degvielas tvertni līdz pat 1500 litriem).
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz noteikt degvielas limitu no trešās valsts iebraucošā komerciālā transportlīdzekļa standarttvertnēs ne vairāk kā 200 litru apjomā. Iebraukt Latvijā ar komerciālo mehānisko transportlīdzekli, kura degvielas standarttvertnēs degvielas apjoms pārsniegs 200 litrus, būs aizliegts. 
Problēmas apraksts
6. Saskaņā ar Ministru kabineta 2024.gada 13.septembra rīkojuma Nr.743 "Par Lauksaimniecības datu centra likvidāciju" 1.punktu ar 2025.gada 1.janvāri tiek likvidēts Lauksaimniecības datu centrs un tā funkcijas pārņem Lauku atbalsta dienests.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz aizstāt vārdus "Lauksaimniecības datu centrs" ar vārdiem "Lauku atbalsta dienests".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Tika izvērtēti, tomēr ievedamās degvielas apjoma limita noteikšana tika izvēlēta kā samērīgākais pasākums. 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Regulējums, kas paredz personai pienākumu maksāt nodokli, ietilpst Latvijas Republikas Satversmes 105. pantā noteikto pamattiesību tvērumā. Nodokļa maksāšanas pienākums vienmēr nozīmē īpašumtiesību ierobežojumus. Likumprojektā ietverto normu atbilstība Latvijas Republikas Satversmes 105. pantā noteikto pamattiesību tvērumam ir izvērtēta:
1. par  akcīzes nodokļa likmes paaugstināšanu bezalkoholiskajiem dzērieniem ar cukura saturu līdz 8 gramiem (neieskaitot) uz 100 mililitriem 2025. gada 1. janvārī un akcīzes nodokļa likmju paaugstināšanu alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamam šķidrumam, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļām un tabakas aizstājējproduktiem no 2027. gada 1. marta:
1) akcīzes nodokļa paaugstināšana minētajiem produktiem neietekmē personu līdzekļu apmēru pirmās nepieciešamības preču iegādei;
2) minēto produktu patēriņš negatīvi ietekmē iedzīvotāju veselību, līdz ar to akcīzes nodokļa paaugstināšana tiem ir pozitīvi vērtējama no sabiedrības veselības aspekta un atbilst sabiedrības interesēm, jo tādējādi mazinātu minēto produktu pieejamību;
3) akcīzes nodokļa paaugstināšanai minētajiem produktiem ir leģitīms mērķis, jo ar akcīzes nodokļa paaugstināšanas rezultātā papildus gūtajiem ieņēmumiem valsts budžetā ir paredzēts nodrošināt daļu no papildus nepieciešamo līdzekļu apjoma valsts budžetā, kuri ir nepieciešami, lai nodrošinātu valsts funkciju pilnvērtīgu darbību un attīstītību, t.sk. lai varētu daļēji kompensēt gan iespējamo darbaspēka nodokļu samazinājumu, gan arī palielināt valsts budžeta līdzekļus, sevišķi pašreizējos apstākļos, kad kritiski ir nepieciešams finansējums ārējai un iekšējai drošībai u.c. sabiedrībai būtiskiem pasākumiem;
4) likumdevēja izraudzītie līdzekļi - akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana minētajiem produktiem - ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai, jo nodrošina daļēji nepieciešamos papildu ieņēmumus valsts budžetā vitāli svarīgu valsts funkciju pilnvērtīgai darbībai un attīstītībai, t.sk. lai varētu daļēji kompensēt gan iespējamo darbaspēka nodokļu samazinājumu, gan arī palielināt valsts budžeta līdzekļus, sevišķi pašreizējos apstākļos, kad kritiski ir nepieciešams finansējums ārējai un iekšējai drošībai u.c. sabiedrībai būtiskiem pasākumiem, kā arī neveicina šo veselībai kaitīgo produktu pieejamību; 
5) lai sasniegtu mērķi - nodrošināt nepieciešamā finansējuma pieaugumu valsts funkciju nodrošināšanai un ekonomikas attīstībai - nav citu saudzējošāku līdzekļu;
2. par akcīzes nodokļa pārskatīšanu un paaugstināšanu naftas produktiem un dabasgāzei no 2025. gada 1. janvāra:
1)  akcīzes nodokļa paaugstināšanai minētajiem produktiem ir leģitīms mērķis, jo ar akcīzes nodokļa paaugstināšanas rezultātā papildus gūtajiem ieņēmumiem valsts budžetā ir paredzēts nodrošināt daļu no papildus nepieciešamo līdzekļu apjoma valsts budžetā, kuri ir nepieciešami, lai nodrošinātu valsts funkciju pilnvērtīgu darbību un attīstītību, t.sk. lai varētu daļēji kompensēt iespējamo darbaspēka nodokļu samazinājumu, palielināt valsts budžeta līdzekļus, sevišķi pašreizējos apstākļos, kad kritiski ir nepieciešams finansējums ārējai un iekšējai drošībai u.c. sabiedrībai būtiskiem pasākumiem, kā arī lai laicīgi sagatavotos ETS2 ieviešanai no 2027.gada un sasniegtu Eiropas Savienības klimatneitralitātes mērķi;
2) likumdevēja izraudzītie līdzekļi - akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana minētajiem produktiem - ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai, jo nodrošina nepieciešamos papildu ieņēmumus valsts budžetā vitāli svarīgu valsts funkciju pilnvērtīgai darbībai un attīstītībai, t.sk. lai varētu daļēji kompensēt gan iespējamo darbaspēka nodokļu samazinājumu, gan arī palielināt valsts budžeta līdzekļus, sevišķi pašreizējos apstākļos, kad kritiski ir nepieciešams finansējums ārējai un iekšējai drošībai u.c. sabiedrībai būtiskiem pasākumiem, kā arī lai laicīgi sagatavotos ETS2 ieviešanai no 2027.gada un sasniegtu Eiropas Savienības klimatneitralitātes mērķi; 
3) lai sasniegtu mērķi - nodrošināt nepieciešamā finansējuma pieaugumu valsts funkciju nodrošināšanai un ekonomikas attīstībai - nav citu saudzējošāku līdzekļu.
Ņemot vērā iepriekš minēto, akcīzes nodokļa paaugstināšana minētajiem produktiem ir samērīga ar leģitīmo mērķi un likumdevēja rīcība ir atbilstoša.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Akcīzes nodokļa likmju izmaiņu rezultātā viena litra dīzeļdegvielas 2025. un 2026. gadā nodokļu dēļ cena pieaugs par 3,2 centiem ik gadu, bet nodokļu daļa vienam litram svinu nesaturoša benzīna 2025. un 2026. gadā cena pieaugs par 2,7 centiem ik gadu. Savukārt viena litra autogāzes cena 2025. un 2026. gadā nodokļu dēļ varētu pieaugt par 1,9 centiem ik gadu. Tādējādi nodokļu izmaiņu ietekme komerctransportam palielinātu tā izmaksas aptuveni par 64 centiem uz 100 kilometriem, pieņemot, ka vidējais dīzeļdegvielas patēriņš ir 20 litri/100 km.
Savukārt attiecībā uz kurināmo dabasgāzes izmaksas mājsaimniecībām nodokļu dēļ pieaugtu par 2,7 centiem uz vienu kubikmetru ik gadu, sašķidrinātas naftas gāzes izmaksas pieaugtu nodokļu dēļ pieaugtu par 5,3 centiem uz  vienu kilogramu ik gadu, bet dīzeļdegvielas, kuru izmanto par kurināmo, izmaksas nodokļu dēļ pieaugtu par 5,8 centriem litrā  2025.gadā un par 3,2 centriem litrā 2026.gadā.
Ar 2025. gadu tiek paaugstināta akcīzes nodokļa likme bezalkoholiskajiem dzērieniem ar cukura saturu līdz 8 g uz 100 ml, kā rezultātā nodokļu daļa vienam litram dzēriena pieaugs par 4 centiem.
No 2027. gada paredzēts paaugstināt akcīzes nodokļa likmi arī alkoholiskajiem dzērieniem, tostarp alum, tabakas izstrādājumiem un pēc izmantošanas mērķa līdzīgiem produktiem, piemēram, karsējamai tabakai, tabakas lapām, e-šķidrumam un tabakas aizstājējproduktiem. Tā rezultātā stiprā alkoholiskā dzēriena 0,5 litru pudeles cena (alkohola saturs 40 tilpumprocenti) 2027. gadā varētu pieaugt par 0,15 centiem, vīna pudeles (0,75 litri) – par 6 centiem, bet 0,5 litru alus pudeles (alkohola saturs 5,2 tilpumprocenti) – par 2 centiem.
Nodokļu daļa (minimālais akcīzes nodokļa līmenis un tam piemērojamā pievienotās vērtības nodokļa daļa) paciņai cigarešu 2027. gadā pieaugs par 46 centiem, paciņai karsējamās tabakas (5,3 g) – par 19 centiem. Smēķējamās tabakas 40 g iepakojuma cena varētu pieaugt par 62 centiem, bet viena cigāru vai cigarillu iepakojuma (10 gab.) – par 29 centiem. Savukārt, elektronisko cigarešu uzpildes šķidrumiem nodokļu līmenis par 2 ml iepakojumu pieaugs par 10 centiem, bet par 10 ml iepakojumu – par 48 centiem. Nodokļu daļa tabakas aizstājējproduktiem (piemēram, nikotīna spilventiņi,14 g iepakojums) 2027. gadā pieaugs par 28 centiem.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Likumprojekts attiecas uz juridiskām un citām personām, kas veic darbības ar bezalkoholiskajiem dzērieniem, alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem, karsējamo tabaku, tabakas lapām, e-šķidrumiem, tabakas aizstājējproduktiem, naftas produktiem un dabasgāzi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
5 351 661 600
0
5 693 713 500
42 869 000
6 029 180 000
76 909 000
47 618 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
5 351 661 600
0
5 693 713 500
42 869 000
6 029 180 000
76 909 000
47 618 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
5 351 661 600
0
5 693 713 500
0
6 029 180 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
5 351 661 600
0
5 693 713 500
0
6 029 180 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
42 869 000
0
76 909 000
47 618 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
42 869 000
0
76 909 000
47 618 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
42 869 000
76 909 000
47 618 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
42 869 000
76 909 000
47 618 000
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
1. Akcīzes nodokļa likmju naftas produktiem un dabasgāzei paaugstināšana
1.1. Akcīzes nodokļa paaugstināšana naftas produktiem, ko izmanto par degvielu
Patēriņam nodotās dīzeļdegvielas samazinājums vērojams jau kopš 2023. gada otrās puses un 2023.gadā kopā, salīdzinot ar 2022.gadu, patēriņam tika nodots par 2,1% mazāk dīzeļdegvielas. Savukārt svinu nesaturoša benzīna patēriņam nodotais daudzums iepriekš minētajā periodā pieaudzis par 3,1%, bet dabasgāzes, ko izmanto par degvielu – par 28,6%. Sašķidrinātās naftas gāzes, ko izmanto kā degvielu, patēriņam nodotais daudzums ik gadu samazinās un 2023. gadā tas samazinājās par 7,7%. 2024. gada septiņos mēnešos dīzeļdegvielas patēriņš samazinājās par 2,9%, sašķidrinātās naftas gāzes par 6,3%, bet svinu nesaturoša benzīna patēriņš pieauga par 2,9% un dabasgāzes, ko izmanto kā degvielu, patēriņš pieauga par 38,4%.
Aprēķinot fiskālo ietekmi, ņemts vērā tas, ka gan Lietuvā, gan Igaunijā turpmākajos gados plānots paaugstināt akcīzes nodokļa likmes degvielai, un Igaunijā plānots paaugstināt arī pievienotās vērtības nodokļa likmi, Latvijas konkurētspēja ar Baltijas valstīm, neskatoties uz akcīzes nodokļa likmju paaugstināšanu, nepasliktināsies, jo atsevišķiem degvielas veidiem nodokļu daļas diference ar Lietuvu un Igauniju samazināsies, un Latvijas pozīcijas kļūs labākas.
Prognozēts, ka likmju paaugstināšanas rezultātā patēriņam nodotais degvielas apjoms, salīdzinot ar prognozēto apjomu pie nemainīgām likmēm, 2025. gadā un turpmākajos gados samazināsies.
Fiskālā ietekme, ņemot vērā akcīzes nodokļa maksāšanas kārtību:
Milj. euro 2025 2026 2027
Akcīzes nodoklis +27,266 +51,658 +4,837
Pievienotās vērtības nodoklis +5,726 +10,847 +2,137
Kopā +32,992 +62,505 +6,974

1.2. Akcīzes nodokļa likmju dabasgāzei un naftas produktiem, ko izmanto kā kurināmo, paaugstināšana
Pieaugot dabasgāzes cenām, 2022.gadā būtiski palielinājās patēriņam nodotās sašķidrinātās naftas gāzes un dīzeļdegvielas, degvieleļļas un petrolejas, ko izmanto par kurināmo, daudzums. 2023. gadā patēriņam tika nodots par 67,5% vairāk sašķidrinātās naftas gāzes nekā 2022.gadā, bet patēriņam nodotās degvieleļļas un petrolejas, ko izmanto par kurināmo, daudzums 2023.gadā bija zem 2022.gada līmeņa. Savukārt patēriņam nodotās smagās degvieleļļas daudzums ik gadu samazinās. Ievērojamo izmaksu pieauguma dēļ patēriņam nodotās dabasgāzes, ko izmanto par kurināmo, apjoms 2022. gadā, salīdzinot ar 2021. gadu, samazinājās par 30,9%, un 2023.gadā, salīdzinot ar 2022.gadu – vēl par 5,2 procentiem. Samazinājās arī dabasgāzes, ko izmanto rūpniecībā un lauksaimniecībā, patēriņam nodotais daudzums. Dati par 2024. gada septiņiem mēnešiem liecina, ka patēriņam nodotais dabasgāzes daudzums pieaudzis, bet pārējo kurināmo veidu patēriņa apjomi samazinājies.
Prognozējot patēriņam nodoto naftas produktu un dabasgāzes daudzumu pēc likmju paaugstināšanas turpmākajos gados, ņemts vērā, ka akcīzes nodokļa pieaugums paredzēts visiem kurināmā veidiem un pieņemts, ka patēriņam nodotais daudzums, salīdzinot ar prognozi pie nemainīgām nodokļa likmēm, samazināsies.
Fiskālā ietekme, ņemot vērā akcīzes nodokļa maksāšanas kārtību: 
Milj. euro 2025 2026 2027 2028
Akcīzes nodoklis +4,391 +7,903 +11,716 +12,051
Pievienotās vērtības nodoklis +0,922 +1,660 +2,461 +2,531
Kopā +5,313 +9,563 +14,177 +14,582

Fiskālā ietekme kopā no akcīzes nodokļa naftas produktiem un dabasgāzei paaugstināšanas: 
Milj. euro 2025 2026 2027 2028
Akcīzes nodoklis +31,657 +59,561 +16,553 +12,051
Pievienotās vērtības nodoklis +6,648 +12,507 +4,598 +2,531
Kopā +38,305 +72,068 +21,151 +14,582

2. Akcīzes nodokļa atbrīvojumu naftas produktiem, kurus izmanto elektroenerģijas ražošanā un koģenerācijā, atcelšana

Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta sniegto informāciju patēriņam nodotais naftas produktu, kurus izmanto elektroenerģijas ražošanā un koģenerācijā, daudzums pēdējos gados pieaug – 2022. gadā, salīdzinot ar 2021.gadu, tas pieauga par 24,4% un 2023. gadā, salīdzinot ar 2022. gadu, tas pieauga par 20 procentiem.
Akcīzes nodokļa atbrīvojuma atcelšanas fiskālā ietekme, ņemot vērā akcīzes nodokļa maksāšanas kārtību:
milj. euro 2025 2026 2027 2028
Akcīzes nodoklis +0,241 +0,289 +0,440 +0,528

3. Akcīzes nodokļa likmes paaugstināšana bezalkoholiskajiem dzērieniem ar cukura saturu līdz 8 g (ieskaitot) uz 100 ml
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta sniegto informāciju patēriņam nodotais bezalkoholisko dzērienu ar cukura saturu līdz 8 g uz 100 ml daudzums 2023.gadā, salīdzinot ar 2022.gadu, pieauga par 7,8%, bet 2024. gada septiņos mēnešos, salīdzinot ar atbildošo iepriekšējo pārskata periodu, tas pieauga par 4,0%.
Prognozēts, ka 2025.gadā likmes paaugstināšanas rezultātā minēto bezalkoholisko dzērienu patēriņa apjoms, salīdzinājumā ar prognozēto patēriņa apjomu pie nemainīgas akcīzes nodokļa likmes, nedaudz samazināsies, bet turpmākajos gados prognozēts mērens pieaugums.
Fiskālā ietekme, ņemot vērā akcīzes nodokļa maksāšanas kārtību:
milj. euro 2025 2026 2027 2028
Akcīzes nodoklis +2,750 +2,940 +2,910 +2,890
Pievienotās vērtības nodoklis +0,578 +0,617 +0,611 +0,607
Kopā +3,328 +3,557 +3,521 +3,497

4. Akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana alkoholiskajiem dzērieniem un alum
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta sniegto informāciju patēriņam nodoto alkoholisko dzērienu daudzums (dekalitros) 2023.gadā salīdzinājumā ar 2022. gadu samazinājās par 2,0%. No tiem apjoma ziņā lielākais samazinājums bija raudzētajiem dzērieniem, starpproduktiem ar absolūtā spirta saturu no 15 – 22 tilpumprocentiem un pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem, bet pieauga patēriņam nodotā vīna un starpproduktu ar absolūtā spirta saturu līdz 15 tilpumprocentiem (ieskaitot) daudzums.   Patēriņam nodotais alus daudzums (dekalitros) samazinājās par 6,2%.
2024.gada septiņos mēnešos, salīdzinot ar atbildošo iepriekšējo pārskata periodu, vērojama līdzīga dinamika, kopējam patēriņam nodoto alkoholisko dzērienu daudzumam samazinoties par 2,2%. Patēriņam nodoto dzērienu daudzums nedaudz pieaudzis vīna un  raudzēto dzērienu ar absolūtā spirta saturu līdz 6 tilpumprocentiem (ieskaitot) kategorijā, bet visiem pārējiem alkoholisko dzērienu veidiem tas samazinājies – raudzētajiem dzērieniem ar absolūtā spirta saturu virs 6 tilpumprocentiem par 12,0%, starpproduktiem ar absolūtā spirta saturu līdz 15 tilpumprocentiem (ieskaitot) – par 4,7%, starpproduktiem ar absolūtā spirta saturu no 15 – 22 tilpumprocentiem – par 11,4%, bet pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem tas samazinājies par 2,2%. Pārskata periodā patēriņam nodotā alus daudzums (dekalitros) pieaudzis par 3,4%.
Saskaņā ar 2023. gada 7. decembra likuma “Par akcīzes nodokli” grozījumiem visiem alkoholisko dzērienu veidiem un alum 2025. un 2026. gadā paredzēts akcīzes nodokļa pieaugums. Paaugstinot likmes arī 2027. gadā, prognozēts, patēriņam nodotais alkoholisko dzērienu un alus daudzums, salīdzinot ar prognozēto līmeni pie nemainīgām nodokļa likmēm, būs zemāks. Fiskālā ietekme, ņemot vērā akcīzes nodokļa maksāšanas kārtību:
milj. euro 2027 2028
Akcīzes nodoklis +7,000 +6,000
Pievienotās vērtības nodoklis +1,470 +1,260
Kopā +8,470 +7,260

5. Akcīzes nodokļa likmju paaugstināšana tabakas izstrādājumiem un pēc izmantošanas mērķa līdzīgiem produktiem
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta sniegto informāciju 2023.gadā, salīdzinot ar 2022.gadu, patēriņam nodotais cigarešu daudzums samazinājies par 5,8%, cigāru un cigarillu par 8,3%, smēķējamās tabakas – par 2,9%. Minētajā periodā par 25,2% pieauga patēriņam nodotās karsējamās tabakas daudzums, bet e-šķidrumu un tabakas aizstājējproduktu daudzums pieauga attiecīgi par 13,5% un 55,7%.
2024.gada septiņos mēnešos salīdzinājumā ar 2023.gada septiņiem mēnešiem patēriņam nodotais cigarešu daudzums samazinājās par 3,2%, karsējamās tabakas daudzums par 12,4%, cigāru un cigarillu daudzums par 33,9%, bet patēriņam nodotās smēķējamās tabakas daudzums  pieauga par 3,7%.
Tabakas aizstājējproduktu un e-šķidrumu patēriņam nodotais daudzums pieaudzis attiecīgi par 25,8% un 2,3%.
Aprēķinot fiskālo ietekmi no akcīzes nodokļa paaugstināšanas 2027. gadā, prognozēts, ka likmju paaugstināšanas rezultātā patēriņam nodoto tabakas izstrādājumu un pēc izmantošanas mērķa līdzīgu produktu daudzums 2027. gadā, salīdzinot ar prognozēto daudzumu pie nemainīgas likmes, samazināsies. Fiskālās ietekmes aprēķinos ņemts vērā, ka tabakas izstrādājumi un pēc izmantošanas mērķa līdzīgi produkti ir savstarpēji aizvietojami un, palielinoties produkta mazumtirdzniecības cenai, patērētāji var izvēlēties pāriet uz cenas ziņā izdevīgāku produktu.
Fiskālā ietekme no akcīzes nodokļa likmju paaugstināšanas tabakas izstrādājumiem un pēc izmantošanas mērķa līdzīgiem produktiem, ņemot vērā akcīzes nodokļa maksāšanas kārtību:  
 
milj. euro 2027 2028
Akcīzes nodoklis +10,612 +8,133
Pievienotās vērtības nodoklis +2,229 +1,708
Kopā +12,841 +9,841

6. Degvielas limitu noteikšana no trešās valsts iebraucošā komerciālā transportlīdzekļa standarttvertnēs

Degvielas ierobežojumu ievešana Centrālāzijas valstīs un Krievijas Federācijā reģistrētiem transportlīdzekļiem neļaus Eiropas Savienībā nokļūt degvielai, par ko netiek nomaksāti nodokļi, veicinās vienlīdzīgas konkurences apstākļus, palielinās Latvijas degvielas uzpildes staciju apgrozījumu un attiecīgi radīs pozitīvu ietekmi uz valsts budžeta ieņēmumiem.
Fiskālā ietekme:
milj. euro 2025 2026 2027 2028
Akcīzes nodoklis +0,995 +0,995 +1,195 +1,195

Fiskālā ietekme pavisam kopā:
 
milj. euro 2025 2026 2027 2028
Akcīzes nodoklis +35,643 +63,785 +38,710 +30,797
Pievienotās vērtības nodoklis +7,226 +13,124 +8,908 +6,106
Kopā +42,869 +76,909 +47,618 +36,903


 
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums izmaiņu ieviešanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās 2025. gadam ir 74 960 euro apmērā tiks nodrošināts Finanšu ministrijas pamatbudžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirto līdzekļu ietvaros.

Paredzētais valsts pamatbudžeta ieņēmumu palielinājums iekļauts likumprojektā "Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam"  un iekļauts prognozēs atbilstoši  2024. gada 20. augusta Ministru kabineta sēdes protokola Nr. 32 61. § "Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam" 28.4. apakšpunktam un 2024. gada 19. septembra Ministru kabineta sēdes protokola Nr. 38 1. § "Par valsts budžeta ieņēmumu un nodokļu politikas pārskatīšanu 2025. – 2027. gadā"" 2.4. apakšpunktam.
 

4.1.1. Ministru kabineta 2017. gada 4. aprīļa noteikumi Nr. 199 "Noteikumi par dabasgāzes apriti un akcīzes nodokļa piemērošanas kārtību"

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā ar grozījumiem likumā veiktās izmaiņas 15.1 panta punktu redakcijās, ir nepieciešami tehniski precizējumi Ministru kabineta 2017. gada 4. aprīļa noteikumos Nr.199 "Noteikumi par dabasgāzes apriti un akcīzes nodokļa piemērošanas kārtību"
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2007.gada 31.jūlija noteikumi Nr.525 “Kārtība, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa”

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka tiks izslēgts likuma 18.panta pirmās daļas 4.punkts, ir nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2007.gada 31.jūlija noteikumos Nr.525 “Kārtība, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa”.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.3. Ministru kabineta 2010. gada 30. marta noteikumi Nr. 300 "Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību"

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā ar grozījumiem likumā veiktās izmaiņas 15.1 panta punktu redakcijās, ir nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2010. gada 30. marta noteikumos Nr. 300 "Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarācijas veidlapām un to aizpildīšanas kārtību". Akcīzes nodokļa par dabasgāzi taksācijas periods ir viens kalendāra mēnesis un akcīzes nodokļa maksātāji akcīzes nodokļa deklarāciju par dabasgāzi iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam 15 dienu laikā pēc taksācijas perioda beigām. Līdz ar to grozījumus minētajos noteikumos nepieciešams veikt līdz 2025. gada 1. februārim.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
Grozījumiem Ministru kabineta 2017. gada 4. aprīļa noteikumos Nr. 199 "Noteikumi par dabasgāzes apriti un akcīzes nodokļa piemērošanas kārtību" ir jāstājas spēkā vienlaikus ar grozījumiem likumā "Par akcīzes nodokli".
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Starpvaldību nolīgumi par starptautiskajiem autopārvadājumiem
Apraksts
Likumprojekts paredz noteikt aizliegumu iebraukt Latvijā  no ārvalsts, kas nav ES dalībvalsts, no šā likuma 2.panta 3.1 daļā minētajām teritorijām, no Ālandu salām vai Normandijas salām, ar komerciālo mehānisko transportlīdzekli, ja tā degvielas tvertnēs degvielas apjoms pārsniedz 200 litrus. Ņemot vērā minēto, Satiksmes ministrijai, kas Latvijas Republikas vārdā ir noslēgusi starpvaldību nolīgumus par starptautiskajiem autopārvadājumiem, pēc likuma stāšanās spēkā minēto nolīgumu noteiktajā kārtībā un termiņos būs jāinformē otrā līgumslēdzējpuse par pieņemtajiem nacionālajiem normatīvajiem aktiem, kuri būs jāievēro papildus nolīgumu nosacījumiem.  

5.3. Cita informācija

Apraksts
Šobrīd par starptautisko autopārvadājumu veikšanu Latvijai ir noslēgti divpusējie nolīgumi ar aptuveni 50 sadarbības valstīm, kuros noteikti nosacījumi pasažieru un kravu pārvadājumiem, tostarp, nosacījums attiecībā uz degvielas, kas atrodas transportlīdzekļu, ar kuriem uz laiku tiek iebraukts otras valsts teritorijā, lai veiktu pārvadājumus,  standarttvertnēs, atbrīvošanu no muitas nodokļiem, kā arī nosacījums, ka līgumslēdzēju pušu pārvadātājiem un autotransporta līdzekļu vadītājiem jāievēro tās valsts tiesību normas un ceļu satiksmes noteikumi, kuras teritorijā tiek veikti pārvadājumi.
Regulējuma ieviešanai nav identificētas pretrunas ar Latvijas Republikas noslēgtajiem starpvaldību nolīgumu starptautisko autopārvadājumu jomā nosacījumiem. Nolīgumi ietver universālas normas par autotransporta līdzekļu degvielas standarttvertnēs ievestās degvielas atbrīvošanu no muitas nodokļiem. Atbrīvojums no muitas nodokļa attiecas tikai uz to degvielu, kas atrodas transportlīdzekļa degvielas standarttvertnēs, vienlaikus netiek noteikts degvielas standarttvertnes maksimālais apjoms un attiecīgi netiek noteikts ievešanai ar atbrīvojumu no muitas nodokļa atļautais degvielas apjoms. Konkrēts degvielas apjoms, ievērojot apstākli, ka transportlīdzekļu tvertnes apjomi var atšķirties atkarībā no transportlīdzekļa ražotāja. Tādējādi ar atbrīvojumu no muitas nodokļa ievestās degvielas apjoms var būt mazāks kā transportlīdzekļa standarttvertnes tilpums.
Šobrīd Krievijas Federācija vienpusēji jau ir noteikusi degvielas izvešanas ierobežojums attiecībā uz Eiropas Savienībā reģistrētiem pārvadātājiem, nosakot, ka, izbraucot no Krievijas teritorijas, degvielas daudzums autotransporta līdzekļa degvielas tvertnē nedrīkst pārsniegt 150 litrus, kas pašreizējā situācijā kropļo konkurenci attiecībā uz Latvijas autopārvadātājiem, kuri ir nevienlīdzīgā situācijā no autopārvadājumu tirgus viedokļa.
Līdz ar to nav ierobežojumu mazāka apjoma noteikšanai degvielas standarttvertnēs ievedamajai degvielai, nosakot, ka no trešajām valstīm iebraucošo transportlīdzekļu degvielas tvertnēs drīkst ievest ne vairāk kā 200 litrus degvielas (ar kļūdas rezervi līdz 10%). 

Attiecībā uz Latvijas Republikas dalību Eiropas Savienībā, nav tādu saistību, kuras skartu projektā paredzētais aizliegums iebraukt Latvijas Republikas teritorijā.

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Starpvaldību nolīgumi par starptautiskajiem autopārvadājumiem
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nav.
Cita informācija
-
Skaidrojums
Valsts nodokļu politikas pamatnostādņu izstrādei tika izveidota Nodokļu politikas pilnveidošanas koordinēšanas grupa, kurā piedalījās arī sociālo un sadarbības partneru pārstāvji, pēc nepieciešamības pieaicinot speciālistus no citām ministrijām, Latvijas Bankas un citām organizācijām.
2024. gada 6. septembra Nacionālā trīspusējās sadarbības padomes , kurā piedalījās sociālie partneri, konceptuāli tika atbalstīti nodokļu pārskatīšanas scenāriji, pamatojoties uz kuriem sagatavots un Ministru kabineta 2024. gada 19.septembra sēdē izskatīts Informatīvais ziņojums par valsts budžeta ieņēmumu un nodokļu politikas pārskatīšanu 2025. – 2027. gadā,  tai skaitā par akcīzes nodokļa pārskatīšanu naftas produktiem un dabasgāzei izmantošanai par degvielu un kurināmo, akcīzes nodokļa paaugstināšanu saldinātiem dzērieniem no 2025.gada, kā arī alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem un tiem pielīdzināmajiem produktiem pēc izmantošanas mērķa no 2027.gada.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projekta izpilde neietekmēs pārvaldes funkcijas un institucionālo struktūru. Jaunu institūciju izveide, esošo institūciju likvidācija vai reorganizācija nav nepieciešama. Projekts tiks īstenots esošo cilvēkresursu ietvarā.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojektā ievērtā akcīzes nodokļu likmju pārskatīšana naftas produktiem un dabasgāzei ir noteikta ar mērķi mazināt fosilo degvielu patēriņu, lai sasniegtu SEG samazinājumu un nodrošinātu virzību uz klimatneitralitāti Latvijā un ES.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi